Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autodesign na Auto.cz: AUFEER A.concept Petra Nevřely

redakce AUTO.CZ
Diskuze (38)
Vůz AUFEER A.concept je návrhem diplomové práce na téma reprezentativní automobil. Cílem této práce byl návrh vozu s originálním tvarovým řešením bez souvislosti se zavedenými značkami, s ohledem na stanovené požadavky a technické parametry.

Vývoj návrhu jsem konzultoval s vedoucím diplomové práce Mgr.A. Davidem Karáskem, s vývojovou a konstrukční společností Aufeer Design z Mladé Boleslavi a s designérem Michalem Jelínkem.

Rozměry, karoserie, pohonná jednotka

Svými rozměry představuje konkurenci pro prodloužené verze vlajkových modelů prémiových značek (Audi A8L, Lexus LS 600hL apod.). Vnější rozměry jsou: délka 5100 mm, šířka 1950 mm a výška 1450 mm. Od počátku jsem se vzhledem k tématu soustředil na poskytovaný komfort pro cestující. Zvolil jsem rozvor 3300 mm, abych získal v kabině celkově dostatek prostoru, například také pro relaxační režim sedadel na zadních místech. Automobil by měl svojí architekturou dávat jasně najevo zaměření na prostor pro cestující. Tím se mírně potlačil objem zavazadlového prostoru, nicméně u zvolené cílové skupiny obchodních cestujících a movitějších představitelů velkých společností není tento parametr hlavní prioritou. Karoserie je tvořena prostorovým hliníkovým rámem. Pohon zajišťuje hybridní ústrojí tvořené maloobjemovým spalovacím motorem a elektromotorem. Jedná se o dvourežimový hybridní systém (tzn., že je vůz optimalizován pro jízdu ve městě a pro mimoměstský provoz). Vycházím z poznatků konceptů Mercedes-Benz F700 a BMW X6.

Světlomety

Přední světlomet vozu A.concept je tvořen polykarbonátovým blokem, ve kterém je zasazen pás diod. Materiál celého bloku je běžně používaný Makrolon od firmy Bayer. V zadní části tohoto bloku je naklápěcí modul pro šíření světelného svazku pocházejícího z LED zdroje. Světlomet díky těmto prvkům nabízí mnoho režimů svícení v závislosti na jízdních podmínkách. Zadní část automobilu tvoří po celé ploše mezi nárazníkem a hranou zavazadelníku světelný panel. Plochu tvořenou velkým množstvím LED diod překrývá lesklý polykarbonát. Ve vypnutém stavu je tmavý, diody jej v různých režimech prosvěcují. Opět je kladen důraz na multifunkčnost.

Zadní světlomety tak nabízí několik režimů od obrysových světel až po režim panického brzdění, kdy diody svítí ve výstražné kombinaci se směrovými světly. Zpětná světla jsou tvořena dvěma dlouhými pásy, které optimálně osvětlují prostor za vozem při couvání za snížených světelných podmínek. Střední část panelu slouží k zobrazování loga výrobce a registrační značky, případně označení modelové řady nebo motorizace. Koncept předních i zadních světlometů byl konzultován s odborníky ze společnosti Aufeer Design, kteří mi potvrdili, že by byl takový systém v koncepční rovině realizovatelný. S potřebným vývojem a vyšší výslednou cenou by bylo možné přivést tyto návrhy do reálné podoby.

Ergonomie

Pro maximální pohodlí při nastupování jsem zvolil otevírání dveří proti sobě a rovněž jsem vypustil B sloupek. Častým problémem konvečních automobilů jsou znečištěné spodní části prahů po jízdě v nepříznivém počasí. Navrhnul jsem proto dveře vozu tak, že překrývají prahy až do jejich spodní části. Případné nečistoty tak zůstávají na spodní hraně otevřených dveří a cestující mají možnost bezstarostného pohybu přes čistý práh dovnitř vozu nebo ven. Stejná situace se znečištěním může nastat při manipulaci s klikami dveří. V současnosti je stále běžnější bezklíčové odemykání vozu. Majitel je vybaven čipovou kartou, kterou automobil rozpozná a odemkne všechny zámky. Poté je ale opět nucen otevřít dveře uchopením za kliku, která může být znečištěná. A.concept jsem vybavil vyklápěcím senzorovým madlem. Vyklápěcí mechanismus uchová plochu dotyku během jízdy a při zamknutém vozidle čistou. Pokud se přiblíží majitel s čipovou kartou k zaparkovanému vozu, dojde k odemknutí zámků a vyklopení madla. Nastupujícímu, po dotyku madla, asistují při otevírání dveří elektromotory v závislosti na jeho tlaku na madlo.

