Na legendární motor VW/Audi s pěti ventily na válec a přeplňováním turbodmychadlem dodnes mnozí přísahají. Čím byl tak výjimečný a proč v tichosti odešel s příchodem normy Euro 5?
Nejvýkonnější verze nebyla jen v audi TT, jak píše autor článku, ale v seatu leon Cupra R, taky ještě byla jedna verze motoru, 1,8 turbo s výkonem 154 kW, taky byla v seat leon, o té autor článku vůbec nepíše... :'-( a kolik měla verze bez turba, taky v článku není, myslím, že pro porovnání by nebylo špatné to doplnit :-!
1.9 PD 96 kW byla doslova raketa! Taková, která v každém voze koncernu byla horší jak ve zrychlení tak maximální rychlosti v porovnaní s nejslabší 1.8T. A to nemluvě od dalších věcech.
K tomu měla kultivovanost jako nelegální islámský imigrant a s hlučností, že by vzbudila všechny mrtvé na 50 km vzdáleném hřbitově.
Ovšem co čekat od jedince s vážným kognitivním nedostatkem, který žije na vlně falešného pocitu mohutného zátahu, který je ovšem vyvolán pouze klamným vnímáním reality, kdy v oblasti pod turbem PD vůbec nejede, pak "zatáhne mohutně"´a zase nejede.
Naproti tomu 1.8T jede i pod plnícím tlakem turba a tudíž sice tak "mohutně nezatáhne," ale táhne lineárně dál a dál a dál. A tam kde bude PD už zběsile řadit 5, možná šestý převodový stupeň bude 1.8T řadit teprve ze třetího na čtvrtý a bude mizet "raketě" PD pomalu v dáli. Ano, spotřeba 7,5 litru proti 5,5 až 6 litrům u PD je skutečně šíleně vysoká! :yes:
Aneb další z jedinců, který žije v klamu, že nedokonalé je vlastně dokonalé a denně o tom přesvědčuje sebe a dává najevo svoji nemoc ostatním. :-)
žral jako ruský pásák :no: A v normálních provozních otáčkách vůbec nezatahoval. Zlatý diesel 1,9TDI PD 96kW. To byla oproti téhle muzeální "legrandě" úplná raketa!
Sam si vyměním vzduch filtr a olej i olejovy filtr vše je po ruce.V Pasikovy s 1.8t jsem ani nevěděl kde to všechno je a věřte servisu že to vše vyměnily.Srala se mi váha vzduchu a co asi 15tkm ji nechal měnit.Jinak s chipem a 300tkm žil.
... mohu potvrdit, mám jej (1.8T 20V Octavia 99) již 19 let a nedám na něj dopustit.Jediný problém za celou dobu 1x "odvzdušnění klikovky" nebo tak něco. Při pravidelné výměně oleje atd. vše ostatní bez problémů. Znám ještě další dvě osoby co vlastní tento vůz delší dobu a mají stejnou zkušenost. A o tom, že jede, žádná... nejhůře to nesou ti co jezdí v prémiových značkách s velkým egem,při předjetí nebo když jedu jejich tempem, nechápou, že tak stará Octavia jede ... ;-) Za mně max. spokojenost, koupil bych znovu, pokud by byl nový vůz s tímto motorem.
Třeba proto, že netrpěl na fatální závady, např. s písty, rozvody, karbonováním? Pokud se měnil olej včas, jednou za čas shodila olejová vana, připadně vyčistila (k tomu sací koš), sloužil tento motor výborně. Což se třeba o 1.8 TSI vždy říci (napsat) nedá.
Citace z článku: "K původní se 110 kW přibyla později verze se 132 kW a dále varianta se 165 kW. Posledně jmenovaná a tedy nejvýkonnější verze byla specialitou výhradně vozů Audi, přičemž asi nejčastěji na ní narazíte v původním kupé (roadsteru) TT."
