Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.
Zpět na článek
15. 10. 2018 19:07
15. 10. 2018 19:41
16. 10. 2018 08:36
16. 10. 2018 16:57
15. 10. 2018 20:35
16. 10. 2018 15:05
16. 10. 2018 08:15
16. 10. 2018 12:58
16. 10. 2018 13:53
16. 10. 2018 15:10
16. 10. 2018 17:21
16. 10. 2018 17:11
17. 10. 2018 08:55
17. 10. 2018 17:12
17. 10. 2018 00:04
15. 10. 2018 21:20
16. 10. 2018 15:12
16. 10. 2018 13:31
16. 10. 2018 14:13
Avatar - Stejsn
15. 10. 2018 19:07
Mno,
Warszawa fakt nebyla auto vlastní konstrukce. A taky tu chybí zmínka o závodním Polonezu pro Skupinu B.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Achernar9
15. 10. 2018 19:41
Re: Mno,
Warszawa byla vyráběná podle ruské Pobedy. :yes:
Avatar - Jerry.Gunman
16. 10. 2018 08:36
Re: Mno,
A Poběda byla v prvním provedení TAK mizerné auto, že se čekalo, že její konstruktér (Lipgart) a vedoucí výrobního závodu (Loskutov) budou "za sabotáž" zastřeleni a jejich rodiny poslány na Sibiř.

2 roky po začátku výroby (v říjnu 1948) byla výroba (tuším, že) na půl roku zastavena a konstruktéři usilovně pracovali na odstranění alespoň těch nejkřiklavějších neduhů.
Auto mělo tak mizerné těsnění, že do něho za deště teklo a za jízdy foukalo a prášilo se, tlumič výfuku sice stál za pendrek (moc netlumil a výrazně se zahříval), ale zato byl umístěn "hnedle vedle" benzínové nádrže, péra zadní nápravy byla natolik slabá, že auto plouhalo zadkem po zemi i při minimální zátěži - a podobně.
16. 10. 2018 16:57
Re: Mno,
Zgadza się, Pobieda była bardzo słabym autem i my wcale go nie chcieliśmy... Ale niestety zostaliśmy zmuszeni do zakupu licencji i jej produkcji przez naszego Umiłowanego, Wielkiego Brata ze wschodu >:D Tak naprawdę FSO w latach 50-tych miała już podpisaną umowę z Fiatem na produkcję modelu 1100. Była to logiczna kontynuacja tradycji bardzo dobrej współpracy motoryzacyjnej z Fiatem, którą polski przemysł zaczął jeszcze w latach 30-tych XX stulecia. Wówczas w Warszawie (ale w zupełnie innych zakładach niż FSO) produkowany był model 508 (auto popularne) a później także luksusowy 518. Na rozkaz Wielkiego Brata niestety musieliśmy zerwać umowę z Italczykami i zawrzeć nową :-( Zamiast Fiata 1100 musieliśmy produkować Warszawę, która wysiłkiem inżynierów FSO była co prawda modernizowana (i nadwozie i motor), ale z tej konstrukcji nie dało się jednak zrobić niczego sensownego... Współpracę z Italczykami nawiązaliśmy ponownie dopiero w połowie lat 60-tych (licencja na Polskiego Fiata 125p).
Avatar - flyboyeda
15. 10. 2018 19:18
Tuhle hrůzu má na svědomí Giugiaro ?
tím bych se moc nechlubil
Rozbalit vlákno
0
Avatar - wladyk
15. 10. 2018 20:35
náprava....
Zadní tuhá náprava neměla podélná ramena, ale měla půleliptická listová pera.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Uživatel_5340709
15. 10. 2018 20:44
Re: náprava....
A vesměs všechny co jsem v ´80 letech potkával, tak měly hned tu zadní nápravu vydechlou a ty auta "seděly" na prd...li. [odkaz]
16. 10. 2018 11:47
Re: náprava....
Ano. Banjo s půleplitickými pery. Plošina Fiatu 125p byla bez zásadní změny. Nakonec je to vidět i na obrázcích.

Dvě podlélná ramena a pružiny na banju zadní nápravy měl až Fiat 124 (stejně tak i jeho dvojník Lada-Žiguli). K tomu byla příčně panhardská tyč.

