Technika
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeAdBlue: Co se stane, když močovina dojde? A jak tuhle kapalinu správně doplnit?
78 komentářů
hedvin
chemicky je adblue a moč podobná, tak by mě zajímalo jestli to ten systém dokáže oblbnout nebo to pozná ?
system to rozpozna hned po naliati do nadrze. Ak clovek obide spominanu kontrolu, sensory vo vyfuku zahlasia chybu po par km, ked diagnostika zisti nestandardnu funkciu SCR.
ja jsem slysel, ze tam klidne misto adblue muzes nalit destilku a nic se nedeje (pochopitelne se nic nedeje ani v tom katalyzatoru ;-). destilka snaze mrzne nez adblue, na zimu to nebude dobre reseni ;-)
Funguje. Nastartuješ, jedeš, ale nesmíš už zhasnout motor. Další start to už nepovolí.
... takze staci flashnout soft a funguje to i na destilku >:-[]
kdyz flash tak se to dá snad už rovnou úplně vyřadit... ne že bych to podporoval, ale tyhle hovadiny si o to bohužel říkají, takže na papíře dobrý, ale v reálu to bude časem u poloviny aut nefunkční
no samozrejme, for meho prispevku mel byt v tom, ze staci aktualizace sw a razem muzes "jezdit" na destilku misto na adblue... ;-)
Otázkou je, proč to dělat? Kvůli ceně asi těžko, já tankuji cca 10 litrů za 170,- Kč a vydrží to 8 tisíc km. To asi nikoho nezabije, když se vezmou ostatní náklady, co za těch 8 tisíc km s autem mám.
Takže mám být prase jenom proto, že to jde ochcat? Takhle fakt uvažujete?
Takže mám být prase jenom proto, že to jde ochcat? Takhle fakt uvažujete?
??? ja to mam ve dvou autech, liju tu mocovinu do obou. potiz neni v cene mocoviny, potiz je v principialni vrozene nespolehlivosti systemu (korozivni ucinky mocoviny - tohle se zacne projevovat po ketech provozu) a principialni potencialni blokaci celeho "funkcniho" auta kvuli takove prkotine jako "nefunkcni" scr katalyzator. kdyz to budes chtit opavit, priprav si desitky tisic. pro majitele ojetin z druhe ruky samozrejme znacny peniz a nasledne ocuravani tohoto systemu je nasnade. tedy odpoved na tvou otazku je uplne jednoducha. navic, pokud by mne nekdo nabidl, ze mi tuhle hloupou blokaci v pripade nefukcniho systemu odblokuje, tak si to necham udelat take, prestoze vubec neuvazuju o tom, ze bych tam tu mocovinu prestal davat a ani neuvazuju o tom, ze bych v pripade poruchy systemu si to nenechal opravit. za to predstava, ze napriklad v lete z chorvatska pojedu za tucne penize na podvalniku s autem, kteremu vlastne vubec nic neni (nefunguje scr), mi prijde velmi nepatricna.
U motoru máš milion věcí, bez kterých ti auto nepojede. Budeš je všechny vypínat? Když jedu v létě na jih, potkám cestou aspoň dvě nefunkční auta stát u krajnice čekajíc na odtahovku. Chceš snad říct, že stojí kvůli nefunkčnímu SCR? Takže jestli si zvýším šanci nedojet z 0,005% třeba na 0,007%, tak mi to fakt netrápí.
Nebo máš snad pocit nebo statistiku, že by SCR byl průšvih jako třeba DPF? Já už mám 3. osobní auto s SCR a nikdy jsem s tím neměl problém. Ani u tiráků s tím není problém. A jelikož je to fíčura velmi užitečná (redukuje NOx, motor, když se nemusí starat o emise dusíku jede v jiném režimu, tolik neprodukuje sazí, takže i DPF není tolik namáhán), tak když už provozujeme diesely, tak tohle bych dal do všech. A je fakt, že když jdu kolem kolony stojících aut, tak podle smradu poznám, zda má SCR nebo ne. Auta SCR neprodukují kyselý smrad jako starší auta bez SCR.
Nebo máš snad pocit nebo statistiku, že by SCR byl průšvih jako třeba DPF? Já už mám 3. osobní auto s SCR a nikdy jsem s tím neměl problém. Ani u tiráků s tím není problém. A jelikož je to fíčura velmi užitečná (redukuje NOx, motor, když se nemusí starat o emise dusíku jede v jiném režimu, tolik neprodukuje sazí, takže i DPF není tolik namáhán), tak když už provozujeme diesely, tak tohle bych dal do všech. A je fakt, že když jdu kolem kolony stojících aut, tak podle smradu poznám, zda má SCR nebo ne. Auta SCR neprodukují kyselý smrad jako starší auta bez SCR.
Je otázka, jak velká je úmrtnost po určité době (pokud by to skutečně byla notoricky problémová komponenta, tak to pochopím; navíc se bavíme o něčem, co není nutné k jízdě, auto poškozeno nebude). A nemíchal bych do toho kamiony, kde ten systém může být udělaný jinak (jiné materiály atp.). kuny o tom ví celkem jistě víc než já.
Zajímavé mi to přišlo v kontextu expedičních vozidel. Například ve většině Afriky je jim úplně jedno, jestli SCR funguje, nebo ne. A rozhodně chceš minimalizovat šanci, že zůstaneš uprostřed pouště. Nebo budeš nepohyblivý v oblasti, kde se přeci jen pohybují teroristé a unáší cizince. A sháněj tam pak močovinu nebo mechanika, který to dokáže opravit.
Zajímavé mi to přišlo v kontextu expedičních vozidel. Například ve většině Afriky je jim úplně jedno, jestli SCR funguje, nebo ne. A rozhodně chceš minimalizovat šanci, že zůstaneš uprostřed pouště. Nebo budeš nepohyblivý v oblasti, kde se přeci jen pohybují teroristé a unáší cizince. A sháněj tam pak močovinu nebo mechanika, který to dokáže opravit.
Samozřejmě, otázkou je úmrtnost po určité době. Ale ta může být špatná i dobrá. Tak proč tady hned předpokládat, že to bude stát za ho*no a na základě tohoto předpokladu něco mylně odsuzovat?
