Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Marko: Budúcnosť automobilky Jaguar – revolučná teória

Dnes výnimočne porušíme všetky pravidlá. Článok, ktorý máte pred sebou tak nebude založený na faktoch, ale predstaví fiktívnu stratégiu rozvoja automobilky Jaguar. Nie je teda plánom nového vlastníka, ale autorovým návrhom revitalizačného procesu.
Zpět na článek
30. 8. 2008 17:14
30. 8. 2008 17:47
30. 8. 2008 18:16
30. 8. 2008 18:41
30. 8. 2008 19:11
30. 8. 2008 20:16
30. 8. 2008 20:57
30. 8. 2008 21:03
3. 9. 2008 12:21
neregistrovaný "Lubinos"
3. 9. 2008 20:27
neregistrovaný "Lubinos"
31. 8. 2008 09:34
31. 8. 2008 10:10
1. 9. 2008 09:32
1. 9. 2008 10:52
31. 8. 2008 10:27
neregistrovaný "frollo"
31. 8. 2008 11:02
neregistrovaný "frollo"
31. 8. 2008 11:28
neregistrovaný "frollo"
31. 8. 2008 13:38
neregistrovaný "frollo"
1. 9. 2008 08:05
neregistrovaný "mates"
Avatar - Ricardo
30. 8. 2008 17:14
Díky Marko!
Díky za skvělý článek se zajímavým a bezesporu velmi kvalifikovaným pohledem na věc. Dovolím si připojit pár poznámek a postřehů. V prvé řadě co se týká balíčku značek - předpokládám, že to uvažuješ jako vytvoření koncernu s jesně rozdělenými úlohami. Nevím jestli je to v dnešní době perspektivní řešení když se velké koncerny spíš rozpadají, nejvíc rostou dvou-tříznačkové skupiny (Toyota, Honda, BMW) a automobilky tvoří spíš jednoúčelové aliance. Navíc v případě Jaguaru a Roveru existuje historický precedens kdy vytvoření skupiny Jaguar-Rover-Triumph (JRT) jako luxusní divize Leylandu vedlo - i když z velké části kvůli externím vlivům (ropná krize, krize autom.průmyslu v UK, rychlá změna bezpečnostních a ekologický předpisů atd.) - k velkým problémům. Rozvoj Jaguaru se zaseknul, Triumph skončil úplně a Rover nastoupil dlouhou cestu ke svému konci. To ovšem nic nemění na tom že pokud by takový mini-koncern byl životaschopný, byl bych za jeho exitenci jedině rád.
Ke změně designu - Jaguar už na tuto cestu nastoupil na přelomu 70/80 let. XJ-S bylo záměrně navrženo tak, aby bylo co nejvíc jiné. XK8 a XK podle mě na tento trend navazuje, nevracejí se zpět a jenom korigují původní radikální změnu. Vidím trochu analogii s BMW 7, kdy po velkém šoku následuje umírnění ale v duchu nového trendu. Naopak u řady limuzín byla změna v podobě XJ40 pod vládou Fordu úplně navrácena zpět a tento stav se zakonzervoval s příchodem S a X-typu. Jaguar měl nakročeno, XJ-S, XJ40, XJ220 a projekt XJ41/42 (nepřímým výsledkem tohoto projektu je AM DB7) znamenaly výrazný posun.
Tebou navržené modelové portfolio se mně velmi líbí. Myslím si, že v době kdy hlavní konkurenti hledají a vytváření nové podsegmenty by měl Jaguar budovat svoji pozici v klasických karoseriích. Akorát navrhované názvy vybočují z tradice. XK se jmenuje podle slavného šestiválce, XJ byl prototyp čtyřválcové verze tohoto motoru a taky XF byl (i když to Jaguar v souvislosti s tímto modelem nikde nezmiňuje) funkční prototyp motoru. To samozřejmě neznamená že by to bylo nějaké neporušitelné pravidlo, mě osobně se velmi líbí název XE, zní dobře a je v něm odkaz na E-Type. Dobře také zní XS. Pokud by nová generace XJ měla znamenat výrazný odklon od původního tradičního designu, uvažoval bych o názvu G-Type nebo Mark 11 - odkaz na velkou limuzínu Mark 10/420G, které se aktuální generace koncepčně velmi blíží, i když design zůstává v detailech řadou XJ.
Co Jaguar dle mého akutně potřebuje řešit je vlastní modulární konstrukce motorů. Aktuálně má k dispozici jen vlastní V8, která má omezený rozsah objemu od 3.5 (dodnes nechápu proč u XJ je to zcela okrajová verze a XK a XF tento motor nemá vůbec) po teoretické maximum 5.0, které ani po dvanácti letech výroby motoru AJ-V8 Jaguar sériově nepoužil. Aktuální V6 je derivátem Mazda V6/Ford Duratec V6 (Mondeo ST)/Aston V12 a už taky není nejnovější. Problémem Jaguaru byla vždy příliš náročná úprava aktuálních motorů, která byla skoro stejně nákladná jako vývoj nového motoru. Řešením by proto bylo vytvoření takové konstrukce motorů, která by umožňovala snadno vytvořit konfigurace V6, V8, V12 a případně řadový čtyř/šestiválec, všechno atmosférické i přeplňované. Tyto motory pak samozřejmě i u Daimleru a LR (eventuelně Alfy, Maserati...? - pokud spolupráce s Fiat Group bude mít dleší trvání).
Myšlenka spojení s Williamsem je mě taky moc líbí. Nevím jak by to přesně fungovalo s koncepcí oživení Cosworthu (Cosworth by byl něco jako AMG? nekřížily by se sportovní aktivity?), ale Williams potřebuje silného partnera a obě společnosti zdůrazňovat tradici, úspěchy v motorsportu a "britskost" (tzn. vyhodit Nakajimu a hledat vlastního Hamiltona nebo lepšího Kartekayana...? >:D ).
A pak ten marketing - nebo spíš před tímto vším marketing. Klidně se nechat výrazně inspirovat úspěšnými reklamními modely, hledat netradiční způsoby představení jako v poslední době Ibiza a 7er. Proč VW a Audi všechny drtí rozdílem třídy?
To je asi všechno co jsem chtěn napsat :-)
Rozbalit vlákno
22
30. 8. 2008 17:47
Re: Díky Marko!
Vdaka za dlhy prispevok do diskusie! ;-)

1.) Ano, myslel som Jaguar zaclenit do koncernu. Ale tentokrat inak (lepsie) postaveneho ako bola J-R-T. Myslel som, ze by to idealne mohlo vyzerat takto:
Rover - vyrobca crossoverov v style Nissanu Quashqai (2WD/4WD) od triedy mini po nizsiu strednu triedu. Znacka by fungovala ako "vstupna brana" k LR/RR. Auta by mohli byt kludne montovane aj v Indii v tovarni Tata Motors, kvoli uspore nakladov.
Land Rover - vyrobca SUV s paralelnym radom luxusnych modelov Range Rover
Jaguar - vyrobca luxusnych cestovnych aut a sportakov s jednou odbockou do exkluzivneho segmentu, ktoru by bol Daimler.
Takto by v koncerne fungovali traja vyrobcovia (z ktorych dvaja by pouzivali sub-brandy). Tata by sa do EU a USA nevyvazala, kvoli jednoduchsej stavbe, a aj kvoli lahkej zamene znacky s Tatrou. Islo by teda (v EU) tiez o maly koncern, zamerany na near-luxury/luxury produkty (podobne ako BMW).

2.)Design: mne by islo o to, vytvorit nejaky moderny stylisticky vyraz Jaguarov. "Nieco" jednotiace, co je napriklad u BMW mozne tusit za vsetkymi (inak svojbytnymi) tvarmi jednotlivych modelovych radov. S tym ze by do kazdeho auta bol zakomponovany detail, ktory je pre Jaguar uz dlhu dobu znamym vyrazovym prvkom. Proste, najst nejaky balans medzi modernou a klasikou.

3.) Motory: absolutne suhlasim. Modularna stavba motorov, aj podvozkovych skupin moze znacku posunut omnoho daklej nez je dnes. Co sa tyka financnych nakladov, ale aj mnozstva modelov. Takyto vyvojovy projekt by bol sice drahy, ale v konecnom dosledku by setril/generoval obrovske sumy.

4.) Cosworth: ten funguje, len by ho bolo treba kupit. Cosworth by v tejto skupine fungoval presne ako AMG / M GmbH u MB / BMW. Pripravoval by spickove verzie pre Jaguar / RR, a vyvijal by zavodny motor pre F1.

5.) Marketing: ano- to je velka bolest Jaguaru. Na kazdej urovni. Tam nepomoze nic ine, len tam naliat nemale pniaze, uplne to "prekopat" a pockat si na vysledok...
Avatar - Ricardo
30. 8. 2008 18:06
Re: Díky Marko!
Úplně jsem zapomněl na jednu věc - a sice že Jaguar umí vytvořit zajímavé koncepty. Daimler Corsica, XK180, F-Type, R-Coupé a poněku neobvyklé R-D6 - všechny vypadaly velmi reálně. Kdyby se aspoň některé z nich podařilo levně převést do malosériové výroby, mohl být Jaguar dneska někde jinde. Konkrétně mě velmi oslovuje R-Coupé. Od té doby, co jsem ho viděl na živo si myslím, že s ním mohl Jaguar vypálit rybník dnes tolik žádanému Bentley Conti GT. Neznám technické detaily, ale kdyby se postavilo na prodloužené platformě tehdy chystaného XJ s motorem 4.2 S/C (případně V12 od Astonu, ale k jehp nasazení v Jagu se PAG nikdy neodhodlal), mohlo z toho být levně vytvořené efektní halo-car, na jehož základě by se v případě úspěchu dala vystavět velá modelová řada. Kdyby, kdyby, kdyby.... Hlavně doufám že to Tata Motors chytí za správný konec a nebude se bát odvážných kroků a velkých investic. Má k dispozici kvalitní a i dnes velmi moderní techniku, dobrou tradici a slavné jméno, to je podle mě slušný základ.
30. 8. 2008 18:16
Re: Díky Marko!
R-Coupe: vcelku by som suhlasil, aj ked mam male vyhrady k designu auta. Podla mna je na Jaguar pomerne masivnym autom. Vidim to hlavne na profile pontonu karoserie. Predna cast auta by mohla byt tiez trochu "rafinovanejsia". Koncepcia takehoto auta je ale pre Jaguar vynikajuca. Ked som sa rozhodoval ci do portfolia zaradit velke cestovne GT, uvazoval som aj nad tymto. Nakoniec som to ale posunul do roviny, v ktorej by sa na tom mala dat stahovat hlinikova strecha. Jednak sa tym "zabiju dve muchy jednou ranou" - a mame coupe aj cabriolet, jednak by sa tym stimulovali predaje v USA, kde by takyto halo-car fakt isiel "na dracku".
Tata v najblizsich rokoch asi nic nespravi s tym, co uz rozpracovali u Fordu, ale aj ja som zvedavy, co pride po roku 2015. :-)
Avatar - Ricardo
30. 8. 2008 18:36
Re: Díky Marko!
Taky dneska jsme skoro o 10 let dál. Dneska se už v tom prostoru etabloval Bentley a je otázka jestli by byl zájem o podobný Jaguar. Aby to nedopadlo jako s Maybachem, který nedokázal předběhnout RR Phantom. Navíc zatímco kolem roku 2000 měl pevnou skládací střechu jen MB SL a pár malých aut, dneska už toto řešení používá i BMW a Ferrari a asi bude s postupem času rozšířené víc a víc.
30. 8. 2008 18:41
Re: Díky Marko!
Ano, ono to moze byt aj tym, ze dnes sme uz niekde dalej...

