Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Slavné dobové testy: Jawa 350 typ 634. Osmdesátkou jezdila na půl plynu

Ani se tomu nechce věřit, ale světoznámá Jawa 350/350, u nás populárně nazývaná „kývačka“, která vystřídala neméně slavného „péráka“, vydržela ve výrobě téměř celá dvě desetiletí. Dlouho očekávaný následovník je nyní konečně na světě.
Zpět na článek
26. 11. 2017 08:30
26. 11. 2017 08:52
26. 11. 2017 09:08
26. 11. 2017 10:53
26. 11. 2017 11:07
28. 11. 2017 00:42
27. 11. 2017 12:03
26. 11. 2017 10:11
26. 11. 2017 13:11
26. 11. 2017 13:05
26. 11. 2017 14:16
27. 11. 2017 15:55
26. 11. 2017 22:38
26. 11. 2017 10:45
26. 11. 2017 17:22
26. 11. 2017 08:30
jawa
ono se spíš nedá uvěřit co jste s tou fabrikou udělali , slavní polistopadoví , skoro na to doplatila i tatra , avia se snaží po letech zpět na trh, v 60 letech na to hleděli japonci jak na zázrak !!
Rozbalit vlákno
12
26. 11. 2017 08:52
Re: jawa
Fabriku v podstatě zlikvidovali komouši, kteří výrobu moderních motocyklů tak nějak nezařadili v 70. a 80. letech do svých pětiletých plánů. Takže se zde produkovaly stroje, které bylo možné prodávat jen v Rusku nebo v Indii. U nás se prodávaly jen díky tomu, že prostě nic jiného nebylo. Fabrika už jen žila z podstaty, nebyly zde pořádné investice ani rozvoj,
Co se týče privatizace - ano, v podstatě máš pravdu. Bohužel se nenašel nějaký finančně silný partner s jasnou vizí. Celá tato historie je bohužel dobře zmapovaná. V podstatě se jednalo nakonec vždy o výrobu různých motorek v malých sériích, u kterých bylo samozřejmě obtížné dosáhnout nějaké rozumné úrovně kvality srovnatelné s japonskou velkoprodukcí.
No, a teď se vyrábí jakási retro Jawa na čínském základě.
26. 11. 2017 09:08
Re: jawa
Jj je to tak, fabriku zlikvidovali už sami komouši. Oni říkali že socialistický člověk nepojede do komunismu na motocyklu a podle toho to pak vypadalo. Minimální vývoj, neschopnost výroby seriózních 4T modelů ...co stačilo někdy v šedesátých létech nemohlo vydržet donekonečna
Avatar - Jenik3
26. 11. 2017 10:53
Re: jawa
Coz byla vlastnost komunistickych rezimu obecne. Hosi vyvoj neumeli, takze zili z toho, co jim vymysleli odbornici pred rokem 48. A jednoduse s malou obmenou to udrzovali pri zivote 20-30 let. Pak uz je zapadni konkurence predbehla.
26. 11. 2017 11:07
Re: jawa
:yes: Minimálně u Jawy to platí prakticky na 100%.
28. 11. 2017 00:42
Re: jawa
Milý hochu. Hošani možná vývoj neuměli ale konstruktéři v JAWĚ Strašnice měli vyvinuty prototypy včetně čtyřdobého motoru s vodním chlazením v době, kdy se o nich Japoncům ještě ani nesnilo. Doporučuji Ti navštívit muzeum JAWA na Konopišti i jeho pobočku v nedalekých Netvořicích. Jejich základem je totiž podniková prototypová sbírka JAWY. Že největší zákazníci (Sovětský Svaz, Indie)chtěli stroje, které je možné spravit kladivem, kleštěmi a kusem drátu kdekoli na cestě mezi poli nebo v nejbližší kovárně je jiná věc. Mimochodem, víte že v Indii je slovo jawa synonymem pro jakýkoliv motocykl?
27. 11. 2017 12:03
Re: jawa
Těsně po revoluci vláda stopla dodávku velkýho množství už objednaných Tater do Lybie a spoustu trhů Tatra byla nucená opustit, takže pak není divu, že málem skončila krachem. Pak fabriku tunelovala jedna partička za druhou, ale nakonec zdá se současný majitel chytil věc za správný konec a Tatra opět začíná vzkvétat. Další fabriky měli po revoluci podobně smutný osud a některý to ovšem nerozdýchali. Svádět veškerý neúspěch na nekonkurenceschopnost je dost nepřesná diagnóza.
26. 11. 2017 10:11
Re: jawa
To má být vtip ? Vždyť ta "sláva" se vyráběla a prodávala akorát tak na Kubě a v ruském CCCP, kde neměli na výběr, jinde jenom kvůli "čínské" ceně. Jakmile ten výběr začal, neschopní rychle skončili, ale tohle soudruzi nepochopí pravděpodobně nikdy. A tu pohádku o japonském koukání,to víte odkud a vážně tomu věříte (jedna poloautomatická spojka zázrak nedělá) ? Jawa byla tenkrát jeden z mnoha a mnoha várobců motocyklů, v čem nyla tak zázračná ? Takhle to dopadá, když člověk nemůže do světa,aby viděl sám a musí věřit vládní propagandě, a myslí si,že jeden vůdce ve straně dokáže všechno spasit, to bude asi ten zázrak, viz KLDR.
26. 11. 2017 13:11
Re: jawa
Soičiro Honda založil továrnu na motocykly v roce 1948, kdy bylo Japonsko ještě stále rozbité od války a prakticky nebyl k dispozici žádná technická dokumentace. Honda vyrazil do Evropy, okukoval kdeco mohl a nakupoval díly, které neznal nebo je v Japonsku neznali. To není pohádka, to je skutečnost. Na základě tohoto cestování a pak trpělivé práce dostal Hondu tam, kde je... Kyvnou vidlici Jawy okopíroval celý svět... Jinak další popis o příspěvek níže...
26. 11. 2017 13:05
Re: jawa
Asi tak - Jawa byla za bolševika největším výrobcem motocyklů v Evropě s kapacitou 100 000 ks ročně, ale prakticky v jednom provedení. 95% produkce putovalo do SSSR, kde byl požadavek na jednoduché stroje, opravitelné v tajze kladivem. Zavedení halogenové ho světla a alternátoru byl šílený kousek, kde se tvůrci báli o svou další existenci v podniku. Proto žádná elektronika, žádné vysokootáčkové motory OHC, nic, jen jednoduchý 2T s kontaktním zapalováním... Po plyšákovi Jawu nikdo nechtěl, protože prakticky v ní nebylo nic, o co by jakýkoli investor stál. Rozpad SSSR tomu všemu nasadil korunu. Tak téměř zanikla Tatra (14 000 vozidel ročně), tak zanikl LIAZ... Památná věta prezidenta Novotného "přece do toho socialismu nepojedeme na motocyklu" si určití jedinci vysvětlili po svém a výrobu motocyklů ponechali bez investic... Přitom ještě v padesátých letech jsme ohromovali svět svými motocykly, stovky patentů, fenomenální nápad a konstrukce jak automatické spojky, tak poloautomatické řazení bez nutnosti mačkat páčku rukou... Škoda mluvit...

