Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Mechanická parkovací brzda: Musíme při zatahování stisknout tlačítko, nebo ne?

Parkovací brzdu používá každý řidiči automobilu. Jak přesně celé zařízení funguje? A musíme na páce při aktivaci stisknout tlačítko, s nímž mnozí studenti autoškol tolik bojují?
Zpět na článek
15. 1. 2017 17:15
15. 1. 2017 17:37
15. 1. 2017 18:18
15. 1. 2017 19:28
15. 1. 2017 19:31
17. 1. 2017 09:39
15. 1. 2017 18:20
15. 1. 2017 18:31
15. 1. 2017 19:26
15. 1. 2017 19:58
16. 1. 2017 12:11
15. 1. 2017 20:10
15. 1. 2017 20:29
15. 1. 2017 20:39
15. 1. 2017 20:58
16. 1. 2017 03:51
16. 1. 2017 05:31
16. 1. 2017 14:12
16. 1. 2017 17:55
16. 1. 2017 18:31
16. 1. 2017 14:13
15. 1. 2017 21:03
15. 1. 2017 21:08
16. 1. 2017 17:09
17. 1. 2017 09:56
15. 1. 2017 18:37
15. 1. 2017 22:06
15. 1. 2017 22:15
16. 1. 2017 12:16
17. 1. 2017 11:17
18. 1. 2017 12:15
20. 1. 2017 19:12
22. 1. 2017 17:14
16. 1. 2017 13:43
18. 1. 2017 12:10
16. 1. 2017 17:07
18. 1. 2017 12:05
15. 1. 2017 17:40
15. 1. 2017 17:49
15. 1. 2017 17:53
15. 1. 2017 18:02
15. 1. 2017 19:09
15. 1. 2017 20:51
15. 1. 2017 21:17
16. 1. 2017 13:46
15. 1. 2017 20:45
16. 1. 2017 08:49
16. 1. 2017 19:13
15. 1. 2017 18:20
15. 1. 2017 18:43
15. 1. 2017 20:40
16. 1. 2017 10:19
16. 1. 2017 17:39
16. 1. 2017 22:10
17. 1. 2017 09:26
15. 1. 2017 17:15
Mno,
hlavně není dobré ručku zatahovat v tomto počasí, pokud je někde kondenzát,či voda, přimrzne obložení a je vymalováno.............:-)
Rozbalit vlákno
37
15. 1. 2017 17:37
Re: Mno,
Ach jo, ten nesmysl o zamrzajici parkovaci brzde ma skutecne nekonecny zivot a jeho primym dusledkem je to, ze rada ridicu necha pri parkovani viset auto na zarazene prevodovce a vytlacuje tak plosky na evolvente zubu prevodovych kol. To je mnohem vetsi problem.

Zatazene rucni brzdy zamrzaly, to asi ano, taky jsem o tom slysel, ale to bylo asi nekdy v seroveku automobilismu. Zamrzat mohly lanovody a pripadne i brzdove desticky - ale u bubnovych brzd.

Ja jsem se s tim ale nikdy nesetkal a to jsem jezdil s Broukem a po te Formanem v zime po horach.

Jinak - uroven clanku ACZ o technickych aspektech aut ma stale klesajici tendenci. Skutecne by mne zajimalo, co bych musel s autem delat, aby se mu pripekly brzdove desticky na kotouc.
15. 1. 2017 18:18
Re: Mno,
Predne, autor clanku by si mel ujasnit, kde jsou klice a kde celisti. Buben s celistma je dobra blbost.
Dale, to ze se to nestalo zrovna vam, neznamena ze se to nemuze stat. Me osobne uz 2x na 626GF(kotouce) a jak jsem byl tad za tycku a palici, abych to odklep. Jednou, nastesti jen lehce i na civicu 8.g. Stejne tak znamymu na AR156. Staci jet posledni usek ve snehu a je hotovo. U stani s kvaltem rozhodne nedochazi k poskozovani prevodovky, vzdyt za jizdy pusobi radove vetsi sily. Trabl je u modernich werku s dvouhmotou. Ty to dobre nedela.
15. 1. 2017 19:28
Re: Mno,
OK - pisu ale take - slysel jsem, nezazil jsem. V principu si umim predstavit, ze v bubnove brzde se zamrazek udela, u kotoucove si to fakt neumim predstavit, ale OK, pokud stalo, stalo se.
15. 1. 2017 19:31
Re: Mno,
Jeste ke zubum - ano, pri jizde, tedy zejmena rozjezdu a do kopce, jsou sily vetsi ALE zuby se po sobe ODVALUJI, to je princip ozubenych prevodu, neotukavaji pripadne netlaci v jendom bode jako pri zatezi pri parkovani ve svahu.
17. 1. 2017 09:39
Re: Mno,
U zaparkovaného auta se přeci bavíme o statické zátěži a ne zrovna velké. To převodovku těžko může škodit. Nezdá se mi ani to, že by se měla dotýkat v jednom bodě. Ano, povrch nebude dokonalý, ale mívají slušnou šířku a předpokládám, že si i převody v převodovce provozem sednou.
Avatar - JDM
15. 1. 2017 18:20
Re: Mno,
Parkuju auta odjakživa i v zimě na ruční brzde a nikdy jsem neměl problém a to už párkrát bylo ráno - 20
15. 1. 2017 18:31
Re: Mno,
Blatouch: zajímají mě ty vytlačené plošky. O tomhle "mnohem větším" problému jsem v životě neslyšel, dej nám tady nějaké odkazy nebo info, kde se to projevilo
15. 1. 2017 19:26
Re: Mno,
Ja na ziskani vedomosti nemusim vsechno googlit, ja jsem se vyzkumem prevodovek par let zivil a na to, abych to mohl delat, mi skutecne googleni nestacilo.

