Videa
"Parkovací brzdu používá každý řidiči automobilu." To sa mi nezdá. Kto má automat, ten ju skoro nepoužíva. A to tlačidlo - nepoužíva ho ten, kto chce počuť rapkanie. Každý si vie predstaviť jeho funkciu a podľa toho sa správa. S rapkaním, alebo bez rapkania.
U automatu nepouži
U automatu nepoužít parkovací brzdu je možné snad jen na rovině. Kdo nechá viset auto jen na mechanické západce automatu v kopci, ten si zadělává na problém. Už jen tím, když bude chtít to "Péčko" vyřadit. A bez určitého násilí to ani nepůjde. ;-\ Právě u automatu nebo i u automatu je použití parkovací brzdy velmi důležité.
Kdo má automat (ty ho asi nemáš), tak ví, že musí nejprve zatáhnout brzdu a pak teprve dát "P", zejména ve svahu, :-! aby váha vozu nevisela trvale na té malé západce v převodovce.
Kdo má automat (ty ho asi nemáš), tak ví, že musí nejprve zatáhnout brzdu a pak teprve dát "P", zejména ve svahu, :-! aby váha vozu nevisela trvale na té malé západce v převodovce.
Ručnú brzdu používam naozaj až v prudších kopcoch, aj to len z dôvodu ťažšieho vyraďovania z P, čo tiež plati(lo) len kým bola radiaca páka mechanicky spojená s prevodovkou. Inak západka v automate, je jediná súčiastka, ktorá musí mať isté parametre a to konkrétne musí udržať 4 tony v 30% svahu. Západka sa nerobí z plechu, ani z plastu, a každé jedno auto s automatom parkujem z 99% len na P a nikdy sa nič nerozbilo, takisto nepoznám nikoho z môjho okolia čo by mal s touto súčiastkou v automate na akomkoľvek aute problém alebo, že by sa mu "rozbehlo auto dole kopcom".
No neviem, ja to riskovat nemienim. Opakovanym pouzivanim bez rucnej tam podla mna moze nastat nejaka unava. Hlavny problem vidim, ze ked das v kopci P bez rucnej, tak to auto sa vzdy aspon minimalne zhupne ked pustis brzdu a to uz je dynamicka zataz na ten kolik.
Tie 4t mas odkial ? Nejaky odkaz ?
A okrem toho sa mi zda, ze je to priamo v navode k autu (nemam ho po ruke teraz) a vyrobca to zrejme vie najlepsie.
Tie 4t mas odkial ? Nejaky odkaz ?
A okrem toho sa mi zda, ze je to priamo v navode k autu (nemam ho po ruke teraz) a vyrobca to zrejme vie najlepsie.
Uz som ti minule pisal, ze skoncis v servise. Pri automate je to prakticky nutnost.
No možno sa budeš diviť, ale mne povedali (mám automat) že v mrazoch nemám parkovať so zatiahnutou ručnou brzdou pretože môžu primrznúť dosky ku kotúčom. Mám vraj zatiahnuť ručku, zaradiť P, pod koleso podložiť nejaké poleno a povoliť ručku. Ak budem zaťahovať ručku v mrazoch, tak pri jej povolení sa môžu utrhnúť čiastočky z dosiek alebo kotúčov čo môže spôsobovať pískanie pri brzdení a podobne. Dobré nie? Dokonca to s tým polienkom mám v návode.
No nie, ani to nenapisem... 8-s
bože to je zase článek,co bude příště,jestli máme posouvat páčku blinkru jedním,nebo dvěma prsty ?
Naopak bych pana Duslia pochválil. Konečně vybral téma, které dokáže zpracovat bez fatálních chyb.
Bohuzel ani zde se nevyhnul totalnimu nesmyslu. Zamena principu, respektive systemu buben X kotouc-celist X klic. Navic do toho mota pakny, tedy jiz samotne brzdove oblozeni. Mozna bych se zeptal, kde bude autor hledat na aute prasatka :no:
???
Já než vemu páku do ruky, tak většinou párkrát tlačítko zmáčknu, resp. spíše pohladím, teprve až je připraveno, tak páku použiju. Určitě není správný postup páku použít bez přípravy s pomocným tlačítkem, způsobuje to často oboum často nepříjemný prožitek, může zkazit celý akt či dokonce k němu ani nemusí nakonec dojít.
No a když to nejde ani s pomocí tlačítka, tak jak praví stará poučka-plivni si. :yes:
No a když to nejde ani s pomocí tlačítka, tak jak praví stará poučka-plivni si. :yes:
Konečně je někde rozumně napsáno, že "opotřebení" při zatahování bez zamačkávání je mizivé, de facto žádné. To je stejné, jako když nějací teoretikové vymýšlejí, že by se neměla držet ruka na řadící páce - vzhledem ke konstrukci se tomu nic stát nebude, ale i přes to takových chytrolínů je dost.
