Výrobu nákladních automobilů v Přelouči zahájí společnost Avia Motors v září. Z původního závodu v pražských Letňanech byla převezena výrobní linka a technické zázemí, původní areál byl pro potřeby firmy příliš velký a nerentabilní.
Platy se zvedají v odvětvích, kde nejsou lidi - typu dělníci nebo prodavačky, protože musí. On by jim ve fabrikách nikdo nedělal a v Bille by jely 2 pokladny a u každé ve špičce asi 45 lidí - to by je rozcupovali. Tak chtě nechtě museli sáhnout do kešeně a přidat.
Pridana hodnota je obecny ekonomicky pojem. Napr. dan z pridane hodnoty. Bohuzel politici se tim pojmem ohaneji jak s mecem, aniz by od nich clovek slysel, co znamena ta pridana hodnota.
Nicmene vime, ze cilem hospodarske politiky ceske vlady je rozvinuta ekonomika s vysokou tvorbou pridane hodnoty. Opet se zeptam (pri vsi ucte k soukromemu podnikani a pravu vybrat si, co budu vyrabet, jak a kam budu investovat penize) je dobre, ze Avia bude dalsi automobilkou v CR?
Áno, dovezie sa materiál za 1,-€, v českej fabrike sa zhodnotí na povedzme 10,-€ (aby sa lepšie počítalo), z toho 0,2,-€ idú na mzdy, 0,7,-€ na logistiku a energie a zbytok 8,10,-€ je zisk - a výrobok ide zase von.
Lenže v papieroch je to inak.
Ten materiál sa dovezie za 9,-€, zhodnotí sa na 10,-€, za ktoré sa vyvezie, a z toho 1,-€ sa zaplatia ľudia, energie a mzdy, aby ostal 10 centov čistý zisk, z ktorého pôjdu odvody štátu...
Tak to nie je jedno ani náhodou, to sa mýliš. Zahraničný podnik znamená, že peniaze z neho tečú do zahraničia. Domáci výrobca je pre štát väčším prínosom. Je paradox, že vlády radšej podporujú zahraničných investorov, pretože tí majú viac peňazí a dajú viac bokom do bezodných vrecák politikov.Že potom zdierajú našich ľudí a okrádajú štát legálnym (alebo skôr legalizovaným) spôsobom, už akosi nikoho neserie...
Česká ekonomika je stabilně jednou z nejrychleji rostoucích v EU, navíc v celku velmi zdravé kondici. Platy se zvedají, ale je to dlouhodobý proces vzhledem k minulosti. Co tu chybí jsou opravdu technologické firmy takové, které by vzešly z naší hlavy, tedy aby tu byl vývoj a vrcholový management, takových je jen pár a proto je česká produktivita (a HDP) tak mizerná. Měli bychom být rádi, že tu vůbec nějaký takový průmysl je, co by za to dál na východ dali... Po revoluci jsme byli zemí, která byla nekonkurenceschopná na globálním trhu, zahraniční investoři byli potřeba. Však zahraniční kapitál je přítomen ve velkém i v bohatých západních zemích. Platy jsou podrůměrné? Já tvrdím, že platy jsou standardní, jde jen o úhlu pohledu. Ano, podprůměrné k Německu, ale kdy už lidi pochopí, že Německo je pro nás ekonomicky absolutně nedostižné? To je úplně jinej level, prostě nechápu tuhle mantru.
Aha a jak jsi zaznamenal to šlapání české ekonomiky? Šlape tak skvěle, že platy se při tak extrémně nízké nezaměstnanosti moc nezvedají. A ti dodavatelé jsou taky všichni ryze české firmy, že?
Hele já tohle dál nebudu komentovat. Zjisti si základní ekonomické pojmy. Jen tak mimochodem, Škodárna dala na daních "bombastických" 1,34 mld Kč, což je pakatel k obratu a zisku firmy. Na dividendách ale odvedla 5,7 mld Kč (rok 2014). Každý ekonom a taky každý průměrně vzdělaný ví, že velký podíl zahraničních investorů vede k nízkým platům. V případě ČR je to tak extrémní, že platy budou pořád podprůměrné. Ročně se na dividendách z republiky vytáhne víc jak 200 mld Kč.