Myslis, ze by ten Coupe-Cabriolet dopadol zle?
Ja si myslim, ze u cestovnych aut je to dobra koncepcia. Ak ju bude pouzivat vacsina, nebude to na skodu veci.
Ine je to u malych cestovnych cabrioletov a na vsetkych sportakoch. Tam je na to malo miesta, auto je potom tazke, a casto to zle vyzera - tam by mala ostat platena strecha (ak je to mozne). Preto by malo byt aj "XE" s platennym top-om.
Avatar - Ricardo
30. 8. 2008 18:55
Re: Díky Marko!
Já právě nedokážu zaujmout jednoznačný pohled na strategii (a proto asi žádnou automobilku neřídím >:D ). Má být Jaguar progresivní a Daimler konzervativní? Nebo naopak? Měl by být Daimler extravagantní? Má se Jaguar držet přísně tradičních koncepcí nebo vyrábět i coupé-cabrio, shooting brake, případně auto jako R-D6?
Avatar - Ricardo
30. 8. 2008 18:58
Re: Díky Marko!
Na všechny otázky se dá říc ano i ne a v historii obou značek najít pro tyto odpovědi podpůrné odkazy. Nedokážu prostě jednoznačně říct mělo by to být tak a tak a zdůvodnit proč je taková teoretická strategie lepší než jiná. Dokázal bych vymyslet snad základní rysy fungující strategie v horizontu nejbližší generace, ale odhadnout směr kam se vydat v horizontu např. roku 2020? Teda ne že bych si to nechtěl zkusit, v ideálním případě tak, že by nezdar mé strategie musel řešit někdo jiný >:D Jen takový job musí být asi hodně "alchymie" a věštění z křišťálové koule.
Avatar - Ricardo
30. 8. 2008 19:03
Re: Díky Marko!
Omlouvám se za zmatky, nepodařilo se mě vložit příspěvek celý najednou. Snad jsme to nechytil od Pekelné Micinky >:D
30. 8. 2008 19:11
Re: Díky Marko!
No...to je marketing vo svojej pravej podstate. Je to scasti veda, ktora pracuje s minulostou, sucasnostou a vizami buducnosti, ktore stoja na realnych informaciach. A druha cast je je zlozena s citu pre dane odvetvie. To je ta alchymia...
Avatar - Ricardo
30. 8. 2008 20:05
Re: Díky Marko!
A jak bys Ty orientoval Daimler? Spíš jako konzervativní značku tak jak je dnes zaměřená nebo víc extravagantní jako na začátku 50. let? Případně častá spolupráce s externími studii (Pininfarina, Bertone pod.) na zakázkových verzích?
30. 8. 2008 20:16
Re: Díky Marko!
Ja by som ju postavil proti konzervativnym modelom ako je Bentley Conti FS a pripravovanemu Rolls-Royce. Predavat tak velke auto s extravagantnym vyrazom by asi nebolo (obzvlast v tejto dobe) komercne uspesnym planom. Resp. nerad by som aby to zacali kupovat rappari a radoby-hviezdy, pretoze to je cool. Radsej by som inu klientelu...

spolupraca s externymi studiami je dobra vec, pokial by to ostalo pod kontrolou stylistov automobilky. To je urcite cesta, pre zakazkovu vyrobu.
Ale nechat ich tvorit samych, nevediac co z toho vzide....asi by som trval na tom, aby v pripade takehoto projektu odstranili znak Daimleru. Ak to nemam pod kontrolou, asi by som nechcel aby sa to spajalo so znackou, ktoru nejakym sposobom budujem. Co ak by to bolo v rozpore?
Avatar - Ricardo
30. 8. 2008 20:46
Re: Díky Marko!
To zní logicky :yes: Každopádně doufám v oživení této značky a doufám že zprávy co se o tom v poslední době objevily se dočkají naplnění.
30. 8. 2008 20:57
Re: Díky Marko!
Aj ja v to dufam. Bolo by zaujimave pozerat sa na to, ako vyblednute pismena D A I M L E R dostavaju znova jasne kontury.
Len praca musi byt odvedena lepsie ako u Maybachu. V prvom rade nesmie mat auto moderny, technokraticky design, ale musi v sebe obsahovat nieco "kralovske" - podobne ako RR Pahnatom, alebo este lepsie pripravovany RR4.
Avatar - Ricardo
31. 8. 2008 11:20
Re: Díky Marko!
Osobně jsem od RR4 čekal něco jiného než baby-Phantom, kterým podle všeho bude. Za dodnes nepřekonaný považuju Bentley Arnage/RR Silver Seraph, který je pro mě aktuálně ztělesněním majestátní limuzíny této velikosti. Pro mě by ten koncept stačilo "zmodernizovat" a přizpůsobit designu Jaguaru/Daimleru. Otázka je jestli by byl o takové auto v Číně a na Blízkém východě (ty považuju reálně za hlavní odbytiště) zájem. Auto typu Phantom by mohlo být taky zajímavé a úspěšné, ale otázkou je jestli se ekonomicky vyplatí jeho výroba. Sice stojí snad o polovinu víc co Arnage ale vyrobí se kolem 1000 kusů ročně (co by ta zo Maybach dal), tedy abych řekl pravdu nevím kolik se vyrobí těch Arnage ale mám za to že to je úspěšný model. A hlavně bych snížení rizik projektu stavěl na maximální technické podobnosti s XJ.
Avatar - T613
30. 8. 2008 21:03
Re: Díky Marko!
Marko díky! K článku a následné diskuzi s Ricardem není co vytknout. Ač jednu námitku bych měl. Nejsem příliš velkým fandou závodu F1 a zdá se mi, že pro Jag by byla lepší účast například v závodech GT. Přeci jen nejsou tak "odtrženy" od běžného automobilového světa a případné úspěchy by se daly lépe přenést na samotnou modelovou řadu. Ale taky to může být způsobeno tím, že u F1 usnu ;-)
30. 8. 2008 21:25
Re: Preco F1 a nie GT?!
Ja som vedel ze tato "vytka" pride, lenze mam dobre dovody preco prave F1. :-)

1.) Myslim, ze pre globalnu premiovu znacku je F1 prirodzenym vrcholom prezentacie na poli motorsportu. Z GT sa obvykle ide uz len do F1. A aj ked je pre Jaguar GT typickejsie, F1 nie je v uplnom rozpore s obsahom znacky. Prave naopak.

2.) Tento dovod je dolezitejsi: tyka sa nakladov na zavodny program vo vztahu k medialnemu pokrytiu. Profi-motorsport je velmi draha zalezitost. To sa tyka tak F1, ako aj GT.
Problem je v tom, ze GT je sice lacnejsie, ale na profi-urovni len nieco menej, nez F1. Ak teda zaplatime viac za F1, dostaneme pomaly 20 zavodnych vikendov rocne, ktore budu medialne pokryte (plus vsetky vikendy medzi tym, ktore sa daju pouzit).

Ak zaplatime len o trochu menej za vyvoj a prevadzku GT (ale stale horibilnu sumu), dostaneme co? Jeden vikend 24h Le Mans, ktory je pokryty dostatocne a seriu nejakych zavodov, ktore "nikto" nesleduje. My sa ich ale musime pravidelne ucastnit, minimalne kvoli vyvoju a priprave na ten jeden medializovany vikend. Co stoji samozrejme peniaze.

Ak predostres oba tieto zavodne programy sponzorom, vyberu si F1. Ten druhy (GT) je financne neefektivny.

