Motorky
Přihlásit pro přidání komentáře
gil54
...šlo Jawy akceptovat ve své třídě i v celosvětovém měřítku. Potom už jen na Kubě v Uzbekistánu a Tatarstánu.
A po revoluci až dodnes už nikde. No, asi by bylo tenkrát lepší tu zoufalost včas prodat jako původní Škodovku, když bylo každému jasné, že sami nemají šanci. ;-\
A po revoluci až dodnes už nikde. No, asi by bylo tenkrát lepší tu zoufalost včas prodat jako původní Škodovku, když bylo každému jasné, že sami nemají šanci. ;-\
Sportovní Jawy si krok držely trochu déle, soutěžní někam do konce sedmdesátých let a plochodrážní myslím ještě o kus déle. Ale to byla samozřejmě jen kusová výroba úplně jiných strojů vyráběných v jiných provozech, jen z obchodních důvodů nazvaných také JAWA
Soutěžní Jawy, aby jely, byly z velké části sestaveny z komponentů původem z prohnilého kapitalistického světa, jak píšeš, kusovky, takže bylo možné ta drahá ložiska, písty, karburátory, zapalování, brzdy, pérování, ... a ....a........koupit k propagaci socialistického sportu. Plošina budiž, ta byla víc česká, ale také.
To si nemyslím. V sedmdesátých letech - v době největší slávy - byly soutěžní jawy sestavovány prakticky výhradně z tuzemských komponentů. Snad jen ty pro nejvyšší reprezentaci měly pár dílů z dovozu. Vždyť ještě v roce 1977 kdy naše reprezentace vyhrála Světovou trofej v Povážské Bystrici byly ty motorky ryze z tuzemských dílů, včetně pérování, pístů, zapalování atd. Akorát karburátor BING byl dovozový.
Přechod na zahraniční komponenty nastal až od roku 78 (pérování) a hlavně v osmedesátých letech, ale to už soutěžní Jawy stejně šly do kytek
Přechod na zahraniční komponenty nastal až od roku 78 (pérování) a hlavně v osmedesátých letech, ale to už soutěžní Jawy stejně šly do kytek
Dobře, ale je to stejně jedno. Nemyslím, že rozpitvání všech detailů, které ložisko ano, které ne a v kterém roce, by nějak změnilo celkový náhled na daný problém.
Jen připomenu vlákno - do roku 64 šla sériová produkce nějak akceptovat.
Jen připomenu vlákno - do roku 64 šla sériová produkce nějak akceptovat.
Nevím jestli zlomem by měl být zrovna rok 64 ale souhlas, po šedesátých letech už Jawy zastarávaly dost
+/- 1964.
1962 - 1964. V roce 62 kejvačka(i když první kejvačka je už 1954), 64 tzv. panelka. Ještě jako by pokrok oproti pérákovi (vypínání spojky, automatická spojka) a dvoutakty i ve světě ještě žijí nejen v padesátkách. Co bylo potom už bylo jen umělé dýchání do mrtvoly. Ale jen můj pohled.
1962 - 1964. V roce 62 kejvačka(i když první kejvačka je už 1954), 64 tzv. panelka. Ještě jako by pokrok oproti pérákovi (vypínání spojky, automatická spojka) a dvoutakty i ve světě ještě žijí nejen v padesátkách. Co bylo potom už bylo jen umělé dýchání do mrtvoly. Ale jen můj pohled.
Pokud se v roce 64 začala vyrábět panelka která měla ve světě úspěch a dobré prodeje taky bych asi netvrdil, že rok 64 je počátek úpadku.