Zuby ozubenych kol prevodovek se dotykaji v bode (ne na plose) a odvaluji se po sobe po krivce, ktera se jmenuje evolventa. Pokud se o sebe opiraji, tak casem vznikaji plosky, ktere tuto krivku deformuji. To ma za nasledek, ze odvalovani neprobiha plynule ale skokove, tvar zubu postupne degraduje, zvysuji se vibrace a hlucnost. Zduraznuji - kdyz se zuby otukavaji, ne odvaluji, odvalovani je jejich normalni vlastnost.

Nehlede na to, ze se vlastne zatezuje cely system prevodovka / motor. Pokud je auto ponekud tezsi (typicky dnesni modni SUV mastodonti) a parkuje se ve svahu, tak ta zatez uz muze byt vyznamna.
15. 1. 2017 19:58
Re: Mno,
Já se konstrukcema převodovek sice neživím takže jsem holý laik, ale přesto bych trochu oponoval:

- Zuby převodovek se dotýkají v plošce, která je daná mikrodeformací materiálu v místě styku. Navíc se nejedná o plošku kruhovou, ale spíše o tlustější "přímku" v případě rovných zubů, nebo snad část šroubovice u zubů šikmých. Délka té čáry je daná šířkou ozubených kol a úhlem zubů. Takže určitě ne bod

- Zuby se po sobě odvalují po čáře záběru což myslím bývá taky nějaká rovná úsečka (tedy jde o pohyb vzájemného místa styku při odvalování kol)

- Evolventní tvar nemá odvalovací křivka jak píšeš, evolventní je tvar povrchu zubu který se odvaluje po opět evolventním povrchu svého protějšku (určitě to myslíš stejně, jen jsi to jinak napsal)

- A coje podstatné pro tohle téma - povrchovým defektům které vznikají za provozu se říká pitting a ten vzniká z cyklických deformací povrchu v místě styku dvou zubů, čímž nastává postupná únava materiálu a místní vydrolení povrchu. Jedná se tedy o důsledek mnohonásobné cyklické zátěže (stamilióny cyklů během životnosti auta) a v tomto kontextu je pár tisíc parkování s kvaltem při mnohem nižší zátěži než za provozu naprosto bagatelní.

Pokud nemám pravdu tak mě někdo opravte
Avatar - Kuban
16. 1. 2017 12:11
Re: Mno,
je to přesně tak. Vytlačování se ralizuje v dynamickém spektru za provozu, kdy do sebe narážejí pod vysokou úhlovou rychlostí a momentem....

Stání na převod, je statický jev, který nese max pár stovek N v závislosti na úhlu stoupání v kopci (navíc má svou setrvačnost tudíž v kopci bez brzdy se auto rozjede) tudíž většinu času vozidlo na převod blokuje jen síly v jedntkách NEWTONŮ tedy prakticky nic.....

Takhle se převodovka ze silně legovaných ocelí OPRAVDU neopotřebuje..... každé přeřazení rychlostního stupně i s vyrovnáním otáček meziplynem nadělá více DMG než to co popisuje Blatouch.....

