Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Subaru Forester vs. Škoda Kodiaq – Duel lesníka a medvěda

Další modelový rok znamená u Subaru další jemné retuše. Inovovaný Forester jsme postavili proti silnému soupeři, Škodě Kodiaq, neboli nejprodávanějšímu SUV u nás.
Zpět na článek
1. 12. 2017 08:25
1. 12. 2017 08:34
1. 12. 2017 08:53
1. 12. 2017 09:05
1. 12. 2017 09:31
1. 12. 2017 10:11
1. 12. 2017 16:09
1. 12. 2017 08:54
1. 12. 2017 19:11
2. 12. 2017 10:41
1. 12. 2017 20:30
1. 12. 2017 08:28
neregistrovaný "SR20"
1. 12. 2017 09:27
1. 12. 2017 09:38
1. 12. 2017 10:05
1. 12. 2017 10:30
1. 12. 2017 20:42
3. 12. 2017 08:42
3. 12. 2017 19:12
1. 12. 2017 09:58
1. 12. 2017 23:56
3. 12. 2017 08:38
3. 12. 2017 09:11
1. 12. 2017 12:14
1. 12. 2017 13:28
1. 12. 2017 12:40
1. 12. 2017 13:47
1. 12. 2017 14:26
1. 12. 2017 14:35
1. 12. 2017 14:48
1. 12. 2017 16:47
1. 12. 2017 17:27
1. 12. 2017 18:51
1. 12. 2017 19:20
1. 12. 2017 21:45
1. 12. 2017 21:47
1. 12. 2017 21:53
1. 12. 2017 22:33
1. 12. 2017 22:46
1. 12. 2017 22:55
1. 12. 2017 23:05
2. 12. 2017 00:17
1. 12. 2017 22:52
3. 12. 2017 02:23
3. 12. 2017 08:48
3. 12. 2017 13:16
3. 12. 2017 12:39
3. 12. 2017 12:53
3. 12. 2017 13:29
4. 12. 2017 00:33
4. 12. 2017 06:43
4. 12. 2017 13:06
4. 12. 2017 20:47
4. 12. 2017 12:47
5. 12. 2017 11:12
5. 12. 2017 14:15
7. 12. 2017 11:58
Avatar - Uživatel_5340709
1. 12. 2017 08:23
Proč si
hrajete v testu na desetinky bodů, když pak proti sobě dáte 2,0 atmo proti 2,0 turbo??? To ten test můžete zabalit. Proč se aspoň nepokusíte o nějaký přepočet srovnávaných výkonu na tu 1,4 TSI? Pak by to mělo vypovídající hodnotu. A o tom, že to máte protáhnout pořádně v terénu, porovnat křížení a tak, ... raději ani nemluvím. :-( Dnešní úkol pro chlebodárce splněn, ani to moc nebolelo, že pane Bureš? ;-)
Rozbalit vlákno
19
Avatar - Ozzman
1. 12. 2017 08:25
Re: Proč si
Když už, tak za podobný peníz je spíše tohle konkurentem 132kw TSI, ne? :-)