Fiat 125p byl ve své podstatě předchozí Fiat 1300/1500 s karoserií Fiat 125.
16. 10. 2018 15:05
Re: náprava....
Přesně tak, ale tu podlahovou plošinu řady 1300/1500 měl vlastně i originální italský Fiat 125, i když tuším, že v detailech přece jen trochu vylepšenou (např. 4 kotoučové brzdy s posilovačem, ale ty měl asi i Polák).
16. 10. 2018 16:27
Re: náprava....
Byl to vývoj té plošiny. Koncepce stejná, ale plošina nová.
Fiat, jako ještě několik automobilek, se delší dobu držely banja vzadu.
Avatar - Uživatel_5340709
15. 10. 2018 20:36
Předem
upozorňují věrné patolízaly socialistického hospodářství a přisluhovače komárů, že tohle auto nebyla žádná sláva ani v době uvedení na trh, ani potom během pár let pochybné produkce, včetně tichého konce. Taková z nouze ctnost v době, kdy už evropě dominovala konstrukce HB plus FWD.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - Jerry.Gunman
16. 10. 2018 08:15
Re: Předem
2 J@W - 24 letou výriobu bych asi neoznačil za "pár let", ale jinak máš vcelku pravdu.
V porovnání s produkcí tehdejší "západní" Evropy to byl strašlivý střep a klumpr - a nejsmutnější je, že v tehdejších zemích "tábora míru a socialismu" byl OPRÁVNĚNĚ považován za celkem dobré auto 8-s 8-s 8-s

Četl (či slyšel) jsem kdysi historku, která krásně ilustrovala mizerii socialistických automobilek.
V tehdejší v DDDDDDDDDDDDDDDR (tak moc byla demokratická :-) :-) :-) ) soudruzi z Generálního ředitelství "spojených automobilových závodů" někdy na začátku 80. let vyslai deputaci za příslušným ministrem, aby jim milostivě povolil nějaké inovace Wartburga a přidělil na to peníze. Připravovali se na to VELICE DŮKLADNĚ, měli s sebou alanýzy a srovnání a data z trhu v BRD a Francii aj - a byli připraveni na náročnou diskusi o otázkách, zajímajících obě strany (jak se tehdy psávalo)

Leč soudruh ministr s nimi byl hotov v minutě, že si ani nemuseli sedat.
Prodává se to auto? Ano. Jsou na něho čekací lhůty? Ano. Dlouhé? Ano.
No tak co chcete, soudruzi? Tož alou zpátky ke strojům a vyrábějte. Čest práci!
A soudruzi z GŘ se vrátili zpět a z deprese se ožrali jak carští důstojníci.

Upřímně řečeno - nevím, zda je ta historka pravdivá - ale přesná určitě je 8-s 8-s 8-s
16. 10. 2018 12:58
Re: Předem
Jako trochu pamětník jsem, ale...

Už i v jednom filmu zaznělo moudro (od Peci), že jedno měli soudruzi na světě nejraději... A to byly penízky... A nebyly to penízky ledajaké, ale byly to valuty...

V případě NDR, kde byl ten průmysl tak zastaralý, kde se s tím asi nic dělat nedalo bych tuto historku bral, ale v obecné rovině ne. I v socialistickém táboře toužili po tom, aby mohli prodávat na západě. Takže ta snaha byla. Tomu nasvědčuje i to angažování zahraničních firem na design...

To, že to mnohdy končívalo na tom, že nebyly valuty do začátku na nákup licencí (viz. v tomto případě kotoučových brzd od Dunlop), je věc druhá...

A Polonez bylo jedno z mála aut východního bloku, které aspoň esteticky a částečně technicky plnilo západní představy o autě.

Dtto licenční Zástava..., případně Žiguli, což byly ty bílé vrány tehdejší doby...

Bohužel v případě Polonezu aspoň co já si pamatuji hrály proti němu následující faktory:
Poměrně sebevědomá cena...
Kvalita výroby...

Tyhle dva parametry nebyly kompatibilní...

Pokud by kvalita výroby Polonezu byla aspoň o chlup lepší než tomu bylo ve Škodovce, pak by to auto mohlo udělat mnohem větší díru do světa...

P.S. Poláci v Polonezu za komoušů... to byla "šlechta".
Avatar - Jerry.Gunman
16. 10. 2018 13:53
Re: Předem
Vitaj spolupamětníku :-) :-)

Soudruzi měli rádi peníze - ale to byla ta druhá garnitura soudruhů.
"První liga" byli ti, kteří milovali absolutní moc (svoji) vs. bezmoc (všech ostatních) Ale těch prvoligových naštěstí bylo od sedmdesátých let již celkem málo.