Takže názorná ukázka toho, že kam šlápl bolševik, tam sto let tráva neroste... Přitom ještě na začátku sedmdesátých let jsme vyráběli v Jawě a ČZ celkem slušný sortiment motocyklů od 50 do 350 ccm, i když už byl vidět ústup ze slávy...
26. 11. 2017 14:16
Re: jawa
Je to realita převyprávěná do pohádky, nebo mýtu, nebo dnes prostě do reklamy použité v marketingu. Včera není dnes. Proč to ti dobří lidé tomu Japoncovi ukazovali a prodávali ? Patentů jsou tisíce a tisíce, každý průmyslový výrobek si jeho chytrý výrobce nějak "patentuje", i když je to třeba pořád motorka. Není to jenom o tom, že když dva dělají totéž, není to totéž a lepší je prostě lepší ? Ale na druhou stranu, ono se tak tou dobou uvažovalo i jinde, že motorky skončí a bude se jezdit auty, takže proč do toho investovat ? Což se taky stalo a mnoho výrobců buď skončilo jenom s motorkami, nebo úplně. Jednou jsem viděl fotku "typická dopravní situace v Tokiu" - plná velká křižovatka, na semaforech - samá auta a jedna motorka. Jenom se některým výrobcům motocyklů podařilo transformovat motorky jako prostředek k zábavě, často i skůtry a přežili jenom ti nejvytrvalejší. Japonské ministerstvo průmyslu, či jak tomu tam říkají, taky doporučovalo (jenom doporučovalo, nenařizovalo soukromé firmě-to je ten rozdíl) Hondě, aby s motorkami skončili a věnovali se jenom autům.
27. 11. 2017 15:55
Re: jawa
Myslíš si, že firmy měly v té době běžně patenty po celém světě?
Avatar - white label
26. 11. 2017 22:38
Re: jawa
"...polistopadoví..."??? Prober se!!!
26. 11. 2017 10:45
Do roku 1964...
...šlo Jawy akceptovat ve své třídě i v celosvětovém měřítku. Potom už jen na Kubě v Uzbekistánu a Tatarstánu.