Samotná statika dlouhodobého kontaktu je už absolutní hloupost vůbec o tom uvažovat natož tak diskutovat.
Avatar - michal.t
15. 1. 2017 20:10
Re: Mno,
K ničemu takovému, co zde popisuješ, opravdu nikdy nedojde. Ozubená kola se přece nevyrábějí z materiálu, který pod statickým zatížením nějak „teče“ (jako třeba hliník či plast, u kterých deformace závisí i na době působené sil).
Pokud už dojde k nějakému poškození kaleného ocelového ozubeného kola, bývá to projevem únavy materiálu při cyklickém dynamickém zatěžování , nikoliv jen tím, že jsou zuby o sebe jen staticky opřeny.
Spíš jsem zaslechl něco o tom, že některé převodovky obsahují pružné elementy, které se při některé dlouhodobě zařazené rychlosti mohou „unavit“, jako každá jiná běžná pružina. Nevím ale zatím o nikom, kdo by si prokazatelně odepsal převodovku právě něčím takovým.
15. 1. 2017 20:29
Re: Mno,
Souhlasím s michalem

akorát si myslím že ani ta "běžná" pružina se neunaví jen prostým statickým tlakem byť trvá třeba dlouho. I únava pružin je spojena s cyklickým zatěžováním, při kterém postupně vznikají vnitřní mikrotrhlinky snižující pevnost materiálu, případně vedoucí až k destrukci
Avatar - michal.t
15. 1. 2017 20:39
Re: Mno,
Tohle je třeba problém zásobníkových pružin u samonabíjecích zbraní - někdo nechá plně naládovaný zásobník (třeba i nový) ležet x let v šuplíku a pak se po letech nestačí divit, že to nestřílí, když takto oslabená pružina není s to podávat náboje.
U dlouho natažené vzduchovky se mi to stalo taky, ale pružina se dala aspoň trochu zachránit natažením v opačném směru.
15. 1. 2017 20:58
Re: Mno,
A čím konkrétně je to způsobené ?
16. 1. 2017 03:51
Re: Mno,
Jevem zvaný "creeping" neboli tečení materiálu. Převážně se řeší, pokud je daná součást zatížena napětím (mechanickým) a současně vyšší teplotou, někdy i přes 50% teploty tání. V omezené míře ale k tomuhle jevů dochází i za "pokojových" teplot, proto je nutné např. U předepnutých šroubů provádět kontrolu na otlačení a podobně. Fyzikálně je to asi tak, že dlouhodobým působením napětí postupně vznikají vady (dislokace) materiálové struktury, které mají za následek její plastickou deformaci. Důležité je zde to, že při nízkých teplotách ne dochází ke změně struktury materiálu, ale pouze pohybu mat. zrn, asi jako pomalu praskající led. Na rozdíl od ledu ale u kovů dochází creepem ke zpevňování (do jisté meze, viz materiály UMI FS ČVUT), creeping se tedy časem zastaví, jelikož materiál zvýší svoji tuhost a napětí bude stejné. Důležité je ještě to, že se jedná o zatěžování hluboko pod mezí kluzu, nebo mezí pevnosti materiálu, tedy v oblasti kde by to člověk bez seznámení s problematikou nečekal, viz pružina v zásobníku. Pro bližší info odkážu má volně přístupné materiály strojních fakult ČR
16. 1. 2017 05:31
Re: Mno,
Myslím že takové vysvětlení vůbec nesedí, tedy pokud se bavíme o oceli. U oceli je tečení významné až při telotách nad 350-400°C a takovou teplotu uskladněný zásobník asi neměl.

Ledaže by zmíněné díly nebyly ocelové, třeba o hliníkových drátech dobře víme že tečou už za pokojové teploty a kdoví jak funguje třeba čínská ocel :-)

Taže budu určitě rád za seriózní odkaz k významu creepu při běžné teplotě. Zatím vše co jsem našel jen potvrzuje mé přesvědčení, že za normálních teplot je creep oceli zanedbatelný, viz třeba tady na straně 6 z přednášek strojní fakulty VŠB

