Nový vznětový motor PSA 1.5 BlueHDi, který od začátku splňuje emisní normu Euro 6.2., technicky vychází ze starší šestnáctistovky, avšak změn je celá řada.
To dnes nikto nevie, aky bude, ale rozumna rada znie, ruky prec od motoru nabiteho najnovsou technologiou, pokial niekto nechce byt pokusny kralik, aspon prve 2 roky a jazdit na uplne inych pozicanych autach, kym toto bude v servise.
Ukrutně složitou, drahou při pořízení i servisně, technikou jste dosáhli toho, že částice, které nafťák zcela přirozeně tvoří, nezmizely... jen se změnily na částice natolik malé, že je dnešní technika neumí měřit.
V praxi to znamená, že nebude tolik dráždit ke kašli.. ale s vysokou pravděpodobností pronikne buněčnými membránami až do buněčných jader... a bude tedy mít negativní účinky v reprodukčním procesu...ale to bude trvat několik let, než někomu dojde, že snížení množství spermií u chlapů, rození dětí s poruchou intelektu a dramatické zvýšení počtu potratů je důsledek těchto drahých a nespolehlivých technologií...
sem ted par dni na prazdninach v historicke casti jednoho it
kam autem muze jen par ubytovanych turistu, par trvalych obyvatel a zasobovaci hotelu, obchudku ...
a je velkej rozdil, kdyz se tadytema uzouckejma ulickama mezi turistama brodi dyzl - at starej nebo novej - vzdy smrdi a neprijemne duni, nebo kdyz jede hybridni Toyota, ktera neni ani slyset, ani cejtit.
a jeste jedna vec me tady prekvapila - jak neslysne jede Rolls-Royce se svym 12 valcovym benzinovym motorem….
Hochu, systémy SCR a zachycovače NOx jsou používány minimálně 7 let. Zkušenosti jsou tedy bohaté a jejich zástavba do motoru bezproblémová. A i proto nejsou příliš drahé.
Preslo par rokov a motory tohto typu uz maju najazdene dost na to, aby sa dala zhodnotit ich spolahlivost. V praxi sa ukazali dva typy problemov:
1. problemy s AdBlue
2. praskajuca pomocna retaz pohonu vacky
Co sa tyka AdBlue, tak najtypickejsim a najcastejsim problemom je porucha cerpadla / elektroniky v nadrzi na AdBlue (meni sa cela nadrz), menej castym problemom je prepustajuci vstrekovac AdBlue (ale ak zacne prepustat, moze zaniest SCR katalyzator aj vyfuk). Este sa obcas objavuje aj problem s NoX sondou, ale ten je oproti prvym dvom typom poruch relativne lahko / lacno opravitelny.
Co sa tyka praskajucej retaze, tak to je mechanicky a teda omnoho väcsi problem tohto motora. Povodne sa pouzivala na pohon vaciek 7 mm retaz, neskor bola modifikovana na 8 mm (ta praska vyrazne menej, ale zial praska aj ta). Problem je, ze sa neda podla VIN vozidla / datumu vyroby jednoznacne identifikovat, ci je pouzita povodna 7 mm alebo novsia 8 mm verzia retaze. Este aj vozidla vyrobene v roku 2022 mozu mat v motore 7 mm retaz. Cize treba fyzicky pozriet vyrobne cislo na veku hlavy motora a len podla neho sa da identifikovat, aky typ retaze je v motore pouzity. Ak retaz praskne, tak pri troche stastia motor prezije. V kazdom pripade na to nie je dobre cakat, riziko je velke. Prestavba zo 7 mm na 8 mm verziu je mozna, ale je potrebne vymenit vacky, ulozenie vaciek, retaz, napinak, tesnenia atd., cize je to casovo aj financne narocna uprava a momentalne su dlhe cakacie doby na tieto diely. Retaz niekedy praska uz pred najazdom 100 tisic km, najcastejsie praska medzi 120 - 150 tisic km, cize jazdenky s tymto motorom su casovany problem (hlavne tie so 7 mm verziou retaze)...
inu cena komba tech uvedenych cca 20tis je i s cidlama nebo bez? protoze to muze s cenou zasadne pohnout... tech uvedenych 10tis za stary filtr v puvodnich auteh je pekne, ale je to bez cidel...
O spolehlivosti se v tomto clanku logicky nemuze psat nic, nebot zatim nejsou k disposici zadna relevantni data. Takze zustanem u klasickych hospodskych poucek, treba o nekupovani aut, co zacinaji na pismenko "F": Fiat, Ford, Folcvagn a fsechna francouzka.
Data k dispozici jsou, systémy SCR i systémy DENOX (zachycovače) jsou používány již cca 6 let.... od normy Euro 6.1 (6a). V nákladních automobilech i déle.
No, auto jako takove je pouzivano uz pres 100 let, nektera se kazi vic, nektera mene, dovozovat z toho spolehlivost nejakeho noveho vozu je pitomost, souhlasis?
Trochu pleteš hrušky s jablkama. Jestli něco pronikne do jádra neznamená, že to změní DNA v pohlavních buňkách, resp. karcinogeny nemění DNA, to neumí ani Bond, ale poškozují reparatory atd. Tam spíše půjde o buňky první na řadě, tzn. dýchací cesty... velké částice spíše zůstaly v horních cestách dýchacích a ty malé se dostanou hlouběji, tak si vyber čeho chceš tumor
Jedna vec je "nabite technologie" a druha spolehlivost. Kolik se toho v clanku pise o spolehlivosti? Toyota naftu vypustila a zda se, ze si usetrila radu starosti.
na to, že olejová náplň se zmenšila z 4,7 na 4,1 litru, když byla olejová náplň u předchůdce 3,7 litru ???
Za což byl kritizovaný a spolu s idiotským tvarem víka olejové vany, které po vypuštění stále zadržovalo cca 3dcl starého oleje to bylo příčinou problémů které 1,6 bluehdi trápili. Zodpovědný servis, po vypuštění oleje sundal víko a vyčistil od starého oleje, znovu nasadil a pak teprve dollil nový olej 0W-30, samozřejmě použil originální nový filtr a doporučil další výměnu za rok nebo po 15 tisících, podle toho co nastane dřív. Tím ušetřil majiteli tohoto jinak dobrého motoru spoustu vrásek na čele. Například dvojče od Fordu 1,5TDCI má uvedeno v handbooku kapacitu oleje 3,8l a typ oleje jaký máte používat, bohužel Peugeot a Citroen píšou v manuále jen to, jak máte olej kontrolovat a na pravidelnou výměnu jezdit do značkového servisu.
Jinde jsem zjistil (z datasheetu motoru), že to má být olej 0W-20, ale množství tam rovněž nesdělili.
Taky by mě zajímal Váš názor na to, jak olej 0W-20 bude fungovat při vysokém zatížení, například v létě na cestě po dálnici na jih Evropy dlouhodobou rychlostí 130-140.
Mladé dementy si ale vyrábíme výchovou, to co potkávám za rodiče dneska, to je síla 8-s někteří by se fakt neměli množit, bohužel rádoby vzdělaní, přesto výchova naprosto mimo... uplakaní rozmazleni maminčini a často ještě více tatínkovi fracci, co ani do školy sami nedojdou...a dětma to není, rodiči