Toto je bolest sucasneho motorsportu. Po stiahnuti sa tabakovych firiem, ktore desiatky rokov dokazali drzat nad vodou F1, WRC a Dakar (a aj GT) sucasne, ostali dostupni len spoznori tzv "Tier 2". Prave na ich rozpocty sa presunula pozornost spickovych teamov (ktore boli) dovtedy dotovane tabakovymi firmami. Tym prisli o zdroj financii nielen polotovarenske teamy a silni sukromnici, ale spustil sa aj "lavinovy efekt", ktoreho podstatou je to, ze sa vsetky peiaze kumuluju v jednom konkurencnom prostredi - a tym je F1. Ostatne sportove platformy "paberkuju" a tym padom klesa ich uroven...a tym padom atraktivita pre divakov, a tym padom atraktiva pre spoznorov...a tak stale dokola v spirale dole.
Avatar - T613
31. 8. 2008 12:08
Re: Preco F1 a nie GT?!
Jak říkám já u F1 usnu, takže pro mne to je prašť jako uhoď ;-)
31. 8. 2008 12:33
Re: Preco F1 a nie GT?!
A GT pozeras? ;-)
Avatar - T613
31. 8. 2008 12:46
Re: Preco F1 a nie GT?!
když ho chytnu tak jo. Sice je to taky takové bzzum, bzzum.. nesmím usnout, nesmím.. ale přijde mi to zajímavější. Samo na závody tahačů (i když se taky zhoršily), rallye a trucktrial to nemá :-!
neregistrovaný "Lubinos"
3. 9. 2008 12:21
Re: Preco F1 a nie GT?!
No jestli jsou informace z jistého automobilového časopisu správné (a zdá se že ano), tak Jaguara uvidíme v roce 2010 na startu Le Mans.Chtějí mít 8 vítězství jako Audi a jak to tak vypadá, automobilka se pod novými majiteli dostáva do černých čísel.
3. 9. 2008 14:41
Re: Preco F1 a nie GT?!
Ano...Jaguar sa vracia do Le Mans. Aj ked neviem ci je ten termin tak optimisticky.
V ciernych cislach jaguar postupne bude, ale to zrejme hlavne vdaka produktom, ktore este naplanoval Ford.
neregistrovaný "Lubinos"
3. 9. 2008 20:27
Re: Preco F1 a nie GT?!
Je to optimistické datum, ale vypadá to že sedí.Spíš asi postupně odejde Aston Martin z LMP1-dle názoru Davida Richardse, neboť vítězství Aston Martinu v roce 1959 bylo spíš náhodné a Jaguar má větší tradici.I když je mi potom celkem divné, proč v aerodynamickém tunelu zkoušejí nový LMP1, který má nahradit ten Charouzův současný typ, neboť sice jezdí dobře, ale po estetické stránce to není to pravé ořechové.
Avatar - jurajos
30. 8. 2008 18:04
Beries mi sny...
>:-[] Nie samozrejme neberies, ale az doteraz som si mysle ze takto uvazujem len ja. Som rad ze v tom nie som sam. Ale skladam Ti velku poklonu za to do akych podrobnosti si siel. Od vyberu architekta( u mna je favorit Zaha Hadid), cez vrstvenie predajnej siete(obzvlast "Jaguar Garage" je genialny napad), zaclenenie troch konkurujucich dizajnerskych timov(volba George Saridakis-a je prekvapujuca ale chalan si za GR-1 zasluzi), az po zaangazovanie wiliamsu. Keby som si Tvoje clanky ukladal tak tento bude vzdy ako prvy! :yes: :yes: :yes:
K portfoliu...uvadzas tam sice XQ ako shooting brake na zaklade XB, ale ja by som tuto karosarsku varientu videl skor vo velkosti ako Reliant Scimitar, ktora by bola zaroven aj ako nejaky uvadzaci model do sveta Jaguar pre mladych. Mozno ako konkurent Porsche, pokial Tvoje info. o pripravovanom HotHatchi na baze Golfa sa ukazu ako pravdive.
btw.nedavno som cital rozhovor s jednym dizajnerom a na moment mi napadlo ci to nebudes nahodou Ty! >:-[]
Rozbalit vlákno
9
30. 8. 2008 18:34
Re: Beries mi sny...
Neboj sa, takto nastastie uvazuje dostatok ludi na to, aby sa svet hybal dopredu. Je dobre takto rozmyslat, ked uz kvoli nicomu inemu, tak kvoli studiu, cviceniu, a priprave na chvilu, ked sa Ta niekto spyta ako by si firmu viedol Ty. Proste: Practice Makes Perfect.

Aj ked tento clanok ma od perfektnosti veeelmi daleko. Nakoniec som si nan utrhol len nejakych 15 hodin, takze to je slabucky odvar toho, co by mohlo vziknut, keby som mal viac casu na pripravu a pisanie. A to nemam ani udaje z automobiliky - to by este len bola zabava pisat strategicky plan! :-)

Saridakisa som volil preto, ze ma vynimocny talent na stvarnenie dynamickeho auta. A aj preto, ze som chcel postavit proti callumovu niekoho mladsieho (a z tych mladych sa mi pozdava najviac on - resp. popravde nikoho, kto by zaujal tak vyraznym sposobom ako on, nepoznam).

Nad Zarou Hadid som rozmyslal, rovnako ako nad Grimshaw Architects, ale nakoniec som vybral Fostera, pretoze sa niektorymi dielami priblizuje mojej predstave sklbenia industrialnej architektury a moderny do luxusneho celku. U Grimshawa som to nenasiel a ZH mi pride miestami dost "narocna a technokraticka" na vizulany vnem. Ona myslim robila nieco pre BMW - a tam sa to pri ich designe fakt idealne doplnuje.

XB: neviem ci by Jaguar mal mat vstupny model. Pre mna je to cele o znacke pre ludi, ktory "uz niekde su"... Fakt by som rad videl stihli Shooting Brake strednej triedy - mozno aj ako prafrazu na sportove coupe..

Ten designer - to som ja byt nemohol ani nahodou. Minuly tyzden sme sa bavili, ze je neviem v tomto smere "ani skrtnut", aj ked by som potreboval. Chcel by som, aby nejaky profik skusil naskicovat to co som tu napisal. tak ze ja nad nim budem stat ako nad kamaratom co mi kresli ten dakarsky DAF, on bude kreslit a gumovat, a kreslit, a gumovat, a... az kym nebude hotovo, to co mam v hlave. >:D
Avatar - jurajos
30. 8. 2008 18:53
Re: Beries mi sny...
Prave preto som sa svojho casu pytal na DeTomaso, ISO a Monteverdi. Ci sa nahodou niekto nechysta ich znovuozivit a nehlada ludi co do toho chcu ist! >:-[]

Saridakisa by som schvalil prave za tu GR-1. Nic ineho od neho nepoznam a keby to aj tak malo ostat, tymto si ma ziskal.

Mas pravdu. Hadid navrhovala BMW World v Mnichove. Ona je naozaj dost ulet, ale mozno by to s mierne tecno-aristokratickymi tvarmi Jaguarov vhodne doplnalo. Foster je vsak spravna volba. Vdak rekonstrukcii Reichstagu si ho budem pamatat do konca zivota.

Nejdem polemizovat. Ale na filozofii prechodu od modelu k modelu s postupujucim vekom je mi nieco sympaticke. Je to vsak tvoja predstava. >:-[]

Ten designer ma napadol vdaka myslienke konkurujucich si dizajnerskych timov ktoru prezaentoval nezavisle na tebe. Ale ako vizionar by si v pohode mohol suplovat miesto sefdesignera. :yes:
30. 8. 2008 19:06
Re: Beries mi sny...
Tie konkurujuce si teamy su pomerne logicka volba (ak by to dovolil manazment a korporatna kultura). Aj teraz je to tak, ze vramci jedneho vyvojoveho projektu sutazia do isteho bodu dve az tri skupiny. Ja by som ich nechal sutazit az do konca...a zrejme aj ten designer to tak myslel, aspon podla toho co pises. Ale ani to asi nie je nijak genialna a vynimocna myslienka. Viem si predstavit, ze pre designerov by to bola krasna predstava... Lenze drzat take mnozstvo ludia vzdy na dvoch paralelnych uronaich, je asi drahe. Takze realita by asi poslala na zem...

Ja by som skor bral miesto produktoveho sefa, alebo sefa marketingu... Ale takeho toho marketingu, ktory sa robi vo svete. Nie v tychto koncinach...
Avatar - Ricardo
30. 8. 2008 20:41
Re: Beries mi sny...
Devizou Jaguaru je, že design si kromě XJ 3. série řešil vždy sám vlastními kapacitami s pomocí subdodavatelů. Takže tuto cestu můžu jedině schvalovat.
30. 8. 2008 21:03
Re: Beries mi sny...
Tak to ma byt. Nechat si navrhovat seriove auta u externeho partnera je u velkej automobilky istym sposobom prejavom zufalstva. Ci uz to slovo ma negativny naboj...alebo, paradoxne, pozitivny (Peugeot snad hovori za vsetko....).
Sic, u talianskych znaciek je to asi pozitivny prinos.