SCR v osobácích se objevuje postupně od roku 2010 a dosud jsem nečetl nějaké dobře ozdrojované materiály, že by SCR byl průšvih. Nebo Vy ano?
SCR v osobácích se objevuje postupně od roku 2010 a dosud jsem nečetl nějaké dobře ozdrojované materiály, že by SCR byl průšvih. Nebo Vy ano?
Možná k tomu nemá důvěru, když byl u vývoje (a tedy viděl, jaké se dělaly kompromisy, jaké byly problémy atd.). :-)
Jenže to byste si nekoupil žádné auto. Téměř každá komponenta na autě je kompromisem.
Když mi z kolega práce popisoval svoji práci v oddělení kvality výrobce kabelových svazků pro automotive, kde základním úkolem kvalitářů nebylo "jak vyrobit kabel, aby vydržel 20 let", ale "kolik mohu ubrat(ušetřit) na každém svazku, protože halíře dělají talíře, a odběratele to ještě nenaštve", tak jsem další měsíc měl vždy do sednutí do auta pocit, že se mi auto co nevidět rozpadne, že ty dráty co jsou v autě se musí zákonitě rozpadnout v prach. :-)
Když mi z kolega práce popisoval svoji práci v oddělení kvality výrobce kabelových svazků pro automotive, kde základním úkolem kvalitářů nebylo "jak vyrobit kabel, aby vydržel 20 let", ale "kolik mohu ubrat(ušetřit) na každém svazku, protože halíře dělají talíře, a odběratele to ještě nenaštve", tak jsem další měsíc měl vždy do sednutí do auta pocit, že se mi auto co nevidět rozpadne, že ty dráty co jsou v autě se musí zákonitě rozpadnout v prach. :-)
no, hele, uz jsem to tu kdysi psal, uzivej, ze mas auta nova a problemy se scr se te netykaji. u starsich aut to bude predmetem vykuchavani. narozdil od dpf je tady realny prinos pro ekologii prakticky nula, takze z toho nemam ani blby pocit.
No, hele, u kterých starších aut je scr problém?
A s tím nulovým reálným přínosem pro ekologii, to čerpáš z čeho?
A s tím nulovým reálným přínosem pro ekologii, to čerpáš z čeho?
no, uz jsem psal nize... scr je na trhu cca sest let (a zacinal pozvolna - ani s eurem 6 to neni v aute automaticky) takze starsi auta jeste moc nejsou. nox se v atmosfere zredukuje pomerne rychle uplne sam. to neni zadny freon, ktery leta nici ozonovou vrstvu nebo prachova castice, ktera se s kazdym mensim vetrem opet vyda na let vzduchem.
Jak jsem psal výše, oxidy dusíku mají vliv na přízemní ozon a kyselé deště. Takže to smysl má. Dokud diesely budou jezdit ve městech, tak je to přínosem.
jestlize ucinnost scr je zhruba 40-90%, u osobnich aut v mestskem provozu tak cca kolem 50-ti procent, dale produkce nox z automobilismu v cr tvori cca 20% veskere prumyslove produkce nox, plynou z toho (pro me) nasledujici poznatky:
1) ucinne snizivani nox z naftaku nelze realizovat jen na strane scr katalyzatoru (teze, ze naftaky se scr jsou "odblokovane" a jezdi s efektivitou starych tdicek jsou nesmyslne)
2) kdyz zrovna nefunguje ten scr katalyzator, tak se v realu deje kulovy (v mestskem provozu mas dvojnasobnou produkci nox)
3) jelikoz adblue a scr systemy se vyrabi prumyslove, docela by me zajimalo, kolik energie na tento system musis promrhat a kolik noxu jsi tim vyrobil, abys je pak nasledne mohl redukovat v provozu osobnich aut ;-)
4) tipnul bych si (a daleko od pravdy to urcite nebude), ze nejvice noxu delaji lokalni topeniste, ktera jedou na cokoliv (ostatne v zime je koncentrace noxu nejvetsi)
1) ucinne snizivani nox z naftaku nelze realizovat jen na strane scr katalyzatoru (teze, ze naftaky se scr jsou "odblokovane" a jezdi s efektivitou starych tdicek jsou nesmyslne)
2) kdyz zrovna nefunguje ten scr katalyzator, tak se v realu deje kulovy (v mestskem provozu mas dvojnasobnou produkci nox)
3) jelikoz adblue a scr systemy se vyrabi prumyslove, docela by me zajimalo, kolik energie na tento system musis promrhat a kolik noxu jsi tim vyrobil, abys je pak nasledne mohl redukovat v provozu osobnich aut ;-)
4) tipnul bych si (a daleko od pravdy to urcite nebude), ze nejvice noxu delaji lokalni topeniste, ktera jedou na cokoliv (ostatne v zime je koncentrace noxu nejvetsi)
Moje reakce byla na toho nade mnou, který to považuje za hovadinu. Stejně je to tady sranda, on za tu blbost dostane 5 palců + a já 7 -. Ještě, že mi je to jedno. Tady se totiž s těmi palci čaruje dle potřeby a redakci je to šuma fuk. Na můj dotaz před týdnem nereagovali.
palce tady zjevne po balickach rozdava nejaky *** ;-)
Teď v 11:47 jsou palce jeden plus a jeden minus pro mne. Sakra to jsou kouzla. Ale jak jsem psal, této redakci je to fuk. Ale kdybych napsal např., že je to banda ***ů, tak to by reagovali hned. O serioznosti tohoto webu se dá s úspěchem pochybovat.
jj, ruzne se to tu objevilo a pak zase zmizelo, palce asi nema smysl moc sledovat ;-)
Scarab
Hm a co se stane, když (v případě, že nebudu mít po ruce originál AdBlue) naleju do příslušné nádrže vodu, případně vodu s močí?? Podaří se mi systém ošidit (samozřejmě za cenu vyšších emisí), resp. pojede to vůbec (teoreticky by asi mělo) a nedojde při tom k poškození motoru nebo katalyzátoru??