Nemají z toho nic? Na automobilky jsou napojeny další desítky a stovky dodavatelů snad ve všech regionech, stejně tak tu ta automobilka platí daně (pokud nemá pobídku). Jedním z důvodů proč tak šlape česká ekonomika je, že šlape Škoda.
Podle mě to chtěj pro armádu, komunál, hasiče atd. halvě jako speciály no + pár nadšených aviáků a spřátelených firem si to koupí na rozvoz a něco vyvezou ven
A že tu investuje, to má nějaký význam? Zvětší montovnu, zatíží komunikace, zaplácá další půdu, zvýší emise,... A lidi z toho maj prd. Platy nic moc. Co víc, další prachy vytahují ven z republiky Poláci a Ukrajinci, který tam makaj. Škoda může investovat o kolik chce, může zvětšit výrobu klidně i 10 x a stát nebo zaměstnanci z toho nemají nic. Jak kdybych tu poslouchal toho chytráka Klause.
Firma je v rukou majitele. To je to nejdulezitejsi! Majitel bere zisk, ale taky musi zacvakat ztratu, pokud se nedari.
Dulezite je, ze investuje v CR, protoze volbu ma hodne sirokou. Muze investovat v SK, HU, PL, UA…majitel rozhoduje. Kdyz bude investovat svoje penize v HU, ceska kotlina z toho nic mit nebude.
Co posleze udela se svym ziskem je mi srdecne jedno, protoze to je jeho firma a ne moje. Stejne tak mi je jedno, ze bude muset zatahnout ztratu ze sveho.
Jak bylo receno vyse "zamestna par lidi za smesne platy", "pridana hodnota nula". Jaka odvetvi jsou ta s pridanou hodnotou?
Mně by zajímalo, co konkrétně mají s automobilkou v plánu. Do soukromého sektoru jen tak lehce neprorazí. Konkurence je vysoká a i velké kolosy se musí pořádně ohánět. Napadá mě vojenské využití v Excalibur army. Tatra začíná s těžkým Phoenixem a nic lehčího už v nabídce nemá. S tím jak je Avia, Tatra a EA propojeny přes CSG, by to dávalo smysl.
Pokud jsem dobře pochopil vlastnickou strukturu, tak jde o opravdu českou společnost a není to pouze korejská montovna nebo "česká automobilka". Nerozhoduje tu nějaký Klinger nebo Maier, ale Strnad a Matera. Navíc jejich plány - stovky vozidel/rok jsou kapkou v moři.
S investorem, který vláda blbě nastaví podmínky, kde má samé výhody investor pro ČR žádné extra velké výhody neplynou.
Jo zaměstná pár lidí za směšné platy, přidaná hodnota nula, většina zisku jde ven, dělají se tu bud polotovary nebo sice finální výroby, ale nižší cenové hodnoty.....
V jakych rukou je firma je vcelku jedno. Dulezite je, ze investor investuje svoje penize v CR, protoze je muze investovat kdekoliv chce. Moje otazka smeruje k tomu, zda je dobre, ze se v CR investuje do automobiloveho prumyslu.
Zaznivaly a stale zaznivaji myslenky typu, ze velke zamereni na jeden prumyslovy sektor (namisto diverzifikace) se muze zmenit v riziko.
Asi největší výrobce je škoda, pote Korejec v Nosovicich, mala auta se vyrábějí v Kolíně.
Nakladaky Tatry a Avia.
Je to výroba s přidanou hodnotou, kterou tak chceme, nebo jsme montovna?
Pri respektu k tomu, ze si podnikatel muze zvolit, co bude vyrabet, jedna se o dalsi produkci automobilu v CR. Neni tech vozidel na jednu malou zemi ve stredni evrope trochu moc?
Je vyroba a prodej automobilu produkce s pridanou hodnotou, o ktere se tak casto mluvi?