Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design

Zpět na článek

Autodesign na Auto.cz: AUFEER A.concept Petra Nevřely

38 komentářů

Docela dobře odvedená prezentace jednoho studentíka 😄. Dalo to evidentně i dost práce a asi u toho přemýšlel, ale kde je originalita, vize, emoce, nadhled, nadčasovost, skloubení tvaru a fce. Dobře zmáklé řemeslo nebo otročina nikdy nebude zárukou prodejního úspěchu! Tuctového rádoby designu máme okolo sebe spoustu! Viditelná inspirace u mnoha existujích vozů a studii mi připomíná postupy čínského copydesignu.
Dobře,originalita tam moc není, ale dalo mu to hodně práce.Ono, mezi námi,každý někdy začíná a uvidíme za 10 let.Každopádně vykročil správným směrem-studovat stojařinu a na to nabalovat dsign.Bude mít a už má smysl pro realitu.Jedna věc je nakreslit futuristikou věc, která je nevyrobitelná, myslím za rozumné peníze.Takže tu Čínu bych si docela odpustil.A´t se mu daří.Alespoň studuje a snaží se něco dělat.Jiní jen kritzují a tohle by nenakreslili,kdyby seděli u počítače zbytek života.
Tano
Na první pohled mě to auto jako originální přišlo. Nemohl jsem si vzpomět na žádné co by mi ho přpomínalo, snad jen ta přední část mi trošku připomíná ty nové americké Fordy. Ono v dnešní době se snad už ani nedá udělat auto, aby vám nějaké předešlé už nepřipomínalo. To už by musel být jedině tak nějaký nový batmobil pro Batmana 😄
Pokud bych o oboru neměl trochu přehled, přestože si myslím, že o designu a vizuální stránce věci může mluvit skutečně každý, koho se to dotkne, nepolemizoval bych. Není každý designér kdo studuje -dyzajn-, nebo si to napíše na vizitku. Designér by měl mít představu o technických oborech, smysl pro obestavění prostoru, přehled o materiálech, technologiích, konstrukci. Ale v reálu ani ten nejlepší programátor ti neudělá pěkné web stránky a rámař ti taky nenamaluje krásný obraz! A může nabalovat sebevíc. Na design forech jsou tisíce podobně dobrých talentů, možná to je jen můj dojem z jedné práce, ale...
BaracudaJ
:yes:
secteno podtrzeno,
o designu opravdu muze mluvit dnes kazdy, bohuze delat jej muze opravdu jen nekdo, neni to o tom, ze si udela clovek par nejakch vizualizaci.. ale pretransformovat novou myslenku do tak omezeneho tvaru, jako je klasicky automobil na ctyrech kolech..
asi je to fakt problem a tento projekt to jenom potvrzuje. minimalne tim, ze neprinasi vubec nic noveho. objemy jsou uplne mimo a i ty americke fordy pusobi lehceji a proporcneji.
pravda je, ze se clovek uci cely zivot, ale to ze toto je diplomovy projekt, myslim neni moc dobra vizitka. alespon ne, co se tyce designu. ja zase nerozumim strojarine na takove urovni, ale aspon se do toho nehrnu. a fakt by to asi nemeli delat ani strojari.
BaracudaJ
Myslím, že význam diplomové práce příliš přeceňuješ. Je to sice závěrečná práce tvého studia na Vysoké škole, kterou se pak prezentuješ u státnic, ale v první řadě jde o první opravdu samostatnou práci. Práci, při které může předvést své nabyté vědomosti či na sebe upozornit.
Ale pokud to člověk zhodnotí s odstupem času, zjistí že to vše byl jen začátek. A svým prvním návrhům, o kterých sis na VŠ myslel, že si ze sebe dostal vše, se jen pousměješ.
V článku se objevuje jen pár obrázků a vypíchnutí pár věcí, kterým se v diplomce věnoval. Ale samotná diplomka je mnohem detailnější a obsáhlejší. Takže hodnocení ve smyslu, zda to stačí na diplomku, bych si nechal pro sebe. Až ji budeš držet v ruce pak hodnoť!
Možná by ses divil, jaké diplomové práce se občas prezentují.
