Motorky
...šlo Jawy akceptovat ve své třídě i v celosvětovém měřítku. Potom už jen na Kubě v Uzbekistánu a Tatarstánu.
A po revoluci až dodnes už nikde. No, asi by bylo tenkrát lepší tu zoufalost včas prodat jako původní Škodovku, když bylo každému jasné, že sami nemají šanci. ;-\
A po revoluci až dodnes už nikde. No, asi by bylo tenkrát lepší tu zoufalost včas prodat jako původní Škodovku, když bylo každému jasné, že sami nemají šanci. ;-\
Sportovní Jawy si krok držely trochu déle, soutěžní někam do konce sedmdesátých let a plochodrážní myslím ještě o kus déle. Ale to byla samozřejmě jen kusová výroba úplně jiných strojů vyráběných v jiných provozech, jen z obchodních důvodů nazvaných také JAWA
Soutěžní Jawy, aby jely, byly z velké části sestaveny z komponentů původem z prohnilého kapitalistického světa, jak píšeš, kusovky, takže bylo možné ta drahá ložiska, písty, karburátory, zapalování, brzdy, pérování, ... a ....a........koupit k propagaci socialistického sportu. Plošina budiž, ta byla víc česká, ale také.
To si nemyslím. V sedmdesátých letech - v době největší slávy - byly soutěžní jawy sestavovány prakticky výhradně z tuzemských komponentů. Snad jen ty pro nejvyšší reprezentaci měly pár dílů z dovozu. Vždyť ještě v roce 1977 kdy naše reprezentace vyhrála Světovou trofej v Povážské Bystrici byly ty motorky ryze z tuzemských dílů, včetně pérování, pístů, zapalování atd. Akorát karburátor BING byl dovozový.
Přechod na zahraniční komponenty nastal až od roku 78 (pérování) a hlavně v osmedesátých letech, ale to už soutěžní Jawy stejně šly do kytek
Přechod na zahraniční komponenty nastal až od roku 78 (pérování) a hlavně v osmedesátých letech, ale to už soutěžní Jawy stejně šly do kytek
Dobře, ale je to stejně jedno. Nemyslím, že rozpitvání všech detailů, které ložisko ano, které ne a v kterém roce, by nějak změnilo celkový náhled na daný problém.
Jen připomenu vlákno - do roku 64 šla sériová produkce nějak akceptovat.
Jen připomenu vlákno - do roku 64 šla sériová produkce nějak akceptovat.
Nevím jestli zlomem by měl být zrovna rok 64 ale souhlas, po šedesátých letech už Jawy zastarávaly dost
+/- 1964.
1962 - 1964. V roce 62 kejvačka(i když první kejvačka je už 1954), 64 tzv. panelka. Ještě jako by pokrok oproti pérákovi (vypínání spojky, automatická spojka) a dvoutakty i ve světě ještě žijí nejen v padesátkách. Co bylo potom už bylo jen umělé dýchání do mrtvoly. Ale jen můj pohled.
1962 - 1964. V roce 62 kejvačka(i když první kejvačka je už 1954), 64 tzv. panelka. Ještě jako by pokrok oproti pérákovi (vypínání spojky, automatická spojka) a dvoutakty i ve světě ještě žijí nejen v padesátkách. Co bylo potom už bylo jen umělé dýchání do mrtvoly. Ale jen můj pohled.
Pokud se v roce 64 začala vyrábět panelka která měla ve světě úspěch a dobré prodeje taky bych asi netvrdil, že rok 64 je počátek úpadku.
Úpadek nastal až později, v době kdy panelka zastarala a nedostala seriózního nástupce
Úpadek nastal až později, v době kdy panelka zastarala a nedostala seriózního nástupce
Je věc názoru, čemu říkáš "úspěch ve světě" a "dobré prodeje". Jestli chceš opět bazírovat na roku, je to tvá legitimní možnost. Já vidím panelku jako poslední akceptovatelný krok v zastarávající a možná už i tehdy zastaralé konstrukci a proto trvám na 64 s přihlédnutím k vývoji a trendům v civilizovaném světě. Jestli jí vyráběli i dál nic na věci nemění. A to i kdyby jí nakrásně Kazachstán, Kyrgyzstán, Tádžikistán, Turkmenistán, Uzbekistán a Tatarstán kupoval v desetitisícových sériích dodnes.
Když kouknu co se dělalo tehdy ve světě nevidím zásadní rozdíl proti jawě. Většinou vzduchem chlazené dvoutakty, bubny, občas páteřový rám, design jak z prehistorie... Myslím že hlavně zaspali později tak od roku 1970 a hlavně s větším nástupem čtyřdobé techniky
[odkaz]
mimochodem, pamatuješ tuhle motorku ?
[odkaz]
[odkaz]
mimochodem, pamatuješ tuhle motorku ?
[odkaz]
To je věc osobního názoru. Ty říkáš 70, já 64. Na tom svět nestojí.
To enduro neznám, jediné co znám jsou blinkry Lucas a i stoplampa Lucas. 😄 Ale zase pamatuju Jawu banán.
To enduro neznám, jediné co znám jsou blinkry Lucas a i stoplampa Lucas. 😄 Ale zase pamatuju Jawu banán.
Do zhruba poloviny sedmdesátých let Jawa s ČZ ještě v motokrosu a zvlášť v Šestidenní ještě šlapaly, ale nezachytili nástup západní konkurence, která celá přešla na vysokozdvihové pérování motokrosových strojů a od té doby to s našimi nevypadá vůbec dobře.
U ČZ ten zlom nastal myslím kolem roku 75 kdy do motokrosu vtrhli japonci, u soutěžní jawy až o pár let později. A samozřejmě to nebyla otázka jen pérování, ale i konstrukce motorů - klapky a později i přívěry, odlehčené konstrukce, nikasily, elektronická zapalování, písty, dále brzdy, náboje kol (ani ty pitomé špice do kol neuměli vyrobit aby držely) atd...
Plochodrážní Jawy se původně jmenovaly ESO a "zkonstruoval" je p. Simandl v Divišově. Jenže za bolševika nikdy nic nemohlo být soukromé, tak tento provoz převedli pod Jawu. Motor ESO byl okopírovaný JAP s tím, že byl vyroben z kvalitnějšího materiálu a víc vydržel. Později začali vyrábět celé motocykly, jejich rám atd. vycházel opět z JAPu. Nakonec se rozhodli vyrobit krátkozdvihový motor vlastní konstrukce, kterým pak na dlouhá léta ovládli totálně celý plochodrážní svět a na ledě jsou mistry dodnes...
Co se týče privatizace - ano, v podstatě máš pravdu. Bohužel se nenašel nějaký finančně silný partner s jasnou vizí. Celá tato historie je bohužel dobře zmapovaná. V podstatě se jednalo nakonec vždy o výrobu různých motorek v malých sériích, u kterých bylo samozřejmě obtížné dosáhnout nějaké rozumné úrovně kvality srovnatelné s japonskou velkoprodukcí.
No, a teď se vyrábí jakási retro Jawa na čínském základě.
Takže názorná ukázka toho, že kam šlápl bolševik, tam sto let tráva neroste... Přitom ještě na začátku sedmdesátých let jsme vyráběli v Jawě a ČZ celkem slušný sortiment motocyklů od 50 do 350 ccm, i když už byl vidět ústup ze slávy...