Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Systém start-stop může poškodit motor! Věděli jste, jak moc?

163 komentářů

Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
tak je to to první co udělám, vypínám systém statr-stop. Používám ho jen při delším stání v kolonách, které se neposouvají. Ty 2-3 deci mě nezabijí.
fisero
Já ho vypínám právě jenom v kolonách, jinak to není potřeba.
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
je vítané u benzínových křápů. Tyhle motory patří kvůli emisím CO2 na smetiště dějin!
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Ádo, že ty ses narodil do rodiny traktoristů. ;-)
Nicco
Ada se nanarodil ale vznitil primym vstrikem.
BRoy
To je hláška roku!!! >:D
Avatar - flyboyeda
flyboyeda
ty jsi retardovaný, nebo postižený ?
Avatar - chalan66
chalan66
Benzín a křáp ? To ty si křáp a asi dieselový :-)
okoloidúci
Taký krátky príspevok a pritom toľko autizmu v ňom. Vy ste teda dobrý vôl...
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
už existuje studie, když pomineme to že motor dostává pravidelně zabrat, že pokud zastavení motoru není delší jak 10-15 s, tak následným přívstřikem při rozběhu nic neušetříme. Je to jedno z nařízení norem EU, které se dá okomentovat slovy: "Musíme šetřit ať nás to stojí co to stojí", a to se vyplatí. ;-) Mezi podobné "ptákoviny" řádím i plošné zařazení povinnosti mít TPMS. Tam to platí stejně.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Za povinné TPMS bych někoho pověsil za koule do průvanu. Kolik zbytečných a nákladných hovadin ještě budeme muset v autech trpět...
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
S povinným monitorováním tlaku v Bruselu někdo hodně přestřelil. Tam musí mít někdo z europoslanců továrny na ty ventilky.
_MT_
To by pak nepovolili nepřímé měření, což je jen trocha software. A čekal bych, že tohle je dílo komise, ne parlamentu.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Jasně, máš pravdu, tohle bude určitě nařízení komise. A sám jsem rád za nepřímé měření, které tolik "neotravuje".
_MT_
Osobně mám radši přímé. Za něj jsem ochoten si připlatit. Mimochodem, kontrola tlaku byla v USA povinná ještě dříve než v EU. A pro přísnější podmínky jsou tam skoro všechny systémy přímé.
Avatar - white label
white label
Přesně tak, přímé je skvělá věc, ale nepřímé je na nic, falešné poplachy, a když to má konečně hlásit, tak nic.! Naposledy mě to takhle podrazilo minulý týden na dálnici ve 160km/h, vrut vyletěl z pneumatiky a za chvíli byla pneu úplně prázdná, no a signalizace vůbec nic, ani když už jsem zajížděl za krajnici s prázdnou pneumatikou.
Na druhém autě mám přímé, a to nahlásí už i menší úbytek tlaku okamžitě po nastartování, takže to můžu v klidu dofoukat a dojet do pneuservisu a po celou dobu mám stálé info o tlaku a teplotě problémové pneumatiky.
_MT_
Macek nemá přímé? Nebo to bylo jiné auto?

Nejsem přesvědčený, že tohle je něco, co by muselo být v autě povinně. Ale když už to povinně chtějí, tak by to alespoň mělo fungovat.
Avatar - white label
white label
Golf GTI (Macan má přímé).
Povinně to být nemusí, ale velmi vítám, pokud za to lze připlatit, což u některých aut nelze právě proto, že už je tam povinně ten nepřímý a přímý systém nenabízí vůbec, viz třeba vzpomínaný GGTI.
_MT_
Ano. Už jsme to tu probírali. Také to vidím jako nevýhodu tohoto řešení. Kdyby nepřímé fungovalo, tak by to tolik nevadilo. Ale ono nefunguje a u některých aut prostě dva systémy nabízet nebudou. Někde, kde to dříve šlo přímo, to tak jde dnes jen nepřímo.

G7? Nemyslel jsem si, že by G5 měla nepřímé.
Avatar - white label
white label
Raději žádný, než nefungující.
GGTI od 5. g. (až po současnost) má nepřímý (sériově) a přímý v nabídce vůbec není.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Ale v tom je právě ten problém, povinné má být měření přímé. [odkaz]
_MT_
Měl jsem za to, že na nepřímé byla nějaká výjimka, ale zdá se, že tohle vůbec předepsané není. Jsou jen specifikované požadované parametry.

Problém nepřímého je, že nefunguje tak dobře. Před časem jsem četl článek, kde prakticky obvinili automobilky z podvádění, protože při testech nad rámec předepsaných ten systém nefungoval. V jednom případě měl 100 % selhání, v druhém skoro 90 % (dva nespříznění výrobci).

Osobně s přímým nemám problém. Opravdu funkční nepřímé nemusí být pro spotřebitele nutně pohodlnější a pro automobilku je rozdíl v nákladech v řádu stokorun.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Pro automobilku ano, pro zákazníka ne.
_MT_
V holátku, kde se snaží srazit cenu dolu, se na to hůř napaluje 300 %. Problém je, že porovnáváme náklady na systém, který funguje, s náklady na systém, který nefunguje (a tedy i to málo, co to stojí, jsou vyhozené peníze). Je to nerovný boj. Asi by se ti nelíbilo, kdyby u nepřímého pro dosažení potřebné spolehlivosti vyžadovali používání pouze "originálních" pneumatik. Hned bys radši jednou za čas koupil senzory. Jen to chce ten systém dobře udělat.