A věř tomu, že pokud designér nemá o strojařině alespoň nějaké potuchy, pak jsou jeho návrhy ve většině případů jen omalovánky. Dobrým příkladem designér/konstruktér Václav Král.
Avatar - pumpkin
pumpkin
:yes: :yes:
asi by bylo neco zle, kdyby ses nepousmal na projektech z vysky.. ale tato prace opravdu neresi nic noveho.. samozrejme ze jsem nemel celou praci v ruce, ale vidim.. velikostne miri do premium classe, ale jazykem je to luxusni dacia?
ale asi kazda prace by mela mit alespon za cil prinest neco noveho, jasne ze nektere diplomky kdyz clovek vidi, tak nechape, ze to mohlo projit.. ale je potreba se konfrontovat s tim lepsim a ne se odrazet od toho zleho.
a pokud se bavime o designu, tato prace je jenom "render_wanking" (a i o tom by se dalo pochybovat), ne design.
BaracudaJ
Pár nových prvků tam rozhodně je, ať už beru hodně netypickou siluetu vozu, která spíš než jako limuzína působí díky krátkým převisům jako crossover. Hodně si pohrál se světelnou technikou jak vpředu, tak hlavně vzadu.
Render? A k čemu tedy dělal ten model v měřítku?
echo zulu
Mozem ta ubezpecit, ze dizajner a zvlast automobilovy nemusi mat o strojarine fakt ani potuchy, pretoze v automobilovom priemysle je na vsetko specialista a nestane sa aby dizajner robil sam viac ako prvu skicu. Bol som svedkom ako sa 15, slovom patnast, konstrukterov a manazerov z jednej nemenovanej bavorskej automobilky (aby sme si rozumeli, su tam minimalne dve velkoformatove iba na osobne auta, neratam nakladne auta a mensie "automobilky") dve hodiny dohadovalo o polohe jednolitrovej flase vo dverach. Ona to vlastne bola skor party, lebo na pracu sa mi to moc nepodobalo.

A co sa tebou spomenutych omalovaniek tyka, tak na zaciatku kazdeho auta, aj toho, ktore sa ti paci ako ziadne ine, je vzdy (no dobre, vacsinou) nejaka omalovanka mimo realnych tvarov a realnych proporcii, bud ide o zamerne zvelicenie z dovodu prezentacie stylu a tvarovych navaznosti, alebo to tak jenoducho dizajnerovi kreslila ruka a ina nebola.

Co to tak pozorujem v studiach, hlada sa nieco nove, takze nie je vymimkou, ked robi auto architekt, jedneho skveleho vsestranneho poznam, alebo ked vzorovou temou pre auto je... grand canyon... a jeho clenitost.
Avatar - Pekelná Micinka
Pekelná Micinka
Tipuju to na BMW. Bangle hledá TEN "Geschmack" a u toho náramně mlaská a běhá s jílovou láhví kolem makety dveří. >😁 >😁 Do toho hraje psychedelická hudba, jsou zapálený vonný tyčinky, samozřejmě bez pevných částic a kolem tancuje Van Hooydonk a ostatní ve vatikovaných tričkách a onošených kristuskách. Tuhle firemní kulturu oblékání si aspoň pro kalifornské centrum Chris vydobyl při návštěvě centrály v Mnichově. Celé místnosti pak vévodí velká, dvojnásobně konkávně konvexní nádoba. Je to vodní dýmka výhradně na bezolovnatý materiál, ze které mistr slabě, ale často potáhne nové nápady.
BaracudaJ
Ty ses teda rozparádil >😁
jj 😄 tak každá skica, má nějakou myšlenku, někdy hned zjistím, že to nikam nevede, pak ta skica třeba za moc nestojí, jindy stojí za to zkusit navrhnout odpovídající zbytek
BaracudaJ
Ano, uznávám že v některých velkých firmách typu BMW, které zaměstnává celé týmy designérů po celém světě, existuje designéři nepoznamenaní strojařinou. Zde se možná tento systém vyplatí, kdy na každém dílu interiéru pracuje jeden člověk. A jak už si zmiňoval na umístění flašky ve dveřích tě nějaká strojařina ani zajímat nemusí.