Nakoniec je to ale vzdy o tom, ze niekto vonku vie navrhnut lepsie auto, ako moji zamestnanci... A to neviem ci je dobra vizitka...
Avatar - Ricardo
31. 8. 2008 11:00
Re: Beries mi sny...
Podle mě měla spolupráce Peugeot-Pininfarina velmi dobré výsledky a pokud by u coupé pokračovala dál (myslím že 407 Coupé je už design Peugeot ale nevím to jistě), mohla z toho být snadno získaná přidaná hodnota vůči konkurenci. Ale jinak se s tvým názorem ztotožňuju :yes:
Avatar - T613
31. 8. 2008 12:11
Re: Beries mi sny...
zase bych si dovolil nesouhlasit ;-)
Přeci jen jména některých designerských studií, jsou stejně prestižní ne-li prestižnějších než samotné automobilky. Ale zase to je o laickém pohledu na věc. :*)
31. 8. 2008 12:39
Re: Beries mi sny...
Ale ved s tym suhlasim... ;-) Ved pisem, ze ak si automobilka nedokaze navrhnut sama pekne auto (co je ale v zasade chyba), potom je cesta zadat to studiam.
Ich miesto by som ale predsa videl skor v zakazkovej vyrobe exkluzivnych karoserii, resp v navrhu a vyrobe odvodenych modelov vyrabanych v malych seriach.
Avatar - T613
31. 8. 2008 12:48
Re: Beries mi sny...
tak to jo.. asi sem byl ještě rozespalý, když jsem tě četl >:-[] ;-)
30. 8. 2008 18:33
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
1
30. 8. 2008 18:36
Re: nema to byt o metr min?
samozrejme ma. Pardon, asi som sa utukol na klavesnici... :-(
Avatar - WinDiesel
30. 8. 2008 21:10
3,0 D V6 Euro 5
Marko, vím, že od Euro 5(příští rok) bude mít Jag 3,0 D V6. Takže downsizing 2,7 V6 se nekoná, spíše mírný upsizing, možnáale 2,7 D V6 zůstane paralelně ve výrobě.
Rozbalit vlákno
3
30. 8. 2008 21:34
Re: 3,0 D V6 Euro 5
Ja som 2,5D navrhoval len s ohladom na to, aby to bolo ako-tak prijatelne pre strednu aj vyssiu strednu triedu. Inak som sa do dieselov nepustal nad ramec "povinnej jazdy" sledujucej trend v motoristickom svete - pre Jaguar su predsa len trochu atypickou alternativou.
Samozrejme realny plan Jaguaru pocita s niecim inym, ako moj "papierovy" navrh.
Avatar - WinDiesel
31. 8. 2008 10:07
Re: 3,0 D V6 Euro 5
Myslím že jsem to pochopil ale někdo na Jaguaru uvažuje spíš opačně, že akceptovatelnou jednotkou bude spíše větší jednotka s celkem výrazně navýšeným výkonem oproti 2,7 D V6. Pokud bychom ovšem přihlédli k faktu, že Jag asi v budoucnu přestane používat motory od Fordu (lépe řečeno PSA-FORD), pokud by se skutečně přiklonil k Fiatu, tak by tam mohl být 5 válec 2,5 JTD.
Budu s Tebou mírně polemizovat, co se týče dieselových agregátů. Image můžeš tvořit povedenými benzínovými aplikacemi, ale ve třídách, kde se Jag pohybuje, prostě MUSÍ mít vynikající dieselovou alternativu k BMW a Mercedesu, v těchto třídách se prostě kupují diesely a to hodně, třeba až k 90%. Ty jsi je tam zmínil víceméně z musu, ale jejich důležitost a pozdní nasazení již stačily Jag silně zasáhnout. Takže coby plánovač by jsi se chtě nechtě měl zabývat diesely mnohem více. ;-)
31. 8. 2008 10:14
Re: 3,0 D V6 Euro 5
Ano...asi mas pravdu. Minimalne by ale bolo treba vidiet preferencie zakaznikov Jaguaru. (Je ale dost mozne, ze portfolio dieselovych agregatov by nakoniec muselo byt rozsirene.)
31. 8. 2008 09:34
Princop
Akurat nad tym som rozmyslal vcera. Ako si pisal, ze Jaguar, Rover, Land Roover a Cosworth by mali patrit pod jednu spolocnost, az na to, ze som premyslal o Volve a Saabu. Iba sa trapia vo svojich koncernoch, hlavne Saab, a aj Volvo by mohlo byt prosperujucejsiou znackou. Spolocne by sa mohla zvysovat kvalita, hlavne to plati pre Saab, a navzajom sa rozsirovat modelova rada.
Rozbalit vlákno
3
31. 8. 2008 10:10
Re: Princop
Fuzia Saabu a Volva by nepresla. EU by dnes nedovolila takuto koncentraciu, kvoli tomu, ze su to jedini dvaja vyrobcovia osobnych aut na severe. Ich fuziou by vznikol monopolny vyrobca.
U oboch firiem je aj dalsi problem: pokryvaju rovnaky segment trhu a ich produkty si vo velkej miere konkuruju. Nema moc velky vyznam mat v koncerne dve znacky, ktore idu priamo proti sebe. ;-)
1. 9. 2008 09:32
Re: Princop
No prepac, ale ten monopol je podla mna blbost, totiz monopol sa nemeria tym, ci v danej oblasti je iba jeden velky vyrobca, ale urcuje sa podla trzneho podielu, a SAAB a VOLVO ani spolocne by nemali nadpolovicny podiel ani v na severe, ale aj keby mali, monopol by to byt nemohol, totiz ine znacky maju volny pristup na dany trh. Je to podobna vec, ako SKODA je, resp. bola u nas, mala niekedy viac ako 60 podiel z predajov, ale aj ked je to monopolne postavenie, nebolo to protizakonne, lebo ine automobilky mali, maju volny pristup na trh a skoda nevyuzivala svoje postaveni aby im v tom zabranovala, a ludia predsa mali na vyber. Monopol by mohli mat, keby saab a volvo boli jediny, co vyrabaju trebars kombiky, a ich fuziou by tak vznikol monopol. ale iba v tomto pripade.
Co sa tyka vzajomneho kanibalizmu, tak neviem, PSA koncern tiez zije. A su zastupee v tych istych kategoriach, peugeot s oblejsimi, a citroen s avantgardnejsimi tvarmi, ale to by mohlo fungovat aj v tomto pripade, proste luxusnejsie volvo, a sportovnejsi saab... Ja si myslim, ze to zly napad neni, a este k tomu tak priradit relativne silnejsieho partnera, od americkeho koncernu uplne odtrzeneho cisto Europskeho Forda.... ale to sa tazko stane >:D
1. 9. 2008 10:52
Re: Princop
No...slovo monpol som asi naozaj nevolil najvhodnejsie. ;-\
Kazdopadne si myslim, ze takato koncetracia by bola problem. Ono totiz uz podobny napad "na stole" svojho casu bol (vtedy len vramci Svedska) ale bolo to zamietnute.
PSA je v tomto smere iny pripad. Na mainstreamovom trhu je dostatocne velka klientela aby to mohlo fungovat, aj ked ani tato situacia ne ju uplne idealna (Peugeot sa pripravuje na prienik do vyssich segmentov, zatial co Citroen ma ostat pozicionovany akoby nizsie). U dvoch severskych, drahsich znaciek - ktore su charakterom samo o sebe dost specificke -- by to nemuselo fungovat prave najidealnejsie. Naviac Saab aj Volvo utocia na konzervativnejsiu klientelu. Nie je tam ani len rozdiel v tom, ze jeden by isiel po sportovych a druhy po konzervativnych zakaznikoch.
BMW, Mercedes tiez nemaju kupenu znacku, ktora by bola na ich urovni. Naopak u Fiatu je AR a Lancia, a v rovnakej pozicii sa aj napriek diferenciacii na sportovu a konzervativne-luxusnu znacku jedna z nich trapi.
neregistrovaný "frollo"
31. 8. 2008 10:27
motory do budoucna
Marko, z tvých článků se stává to nejzajímavější, co je v poslední době na auto.cz publikováno. Bylo by skvělé, kdybys tímto článkem založil tradici vlastních revolučních strategií vývoje automobilek.

Jaguar musí mít vlastní cestu, nemůže přímo konkurovat D3 a hlavně BMW s jejich širokou škálou vysoce výkonných motorů, obrovským technologickým zázemím a rychlými obměnami modelů i motorů. Nemůže porazit Lexus tam, kde je nejsilnější - hybridní motory, elektrické systémy... Nemůže ani pružně reagovat na poptávku po SUV, crossoverech, allroad kombi a všelijakých křížencích SUV a kupé (BMW X6).

Musí těžit z toho, v čem je nejsilnější - výjimečná image (např. neporovnatelné vyšší než Audi), design kombinující tradici a moderní prvky, komfortní podvozky... Pro Jaguar byla vždy typická elegance, štíhlost a lehkost modelů - viz XJ. Modelem XF toto vše trochu ztrácí, ale na druhou stranu udělal obrovský krok v designu a kvalitě interiérů, které byly dlouho slabou stránkou. Již asi nejde vsadit na 5m štíhlé sedany, do budoucna souhlasím s orientací na 4D kupé a shooting brake.

Modely XK a XF jsou dotažené a vypadá to, že se zbavily klasických dětských nemocí a nedotažeností, které se stávaly terčem kritiky u X-type, S-type i XJ. Kromě marketingu ale vidím největší slabinu ve spektru motorů - zejména ve srovnání s BMW. Motor AJ-V8 je přes postupnou evoluci již za zenitem a ostatní motory pocházejí od mainstreamových výrobců, což by si do budoucna neměl Jag již dovolit.

Chtěl jsem se tedy zeptat, Marko, jestli máš nějaké podrobnější informace o tom, jak chce Jag tuto neudržitelnou situaci řešit. Jaguar XF-R bude třešničkou na dortu, ale již nové XJ podle mého musí mít zcela nové motory. Spolehne se na postupný vývoj vlastních jednotek, nebo nakoupí na trhu? Díky.
Rozbalit vlákno
8
31. 8. 2008 10:33
Re: motory do budoucna
Motory som uz riesiel vyssie v diskusii s Ricardom. Resp. to, ze je to u jaguaru problem...

Akym sposobom ho bude riesit, nie je zatial zname. Myslim si ale, ze ak sa nadviaze uzsia vyvojova spolupraca s koncernom Fiat, tak Jaguar asi bude dodavat niektore konstrukcne prvky Alfe Romeo a Lancii (hlinikove ram, podvozkove skupiny) vymenou prave za pohonne jednotky.
neregistrovaný "frollo"
31. 8. 2008 11:02
Re: motory do budoucna
Díky. Ještě k té strategii - nastínil jsi perfektně promyšlený plán rozvoje založený na předpokladu velmi silného investora a neomezených financí - jak by to mělo v ideálním případě vypadat. Chtěl bych se zeptat, jaké prvky této strategie by Jag mohl využít za současného stavu financí a personálních kapacit. Ten Rover by byl hodně velké sousto, Norman Foster drahý, stejně jako hustá síť špičkově navržených dealerských center.
31. 8. 2008 11:19
Re: motory do budoucna
No...to je otazka. Zalezi na tom, kolko bude ochotny investovat do revitalizacie Jaguaru novy majitel. Nemyslim si ale, ze v realite by to islo na tej urovni, ako som to napisal ja. Mozno v nejakom dlhodobejsom casovom horizonte, ale spustit to cele naraz by asi neslo.
Avatar - Ricardo
31. 8. 2008 10:56
Re: motory do budoucna
:yes: :yes:
neregistrovaný "frollo"
31. 8. 2008 11:28
Re: motory do budoucna
:yes: :yes: :-) Tak zjišťuju, že jsem napsal něco podobného jako ty v prvním příspěvku, musím pozorněji číst :-)
Avatar - Ricardo
31. 8. 2008 11:42
Re: motory do budoucna
Ale napsal jsi to jinak a líp. Nemůžu než souhlasit :yes: akorát bych AJ-V8 v tento moment ještě neodepisoval
neregistrovaný "frollo"
31. 8. 2008 13:38
Re: motory do budoucna
AJ-V8 je určitě kvalitní motor. Nepřeplňovaná verze s 219 kw ale už nestíhá konkurenci - už Passat CC má 3.6 a 220 kw. Je třeba najít odpověď na nový přeplňovaný třílitr od BMW s 240 kw - zatím u řady 7 Nicméně hlavním problémem Jagu není V8, ale zážehové šestiválce od Mondea - opět dobré motory, ale konkurence je již jinde. Možná by měl potenciál přeplňovaný motor 3.5 AJ-V8. Jinak bude jediná cesta asi opravdu implantace agregátů od italských značek, které ale zřejmě dodávat jen šestiválce a možná vznětové čtyř/pětiválce.
Avatar - Ricardo
31. 8. 2008 18:18
Re: motory do budoucna
S verzema 3.5 a 5.0 asi bude konstrukční problém, jinak si nedokážu vysvětlit že první je okrajovou záležitostí a druhý v sériové verzi pořád neexistuje. Maxima výkonu za dnešní špičkou zaostávají, ale Jaguar u motorů vždycky preferoval hladký chod, plynulý zátah a mechanickou výdrž. Což všechno platí minimálně pro AJ-V8 S/C ve verzích 4.0 a 4.2 litru, s ostatními osmiválci osobní zkušenost nemám.
Avatar - Pekelná Micinka
31. 8. 2008 11:11
Budúcnosť automobilky Jaguar...
Nemám teď čas to přečíst, abych mohl diskutovat ;-\ Tak jen děkuju za senzační článek dopředu. :yes: :-)