Mimochodem, parlament myslím chtěl zakázat resetovací tlačítko. Protože se dá zneužít k odstranění varování a něco takového lidem svěřit nemůžou. :-) Což by znemožnilo výměnu kol doma. Respektive bys pak musel do servisu.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Pochybujem, ze je povinne priame. Pozadovana je len vysledna funkcionalita (detekcia ubytku tlaku X % za Y minut).
V tom clanku hned vidim jednu chybu : "Přímý systém poznáte tak, že v palubním menu naleznete obrazovku s hodnotou tlaku pro všechna kola. " - mam priame a nemam ziadnu obrazovku s tlakmi (co je skoda).
Avatar - white label
white label
První auto, kde jsem se s tím reálně setkal bylo BMW 5er/E39 (modelový rok 2000) a tam taky ještě zobrazení všech kol na displeji nebylo, na A6 allroad (modelový rok 2007) už ano (včetně teploty jednotlivých kol) a tam to šlo už i velmi jednoduše editovat (pro zimní sadu kol) přes palubní počítač.To samé teď Macan GTS 2016.
Avatar - white label
white label
Tak si to hlavně sám přečti, když už sem na to dáváš odkaz:
"Protože EU do světa vyslala, že povinné bude popisované přímé měření. V předpisu stanovila, že systém musí do 60 minut varovat při snížení tlaku v kterékoliv z pneumatik o 20 procent. A byť původní technické specifikace nepřímého měření přes senzory ABS (tedy bez součástí v autě navíc a bez servisních nákladů) udávaly schopnost detekce poklesů až nad 30 %, mnohé automobilky to rychle přehodnotily na dvacet a vyhlásily, že nepřímé měření vyhovuje. A když i ty poctivější viděly, že ostatní tomuto značnému zvýšení výrobních a servisních nákladů unikají, nemohly připustit takové zhoršení vlastní konkurenceschopnosti.!
;-)
Nicco
To jo, ale v Ameru to maji jiz 10 let, takze Brusel je v tom pozadu.
Avatar - Beefcake
Beefcake
TPMS ma vyznam hlavne pri 4x4 , ci pri inych autach simulujucich uzavierky diferencialov, resp. reagujucich na preklzy kolies. Ale ta cena ma tieaz vytaca. Keby aspon zivotnost bola vyssia a parovanie senzorov bolo jednoduchsie.
Avatar - white label
white label
Svůj význam to má u každého auta. Životnost je slušná a párování většinou jednoduché - přes palubní počítač. Jen u některých starších systémů to může být problematičtější.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Tak to asi zijes v idealnom svete, resp. mam to nespravne auto :-)
Avatar - white label
white label
Pokud to třeba u Subaru neumí pořádně, je to možné...
Jinak viz 23:32.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Taketo detaily sa riesia kupou programovatelnych senzorov a ich klonovanim. Subaru sa chvalabohu venuje podstatnejsim veciam :-)
Avatar - white label
white label
Proč bych měl něco dodatečně řešit, když to velmi dobře funguje už z prvovýroby. Mám senzory na letních i zimních a nic klonovat nemusím.
A reálná životnost senzorů je +10 let, což rozhodně není málo.
Těmi podstatnějšími věcmi myslíš i proslulý marketing Subaru? ;-)
Avatar - Beefcake
Beefcake
Jasne, ze je lepsie, ked to netreba riesit, ale to nie je dovod na kupu, ci nekupu auta.
Asi myslis ten marketing, ktory do reklamy dava snad najmenej zo vsetkych automobiliek. Kedy si naposledy videl od nich nejaku reklamu ?
Reklama sa robi aj sama [odkaz]
Nie, do taketo debaty ma nezatiahnes.
Kolko percent senzorov sa uz dozilo 10 rokov ? Skor to vidim na 5-7 rokov, hlavne, ked vyrobcovia udavaju bezne 5. A aj to bude dostatocna otrava, kedze tie senzory asi neodidu naraz, ale kadejako postupne.
Avatar - white label
white label
V průměru to pravděpodobně bude méně (než +10), já ale psal o vlastních zkušenostech, i když v mém případě jsou roční nájezdy výrazně pod průměrem, ale i tak je to hodně. Mám 8 senzorů, které mají +10 let a stále fungují a mám taky 3, které fungují od 9/1999!

P.S. Vůbec mi nešlo o čestnost reklamy, spíš o schopnost dělat z komára velblouda, nebo třeba taktně pomlčet o výrazné odlišnosti systému "SAWD" ve spojení s automatem.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Ok, ak ti tolko vydrzia, budiz. Onot to ani nebude o najazdenych km ako o samovybijani.
SAWD je pokial viem termin Mitsubishi, ale to asi nemas na mysli.
Ak myslis AWD v pripade automatu, ci presnejsie Lineartronicu, o tom si precitas dostatocne aj v oficialnych materialoch, bolo na tu temu dost prezentacii, takze to beriem ako manipulativne tvrdenie od teba, resp. neznalost. A kto chce, si najde dostatok informacii o vsetkych rieseniach aj z inych zdrojov.
Vyladenost tohoto riesenia potvrdzuje aj prax (na rozdiel od prevaznej vacsiny vyrobcov, u ktorych najma toto MPT riesenie funguje len na papieri a za idealnych podmienok). Su aj svetle vynimky, ale je ich minimum.
Avatar - white label
white label
Děláš si srandu, máš v avataru logo Subaru a nedojde ti, co myslím tím "SAWD"???
[odkaz]
Mitsubishi má S-AWC
[odkaz]
_MT_
Stop-start není povinný. Jen se automobilkám očividně vyplatí. Problém je, jak tomu rozumím, že to nemůže být trvale vypínatelné, jinak by to muselo být pro měření emisí (a tedy spotřeby) vypnuté. Takže by to normovanou spotřebu nesnížilo. Je to obecný princip, nevymysleli to jen pro stop-start, aby lidem ozvláštnili život (má zřejmě zabránit tomu, aby test proběhl v nějakém obskurním režimu, který se pak vůbec nepoužívá).
mikinko
Uz su emulatory ktore vykonaju vypnutie samo po starte auta.... Takze vyrobca vyrobi,kupec zaplati a potom zaplati za masinku ktora to vypne....to hy mal Werich radost
ryccardo
No a teď otázka, kterou tu mnoho jedinců velice často nesmyslně řeší, až je to normálnímu člověku k smíchu: "A je to legální, když si to necháš natrvalo deaktivovat? To pak totiž nesplňuješ emise a porušuješ de jure zákony >:D >:D >:D "
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Asi může.. když to tak Fiaty mají.
_MT_
Všiml sis tam toho jinak? Samozřejmě, že to jde. Jen z toho pak automobilka nemá nižší spotřebu. Tak proč by ho do auta dávala? Je to delší dobu známé udělátko, ale nespoří tolik, aby ho lidé zaplatili. Proto se neuchytilo. Pod hrozbou pokut to však hned vypadalo jinak.