Design

Výsledná koncepce má robustní základní hmotu pontonu, kterou dynamizuje mírně zkosená příď i záď. Ponton opticky odlehčuje zářez pro přední světlomety, ve střední části horizontála prolisu ve dveřích a v zadní části hmota světelného panelu. Vyvážený protipól spodnímu objemu by měla představovat horní část kabiny. Tvar bočního prosklení se zdánlivě zrcadlí ve spodní části pomocí prolisu dveří. Kontinuální plocha bočního prosklení dále zvýrazňuje horizontální charakter vozu. Přední části konceptu dominuje černá maska chladiče opatřená nenápadnými třemi spárami. Největší přívod vzduchu pro chlazení zajišťuje otvor v dolní části nárazníku. Maska chladiče je vyrobena z polykarbonátu. Svým vzhledem uvádí jakoby pod kapotou pokračující prosklenou plochu čelního skla a střechy. Světlomety představují výrazné elementy přední části vozu. Geometrický tvar jednolitého transparentního materiálu odkazuje na čistý a ušlechtilý charakter skla. Světlomety by měly působit jako luxusní módní doplněk. Ostrými hranami oživují klidné přechody okolních ploch. Tvar linky rozsvícených diod kopíruje tvar světel a svým zakončením navazuje na černou masku chladiče. V zadní části je umístěný další zdroj světla, který tvoří plošná sestava menších světelných prvků. Jejich vzhled odkazuje na použitou technologii, proto vypadají jako seskupení malých krystalů. Disky kol představují kombinaci konzervativnější formy s futuristickými požadavky. Základní motiv pěti paprsků s jednoduchým tvarováním, které odpovídá designu karoserie, doplňují trojúhelníkové plastové díly. Materiál těchto výplní je polotransparentní s lesklým povrchem. Černý nádech snižuje nápadnost tohoto prvku, odlesky jej zároveň přiznávají.

Největší předností tohoto návrhu by měl být silný základní výraz celého konceptu podpořený souladem jednotlivých částí. Automobil se vyznačuje čistými plochami. Především boční plochou pontonu a rozsáhlým čelním prosklením zasahujícím až k zadním sloupkům. Exteriér by měl jasně demonstrovat význam prostoru pro cestující. Horizontální linie bočního profilu vyjadřují neagresivní sebevědomý postoj vozu.

Autor: Petr Nevřela

Škola: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, Ústav konstruování, Obor průmyslového designu

Web: www.petrnevrela.com

Máte lepší návrh? Ukažte jej čtenářům Auto.cz
Autodesign na Auto.cz: Prezentujte vaše výtvory on-line

redakce AUTO.CZ
Diskuze (38)
21. 7. 2008 17:14
Re: svetla
Nehovorim aby prepracoval detailne svetla, ale to, ze to co pise o svetlach vo svojej praci (venuje tomu zvlast odsek, takze sa tomu asi venoval) je nepremyslene. Od strojara ocakavam technicke myslenie a presny terminus technicus.
OK, berem, je to concept car, ale potom uz vobec nechapem preco sa snazi ist do detailov - do nepresnych, nepremyslenych detailov...
21. 7. 2008 13:30
Re: kaša kašovitá
Ty ses teda rozparádil >:D
21. 7. 2008 13:22
Re: svetla
Kdyby měl do detailu propracovat světelnou techniku, pak by jeho diplomka byla jen o světlech a to rozhodně nebylo tématem této práce.
Avatar - Pekelná Micinka
21. 7. 2008 12:47
Re: pár doplňujících informací
Ano, všichni se vyvíjíme a tak co nám ještě včera přišlo skvělé, vidíme dnes jen jako průměrné. Ale někdy se stane, že se člověk odchýlí od původní myšlenky natolik, že vznikne něco úplně jiného, nového. A pokud pokračuje dál, dojde občas k takovému obratu o 360 stupňů a cesta ho dovede zpět k původnímu návrhu.
Mě zaujala výše zmíněná skica a tak jsem o ní chtěl vědět něco víc z vašeho pohledu.
21. 7. 2008 10:29
svetla
"Koncept předních i zadních světlometů byl konzultován s odborníky ze společnosti Aufeer Design"

"odbornici" z Aufeeru Ti nakecali dost futuristicke moznosti. Bud planuju vopred asi o 20-30 rokov, alebo chystaju len koncept ktory nepotrebuju zhomologovat...
Odborne vyrazy mi tiez nesedia: pises o "zadnych svetlometoch", pritom ako zadny svetlomet sa oznacuje maximalne "BACK-UP funkce skupinovej svitilny". Vyber materialu je tiez dost odvazny - asi zbytocne drahe riesenie. LEDky vyzaruju oproti ziarovkam viac tepla dozadu, preto je zbytocne pouzit Polycarbonat na vonkajsi "obal" svetiel.
Este viac ma zaraza to, ze riesenie svetiel co opisujes nie je na rendroch nijak naznaceny - to ako by si pisal ze auto ma 5 kolies ale na obrazku mas len 3.
Takze dobra rada: ak chces ist do detailov ako je napr. svetelna technika auta, tak pozor na detaily lebo si viac uskodis ako ziskas. Preciznost sa ocakava prave od strojara, ktory by mal vypracovat uz technicke riesenie a nie len nejaky umelecky nacrt. TO je rozdiel medzi designom a priemyselnym designom.