EDIT: Tak jsem si to přečetl a prolétl diskuzi. Článek opravdu senza :yes: , i diskuze je na úrovni. Začnu u toho na čem se asi shodnem všichni. Motory. Jestli je něco, čím Jaguar ztrácí zákazníky bez ohledu na model auta, tak je to motorizace. Ne že by byl AJ-V8 špatný, ale o motorech Jaguaru je, narozdíl od BMW, málo slyšet, nepředstavuje žádné novinky. Řešení by byl nákup a paralelní vývoj vlastních jednotek zejména benzínových. Nafta přestává být v kurzu a peníze za vývoj dieslu by se daly převést do programu alternativních, resp. hybridních pohonů. Naftový jednotky bych řešil výhradně nákupem. Podrobnosti k jednotkám už by vycházeli na požadavcích pro ten který model. Jak jsem již psal pod minulým článkem "evoluční budoucnosti" a jak zde zmiňuje Ricardo, AJ-V8 svůj potenciál stále má a zatím určitě nepatří do šrotu. Zejména v XK má své místo. Dále bych jen opakoval napsané. K jednotlivým řadám ještě napíšu.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Pekelná Micinka
31. 8. 2008 17:26
Where to buy?
Přidržím se sledu jednotlivých témat, jak jsou uvedeny v článku. Marko nastínil zajímavou myšlenku rozvržení míst, kde se potkat s Jaguarem, či kam s kočkou zajet, když jí něco je. S rozvžením v zásadě souhlasím. Mám však několik poznámek.

První je, že záleží, zda by byl Jaguar provozován zcela odděleně, nebo by byl součástí nějakého většího celku. V takovém případě by bylo asi vhodné "Garage" sloučit s další(mi) značkami. Toto místo bych si představoval jen jako značkový servis na drobnější opravy - výměny, seřizování, proměřování, údržbu. Zde je otázkou, jak si to zamýšel ty Marko, protože se asi shodnem, že například taková "Garage" v US by musela mít parametry (velikostní) běžného showroomu (zde myšleno ne "Showroom" jak ho představuješ v článku). Otázkou by pak tedy byla jistá diferenciace pro evropský a severoamerický trh.

Co se týká architektonického řešení, tak zde se s tebou názorově rozcházím. Alespoň tedy částečně. Shodnem se zřejmě na tom, že taková značka by měla mít jistou brand identity i co se týká oficiálních prodejních a servisních míst. Ano, s tím souhlasím. Ovšem u nejvyšší pozice - Experience Centre - bych byl pro to, aby jejich vnější kabát navrhoval vždy slavný architekt z té které země, aby se tak tato centra, v souvislosti se značně vizuální historií Jaguaru, stala i architektonickým skvostem. Interiér bych s určitými (relativně omezujícími) podmínkami taktéž nechal řešit stejného architekta. Příležitostně by se zde mohly pořádat i společenské akce, tématické (automotive, motorsport) výstavy, tak aby místo navštívili i ti, kteří nemají právě v úmyslu nákup Jaguaru. Při té příležitosti jim nenuceně dodat nějaké informace, nějak jim dát to nutkání přijít (třeba v budoucnu) do prodejny, zde by přišlo na řadu marketingové oddělení.

"Dealership" by zřejmě musel být řešen pragmatičtěji, vzhledem k tomu, že by jich ve větších státech muselo být víc (hodně). Zde by přišli na řadu "tvé" týmy, které by musely v rámci jednotlivých kontinentů vytvořit univerzální design. Umím si představit, že tento design by byl odlišný mezi Evropou (mimo Ruska), Severní Amerikou, Jižní Amerikou, Jihovýchodní Asií, Čínou, Indie a JAR by měly mít z mého pohledu stejný design co Evropa. U Australie si nejsem jistý. Samozřejmě nemám na mysli, že by se v Evropě stavělo z cihel a v Singapuru z hlíny, šlo by o mírné přizpůsobení exteriéru a rozvržení interiéru kulturním zvyklostem. Blízký východ, UAE atd., to je téma samo pro sebe.

"Showroom" tak jak ho naznačuješ by byl asi tématem zejména pro Evropu, zde bychom se bavili asi jen o interiéru v rámci historických budov, takže zde nelze hledat příliš místa pro kreativitu, celý prostor by měl být zvnějšku řešen co nejcitlivěji, aby značka nevzbuzovala negativní emoce nějakým vpádem do architektonicky výjmečných míst. To, že to bohužel není u nás zvykem ještě neznamená, že v jiných zemích ano. Omloluvám se, není to narážka na tvůj návrh, jen mě to trápí. Možná bych uvažoval o změně názvu na Vehicle Display.

Ke "Garage" jsem již psal. Zde by záleželo, jak by zapadla do konceptu (třeba v našich končinách je to myslím příliš velký luxus), v případě samostatných provozoven, bych spíše zvolil strategii dobře zvoleného místa a renovaci místního objektu a změnou interiéru do podoby (více než) přijatelného pro zákazníky Jaguaru. Př. představuji si třeba nějaký starý jednopatrový dům někdy z konce 18.stol stojící při cestě pod zalesněným kopcem, vzorně opraveným s čistou fasádou, kde dole by byl "obchod" tedy místo pro administrativu a kontakt se zákazníkem, před domem dostatečně prostorný dlážděný dvůr, vpravo pak doslova garáže, tedy dílny pro 3 - 4 vozy. Zde by také mohly být prodávány (a kupovány) starší, ověřené vozy.
Rozbalit vlákno
3
31. 8. 2008 18:31
Re: Where to buy?
Dakujem za mnozstvo kvalitnych pripomienok. :yes:

Ja nie som architekt, takze tema predajnych / servisnych miest by bola na plan sam o sebe. Vratane dlhych diskusii.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento "plan" bol zostaveny s ohladom na to, ze Jaguar bude jednou zo znaciek koncernu Tata. V realite by tak asi nemohla byt Jaguar Garage malym servisnym centrom len pre tuto znacku, ale aj pre sesterske brandy. Ta Tvoja predstava o podobe Garage z konca prispevku je spravna. Dokonca aj to, ze by to bolo urcene len pre beznu udrzbu a male opravy (resp. stredne - po dohode terminu, kedy pridu nahr. diely). Cize z tohto pohladu som to zamyslal ako malu dielnu v lokalite, kde sa neoplati stavat normalne dealerstvo a regulerne dealerstva su pomerne daleko (....nejaka forma "prvej pomoci"). Z tohto dovodu si myslim, ze by ani v USA nebolo treba stavat Garage vo velkosti regularneho EU dealerstva. Temou na dalsiu debatu ostava, ci stavat v nejakom mieste na "zelenej luke" charakteristicky "retro-stanok" Jaguaru (a LR), alebo vyuzit stavajuce bodovy brownfieldu a dat im nieco jaguarovsky jednotiace.

Experience Centre: zacnem od konca - presne tak ako si to pisal ku koncu odseku, teda ze by to malo byt aj miesto spolocenskych akcii, presne tak to bolo myslene. ;-)
Co sa tyka architektury tam by som s Tebou polemizoval. Mat narodne motivy je sice lakave, ale stracas tym prave kontrolu nad brand-identity. Nehovoriac o tom, ze v spuste krajin proste nie su dost dobri architekti, aby to dokazali na urovni zvladnut. Cestou by mozno bolo, keby trebars Foster spolupracoval v kazdej krajine s nejakym partnerom a dozeral by na nejake preddefinovane jednotiace prvky a kvalitu. Lenze pre dealera by to znamenalo, ze vlastne musi platit dve arch. studia - co by bolo asi neunosne drahe. Nehovoriac uz o automobilke, ktora by len tazko definovala minimalne znackove standardy na takuto budovu.
Ja som to myslel tak, ze povedzme za metropolou, resp v jej novej stvrti by vyrastol maly park, ktory by posobil ako "oddelovac" od ostatnej (kvalinej) zastavby / zelene a v nom by sa nachadzala nejka moderna reinterpretacia industrialneho sidla Jaguaru. Myslim, ze toto by islo zakomponovat ako prijemny prvok dokonca na globalnej urovni. Anglicko bolo imperiom a prvky tohto stylu su dohladatelne na celom svete. (Samozrejme, iste narodne korekcie by to muselo mat.)