Jinak mi neříkáš nic nového. Mám takový pocit, že i některé H/K to tak měly, protože to bylo volitelné a zřejmě se neobtěžovali mít to jako samostatné provedení.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Pokud vím, tah hraniční čas rentabilnosti je asi 35s. ;-)
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Těch studií je asi víc, jinak pokud platí tvoje tvrzení, tak tím hůř.
Suprak
Komfort to nesníží, protože když je vedro a je zaplá klimatizace tak cca po 20 sekundách se motor znovu nastartuje (Škoda). Podobně v zimě, kvůli topení tam je čas vypnutého stavu cca do minuty pak následuje start. Kde je tedy ona úspora paliva asi všichni tušíme.

Jinak nejlepší co můžu pro své auto udělat a dělám to tak ihned po startu systém deaktivuji. Doufám, že tato možnost deaktivace bude ještě dlouho možná, že nám ji bruselští nezakážou.
Avatar - flyboyeda
flyboyeda
to víš že zakážou, otázkou je kdy, možná že o tom ti bruselští ani neví že to jde vypnout
Roman1
Nejlepší co můžete pro své auto udělat je nechat si SS trvale deaktivovat. Já jsem si to tak na svém autě nechal udělal a mám TRVALE KLID. A nemusím nic po každém startu vypínat.
Nonsens
dobrý postreh, keďže väčšinu času dnes buď kúrime alebo chladíme celý štart stop je kontraproduktívny
stealth01
U mého vozu nelze bohužel start/stop systém vypnout. Systém je aktivní vždy plus v eco módu je aktivní taky systém plachtění, který při jízdě z kopce motor zcela vypne.
Avatar - white label
white label
Nelze vypnout na stálo, nebo vůbec nelze vypnout?
stealth01
Není tam proste tlačítko. Natrvalo by to asi taky neslo. Ohrozilo by to auto edrive systém.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Pokud to není prius, nebo hybrid, tak bych rád viděl konvenční auto, které v jakémkoliv modu vypíná z kopce motor.
stealth01
Je to BMW330e.
Avatar - wakantanka
wakantanka
Hm, a mimo autorizovaný servis si nezisťoval možnosti? Teoreticky by sa to malo dať obísť šetrným softwarovým zásahom a predpokladám, že nie si ojedinelý užívateľ čo by absolútnu deaktiváciu uvítal.
Avatar - _Karel_
_Karel_
:-O proč ta výměna?
stealth01
Jaká? Jen jsem potřeboval auto do města a to je perfektní volba. ;-) brzy bude na moje.auto.cz
Avatar - _Karel_
_Karel_
Tak to mě spíš bude zajímat ta SQ7 ;-)
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Tak o čem tu diskutujeme, hybrid si to řídí sám úplně jinak, to nemá se start-stop systémem nic společného.
stealth01
Diskutujeme o ničem. Jen se mi líbí rady, které se vždycky tak nějak vyhýbají mým autům. Například článek,jak se starat o autobaterii je super, ale platí i na auta, které mají dvě autobaterie?
Nebo teď. Pokud je auto vybaveno start/stop systémem, tak ho vypnete před jízdou. Zase mám něco extra, protože žádné možnosti jak to vypnout neexistuji. :-)
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Že to báwo je hybrid jsi zjistil až doma? ;-) >:D :-!
kuny
... mu to doslo az po precteni diskuze pod timto clankem ;-)
stealth01
Až doma >:D :yes:
kuny
... ne ale trochu vazne - v clancich na auto cz se obvykle nic zajimaveho nedozvis, mnohem vice se toho clovek dozvi v diskuzich.
Avatar - Floyd
Floyd
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
Nonsens
ale zrovna tento článok, bol k veci, obsažný a technicky dobre spracovaný až na jeden detail, ktorý spomenul diskutér, že pri klíme a kúrení sa motor vypína len na krátko a neznižuje komfort, ale v súlade s článkom opätovným skorým zapnutím motoru škodí a spotrebe nepomáha.
Suprak
Jezis Marja to jsou systemy. Takze na 100km ti to chcipne 100krat. Hold ekologie. Za zivot auta to usetri 10 litru paliva, ale po 100000km se bude zcela ekologicky vyrabet novy cely motor. Hrozna doba.
Karlll
Chce to motor od slusneho vyrobce, co vydrzi, u ktereho to jde vypnout a ktery na motor mysli. Takze Honda je jasna volba, kor kdyz v clanku jasne rikaji, ze vyrobce se snazi myslet na mazani v kazdem okamziku ;-)
Nonsens
len či to platí aj o včera prepieranom trojvalcovom litri
Avatar - flyboyeda
flyboyeda
Co to je za vozidlo ?
stealth01
Výše.
Jirka_26
Jako když vyhodíš kvalt, tak to z kopce vypne motor??? Hm, fakt z hlediska bezpečnosti vychytávka...
stealth01
A v čem vidíš bezpečnostní problém?
_MT_
Žádný kvalt nevyhodí, má to automatickou převodovku. Normálně by auto jen motor odpojilo, místo aby jím brzdilo. Tady zároveň vypne motor. Všechny důležité systémy (doufejme, že to zahrnuje i olejové čerpadlo, turbodmychadlo to ocení) běží na elektřinu, včetně posilovače řízení, takže se jich vypnutí motoru vůbec nedotkne. A jelikož je to hybrid, nemusí nastartovat ani pod kopcem.
Arese
Tak to sis holt vybral špatné auto! :-)
vlada75
Ádo ty si exot, asi ses spletl a chtěl si napsat, že na smetiště dějin patří ty hnusný sazomety od kterých automobilky konečně ustupují a vědí proč
Avatar - mariov8
mariov8
Jenže dle posledních výzkumů se pojem "sazomet" spíše hodí pro ten Baworák, protože zážehový motor s přímým vstřikem bez filtru pevných částic produkuje proti všem současným naftovým motorům, které už filtr mají dávno povinně, o NĚKOLIK ŘÁDů více pevných částic, tedy sazí!!!
topten
aby nesel ani nastartovat
to co nekdy jde z nastartovanych naftaku na parkovištích a konkretne před skolkou kde si venku hrajou deti, tak to je napresdrzku
zajimavy, ze nastartovanej benzinak jsem tam nikdy nevidel a to to je tak pul napul
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
A hlavně každý start u nafty znamená zatřesení, jako když na báru přebereš a kámoši se tě snaží probudit. >:D
topten
jo to znam
i když
v zivote jsem se nevozral ...
... anebo si to nepamatuju >:D
Avatar - Ronault.
Ronault.
V 15 letech bys ještě alkohol neměl popíjet..
stealth01
Uz jsem asi dost trapný s SQ7, ale ta V8 se moc netrese. Vlastní zkušenost z 2000 km za volantem.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Ale tak jasně, i V6 není tak strašné.
kuny
ono uprimne vibrace, ktere produkuje muj dvoulitr tdi jak v passatu, tak v sharanu opravdu nejsou to, co by na modernim dieselu jakkoliv vadilo. benziny patnact let dozadu se klepaly vice. za studena maji ty motory trosku horsi zvuk, za tepla uz je to uplne v pohode. jiste, male benzinove turbo je zase vyrazne tissi, ale realne je to uplne fuk... diesely se zacaly hojne prosazovat v dobe legendarnich 1,9tdi. take jsem jednu mel a tam to byl opravdu pekelny rachot a na volnobeh se klepal bezne cely interier. i tak to lidi kupovali. tohle je s cr systemem vstrikovani nenavratne pryc a tudiz zvuk a projev naftaku uz davno neni problematickou zalezitosti.
Nonsens
neviem či už nejde o spomienkový optimizmus, ale keď som mal oktáfku f tédéíčku (nová 1,9/110 k) nepamätám blbé pocity z trasenia alebo hluku.
Redmex
To bude prave ten spomienkovy optimizmus! :-)
Ale zase zavisi o skusenosti, ak si do nej presadol z nejakeho ineho diesla, tak to nebolo nijak strasne. Ak z nejakeho atmo radoveho 6 valca, tak to bolo nechutne hlucne a klepalo sa jak Zetor... Plus za jazdy to zarucene prehlusil hluk od vsetkeho ineho.