Tak to jsem rád, že Leon Cupra 4 se 165 kW neexistoval. Chtělo by to prostudovat zdroje, že ten motor nedostala Škodovka ještě neznamená, že ani nikdo další.
TT malo rovnaku prednu a zadnu napravu ako vsetky menovane... obycajny 4kovy golf, preto to bol taky barbie sport car, pokial tomu nedali zadny spoiler, tak sa na tom vysypalo vela ludi... neskor zistili ze ta zadna naprava to moc nedavala :-)
schvalne som ho vynechal, od skatule ako Polo necakas zas tak moc, ale od auta proporcii TT 1 generacie cakas nieco viac a nebolo to tam
Podle mě si pan Dusil opět neoveřil pořádně informace. V OI verze motoru AGU se 110 kW splňovala Euro 2 a posléze Euro 3 s jednou lambda sondou, měla lankový plyn.
Ale například verze 110 kW AUM a pak i AUQ 132 kW pro RS, které přišly v roce 2000, měly dvě lambda sondy, sekundární čerpadlo vzduchu, e-gas a ty plnili již EURO 4. ;-)
Měl jsem ho v A4 quattro B5, moriginal AJL 132 kW, mechanicka skrtici klapka (prosim opravte si v clanku, ze 132 kW verze maji vzdy elektronickou, to neni pravda). Motorr byl upraven nejdrive na 240k, potom az 260k (zmereno na brzde). Upravene turbo, vyfuk, vstriky, sani, mezichladice, ale vse s puvodnimi strevy (pisty, ojnice, vacky), najeto pred upravou cca 150 tkm. Ten motor vydrzel ctyri roky TERRORU amaterskeho zavodeni (Sosnova, Hradec, Bela pod Bezdezem), styl brzda plyn, omezovac na 6500 ot. Za celou dobu jsem menil jsem jen olej a kdyz jsem ho prodaval jelo to porad jak raketa, nezralo olej, nekourilo a startovalo na tuknuti. Co chcete vic? :-!
To sice ano, ale ty přišly až v roce 2002, v době, kdy se 1.8T už sériově asi 6 let masově vyráběl. Ještě na přelomu tisíciletí byla v nižší střední typická motorová paleta 1.4/1.6/1.8/2.0, často i souběžný mix 8V a 16V. A pokud jsi na kufru měl 2.0 16V, tak to už bylo "dělo", se kterým ovšem, pokud se bavíme o civilních, ne "sportovních" verzích aut, i ta nejslabší a podladěná 1.8T neměla na cestě problém. Protože třeba ten Focus měl ve dvoulitru 96kW, Megane tuším 103kW, Astra 100kW atd.
A když zmíním české reálie, tak novou Oktu s 1.8T jsi v roce 2000 koupil někde od 540tKč (v kontextu dnešních příjmů ekvivalent současných cca. 1,25M), RSo za cca. 680t.
A když pak v roce 2002 přišlo první STčko, tak cenovka začínala na 865t., u celoevropsky raritního RSa na 1,15M.
Zůstal i v Seatech. Dvoulitr určitě nebyl výrobně o moc levnější. Spíše to byla politika koncernu: točivější motor do "sportovních" značek, táhnoucí odspodu pro VW a Škodu.
Podvozek tvrdy jak prkno, nedotacivy, jednoducha zadni naprava.. V zatacce to nebylo schpny prenest vykon na silnici a za volant to pekne tahalo :-)
Ale ten motor, to byla bomba. :yes:
Turbo odfukovalo. Na dalnici to predjelo snad vsechno.
Kazdy chtel zavodit :-)
Pekne vzpominky.
A podle me nejhezci GTI.
Ale spotrebu bylo tezky stlacit pod 13.