Úpadek nastal až později, v době kdy panelka zastarala a nedostala seriózního nástupce
Úpadek nastal až později, v době kdy panelka zastarala a nedostala seriózního nástupce
Je věc názoru, čemu říkáš "úspěch ve světě" a "dobré prodeje". Jestli chceš opět bazírovat na roku, je to tvá legitimní možnost. Já vidím panelku jako poslední akceptovatelný krok v zastarávající a možná už i tehdy zastaralé konstrukci a proto trvám na 64 s přihlédnutím k vývoji a trendům v civilizovaném světě. Jestli jí vyráběli i dál nic na věci nemění. A to i kdyby jí nakrásně Kazachstán, Kyrgyzstán, Tádžikistán, Turkmenistán, Uzbekistán a Tatarstán kupoval v desetitisícových sériích dodnes.
Když kouknu co se dělalo tehdy ve světě nevidím zásadní rozdíl proti jawě. Většinou vzduchem chlazené dvoutakty, bubny, občas páteřový rám, design jak z prehistorie... Myslím že hlavně zaspali později tak od roku 1970 a hlavně s větším nástupem čtyřdobé techniky
[odkaz]
mimochodem, pamatuješ tuhle motorku ?
[odkaz]
[odkaz]
mimochodem, pamatuješ tuhle motorku ?
[odkaz]
To je věc osobního názoru. Ty říkáš 70, já 64. Na tom svět nestojí.
To enduro neznám, jediné co znám jsou blinkry Lucas a i stoplampa Lucas. 😄 Ale zase pamatuju Jawu banán.
To enduro neznám, jediné co znám jsou blinkry Lucas a i stoplampa Lucas. 😄 Ale zase pamatuju Jawu banán.
Enduro bylo jen pro e😜ort a u nás zůstalo jen pár kusů takže je celkem málo známé, ale tehdy to byla fakt pecka
Banána pamatuju taky
Banána pamatuju taky
Kdo chodil na Velkou cenu do Brna, tak se o tom mohl přesvědčit na vlastní oči. V polovině 60tých let se dařilo již jen motocrossovým ČZtám. :-!
Do zhruba poloviny sedmdesátých let Jawa s ČZ ještě v motokrosu a zvlášť v Šestidenní ještě šlapaly, ale nezachytili nástup západní konkurence, která celá přešla na vysokozdvihové pérování motokrosových strojů a od té doby to s našimi nevypadá vůbec dobře.
U ČZ ten zlom nastal myslím kolem roku 75 kdy do motokrosu vtrhli japonci, u soutěžní jawy až o pár let později. A samozřejmě to nebyla otázka jen pérování, ale i konstrukce motorů - klapky a později i přívěry, odlehčené konstrukce, nikasily, elektronická zapalování, písty, dále brzdy, náboje kol (ani ty pitomé špice do kol neuměli vyrobit aby držely) atd...
Plochodrážní Jawy se původně jmenovaly ESO a "zkonstruoval" je p. Simandl v Divišově. Jenže za bolševika nikdy nic nemohlo být soukromé, tak tento provoz převedli pod Jawu. Motor ESO byl okopírovaný JAP s tím, že byl vyroben z kvalitnějšího materiálu a víc vydržel. Později začali vyrábět celé motocykly, jejich rám atd. vycházel opět z JAPu. Nakonec se rozhodli vyrobit krátkozdvihový motor vlastní konstrukce, kterým pak na dlouhá léta ovládli totálně celý plochodrážní svět a na ledě jsou mistry dodnes...
Co se týče privatizace - ano, v podstatě máš pravdu. Bohužel se nenašel nějaký finančně silný partner s jasnou vizí. Celá tato historie je bohužel dobře zmapovaná. V podstatě se jednalo nakonec vždy o výrobu různých motorek v malých sériích, u kterých bylo samozřejmě obtížné dosáhnout nějaké rozumné úrovně kvality srovnatelné s japonskou velkoprodukcí.
No, a teď se vyrábí jakási retro Jawa na čínském základě.
Takže názorná ukázka toho, že kam šlápl bolševik, tam sto let tráva neroste... Přitom ještě na začátku sedmdesátých let jsme vyráběli v Jawě a ČZ celkem slušný sortiment motocyklů od 50 do 350 ccm, i když už byl vidět ústup ze slávy...