Ono ani benzinovy 4 valec sa neklepe malo, len sa to straca v makkych silentblokoch. V zavodnom auto, kde je motor ulozeny natvrdo (jedno akym sposobom) je citit, ze aj ten benzin vybruje celym autom >:-[]
Avatar - Beefcake
Beefcake
Benzinovy 4 i 6 valec sa vie klepat aj velmi malo, lebo boxer
>:D
JirkaX
Tady se člověk dočte blbostí. Seděl jsi vůbec v nějakým moderním nafťáku? Asi ne.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Ty mě rozesmíváš.
kuny
no ale ma zjevne pravdu, ze? kdyz jsem poprve sednul do commonrailoveho naftaku a startoval ho, myslel jsem si, ze to je snad benzinak, jaky to byl rozdil oproti starym naftakum s klasickymi cerpadly (popr. pd).
Avatar - white label
white label
Vibrace dieselu nejsou primárně! o typu vstřikování, mezi rotační čerpadlem a CR není v tomto směru výrazný rozdíl. Novější auta mají prostě obecně lepší tlumení, a to jak hluku, tak vibrací.
A pak taky záleží i na stavu (stáří/km...) daného kusu, když je nové je to poznat i v tomto ohledu. A můžeš si dnes někde zkusit, jaké vibrace mělo původní 1.9 TDI v novém! voze?
Já si to ještě poměrně dobře pamatuju a většina lidí mi tehdy (když to ještě byla funglovka) říkala, že na diesel je to šepot květin a prakticky vůbec žádné vibrace.
kuny
tady nemuzu souhlasit. s prichodem commonraile doslo k tomu, ze vstrik do valce je rozdelen na nekolik samostatnych vstriku (a ruzne velkych) ktere zasadne potlacuji ten detonacnincharakter naftovych motoru.
Avatar - white label
white label
Souhlasit samozřejmě nemusíš, ale na skutečnosti to moc nezmění.
Pokud by měl systém vstřikování tak výrazný vliv na vibrace motoru, pak by musel být výrazný rozdíl především u nepřímého a přímého vstřikování nafty, samozřejmě ve prospěch nepřímého vstřiku (do tzv. "předkomůrky").
Svého času jsem měl možnost přímo porovnat dvě nová Pola 3.g, jedno ještě s 1.9 D a jedno už s 1.9 SDI (obě 47kW) a co se vibrací týče, tak tam žádný podstatnější rozdíl nebyl. Naopak, ve starší éře nepřímovstřikových osobních dieselů byly zřetelné vibrace (zejména na volnoběh) běžné a řadící páky byly hotové vibrátory.
Dnes je to celkově jinde..., ale diesel se, v tomto ohledu, benzínu nevyrovná ani dnes, tím spíš R4 diesel.
kuny
ze se diesel nevyrovna benzinu o tom zadna. ale ze se s nastupem common railu u dieselu doslo k obrovske skokove zmene z hlediska vibraci o tom je take zbytecne polemizovat. tvuj priklad s predkomurkovymi motory nema zadnou logiku, tam dochazelo ke vstriku do komurky primo spojene s valcem, takze rozdil na tvorbu vibraci zanedbatelny (jak jsi spravne vypozoroval), protoze se vstrikovalo v jedne davce a ta se vznitila uplne stejne jako u primovstrikovych dieselu najednou. az ten princip toho vicenasobneho davkovani ty vibrace snizil na dnesni uroven. a to je holy fakt, o kterem opravdu netreba dlouze polemizovat. ;-) ... jinak jsem primo presedal z 1,9tdi 96kW pd do 2,0tdi 103kW cr. pochopitelne jsem se v mezidobi setkal s nejruznejsimi povozy s naftovymi motory, vcetne 1,9 sdi 47kW v polu v autoskole, coz byl samozrejme take nehorazny chrchel :-)
Avatar - white label
white label
Přechod z PD na CR (u VW) je další kapitola, ano CR bylo akusticky kultivovanější, než PD, ale co se samotných vibrací týče, tak rozdíl opět relativně minimální, tedy v intencích pokroku odpovídajícímu postupnému vylepšování tlumení (včetně vibrací dieselu).
kuny
ono jaksi vibrace a hluk spolu velmi uzce souviseji, protoze prave ty vibrace jsou puvodcem tlakovych vln, ktere v pasmu od nejakych 20Hz do nejakych16kHz vnimas uchem jako hluk. takze pokud ti klesne hluk, zjevne ti kleslo jeho buzeni, tedy vibrace. samozrejme vibrace, ktere vnimas jako mechanicke chveni jsou obvykle ty v tom pasmu pod 20Hz a ta umernost mezi vnimanym hlukem a realnymi vibracemi nemusi byt zcela prima (protoze hluk je jen jedna cast spektra tech vibraci), ale u pistovych motoru ta jista umera az na rezonance (to jsou stavy, kdyz se ti rozkmita to zrcatko nebo rozdrnci palubovka) plati celkem dobre.
Avatar - white label
white label
Ale hluk přímo nesouvisí s tím tvým "nečitelným zrcátkem", ten je především o vibracích. Celou dobu řešíme rozdíl vibracích, nikoli hluku, a že je mezi nimi případná souvislost nikde nepopírám.
Nonsens
už som písal vyššie, že ani ja nepamätám z novej oktáfky f tédéíčku nejaké nepríjemné vibrácie a hluk, ale je fakt, že to bolo dávno a predtým som nič lepšie nejazdil, tak móže byť tým.
Avatar - idam.i
idam.i