Myslim, ze to jezdilo bezne za 17-20. >:D
O 1 ? Já jsem se svezl také s O1 v základu 110kw až nedávno a byl jsem hrozně překvapen, jak moc dobře to jede a o to horší a děsivější je kombinace s naprosto podměrečným podvozkem této Škodovky >:-[]
tak ono ten motor ani v ziadnom sportaku nebol, jak GLF/Passaty alebo aj TT boli podvozkovo velmi premerne vozitka, schvalne nechcem prudit aby som ich nazval podpriemernymi... mozno POLO GTi bolo najlepsie z toho, takze fakt ziaden zazrak
jj pri tom ked si kuknes WIKI a Skyactiv tak, sa tam riesia iba 3 veci: vysoka kompresia, oktanove cislo paliva a detonacne spalovanie... na druhej strane nemam zmapovane pri akej kompresii by to fungovalo ako diesel...
Jo na obycejny auta si to verilo bohuzel cokoliv sportovniho tomu ujeli ...140kw v ty dobe mela treba honda z 1.8 atmosfery...subaru melo u wrx 160kw STI 195kw...
Mám pocit, že přes několikeré upozornění odmítá pochopit, že detonace a samozápaly nejsou to stejné a dále tedy šíří své mylné teorie ve kterých obojí míchá do kupy.
Charakter to mělo podobný jak série, protože točivý moment to mělo pořád velmi plochý. Když budu věřit grafu, tak maximum 295Nm v 2.200 - 2.500 ot., pak velmi pozvolný a plynulý pokles do Pmax, které bylo v 5.600 ot., tzn. i tam stále hodně pěkných 252Nm.
U mne cca. 100tkm, u dalších majitelů dohromady minimálně totéž, takže dnes už má natočeno včetně sériového stavu okolo 300tkm. Ještě loni to auto denně jezdilo (r.v. ´00) a jediná závažnější závada byl věkem prorezlý chladič.
Bylo to skutečně parádní svezení, motor tichý, s příjemným lineárním zátahem, přitom suprovou spotřebou, moje za 6 let a 100tkm byla 7,78. Jen na ten výkon bylo potřeba vylepšit sériový houpavý podvozek (sportovní tlumiče) a počítat s tím, že brzdy i přes čtyři kotouče nejsou žádná sláva.
Ja som to vnutorne porovnaval s 2 litrom v Escorte RS2000 ties so 110kw, mozno preto mi slabsia verzia prisla priemerna.
O moznostiach ladenia som pocul, po uprave to uz muselo ist viac nez slusne. Ale asi sa aj zmenil charakter s tak vyraznym narastom tociveho momentu, nie? Vzhladom k vykonu musel pribudnut hlavne v strednych otackach.
Ale původní motor bez turba přece neskončil, ten se nabízel dál ještě docela dlouho dál.
Jaké motory měla tehdy kompaktní konkurence, třeba Megane I nebo Focus I? Myslím, že tam byly vesměs atmo dvoulitry podobných parametrů, tj. výkon 90-100kW... a snad i podobné spotřeby.
Jinými slovy, já tam tu nouzi nevidím.
Z nouze ctnost, to je pro mě třeba nemít pohon 4x4 a prezentovat úžasný systém Grip control ;-)
V '98 som kúpil nový Passat 1,8T Comfortline s Technik Paketom. Auto bolo na svoju dobu celko svižné a rýchle, spotreba primeraná a hlavne bolo úplne spoľahlivé.
Pointa je v tom, že to auto dodnes jazdí u vzdialenej rodiny, ako kára pre všetko okolo domu - má dvadsať rokov. Pokiaľ viem, tak nemalo žiadnu vážnu poruchu, len sa menili spotrebné veci.
V pravom slova zmysle dobré auto a motor. :yes:
Pan Dusil asi rata aj s velmi zakarbonovanymi motormi, tam totizto hrozia samozapaly... :-O
Tiez mi pride trochu divne, ze riesi samozapaly ked vlastne ide vzdy vacsinou o detonacne spalovanie ako problem vysokej kompresie/poctu oktanov paliva... :-)
Utržená převodka řízení? Co si s tím proboha dělal? Já se svojí O1 někdy jezdím jak na rallye, ale nic takovýho mě nikdy nepostihlo ač má 3 kila na hrbu. Ano odešel mi hřeben a začal téct, tak jsem za horentní sumu 2000 Kč vyměnil celý řízení, ale utržená převodka řízení to si s tím někde vzal obrubník a teď to svádíš na kvalitu O1.