[odkaz]
Avatar - Uživatel_5340709
1. 12. 2017 08:28
Re: Proč si
Šak o tom se v článku taky zmiňují a předem pláčou, že škoda nemá odpovídající výkonovou verzi. Tak k ní dáme Subo v základní motorizaci, aby se Škůdka náhodou necítila špatně. ;-\
Avatar - Ozzman
1. 12. 2017 08:34
Re: Proč si
Tohle je nemilé..... možná opravdu nesehnali silnější, ale pak by se k tomu mělo ve výsledku přihlížet. A hlavně pokud bych měl dát 1M za SUV, nebude to Forester se základním motorem. Forester je naopak super koupě v základu, kdy se skladovky pohybují kolem 550 tisíc 4x4 2.0 110kw a MT. Tam mi to auto dává větší smysl.
Avatar - Uživatel_5340709
1. 12. 2017 08:38
Re: Proč si
Přesně, takže tento test mi zavání pěknou manipulací. A to proti škodovce nic nemám a celkem ji fandím.
1. 12. 2017 08:53
Re: Proč si
Pokud nemeli k dispozici silnejsi, nemeli oblast motoru vubec znamkovat. Otestovat ano, ale neznamkovat.
Avatar - woody-alien
1. 12. 2017 09:24
Re: Proč si
Nj, tak jasně, že ty motory jsou nerovnej souboj....ale zase nějaký známkování snad dokážeme odfiltrovat. Důležitější je co možná nejpřesnější popis od redaktora. Mně osobně spíš neladí hodnocení vztáhnuté k ceně a následný popis a fotky verzí o čtvrt mega (v případě Kóďi dokonce o 350t) dražších. Takovej obnos se už zřejmě na vnímání auta malinko projeví, ne ? :-)
Avatar - Ozzman
1. 12. 2017 09:31
Re: Proč si
No, tak to je dost zvláštní, ale buďme rádi, že jsou testovaná auta oba ve vyšších výbavách, protože tu taky bývá zvykem, že jeden je základ a druhý top >:D
1. 12. 2017 10:11
Re: Proč si
Nedávny test i30 za 4 kilá a OIII za 9 >:D
Avatar - wakantanka
1. 12. 2017 10:39
Re: Proč si
To s tým interiérom je rovnaké ako minule testovaný Karoq vs 3008, Peugeot v základe a pár príplatkami, Škodovka takmer v plnke. :-)
Avatar - woody-alien
1. 12. 2017 10:59
Re: Proč si
To myslíš vážně ? Známkovaná je cena Active Lineartronic....ale zobrazená Executive Lineartronic ES. Cenový rozdíl je 240t - to je podle tebe základ s pár příplatky ? A jen tak na okraj, z testu by člověk nabyl dojmu, že EyeSight je už součástí výbavy Active, což je nesmysl. A ještě hůř - k jinému než testovanému motoru ho nepořídíš.
Avatar - wakantanka
1. 12. 2017 12:13
Re: Proč si
o.k. tak beriem späť, moja chyba :-)
Avatar - woody-alien
1. 12. 2017 12:41
Re: Proč si
V pohodě...tady musí být furt člověk ve střehu, o čem se píše a na co ve skutečnosti kouká. ;-)
1. 12. 2017 16:09
Re: Proč si
S takovým přístupem by nemohli známkovat, ani kdyby byl k dispozici silnější. Protože by pak zase byl v nevýhodě Kodiaq. Mne jen překvapuje, že ta čísla tolik lidí čte (podle toho, jak se to tu řeší). Asi by mě to nemělo překvapovat, ale známe to - podle sebe soudím tebe. A já to v testech přeskakuji. Body jsou podle mne o ničem. Ani hvězdy prakticky neregistruji, protože je výpis testů u nejnovějších čtyř vůbec neuvádí, takže se mi nedostanou do povědomí (nejsou vidět ani z diskuze; vnímám je jen skrz diskuzi samotnou, když se to tu řeší; v testu samotném jsou, ale typicky je přehlédnu, i když si ho už otevřu).
Avatar - Emel
1. 12. 2017 08:54
Re: Proč si
To by asi odpovídalo lépe... bylo by zajímavé vidět, jestli by DSG dokázalo v dynamice částečně umazat přece jen citelný rozdíl ve výkonu (44kW je hodně).
2. 12. 2017 10:41
Re: Proč si
Samozrejme ze dokazalo, 132 kW s DSG udela stovku jen o 0,7s pozdeji, nez 177 kW s CVT. Podobne vazici Superb kombi s motorem 2,0 TSI 162 kW 4x4 DSG udela stovku za 7,1 - tedy o ctyri desetinky rychleji. A to ma porad o 15 kW nizsi vykon, nez Subaru se 177 kW. U Kodiaka 1,4 TSI DSG bez 4x4 udava Skoda kilo za 9,6, velmi silne pochybuju, ze by se to s pouzitim 4x4 pokazilo az na nejakych 12s. Jak uz jsem psal jinde byl by to motorovy debakl pro Subaru, ne pro Skodu. Zkuste se s tim vy subaristi nejak vyrovnat. Forester ma hodne kvalit, dynamika ale mezi ne nepatri.
Avatar - Floyd
1. 12. 2017 20:30
Re: Proč si
Tak dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, víme? Machala se minule překonal.
Avatar - Hammunasakra
1. 12. 2017 20:33
Re: Proč si
Machala vstoupí klidně i po3tí = proto je šéf :-)
neregistrovaný "SR20"
1. 12. 2017 08:28
Zasa jazvečík...
Až pri tomto porovnaní som si uvedomil, že Skode sa zasa podarilo vyrobiť jazvečíka namiesto proporčne správneho auta.
Rozbalit vlákno
6
1. 12. 2017 08:49
Re: Zasa jazvečík...
Tak Kodiaq je takova trochu prerostla obluda, ale to ma nasinec rad, cim vic se vozi vzduchu, tim lepe :-)
1. 12. 2017 11:08
Re: Zasa jazvečík...
Většina lidí kupuje auto na převážení lidí a nákladu, ty si to kupuješ kvůli přepravě vzduchu?
1. 12. 2017 11:20
Re: Zasa jazvečík...
ale mnohí ho kupujú aj pre suseda a čím viac vzduchu, tým viac auto.
1. 12. 2017 11:54
Re: Zasa jazvečík...
Sousedovi bych auto nepůjčil...leda občas traktůrek. Myslím, že doba aut pro sousedovu závost je dávno pryč.
Notabene, Kaďákem moc závisti nevzbudíš, stejně tak Subaru.
1. 12. 2017 12:36
Re: Zasa jazvečík...
na dedine si porovnávajú pipíky. Kody je v kategórii závidím. Pokiaľ má väčšina fabie a oktávky, je kody kráľ. Je to výraznejšie u ľudí, ktorí dobiehajú vocpoda. Vo svojom okolí vidím kopec ľudí, ktorí kupujú autá tesne na limite alebo aj kúsok nad, len aby sa tiež dotiahli na suv trend a nabrali trochu svalov a vzduchu. V meste, resp. s peniazmi sa to trochu posúva.
1. 12. 2017 12:42
Re: Zasa jazvečík...
Taky bydlím na dědině, sousedy prudí spíš počátěční zachrchlání výfuku po nastartování a hluk na sytiči než auto samotné ;-)