[odkaz]
16. 1. 2017 14:12
Re: Mno,
Creeping se v naprosté většině případů u nízkých teplot zanedbává, jelikož ho zastíní ostatní procesy v materiálu (plastická deformace způsobená napětím poblíž meze meze kluzu, únavou vlivem cyklického zatěžování). Pokud se ale bavíme o pružině která není na doraz, pak je její plastická deformace způsobena právě nízkoteplotní creepem. Z rovnice creepu je vše dobře patrné. Teplota je zde lineárním členem, zatímco čas logarytmickým (rovnice Larsson-Millerova se jmenuje, myslím). Věc kterou jsem v původním příspěvku neuvažoval je možnost, že člověk stlačí pružinu natolik, že se začne blížit mezi kluzu a potom dochází k obyčejné plastické deformaci (jako když pružinu silou natahneme a ona už se nevrátí zpět) pak je skutečně nízkoteplotní creepem zcela zanedbatelný. Proto by třeba zásobník pistole co leží roky v šuplíku neměl být zcela plný. Pokud je poloprázdný, vzdálíme se mezi kluzu dostatečně aby prostá plastická deformace byla natolik snížená, že ostatní jevy se jí velikostí způsobené deformace přiblíží. Deformace je ale potom o mnoho řádů menší, pro pružinu v pistoli patrně zanedbatelná.
16. 1. 2017 17:55
Re: Mno,
Mx: Dík za vysvětlení, tohle zní logicky
16. 1. 2017 18:31
Re: Mno,
Není zač. Vždycky je fajn když do diskuse každý přispěje tím co zná.. dohromady se pak člověk skutečně něco dozví. Já, student-teoretik jsem nesmírně vděčný za jakékoli postřehy z praxe a rád ztrávím čas tam kde technika není tabu a lidi vědí víc než kolik přečtou z letáků.. (jinými slovy díky všem, co plní diskuse smysluplnými příspěvky)
Avatar - Googlit
16. 1. 2017 14:13
Re: Mno,
Taky zírám. Sice už jsem dlouho neseděl ve školní lavici, ale mám za to že právě ty předepjaté spoje se navrhují tak aby k otlačení nedocházelo. Nicméně z praxe vím že skutečně například v železobetonu dochází k postupnému "relaxování" výztuží a například ŽB stropy se stále svěšují a taky to vysvětlení Mx vypadá hodně věrohodně.
15. 1. 2017 21:03
Re: Mno,
Chlapi mate recht.
Treba ja koukam doma kazdej den oknem nekolikrat ven a zatim se tim to okno nijak neopotrebovalo :yes:
15. 1. 2017 21:08
Re: Mno,
U okna je to jinak, tam prochází světlo oběma směry tam a zpátky tak se to zatížení vyrovnává
17. 1. 2017 09:56
Re: Mno,
U zásobníků je to spíš mýtus. Kvalitní zásobník bude fungovat klidně po 60 letech uskladnění v plně nabitém stavu. U horších by mělo stačit nevyužívat plnou kapacitu (tedy nestlačovat tolik pružinu). U vzduchovky dokáži pochopit, že ji nenavrhnou s tím, že ji budeš skladovat nataženou (a měli by to v manuálu zmínit). U zásobníku je to však podle mne žádoucí.

Tím nechci říct, že k únavě nedochází. U zásobníků však bývá problém v tom, že je daná pružina příliš stlačená (zásobník měl mít nižší kapacitu, nebo by měl výrobce varovat, že nedoporučuje využívat plnou kapacitu dlouhodobě a doporučit jinou pro skladování). Úsměvné je, když pak lidé zásobníky vybíjí, aby je šetřili.
15. 1. 2017 18:37
Re: Mno,
Když jsem měl Mégana I, tak byly zamrzlý zadní kotouče v zimě na denním pořádku. Třikrát jsem na Klínovci v Nástupu prosil o teplou vodu do termosky, pak jsem radši přestal dávat ručku úplně.
Avatar - Ada je zase tady
15. 1. 2017 20:28
Re: Mno,
to byl ovšem rendlík. Tady se mluvilo o autech.
15. 1. 2017 22:06
Re: Mno,
Minulý týden jsem v průběhu těch silných mrazů viděl dvojkovou Fabii (tedy nový auto nic ze šerověku) jak za sebou táhne zabržděný levý zadní kolo a ručka ne a ne povolit. ;-)
15. 1. 2017 22:15
Re: Mno,
Staci polejt teplou vodou a povoli to. Ja vim, vzdycky ji zrovna nemas po ruce, ale chlap ma jeste jinou moznost ;-)
Avatar - Kuban
16. 1. 2017 12:16
Re: Mno,
to ale opravdu není vina námrazy... ale soli a nevhodných materiálů destiček a kotoučů.

kdyby šlo o namrzlinu, tak věř že bys to urval jen tím že štouchneš rukou do auta...