No dobře, ale kdybys dneska projel třeba 1.6SCe a 1.6TCe u Renaultu, tak bys došel asi k tomu samému, ne? Nebo nakonec i 1.0MPI vs. 1.0TSI... prostě přidání turba je posun do jiné ligy vždycky.
Každopádně, proti tehdy běžným atmosférám i prvním TDI 66kW to byla raketa.
Ale ten perex... proč už dnes nemůže vzniknout tak úžasný motor... to mi hlava nebere a článek dává odpověď pouze v tom smyslu, že přímovstřik je principálně úspornější...
A myslíš, že ty dnešní přeplňovaný osmnáctistovky budou za 15 let pořád bez problémů jezdit? V tom je 1,8 turbo zázračnej, že měl výkon, přijatelnou spotřebu a zároveň životnost. Jestli ti teď motor jede výrazně líp není relevantní. Důležitý totiž je jak dlouho ti takhle líp bude jezdit, aby si záhy nezjistil, že ti ho zničila nějaká fatální konstrukční závada a ty si můžeš jít koupit nový auto.
Znam jednoho, ktery ji ma stale ve sve garazi a nechce ji prodat. Ja mu rikam, ze zvysuje prumer stari vozoveho parku v CR (MD z toho ma nocni muru) a on na to nedba >:D
V Octavii RS I, jela parádně, pokud jela. Třikrát mě nechala na silnici se závadou na zapalovací cívce, utržená převodka řízení a vylágrované ložisko předního kola, a pár dalších problémů, to vše do 100 tis. Km. Ještě dnes se nemůžu zbavit předsudků k VAG a jejich 'pověstné spolehlivosti'.
Ta základní 110kW verze byla vcelku přidušená, protože tehdy ty běžné dvoulitry měly často 85 - 100kW. Stačilo si pohrát se SW (úpravců bylo mraky) a byla z toho taková raketa, která až na výjimky neměla na českých cestách konkurenci.
Osobně jsem měl tehdy kousek upravený od Motordesign (ze začátku dělali i okty WRC) na 148kW/295Nm, což jsou i dnes solidní čísla, natož před 15 lety, kdy to byl nenápadný sleeper, který jel v reálu dynamicky stejně, jako třílitrové Mondeo ST.
Sice to byl jen pětikvalt, ale zase dvojka šla točit ke 115 a trojka ke 170 km/h.
Podle mého názoru si autor článku klidně mohl ušetřit celou stať věnovanou samozápalům, protože k nim prakticky nedochází. Daleko kritičtější pro volbu kompresního poměru je vznik detonečního hoření, které nastává obvykle mnohem dříve než by došlo k samozápalům. Ostatně i proto se do motorů montují v prvé řadě čidla klepání a ne čidla samozápalů.
O nežádoucím detonačním hoření však v článku není ani slovo.
Jinak souhlasím celkem s názorem že v atmoverzi je ten motor docela paskvil, protože kontraproduktivní honba za marketingově oslnivým počtem ventilů vyústila v pomalý průtok směsi kolem ventilů a tím i nedostatečné rozvíření. Nicméně turbo tohodle nuzáka skutečně přetvořilo na celkem solidní dílo
Silnejsia verzia (132kw, poznam z Audi) mala charakter a vcelku pekne gradovala aj mala silnejsi zatah. Na tu dobu prijemne zvezenie.
Slabsia verzia bola pocitovo slaba, neprinasala nic extra naviac voci atmo dvojlitrom.
Chcelo by to skusit tu najsilnejsiu verziu so 165kw, ta moze byt stale fajn a zrejme ak hovorit o zaujimavom motore, tak o nej. Bude mat uz aj dost sily, aby ponukla nadpriemernu dynamiku aj na dnesne pomery...