V tom čase som mal jazdenku Mazdu 6 2,5 V6.Tiež mi hovorili,že TDI je to super a vlastne to ani nie je cítiť.Sadli si ku mne a už bolo na tú tému ticho :yes:
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Nevím o čem by měl mít pravdu. Že se novější diesely třepou míň je jasné, navíc oba mi tu podsouváte jízdu. Ano za jízdy je to lepší, ale benzín je benzín. A starty mají všichni zoufalé, comonrail i starý diesel. Nebo vám oboum tu mám vyjmenovávat auta, která mi prošla rukama za poslední 4 roky - A4 2,0 TDI, oktávka III 1,6 i 2,0 TDI, lehce MB 230 CDI. To že někdo sedne do prvního novějšího auta v dieselu a je z něj podě...... je jiná věc.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Musím ti dát za pravdu. Dokonce i u šestiválce je ten start "zatřepání auta" ve srovnání s benzínovým čtyřválcem.
kuny
prosimte psals tady nejaky nesmysl ohledne zemetreseni, jak kdyz te kamaradi po tahu profackovavaji, ci co, tak se ted nedelej. proste prijdes a to auto normalne nastartujes, zadne vibrace, ktere by staly za rec se proste nedejou. doba starych tdi, kdy jsem na volnobeh nevidel nic ve zpetnem zrcatku, jak se traslo, je proste davno pryc. a to je holy fakt. ze je benzinak samozrejme klidnejsi je rovnez fakt.
Avatar - white label
white label
Jezdil jsem s několika auty s původními TDI, tehdy to ovšem byly nové kusy, a to co popisuješ ("kdy jsem na volnobeh nevidel nic ve zpetnem zrcatku, jak se traslo") je k smíchu. K takovým reálným zážitkům z (nových) osobních dieselů, by ses musel vrátit minimálně do 80tých let.
kuny
tak zrcatka se rozklepala casem, jak se zvetsily vule. vibrace tam ovsem byly od zacatku. a jestli ten diametralni rozdil mezi nekdejsimi diesely a cr diesely nevnimas, tak to je problem ciste v tvem vjemu... sorry jako ;-)
Avatar - white label
white label
S trojkovým Golfem GT TDI jsem (jako první majitel) najel něco přes čtvrt milionu km a ani potom se nic (ani vzdáleně) tomu, cos popisoval, nepodobalo. Můžu to vzít jen jako hodně extrémní nadsázku.
Nikde nepíšu, že ten rozdíl nevnímám, ale ten rozdíl není primárně způsoben technikou vstřikování, nýbrž především v pokroku utlumení motorů včetně vibrací.
První TDI se u VW objevily už v 11/1993 a první TDI CR až 10/2007, to je 14 let!, a za tu dobu se logicky i utlumení dostalo poněkud jinam.
kuny
... a to je prave jadro pudla - ty vibrace jsou eliminovany zejmena tim zpusobem vstrikovani. proc by jinak do valcu ladovali pet vstriku misto jednoho (ci dvou), kdyz na spotrebu a emise to nema vliv? ma to totiz vliv na kulturu chodu (vibrace) a to opravdu veliky. tlumici hmoty zadny dramaticky pokrok nezaznamenaly. motor mas upnut na silentblocich dnes stejne jako pred lety.
Avatar - white label
white label
Pominu-li přirozený pokrok v utlumení, tak akusticky (hluk/charakter hluku) se to (zejména proti PD) o poznání změnilo/zlepšilo, ale mechanicky (vibrace) poměrně zanedbatelně.
Avatar - praptak
praptak
Bohužel ano, Audi Q3.
ota21
Tak ona i 1,8TSI se mnou hazi docela pekne pri kazdym startu. U Astry J to bylo s 1,4T jeste horsi. Nejvic hazela Fabia 1,9 SDI.
kuny
cim tezsi pohyblive dily motoru, tim vice to s sebou pri startu hazi. nejmin se cukaji mrnave modelarske moturky, s pouzitym palivem to az zas tak moc spolecneho nema.
Avatar - Floyd
Floyd
Na co je prosím dobrá ta doběhová zkouška? Z textu jsem to nepochopil a sám to nevím. Děkuji za vysvětlení.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Taky jsem si říkal, jakou to má souvislost se zbytkem textu.
kuny
ano, pridavam se k vlaknu ctenaru neuspokojenych obsahem clanku v teto veci - ten odstavecek jsem cetl dvakrat a snad jedina pointa, ktera me napadla, by byla ta, ze popisem teto zkousky chteli autori argumentacne podporit sve tvrzeni o odlisnosti mericiho cyklu od realneho provozu. jinak netusim.
Avatar - mariov8
mariov8
Myslím, že to má něco se zjištěním skutečných valivých odporů vozidla. Důležité pro další navazující výpočty.
Avatar - wladyk
wladyk
Hlavně to má rádo turbo. Přifrčím ke křižovatce, turbo se nechladí, ale motor chcípne. To mu fakt prospívá. Správné řešení je vyřadit to natrvalo.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Spíš obrátit funkci - trvale vypnuté, s možností zapínat to jen když chceš.
_Teddy_
Keby len na krizovatke, ale rovnaku blbost urobi ten start-stop system aj na dialnici, ked zastanem na odpocivadle (ak som tu blbost zabudol preventivne vypnut)! A to uz je horsie, pretoze po dlhsej jazde vyssou rychlostou je to turbo pekne zohriate.