To za těch 1000 km, kdy Vás auto začne upozorňovat na docházející AdBlue, nepotkáte jedinou benzinku, kde AdBlue mají běžně aspoň v kanystrech, když ještě nemají extra pistoli? To jezdíte po Sibiři?
kuny
uvadene jmeno denox je nemecke oznaceni pro scr system.
adblue neni system ale jen a pouze obchodni nazev pro tu mocovinu, co tam liju.
scr je anglicka zkratka pro tu vlastni reakci, ale pouziva se i pro nazev systemu jako celku. znamena selective catalytic reaction.
10 litru adblue vydrzi tak na 7-10tkm (koncernove vozy). kdo dava mene, svindluje (30000 km na 10l adblue je vlhky sen pana redaktora).
adblue neni system ale jen a pouze obchodni nazev pro tu mocovinu, co tam liju.
scr je anglicka zkratka pro tu vlastni reakci, ale pouziva se i pro nazev systemu jako celku. znamena selective catalytic reaction.
10 litru adblue vydrzi tak na 7-10tkm (koncernove vozy). kdo dava mene, svindluje (30000 km na 10l adblue je vlhky sen pana redaktora).
Je to reduction, ne reaction.
Není denox náhodou obecnější? Tedy pro všechna řešení snižující emise NOx.
Není denox náhodou obecnější? Tedy pro všechna řešení snižující emise NOx.
no ano, pardon, reduction.
nevim, jestli denox je nebo neni obecnejsi, muze byt, nicmene v me minule firme, kde se mocovinovy system vyvijel a nasledne vyrabel, mel jmeno denox a pod timto nazvem to ve forme prototypu prislo z nemecka. rozhodne to v tomto kontextu nebyl ekvivalent lnt.
nevim, jestli denox je nebo neni obecnejsi, muze byt, nicmene v me minule firme, kde se mocovinovy system vyvijel a nasledne vyrabel, mel jmeno denox a pod timto nazvem to ve forme prototypu prislo z nemecka. rozhodne to v tomto kontextu nebyl ekvivalent lnt.
Ta terminologie není ustálená. DeNOx někdy označuje obecně jakýkoliv systém, někdy SCR, někdy LNT.
Kde se v článku redaktor zmiňuje o 30 tisících km na 10 litrů AdBlue? Máte problém s pochopením psaného textu?
Jinak například má žena má v autě 24 litrovou nádrž na AdBlue, takže těch 30 tisíc km může klidně dát.
Jinak například má žena má v autě 24 litrovou nádrž na AdBlue, takže těch 30 tisíc km může klidně dát.
Tady:
"Desetilitrový kanystr s AdBlue lze dnes koupit zhruba od 200 korun, přičemž v závislosti na objemu nádrže AdBlue stačí zásoba kapaliny asi na ujetí 20.000 km, v praxi někdy i o dost více (i 30.000 km)."
Sice to nepíše přímo, nicméně drtivá většina aut má tu nádržku právě okolo těch 10-14 litrů a to adblue v těchto případech vystačí obvykle na 8-10 tisíc kilometrů. Ačkoliv se při uvádění tohoto nesmyslu na trh tvrdilo, že se to bude doplňovat při standardních garančkách (15-30 tisíc km.). Nádrž na 24litrů může být dnes tak akorát u velkých SUV (je z nejrůznějších důvodů nežádoucí a dávat do menších aut takhle velké další nádržea) s jejich spotřebou na stejný výsledek (emisí) zase pojedeš okolo těch 10 000km. Jinak to máš zjevně cinknutý a nech si to opravit.
Tohle je realita a článek je v těchto (a nejen v těchto) bodech zavádějící.
"Desetilitrový kanystr s AdBlue lze dnes koupit zhruba od 200 korun, přičemž v závislosti na objemu nádrže AdBlue stačí zásoba kapaliny asi na ujetí 20.000 km, v praxi někdy i o dost více (i 30.000 km)."
Sice to nepíše přímo, nicméně drtivá většina aut má tu nádržku právě okolo těch 10-14 litrů a to adblue v těchto případech vystačí obvykle na 8-10 tisíc kilometrů. Ačkoliv se při uvádění tohoto nesmyslu na trh tvrdilo, že se to bude doplňovat při standardních garančkách (15-30 tisíc km.). Nádrž na 24litrů může být dnes tak akorát u velkých SUV (je z nejrůznějších důvodů nežádoucí a dávat do menších aut takhle velké další nádržea) s jejich spotřebou na stejný výsledek (emisí) zase pojedeš okolo těch 10 000km. Jinak to máš zjevně cinknutý a nech si to opravit.
Tohle je realita a článek je v těchto (a nejen v těchto) bodech zavádějící.
Pleteš dva slovní útvary dohromady. Jedno je sdělení, že "Desetilitrový kanystr s AdBlue lze dnes koupit zhruba od 200 korun" a druhé "v závislosti na objemu nádrže AdBlue stačí zásoba kapaliny asi na ujetí 20.000 km".
První sdělení je informace o ceně, druhé sdělení je o dojezdu v závislosti na objemu nádrže AdBlue. Ale budiž, nechme češtinu češtinou. K té realitě:
Manželka má právě 24 litrů AdBlue v nové Q7, takže opravdu auto cinknuté nemá. Jedině, že by to "cinknuli" přímo ve fabrice. :-)
Nicméně ani těch 10 tisíc km není problém. Už se objevují stojany s pistolí AdBlue (manipulace s kanystrem je přece jen složitější a riskantnější na vylití), takže jednou za čas člověk natankuje kromě nafty i AdBlue a jede se dál.
V mém V Klasse mám AdBlue cca 12 litrů, vydrží těch 10 tisíc km a jako obtěžující to nevnímám, když to funguje jak má a i sám cítím, když nakládám se zapnutým motorem, že to auto kysele nesmrdí jako moje staré diesely.. Na docházející AdBlue to upozorňuje s dostatečným předstihem, takže mám dost času si zajet ke své pumpě, kde mají pistoli s AdBlue.