Resp, už dlouho jsem se s poměřováním tohoto typu nesetkal.
Avatar - 3_diamanty
1. 12. 2017 08:29
vyska nad zadnymi sedackami
v tom foresteri nie je preklep? pride mi to na taketo auto trosku malo.... zvlast ked nie sme v minivoze ale v SUV... je to dokonca este o centi menej ako v mojom malickom aute a to tam ozaj nemam vzadu nad hlavou miesta na rozdavanie.. kasna forestera pritom vyzera neskutocne vysoka... kde je problem?

inak superom kodiaqa ( razvorovo aj technologiami ) je za mnna skor outback ... forester je proste celkovo mensi aj ked nepochybne kodiaqa v terene vyskoli ;-)

z tejtdo dvojice za mna jednoznacne kodiaq... ale ak by bol super outback . ( ktory je skutocnym konkurentom kodiaqa ) .. zvolil by som subaru :yes:
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Blue Sun
1. 12. 2017 10:55
Re: vyska nad zadnymi sedackami
A všimlo si vaše ctěné veličenstvo, jak velký je rozdíl třeba ve světlé výšce obou aut? Nebo v pojetí střešního nosiče? Jen tohle je pět centimetrů rozdílu ve výšce. A na vnitřní prostor pak najednou zbývají jen tři. Což odlišná konstrukce střešního okna dovede hladce umazat.
Avatar - 3_diamanty
1. 12. 2017 11:14
Re: vyska nad zadnymi sedackami
ma sice vyssiu svetlost ako kodiaq ale aj celkovu vysku ma podstatne vacsiu... je kusok inak koncipovany to je jasne... ma zrejme profilovo zboku robustnejsi podvozok ( kvoli terenu ) .. zatial co kodiaq je uz skor na dialnice... ale uznajme ze 930 mm je malo... to je na urovni skosenej X4 ( co je az neuveritelne )... co je v kategorii SUV vcelku nelichotivy rekord taketo cislo .... inak prvy forester mi prisiel najkrajsi zatial zo vsetkych .... a zrejme mal aj vzadu viac miesta ... treba omrknut :-)
Avatar - Blue Sun
1. 12. 2017 12:18
Re: vyska nad zadnymi sedackami
Eh, učili tě vůbec číst? Autor jasně píše, že to je kvůli konstrukci prosklené střechy. Jinak by zřejmě kodiaka překonal, protože i vpředu je místa více.
Avatar - Loptos
1. 12. 2017 08:29
Dialog v autosalone v Subaru
A: Dobry den, chcel by som SUV pre manzelku
B: Mate chatu niekde v horach, alebo rad lyzujete?
A: Nie nie to vobec, potrebuje to do mesta na nakupy
B: Tak to ste o ulicu spatne, to Vam bude stacit Kodiaq

:-)
Rozbalit vlákno
53
1. 12. 2017 08:34
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Oblíbený mýtus pěstovaný Subaru fans. Ten úžasný pohon 4x4 u CVT je běžná viskospojka, o nic lepší než haldex...
Avatar - Uživatel_5340709
1. 12. 2017 08:43
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Šak právě, haldex 5 je hodně dobrý a tady měli prostor to pořádně srovnat, najít výhody, slabiny. Jenomže na to už jsme zvyklí, že Machi, nebo Bureš umí zajet maximálně na parkoviště před hyprem, nebo srovnat tabulkový rozvor. :'-(
1. 12. 2017 09:00
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Na běžné zasněžené cestě to bude plichta, myslím. A nějaký offík u obou limituje světlá výška...
1. 12. 2017 10:43
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Svetla výška 220 u Forestra je na úrovni Amarocku a pri tom som v teste ešte nevidel, že ho limituje svetlá výška.
1. 12. 2017 22:14
Re: Dialog v autosalone v Subaru
právě, pokud jsem se subaru skončil v milovaných Jeseníkách jízdu bylo to proto, že lesácká Tatra jela jinde a mých 220 mm..to bylo na tu sněhovou vlnu málo.... motor, ten bružčel furt, ale.....no traktor, no..... a tu škodováckou obludku ba ani Range rover bys s jejich 115 resp. 180 cm na hory nechtěl.... tam se řešení jmenovalo Vitara, či Mitsu L200....na druhé straně, subu jelo furt, dokud aspoň jedno kolo mělo adhezi, žejo, myslivče... dovézt pod poésed, to jááá, a zpatky...no však víte, k čemu je lopata,ne??
Avatar - KANKUNEN
1. 12. 2017 09:42
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Na komoru
1. 12. 2017 11:10
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Spíše na hlavu.
1. 12. 2017 14:16
Re: Dialog v autosalone v Subaru
S tím haldexem bych opatrnej, zrovna včera jsem ho měl možnost vyzkoušet v novým Tigim. Zastavili jsme v tý největší břečce ve 12% stoupání a (chvíle napětí)...
....z místa jsme se nerozjeli. Museli jsme pár metrů couvnout, kde to bylo více roztátý.