Dealership: k tomu ani snad pripomienku nemam. Dobre si to spisal. :yes:

Showroom: ano, ved ja o tej citlivosti pisem v clanku. Tam som si vedomy, ze narusovat architekturu starych budov je trestuhodne. Prave preto by sa to asi riesilo pripad od pripadu. Bolo by na konkretnom dealerovi, ci sa mu oplati investovat do vybudovania tohto priestoru v sirsom centre mesta. Tiez by som asi v tomto smere dbal na to, aby to neboli budovy starsie ako zo zaciatku 20. storocia. Jednak si nemyslim, ze showroom na auta patri do starobylych centier miest, jednak budovy ktore v srdciach (EU) miest stoja su naozaj pamiatkami z doby, kedy auta neexistovali - takze vystavovat v nich auta mi pride trochu nepripadne. Tieto vystavne priestory by tak mali byt situovane v zastavbe zo zaciatku 20. storocia - aj to ale citlivo. Na tom sa samozrejme zhodneme. ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
31. 8. 2008 19:27
Re: Where to buy?
Experience Centre - zde jsem právě polemizoval nad tím, zda by takové, hiearchicky nejvyšší místo v zemi nemělo být korunováno špičkovou architekturou. Něco jako má Citroen v Paříži. Samozřejmě méně nákladné, více britské a více praktické. Tam kde by byl architekt schopný splnit tenhle specificky náročný úkol, tam bych rád část brand identity určitě objetoval. Protože sebelepší showroom, je jen řadovou architekturou a sám o sobě značce publicitu nezajistí. Vyhnáno do extrémů, představ si, kdyby si měl takovéto ExpCentrum v podobě kaplického knihovny. Všichni by v zemi věděli, že tam je sídlí tvá společnost. Tím by si trefil několik much jednou ranou. Zdůrazňuji, že to je jen extrémní příklad, tolik kontroverzní budova by třeba nebyla. Ale po celém světě by si našel určitě dostatek výborných architektů, třeba Japonsko, nebo Brazilie, určitě i Dubai, tam všude by specifická architektura sklidila úspěch. I s ohledem na konání těch doprovodných akcí a také to, že by právě zde nakupovali ti významější zákazníci, kteří si objednávají jen z nejvyšších modelů. Bohatí lidé hodně cestují a také jsou často lačni po nových a nových zážitcích, takže se domnívám, že by pro ně stejné budovy se stejným "obsahem" byly zklamáním. Vše by mělo být decentní a na úrovni, to ano. Zde by také mělo být hlavní prezentační centrum Daimleru. Tohle všechno se ale týká velkých a bohatých trhů, u těch méně významných bych tedy spíše vsadil na jakési rozšířené Dealership.

Asi je rozdíl v tom vnímání úlohy ExpCentra, když znovu čtu tvou reakci. Jak jej popisuješ, tak bych si já spíše představoval Dealership.

Showroom. Ano ty si o tom psal, zde se shodnem, jen jsem tě opsal jinými slovy. :-)
1. 9. 2008 08:43
Re: Where to buy?
ExpCentre: dobrym argumentom je, ze klientela caka vzdy nieco nove a ine. Lenze potom tu je otazka, ci by sme z takehoto centra nerobili viac "kulurny-spolocensky" stanok, nez dealerstvo.
Teda, ci by hlavny vyznam exp.cent. uz az prilis neprekracoval hlavnu ulohu predaja aut. Bolo by to mozno zaujimave, ale dealer, ktory by bol ochotny investovat nemale peniaze do stavby takto (predovsetkym architektonicky) narocnej budovy by sa hladal tazko.
neregistrovaný "mates"
1. 9. 2008 08:05
Meli jsme to vazne koupit!!!!
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: Genialni a presne podle mych predstav. Jen v oblasti motoru bych si to umel predstavit trochu jinak, ale to je drobny detail.
Rozbalit vlákno
1
1. 9. 2008 08:46
Re: Meli jsme to vazne koupit!!!!
:-) ;-) od genialty to ma este dost dlaeko.

A s motormi by sme sa uz nejak dohodli. Sice by sme sa dlho rozpravali o plusoch a minusoch rieseni (ako s Micinkou), ale nakoniec by sme sa niekde stretli. ;-)
Avatar - Pierro
1. 9. 2008 09:41
Marko for president of Jaguar Cars Limited
Teda Marko, opäť článok, ktorí aj cez jeho dĺžku som doslova zhltol na jeden šup. Perfektne napísané - uplne som zabudol na nie práve ideálnu súčasnosť značky. Takže ešte raz velká vďaka za skvelý článok a velmi zaujímavý názor na fiktívnu budúcnosť slávnej značky. Dovolím si len niekolko málo pripomienok. Neviem, neviem, s akým záujmom u klientely by sa stretly dva tebou zmieňované modely na spodnej hranici modelového portofolia. Štvordverové "malé" kupé by síce určite nevyzeralo zle, ničmenej nie som si istý úspechom tejto koncepcie. Práve tak aj u trojdverového kombi (tzv. shooting brake). Rovnako sa mi velmi nepozdáva predstava Daimlera ouble Six ako samostatného modelu tej najvyššej triedy, ktorý by sa mal postaviť Phantomu, Arnage a povedzme Maybachu. Práve ten Maybach je pre mňa odstrašujúcim príkladom. Túto politiku uplatnil Mercedes pri znovuzrodení tejto luxusnej značky a bohužial predaje dnes ukazujú, že Maybach je ztratovým projektom. Inak naprostý súhlas s tvojou koncepciou, vrátanie nového image značky ako takej, novej marketingovej politiky, nového pojatia predajných a aj servisných miest. Marko, teba mali zamestnať vo vedení Jaga.. ;-)
Rozbalit vlákno
5
1. 9. 2008 10:59
Re: Marko for president of Jaguar Cars Limited
Dik :-)

Male 4-dverove coupe je naozaj istym problemom. Podla mna by sa ale dalo vela spravit tym, ze by auto bolo vizualne velmi atraktivne. Shooting-brake by bol svojho druhu halo-car v ponuke znacky. Nijake velke serie. Naviac si myslim, ze pre britsky Jaguar by to bol trhovo prijatelnejsi model (odkazujuci na klasiku) nez pre japonske, nemecke automobilky.

Pozor na Daimler. Ja by som ho nestaval proti Phantomu a Maybachu. Bolo by to o triedu mensie auto (nieco proti Continentalu Flying Spur a pripravovanemu RR4). Prave preto, ze 6-metrove limuziny akou je Phantom, Maybach, a Arnage nedokazu generovat zisk...
Avatar - Pierro
1. 9. 2008 11:05
Re: Marko for president of Jaguar Cars Limited
No ale písal si dĺžku 6,3 metrov, tak ti neviem. Nemalo by to byť o meter kratšie? Potom áno, vedel by som si predstaviť model, ktorý by bol osobitejšou variantou k velkému modelu XJ, inak designovo pojatou a využívajúcou predĺženú podvozkovú plošinu práve z typu XJ. Videl by si ho ako retro, alebo modernú interpretáciu?
1. 9. 2008 11:13
Re: Marko for president of Jaguar Cars Limited
Ano...malo to byt o meter kratsie. Samozrejme tam je chyba :-( . V jednej vete s Conti FS a RR4 to nejde dohomady. pardon.
Avatar - Pierro
1. 9. 2008 11:16
Re: Marko for president of Jaguar Cars Limited
Marko, ja som to nemyslel zle, prepáč mi ak to tak vyznelo. Ako konkurent budcemu "malému" RR a Flying Spuru + vrcholným verziám prémiových značiek by to mohlo zafungovať. Len ten design, ako by si myslel? Moderna alebo ešte raz retro?
1. 9. 2008 17:24
Re: Marko for president of Jaguar Cars Limited
Nevyznelo to zle >:D >:D ;-) Normalka. Nemas sa za co ospravedlnovat. Toto je moja chyba.

Ten design by bolo retro v modernom ponati. Nieco ako je vidiet na Phantome (samozrejme nie tak masivne prvky, myslim tym len ten designovy styl).
Avatar - Pekelná Micinka
2. 9. 2008 16:42
Destination: Design (Part I - Past To Present)
Nejprve se omlouvám za zpoždění. Opět bych se přidržel článku, nyní je tedy na řadě design. Vývoj designu u Jaguaru je spíše evoluční záležitostí, provázenou skoky a klopýtnutími. Na prahu nového tisíciletí vyvstala potřeba přijít s radikální přestavbou jak v řízení společnosti, tak i v designu jejich produktů.

Jaguar si od svého vzniku vytvořil takové charakteristické prvky, velmi silně spojené s původním významem slova - názvu značky, že jakékoliv redefinování těchto prvků může velmi lehce skončit katastrofou. Nevzpomenu si na jinou automobilku, která by měla tolik zásadních, tedy i svazujících a tak dlouho používaných prvků v designu svých vozů. Dalším specifikem je, že všechny tyto prvky jsou oblé linie. S vývojem automobilového designu tak vznikaly vlny, kdy přirozené tvary Jaguraru byly módní (50. - 60. léta), nebo byly úplně mimo zejména "hranatý" přelom 70. a 80. let. Zde však design Jaguaru neutrpěl, protože tou dobou, stejně jako celý britský automobilový průmysl, byl jaksi pozadu. XJS bylo důstojným reprezentatnem designu 70.let, avšak jako nástupce E-Type způsobilo tehdejším zákazníkům šok a nezajistilo velké prodeje, i když z odstupem doby se jedná o krásné auto, vlastně perfektní, které by šlo chápat i jako pomyslnou odpověď, jako muscle car po britsku. Je to povedená interpretace "téměř" hranatého Jaguaru. Zajímavé je, jak Jaguar zaspal uvedení "hranatého" XJ, které, ačkoliv bylo vyvíjeno už od roku 1973 (díky Ricardo :-) přišlo na trh až o 13 let později, tedy z hlediska designu řečeno, s křížkem po funusu. Pak přišla ta lepší zpráva, když zavál optimistický vítr ze zámoří, kde vznikalo množství oblých, tunelem ofoukaných tvarů, a následně na to i koupě americkým Fordem. Zkomírající značka tak dostala nový impulz, a ještě se svezla na vlně právě probíhajících, kulatých devadesátých let, byť jak už se stalo tak trochu zvykem, opožděně. Nicméně v následující krátké době mohl Jaguar jako kapr ve vodě. Bohužel už na přelomu tisíciletí se opět ukázalo zpoždění a nový Jaguar, který by byl syntézou oblin a hran nepřišel. A zde vidím hlavní problém designu, potažmo celého Jaguaru.