Ale pokud budeme posuzovat zdejší koncept, který navrhoval pouze jeden člověk, pak se bez znalostí (například rozmístění jednotlivých komponentů hnacího ústrojí) neobejde. A tak tomu bývá i u většiny malosériových výrobců, kdy zaměstnávat armádu specialistů se zkrátka nevyplatí. Zde musí být lidé mnohem schopnější a všestrannější, kteří bez problémů konkurují i velkým automobilkám či dokonce v některých ohledech udávají směr. Takže specializace je výhodná pokud vykonáváš přesně činnost s tvým zaměřením, jinak je tato osoba nepoužitelná.
A tak kombinace designéra s vědomostmi získaných ze strojní fakulty jen těžko zapadne. Takový člověk se o práci bát rozhodně nemusí.
Nicco
Na rodinny sedan dost dobre. Obrvsky kufor proporcne nesedi ku kratkej prednej casti ala Prius, celkovy dojem = Thalia.
Reprezentovat hornyych desattisic to asi nemoze.
Inak predna cast dost pripomina posledne americke Fordy (napr Fusion: [odkaz]
Teda viac to parti do strednej triedy ano vyssej strednej alebo vyssej.
Avatar - Pekelná Micinka
Pekelná Micinka
Je vidět, že se autor umí mírnit a přitom dodat relativně zajímavý celek. Dávám za 1-, to je tedy za jedna, jako motivace do budoucí práce. Zaujala mě zadní světla a ruší mě široký zadní sloupek, resp. horní roh zadních dveří, možná by to vyřešil nějaký vlis a znak/logo automobilky nebo návrháře a nebo další černý díl (sklo,plast,karbon?), který by tuhle oblast trochu ozvláštnil, "odnudnil".
BaracudaJ
Co je trochu nezvyklé, nikoliv špatné, je krátká přední kapota. U velkých limuzín, jejichž motorový prostor musí pojmout i dvanáct válců, bývá hodně dlouhá. Snahou je i posunout přední nápravu více dopředu a krátký přední převis viz RR [odkaz] , mohutný motor se pak dostane více za přední nápravu, což prospívá rozložení hmotnosti.
Zde je tomu přesně naopak [odkaz] , vůz na mě působí díky tomu jako crossover typu M-B R. Ale s odkazem na hybridní technologii, by se tam agregát snad mohl vejít, aniž by příliš zasahoval do interiéru. Hodně se mi zamlouvá zadní 3/4 pohled [odkaz] . Zadní partie, díky diodovým světlům je opravdu chytlavá. Mě se naopak ty zadní sloupky celkem líbí, spolu s konkávním oknem a la Ferrari Dino.
Avatar - Pekelná Micinka
Pekelná Micinka
Bohužel, Baracudo, odkazy mi nejdou. Zkus Je hodit ještě jednou, použij ten odkaz co má auto.cz v okně s obrázkem.
BaracudaJ
Odkazy obrázků vkládám vždy stejně, Rolls se zobrazil, ale koncept ne. Tak ti aspoň řeknu, které dva obrázky jsem myslel. Je to 3/4 pohled zezadu 6 řádek, 3 sloupec zleva a pak pohled zcela shora 8 řádek, 3 sloupec zleva. Tvar střechy s protáhlým čelním sklem až nad pasažéry vzadu spolu s atypickým tvarem C-sloupků, to mě taky hodně zaujalo. Škoda, že z tohoto pohledu běžně vozy nevídáme.