Prvním předpokladem, abychom si mohli užívat dobrodinní poctivé mechanické ručky je ovšem to, aby ji debilně arogantní výrobce diktátorsky, bez možnosti volby, nezrušil její elektrickou náhražkou! 8-s 8-s 8-s :no:
P.S. Při zatahování páky tlačítko většinou nemačkám a užívám si nádherně mechanického zvuku pohybu západky po ozubení! Některé značky mají bohužel chod ručky poněkud "gumový", ale pokud se jedná o dobrou, tuhou konstrukci, je ovládání ručky mimořádně příjemný, uspokojivý zážitek! A důležitý už jen jen ten povznášející pocit, že tu páku mám připravenu pro bleskové použití (s možnost dávkování účinku i rychlosti brzdného nástupu) u své pravé ruky, která se mazlí s kůži potaženým madlem páky !!! Prostě poctivá mechanická ručka je nepostradatelný přítel každého aktivního řidiče, který si chdce jízdu maximálně užít! 😄 😄 😄 :yes: :yes: :yes:
P.S. Při zatahování páky tlačítko většinou nemačkám a užívám si nádherně mechanického zvuku pohybu západky po ozubení! Některé značky mají bohužel chod ručky poněkud "gumový", ale pokud se jedná o dobrou, tuhou konstrukci, je ovládání ručky mimořádně příjemný, uspokojivý zážitek! A důležitý už jen jen ten povznášející pocit, že tu páku mám připravenu pro bleskové použití (s možnost dávkování účinku i rychlosti brzdného nástupu) u své pravé ruky, která se mazlí s kůži potaženým madlem páky !!! Prostě poctivá mechanická ručka je nepostradatelný přítel každého aktivního řidiče, který si chdce jízdu maximálně užít! 😄 😄 😄 :yes: :yes: :yes:
To mnohé vysvětluje.
Já tomu rozumím. Ježto jsem nešťastným majitelem auta s el.parkovací brzdou, vozím s sebou pro případ náhlého neodolatelného nutkání na místě spolujezdce jisté zařízení. Je to sice jen náhražka, ale přesto....no však to Arese hezky popsal. [odkaz] >😒]
>😒] no, pěkný!
Ale když Arese psal "u své pravé ruky, která se mazlí s kůží" představoval jsem si něco méně chladného, než jsi poslal. 😉
Ale když Arese psal "u své pravé ruky, která se mazlí s kůží" představoval jsem si něco méně chladného, než jsi poslal. 😉
No, pro mě je prostě ručka podobně důležitá, jako pěkně tvarovaný volant, citlivé nepřeposilované řízení, přesně vymezené manuální řazení s krátkými drahami a dobře kalibrovaná trojice pedálů. Toto + zmiňovaná ručka je pro mě nedotknutelný řidičský základ, který zaručuje pořádný požitek z jízdy. Proto mě tak strašně s.e.r.e, když na něj automobilky (skrze bezohlednou elektronizaci a omezování nabídky manuálních převodovek) čím dál častěji útočí! :-!
Jsi entuziasta, proč ne, o to víc mě mate, že k tomu řízení, motoru, správně rozmístěným pedálům a manuálu nepíšeš nikdy nic o pohonu zadních kol. Pro mně zvláštní, potkal jsem spoustu lidí zapálených do řízení, s růz. preferencemi, ale na čem vždy panuje shoda, to je preference rwd. Zajímá mě to, protože možná v tom je i odpověď na tvou posedlost mechanickou ručkou, která je pro jízdu autem s rwd nepodstatnou věcí.
Dneska nám krásně nachumelilo, tak když se město vyklidilo od pražáků táhnoucích zpátky domů, tak jsem si byl užít svojí manuální ruční brzdy. V mým případě ji teda tahám zásadně se stiskutým čudlíkem 😉
U ktereho francouzskeho auta nebylo mozne vyuzit rucni brzdu pro vyrovnani smyku? A proc?
U toho citrona, kde byla rucka na predni kola. Jak uz to u francouzskych krapu byva, neni dulezite, jestli je ta konstrukce dobra, nebo spatna, pokud je jina, nez to dela zbytek sveta :no: :no: :no:
Jojo... Je to tak. Citronada BX byla kdysi iniciatorem me drahe zkusenosti... tato opravdu necekana konstrukcni extravagance mi kdysi umoznila nahlednout dirou v plote ( kterou si citroen sam vyboural) do udrzovane zahrady uplne neznameho cloveka... 😉
Např. Citroen C5, taky kvůli tomu na ledu spadl do příkopu >😁
Brdný účinek P brzdy na přední kola bohužel nebyl debilní vynález jen u některých Citroenů... Bohužel tím byla postižena i jinak technicky a designově geniální (byť velmi reznoucí) Alfa Romeo Alfasud... ;-\ Naštěstí u následující AR 33 už tento nedostatek byl odstraněn. :-!