Tak tedy, co Jaguar dělá tím, jak ho chápeme. Prvním je boční linie, přednastavená modely XK a v exaltované podobě účelově vypreparovaný na XKSS a dále rozvíjená na sportovním E-Type. U sedanů se už od doby malého modelu Jaguar 2.4 z roku 1955 vyvíjelo jiné, pro tento typ auta vhodnější řešení, linie stoupala velmi mírně k A sloupku odtud mírně klesala až k C sloupku, kde podle modelu buď výrazně nebo dále pozvolna klesala. Tato linka jakoby kopírovalo pomyslnou osu skákající kočky, tak jak jsme zvyklí ji vídat na chromové sošce. S přelomovým modelem XJ pak tato linka zploštěla a zároveň dostala velmi mírný oblouk nad zadním kolem, jehož tvar (zejména náběh a vrchol) byl postupně upravován, čímž vozidlo dostalo svalnatější vzhled. Dalším znakem, který se objevuje na všech modelech je zúžení zadní části, které v souvislosti s již zmíněnou linkou vytváří podobný tvar jako má idealizované tělo kočkovité šelmy. Tento znak se taktéž nejvíce projevil u modelu XJ a dobře patrný je i na modelech XK 1996 a X-Type. U sportovních modelů je pak typická oválná maska, u modelu XJ pak až na jednu vyjímku (první XJ40) dojité kulaté světlomety a na ně navazující typický prolis kapoty. Vzhledem k tomu, že po několik destiletí Jaguar vyráběl jen dva modely, přičemž jen dvě generace sportovního kupé, pak tyto prvky, vpodstatě všechny definované modelem XJ a E-Type, byly tím, co si obecně lidé vybaví, když se vysloví jméno Jaguar.Opět se však musím krátce zmínit o XJS, které je jaksi mimo zažitou praxi. Nenese žádné znaky, které by odkazovali na oblé modely XK ani nezachovalo tolik známou křivku E-Type, dokonce má (což by teoreticky také naznačoval i název) boční linku mnohem bližší XJ, ale ono ji má dokonce bez oblouku nad zadním blatníkem! To je dobře patrné třeba zde [odkaz] Z tohoto pohledu je jasné, že Jaguar by nyní potřeboval právě podobně designově odtržený model.

Na začátku tisíciletí měl Jaguar v nabídce designově ucelenou, velmi pohlednou řadu modelů [odkaz] , kde si zkrátka nešlo nevybrat, přesto prodeje stagnovaly, zejména z již známého důvodu špatně vedeného marketingu. Snad jen XK bylo ve svých prvních letech dobře prodávaným zbožím, na čemž měl podíl právě velmi "jaggish" design, který nebyl retro, ale uchovával typické prvky designu sportovního Jaguaru. Zde bych vzdal čest památce Geoffa Lawsona, který měl na starost tvorbu všech "kulatých" Jaguarů 90. let, vč. XJ220. Bohužel odešel z tohoto světa r. 1999 a tak vzniklo prázdné místo, které později obsadil právě nynější šéf oddělení Ian Callum. Nastala tak nová éra v designu Jaguaru.

Ian Callum se již dříve prezentoval studiemi, které trochu překvapivě ve své přední části vycházeli z tvarů S-Type, podíl Calluma na senzačním F-Type mi není znám. První ostrou zkouškou se tak stal koncept ALC, předobraz nové generace XK, kde se již velmi projevilo nové tvarosloví, tedy mix oblých i hranatých tvarů, zde navíc s reminiscencí na E-Type. S mírným odstupem bych řekl, že se XK povedlo, snad jen s výhradou k provedení mlhovek u XKR. A pak je tu stále čerstvé XF. Mělo-li být XF ztělesněním a plnohodnotnou představou nového Jaguaru, pak jsem zklamaný, má-li to být jen začátek cesty, pak nezbývá než věřit, že nově použité prvky a naopak opuštění některých charakteristik, bez kterých si dosavadní Jaguar uměl představit málokdo, bude úspěšné a to zejména po prodejní stránce. :-)
Rozbalit vlákno
6
2. 9. 2008 20:13
Re: Destination: Design (Part I - Past To Present)
:yes: :yes:
Krasna analyza genezy tvarov!!! Ano, Jaguar ma tie charakteristicke vyrazove prostriedky, ktore si popisal. Ich opustenie je po tak dlhej dobe pouzivania prakticky nemozne, bez negativneho dopadu na predaje. Jaguar tak vytvaral po dlhe desatrocia nieco, co teraz nemoze opustit. Je to ta pasca o ktorej som pisal minuly tyzden - ak by nemal v DNA tieto prvky, mohol by urobit trebars aj radikalny rez v tvaroslovi. To ale nejde...

Pozastavil by som sa(ale vpodstate nie s polemizujucim nazorom) pri dvoch bodoch. A oba sa tykaju Calluma.
Myslim, ze on dokaze vytvorit pekny design aj pre Jaguar. Ukazovali sme si tu jeho povodne skice noveho XK - a vyzeralo to podstatne lepsie nez seriovy vysledok, ktory musel asi ustupit mnohym "papierovym" poziadavkam.
Druha vec je XF - ja by som si ho vedel predstavit tiez inak - hlavne v predu. Chapem ho ale prave ako prvy model z novej generacie Jaguarov, ktore sa budu stylisticky dalej rozvijat. To je prirodzena cesta. A z tohto pohladu -teda , ze je zlomovym modelom, ktory "prelomil" cestu retro-modelov, ktora uz zjavne nevedie k prezitiu je dolezitym autom.
XF je mozno aj zamerne stylizovane tak ako je. Odrazaju sa v nom niektore prvky, ktore su akoby inspiraciou od uspesnejsej konkurencie. A o to mozno aj islo. Vytvorit auto, ktore bude v podvedomi zakaznikov vyvolavat spomienku na zname a uspesne tvary. Teda - zabezpeci tak vyssie predaje. A to sa myslim dari...
Avatar - Pekelná Micinka
2. 9. 2008 22:25
Re: Destination: Design (Part I - Past To Present)
Díky. :-) Přidám pokračování, doufám, že brzy. Jen bych zareagoval na (ne)použití těchto prvků. Moje vize v tomhle směru je vytvoření paralelního designu, kde by bylo možné vytvořit úplně nové pojetí bez Jaguaří DNA, nebo použití jen jednoho prvku z těch několika. To bych chtěl aplikovat na některé nové modelové řady, a na další generaci XF. Ale více bych o tom chtěl napsat až u jednotlivých řad. Snad tenhle článek do té doby neskončí v zapomění.
2. 9. 2008 23:23
Re: Destination: Design (Part I - Past To Present)
Kludne napis aj ked to bude prec z titulky. Ja sa vratim!!!! :-! :-)
Avatar - Pekelná Micinka
2. 9. 2008 23:45
Re: Destination: Design (Part I - Past To Present)
:-) :yes:
Avatar - T613
3. 9. 2008 06:53
Re: Destination: Design (Part I - Past To Present)
prďolo tohle okopči do svého blogu i s fotkama ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
3. 9. 2008 12:14
Re: Destination: Design (Part I - Past To Present)
A kdo to bude číst?.. >:D
Avatar - Pekelná Micinka
4. 9. 2008 11:43
Destination: Design (Part II - Future & Beyond)
Markova myšlenka vytvořit dva designerské týmy, které by do určité míry soutěžily v návrhu nových modelů, je mi sympatická. Také si uvědomuji její velmi složitou realizovatelnost v ekonomické rovině. Vidím však i určitý problém v situaci, kdy jeden tým bude dvakrát za sebou neúspěšný (nebo se bude z nějakého důvodu bude v takové pozici cítit) se svým návrhem. Mohlo by tak vznikat nepříjemné pnutí ve vztazích v rámci oddělení designu, které by mohlo ovlivňovat chuť tvořit něco nového a snižovat tak výkonnost týmu, zejména tedy kreativitu. Moje představa je trochu jiná a snad by částečně eliminovala oba faktory.

Profesionální software pro navrhování automobilů a jeho provoz je relativně velmi nákladný, ale dovoluje nasimulovat automobil do posledního šroubku. Předesílám, že neznám současnou situaci Jaguaru v této oblasti. Existuje však celá řada softwarových nástrojů pro obecné 3D modelování, které poskytují prostor pro tvorbu dostatečně detailních studií exteriéru i interiéru vozidla, nebo jeho jednotlivých detailů. Provoz tohoto software nevyžaduje zázemí továrny a je provozovatelný na tom lepším z běžného hardwaru. Z toho důvodu bych zřídil více "mikrotýmů", které by produkovaly větší množství méně detailních studií, přičemž ty, které by byly více nadějné by mohly být dále zpracovávány detailněji jak virtuálně, tak fyzicky. Šéfdesignér by musel zůstat jeden, protože si nejsem jistý, jestli by tato loď dokázala plout s více kapitány. Další cestou, kterou bych volil, je vypisování soutěží pro univerzity. Nejednalo by se o každoroční počin jako je např. soutěž Peugeotu, ale o soutěže s jasným zadáním na konkrétní model (karoserie), přičemž základní podmínkou by byla rámcová možnost výroby, nikoliv tedy snaha o senzaci. Tím by se prakticky bez přímých nákladů mohly objevovat nové myšlenky na řešení celků nebo i detailů, které by se mohly později objevit na produkčních modelech a autoři vítězné studie by mohli participovat na tvorbě full size konceptu. Dobrým příkladem jaké, a hlavně rozmanité výsledky může taková soutěž přinést, je Ferrari Car Design Competition z roku 2005. Proč bych směřoval tvorbu designu tímto směrem je zjevné. Prodejnost Jaguaru klesala s tím, že v ekonomicky silných zemích, kde mladší generace mohla reálně pomýšlet i na dražší modely, byl Jaguar vnímán jako auto pro zabezpečené penzisty. Zejména pak model XJ. Proto bych viděl jako velmi plodné řešení, nechat talentované zástupce mladší generace vytvářet svoje vize Jaguaru, takového, který by si oni sami, nebo jejich vrstevníci chtěli pořídit.