Avatar - Pekelná Micinka
Pekelná Micinka
To já bych si našel. Já myslel, že odkazuješ na jiné auto, ale aspoň nedojde k nedorozumění. Ano, fotky zhora nebývají příliš často k vidění, a pokud, tak většinou u konceptů, sériová produkce bývá veřejnosti skryta z tohoto pohledu. Na druhou stranu, pro zákazníka je tento úhel téměř nic nevypovídající o vzhledu vozidla a tak ho automobilky neuveřejňují, nebo ho možná ani nedělají. V tom 3/4 pohledu je to myslím hodně ovlivněné nasvícením v programu. Reál by dost pravděpodobně působil jiným dojmem, víc napoví podobný pohled, ale v měkčím světle (10ř.3sl.) Zhora je většina sedanů zajimavá i pěkná, protože to je nezvyklý pohled. Čím déle však na auto koukám, tím víc mě to utvrzuje v myšlence, že by mělo být postaveno spíše jako konkurent BMW 5er, nebo někde na pomezí této a vyšší třídy. Vedle vozů jako A8, S-klase, tam mi nesedí.
pokud se omezím na cíl této práce, tedy "návrh vozu s originálním tvarovým řešením bez souvislosti se zavedenými značkami", pak musím konstatovat, že se to autorovi podařilo jen dostatečně. inspirace zavedenými značkami, zejména americkými, je evidentní. jediným novátorstvím, které toto "řešení" zachraňuje od nedostatečné, je relativně dobré propojení všech těchto poupravených komponent do celku, který s výhradami funguje po estetické a prezentační stránce. téma "reprezentativní automobil" nekomentuji ani neuvažuji, protože není určena cílová klientela.
Avatar - delphino
delphino
já bych to tak černě neviděl. Originální tvarové řešení to vcelku je. Ať uděláš cokoliv co by mohlo být reálného tak to něčemu už podobné bude. Pokud chceš být originální, tak musíš vymýšlet nereálný hovadiny. Ale druhý titulek - reprezentativní auto tak tam záleží na jaké úrovni. Jestli má konkurovat Phaetonu A8 tak možná, ale jestli bentley, maybach, RR tak to ani náhodou....
Avatar - Pekelná Micinka
Pekelná Micinka
Tak souvislost v některých detailech je daná akorát tím, že záměrem autora zřejmě bylo stvořit auto, nikoliv tříkolku pro mimozemštany a také respektovat určité zákonné normy. Třeba jedno světlo v podélné ose by dnes asi neprošlo. Tvary nejsou nevyčerpatelné, jde jen o to, jak je poskládat. Já v tom tedy žádnou konkrétní značku, či konkrétní její model nevidím. Pokud se autor inspiroval u současného "hrubého" designu US značek, pak z toho nic samo o sobě nevyplývá. Buď v tom návrhu uvidíš všechno, a budeš hledat jednotlivé modely, kde se podobný tvar některé části vyskytl, nebo v tom nejde hledat nic, protože takto jednotlivé detaily ještě nikdo neposkládal.
vrkuboy
moc se me libi zadni svetla, ty cervene svitici linky (pokud sem spravne pochopil)vypadaji moc dobre a i predni jsou pekny. Bocni profil se me nelibi, ale predek i zadek paradni :yes:
:yes:
Avatar - gld
gld
pekný koncept luxusného automobilu..mne konkrétne sa páči ako originálne ho autor vytvoril bez ovplyvnenia sériovými vozidlami, v dnešnej dobe keď sme už všetko videli je to naozaj úspech :yes😒br />
čiže za jedna

p.s.-malé predné svetlá žeriem žiež 😄
Klaudius
Mne to príde docela dobré, pár diplomoviek s podobnou témou som už videl a nebol som vždy uchvátený - či už odbornosťou, dizajnou alebo celkovou úrovňou. Dizajnu k dokonalosti určite všeličo chýba, ale tu by som prižmúril oko. Mať voľnosť času a myšlienky, určite by to dotiahol ďalej. Ale aspoň ilustračne - už tu bola spomenutá prikrátka predná časť, kam by sa ťažko vošiel väčší motor, na prvý pohľad ešte udrie do očí, že oba predné blatníky spolu s predným nárazníkom sú z jedného kusa, nie veľmi reálne je aj napojenie C stĺpika, resp. v tomto prípade B, keďže stredný stĺpik karosérie chýba. Dosť chýbajú spätné zrkadlá, dôležitý prvok ako z funkčného tak z dizajnového hľadiska - nevšimol som si v texte, že by boli nahradené nejakým elektronickým systémom, ale aj to je možné. Známkujem za 2, ale len s jedinou poznámkou - chce to viac času a dotiahnuť to do konca, dokončiť detaily, veľké nudné plochy nahradiť vlastnou tvárou, a vypracovať interiér, bez neho auto nie je autom. Inak veľmi veľmi dobré. 😄 :yes:
Zdravím všechny a díky za vaše reakce ... jen doplním pár informací. Krátká kapota by měla dávat najevo, že se pod kapotou neukrývá běžný velkoobjemový motor, ale například zvolené hybridní ústrojí, kombinující maloobjemový motor s vyspělou technologií a elektromotor. Dále jsem nechtěl tento článek zahltit nekonečným textem s informacemi nebo všemi vizualizacemi, které vznikly. Takže přímo v diplomce je možné najít například info o náhradě zpětných zrcátek kamerami, které jsou umístěné vpředu pod bočními skly a v zadním světelném panelu. Doufal jsem, že stihnu faceliftovat svůj web před zveřejněním článku, ale nepovedlo se. V pátek bude vše dokončeno, takže na něm najdete další výstupy. Vývoj návrhu prezentuje výběr skic, které jsou zatím zveřejněny zde [odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
Pekelná Micinka
Musím říct, že vaše skici se mi velmi líbí. U některých jako bych cítil, že ruku vedly myšlenky na konkrétní značku, dokonce mi připadá, že některé jsou zajímavější, i když ne tolik originální (což není výtka) jako prezentovaný model. Při pohledu na jednu ze skic jsem však nadšen. Nepředpokládám, že by to bylo jen moji vlastní fantazií, ale při pohledu na prostřední skicu na 5. archu vidím předobraz nového, "velkého" Jaguaru!

Proč? Vnímám zde silnou, ale ne konkrétní vizuální spojitost s nynějším prostředním modelem - XF. To by byla určitě podmínka kvůli zachování firemní identity. Zároveň však odkazy na řadu XJ, a to nízkým posazem, malou hmotou nad nápravami a pohledem vpřed ve směru "skoku". Stále hovořím jen o prostřední skice z předobočního pohledu. Samozřejmě by musely proběhnout jisté úpravy a to zejména v prostoru masky, horní hrany světel v kapotě (zde se mi v hlavě rodí jistý obraz) a vytvoření typických oblouků - kočičích boků nad zadní nápravou. Vaše představa zadní části vozu ve vrchní skice se mi v kontextu zbytku nezamlouvá co do umístění a tvaru světel. Ta bych viděl na horizontální provední. také mi přijde, že ne zcela odpovídá boční linie v souvislosti s jejím vzezření na skice z předobočního pohledu. Protože se však jedná jen o skici, nepovažuji to za podstatné. Celkový tvar naznačený prostřední skicou je dle mého názory hodně blízký tomu, co by Jaguar měl (a snad i chtěl) najít pro svůj nový model pětimetrového luxusního sedanu. Volám Bravo! Skoro se mi chce říct, zahoďte model z diplomové práce někam do kouta a začněte na tom pracovat. Hodně štěstí ve vaší další kariéře!
Díky. Musím přiznat, že celý projekt diplomové práce byla především obrovská zkušenost. Souhlasím s názorem od BaracudaJ. Každý projekt, který jsem zatím dělal, jsem v danou chvíli považoval za to nejlepší, co mohlo vzniknout. Ale už po měsíci bych měnil a vylepšoval, za rok bych vše udělal úplně jinak. U diplomky je to podobné. Po hodnocení komise a reakcích ostatních, jsem si uvědomil, jak je důležité dokázat přesvědčit "vedení" proč zrovna určitá skica představuje ten nejvhodnější směr. Zároveň se nepokoušet svým návrhem zavděčit všem. Tohle všechno představuje neocenitelné zkušenosti před nástupem do zaměstnání.
Avatar - Pekelná Micinka
Pekelná Micinka
Ano, všichni se vyvíjíme a tak co nám ještě včera přišlo skvělé, vidíme dnes jen jako průměrné. Ale někdy se stane, že se člověk odchýlí od původní myšlenky natolik, že vznikne něco úplně jiného, nového. A pokud pokračuje dál, dojde občas k takovému obratu o 360 stupňů a cesta ho dovede zpět k původnímu návrhu.
