Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezpečnost

Zpět na článek

Zimní pravidla silničního provozu: Víte, kdy nazout zimní pneumatiky a jak očistit auto?

25 komentářů

kalousek
Citace: "....Zimní pneumatika je přitom ze zákona definována jako taková, která má hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm...."

Našel by se prosím odkaz na zmíněný zákon ? Takovou definici jsem ještě neslyšel ;-\
admin badge
David Bureš (Auto.cz)
Dobrý den,
je to (silniční) zákon č. 361/2000 Sb., § 40a, Provoz vozidel v zimním období
kalousek
Tak v tom paragrafu definice zimní pneumatiky není. A obávám se že samotná hloubka dezénu 4 mm asi zimní pneu necharakterizuje, to by nám v klidu na sníh stačily i zánovní letňáky
ikoptak
No odkazuje na další vyhlášku. V zákonech celkem běžné.
Takže doslovná specifikace zimní pneumatiky tam být nemusí a vlastně ani není.
kalousek
Ale já chtěl po p.Burešovi odkaz na zákon ve kterém ta specifikace je.
Ne ve kterém není 8-s
ikoptak
No jo zákon o provozu na pozemních komunikacích prostě nemůže řešit všechno, stanovuje zimní pneumatiky.
Ty jsou specifikovány v jiném zákoně - vyhlášce.
To je stejné jako kdyby jste chtěl že tam má být specifikováno co je a co není homologace, schválení k provozu na pozemních komunikacích atd. To by to pak pro nás řidiče bylo značně nepřehledné.
Zimní pneumatika je prostě, a to snad ví 99% řidičů, pneumatika která má standartizované označení M+S a vločku či obrázek hor s vločkou. Tedy byly vyvijeny a schváleny pro zimní eventuelně celoroční (jen M+S), provoz.
V tom jiném zákoně by zase nebylo napsáno že je musíte použít za těchto a tamto podmínek.
kalousek
Jestli to je na mě tak řešíš něco jiného. Já se ptal pana Bureše odkud má své tvrzení viz citace z úvodu a ten nesmyslný odkaz na silniční zákon tady dal on. Tj.v podstatě neodpověděl a jen do toho vnesl ještě větší chaos.

Takže nějaké spekulace co by měl nebo neměl obsahovat silniční zákon jsou v tomhle zcela zbytečné.
ikoptak
Zákon o silničním provozu (silniční zákonú hovoří o minimální hloubce dezénu zcela jasně: Z toho plyne že byť zimní pneumatika, ale se vzorkem nedosahujícím minimálních hodnot není považována za odpovídající. Tedy zimní je nad 4 repsektivě 6 mm.A je to ve zmíněném zákoně i paragrafu, žádnej rozpor v tom nevidím.
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
Avatar - Ham.
Ham.
Ale v tom paragrafu není žádná definice 4mm = zimní pneumatika, mluví se tam o zimních pneumatikách s minimální hloubkou desénu 4mm. To je dost podstatný rozdíl.
Viz plné znění:
Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí18a).
Avatar - _Karel_
_Karel_
Je tohle možný? :-O
kuny
... snad v jednom jedinem se zemanem souhlasim - v nazoru na novinare.
kalousek
Takže jestli rozumím správně, pan Bureš nás chce poučovat o pravidlech zimního provozu a sám přitom netuší ani co je vlastně zimní pneumatika ?
Tak to je fakt pecka. Má on vůbec řidičák ?

EDIT: no aspoň že už ten odstavec v článku přepsal
kuny
... evidentne mela tvoje iniciativa alespon nejakou odezvu ;-) :yes:
Kapitánk1400
Pan Bureš chce tady poučovat, a plká blbosti o zimních pneumatikách a odstraňování sněhu z vozidel. Ale to všechno neplatí pro autobusy a kamiony !!! :no: >:D
Kapitánk1400
Pan Bureš chce tady poučovat, a plká blbosti o zimních pneumatikách a odstraňování sněhu z vozidel. Ale to všechno neplatí pro autobusy a kamiony !!! :no: >:D
Kapitánk1400
Pan Bureš chce tady poučovat, a plká hlouposti o zimních pneumatikách a odstraňování sněhu z vozidel. Ale to všechno neplatí pro autobusy a kamiony !!! :no: >:D
kuny
... diky za optani. :no:
pandora
mám celoroční a mám klid...
Brin
Dneska večer jsem jel od Jičína na Hradec a všichni totálně podělaní, na rovné státovce jsme jeli občas 30... Málem jsem se zahryznul do volantu. Jako chápu, sněží a mrzne. Ale lidi, prosím vás, trochu soudnosti...
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Řidiči přizpůsobili rychlost jízdy povaze a stavu vozovky a svým schopnostem. Proč se na ně zlobíte?
kalousek
No občas je to fakt přeháňka, souhlas s Brinem
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Zimní pneumatiky..........že se na pozemní komunikaci během jízdy může souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza vyskytovat.