První sdělení je informace o ceně, druhé sdělení je o dojezdu v závislosti na objemu nádrže AdBlue. Ale budiž, nechme češtinu češtinou. K té realitě:
Manželka má právě 24 litrů AdBlue v nové Q7, takže opravdu auto cinknuté nemá. Jedině, že by to "cinknuli" přímo ve fabrice. :-)
Nicméně ani těch 10 tisíc km není problém. Už se objevují stojany s pistolí AdBlue (manipulace s kanystrem je přece jen složitější a riskantnější na vylití), takže jednou za čas člověk natankuje kromě nafty i AdBlue a jede se dál.
V mém V Klasse mám AdBlue cca 12 litrů, vydrží těch 10 tisíc km a jako obtěžující to nevnímám, když to funguje jak má a i sám cítím, když nakládám se zapnutým motorem, že to auto kysele nesmrdí jako moje staré diesely.. Na docházející AdBlue to upozorňuje s dostatečným předstihem, takže mám dost času si zajet ke své pumpě, kde mají pistoli s AdBlue.
Neřekl bych, že to plete. Těch 10 litrů podle mne nevzal z věty o ceně. Píše, že drtivá většina aut má nádrž na 10-14 litrů. Nevím, jestli je to pravda, ale podle mne vyšel z toho. A na to by podle autora měla auta ujet 20 tisíc, v praxi i mnohem víc.
Nemá zrovna VW kontejner, kde hadici přišroubuješ na hrdlo, takže nic vytéct nemůže (musíš si samozřejmě dát pozor při odšroubovávání)? Navíc je to problém hlavně u starších aut, která měla častěji hrdlo v kufru. S hrdlem u hrdla palivové nádrže je podle mne riziko rozlití malé.
S varováním máš pravdu. Detaily pro konkrétní auto najde člověk v manuálu, ale co jsem tak viděl a co si vybavuji, mělo by přijít tisíc až dva tisíce km dopředu. Se stupňující intenzitou, jak se konec blíží. Pokud to někdo nechá na poslední chvíli, jeho hloupost.
S tím cinknutím žertuješ, ale bylo myslím u aut pozorováno, že mají režim na šetření močovinou. :-)
Nemá zrovna VW kontejner, kde hadici přišroubuješ na hrdlo, takže nic vytéct nemůže (musíš si samozřejmě dát pozor při odšroubovávání)? Navíc je to problém hlavně u starších aut, která měla častěji hrdlo v kufru. S hrdlem u hrdla palivové nádrže je podle mne riziko rozlití malé.
S varováním máš pravdu. Detaily pro konkrétní auto najde člověk v manuálu, ale co jsem tak viděl a co si vybavuji, mělo by přijít tisíc až dva tisíce km dopředu. Se stupňující intenzitou, jak se konec blíží. Pokud to někdo nechá na poslední chvíli, jeho hloupost.
S tím cinknutím žertuješ, ale bylo myslím u aut pozorováno, že mají režim na šetření močovinou. :-)
Ufff, dobře, radši to vzdávám, než tu slovíčkařit donekonečna. :-)
VW nevím, jak to má obecně řešeno. Nicméně jedním z prvních dieselů od , co měl SCR, byl Sharan 2011. Jak se objevili nějaké dohady, že první auta s SCR "šetřili" močovinou víc, než je zdrávo, tak to by mohl být první kandidát. Tam mi vydržela 12 l nádržka 25-28 tisíc km. V Sharanu to bylo spíchnuté horkou jehlou, dolévání bylo nešikovně přes zavazadlový prostor a rozlít AdBlue po kufru nebyl žádný problém. Novější auta co teď mám (Q7, V Klasse, obojí 2016), tak už žerou AdBlue více a mají víčko hned vedle díry na naftu.. Zřejmě na začátku měli výrobci strach, "co tomu řeknou lidi", když to bude žrát krom nafty i nové AdBlue, které se tenkrát moc na pumpách ještě neprodávalo.
VW nevím, jak to má obecně řešeno. Nicméně jedním z prvních dieselů od , co měl SCR, byl Sharan 2011. Jak se objevili nějaké dohady, že první auta s SCR "šetřili" močovinou víc, než je zdrávo, tak to by mohl být první kandidát. Tam mi vydržela 12 l nádržka 25-28 tisíc km. V Sharanu to bylo spíchnuté horkou jehlou, dolévání bylo nešikovně přes zavazadlový prostor a rozlít AdBlue po kufru nebyl žádný problém. Novější auta co teď mám (Q7, V Klasse, obojí 2016), tak už žerou AdBlue více a mají víčko hned vedle díry na naftu.. Zřejmě na začátku měli výrobci strach, "co tomu řeknou lidi", když to bude žrát krom nafty i nové AdBlue, které se tenkrát moc na pumpách ještě neprodávalo.
Ano, říkal jsem si, že to mohlo být přechodné řešení u prvních systémů a dnes už to může být pasé. Ale nevím. Je to JPP.
Takové vysvětlení bych dokázal přijmout. Ostatně na začátku celkem kladli důraz na to, že močovina vydrží po celý servisní interval. Řidič se tedy nemusí starat.
Takové vysvětlení bych dokázal přijmout. Ostatně na začátku celkem kladli důraz na to, že močovina vydrží po celý servisní interval. Řidič se tedy nemusí starat.
no tak zovinka sharana mam - 4x4, 2,0tdi, adblue - euro 5. je to original cinknuty primo z vyroby ;-), porizeno v roce 2014 (unor) a ted me zvali z ministerstva na svolavacku kvuli dieselgate (pry oprava). u tohoto auta mam najeto 30000 km a pred dvema tydny jsem dolival treti kanistr, tzn. ujedu na tech 10 litru 10 000 km. tak jestli jsi ty na nadrzku jezdil 30 000, tak tomu se mi moc nechce verit. ledaze by ten sw byl v roce 2011 jeste cinknutejsi. pak mam passata 2015 (srpen), 2,0tdi adblue, ten uz je po dieselgate, pochopitelne jezdi s cca o dva litry mensi spotrebou a desetilitrovy kanistr adblue sezere za 7500km. pocitam, ze oprava u sharana by mi zpusobila, ze adblue vydrzi tak na 5 000km. jelikoz vime, ze ostatni vyrobci meli softwary stejne cinknute, analogicky bude na stejny vysledek emisi potreba tak 10l aeblue na 7500km pri spotrebe 6-7l nafty. tolik fakta.