Zrovna u Alfy bych to take necekal. Vlastne vubec bych to necekal u zadneho automobilu.
Dôvod? Parkovacia brzda má za účel vozidlo zabezpečiť proti pohybu keď stojí, nie využívať ju na šmyky a podobne.
To sice ano, ale neznám řidiče, který by si smyk s ručkou nevyzkoušel. V NEOČEKÁVANÝCH situacích může pomoci. Primární funkce je každému jasná. Nemusíš tady z lidí dělat nesvéprávné ***y.. Pavole
To není tak docela pravda. V některých částech světa se té páce říká i emergency brake. V případě že jí někdo bude chtít v autě s bržděnou přední nápravou použít opravdu jako NOUZOVOU BRZDU, jak z překladu jasně vyplývá, tak je s ním amen.
V téhle aplikaci to bude zajímavé i na zadních kolech. Chce to cit. Jestli ji prostě zatáhne, tak se může začít modlit. Skutečně nouzové jsou až elektronické (alespoň některé), které prostě aktivují provozní brzdy, jako by to udělal asistent před nárazem.
Podle mne je to spíš misnomer. I když jednou z původních funkcí byla záloha provozních brzd (což je celkem jistě ta nouze, kterou měli na mysli), platí, co jsem napsal - pro tuhle funkci není zrovna vhodná a chce to cit, jinak je slušná pravděpodobnost, že ztratíš kontrolu. Mnohem, mnohem častěji bude sloužit k zajištění stojícího vozidla.
Podle mne je to spíš misnomer. I když jednou z původních funkcí byla záloha provozních brzd (což je celkem jistě ta nouze, kterou měli na mysli), platí, co jsem napsal - pro tuhle funkci není zrovna vhodná a chce to cit, jinak je slušná pravděpodobnost, že ztratíš kontrolu. Mnohem, mnohem častěji bude sloužit k zajištění stojícího vozidla.
Naprostá většina nových aut má elektronickou ručku, která se prostě aktivuje vždy po vypnutí motoru automaticky. A můžete se stavět na hlavu. U elektromobilu to nechávám viset na P, ale parkuju na rovině. Tam se ručka sama neaktivuje.
Ahoj...jsem Tomáš Dusil...redaktor auto.cz a umím použít klávesovou zkratku ctrl+c a ctrl+v žádnou jinou hodnotu pro mě tento článek nemá.... Sakra říkám si,proč taky nejsem redaktorem? >😁 Tohle zvládnu taky....nějakou tu omáčku k odkazu taky sesmolím...jasně..semtam by se mi hodila jazyková korektura...ale ano..dal bych to taky 😄
Je hezké, že někdo píše jak používat ruční brzdu a jak funguje, ale článek mi přišel jako jeden ze slabších. Přijde mi, že poslední dobou jsou na auto.cz dost slabé články...
Zatazene rucni brzdy zamrzaly, to asi ano, taky jsem o tom slysel, ale to bylo asi nekdy v seroveku automobilismu. Zamrzat mohly lanovody a pripadne i brzdove desticky - ale u bubnovych brzd.
Ja jsem se s tim ale nikdy nesetkal a to jsem jezdil s Broukem a po te Formanem v zime po horach.
Jinak - uroven clanku ACZ o technickych aspektech aut ma stale klesajici tendenci. Skutecne by mne zajimalo, co bych musel s autem delat, aby se mu pripekly brzdove desticky na kotouc.
Dale, to ze se to nestalo zrovna vam, neznamena ze se to nemuze stat. Me osobne uz 2x na 626GF(kotouce) a jak jsem byl tad za tycku a palici, abych to odklep. Jednou, nastesti jen lehce i na civicu 8.g. Stejne tak znamymu na AR156. Staci jet posledni usek ve snehu a je hotovo. U stani s kvaltem rozhodne nedochazi k poskozovani prevodovky, vzdyt za jizdy pusobi radove vetsi sily. Trabl je u modernich werku s dvouhmotou. Ty to dobre nedela.
Zuby ozubenych kol prevodovek se dotykaji v bode (ne na plose) a odvaluji se po sobe po krivce, ktera se jmenuje evolventa. Pokud se o sebe opiraji, tak casem vznikaji plosky, ktere tuto krivku deformuji. To ma za nasledek, ze odvalovani neprobiha plynule ale skokove, tvar zubu postupne degraduje, zvysuji se vibrace a hlucnost. Zduraznuji - kdyz se zuby otukavaji, ne odvaluji, odvalovani je jejich normalni vlastnost.
Nehlede na to, ze se vlastne zatezuje cely system prevodovka / motor. Pokud je auto ponekud tezsi (typicky dnesni modni SUV mastodonti) a parkuje se ve svahu, tak ta zatez uz muze byt vyznamna.