Design direction rozdělil na dva směry. Jeden by dále, ale radikálněji rozvíjel interpretaci starých modelů, při tvorbě nových řad, například by se dalo uvažovat o velké limuzíně ideově vycházející z Mark X, ovšem bez snahy o retro, zejména přední části. Druhým směrem by byla tvorba úplně nových tvarů, které by neredefinovali již použité prvky, ale nacházeli by zcela nové výrazové prostředky, to by byla doména pro nové, menší modely. Pak by ještě dočasně existoval třetí směr, který by se týkal vpodstatě jen modelu XK, který by dále pokračoval v interpretaci svých předchůdců, než by se našel úplně nový tvar, ať už vývojem z prvního nebo druhého směru nebo jejich fúzí.

Jaguar by mohl (a měl) participovat i na designu průmyslových výrobků podobně, jako to vidíme u Porsche. Ale ne tím způsobem, že máme Porsche lokomotivu, tramvaj, rychlovarnou konvici a já nevím co ještě. U Jaguaru bych viděl jako vhodnou kooperaci například design high-end audio produktů, právě třeba rozvojem spolupráce s B&W. Co se týká co-designu oblečení atd. zde jsem značný skeptik, "hadry" prostě nejsou auto. Přijde mi totiž divné mít na všem napsáno Jaguar resp. mít spojené oblečení tématicky z autem (mimo závodní okruh, jako člen týmu nebo fanoušek značky). Například víme, že špičkové hodinky vyrábí jiná firma, takže pokud budu majetný, nepůjdu si koupit hodinky Jaguar. Hodinky (doplňte si značku, opravdu nejsem expert), kde je někde malým písmem vryto Jaguar Edition, to je jiná. Tretry Nike-Jaguar by asi také nebyly to pravé. Módní doplňky, oblečení atd. bych nechával naopak navrhovat externě u významných firem, tak aby byly navrženy exkluzivně pro Jaguar, ale nebyly s ním výrazně vizuálně spojeny. Takže proč ne třeba Gucci, v materiálové edici dostupné jen u Jaguaru. A například zboží jako parfém Jaguar bych alespoň přehodnotil, možná úplně zavrhl, jinak bychom s trochou nadsázky mohli prodávat i ten pověstný matesův plyšový ocas.

Obecně bych obchody Jaguar Boutique sjednotil v rámci nového architektonického řešení. Existovali by při "Dealership" a také, pokud by to okolnosti umožnili při "Showroom". Zároveň by dostali novou identitu jako Jaguar Pure. Zde se ale pomalu dostáváme spíše k řešení marketingu, což je mimo rámec tohoto příspěvku.
Rozbalit vlákno
7
4. 9. 2008 21:03
Re: Destination: Design (Part II - Future & Beyond)
Cital som, vyborne pripomienky! Odpoviem zajtra. :-) Prosim vyzdrzat! :-) ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
5. 9. 2008 00:55
Re: Destination: Design (Part II - Future & Beyond)
Spěchat nemusíš, mimo titulní stránku už čas letí pomalu. ;-)
5. 9. 2008 11:54
Re: Destination: Design (Part II - Future & Beyond)
Tak uz som tu. :-)
Ako hovorim, dobre pripomienky a napady! :yes:

K tym designovym teamom: ja si nemyslim, ze designeri su tak jesitna skupina ludi, ktora by nedokazala uznat lepsi navrh niekoho ineho, alebo ze by bola demoralizovana niekolkymi neuspechmi. Pre nich je vlastne kazdy navrh trochu sklamanim - po tom co pridu oni s navrhom nasleduje totiz pripomienkovanie vyrobneho oddelenia, marketingu, financnikov, atd... A ich pripomienky vzdy viac-menej "znehodnotia" povodnu myslienku. Takze byt designerom, znamena byt aj odolny k situaciam, ktore su pre inych frustrujuce.
Naviac, z toho co som doteraz videl, designeri su velmi hravi ludia, a ak vidia, ze niekto rozohral lepsiu partiu, tak sa bud maju tendeciu chytit tohto, alebo zacat na svojom viac makat. Nemyslim si preto, ze medzi tymito ludmi by vznikalo nejake extra velke pnutie s negativnym nabojom.
Otazkou samozrejme je, kto by vladol oddeleniu. Mat dvoch kapitanov je samozrejme zle. Vedenie by teda mohlo v neformalnej forme pripadnut tomu starsiemu a skusenejsiemu. Alebo by oddelenie viedol produktovy sef, ktory by sa na to mohol pozerat z pohladu tvorivo nezaiteresovaneho "zakaznika".

Studenti: to je trochu problematicke. 1.) designeri musia vediet pracovat aj s informaciami z vyroby. Aspon trochu. Co je realne, co nie. Neviem ci to student dokaze - hlavne ak k tymto zalezitostiam nema pristup. A firma ich len tak neuvolni. 2.) Druhy problem je s autorskymi pravami a s platbou za uspesny navrh. Nehovoriac uz o otazke, co potom z tymto clovekom? Zamestnat ho? Co ak nemam volne miesto a on bude ocakavat ze ano, a potom ostane sklamany.... Toto su v realite dva velke problemy, kvoli ktorym ostavaju studentske navrhy v rovine kreativnych sutazi (ako u Peugeotu, Ferrari, ale ako to pred cca. 2 rokmi urobil aj McLaren). Je to menej zavazujuce pre firmu, vytvara to obojstranne kontakty do buducnosti a pomaha to mladym zviditelnit sa...

Tie dva smery, to je dobry napad. Lenze to zo sebou v realite zas priansa problemy. Vytvoris tak vlastne dva rozdielne "svety" s ktorymi musis aj rozdielne pracovat v marketingu.
Aj ked.... neviem co presne myslis pod pojmom moderne - nieco co by bolo v style Banglea, pricom tie klasicke by odkazovali v detailoch na minulost (ale tiez by to bola vlastne taka usadlejsia moderna)?

Predmety: ano, takto som to myslel. Samozrejme ze hodinky Jaguar su "blbost", podobne ako pero, atd... tiez som to myslel tak, ze by slavna znacka v danom obore vytvorila vramci svojho brandu nejaku "liniu" Jaguar.
Ono je ale faktom, ze firma musi mat kvoli vseobecnej propagacii aj podobne blbosticky ako neznackove pera s potlacou Jaguar, nejake vseobecne oblecenie, mozno tie hodinky. Ovykle to sluzi ako predmet takej tej prvej propagacnej linie, ktory sa rozdava na roznych akciach. Alebo to dostavaju / kupuju zakaznici znacky na take to nudzove, kazdodenne (nelifesylove) pouzitie k autu. A okrem toho, tento druh predmetov vytvara aj nejaku spojnicu k fanusikom znacky, ktori na Jaguar ako auto nemaju, ale so znackou (by) sa radi stotoznovali.

S tym umiestnenim Butique sa da len suhlasit
;-)
Avatar - Pekelná Micinka
5. 9. 2008 14:04
Re: Destination: Design (Part II - Future & Beyond)
Díky za reakci. Jsem rád, že mi umožňuješ dívat se na věci zas trochu jinak. :yes:

Zkusím jen telegraficky odpovědět. Studentské návrhy - soutěže by se účastnili jen studenti vyšších ročníků, dva lidé z týmu by potom, třeba v rámci svého studia - diplomové práce, mohly působit a účastnit se stavby konceptu. Jednalo by se tedy o studenty posledních ročníků, kteří by už měli mít nějakou představu o chodu továrny a proveditelnosti jejich návrhů. A pokud by se osvědčili a měli zájem, mohli by působit na určitou dobu v designovém oddělení v některém "mikrotýmu", řekněme na dobu 2 let. Takovéhle soutěže by byly tak jednou za rok a půl, nebo dva. Takže ekonomicky by to zas tak náročné nebylo. Řekněme, že každý tým by měl svého "šéfdesignéra", který by pak byl podepsán pod vítěznou studií a designerský kredit by držel on a Jaguar Cars a univerzita by dostala peníze.

Ano, něco v tom smyslu, moderna bez prvků a usedlejší moderna s prvky odkazujícími na některé historické modely. Oboje by však měly spojovat stejné myšlenky. Mnoho zákazníků si stěžuje na přílišnou podobnost jednotlivých modelů. U Jaguaru tenhle problém nevznikl ani při 5ti modelových řadách (paralelně prodávaný S-Type a XF). Takto by bylo zaručeno, že například malé kupé/kabrio bude jiné než větší bráška XK). Je to podobné jako s SLK, nebo Z4. Ale u Jaguaru bych šel ještě dál.
5. 9. 2008 23:29
Re: Destination: Design (Part II - Future & Beyond)
Ano...takto by ten navrh so studentami bol priechodnejsi. :yes: Resp. znie to tak - ak to tak bolo myslene od zaciatku, tak sa ospravedlnujem ze som to tak nepochopil.

S tym dualnym designovym smerom - ak by sa tam zachovali jednotiace prvky tak by to mohlo byt zaujimave. :yes:
Ja som nad niecim podobnym uvazoval u Hondy, ktora trochu trpi tym, ze nema v EU luxusnu znacku a Acuru sa sem zatial nechystya priviest. Tam som rozmyslal nad tym, ze Honda by mala zakladny rad vozidiel pre hodnotnejsi mainstream a potom by mala nejaky iny rad, ktory by predaval trojicu premiovych produktov so specifickym designom (by Acura), a v EU by bol predavany pod spolocnou obbchodnou "sub-znackou" - dajme tomu...napr.Creo: velky sedan ako Honda Creo-L, supersport ako Honda Creo-S, a velke SUV ako Honda Creo-X.
Avatar - Pekelná Micinka
6. 9. 2008 12:26
Re: Destination: Design (Part II - Future & Beyond)
Nevyjádřil jsem se dost jasně. Moje chyba. Navíc si mě donutil nad tím víc popřemýšlet. ;-)

Zajímavá myšlenka s tou Hondou. :-)

PS.občas sem nakoukni, snad se dostanu v příštích dnech k těm modelovým řadám.
6. 9. 2008 19:05
Re: Destination: Design (Part II - Future & Beyond)
Ok..Budem rad. :-) ;-)
S tym vyjadrenim toho, co clovek mysli, je to v pisanej podobe niekedy dost tazke. asi to nebyva pri mnohych veciach najidealnejsi sposob komunikacie... ;-\ ;-)