Ako ironia posobi navod k obsluhe auta, kde sa vyslovene pise ze po dlhsej jazde vyssou rychlostou nemam hned vypinat motor, ale nechat ho dochladit. Hej, ja by som to aj spravil, ale ten poondiaty start-stop system si mysli ze dolezitejsie je usetrit jednu alebo dve kvapku paliva...

Inak start-stop system je v podstate dobra myslienka, len dotiahnuta do absurdneho konca, ak sa to neda natrvalo (!) vypnut.
Nonsens
vieš koľko je takých v podstate dobrých myšlienok (v kancli), ktoré sú v podstate dobre na piu (v praxi)?
Redmex
Tak ale zase je rozdiel medzi dobre urobenym start-stop a tym ...ostatnym.

Osobne nevydim vyznam v start stope, ktory chcipne motor a startuje starterom. To je uplny nezmysel.

Ale viacero automobiliek to pojalo komplexne a pouzivaju reverzibilny alternator, maju elektricke olejove cerpadlo, cidla teploty, kondenzatory na uskladnenie engergie potrebbnej pre start (aby nezatazovali bateriu) a tam v tom vobec nevidim problem.
Tymto zdravim Mazdu a PSA.

Potom sa ti nestane, ze sa motor vypne po jazde na dialnici. Casto ani v meste ak napriklad bezi kurenie v studenom aute alebo klima vo velmi vyhraitom. Extrem je, ked mi to na dialnici nechce motor vypnut ani po 5 minutach chladenia a ja by som uz rad tankoval >:D Holt to to musim urobit manualne.
ambospetr
Tohle má Fiat dobře udělané, člověk to jednou vypne a má po starostech ;-)
99matthew99
Alebo moje Suzuki Swift Sport to nema vobec :-)
mikinko
Ma stop start system ako neodmyslitelnu sucast a vieme ze tie auta najazdia statisice bez problemu s agregatom....takze chyba bude asi v naladeni a dotiahnuti systemu. Ano startuje to cez velku baterku ale princip je rovnaky...spalovak sa vypina a zapina... Takze chodte do Toyoty oni vas to naucia....
Avatar - wakantanka
wakantanka
akurát ten hybrid nemá turbo, ktoré proste občas potrebuje dochladiť a keď to nemá nútený obeh na dochladenie, je čoskoro problém na svete.
mikinko
Clanok sa ale turbom ako takym nezaobera...turbinka sa da predsa chladit vodou s nutenym obehom..... Aj olejove cerpadlo sa da pohanat inak nez remenom...vsetko je to o detaile...ale preco by vyrobca nieco riesil,im to v podstate vyhovuje...skor dodrbane auto skor kupa noveho....
Avatar - wakantanka
wakantanka
:yes: :-) :yes:
ryccardo
Jo to je přímo ideální řešení hnát to elektromotorem. Spolehlivý řešení v podobě nuceně hnaný vodní pumpy nebo olejovýho čerpadla, který se nemůže za normálních okolností po-* nahradíš čidlem a elektronikou o kterých nevíš kdy se něco z toho vy-ser-e a pohřbí ti to motor. To je fakt pokrok.
_MT_
Když na to přijde, můžeš mít dvě čerpadla.
Avatar - mariov8
mariov8
Turbodmychadlo je jen část problémů, baterka (vydrží dnes u aut se start stopem 2 - 3 roky, ne 6 - 8 jako dřívě, je další část problému a ten největší průser jsou ložiska klikové hřídele - "šály".