Takže ano, v 95% bude haldex plně dostačující, ale 5% krizovek bude permanentní pohon zvládat vždy líp.

Ještě k viskospojce. Subaru s CVT pořád předčí spoustu svých konkurentů:
[odkaz]

[odkaz]
1. 12. 2017 16:34
Re: Dialog v autosalone v Subaru
A bylo to kvůli pohonu všech kol? Nezabírala všechna čtyři? Nebo kvůli pneumatikám? A auta jako Tigi měla (a snad pořád mají; první generace ho měla, pokud mě paměť nešálí, druhá má nějaký ovladač, ale to je tak všechno, co si vybavím :-) ) nějaký offroad režim, který elektronice říká, že se nemá snažit rozjet jako na asfaltu a spojka by měla být sepnutá rovnou od začátku (i při pomalém rozjezdu; "na asfaltu" [ve standardním režimu] proaktivně připojí zadek až při prudkém rozjezdu, ne při pomalejším). Použili jste ho?
1. 12. 2017 19:39
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Proaktivně se zadek připojoval v Passatu B7 (u B8 podle mého taky). Ale Kodiaq i Superb normálně z rozjezdu bezmocně prohrábnou předek. Nechápu ale proč, u testu Ateky tady psali stejnou zkušenost. Ale v testlu Rasto Chvaly na Youtube se Leon choval úplně normálně a při prudkým rozjezdu rozhrabal všechny 4 (na sněhu).
Tak trochu si myslím, že ti, co to programovali, si z nás dělají pr*el..
Avatar - Beefcake
1. 12. 2017 23:36
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Haldex min. od 4.verzie, ale nechce sa mi to hladat, pri akceleracii dava viac na zadok, bez ohladu na preklz.
V podstate vsetky tieto riesenia su najma o jemnom vyladeni SW (ked odhliadnem od toho, ze Lineartronic je nadimenzovany na trvalu prevadzku 4x4) a to ma imho Subaru stale najlepsie. Samozrejme, aby sa rozdiel ukazal, treba hranicnejsiu situaciu ako je nejaky ujazdeny sneh na rovinke, ci rozbeh pod plnym plynom.
2. 12. 2017 09:58
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Uměla to už třetí generace. Záleží však na nastavení, jako u samočinných převodovek, kdy si automobilky logiku ladí dle svých potřeb. Ani to nemusí dělat přímo, pokyn může přijít z venku. Na tom nesejde. Je klidně možné, že na to mají někde v nastaveních volbu a prostě není zaškrtnutá. :-) Tohle chování je vypnuté a nazdar.
2. 12. 2017 14:39
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Haldex 4 uměl jako první spojit spojky pouze softwarově, trojka to neuměla a potřebovala k dotlakování tuším 1/6 otáčky kola.
Ale určitě nedokáže dát víc na zadek, respektive pouze pokud předek nemá trakci. Obecně vzato připojuje zadní nápravu k přední, takže nikdy nemůžou mít zadní kola větší otáčky než přední.
Každopádně obecně mezinápravová spojka není problémem v terénu, kde naopak může být lepší než otevřenej diferenciál. Naopak na silnici nebo tam, kde je dost trakce (tím myslím mokrý asfalt) je výhodou diferenciál, který "dokáže" rozdělit výkon mezi kola tak, aby to odpovídalo jejich stopám a to hlavně bez brždění.
3. 12. 2017 17:31
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Už trojka uměla zvýšit tlak na pokyn elektroniky (což umožňuje proaktivní chování). Dvojka uměla tlak pouze snížit na pokyn elektroniky (zásah ABS, couvání atp.). Rozdíl mezi trojkou a čtyřkou je snad v tom, že trojka zvládala fungovat čistě mechanicky bez jakéhokoli zásahu elektroniky (zásah byl možný, ale ne nutný), kdežto čtyřka spínala jen na pokyn elektroniky a bez ní nedělala nic. Jinak souhlas.
3. 12. 2017 19:14
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Díky za osvětlení, já teda jezdil akorát s jedničkou (velká bída), dvojkou (menší bída), čtyřkou (s tím jsem byl fakt spokojenej) a pětkou ale jen ve Škodovce (bída). Měl jsem za to, že ještě u trojky bylo potřeba rozdílu otáček.
Každopádně strašně záleží na softwarovým nastavení a pak na zbytku obzvlášť na nastavení systému brždění kol v zatáčkách a na citlivosti ESP. Třeba ten Superb na hranici přetočivýho smyku zmatkuje a odepíná haldex a brzdí přední kola (i při ESP sport). Tím se to celé rozhoupává a dokáže mě to dostat až do stavu, kdy vzteky tluču do volantu. Kodiaq se choval dost neutrálně a pak vybrzdil přední kola co to šlo. Passat B8 jezdí bokem i na suchým asfaltu.
Avatar - Hammunasakra
3. 12. 2017 19:38
Re: Dialog v autosalone v Subaru
:yes: :-!
4. 12. 2017 10:29
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Určitě. A na různé povrchy je třeba jiné naladění.