Tady jde o klasickou chemickou reakci dvou kovů, které se prostě slepí k sobě.
17. 1. 2017 11:17
Re: Mno,
A říká se tomu bimetalická koroze, kdyby to někoho zajímalo.
18. 1. 2017 12:15
Re: Mno,
Až na to, že destičky jak víme nejsou kovové, kde máš tedy ten druhý metal (BI-Metal)..............
20. 1. 2017 19:12
Re: Mno,
Jiný název pro to samé je galvanická koroze. Nemusí to být nutně dva kovy.
22. 1. 2017 17:14
Re: Mno,
Tak moment - galvanická nebo bimetalická?
Pokud by v tomto případě šlo o korozi, byla by nejspíše chemická, ovšem my řešíme "přilepení" destiček na kotouč(buben), kde by teoreticky mohl být korozním prvkem (elektrolytem) solný roztok, pořád tam ale chybí ten druhý kov, obě koroze totiž vyžadují DVA kovy, jak již z jejich názvu vyplývá BI (dva)-METAL, taktéž galvanický článek se skládá ze dvou kovů a elektrolytu, jenže destičky nejsou z kovu......
16. 1. 2017 13:43
Re: Mno,
5 let zpatky, Ford Galaxy 1. generace (tusim, ze rv 99). venku -10.
18. 1. 2017 12:10
Re: Mno,
Jo tak nesmysl............kolipak ti je jelítko? Jo a těm destičkám u bubnových brzd se říká pakny - pako, přímrzne obložení ke kotouči nebo bubnu (tam samozřejmě snáž) a při pokusu o rozjetí se kolo buď blokuje nebo se obložení prostě urve.
16. 1. 2017 17:07
Re: Mno,
Nikdy v životě se mi nic podobného nestalo a (pokud budu mít nepřirezlé lanovody) ani nestane. To by muselo být aspoň -20. ;-)
18. 1. 2017 12:05
Re: Mno,
Minus 20 není žádný extrém a nemusí být zdaleka tolik.................
Avatar - dokopy
15. 1. 2017 17:40
...
"Parkovací brzdu používá každý řidiči automobilu." To sa mi nezdá. Kto má automat, ten ju skoro nepoužíva. A to tlačidlo - nepoužíva ho ten, kto chce počuť rapkanie. Každý si vie predstaviť jeho funkciu a podľa toho sa správa. S rapkaním, alebo bez rapkania.
Rozbalit vlákno
10
15. 1. 2017 17:53
Re: ...
u automatu pouze při stání v kopci.Parkování pouze na P v kopci může v extremním případě ulomit zajištovací kolík
15. 1. 2017 18:02
Re: ...
U automatu nepoužít parkovací brzdu je možné snad jen na rovině. Kdo nechá viset auto jen na mechanické západce automatu v kopci, ten si zadělává na problém. Už jen tím, když bude chtít to "Péčko" vyřadit. A bez určitého násilí to ani nepůjde. ;-\ Právě u automatu nebo i u automatu je použití parkovací brzdy velmi důležité.

