Jaké by to bylo, kdyby auto neměnilo směr pouze vychylováním předních kol, ale rovnou všech čtyř? Na tuto otázku dali celosvětově poprvé odpověď inženýři japonské Hondy před třemi desítkami let.
Ta mechanická varianta 4WS byla v celku dost spolehlivá, ale jak se tam nastěhovala elektronika, začaly jenom problémy. A když Vám potom v půlce zatáčky vypadne elektromotor, neni to moc příjemné...
Jinak k těm vlastnostem. Bylo třeba si na "zvláštní" chování podvozku zvyknou, ale pak byla jízda zábavná. Přejetí z pruhu do pruhu bylo až neuvěřitelně stabilní a přirozené. To byla také výhoda čistě mechanického spojení, kdy měl člověk jistotu stále stejného natočení v každé rychlosti. V elektronické variantě už člověk měl takovou malou nejistotu, že to může kdykoli přestat jít. Což se také stávalo.
A ještě něco: nastavení geometrie také nebyla žádná sranda.
Ked ti v polke zatacky vypadne 4WS, tak si to v podstate ani nevsimnes a to ani ked ides na hrane. A uz vobec sa neda hovorit o nebezpecnej situacii, kedze sa mi to stalo neraz. Sam som mal dlho Preludu 4WS a poznam vela ludi s Preludami so 4WS a vzdy, ked 4WS vypadlo, stacilo ho jednoducho vyresetovat a ide sa dalej. Vzivote som nepocul, ze by s tym mal niekto vacsie problemy.
mel jsem 1989 prelude 4ws, tedy prvni mechanicky system.
Kamarad mel stejnou. Krasny auto to bylo a mechanicky system rizeni fungoval bez problemu. V praxi se kola do protismeru otocily jen pri otaceni v pomale rychlosti, protoze v realu o vic nez 240 stupnu volantem pri jizde netocite. Pri otaceni jste pak meli pocit, ze se vam auto zlomilo v pulce.
Shodou okolnosti jsem v te dobe koupil e30 m3 sport evo. Ackoli mela prelude jen 140 koni proti 240 konim top verze opevovaneho auta, na silnici c. 9 na Dubou byla prelude tim rychlejsim autem prave diky podvozku. A navic mela mrkacky
Z toho, co vim se nasledne elektricke verze 4ws potykaly s problemy, jako vsechno elektricke...