Píšeš, že pětkou jsi jel jen ve Škodovce, ale B8 má také pětku.
Avatar - Hammunasakra
4. 12. 2017 10:35
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Jako kesumb hodnotí pětku většina novinářů. Vlastně nejen pětku = většina novinářů hodnotí Haldexy = jako kesumb :-)
4. 12. 2017 21:14
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Vím a proto to zmiňuju, proto píšu, že je to celý o softwaru. Ale spíš to na mě působí, že když už tam nacpali DQ500 tak se nebáli nechat tomu trakci. Ale to už je opravdu hypotéza. Zvláštní je, že ten Sup je horši bež byl Kodiaq
2. 12. 2017 09:51
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Tak jestli Atecu ladili ve Škodovce a neví, co dělají... :-)
1. 12. 2017 19:46
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Ano, zkoušeny byly 3 režimy (snow, offroad, offroad individual). Všechna 4 kola zabírala (dle mě s prodlevou), ale auto se nerozjelo. Zimní pneu Continental WC TS 850.

Za půl hodiny jsem to zkoušel na stejném místě s permanentní 4x4 na zimních Goodyear UltraGrip Performance s o 20 mm užšími pneu a s menšími problémy jsem se rozjel a vyjel.
2. 12. 2017 10:11
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Když všechna kola zabírala, tak kde byl podle tebe problém? V necitlivém rozjezdu? Je možné, že se užší pneumatiky lépe prohrabaly břečkou?

Implikuješ, že je problém v připojování, ale nic z toho, co jsi napsal, to nenaznačuje. "Nevyjel" neříká, kde je problém.
2. 12. 2017 11:17
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Užší pneu (bez hrotů) by při rozjezdu měly mít spíš nevýhodu. Rozjezdy se zkoušely různé, od těch nejmírnějších možných.

Mně se zdálo, že se zadek nepřipojil hned, ale až s malou časovou prodlevou, kdy už prohrábla přední kola. V takových těžkých podmínkách, kdy prokluzují všechna 4 kola, je třeba, aby začala zabírat všechna 4 kola rovnoměrně-současně a to asi ani haldex 5 nedokáže. Anebo je chyba v naprogramování, jak psal kesumb.
2. 12. 2017 14:28
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Ono na sněhu může být právě mezinápravová spojka výhodou. Pokud se ovšem spojí před tím, než se kola protočí. Takto fungoval Haldex 4 v Passatu B6 a B7 a opravdu se to při rozjezdech spojovalo hned. Ostatně dřív měly všechny téměř offroady přiřaditelnej pohon a to bylo právě spojkou. Ve sněhu a bahně, kde je to principielně všechno kluzký je právě ideální mít otáčky všech kol stejný. To je možný buďto jednoduše spojkou (v případě mezinápravy) a nebo uzávěrkami. Problém je, že je to drahý řešení a všichni si za to nechají dost připlatit. Naopak nevýhodou řešení spojkou (mezináprava) je v tom, že když je sepnutá, tak jednou vnitřní a vnější kola vždy stejnou stopu (dvě vnitřní a dvě vnější) a tím vznikají parazitní momenty v pohonu. Výhodou je to, že při sepnutý spojce se na hranici smyku auta s Haldexem chovají přetáčivě (výhoda je zábava, ne nejrychlejší průjezd). Naopak nevýhodou je, že se tím celý pohon namáhá a odchází nejslabší článek. V Passatech to byla konkrétně převodovka.
Navíc některý verze Haldexu 4 měly mechanicky svornej zadní diferenciál až do 85% svornosti. Měl to tuším třeba Saab. Každopádně i ten Passat vyjel naprosto neuvěřitelný věci a obecně u B6 hrabaly vždy zadní dvě a jedno přední. Tam brždění kola bylo velmi málo aktivní. U B7 to změnili a bylo obecně nutný stát na plynu jak na rejči, aby se to vyhrabalo i přes brždění. Ovšem po cca 20 minutách visení na břiše v hlubokým sněhu se to začlo celý přehřívat. Haldex ale fungoval spořádaně. Zato brzdy byly snad doběla a k tomu smrdící spojky DSG.
Ostatně tady od cca 7 minuty:
[odkaz]
Je přesně vidět, že to chce dynamičtější šlápnout na plyn (aby si to uvědomilo, že to myslíte vážně) a pak to držet na plynu. Za povšimnutí stojí, že povětšinou zadní kolo jedno má otáčky odpovídající rychlosti jízdy auta (má trakci, protože je zatížený), zatímco jedno přední se točí rychleji (nemá trakci). Obecně se musí jedno přední a jedno zadní točit stejně (proto se dělá test křížení náprav). Každopádně je nutný stát na plynu, aby to mělo otáčky na brždění kolo a to zvlášť u automatu. Na nějaký pomalý rozjezd zapomenout. Pokud teda nemají všechny kola podobnou trakci (rovina/led).
Ale ani Superb ani Kodiaq se tak nechoval jako ten Leon a všechno to nejdřív masivně prohráblo. Navíc oboje v zatáčkách na asfaltu nervozně odpojuje/připojuje zadek až ej to fakt nepřijemný. U škodovky bych si za Haldex nepřiplatil. Ale u B8 je to naprosto jiný auto a bez 4 mot bych to nechtěl ani za nic. Tam je to nastavený úplně jinak a i na mokrým asfaltu je s tím auto podstatně zábavnější.
Avatar - Beefcake
3. 12. 2017 01:22
Re: Dialog v autosalone v Subaru
" Naopak nevýhodou řešení spojkou (mezináprava) je v tom, že když je sepnutá, tak jednou vnitřní a vnější kola vždy stejnou stopu (dvě vnitřní a dvě vnější) a tím vznikají parazitní momenty v pohonu." - a nie je toto problem skor pri uzavierke na samotnej naprave a nie v strede ?
3. 12. 2017 12:49
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Ono v zatáčce jede každé kolo svojí stopu, zadní kratší než přední, levá jinou než pravá. Takže když uzavřeš přední diferenciál - nezatočíš (to šlo třeba u V3S)
Když uzavřeš zadní diferenciál, máš motokáru, zadní kola jdou do smyku
Uzavřená mezináprava má nejmenší vliv na chování, protože rozdíly ve stopách kol na jedné straně auta nejsou tak velké. Každopádně to ale vliv má. Proto jsou auta se sepnutou spojkou v zatáčkách na plynu přetáčivá, pokud se připojuje zadní náprava. Což je obecně vzato lepší řešení, než připojovat přední (BMW). Proto byl Xdrive různě omezován pro rychlosti, uzavřené zatáčky a tak. Mimochodem třeba Hilux a ostatní s přiřaditelným pohonem umožňoval (nevím jak teď) jízdu s pohonem 4x4 pouze do nějaké rychlosti a doporučovalo se to jenom na kluzkým.
Ideální řešení jsou pochopitelně uzavíratelné diferenciály. Je to ale mechanicky složitý a na výrobu drahý. Krom toho to taky pokud to nemá jezdit jenom v terénu vyžaduje složitou elektroniku. Do drahých SUV za to pořád lze připlatit. Je ale nutný počítat, že když se pošle nějaký nesmyslný výkon do uzavřeného diferenciálu a k tomu s velkou trakcí, bude se to celý šíleně namáhat.
Každopádně ale mezinápravová spojka pokud je dobře nastavená umožní velmi dobré řešení a zvlášť na sněhu byla s tím Passatem fakt zábava (s ohledem na určení auta a težkej dieselovej čumák) a vyjelo to fakt nesmysly. Dokud jsem to nezahrabal tak, že tomu vysely kola skoro ve vzduchu, tak to pořád jelo. Ale třeba při tahání jinýho auta ze škarpy bylo znát, že to brždění kol má svoje limity. Po chvíli se to začlo celý přehřívat a kombinace spojkovýho automatu a brždění kol nedělá moc dobrotu. Musí se to držet na plynu, nejde to rozhoupat a do toho to dost necitlivě brzdí kola. Vůbec nechci vědět, jak dlouho to celej pohon vydrží.
3. 12. 2017 16:45
Re: Dialog v autosalone v Subaru
kola visely...
3. 12. 2017 18:25
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Záleží, co je vespod. Užší se nánosem spíš prohrabou (menší styčná plocha). Také záleží na hmotnosti auta. A pneumatice.