Kdo má automat (ty ho asi nemáš), tak ví, že musí nejprve zatáhnout brzdu a pak teprve dát "P", zejména ve svahu, :-! aby váha vozu nevisela trvale na té malé západce v převodovce.
15. 1. 2017 19:09
Re: ...
Ručnú brzdu používam naozaj až v prudších kopcoch, aj to len z dôvodu ťažšieho vyraďovania z P, čo tiež plati(lo) len kým bola radiaca páka mechanicky spojená s prevodovkou. Inak západka v automate, je jediná súčiastka, ktorá musí mať isté parametre a to konkrétne musí udržať 4 tony v 30% svahu. Západka sa nerobí z plechu, ani z plastu, a každé jedno auto s automatom parkujem z 99% len na P a nikdy sa nič nerozbilo, takisto nepoznám nikoho z môjho okolia čo by mal s touto súčiastkou v automate na akomkoľvek aute problém alebo, že by sa mu "rozbehlo auto dole kopcom".
Avatar - Beefcake
15. 1. 2017 20:51
Re: ...
No neviem, ja to riskovat nemienim. Opakovanym pouzivanim bez rucnej tam podla mna moze nastat nejaka unava. Hlavny problem vidim, ze ked das v kopci P bez rucnej, tak to auto sa vzdy aspon minimalne zhupne ked pustis brzdu a to uz je dynamicka zataz na ten kolik.
Tie 4t mas odkial ? Nejaky odkaz ?
A okrem toho sa mi zda, ze je to priamo v navode k autu (nemam ho po ruke teraz) a vyrobca to zrejme vie najlepsie.
Avatar - _Karel_
15. 1. 2017 21:17
Re: ...
Samozřejmě, že všude píší a říkají, že zajišťovací kolíček u automatu není určený k držení auta v kopci. Prasknout nemusí, ale může.
16. 1. 2017 13:46
Re: ...
Viz lonska smrt herce Antona Yelchina...
Avatar - Beefcake
15. 1. 2017 20:45
Re: ...
Uz som ti minule pisal, ze skoncis v servise. Pri automate je to prakticky nutnost.
16. 1. 2017 08:49
Re: ...
No možno sa budeš diviť, ale mne povedali (mám automat) že v mrazoch nemám parkovať so zatiahnutou ručnou brzdou pretože môžu primrznúť dosky ku kotúčom. Mám vraj zatiahnuť ručku, zaradiť P, pod koleso podložiť nejaké poleno a povoliť ručku. Ak budem zaťahovať ručku v mrazoch, tak pri jej povolení sa môžu utrhnúť čiastočky z dosiek alebo kotúčov čo môže spôsobovať pískanie pri brzdení a podobne. Dobré nie? Dokonca to s tým polienkom mám v návode.
Avatar - Beefcake
16. 1. 2017 19:13
Re: ...
To je druha moznost. Podstata je, aby to nebol len kolik.
15. 1. 2017 17:47
Nazov temy
No nie, ani to nenapisem... 8-s
Rozbalit vlákno
5
15. 1. 2017 17:51
Re: Nazov temy
bože to je zase článek,co bude příště,jestli máme posouvat páčku blinkru jedním,nebo dvěma prsty ?
15. 1. 2017 18:20
Re: Nazov temy
Zasadne jednim :-! >:D
15. 1. 2017 18:28
Re: Nazov temy
Naopak bych pana Duslia pochválil. Konečně vybral téma, které dokáže zpracovat bez fatálních chyb.
15. 1. 2017 18:43
Re: Nazov temy
Bohuzel ani zde se nevyhnul totalnimu nesmyslu. Zamena principu, respektive systemu buben X kotouc-celist X klic. Navic do toho mota pakny, tedy jiz samotne brzdove oblozeni. Mozna bych se zeptal, kde bude autor hledat na aute prasatka :no:
15. 1. 2017 19:11
Re: Nazov temy
Jasně, ale pakny nebo desky to je u brzd malichernost. Nejduležitější je přece ten knoflík na páce
Avatar - kosmonaut
15. 1. 2017 18:38
Musím otáčet volantem při zatáčení?
???
Rozbalit vlákno
2
15. 1. 2017 19:03
Re: Musím otáčet volantem při zatáčení?
Pokud nemáte Teslu,či jiný autonomní vehikl,budete časem muset.A pozor,volant točit do směru,kam chcete jet ! :-)
Avatar - kosmonaut
15. 1. 2017 21:29
Re: Musím otáčet volantem při zatáčení?
TO JE ŠÍLENÉ! :-O
Avatar - Ronault.
15. 1. 2017 19:11
Mačkat či nemačkat
Já než vemu páku do ruky, tak většinou párkrát tlačítko zmáčknu, resp. spíše pohladím, teprve až je připraveno, tak páku použiju. Určitě není správný postup páku použít bez přípravy s pomocným tlačítkem, způsobuje to často oboum často nepříjemný prožitek, může zkazit celý akt či dokonce k němu ani nemusí nakonec dojít.
No a když to nejde ani s pomocí tlačítka, tak jak praví stará poučka-plivni si. :yes:
Rozbalit vlákno
3
Avatar - woody-alien
15. 1. 2017 19:58
Re: Mačkat či nemačkat
Jj, příprava se nesmí zanedbat. Obzvlášť když už je páka staršího data výroby. >:-[]
Avatar - _Karel_
15. 1. 2017 21:21
Re: Mačkat či nemačkat
>:-[] :yes: :yes: :yes:
15. 1. 2017 22:14
Re: Mačkat či nemačkat
Tak to si mě rozsekal >:D >:D :yes: :yes:
Avatar - Ada je zase tady
15. 1. 2017 20:26
Když jsem viděl ten nadpis
Hned jsem věděl, který redaktor za tím stojí :no:
Rozbalit vlákno
0
15. 1. 2017 20:40
Konečně
Konečně je někde rozumně napsáno, že "opotřebení" při zatahování bez zamačkávání je mizivé, de facto žádné. To je stejné, jako když nějací teoretikové vymýšlejí, že by se neměla držet ruka na řadící páce - vzhledem ke konstrukci se tomu nic stát nebude, ale i přes to takových chytrolínů je dost.
Rozbalit vlákno
1
16. 1. 2017 10:48
Re: Konečně
V tom případě se řadím mezi chytrolíny, co si to taky myslí.... ;-)
15. 1. 2017 20:50
Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
Prvním předpokladem, abychom si mohli užívat dobrodinní poctivé mechanické ručky je ovšem to, aby ji debilně arogantní výrobce diktátorsky, bez možnosti volby, nezrušil její elektrickou náhražkou! 8-s 8-s 8-s :no:
P.S. Při zatahování páky tlačítko většinou nemačkám a užívám si nádherně mechanického zvuku pohybu západky po ozubení! Některé značky mají bohužel chod ručky poněkud "gumový", ale pokud se jedná o dobrou, tuhou konstrukci, je ovládání ručky mimořádně příjemný, uspokojivý zážitek! A důležitý už jen jen ten povznášející pocit, že tu páku mám připravenu pro bleskové použití (s možnost dávkování účinku i rychlosti brzdného nástupu) u své pravé ruky, která se mazlí s kůži potaženým madlem páky !!! Prostě poctivá mechanická ručka je nepostradatelný přítel každého aktivního řidiče, který si chdce jízdu maximálně užít! :-) :-) :-) :yes: :yes: :yes:
Rozbalit vlákno
10
Avatar - _Karel_
15. 1. 2017 21:19
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
To mnohé vysvětluje.
Avatar - woody-alien
15. 1. 2017 21:55
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