Není to problém pro lidi co auto (třeba i ten hybrid) po 120 000km prodávají, ale je to průser u lidí, co byly zvyklý jezdit hodně, po městě a vůz vlastnit déle. Natočili 300 000 - 400 000km a nic, tak na to už teď mohou zapomenout.
mikinko
Ale ved ide o to ze hybrid je na tom postaveny a funguje bezproblemov. Takze co sa tyka mazania tam je to asi otazka konstrukcie cize da sa to urobit aj tak ze sa nic nenici. Baterka je samozrejme ine...v klasike im odchadzaju za 2-3 roky co je na zamyslenie. Turbo neriesim lebo to nepoznam. Ja mam hsd, tc 150 000km a motor vyzera byt ako novy. Huste mesto kolony tak za mna je hybrid top riesenie.
hg
Bezproblémovosť SS systému je daná iným princípom fungovania: v hybridoch Toyoty rozbeh benzínového motora sa zásadne líši od klasických. O rozbeh sa stará výkonný elektromotor a nie štartér ( ten tam ani nie je), ktorý má dostatok energie z trakčného akumulátora, takže bez problémov roztočí benzínový motor na cca. 1000 ot/ min. Následne sa pridá zapaľovanie a palivo, a motor naskočí tak jemne, že si to ani nevšimneš.

Rovnako to funguje aj za jazdy, keď sa k elektrickému pohonu nespozorovateľne pridá benzínový. Vtedy sa otáčky benzínového motoru nastavia podľa aktuálnej rýchlosti, takže prechod na kombinovaný pohon je úplne hladký.

Odpojenie benzínového motoru je opačný proces. Za plných otáčok sa vypne zapaľovanie a prívod benzínu, potom ho zastaví elektromotor. O tej zmene sa dozvieš len z prístrojov.

Olejové čerpadlo - podobne ako vodné - je elektrické, takže mazanie je od prvej otáčky.
Daor32
Uz som si vybudoval reflex... sadnem do auta, nastartujem a vypinam start-stop...Ak nahodou zabudnem, tak ho vypinam na prvej krizovatke...
kuny
mam to stejne.
Avatar - Jaros71
Jaros71
Taky to vypínám vždy..otravné a stupidní ! :-!
Jirka_26
Ten * vypíná motor, i když je ještě studený (mám Octavii 2.0 TDI). Zkusím zapátrat, jestli se to nedá nějak softwarově vyřadit.
Avatar - idam.i
idam.i
Mám o starosť menej.V mojom aute systém start-stop nie je. ;-)
JirkaX
To je zvláštní. Měl jsem 1,6 TDI O3 a teď mám 2 TDI VW a u obou se to aktivuje až když motor dosáhne alespoň částečně provozní teploty. Nechal bych to zkontrolovat.
Avatar - Stejsn
Stejsn
Máme v práci Rapida 1.6 TDI a vypíná se to taky klidně 10s od startu, když zastavím u vrat :no:
Roman1
Mám OIII RS TSI a vypínalo mě to už po 100 m na první křižovatce úplně studený motor. Trvalá deaktivace jde udělat softwarově přes VAG, Škoda servis to ale neudělá. Snad kdybyste tam měl známýho. Já jsem to vyřešil přes neoficiálního úpravce - připojil notebook a za 20 min. byl hotov, vč. mnoha dalších úprav, které jsem požadoval.
ryccardo
Trapný je že Škoda servis ti něco takovýho není schopnej udělat a ty seš nucenej jezdit po neofiko servisech.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
To není možný... když jsem to tady psal naposledy, že ten systém je úplně k ničemu, teda kromě toho, že se dřív pokazí motor a automobilka si tedy pěstuje budoucí zákazníky, tak jsem byl označen za blázna... a prý mi to u Fiata nebo Alfy určitě nevadí.

Jo, popravdě nevadí... protože tam se to tlačítkem vypne jednou pro vždycky... teda dokud to zase tlačítkem řidič nepustí.

:-!
Avatar - Katikakus
Katikakus
...zminka o turbu. V dnesni dobe turbomotoru ma prave system SS fatalni dusledky na turbo, ktere se pri vypnuti motoru nedochlazuje. Proto vuz se SS nikdy. Nastesti jsou znacky, ktere ten nesmysl nabizeji pouze jako option, takze se da vuz objednat i bez nej.
JirkaX
Tenhle systém má smysl při krátkých jízdách po městě kde to tomu turbu naprosto nevadí. Nebo snad když dojedeš ve městě do cíle, tak to necháš třeba u obchoďáku 5 minut vrčet na volnoběh? A při zastavení po jízdě po dálnici by si to každý měl ohlídat sám.
Avatar - Katikakus
Katikakus
Ale vadi, vadi. Treba jedu po okruhu (nejenom Praha, ale treba Mnichov a dalsi mesta), sjedu a dojedu na prvni krizovatku, kde to chcipne. Skvele pro turbo. Ne, tento system mi do auta nesmi.
Krabatt
Mně se třeba celkem líbí, jak systém Start/Stop vyřešila Mazda. Japonci zaprvé přišli s řešením i-ELOOP, což je kondenzátor ukládající energii během brzdění motorem nebo klasicky šlápnutím na brzdu. A když S/S vypne motor, tento kondenzátor napájí elektrické systémy auta nebo pomůže velmi rychle nahodit motor.