Mě zaujala výše zmíněná skica a tak jsem o ní chtěl vědět něco víc z vašeho pohledu.
Tahle skica vznikla v polovině prosince. Výchozí myšlenkou bylo zvýraznění významu zadních míst větším bočním oknem. Přičemž jsem hledal způsob jak tento odskok z linie oken logicky navázat. Navrhnul jsem dvojitý zářez/prolis na bočních dveřích, který pak pokračuje ke kapotě. Současně jsem odpovídajícím způsobem tvaroval masku vozu. Boční okna by musela mít komplikovaně řešené stahování. Jednalo se o dynamičtější variantu z návrhů, v té době jsem taky e😜erimentoval s hliníkovými prvky (podobně jako Citroën u svých konceptů). Od začátku byl však požadavek na hybridní ústrojí, takže dlouhá kapota neodpovídala svému obsahu. Zadní partie možná odpovídají více nižší kategorii vozů, zkoušel jsem skloubit požadavek na vysokou linii střechy nad zadními místy (pro dostatek prostoru) se splývavou zádí. Myslím, že by takto tvarované C sloupky s navazujícími dlouhými liniovými světlomety, dole podpořené vertikálními výfuky, vypadali atraktivně.
Avatar - JFK
JFK
To ma byt nejaky dalsi zviditelneni se Plachyho?

Jinak koncept velmi vsedni, velmi nudny. Zadek stylisticky lacine inspirovan u Aston Martin, nesmyslne dlouhy rozvor, na dany segment velmi kratka haubna atd...
elita2
"Koncept předních i zadních světlometů byl konzultován s odborníky ze společnosti Aufeer Design"

"odbornici" z Aufeeru Ti nakecali dost futuristicke moznosti. Bud planuju vopred asi o 20-30 rokov, alebo chystaju len koncept ktory nepotrebuju zhomologovat...
Odborne vyrazy mi tiez nesedia: pises o "zadnych svetlometoch", pritom ako zadny svetlomet sa oznacuje maximalne "BACK-UP funkce skupinovej svitilny". Vyber materialu je tiez dost odvazny - asi zbytocne drahe riesenie. LEDky vyzaruju oproti ziarovkam viac tepla dozadu, preto je zbytocne pouzit Polycarbonat na vonkajsi "obal" svetiel.
Este viac ma zaraza to, ze riesenie svetiel co opisujes nie je na rendroch nijak naznaceny - to ako by si pisal ze auto ma 5 kolies ale na obrazku mas len 3.
Takze dobra rada: ak chces ist do detailov ako je napr. svetelna technika auta, tak pozor na detaily lebo si viac uskodis ako ziskas. Preciznost sa ocakava prave od strojara, ktory by mal vypracovat uz technicke riesenie a nie len nejaky umelecky nacrt. TO je rozdiel medzi designom a priemyselnym designom.
Odborníci z Aufeer Design neměli žádnou potřebu mi něco nakecávat ... ke konzultacím přistupovali profesionálně. Nejdřív bych upozornil, že je v textu napsáno "v koncepční rovině realizovatelný". Jistě znáte spoustu odvážných futuristických řešení, která se potom prezentují na funkčních modelech třeba na autosalonech. Při konzultacích jsem se dověděl o všech problémech s takovými světlomety, od prostorových nároků na zástavbu až po největší problém v podobě odvodu tepla produkovaného LEDkami. Každý problém má ale řešení, vše je jen otázkou času, kterého je u diplomky nakonec vždy míň než by se hodilo.
BaracudaJ
Kdyby měl do detailu propracovat světelnou techniku, pak by jeho diplomka byla jen o světlech a to rozhodně nebylo tématem této práce.
elita2
Nehovorim aby prepracoval detailne svetla, ale to, ze to co pise o svetlach vo svojej praci (venuje tomu zvlast odsek, takze sa tomu asi venoval) je nepremyslene. Od strojara ocakavam technicke myslenie a presny terminus technicus.
OK, berem, je to concept car, ale potom uz vobec nechapem preco sa snazi ist do detailov - do nepresnych, nepremyslenych detailov...