Takhle by se offroad režim chovat neměl. I když jde pochopitelně o víc, jednou z funkcí by mělo být, že zadek připojí okamžitě a nečeká na prokluz (něco jako lock režim u jiných systémů se spojkou) - v podstatě změní podmínky pro proaktivní připojení. Haldex samotný to umí. o tom není pochyb. Je to čistě otázka elektroniky a tedy nastavení.

Ještě je otázka, jestli jste měli DSG. Z hlavy si nevzpomenu, jak je na tom Tiguan s manuálními převodovkami. Na tohle je holt měnič lepší. Umožnění delšího prokluzu spojek a tedy jemnějšího rozjezdu by také mělo patřit k offroad režimu. Ale kdo ví, jestli to zrovna u Tiguanu chtěli takhle udělat. Časy se mění.
Avatar - JirkaV8
1. 12. 2017 23:20
Re: Dialog v autosalone v Subaru
jo je to nuda ;-\
1. 12. 2017 09:45
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Oblíbený argument proti Subaru. Dej si tu práci a podívej se na nějaká opravdová a nezávislá porovnání s účastí Subaru. Například ze Slovenska. Uvidíš na vlastní oči ten rozdíl v kvalitě pohonu.
Avatar - Hittman
1. 12. 2017 10:02
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Tak teď jsi jim zkazil celý den >:-[]
1. 12. 2017 10:42
Re: Dialog v autosalone v Subaru
A ako definuješ bežnú visko spojku? Ta v CRV hlási prehriatie ešte ani nezopne, Haldex tiež neznesie veľa, je to také postrkovadlo. Pri Forestri s CVT nájdeš dosť videí, kde štvorkolka dostala zabrať, ale sťažnosti na prehriatie som ešte nevidel.
Ale inak mi je ľúto, že verzie z diferákom skončili.
1. 12. 2017 16:49
Re: Dialog v autosalone v Subaru
V CR-V žádná viskózní spojka není. Haldex se mi na rozdíl od jiných systémů přehřát nepodařilo. Neříkám, že to není možné, ale nestalo se tak. Což se třeba o systému RAV4 říct nedá. Ani na okruhu, kdy na asfaltu dostává slušně do těla. Opět, vyloučit to nelze, ale ještě se mi to nestalo. Viskózní jsou v tomhle v opačném kempu. Ty potřebují teplo, aby pořádně fungovaly. Tam naopak bývá problém, že lidé prostě nejedou dostatečně ostře a nedokáží dosáhnout provozní teploty. Dnes je to však rarita. Kdo dnes používá viskózní spojky?
1. 12. 2017 21:16
Re: Dialog v autosalone v Subaru
OK zle som sa vyjadril. Použil som pomenovanie ako Mig_35. Myslel som rôzne elektronické systémy kde prenos spotretkováva viac či menej uzavrená spojka. Visko je väčšinou len ako doplnok diferáku a na okruhu by potom trpeť nemala. No a prehriaty Haldex som už videl, ale bolo to práve v teréne na asfalte, kde musí prenášať dosť momentu a chladenie obtekajúcim vzduchom je nulové.
2. 12. 2017 09:34
Re: Dialog v autosalone v Subaru
V terénu na asfaltu?

