Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Přední nápravy: Proč McPherson vlastně neexistuje a dvojitý lichoběžník je chyba

22 komentářů

starý_kluk
Patent McPhersona u GM zní: tlumičová vzpěra s ložiskem nad ní a vespod chycená na vršek těhlice + široce rozvidlené spodní rameno.

To umožnilo nejen ukotvení nad těžištěm vozu, ale (hlavně) nulový až záporný poloměr rejdu. Vzniklo také velké příčné místo. Vznikl také velký rejd kol.
Ale zároveň je jedno, jestli je pružina kolem tlumiče nad kolem, jak to zpravidla je, anebo ne - patent je ona tlumičová vzpěra.

Vzpomeňme, že patentové řešení GM ani GM, ani ostatní am. automobilky nepřijaly a dál řešily přední nápravu lichoběžníkovým zavěšení (Double Fish Bone = dvojitá rybí kost = dvě "kosti" tvaru Y). McPherson od GM odešel.

Vzpomeňme, že skoro McPherson už měly vepředu naše břněnské Zetky před válkou (tlumičová vzpěra chycena na vršku těhlice, dolní rozvidlené rameno a příčné listové péro).

Vzpomeňme, že skutečného McPhersona měly vepředu naše Tatry 603, krátce po McPhersonově patentu, ale patent obešly spodním ramenem ve tvaru "citroenovské fajfky". Měly nulový poloměr rejdu! Možná i díky zlepšeným vedením předku vyhrály T603 maratony.

McPherson se (bez ložiska) užívá i v zadním zavěšení. Pak jsou obě nápravy chyceny nad těžištěm vozu.

Lichoběžník s vytáhlou těhlicí a malým raménkem nad kolem je patent Hondy. Viz titulní obrázek.
Jirik_H
Jo, měl jsem Hondu Civic s lichoběžníky vpředu a vzadu (r.v. 1996). Kde tenkrát byla ostatní produkce...
Jízdní vlastnosti přes poměrné měkké naladění skvělé. Ta jistota při prudkém škubnutí volantem se už dnes nevidí.
pandora
kolikrát se mi zdá podle autovebů že se prakticky nedá ve strším voze prakticky vůbec jezdit(10let),přitom co dnes sjíždí z linek je vlastně už šrot....
super7
je to "wishbone", ptačí kost, v podstatě srostlé dvě klíční kosti, vypadá jako ostruha na koně. A "wish" je to od zvyku lámat ji ve dvou lidech a komu zůstane v ruce větší kousek, tomu se splní jeho přání..
Avatar - lamal
lamal
Nie je to zle, ale trochu rozpacite a nekompletne, na tej galerii by fakt chcelo popracovat a nedavat len hociake obrazky naprav roznych typov auto rocnikov absolutne bez nejakeho funkcneho konceptu kt zodpoveda clanok

inak 2 ty lichobeznik ma okrem ineho obrovsku vyhodu v tom, ze nevytazuje tlmic bocnymi silami a preto je nie len omnoho lahsi ako na McPhersone ale aj ma aj dlzhsiu zivotnost a pracuje rychlejsie a progresivnejsie co poznat hlavne ak je zatackovita trat zaroven aj nerovna a rozbita teda posobenie sil bocnych aj vertikalnych je na tlmic obrovska a v McPhersone uz pracuje na limite resp o to vacsie poziadavky su nan kladene co vzdy koresponduje s cenou tlmica hlavne ak je McP. vzdy to lacnejsie riesenie .... preto su tieto jednoduche napravy velmi citlive na kvalitu tlmicov
Avatar - lamal
lamal
Presne tak, ja mam v Primere GT tiez v predu 2 lichobeznik patentovany Nissan multi-link, ktory okrem ineho je specialne konstruovany aj proti vertikalnym pohybom prednej napravy pri prudkom brzdeni alebo akceleracii... tak isto si pochvalujem na skutocne skvele reakcie na zmeny smeru a stabilitu aj drzanie stopy pri prudkom brzdeni na hranici adhezie v zakrute i naklone... fakt spica co tie napravy znesu v lahkom aute do 1300 kg
_MT_
Je to wishbone, rybí kosti. 😉
Redmex
Zjavne nie :😉
_MT_
Teď nevím, jestli jsi to nepochopil, ale rybí kosti bylo oslovení starého_kluka.
_MT_
Tak jsem schválně zkusil zadat do vyhledávače double fishbone suspension a našlo mi to akorát nějaké ruské stránky. 😄
Avatar - Skipper
Skipper
Děkuji za článek a přidávám se ke kolegům - trochu zapracovat na galerii a popisech 😉
Redmex
nemaju wishbone skor vtaci? 😄
Avatar - 125S
125S
Já vlastním Hondu Prelude druhé generace, kde byla poprvé použita její patentovaná náprava ještě se šikmo uloženým horním ramenem. Honda jí nazývala ZERO. A to proto, že měla nulový odklon, poloměr rejdu a dokonce i záklon! Rázy od kol byli tlumeny šikmým hýbáním horního ramene ( podobnou konstrukci požívali Alfa Romeo 147/156), kdy se při přejetí nerovnosti vytvářel záklon. Nevýhodou je, že takto konstruovaná náprava musí mít tuhé zavěšení a to ve spojení s nulovým záklonem snižuje schopnost pohlcovat nízké příčné nerovnosti.

Při jízdě je cítit perfektní zpětná vazba od kol. Člověk má pocit jakoby rukama přímo řídil kola.
_MT_
V angličtině jsem snad vždy viděl MacPherson, je tak uváděno i jméno autora.
Mr.Murphy
taky jsem šel nejdřív na diskusi si to před-číst.... 😉
Avatar - Ham.
Ham.
Důvod je pokaždé (nejen u Toyoty) stejný, odrbat náklady, torzka je výrobně to nejlevnější možné řešení, to je jediný důvod.
ljube
díky za tyhle technické články, ale když už si s tím dáš práci, tak by to ještě chtělo popisky k obrázkům..(!)
ještě dotaz - na starých toyotách (90. léta) bylo nezávislé zadní zavěšení - dvě příčná a jedno podélné táhlo, potom už dávali torzku..důvody? díky
starý_kluk
Ano! A kromě jiného umožňovalo toto zavěšení Hondy velmi nízkou příď. Trochu ovšem bylo v karoserii vepředu méně tuhé - bylo daleko od přepážky kabiny, motor byl více před závěsy kol, než u McPhersona.
MariAchi
...nebo je to zase jen nejaky nedodelany paskvil, jako je to tady posledni dobou obvykle..?
gil54
Asi je to jedno. [odkaz]
Avatar - lordlord
lordlord
Je správně McPherson nebo MacPherson?
Avatar - petr164
petr164
fishbone