nicmene pises tady o chapani textu a zda se mi, ze to, co pisu, moc nechapes. ja jsem se tu vubec nevymezoval vuci cene adblue nebo vuci nepohodli, ze to musim dolivat. jak tady mt podotkl (protoze jsme to tu spolecne diskutovali), byl jsem nejakou dobu u vyvoje tohoto systemu pro osobni vozy. jeho funkcnost (na redukci noxu) u osobnich aut narozdil od kamionu je znacne omezena zejmena tim, v jakych rezimech ty motory pracuji (obecne mala zatez u osobaku) a dale vzhledem k cene a zivotnosti osobaku oproti kamionu je ten system vyrazne zjednoduseny a ochuzeny o zlato, ktere v podstate jako jediny kov dokaze funkcni celky uvnitr nadrzky dlouhodobe chranit proti korozi. samozrejme jde o cenu. takze je ten system jako celek pomerne choulostivy. a to jsou opet hola fakta. a kdyz ti k tomu nekdo jeste do auta zadela sw, ktery te nencha nastartovat, kdyz ti to nefunguje, tak se mi to proste nelibi. uz jen proto, ze okolo tebe muze jezdit v podstate cokoliv (stare benzinaky s vylagrovanymi katalyzatory, naftaky s chipem a bez dpf pripominajici parni lokomotivy, stare avie smrdici na kilometr).
diky tomu nepochybuju, ze scr katalyzator bude v second handu predmetem kuchani. a dopad tohoto kuchani na realne znecisteni ovzdusi narozdil od cipu a dpf bude zcela marginalni (nestabilni nox se zredukuje v atmosfere pomerne rychle uplne sam, mimo mesto je jeho koncentrace tak mala, ze je zcela neskodny, na krizovatkach ve velkych mestech holt nenecham dite spat v kocarku).
nicmene pises tady o chapani textu a zda se mi, ze to, co pisu, moc nechapes. ja jsem se tu vubec nevymezoval vuci cene adblue nebo vuci nepohodli, ze to musim dolivat. jak tady mt podotkl (protoze jsme to tu spolecne diskutovali), byl jsem nejakou dobu u vyvoje tohoto systemu pro osobni vozy. jeho funkcnost (na redukci noxu) u osobnich aut narozdil od kamionu je znacne omezena zejmena tim, v jakych rezimech ty motory pracuji (obecne mala zatez u osobaku) a dale vzhledem k cene a zivotnosti osobaku oproti kamionu je ten system vyrazne zjednoduseny a ochuzeny o zlato, ktere v podstate jako jediny kov dokaze funkcni celky uvnitr nadrzky dlouhodobe chranit proti korozi. samozrejme jde o cenu. takze je ten system jako celek pomerne choulostivy. a to jsou opet hola fakta. a kdyz ti k tomu nekdo jeste do auta zadela sw, ktery te nencha nastartovat, kdyz ti to nefunguje, tak se mi to proste nelibi. uz jen proto, ze okolo tebe muze jezdit v podstate cokoliv (stare benzinaky s vylagrovanymi katalyzatory, naftaky s chipem a bez dpf pripominajici parni lokomotivy, stare avie smrdici na kilometr).
diky tomu nepochybuju, ze scr katalyzator bude v second handu predmetem kuchani. a dopad tohoto kuchani na realne znecisteni ovzdusi narozdil od cipu a dpf bude zcela marginalni (nestabilni nox se zredukuje v atmosfere pomerne rychle uplne sam, mimo mesto je jeho koncentrace tak mala, ze je zcela neskodny, na krizovatkach ve velkych mestech holt nenecham dite spat v kocarku).
I když oxidy dusíku samy o sobě nejsou pro člověka tak nebezpečné jako pevné částice, hrají roli v atmosférické chemii a znečištění ovzduší. Koho to zajímá, může si najít, k jakým reakcím dochází (jen v rychlosti napíši, že mají vliv na přízemní ozón nebo kyselé deště).
... a opet je dobre zminit, ze automobilismus v cr se na jejich tvorbe podili cca 20-ti procenty. pokud bychom treba postavili jeste jeden temelin a misto lokalnich topenist vytapeli elektrinou, s bilanci produkce nox by to poradne zamavalo, selektivni intalace do aut na tom jako obvykle mnoho nezmeni.
problematiku kyselych destu vyznamne zlepsilo zejmena odsireni elektraren a celkove zlepseni spalovacich procesu v prumyslu. automobily uz svym podilem na zlepseni stavu davno prispely, spise nez dalsi utahovani sroubu (drahe s malym efektem) by bylo fajn se zamerit na to, aby realnym emisim vyhovelo kazde provozovane auto (tzn. i ta auta 10+, ktera tu jezdi). v mezidobi nikdo neudelal nic s palenim cehokoliv a jakkoliv v domacnostech, coz je pravdepodobne ten nejvetsi zdroj znecisteni ovzdusi. schvalne se dojdi nadychat do jakekoliv vesnicky v dobe topne sezony ;-).
problematiku kyselych destu vyznamne zlepsilo zejmena odsireni elektraren a celkove zlepseni spalovacich procesu v prumyslu. automobily uz svym podilem na zlepseni stavu davno prispely, spise nez dalsi utahovani sroubu (drahe s malym efektem) by bylo fajn se zamerit na to, aby realnym emisim vyhovelo kazde provozovane auto (tzn. i ta auta 10+, ktera tu jezdi). v mezidobi nikdo neudelal nic s palenim cehokoliv a jakkoliv v domacnostech, coz je pravdepodobne ten nejvetsi zdroj znecisteni ovzdusi. schvalne se dojdi nadychat do jakekoliv vesnicky v dobe topne sezony ;-).
Tady se uvádí 40% pro EU: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/daviz/sector-share-of-nitrogen-oxides-emissions#tab-chart_2
Kromě toho celkové emise jsou určující jen pro část efektů. Budeme-li se bavit o dopadech na lidské zdraví, tak tam je určujícím měřítkem koncentrace ve městech.