Mně se spíš daří přehřát spojky při blbnutí v blátě atp. Tam tolik do těla nedostává, protože kola můžou prokluzovat relativně snadno, rychlost také není šnečí, ale pracuje neustále. Nějaké delší jízdy v náročnějším terénu, kde bych musel jet krokem, s podobnými auty moc nepraktikuji.
Avatar - Uživatel_5340709
2. 12. 2017 09:59
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Vidím to v Jesníkách na horách běžně. Jak má SUV viskozní spojky a někde se trošku hrabe do kopce třeba na sněhu, do 5ti minut se ty systémy pálí, smrdí a je evidentně vidět, že jim to nesedí.
2. 12. 2017 10:29
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Já to normálně zkouším na něčem rovinatějším. I to některým systémům stačí. Asi budu muset někdy zkusit vzít Haldex do nějakého uklouzaného kopce, kde si bude moct hrabat a hrabat, v nízké rychlosti. Jak říkám, že se mi to nestalo, neznamená, že se to stát nemůže. Sám preferuji pořádnou mechaniku, která je sice pro většinu lidí naprosto zbytečná, ale líbí se mi. A i čistě mechanické řešení se může přehřát, ale takový Torsen prostě nemá možnost to vzdát. Leda rozpadem na prvočinitele. :-)
Avatar - Uživatel_5340709
2. 12. 2017 11:49
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Už jsem měl možnost trochu potrápit Oct. III v 4x4 s haldexem 5 a musím říci, že to bylo výrazně lepší. Rozhodně nic nesmrdí, snese křížení, dokonce bych řekl, že může zabrat i jedno kolo, ale na sněhu se to zkouší blbě, když nemáš válce. Otázka je, jak dlouho se dá trápit oproti mechanickým diferenciálům.
1. 12. 2017 12:49
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Japonský systém dokáže pohnúť autom aj s jediným kolesom v zábere, dokáže to Haldex?
1. 12. 2017 14:44
Re: Dialog v autosalone v Subaru
No já ti nevím, ale pokud vím toto umí systém pohonu které má 3 nebo 2 100% uzamykatelné diferenciály v současné době MB G class a pak Jeep Wrangler Rubicon. Ostatní to mají nápravovou uzávěrku nahrazeno bržděním protáčejícího kola ASR.
Už jsem viděl auta co nahrazovalo uzávěru ASR a po pár hodinách v terénu se dalo na brzdách smažit vajíčko.
1. 12. 2017 19:41
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Uzavíratelnou mezinápravu i zadek má pořád za příplatek Touareg (terraintech), mívalo to minulý ML. Určitě to mají za příplatek RRS a RR.
1. 12. 2017 20:42
Re: Dialog v autosalone v Subaru
No jo, ale všechny co zmiňuješ jsou fulltime 4x4 tedy musí mít 3 diferenciály a 3x100% uzávěru má dnes na trhu pouze G class. No jak píšeš + uzávěru zadního má i Jeep GCh a většina pickupů na trh. Třeba taková legenda jako Defender měla továrně jen uzávěru mezinápravy. Co jsem psal o dvou diferenciálech platí pro auta co přiřazují předek až v terénu tedy nemají mezinápravu a po silnici jezdí na zadek.
1. 12. 2017 16:53
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Ano. A v obou případech jsou slabinou nápravové diferenciály, které jsou i u Subaru v dnešní dobře otevřené. A otevřený diferenciál na nápravě je prostě konečná, když máš kolo "v luftu" (lehce se protáčí). Když nemáš svorné diferenciály na nápravách, nemáš uzávěrky na nápravách, tak nezbývá než protáčející se kola brzdit. A to auta s Haldexem umí také.
Avatar - Beefcake
1. 12. 2017 23:42
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Ono to na papieri funguje vsetkym, ale ked si pozries realne videa, tak len malokto to ma vyladene tak, ze na to jedno koleso je schopny preniest dostatok vykonu/momentu, aby sa nieco udialo. snahu kolkokrat vidno je, ale vysledok ziadny. Inak ten otvoreny diferencial + brzdy su evidentne najlacnejsie z hladiska nakladov, co ej asi hlavny dovod, preco na to prechadzaju prakticky vsetci. Vsetko v aute maju, len to spravne nadimenzovat a zvysok su len hracicky so senzormi a softwarom.
Inak opat pripominam jeden uz velmi stary zaujimavy dokument, ze s cim vsetkym uz pocitali pred 17 rokmi: [odkaz]
Tu je par clankov pokope: [odkaz]
2. 12. 2017 09:27
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Matně si vzpomínám, že jsem před lety viděl video z USA s Passatem B6 na šikmé rampě s válci a vyjel to. I s jediným kolem (tedy třemi na válcích; zkoušeli různé konfigurace). Mám takový pocit, že kromě Subaru to bylo jediné auto, které to zvládlo - z testovaných a zase tolik jich nebylo (možná šest, sedm aut). Pochopitelně záleží, jak moc si které auto přibrzdí a tedy na stoupání (a také, jak je ten systém rychlý - v tomhle testu jakmile příliš zaváhá, sjede z válců a je konec). Ten test mi utkvěl v paměti, protože mě to překvapilo.

