Pravda je, že i já jsem se naučil v noci někde cestou mimo obce, nebo dokone i třeba v lese, nosit u sebe a plácnout si přes ruce dva reflexní pásky. Malinko především kvůli dětem, protože mě nebaví odpovídat na dotazy "proč my musíme a ty ne"... :-) Ale stejně jsem to měl i s helmou na lyže. :-)
Takže za mě: mám dojem, že ty dva pásky na ruku nikomu neublížej, vejdou se do kapsy, a dokážou zabránit (i když ne stoprocentně) i velkým nepříjemnostem...
Určitě je tohle posun správným směrem, po změně jsem volal roky...
Nicméně mě trochu mrzí konkrétní realizace, že to skončilo na nějakých reflexních prvcích, protože takto věci vždy uváznou na mrtvém bodě výkladu. Navíc ne vždy je reflexní prvek nutností, pokud např. použiju blikačku nebo světlo... Navíc mobil u sebe každý má...
Bohužel zákon nemůže být dokonalý. Ale i tak je jej potřeba dodržovat ikdyž je to někdy pitomost. Třeba: "Navíc ne vždy je reflexní prvek nutností, pokud např. použiju blikačku nebo světlo... Navíc mobil u sebe každý má..."
Osobně jsem pro to aby se neřešily tyto věci zákonem -> pak máme nepřehledné a složité zákony. Ale aby to prostě lidé dělali automaticky - "selským rozumem". Jdu v noci po silnici. Jezdí auta. Mám černou bundu. Vezmu si reflexní vestu. Automaticky, protože je to moje zdraví a chci si jej chránit.
Jak píše BRoy: "....chodit v tmavém odění, bez reflexních prvků v noci po silnici může jen blb."
Ja si teda poustim blikacku na telefonu a nesu ho v ruce. Je to lip videt nez jen paska na ruce. Ale ona i ta paska nebo vesta je velkej prinos lepsi viditelnosti.
Konečně se dozvídáme, kdo a proč proloboval tento zákon přes naše zákonokydače. Zákon vágně stanoví povinnost použití reflexních prvků, aniž by určoval počet, velikost, či optické vlastnosti. A pojišťovny budou podle vlastních norem a předpisů tyto zkoumat a následně krátit/rušit pojistné plnění. Kde je psáno, že po sražení chodce autem zůstanou reflexní prvky na svém místě? Nebo jak zajistí sražený chodec v bezvědomí, že mu řidič tyto prvky nesundá, aby se vyvinil z nehody? Zase se povedlo uzákonit kravinu. Aniž bych zpochybňoval, že chodit v tmavém odění, bez reflexních prvků v noci po silnici může jen blb.
Bude asi dos divný, když v zimě někdo srazí chlápka, co tam šel v tílku bez bundy.... Zase zůstaň nohama na zemi 8-s
Ale souhlasím s tím, že jsme zůstali někde na půli cesty a opět to zkrachuje na vymahatelnosti práva, výkladech, znalcích... Kdyby byla dána povinnost reflexní vesty plnící normu, tak snad jediná právní klička by byla počet vyprání >:-[]
Ono taky, světe div se, by měl ten pásek bejt umístěn tak, aby nebyl například skrytej pod rukávem. Dokonce jsem viděl pořad nebo test v novinách, kde doporučovali jeden pásek na ruku a druhej na kotník...
Ale jakákoliv snaha se cení, a jak psal Karel_, ve tmě to je vidět luxusně. Ale není lepší prevence nehody, než nechodit po silnici, a když už, tak jít po správný straně vozovky a s reflexním prvkem na oblečení. :-)
Akurát to málokto používa. Keď idem ráno do práce, tesne pred siedmou prechádzam mestom - akurát sa ľudia, čo prišli autobusmi rozchádzajú na všetky strany. Všetci v tmavých bundách a kabátoch, vrátane študentov a detí a všetci sa ťahajú cez cestu po prechodoch aj mimo nich v slepej viere, že ich vidím. Ak nie sú priamo pod lampou, nevidím. Až na minimum výnimiek o reflexnom pásiku nikto z nich asi nepočul.
Mezi Tetínem a Berounem 11.12. kolem 17:15 hod.: tuším v té tmě pohyb poprvé - zcela neosvětlený cyklista v mém směru jízdy, podruhé - skupinka štrádující si to v protisměru bez jakýchkoliv viditelných reflexních prvků, třetím v pořadí byl také cyklista, který si užíval klesání do Berouna - ten naštěstí už se světýlkem. Pár minut stačí k takovému dobrodružství ;-\
Potkávací světla osvětlí většinou jen spodní část těla a oko se vždy zaměřuje na nejsvětlejší místo a zároveň na to, co se pohybuje. To znamená, že je třeba si dávat např. reflexní pásky na nohy - platí i u cyklistů, koní...
Jezdím často v noci tak to mám vypozorováno, nejdřív si všimnu zpravidla nohou a až pak reflexní vesty nebo blikačky na hlavě. Je dost zarážející, že se to nikde nepíše ;-\
párkrát v roce uz několik let chodim v noci z hospody domu cca 5km po silnici 1. tridy.
vždy s reflexni vestou, a reflexni paskou a blikackou na rukave.
protijezdci ridice rozdeluju do 3 hlavnich kategorii:
1) ohleduplni, kteří daji blinkr a s velkym bocnim odstupem me mijeji, často prejedou celym autem do protějšího pruhu když nic nejede proti
2) jeste ohleduplni - podobne jako 1), jen nedaji blinkr. pro me nejistota, ze nevim, jestli me vnimaji, když nedaji blinkr.