Inak si tiez myslim, ze je to skor faktom, ze islo o motor v Octavii 1 RS a vseobecne vyrazne prevysoval zvysok jej motorizacii, takze bol snom kazdeho mladeho vodica. Dnes uz si tuto nostalgiu moze dovolit kazdy dedinsky mladik, tak zaziva recesiu. >:-[]
Z nouze ctnost je opravdu neco jineho, ale ten posun v pripade tohoto motoru z nouze na ctnost je zretelny a nebal bych se rici dolozitelny.
Vzpominam si, ze pokracoval v octavii tour spolu s 1.6 (B) a 1.9 (D).
Dinar ti to napisal, ani tie najvykonnejsie 2,3t alebo 2,0t neboli bez problemov, plati ze tie menej vykonne vydrzia viac... inak tento clanok nevysiel, ze to je naj motor sveta tak sa najdu aj ine motory
Shodou okolností to byla první Octavia ve které jsem jel, při uvedení na trh. A ten motor nebyl marný... akorát měl tenkrát tuším jen pětikvalt a dost to žralo, ale těch 92kW tomu člověk věřil.
Turbo bylo jiný level... což ale není žádné překvapení.
motor dokonale vystihuje staré české úsloví které říká: z nouze ctnost. Jako atmosféra to byl paskvil který nejel ani za boha, stačilo přidat turbo a voila super motor.
Já si ten motor pamatuju nejvíc z doby kolem r. 98, když se objevil v oktávkách a každý z jejich pilotů měl tendenci se poměřovat, faktem je, že jsem tedhejší 528i musel dost drtit, abych se takovému dychtivci na dálnici pomalu vzdálil, nejelo to špatně. ;-)
Všechno "stage 3" auta s brutálním čipem. Ve standardu (LPT) měl 2,3t stejný výkon jako ta vw 1,8t. Nic proti nim, ale "úplně jinde" saabí turba prostě nebyla.
Jasně, ale soudobá Saabí a Volví turba byla úplně jinde a aftermarketu je na ně všude plno. Lehce přifouknutej 2.3T dokáže ohromit ještě dneska.
[odkaz]
[odkaz]
To samý platí pro Lanciácký 20vt, to taky jelo jako hovado.
Člověk by řekl, že na hřbitově zakopány, ale na rozdíl od 1.8T se furt ještě vyráběj.
V Číně montujou upravený Twin Sparky do různejch aut (třeba Trumpchi):
skorej ako krutiak co v lahkom aute dozenies prevodmi je spotreba oleja, 1.8vvti 141kw je bohuzial postrach, vsetci co zhanali a riesili celicu vedia... a nie len olej ale i prasknute valce/bloky
dobre iduci turbo drziak je myslim dostatocny legend status... keby si ten motor chcel upravit zistis aku ma ponuku aftermarket parts ;-) dalsi status legendy...
Jj, asi to bude viac spomienkový optimizmus ako genialita motora. Ono totiž po atmosférickej verzii 1,8 20v, ktorá v Octavii nebola nijak oslňujúca (aj keď vo verzii pre pozdĺžnu zástavbu v A4 pôsobila lepšie), bol turbomotor s jeho krútiakom pocitovo o dve triedy silnejší a v danej dobe 1,8T skutočne bola najlepšia motorizácia koncernových áut (s R4).
Dnes má ale také vlastnosti v podstate každý TSI motor a (až na 1,0MPI) sú všetky benzíny preplňované , takže logicky nemôže vynikať nad ostatnými.
On ten motor nijak zázračnej nebyl, lidi na něj vzpomínaj hlavně proto, že to byl první civilní/bIbuvzdornej turbobenzín, ke kterýmu se dostali. Dnešní přeplňovaný osmnáctistovky jezdí výrazně líp.
Na druhou stranu, 1.8T měla i má výrazně větší potenciál, co se úprav týče.