Já tomu rozumím. Ježto jsem nešťastným majitelem auta s el.parkovací brzdou, vozím s sebou pro případ náhlého neodolatelného nutkání na místě spolujezdce jisté zařízení. Je to sice jen náhražka, ale přesto....no však to Arese hezky popsal. [odkaz] >:-[]
Avatar - _Karel_
15. 1. 2017 22:00
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
>:-[] no, pěkný!
Ale když Arese psal "u své pravé ruky, která se mazlí s kůží" představoval jsem si něco méně chladného, než jsi poslal. ;-)
15. 1. 2017 22:05
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
Ale no jasně že je možné v případě potřeby pravou ruku posunout ještě více vpavo, to je snad samozřejmé! >:D
P.S. Vzpomínám si na své mládí, kdy bylo možno takto "nenápadně" využít u Favoritu i ruku na řadicí páce při řazení pátého převodového stupně! >:D :yes:
15. 1. 2017 22:34
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
No, pro mě je prostě ručka podobně důležitá, jako pěkně tvarovaný volant, citlivé nepřeposilované řízení, přesně vymezené manuální řazení s krátkými drahami a dobře kalibrovaná trojice pedálů. Toto + zmiňovaná ručka je pro mě nedotknutelný řidičský základ, který zaručuje pořádný požitek z jízdy. Proto mě tak strašně s.e.r.e, když na něj automobilky (skrze bezohlednou elektronizaci a omezování nabídky manuálních převodovek) čím dál častěji útočí! :-!
Avatar - Dinar
16. 1. 2017 09:01
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
Jsi entuziasta, proč ne, o to víc mě mate, že k tomu řízení, motoru, správně rozmístěným pedálům a manuálu nepíšeš nikdy nic o pohonu zadních kol. Pro mně zvláštní, potkal jsem spoustu lidí zapálených do řízení, s růz. preferencemi, ale na čem vždy panuje shoda, to je preference rwd. Zajímá mě to, protože možná v tom je i odpověď na tvou posedlost mechanickou ručkou, která je pro jízdu autem s rwd nepodstatnou věcí.
16. 1. 2017 17:18
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
No máš pravdu, auto se zadním pohonem jsem nikdy nevlastnil a ani mi nějak zvlášť nechybí. Hlavně když má ta předokolka motor napříč, pamatuju se dobře, jak otřesné jízdní vlastnosti měli starší Audiny s blokem podélně vysunutým metr před nápravu! :-!
15. 1. 2017 22:19
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
Dneska nám krásně nachumelilo, tak když se město vyklidilo od pražáků táhnoucích zpátky domů, tak jsem si byl užít svojí manuální ruční brzdy. V mým případě ji teda tahám zásadně se stiskutým čudlíkem ;-)
15. 1. 2017 22:25
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
:-) :-) :-) :yes: :yes: :yes:
Avatar - white label
15. 1. 2017 23:46
Re: Hlavně, kdaž tam ta ručka je!!!
Dlouho jsem tušil, že jde ve tvém případě o silnou úchylku, což se teď definitivně potvrdilo. :*) ;-)
Avatar - removed
15. 1. 2017 22:42
Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
U ktereho francouzskeho auta nebylo mozne vyuzit rucni brzdu pro vyrovnani smyku? A proc?
Rozbalit vlákno
13
Avatar - Ada je zase tady
15. 1. 2017 22:50
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
U toho citrona, kde byla rucka na predni kola. Jak uz to u francouzskych krapu byva, neni dulezite, jestli je ta konstrukce dobra, nebo spatna, pokud je jina, nez to dela zbytek sveta :no: :no: :no:
Avatar - removed
15. 1. 2017 22:58
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
Jojo... Je to tak. Citronada BX byla kdysi iniciatorem me drahe zkusenosti... tato opravdu necekana konstrukcni extravagance mi kdysi umoznila nahlednout dirou v plote ( kterou si citroen sam vyboural) do udrzovane zahrady uplne neznameho cloveka... ;-)
Avatar - pallas
15. 1. 2017 23:14
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
takisto to mali staršie Saaby a Subaru. Ručná na prednú nápravu.
Avatar - removed
15. 1. 2017 23:19
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
Tak koukam, ze blbost neznala hranic napric celym automobilovym svetem. To jsem vubec netusil. :yes:
15. 1. 2017 23:01
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
Např. Citroen C5, taky kvůli tomu na ledu spadl do příkopu >:D
Avatar - removed
15. 1. 2017 23:04
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
;-)
16. 1. 2017 17:23
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
No vidím, že mechanickou ručku zde za jízdy v zimě používal kde kdo... >:D A pak že prý není potřeba! ;-) ;-) ;-)
15. 1. 2017 23:08
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
Brdný účinek P brzdy na přední kola bohužel nebyl debilní vynález jen u některých Citroenů... Bohužel tím byla postižena i jinak technicky a designově geniální (byť velmi reznoucí) Alfa Romeo Alfasud... ;-\ Naštěstí u následující AR 33 už tento nedostatek byl odstraněn. :-!
Avatar - removed
15. 1. 2017 23:14
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
Zrovna u Alfy bych to take necekal. Vlastne vubec bych to necekal u zadneho automobilu.
16. 1. 2017 09:27
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
Dôvod? Parkovacia brzda má za účel vozidlo zabezpečiť proti pohybu keď stojí, nie využívať ju na šmyky a podobne.
Avatar - removed
16. 1. 2017 10:56
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
To sice ano, ale neznám řidiče, který by si smyk s ručkou nevyzkoušel. V NEOČEKÁVANÝCH situacích může pomoci. Primární funkce je každému jasná. Nemusíš tady z lidí dělat nesvéprávné idioty.. Pavole
Avatar - Googlit
16. 1. 2017 15:19
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
To není tak docela pravda. V některých částech světa se té páce říká i emergency brake. V případě že jí někdo bude chtít v autě s bržděnou přední nápravou použít opravdu jako NOUZOVOU BRZDU, jak z překladu jasně vyplývá, tak je s ním amen.
17. 1. 2017 11:33
Re: Kontrolni otazka pro "pokrocile" (vekem)
V téhle aplikaci to bude zajímavé i na zadních kolech. Chce to cit. Jestli ji prostě zatáhne, tak se může začít modlit. Skutečně nouzové jsou až elektronické (alespoň některé), které prostě aktivují provozní brzdy, jako by to udělal asistent před nárazem.