Kromě toho celkové emise jsou určující jen pro část efektů. Budeme-li se bavit o dopadech na lidské zdraví, tak tam je určujícím měřítkem koncentrace ve městech.
K tomu Sharanu. Já měl 2012 (září) a opravdu ta nádržka mi vydržela přes 25 tisíc km. Prodával jsem ho před rokem se 110 tisíci na hrbu a doléval jsem AdBlue za celou dobu jen 4x. Ještě jsem se pro jistotu podíval do CCSky a je tomu opravdu tak.
Co se týče nenastartování při závadě, tak realita je taková, že při závadě ti to auto dá limit přes 1000 km a teprve když na to kašleš, tak až po ujetí této vzdálenosti nenastartuješ. Není to tak, že při závadě nenastartuješ vůbec. U Sharana se mi rozbilo čerpadlo AdBlue při cca. 8,5 tisíce km a dalo mi to 1500 km na to, abych to začal řešit. U nové Q7 nás navštívila kuna, překousala nějaké kabely od čidel na výfuku, vyřadilo to SCR a auto nám také dalo 1500 km k tomu, abysme to vyřešili. Takže když budeš mít závadu v Chorvatsku, tak v pohodě s tím domů dojedeš do svého servisu.
Co se týče toho, zda je SCR jako celek choulostivý, to nemohu sloužit (samozřejmě může být choulostivější než u kamionů, ale to stále neznamená, že je nedostatečně spolehlivý pro osobní auta). Nicméně nepozoruji ve svém širokém okolí, ani nikde jinde, že by lidé řešili problém s SCR. SCR se objevuje v autech již 6 let a zatím nějaké hromadné závady se moc nedějí. Takže zatím nejsem pesimista.
Samořejmě při nějaké poruše bude SCR předmětem kuchání stejně jako všechny ostatní komponenty, které nejsou přímo nutné k provozu auta (DPF, EGR, atd.) To nijak nezpochybňuji. A nelíbí se mi to také. Já vždy tvrdím, že když chceš jezdit za málo, tak musíš mít na servis. Jenže hodně lidí chce jezdit za málo, proto volí naftu, a chce mít stejně drahou údržbu jako na benzín.
S tvým názorem, že absence redukce NOx nemá vliv na reálné znečištění ovzduší nesouhlasím. Právě ve městech mají oxidy dusíku vliv na přízemní ozón a kyselé deště. Nehledě na to, že když motor nemusí řešit emise dusíku (protože za něj to řeší SCR), tak vyrábí míň sazí a DPF se tolik nezanáší, takže vydrží déle.
Co se týče nenastartování při závadě, tak realita je taková, že při závadě ti to auto dá limit přes 1000 km a teprve když na to kašleš, tak až po ujetí této vzdálenosti nenastartuješ. Není to tak, že při závadě nenastartuješ vůbec. U Sharana se mi rozbilo čerpadlo AdBlue při cca. 8,5 tisíce km a dalo mi to 1500 km na to, abych to začal řešit. U nové Q7 nás navštívila kuna, překousala nějaké kabely od čidel na výfuku, vyřadilo to SCR a auto nám také dalo 1500 km k tomu, abysme to vyřešili. Takže když budeš mít závadu v Chorvatsku, tak v pohodě s tím domů dojedeš do svého servisu.
Co se týče toho, zda je SCR jako celek choulostivý, to nemohu sloužit (samozřejmě může být choulostivější než u kamionů, ale to stále neznamená, že je nedostatečně spolehlivý pro osobní auta). Nicméně nepozoruji ve svém širokém okolí, ani nikde jinde, že by lidé řešili problém s SCR. SCR se objevuje v autech již 6 let a zatím nějaké hromadné závady se moc nedějí. Takže zatím nejsem pesimista.
Samořejmě při nějaké poruše bude SCR předmětem kuchání stejně jako všechny ostatní komponenty, které nejsou přímo nutné k provozu auta (DPF, EGR, atd.) To nijak nezpochybňuji. A nelíbí se mi to také. Já vždy tvrdím, že když chceš jezdit za málo, tak musíš mít na servis. Jenže hodně lidí chce jezdit za málo, proto volí naftu, a chce mít stejně drahou údržbu jako na benzín.
S tvým názorem, že absence redukce NOx nemá vliv na reálné znečištění ovzduší nesouhlasím. Právě ve městech mají oxidy dusíku vliv na přízemní ozón a kyselé deště. Nehledě na to, že když motor nemusí řešit emise dusíku (protože za něj to řeší SCR), tak vyrábí míň sazí a DPF se tolik nezanáší, takže vydrží déle.
no, otazkou je, jestli ti tam v mezidobi nedolili to adblue automaticky parkrat jeste pri garancce. ja si to schvalne dolivam sam a mam to presne tak, jak pisu. nicmene mohl jsi mit setrivejsi softik, to je klidne mozne, cachry se s tim delaly, to vime ;-).
o limitu pri zavade jsem u vw neslysel, ale muze byt, pak je to jedine dobre. nicmene tys psal, ze je to bezproblemove, a hned u dvou aut se ti to posr@lo (dobre, kuna je previt, to neni chyba systemu). no a to odesle cerpadlo v sharanu, napriklad to je presne to, o cem mluvim, ze se bud bezne stavat a bude se to kuchat.
jak jsem psal, to v autech mam, kuchat to nebudu, kdyz to funguje, obtezuje me to zcela minimalne. nicmene o prinosech toho systemu si myslim sve.
o limitu pri zavade jsem u vw neslysel, ale muze byt, pak je to jedine dobre. nicmene tys psal, ze je to bezproblemove, a hned u dvou aut se ti to posr@lo (dobre, kuna je previt, to neni chyba systemu). no a to odesle cerpadlo v sharanu, napriklad to je presne to, o cem mluvim, ze se bud bezne stavat a bude se to kuchat.
jak jsem psal, to v autech mam, kuchat to nebudu, kdyz to funguje, obtezuje me to zcela minimalne. nicmene o prinosech toho systemu si myslim sve.