Včera jsem jezdil po městě. A nikde jsem souvislou vrstvu sněhu na silnici nenašel ani led ani námrazu. Ani nebyl předpoklad, že na silnici něco takového bude - silnice byly parádně vysolené. Až do 18.00 kdy předpověď hlásila sněžení.
Mohl jsem vyjet na letních gumách?

tzv. celoroční pneumatiky, které jsou označeny nápisem M+S. Aha. M+S (MS) je označení pro zimní. Celoroční se zpravidla značí All Season nebo AW.

Označení „Zimní výbava" ..... pěknej paskvil. Venku 30°C nad nulou a já musím mít zimní gumy, protože obec zapomněla. >:D

Včera jsem byl na horách a byla tam značka „Sněhové řetězy“. Z 300 aut na parkovišti použilo řetezy snad jen jediné. I vůz policie (bez zapnutých majáků) jel vez řetězů.

Zákony nejsou dokonalé. A to umožňuje (při dobré znalosti) v nich kličkovat a vyhnout se pokutě. Bohužel běžní ovčané zaplatí bez přemýšlení.

Nejni lepší napsat zákony lépe? .... ikdyž to vlastně nejde. A co zavést presumpci viny a co není v zákoně povolené to bude zakázáno? >:D >:D
kuny
kdybych ja byl soudce v pripadu, kde by se ti policajt snazil ve vyse popsane situacidat pokutu, ze jsi nemel zimaky, tak bych ti ji nechal naparit. ono totiz mrzlo, vsude okolo se valel snih, kdejaky deda ho vyhrnuje hrablem na silnici, predpoved hlasi prichod snezeni, namraza na silnici se da predpokladat... no, podle me je zrovna tento zakon dobry. hlavne je dobry v okamziku, kdy by ses vlivem toho snehu/ledu/brecky na tech letnacich treba vysekal. to bych ti to potom dal sezrat ;-)
ikoptak
Ono mrzne, okolo leží sníh a vy předpokládádte že na silnici se vyskytovat nemůže? Jakým myšlenkovým pochodem jste k tomu došel? Mimochodem sůl pod -7°C přestává fungovat, což dokazují mimo jiné zamrzlá moře.
Kapitánk1400
Je smutné, že autor tohoto článku a autor odborného časopisu, nezná skutečnost. Povinnost zimních pneumatik, platí jen pro osobní a dodávková vozidla. případně pro lehká nákladní auta. Ale autobusy a těžká nákladní auta,včetně kamionů, jezdí samozřejmě celoročně na letních pneumatikách. Je to na základě výjimky ze zákona. Na tyto vozidla totiž neexistují zimní pneumatiky. Pouze se na hnanou nápravu dává hrubý vzorek, ale jedná se stále o letní tvrdou směs materiálu. Ale ze zkušenosti vím, tento hrubý vzorek je vhodný do bláta či měkkého sněhu, ale na ledě klouže ještě víc, jak jemnější vzorek.
Co se týká očištění od sněhu a ledu před vyjetím vozidla, tak platí stejná výjimka. Tedy tato povinnost platí pro osobní a dodávková vozidla. Autobusy a kamiony, řidič není povinen očistit ( dokonce dle bezpečnosti práce pracovníka, ani nesmí očistit střechu kamionu !!), tedy je pouze od ministerstva dáno doporučení, jet ze sněhem na střeše návěsu nejprve pomaleji a rychlost zvyšovat postupně. Tím se sníh proudem vzduchu odstraňuje postupně.
Rádo by odborníci, by si měli nejdříve nastudovat problematiku a neplkat blbosti.
Je na ostatních řidičích,aby vyhodnotili situaci a pokud jede před ním návěs se sněhem na střeše, tak dodržovat za ním bezpečnou vzdálenost !!