- Zuby převodovek se dotýkají v plošce, která je daná mikrodeformací materiálu v místě styku. Navíc se nejedná o plošku kruhovou, ale spíše o tlustější "přímku" v případě rovných zubů, nebo snad část šroubovice u zubů šikmých. Délka té čáry je daná šířkou ozubených kol a úhlem zubů. Takže určitě ne bod
- Zuby se po sobě odvalují po čáře záběru což myslím bývá taky nějaká rovná úsečka (tedy jde o pohyb vzájemného místa styku při odvalování kol)
- Evolventní tvar nemá odvalovací křivka jak píšeš, evolventní je tvar povrchu zubu který se odvaluje po opět evolventním povrchu svého protějšku (určitě to myslíš stejně, jen jsi to jinak napsal)
- A coje podstatné pro tohle téma - povrchovým defektům které vznikají za provozu se říká pitting a ten vzniká z cyklických deformací povrchu v místě styku dvou zubů, čímž nastává postupná únava materiálu a místní vydrolení povrchu. Jedná se tedy o důsledek mnohonásobné cyklické zátěže (stamilióny cyklů během životnosti auta) a v tomto kontextu je pár tisíc parkování s kvaltem při mnohem nižší zátěži než za provozu naprosto bagatelní.
Pokud nemám pravdu tak mě někdo opravte
Stání na převod, je statický jev, který nese max pár stovek N v závislosti na úhlu stoupání v kopci (navíc má svou setrvačnost tudíž v kopci bez brzdy se auto rozjede) tudíž většinu času vozidlo na převod blokuje jen síly v jedntkách NEWTONŮ tedy prakticky nic.....
Takhle se převodovka ze silně legovaných ocelí OPRAVDU neopotřebuje..... každé přeřazení rychlostního stupně i s vyrovnáním otáček meziplynem nadělá více DMG než to co popisuje Blatouch.....
Samotná statika dlouhodobého kontaktu je už absolutní hloupost vůbec o tom uvažovat natož tak diskutovat.
Pokud už dojde k nějakému poškození kaleného ocelového ozubeného kola, bývá to projevem únavy materiálu při cyklickém dynamickém zatěžování , nikoliv jen tím, že jsou zuby o sebe jen staticky opřeny.
Spíš jsem zaslechl něco o tom, že některé převodovky obsahují pružné elementy, které se při některé dlouhodobě zařazené rychlosti mohou „unavit“, jako každá jiná běžná pružina. Nevím ale zatím o nikom, kdo by si prokazatelně odepsal převodovku právě něčím takovým.
akorát si myslím že ani ta "běžná" pružina se neunaví jen prostým statickým tlakem byť trvá třeba dlouho. I únava pružin je spojena s cyklickým zatěžováním, při kterém postupně vznikají vnitřní mikrotrhlinky snižující pevnost materiálu, případně vedoucí až k destrukci
U dlouho natažené vzduchovky se mi to stalo taky, ale pružina se dala aspoň trochu zachránit natažením v opačném směru.
Ledaže by zmíněné díly nebyly ocelové, třeba o hliníkových drátech dobře víme že tečou už za pokojové teploty a kdoví jak funguje třeba čínská ocel 😄
Taže budu určitě rád za seriózní odkaz k významu creepu při běžné teplotě. Zatím vše co jsem našel jen potvrzuje mé přesvědčení, že za normálních teplot je creep oceli zanedbatelný, viz třeba tady na straně 6 z přednášek strojní fakulty VŠB
[odkaz]
Treba ja koukam doma kazdej den oknem nekolikrat ven a zatim se tim to okno nijak neopotrebovalo :yes:
Tím nechci říct, že k únavě nedochází. U zásobníků však bývá problém v tom, že je daná pružina příliš stlačená (zásobník měl mít nižší kapacitu, nebo by měl výrobce varovat, že nedoporučuje využívat plnou kapacitu dlouhodobě a doporučit jinou pro skladování). Úsměvné je, když pak lidé zásobníky vybíjí, aby je šetřili.
kdyby šlo o namrzlinu, tak věř že bys to urval jen tím že štouchneš rukou do auta...
Tady jde o klasickou chemickou reakci dvou kovů, které se prostě slepí k sobě.
Pokud by v tomto případě šlo o korozi, byla by nejspíše chemická, ovšem my řešíme "přilepení" destiček na kotouč(buben), kde by teoreticky mohl být korozním prvkem (elektrolytem) solný roztok, pořád tam ale chybí ten druhý kov, obě koroze totiž vyžadují DVA kovy, jak již z jejich názvu vyplývá BI (dva)-METAL, taktéž galvanický článek se skládá ze dvou kovů a elektrolytu, jenže destičky nejsou z kovu......