Bezpečnost
Automatické tísňové volání eCall: Jak funguje? A jak sníží počty obětí dopravních nehod?
34 komentářů
tak bych vozidlo vybavené tímto bonzovacím systémem považoval za neprodejné :no:
Řešení na snížení počtu mrtvých na silnicích?
Jednoduché😒br /> 1) Auta povinně GPS, datovou SIM, napojení na CAN BUS, telematickou jednotku, otřesová čidla, atd... .
2) Jednou za čas vozidlo odešle datovou zprávu na úřad kde budou GPS souřadnice za celou dobu od posledního hlášení.
3) Z toho se pozná: překročení rychlostních limitů, projeté zákazy vjezdu, pěší zóny, atd.
4) Úřad pošle jednou měsíčně majiteli: pokuty za přestupky, vyměřenou silniční daň.
5) V případě kontroly na STK a policií kdy bude nalezeno nějak ovlivněné/zablokované toto zařízení - automaticky zabavení vozidla.
6) V budoucnu rozšíření na snímač otisků prstů a web kamera do interieru. Snímač dechu řidiče - alkohol. A lízací plošku - drogy. Čidlo obsazenosti sedaček.
>😒] >😒] >😒]
Jednoduché😒br /> 1) Auta povinně GPS, datovou SIM, napojení na CAN BUS, telematickou jednotku, otřesová čidla, atd... .
2) Jednou za čas vozidlo odešle datovou zprávu na úřad kde budou GPS souřadnice za celou dobu od posledního hlášení.
3) Z toho se pozná: překročení rychlostních limitů, projeté zákazy vjezdu, pěší zóny, atd.
4) Úřad pošle jednou měsíčně majiteli: pokuty za přestupky, vyměřenou silniční daň.
5) V případě kontroly na STK a policií kdy bude nalezeno nějak ovlivněné/zablokované toto zařízení - automaticky zabavení vozidla.
6) V budoucnu rozšíření na snímač otisků prstů a web kamera do interieru. Snímač dechu řidiče - alkohol. A lízací plošku - drogy. Čidlo obsazenosti sedaček.
>😒] >😒] >😒]
... a na pokuty se zavede mesicni zalohovy pausal podobne jako na elektrinu 😉
Nejprve se ukázalo, že zcela automatický provoz přivolávače eCall není možný. Některé testovací vozy si přivolávaly pomoc opravdu zcela samostatně, a to i v době, kdy byly odstaveny v garážích. Dálková kontrola systému prokázala, že tyto vozy s (téměř) umělou inteligencí se extrémně nudily. Návrh řešení tohoto problému přišel od automobilky Volvo proslulé neobvykle důkladným přístupem k bezpečnosti automobilů. Řešením je, že eCall je funkční pouze v době, kdy si řidič navlékne na ruku tzv. záchranné lanko: tento princip je znám např. z vodních skútrů, čtyřkolek a jiných dráždidel.
I toto zdokonalení systému eCall však nevedlo ke zcela bezporuchovému provozu. Ukázalo se, že řidiči na severu jsou prostě notorici a jejich klepající se ruce s navlečeným záchranným lankem trhaly pojistkou sice jen při jízdě či při stání na křižovatkách, ale stejně to bylo příliš často. Vozy složek záchranného systému se tak dostavily na nahlášené místo nouze, kde však již žádný vůz nebyl. Kontrolou systému hlášení byl pak dohledán "provinilý" automobil, který se namnoze nalézal na pracovišti takového opilce, kam dorazil sám drže se vodících čar na vozovce a čtouce všechny dopravní značky ve směru pohybu i proti němu.
Celý problém lze tak shrnout do jediného závěru: autonomní systémy řízení vozidel, stejně jako eCall, jsou systémy na prd a musí se dále zdokonalovat. Prozatím naše rádio Bubáq doporučuje všem řidičům, aby v případě nehody spustili levé přední okénko a volání SOS prováděli vlastními silami co možná nejhlasitěji. Třeba Vás centrála pomoci tam někde v tramtárii uslyší...
Tento typ sebevraždy jsem spáchal už několikrát ve svém předlouhém životě....
Nicméně eCall samotný není ten problém. Prakticky všechna data si posílají automobilky sobě pro své účely a nemá to nic společného s eCall kromě toho, že oba systémy využívají stejný komunikační modul (proč tam mít dva, že). Automobilky se k těmto řešením posouvají samy; povinný eCall to jen urychlí u levnějších aut.
Podobně si řídící jednotky mohou ukládat data a v autorizovaných servisech to pak můžou stáhnout a poslat automobilce. V jednotkách pak můžou zůstat další údaje, které třeba automobilku nezajímají, ale můžou být zajímavé pro policii, pojišťovnu atp.
Máš samozřejmě pravdu
Do budoucna se toto "špehování" bude jen a jen rozšiřovat, protože pochopení návyků uživatelů je dost důležité. Zvládnou takhle odhalit věci, které nikdy nepředpokládali a neodhalili při testování na lidech z cílové skupiny.
Automobilky toho dnes určitě ví hodně. Konvenční auta dělají dlouho a dlouho určitě sbírají data o jejich používání. Nic nebrání řídící jednotce si všelicos pamatovat, včetně prohřešků. Elektromobily jsou však pořád ještě nové a určitě má cenu i tenhle aspekt. Nebo znáš nějaký lepší způsob sběru dat? Nebo alespoň něco, co snese srovnání? Tady prakticky s naprostou jistotou ví. Pozorování vybrané skupiny nebo dotazníky pro stávající majitele se ani neblíží. Pokud ti nevadí cena/ rozměry/ hmotnost, tak proč to nevyužít. Pokud jde o reklamace, proč by měl výrobce nést odpovědnost za chyby uživatele?
Mohu jen spekulovat, k čemu to používají automobilky. Ale vím, k čemu podobný systém používám v jiném odvětví. A umím si představit, k čemu by se hodil v dalších aplikacích. Dá se to použít pro mnohem víc než jen sledování využití. Problémem tady je, že i jen jedno auto dokáže vygenerovat spoustu dat. A aut se prodá hodně.