Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

To nejlepší ze škodováckého muzea: Unikátní Škoda 120. Má pohon předních kol!

47 komentářů

kalousek
Když už je v titulku zase ten vykřičník, mohl nám autor objasnit jednu malichernou drobnost. A sice jakým způsobem je udělané že se hnací kola točí správným směrem. Protože pokud bych jen vzal sériový motor a původní převodovku i rozvodovku (jak se píše v článku) a bez úprav zamontoval vše obráceně, bude auto umět velice rychle couvat ale pro jízdu dopředu bude k dispozici jediný kvalt, tedy původní zpátečka

Předpokládál bych tedy že rozvodovka není původní ale že diferenciál s talířovým kolem je zamontovaný obráceně. Samozřejmě pokud je pro tohle řešení dost místa
gil54
Jednoduše. Ukostřit +, jako živej -, aby se startér točil vobráceně, předstih na druhou stranu a je to. >😁

Jo aha, von to néni dvoutakt, hm tak to nejde. 😒
kalousek
Ani u 2T by to nešlo, startér má jednosměrnou volnoběžku 😄
gil54
😄 No jo, tak tu taky votočit. 😄
kalousek
Čeče a točil by se vůbec ten přepólovaný startér opačně ? Je to stejnosměrný sériový elmotor, tj. nemá permanentní magnety. Když změníš polaritu všech cívek tak se myslím nic vlastně nestane a pojede dál původním směrem
gil54
Poslouchej, ty si ňákej chytrej. To nám s kucíma vod nás z dílny v Okrouhle nedošlo. Tak pro začátek bysme to dycky roztlačili. No. 😐 >😁
kalousek
Hej, to by šlo 😄
Avatar - Googlit
Googlit
Vy jste dobré hovada. Směju se tu pod stolem. Dal jsem vám :yes: ze všech účtů co tu mám. >😁 >😁 >😁
gil54
Tak dík. :yes: No a kdybys potřeboval ňák porychtovat káru, tak přijeď do Vokrouhla, poslední stodola vlevo za rybníkem, když jedeš vod Prahy. My ti to s klucíma supr poštelujem. To budeš čumět. 😄
kalousek
Potvrzuju, já u nich už byl taky. Přehodili mi plus a mínus, od té doby se mi motor točí obráceně, nasává smog a vyrábí benzín. Pecka !

Jediný problém že mi auto jezdí jen pozpátku, ale to prý časem taky dopilujou, prej mají ňáké větší špígle

😄
Avatar - N6600
N6600
Tak v tom pripade si prvy borec, ktory ma pravdu, ak bude tvrdit, ze "Mam viac nacuvane, nez Ty najazdene dopredu!" 😊))
Avatar - speedfred
speedfred
>😁 >😁 >😁 :yes:
Avatar - Intercool
Intercool
Magnety se musí o jednu pozici přesadit a dát jiné uhlíkové držáky, potom se točí obráceně při stejné polaritě.
Papezja
Mam pocit, ze 120 mely v rozvodovce obycejne kuzelove soukoli, ne hypoid, takze stacilo vlozit diferencial obracene, aby se otocil smer prevodovky.
kalousek
Jj, myslím že osa pastorku protínala osu talíře, takže by to neměl být až takový problém