Zmátl jsi mě tím, že jsi se ptal, jestli to zvládne Haldex. Tohle totiž není funkce Haldexu. Takže jsem si říkal, co si asi tak myslíš, že tam má Subaru. Pokud jsi to myslel takhle, tak ano, záleží na odladění a opět platí, když dva dělají totéž, není to totéž.
3. 12. 2017 12:58
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Jenže Haldex 4 měl v některých specifikacích mechanicky svorný zadní diferenciál až do 85%. Ale právě ta B6 nechávala dost prohraboval to nadlehčený jedno přední kolo. Zadní se ve všech situacích točily stejně.
3. 12. 2017 16:39
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Tady se myslím vyhrabal i na předním. V kterém autě měli mechanický svorný diferenciál? To byl nějaký torsen, ne (podle těch 85 %), nebo co to bylo? Pro Saab Haldex připravil řešení se dvěma spojkami, kdy ta druhá fungovala jako uzávěrka [otevřeného diferenciálu] na zadní nápravě. Jako VAQ VW (kde je také Haldex), jen to bylo na zadní nápravě čtyřkolky, místo na přední předokolky.
3. 12. 2017 17:16
Re: Dialog v autosalone v Subaru
To bylo myslím ono, přesné řešení neznám. Měl jsem na mysli, že to nebylo zásahama brzd. Ale nevím kde to všude použili.
3. 12. 2017 18:33
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Měla to například Insignia. O žádném mimo GM nevím (alespoň mě teď žádné nenapadá).
1. 12. 2017 16:29
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Ona to viskózní spojka nebude. Tu měli u manuálních převodovek. To byla ta mechanická klasika Subaru.
1. 12. 2017 20:45
Re: Dialog v autosalone v Subaru
No a měli ještě takovou jako redukci docela fajn vychytávka.
Avatar - Ozzman
1. 12. 2017 08:37
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Ale notak.... Kodiaq projede nezpevněnou zasněženou cestu taky.... Na hory na lyže jezdím taky a stačí mi FWD kombik >:D
Avatar - lamal
1. 12. 2017 15:43
Re: Dialog v autosalone v Subaru
Tym chces obhajit, ze forester ponuka viac v terene ako len to co si uviedol a ma pri tom este aj lepsie ovladanie na ceste ? Lepsie odhlucneny podvozok a ziadne razy ani na velkych nerovnostiach k tomu vsetkemu. To je dost debakel... pre tych co hladaju viac... pre tych je vlastne subaru a nie kodiaq to je tiez pravda.

Zas nechcem tym naznacit, ze kazdy musi hladat viac :-) Niekomu staci aj to co zvladne kodiaq tj schopnosti obyc kombika s hladexom
Avatar - woody-alien
1. 12. 2017 08:32
Než se strhne mela
V souhrnné tabulce dílčích hodnocení Kodiaqu "naskočilo" o půl bodíku (7.75 místo 7.25) víc za pořizovací náklady, než dostal od redaktora. Celkový průměr však odpovídá, takže zřejmě nedošlo k zákeřnému útoku na zemi vycházejícího slunce. ;-)

Přesto mi nepřipadá šťastné, že z otcovské úlohy kontroly domácích úkolů žáka 1.stupně ZŠ nevyjdu ani tady.
Rozbalit vlákno
11
1. 12. 2017 08:38
Re: Než se strhne mela
Díky za upozornění, už by to mělo být v pořádku.
Avatar - Ozzman
1. 12. 2017 08:40
Re: Než se strhne mela
Objektivně Kodiaq testem proleze lépe. Motor o dost lepší, prostor taky... Na to se hraje, taková jsou pravidla :-)
Avatar - Emel
1. 12. 2017 08:43
Re: Než se strhne mela
Nějak jsem nepostřehl, že u Kodiaqu vypadla z nabídky 1.4TSI s čtyřkolkou (a tím i s manuálem)... to mi přijde docela škoda, v dnešní post-dieslové době, podle všeho to byla i pro Kodiaq důstojná motorizace.