Nejlepší je ale řešení u automatu. Pokud totiž stojíte na brzdě jen zlehka, motor se nevypne. Aby se S/S aktivoval, musíte sešlápnout brzdu více. Podle mě je to geniální. Strašně jednoduše si řidič rozhodne, jestli má smysl motor vypnout nebo ne. Dá se to naučit za chvilku, je to velmi intuitivní. Netuším, jestli tohle umí i jiné značky, ale u Mazdy je to opravdu super.

A konečně, Mazda neaktivuje S/S, pokud je motor studený nebo pokud kondenzátor i-ELOOP systému není nabitý. V podstatě tenhle S/S vůbec neobtěžuje a mám jej trvale zapnutý. U Škody nebo VW jej vypínám, tam mě S/S otravuje.
_MT_
Ano, i v jiných autech lehké sešlápnutí brzdového pedálu nestačí pro vypnutí motoru.

Po vypnutí motoru normálně přeci palubní elektroniku napájí baterie. A brzdění je dobrá příležitost k nabití baterie. Výhoda kondenzátoru bude v tom, že se dokáže nabít rychle. Startovací baterie bude téměř plná a moc se jí tedy nebude chtít nabíjet. I když se řídící jednotka snaží využít příležitosti, nemá na to vhodný nástroj. Tohle však nesouvisí s životností motoru.

Existují různě složité logiky vypínání motoru. Problém bude, že ten systém musí fungovat při měření emisí (spotřeby). A to je celkem krátké. Přičemž městská část, kde má největší přínos, probíhá první. Ochrana motoru tedy nemůže být nastavena příliš přísně (když pomineme možnost detekovat měřící cyklus a upravit logiku jen pro něj). (Pro Ja Prvni 123: Může, negovalo by to však přínos ke snížení spotřeby flotily.)
Avatar - mariov8
mariov8
VYřešena baterie, některá auta se start s- stopem mají proto baterie 2. Akorát to neřeší ložiska, které jsou největší a nejdražší problém a neřeší to problém s turbodmychadlem...
Arese
Systém Start- Stop je tak ***ské zařízení, že až zůstává rozum stát. Samozřejmě ho po nastartování okamžitě (a dnes už naštěstí automaticky) vypínám. A jakmile u mého auta skončí záruka, ihned ho nechám v servisu trvale vypnout (po stisku tlačítka se teprve aktivuje! :-!
Avatar - Londonbridge
Londonbridge
Tiez to vypinam uz reflexne dobre ze ten cudlik svieti na zeleno aby sa pekne pripomenul....velka skoda ze neostava vypnuty a nema memory pri kazdom startovani sa znovu zapina...nevadi uz je vybudovany Eco cudlik reflex... >:D
Josef 1
když jsem u své Š105 vypínal motor klíčkem při jízde z kopce.
A dosáhl jsem spotřebu 6 litrů místo 6,1 litrů.
Auto znovu naskočilo zařazením kvaltu.
Avatar - Londonbridge
Londonbridge
Dobre ze sa ti nezasekol v zakrute Volant, myslim niekomu sa to prihodelo na Lade 1200...
free78
on ten klíč nevytahoval
xenonn
Především bych chtěl poznamenat, že systém start-stop neexistuje. Elektronika vám doma v garáži sama nenastartuje a v cíli nezhasne motor. Správné pořadí slov je stop-start. Přijde vám to jedno? No není to jedno. První start provede řidič (klíčkem, nebo u bezklíčkového startování tlačítkem) a za splněných podmínek, jako jsou třeba zapnuté pásy, teplota motoru, stav akumulátoru a pod. při zastavení, vyřazení do neutralu a uvolnění pedálu spojky motor zhasne. Pro rozjezd se sešlápne spojka a motor ihned naskočí.

Jinak ten systém v autě mám a nepoužívám ho. Mám motor s turbem a každý průměrný Čésáďák ví, že se motor má po zátěži nechat běžet 1-2 minuty před zhasnutím.
Jinak se turbo dotáčí nemazané.
Protože není nic lepšího, než letět po dálnici a přijet na benzinku a hned to rozpálené zhasnout..
MrBeranek
U nového auta jsem přinutil prodejce, aby to permanentně vypnul, ještě než auto vyjelo ze showroomu. Aby se mi auto pořád vypínalo a zapínalo? :no:
okoloidúci
"jsem přinutil prodejce, aby to permanentně vypnul"
- A to sa dá? Teda, určite je to technicky možné, ale predajca je vôbec oprávnený niečo také urobiť? Videl som kdesi na nete takú srandu, čo sa v škodovkách pripojí na diagnostický port (alebo tak nejako) a štart-stop sa cez to vypne natrvalo; nie je také niečo brané ako neoprávnený zásah, ktorý by znamenal napr. stratu záruky?
_MT_
Ztrátu záruky těžko. Nicméně takové auto nemá na silnici co dělat. Nevím, jak moc by se na tom mohla vozit pojišťovna. Takové věci je dobré si s nimi vyříkat předem. STK to asi řešit nebude (i když by tě s tím měli poslat do háje, ale tam ignorují i závažnější věci).