No jinak by to stejně asi neposkládali
Papezja
Zkusil jsem trochu hledat a opravdu to problem neni 😄 Na Skodovackych forech se to lidem pry povedlo i nahodou pri repasich prevodovky >😁
kalousek
No to musel být dobrý šok když po čtrnáctidenní šichtě vše konečně poskládali a ono to jezdilo jen dozadu >😁
Avatar - speedfred
speedfred
človeče možno neuveríš,ale v časoch keď sme sedlali motocykle zn. Jawa 350 tak kámošovi na "bizóne" sa stalo možno 3-4x že to nakopol a pri zaradení jednotky to šlo dozadu (videné na vlastné bulvy).
kalousek
Jo u motorek se to stávalo, sám to ještě pamatuju
starý_kluk
A nebo bude přidané kolo na výstupu z převodovky. Hypoidní soukolí rozvodovky je náročná a drahá záležitost.
Stejnoběžné klouby budou nejspíš z NDR - Wartburg.Kulové rejdové čepy v předních ramenech asi také.
Závěsy předních kol: lichoběžníky s pružinou z horního ramene, žádný McPherson. To Zetka už měla ve 30.-ých letech skoro McPhersona - a to samotný McPherson asi chodil do základní školy.
Zadní náprava: kliková? Není to dobře vidět. Spíš jen lehká tuhá.
Xonik
Celý předek to má z r12.
starý_kluk
Jo jo, to je pravda. Opomněl jsem (i kola tomu napovídají) - omlouvám se. To jen v případě výroby (která se nekonala) by to byly díly z NDR, kde to dělali.
Avatar - O5kar
O5kar
Prdlaj R12. Rumunská Dacia byla licenční R12. Takže i ta převodovka byla z ní a přidělána pomocí vloženého mezikusu. Renaulty té doby, bylo moje hobby. Dělalo se to třeba na závodních buginách.
Xonik
Kdepak, žádná dacia, R12, pro účely testování prototypu potřebovali originální řešení a né rumunskou verzi která nebyla úplně dokonalá. Ale v principu šlo o totéž, to ano.
Papezja
Skodovka nema hypoid, takze neni problem otocit diferencial pro otoceni chodu.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
vidím čtyřdvéřové kupé SUV (světlá výška cca čtvrt metru) výhradně s předním pohonem 😄
Avatar - eXp10it
eXp10it
Zapomněl jsi na litrovej benzín. To je další vizionářské + pro tohle škodovácké SUV.
gargamel1
Keď sa to tak zoberie, tak aj obyčajná 120-ka bola v porovnaní s dnešnými pseudosuv offroad 😄
Mr.Murphy
.... a supr článek.... hned zítra beru dovolenou a valím do Mladé Boleslavi! :yes:
Avatar - Bubáq
Bubáq
Dalo chladič na stranu, ale ponechalo mu přímý přístup chladícího vzduchu. Osmdesátky byly nejen ve škodovce, ale obecně v celém Československu dobou fakt neobyčejné mizérie, lidi už nebavilo vůbec nic a tak škodováci prdli chladič za motor. Aby měli pokoj od práce... Je mi z toho blivno, kolik chudáků s nostalgií vzpomíná na tuhle dobu. Podstatné věci si už nepamatují.
Engineering ála národní podnik Škoda, nositel Řádu práce a mnoha dalších vyznamenání. To byla ale krásná doba...
Avatar - eXp10it
eXp10it
Tak není se čemu divit. Chytří lidé byli v té době pracujícím lidem přesunuti do... vrátnic, dolů, sběren apod. A pracující lid si mohl hrát na inženýry. Spousté lidí by to vyhodovalo i dnes.
Arese
Neobyčejně výstižně řečeno! :-!
Ficus
Wartburg to měl taky: Tři veverky a chladič skovanej pod kapotou.... >😁 A taky to mělo litr obsah... Ve škodifce už jenom opakujou jiné vynikající dopředné inovace, které obletěly celý swjěd....
peterle
Toto predsa nemal byť seriózny prototyp, len taká hra. To vysvetľuje aj ten chladič. A ide o sedemdesiatky, v 80. sa už vyvíjal favorit
Avatar - KubikCv
KubikCv
předpokládám tvé datum narození po roce 1989? >😁
gargamel1
Tuším, že aj Wartburg mal chladič za motorom
peterle
Na konci 70. samozrejme bola vôľa vyrábať moderné autá. Tá bola už začiatkom 70. Ale neboli peniaze. Kapitál. Dengi 😄
Arese
No, pokud by husákovští soudruzi nenasypali všechny prašule do BAZky (kde se potom dvě desetileté skoro nic nevyrábělo), bylo by na rozvoj AZNP peněz dost a dost! 8-s
gargamel1
Ale tých prototypov čo sa tam spravilo, a niektoré boli aj k svetu.
Avatar - KubikCv
KubikCv
Sakra...co dělám špatně? Klidně za nějakej drobák poskytnu ACZ video tohoto prototypu. Wartburg 355 ...ve full HD a s raritním záznamem z interiéru >😁 [odkaz]
Avatar - R32
R32
Držím ti palce, celkom rád by som sa o tom Wargošovi dozvedel viac a zaujímavé by boli aj informácie o tom prototype motora, na videjku beží celkom pekne... :yes:
Avatar - KubikCv
KubikCv
Prototyp byl vyroben už v roce 1968 (celkem 5 prototypů) ( tvarově podobný VW Passat 1. generace o trochu později) , rám byl převzat z Wartburgu 353 karoserie kompletně z GFRP (sklolaminát) zvažovalo se použití původního dvoutaktního tříválce,tak i řadového čtyřválce Renault 1.4 54kW ( motor Renault je v červeném prototypu v muzeu v Drážďanech)