A po revoluci až dodnes už nikde. No, asi by bylo tenkrát lepší tu zoufalost včas prodat jako původní Škodovku, když bylo každému jasné, že sami nemají šanci. ;-\
Rozbalit vlákno
17
26. 11. 2017 11:13
Re: Do roku 1964...
Sportovní Jawy si krok držely trochu déle, soutěžní někam do konce sedmdesátých let a plochodrážní myslím ještě o kus déle. Ale to byla samozřejmě jen kusová výroba úplně jiných strojů vyráběných v jiných provozech, jen z obchodních důvodů nazvaných také JAWA
26. 11. 2017 11:26
Re: Do roku 1964...
Soutěžní Jawy, aby jely, byly z velké části sestaveny z komponentů původem z prohnilého kapitalistického světa, jak píšeš, kusovky, takže bylo možné ta drahá ložiska, písty, karburátory, zapalování, brzdy, pérování, ... a ....a........koupit k propagaci socialistického sportu. Plošina budiž, ta byla víc česká, ale také.
26. 11. 2017 11:52
Re: Do roku 1964...
To si nemyslím. V sedmdesátých letech - v době největší slávy - byly soutěžní jawy sestavovány prakticky výhradně z tuzemských komponentů. Snad jen ty pro nejvyšší reprezentaci měly pár dílů z dovozu. Vždyť ještě v roce 1977 kdy naše reprezentace vyhrála Světovou trofej v Povážské Bystrici byly ty motorky ryze z tuzemských dílů, včetně pérování, pístů, zapalování atd. Akorát karburátor BING byl dovozový.

Přechod na zahraniční komponenty nastal až od roku 78 (pérování) a hlavně v osmedesátých letech, ale to už soutěžní Jawy stejně šly do kytek
26. 11. 2017 12:15
Re: Do roku 1964...
Dobře, ale je to stejně jedno. Nemyslím, že rozpitvání všech detailů, které ložisko ano, které ne a v kterém roce, by nějak změnilo celkový náhled na daný problém.