3) bezohledny prasata - nedaj blinkr ani neuhnou, klidne by me smetli, kdybych sel po care.
A teď kterých je nejvíce?
Když tvé skupiny vezmu a převedu to na svou cyklistickou realitu, pak bude, bohužel, pořadí 3-1-2. A to bych řekl, že na kole jsem dost viditelný.
Při běhání se snažím silnicím vyhýbat, ale někdy to zkrátka nejde. A je zajímavé, že zatímco u cyklisty lidi blinkr při objíždění dají, u běžce ne. Ale pořadí by bylo jiné, 2-1-3.
Cyklistu ale předjíždím, zatímco chodce pouze objíždím. Takže u chodců bliknu jen tehdy, jede-li za mnou další auto, abych ho upozornil, že je u kraje nějaká překážka v provozu. Anebo, pokud chodce objíždím ohleduplněji (dle rychlosti) a přejížděl bych přes čáru do protisměru.
Typicky české je nečíst příspěvky a rovnou popichovat. Protože tam mám napsáno, že když přejedu přes čáru, tak bliknu. A to přejetí přes čáru znamená změnu směru jízdy, kličkování v pruhu nikoliv. Je ale velice slušné, objíždím-li překážku, bliknout, aby ten za mnou věděl, že tam něco je.
ja to vidim v poradi 2-1-3 u chodce, aspoň za ty noci. tech ridicu co ani nepootoci volantem je menšina, aspoň tak to ja vidim.
do 1) patri (pro nekoho mozna kupodivu) většina kamionaku.
na kole, to je ještě vetsi riziko nez pesky. na kole se silnicim maximalne vyhejbam, ale co vidim z pohledu ridice auta, to mi často rozum nebere. nevim, jestli to je bezohlednost, ignorance, nebo povysenost...
Myslíš ze strany cyklistů? Z poloviny bych řekl, že neznalost - spousta "cyklistů" jsou neřidiči, kteří buď ani nemají papíry, nebo je udělali před dvaceti lety a za volantem seděli dvakrát. A druhá polovina je skutečně asi bezohlednost. Na druhou stranu, na spoustě silnic se třeba ani nedá jet vyloženě po krajnici, protože ta neexistuje, nebo je nesjízdná.
myslim samozrejme ze starny ridicu. cyklista je vuci autum ve velky nevyhode a mnozi ridici aut si tohle neuvedomuji.
taky plati, ze ridic - cyklista se vuci cyklistum (většinou) chova lip nez ridic - necyklista. ale taky sem zazil, ze auto prede mnou s kolama na strese zacal predjizdet auto před nim ve chvili, kdy proti jel cyklista a ten aby si zachranil život, tak jel prikopem...
netrvdim, ze všichni cyklisti se chovaj jak mají, me nejvic rozciluji, když jich jede hodne pohromadě za sebou, a bezpecne je predjet pak je docela problém.
Tak tuhle otázku už vůbec pomíjím. Jako cyklista se taky silnicím rád vyhnu, když to jde.
S cyklisty pohromadě je problém. Lepší je jezdit ve dvojicích vedle sebe, než jet hada za sebou. Když je tedy pořádný balík lidí...
No ty vole! Vedle sebe?!? Vedle sebe mohou jet cyklisté pouze a jen tehdy, jede-li za nimi doprovodné vozidlo, které na tuto skutečnost upozorňuje! Takhle jezděj na trénincích závodní cyklisti. Ale od normálních je to totální prasárna zralá vytroubení.
Zajeďte si někdy v sezoně na Třeboňsko, krásná sonda do hloubi duše účastníků silničního provozu. Doporučuju si to zkusit ze všech pozic, tedy za volantem, za řidítkama, s kočárkem i pěšky.
361/2000:
Jízda na jízdním kole
§ 57
(1) Je-li zrízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na križovatce s
rízeným provozem zrízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí pri pravém okraji vozovky; nejsou-li tím
ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i kolobežka.
(3) Cyklisté smejí jet jen jednotlive za sebou.
prakticky na predjeti je velmi casto lepsi a bezpecnejsi když sou vedle sebe nez za sebou, to souhlasim s bluesunem.
s téma paragrafama bych to zas tak neprehanel.
ty je urcite dobry vedet když se dostanes do problemu, ale v praxi je často lepsi se ridit zdravym rozumem
Pokud se budeme bavit teoreticky, tak záleží na aktuální situaci. Na široké a přehledné silnici by mohlo být lepší, když by jeli vedle sebe, ale na úzké a klikaté silničce III. třídy je to naopak naprostej hazard.
Paragrafy tu máme proto, abychom na silnici jasně věděli, jak se chovat, a jak jezdit. To je jako říct, že na červenou můžeme klidně jezdit, protože to přece nebudeme s těma paragrafama přehánět. Nebo, jak se správně řadit, když jede vozidlo s předností v jízdě (modrej maják). [odkaz] A že třeba v Rakousku je to jinak....