Podle mne je to spíš misnomer. I když jednou z původních funkcí byla záloha provozních brzd (což je celkem jistě ta nouze, kterou měli na mysli), platí, co jsem napsal - pro tuhle funkci není zrovna vhodná a chce to cit, jinak je slušná pravděpodobnost, že ztratíš kontrolu. Mnohem, mnohem častěji bude sloužit k zajištění stojícího vozidla.
16. 1. 2017 08:00
Diskuze se přestala zobrazovat
EDIT: ale už tam zase je
Rozbalit vlákno
0
16. 1. 2017 10:19
Vtip
Naprostá většina nových aut má elektronickou ručku, která se prostě aktivuje vždy po vypnutí motoru automaticky. A můžete se stavět na hlavu. U elektromobilu to nechávám viset na P, ale parkuju na rovině. Tam se ručka sama neaktivuje.
Rozbalit vlákno
1
16. 1. 2017 17:39
Re: Vtip
No pokud jezdíš elektromobilem, tak to mnohé vysvětluje! >:-[]
Avatar - O5kar
16. 1. 2017 13:18
Je vidět, že to plní účel.
Jsou-li články o těch nejelementárnějších věcech, je vždy diskuze tou nejplodnější.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - KubikCv
16. 1. 2017 22:10
Článek o...
Ahoj...jsem Tomáš Dusil...redaktor auto.cz a umím použít klávesovou zkratku ctrl+c a ctrl+v žádnou jinou hodnotu pro mě tento článek nemá.... Sakra říkám si,proč taky nejsem redaktorem? >:D Tohle zvládnu taky....nějakou tu omáčku k odkazu taky sesmolím...jasně..semtam by se mi hodila jazyková korektura...ale ano..dal bych to taky :-)
Rozbalit vlákno
0
Avatar - chetoos
17. 1. 2017 09:26
Ruční brzda
Je hezké, že někdo píše jak používat ruční brzdu a jak funguje, ale článek mi přišel jako jeden ze slabších. Přijde mi, že poslední dobou jsou na auto.cz dost slabé články...
Rozbalit vlákno
0