Jen připomenu vlákno - do roku 64 šla sériová produkce nějak akceptovat.
26. 11. 2017 12:20
Re: Do roku 1964...
Nevím jestli zlomem by měl být zrovna rok 64 ale souhlas, po šedesátých letech už Jawy zastarávaly dost
26. 11. 2017 12:28
Re: Do roku 1964...
+/- 1964.
1962 - 1964. V roce 62 kejvačka(i když první kejvačka je už 1954), 64 tzv. panelka. Ještě jako by pokrok oproti pérákovi (vypínání spojky, automatická spojka) a dvoutakty i ve světě ještě žijí nejen v padesátkách. Co bylo potom už bylo jen umělé dýchání do mrtvoly. Ale jen můj pohled.
26. 11. 2017 13:25
Re: Do roku 1964...
Pokud se v roce 64 začala vyrábět panelka která měla ve světě úspěch a dobré prodeje taky bych asi netvrdil, že rok 64 je počátek úpadku.
Úpadek nastal až později, v době kdy panelka zastarala a nedostala seriózního nástupce
26. 11. 2017 13:57
Re: Do roku 1964...
Je věc názoru, čemu říkáš "úspěch ve světě" a "dobré prodeje". Jestli chceš opět bazírovat na roku, je to tvá legitimní možnost. Já vidím panelku jako poslední akceptovatelný krok v zastarávající a možná už i tehdy zastaralé konstrukci a proto trvám na 64 s přihlédnutím k vývoji a trendům v civilizovaném světě. Jestli jí vyráběli i dál nic na věci nemění. A to i kdyby jí nakrásně Kazachstán, Kyrgyzstán, Tádžikistán, Turkmenistán, Uzbekistán a Tatarstán kupoval v desetitisícových sériích dodnes.
26. 11. 2017 14:32
Re: Do roku 1964...
Když kouknu co se dělalo tehdy ve světě nevidím zásadní rozdíl proti jawě. Většinou vzduchem chlazené dvoutakty, bubny, občas páteřový rám, design jak z prehistorie... Myslím že hlavně zaspali později tak od roku 1970 a hlavně s větším nástupem čtyřdobé techniky

[odkaz]

mimochodem, pamatuješ tuhle motorku ?

[odkaz]
26. 11. 2017 15:09
Re: Do roku 1964...
To je věc osobního názoru. Ty říkáš 70, já 64. Na tom svět nestojí.

To enduro neznám, jediné co znám jsou blinkry Lucas a i stoplampa Lucas. :-) Ale zase pamatuju Jawu banán.
26. 11. 2017 16:25
Re: Do roku 1964...
Enduro bylo jen pro export a u nás zůstalo jen pár kusů takže je celkem málo známé, ale tehdy to byla fakt pecka

Banána pamatuju taky
Avatar - praděda7
26. 11. 2017 22:31
Re: Do roku 1964...
Panelka byla hezká, ale mechanika už zastaralá. Dvěpade motor byl z péráka z roku 1948.
26. 11. 2017 23:46
Re: Do roku 1964...
Třipade taky.
Avatar - praděda7
26. 11. 2017 22:15
Re: Do roku 1964...
Kdo chodil na Velkou cenu do Brna, tak se o tom mohl přesvědčit na vlastní oči. V polovině 60tých let se dařilo již jen motocrossovým ČZtám. :-!
26. 11. 2017 13:30
Re: Do roku 1964...
Do zhruba poloviny sedmdesátých let Jawa s ČZ ještě v motokrosu a zvlášť v Šestidenní ještě šlapaly, ale nezachytili nástup západní konkurence, která celá přešla na vysokozdvihové pérování motokrosových strojů a od té doby to s našimi nevypadá vůbec dobře.
26. 11. 2017 13:54
Re: Do roku 1964...
U ČZ ten zlom nastal myslím kolem roku 75 kdy do motokrosu vtrhli japonci, u soutěžní jawy až o pár let později. A samozřejmě to nebyla otázka jen pérování, ale i konstrukce motorů - klapky a později i přívěry, odlehčené konstrukce, nikasily, elektronická zapalování, písty, dále brzdy, náboje kol (ani ty pitomé špice do kol neuměli vyrobit aby držely) atd...
26. 11. 2017 13:28
Re: Do roku 1964...
Plochodrážní Jawy se původně jmenovaly ESO a "zkonstruoval" je p. Simandl v Divišově. Jenže za bolševika nikdy nic nemohlo být soukromé, tak tento provoz převedli pod Jawu. Motor ESO byl okopírovaný JAP s tím, že byl vyroben z kvalitnějšího materiálu a víc vydržel. Později začali vyrábět celé motocykly, jejich rám atd. vycházel opět z JAPu. Nakonec se rozhodli vyrobit krátkozdvihový motor vlastní konstrukce, kterým pak na dlouhá léta ovládli totálně celý plochodrážní svět a na ledě jsou mistry dodnes...
Avatar - MDK
26. 11. 2017 17:22
brekeke
A smrt v očích.
Rozbalit vlákno
0