K prototypovému tříválci... splňoval tehdejší emisní normu ECE 15 , karburátor Jikov 32 SEDR, objem 1191 ccm , výkon 44,5kW - 60 koní při 5850 ot/min, točivý moment 92,5 Nm při 2250 ot/min , maximální rychlost ve Wartburgu 137 km/h , vývoj 1981-84 (Konrad von Freyberg) celkem vyrobeno 14 motorů , čtyři motory byly namontované do prototypových vozů, do sériové produkce pro Wartburg 353 a Barkas B1000 měl přijít v roce 1986, bohužel 9.10.1984 byl dohodnut kontrakt na licenční výrobu motorů VW EA 111
Teď trochu subjektivní názor, vývoj tohoto motoru byl nutný hlavně kvůli vývozu, Wartburgy se vyvážely např. do Řecka,Anglie a Belgie (tam byl jedním z nejznámnějších majitelů páter Pax) , pro tyto trhy byl vyvinut automatický domíchávač oleje.Tento prototypový motor měl oproti dvoudobému originálu jen minimum odlišností, blok se lišil jen olejovou vanou,změněná byla hlava válců. Plusem byly stejné montážní úchyty a možnost tyto motory zpětně montovat do starších dvoudobých Wartburgů a Barkasů. Případně "recyklovat" staré bloky pro tento motor. Pokud by fabrika zvolila tuto cestu,ušetřila by obrovské peníze na vývoji, tyto motory se mohly jednoduše montovat do nových aut a prodávat i jako sada pro starší vozy od 312 po 353 a Barkasy. Namísto toho se jak v Eisenachu,tak ve Zwickau nechali zmanipulovat do kšeftu s VW, kdy za miliony marek vznikla v Karl-Marx-Stadt (dnešní Chemnitz) motorárna na licenční výrobu motorů VW řady EA111 1.3 a 1.1 . Pro VW to byl výhodný obchod,pro koncern IFA hřebíček do rakve 5 let před revolucí. Místo jednoduché zástavby vlastního čtyřdobého motoru s lepším výkonem ( 44,5 kW oproti 43kW motoru VW) se testovaly motory VW v podélné zástavbě na původní převodovku W353, kdy se prodloužil přední převis (2 prototypy - sedan a kombi) , ale tyto prototypy byly díky těžkému litinovému motoru před přední nápravou takřka neřiditelné. Následoval další vývoj,který si vynutil změny v přední části rámu, zástavbu motoru 1.3 napříč a vývoj nové převodovky. Obě dvě automobilky z Eisenachu a Zwickau koncern VW dokonale finančně vysál a následně továrnu Trabant ve Zwickau a Mosel využil pro montáž vlastních vozů. Továrnu v Eisenachu poté získal Opel.
Ve stejné době nabídku VW odmítnul Ing. Hrdlička a do Favoritů se montoval vlastní motor.
Avatar - KubikCv
KubikCv
a ještě k Wartburgu 355 , i když se jednalo o prototypovou sérii, auto na mě působilo dojmem "hotového" auta. Když vezmu v potaz dobu vzniku (196😄 , celkové zpracování interiéru bylo hodně dobré. Oproti škodováckým prototypům které jsem viděl v depozitu, byl Wartburg 355 coupé vůz připravený do sériové produkce. Pohledný přístrojový štít, anatomicky tvarované sedačky, úložný prostor v loketních opěrkách vzadu !! . Obrovský zavazadelník s výklopnou zadní stěnou. Hmotnost 880kg. Jak Audi 80, tak Passat B1 přišly na trh až začátkem 70tých let. Továrna v Eisenachu tak v té době měla automobil srovnatelný s produkcí na druhé straně železné opony.
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Viděl jsem to v dílně tehdejšího Ústavu pro vývoj motorových vozidel v tom Tesko baráku v Kobylisích. [odkaz] Zaujalo mne to tenkrát tou světlou výškou.
epo___
auto.cz uz naozaj vykrada same seba donekonecna...
o tejto haraburde je tu snad uz 128 clanok...
ljube
že to tenkrát neprošlo do sériovky. na tu dobu docela pěkný auto, čtyřoká maska vyloženě povedená, vyvážený proporce, parádní kufr..
Avatar - Zetti
Zetti
Skodovka s kolama z Renaulta / Dacie? Ta svetla vyska vypada jako by byl z Dacie cely podvozek