Nie každe auto má rovnaku spotrebu Adblue. Cca sa á povedat, že spotreba Adblue je 4-6% spotrebovaného paliva, nafty. Mne píše PC na YETI 2016 4x4 ked nadržku v kufre 7,5 L doplnim po okraj, že prejdem na tom 7500 km. A je to blbosť. Vždy si údaj zapíšem a pravidelná spotreba Adblue mi výchádza 15000 km. No čo už. Nie zle.
Třeba Mazda má nízký kompresní poměr 14,5/1. Z principu vyrábí méně NOx a potom má tedy menší spotřebu AdBlue.
Naopak Voĺkswageny mají vysoký kompresní poměr a za cenu vyšší hlučnosti mají o litr nižší spotřebu, protože při zvýšení komprese se vyrábí víc NOx a na to je potřeba víc AdBlue, ale vyplatí se to. Na druhou stranu může být menší DPF protože se generuje méně částic.
Naopak Voĺkswageny mají vysoký kompresní poměr a za cenu vyšší hlučnosti mají o litr nižší spotřebu, protože při zvýšení komprese se vyrábí víc NOx a na to je potřeba víc AdBlue, ale vyplatí se to. Na druhou stranu může být menší DPF protože se generuje méně částic.
Blatouch
AdBlue, ktere vyrabi Greenchem a zasobuje jim pul Evropy, je predevsim velmi ziskovy business. Vyrabi se na Slovensku, koncentrat se rozvazi po Evrope a v miste pouziti se redi vodou. Nejvetsi naklad je preprava. Prumernych 35 Kc za litr je srovnatelne s cenou paliva a rozhodne neni adekvatni nakladum na vyrobu. Odhaduji zisk 90%. V Evrope maji atestaci na vyrobu AdBlue dve spolecnosti. Takze asi tak ...
proto se taky divim, že jim to spousta lidí kupuje :'-( :'-(
proč mít dvě nádržky, když můžeš mít tři, že >:-[] >:-[]
proč mít dvě nádržky, když můžeš mít tři, že >:-[] >:-[]
No a co jako? Nové chladivo do klimatizací HFO-1234yf vyrábí prakticky také jen dvě firmy - Honeywell a DuPont.
Mám si snad přestat kupovat nová auta s klimoškou do doby, než přijdou s chladivem CO2?
Jinak AdBlue lze sehnat na tankovacím stojanu i za 7 Kč/l, takže s cenou opravdu není problém. Když si někdo na Shellce koupí 10l kanystr za pětikilo, tak to je spíš problém toho kupujícího a ne AdBlue.
Mám si snad přestat kupovat nová auta s klimoškou do doby, než přijdou s chladivem CO2?
Jinak AdBlue lze sehnat na tankovacím stojanu i za 7 Kč/l, takže s cenou opravdu není problém. Když si někdo na Shellce koupí 10l kanystr za pětikilo, tak to je spíš problém toho kupujícího a ne AdBlue.
Pepa_007
Wow:
V autě je 10 zbytečných věcí navíc. Musím doplňovat nějaké dodatečné smradlavé vodičky. Ujedu je ně xxxx km. Když dojde tak to nejede. Když se ty zbytečný systémy rozbijou tak to taky nejede.
Samý zkratky: SRC, LNT, Green, Blue, Adblue, DPF, ...... , ROH, OPBCH, MDŽ.
Když kapalina dojde, nelze motor natočit. Musím dolít nějakou vodičku která tam ani nemusí být.... .
Stejně to z výfuku smrdí, kouří a vypouští karcinogeny ikdyž to bude splňovat normu EURO 30. :-((((
To co chtěj teď (EURO 6) po dýzlech, tak to splňovala již EURO 4 v roce 2005 u benzínů.
Nikdy nepochopím toho člověka kterej si takový auto kupuje.
Ale to je stejné jako s politikou. Nikdy nepochopím proč volby vyhrávají strany které je vyhrávají. Lidi jsou ve valné většině nepřemýšlející tvorové. Jen dají na to co jim okolí nakuká. Škoda. :-(
8-s 8-s 8-s 8-s 8-s 8-s 8-s
V autě je 10 zbytečných věcí navíc. Musím doplňovat nějaké dodatečné smradlavé vodičky. Ujedu je ně xxxx km. Když dojde tak to nejede. Když se ty zbytečný systémy rozbijou tak to taky nejede.
Samý zkratky: SRC, LNT, Green, Blue, Adblue, DPF, ...... , ROH, OPBCH, MDŽ.
Když kapalina dojde, nelze motor natočit. Musím dolít nějakou vodičku která tam ani nemusí být.... .
Stejně to z výfuku smrdí, kouří a vypouští karcinogeny ikdyž to bude splňovat normu EURO 30. :-((((
To co chtěj teď (EURO 6) po dýzlech, tak to splňovala již EURO 4 v roce 2005 u benzínů.
Nikdy nepochopím toho člověka kterej si takový auto kupuje.
Ale to je stejné jako s politikou. Nikdy nepochopím proč volby vyhrávají strany které je vyhrávají. Lidi jsou ve valné většině nepřemýšlející tvorové. Jen dají na to co jim okolí nakuká. Škoda. :-(
8-s 8-s 8-s 8-s 8-s 8-s 8-s
Tebe zmrazili před 100 lety wole ? A teď tě našli v ledovci a rozmrazili ?
Nebo jsi taková socka že se neodvážíš kouknou na nové auto ani na internetu?
Nebo jen trolíš wole?
Kdybys netrolil, věděl bys že od roku 2003 mají diesely DPF a vypuštění částic je na přímovstřikových benzínech, které dostali BPF až předloni.
Kdybys netrolil, tak bys věděl že Euro 6 diesely vypouštějí velmi nízká ovzduší, bylo to vyzkoušeno v reálném provozu certifikovanými autoritami a většina těchto dieselů se vejde do normy, která je 80 jednotek, a některé VW a Mercedesy měly naměřeno pouhých 8 jednotek, tedy hluboko pod tím co generují benzíny.
Tak nebuď iiddioott.
Nebo jsi taková socka že se neodvážíš kouknou na nové auto ani na internetu?
Nebo jen trolíš wole?
Kdybys netrolil, věděl bys že od roku 2003 mají diesely DPF a vypuštění částic je na přímovstřikových benzínech, které dostali BPF až předloni.
Kdybys netrolil, tak bys věděl že Euro 6 diesely vypouštějí velmi nízká ovzduší, bylo to vyzkoušeno v reálném provozu certifikovanými autoritami a většina těchto dieselů se vejde do normy, která je 80 jednotek, a některé VW a Mercedesy měly naměřeno pouhých 8 jednotek, tedy hluboko pod tím co generují benzíny.
Tak nebuď iiddioott.
VIZI
Takové auto s takovým nesmyslem si může koupit jen *...ať žije VW a jejich TDI :no: :no:
VIZI
To si může koupit jen mamlas.vw
VIZI
Dělají všechno proto aby mohly ty smradlavy traktory prodávat. Nafta mrtvé palivo....
žlababa
Z technických důvodů by se nemuselo stát vůbec nic, motor je plně funkční, jen nesplňuje emise. Realita je ovšem taková, že na základě nařízení Evropské Komise museli výrobci automobilů nastavit řídící jednotku tak, aby se přepla do nouzového režimu, a následně neumožnila nastartovat.
Jirka_26
Je blbostí, že systém s vypalováním PDF vstřikováním nafty (euro 6) zvyšuje o dva litry spotřebu. Vstřikuje se sice nafta do výfukového zdvihu, ale po vznícení sazí v PDF filtru dochází - při správné teplotě PDF filtru - k samovolnému hoření sazí a vstřikování se vypne. Pokud nemá dostatečnou teplotu, rychle se spalováním ohřeje a opět se vstřikování vypne. PDF systém se vypaluje asi po 400 km, na dálnici při jízdě pod rychlostním limitem vydrží až 1200 km, ale systém automaticky provede vypálení nejpozději po 800 km. Dělá to proto, že mohou odejít tlakové snímače a ŘJ nemá co dodat signál ke spuštění regenerace. Už mám druhé auto s PDF filtrem a regeneraci za jízdy poznám tak, že na neutrál mám zvýšený volnoběh a o facku poklesne výkon. Pokud auto zaparkuji a stále běží regenerace, roztočí se větrák chladiče, to je pro zabránění přehřátí motorového prostoru (požár) vysokou teplotou pláště PDF filtru. Ale na spotřebě nepoznám vůbec nic, těch pár desítek vstřiků navíc je o mililitrech a ne litrech.
Taky mi to tak připadá. Spotřeba o 2l/100km vyšší při vypalování po 300km? To tím vypálením jako spálí 6l nafty? To nikoho v redakci takový nesmysl netrkne?
Samozřejmě, že je to totální nesmysl. Mám 2.0 TDI s EURO6. Filtr skutečně regeneruje cca jednou za 300 -400 km, mám průměrnou spotřebu 5,1 litru a jezdím velmi svižně (stejný styl s benzínem by znamenal tak 7-9 litrů). Regenerace probíhá cca 15 min., otáčky se zvednou na 1000 a pak klesnou, často i přes probíhající regeneraci dojíždím s palivoměrem začínajícím 4,...
Koudelka
Chci se zeptat, co se stane, když se omylem natankuje do nádobky na AdBlue nafta?
Díky za odpověď ;-)
Díky za odpověď ;-)
.StenLi.
Ak by adBlude malo fungovat tak ako to bolo navrhnute, tak v takom Tuaregu/Q7 V6 3.0 TDI by bola spotreba 8l na 1000km a teda 16l nadrz by sa musela doplnat kazdych 2000km. To je neakceptovatelne pre vacsinu uzivatelov. Audi teda podvodne znizilo spotrebu adBlue mimo testovania spotreby a emisii na 1,1l a dolievanie sa posunulo na kazdych 15k. AdBlude ani fungoanie chemie sa nezmenilo, ak auto nevyzaduje dolievat adBlue kazdych 2000km, asi tam nepomaha tak ako by malo..
VAG a aj ine automobilky vynakladaju neskutocne mnozstvo financii na vsemozne komplikovane kazitka prilepene ku stale viac komplikovanym a nespolahlivejsim x turbovym motorom a zatazuju majitelov servisom a dolievanim adblue a pritom staci is vyrazne lacnejsou hybridnou cestou. Smutne.
VAG a aj ine automobilky vynakladaju neskutocne mnozstvo financii na vsemozne komplikovane kazitka prilepene ku stale viac komplikovanym a nespolahlivejsim x turbovym motorom a zatazuju majitelov servisom a dolievanim adblue a pritom staci is vyrazne lacnejsou hybridnou cestou. Smutne.
Jumper01
Mám nový Fiat Ducato při nájezdu 2300km se mi rozsvítilo adblue kontrolka natankoval jsem 10.75l a po nájezdu 2700km se rozsvítila znova nevím není to malý nájezd na nové auto
Močovina ráda krystalizuje a zasere to systém.
Vzhledem k tomu že u kamionů se tohle běžně stává tak to bude zábavné...
PS: Jo, nesmí ti to při rozjezdu chcípnout. >:-[] To by bylo zajímavé vyzkoušet, protože některé SS ti prý motor znovu nahodí, aniž bys musel sahat na klíček/ spínač.
Pokud tě dobře chápu, říkáš, že SS už motor nenahodí, protože došla močovina a další starty už nejsou povoleny. A já říkám, že SS na to podle mne hledět nebude, stejně jako by neměl hledět na to, že v autě ve skutečnosti není "klíč," který jinak pro nastartování potřebuješ.
A pokud jde o to PS, tak mluvím o chcípnutí motoru (ne vypnutí, ale chcípnutí při rozjezdu). To s ním nemá nic společného. Prý je (alespoň v některých autech) vedlejším efektem SS, že můžeš znovu nastartovat jen přes pedály (SS tedy nastartuje motor, byť ho sám nevypnul). Normálně bys musel znovu otočit klíčkem/ zmáčknout tlačítko a start by mohla elektronika zamítnout. Přes SS by to pak mohlo jít obejít.