Licenční Zastavu bych tam asi nepletl, ona tehdejší Jugoška byla při pohledu z Československa takovej "skoro-západ".
Žigul byl tehdy u nás o poznání dražší, jak Škodula - ale zase (Lada šestnáctka) nabízel skorozápadní výkon a skorozápadní komfort.

Pamatuji se, že polsé Fiaty se na vnitřní trh ČSSR dovážely ne více etapách
(1) do konce roku 1969 (???) se dovážely vozy, v Polsku smontované z dílů, vyrobených v Itálii ("plechová palubka, řazení pod volantem...) a stály snad okolo 110-115.000 Kčs
(2) od začátku 70. se přešlo na auta v polsku VYRÁBĚNÁ - a strana snížila cenu auta na nějakých 68.000 (???) Kčs
(3)... a pak přicházly další modifikace a bohužel i pokles kvality, takže se od konce roku 82 (???) Italové šprajcli a auto se muselo z Polski Fiat přejmenovat na FSO

Polonez se vyráběl od roku 1978 - ale pokud vím, do ČSSR se nikdy oficiálně nedovážel?

Přiměřenost ceny ve Zlotuvkách (s ohledem na polskou masivní inflaci a zdražování v 80. letech) nedokážu posoudit

A s ohledem na výjimečný stav a zašpérované hranice v "Ojczyznie" tu v 80. ani moc Poláků nejezdilo
16. 10. 2018 15:10
Re: Předem
Vždycky jsem dumal nad tím, proč se vlastně Polonez nikdy nedovážel na "trh" ČSSR? Že by v tom byla jen ta přemrštěná cena (např. oproti 125p)? Nebo ta kvalita byla hrozná i na východoevropské poměry? Přece Polonez nebyl kvalitativně horší, než Cauceskova Dacia (po přechodu na komplentě rumuské díly)?
16. 10. 2018 17:21
Re: Předem
Polonez był znacznie lepszym autem niż Dacia. Dacia w Polsce była (i nadal jest) synonimem niskiej jakości (kvality). Nie ma czego nawet porównywać :-)

Natomiast Polonez do 1980 roku był autem o dobrej jakości (jak na socjalistyczne realia). Problemy zaczęły się dopiero po roku 1980.
16. 10. 2018 17:11
Re: Předem
Kvalita Polskiego Fiata i Poloneza była dość wysoka w całych latach 70-tych (szczególnie w pierwszej połowie). W latach 80-tych, które były dla nas ciężkim czasem epoki Jaruzelskiego, stanu wojennego i pacyfikacji narodu (kara za "Solidarność" i strajki 1980 roku), kvalita bardzo obniżyła się z powodu marnych komponentów i materiałów. Zaczęto też wypuszczać serie aut z bardzo ubogim wyposażeniem, np. bez bocznych listew ozdobnych, brak tylnej wycieraczki szyby etc.
17. 10. 2018 08:55
Re: Předem
Můj typ je, že se sem Polonez prostě nedostal proto, že nebyl.

Polsko samo o sobě bylo tak velký trh, že těch pár aut zchlamstl sám a co zbylo se vyvezlo za valuty..., i když přiznám se, že nevím jestli se Polonez vyvážel na západ.

Já si pamatuju 80. rok a dál (70 už fakt ne) a v té době už prostě kvalita polských aut byla prostě dole...
17. 10. 2018 17:12
Re: Předem
Polonez był eksportowany na zachód, głównie do Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii i Francji. Duża seria Polonezów została wyeksportowana w latach 80-tych do Chin. Przez pewien czas był tam autem luksusowym >:D
17. 10. 2018 00:04
Re: Předem
Upozornuji blbecka JaW ze my to bereme ze stranky technicke, ne idologicke a politicke, takze to co vi blbecek dnes, my jsme vedli vcera a dvakrat lip
Avatar - Hittman
15. 10. 2018 21:20
Fascinující
je, každý teď žvatlá, jak končí s naftovými motory, ale zatím je vesele vyvíjí a upravují dál, jako třeba Rendlík. Tak kdyby žabožrouti měli gule, tak je tam již cpát nebudou, ne? Tak kde soudruzi udělali chybu?? >:D
Rozbalit vlákno
3
15. 10. 2018 21:58
Re: Fascinující
Oni možno nemajú gule, tebe chýba mozog. Kto je na tom horšie?
Avatar - 3_diamanty
16. 10. 2018 13:36
Re: Fascinující
neboj.. uz o 5 rokov polka dizlov v kdjakych beznych osobakoch pojde k certu ( moj odhad ) ;-)

vidim tu uz nastup hybridov --- spojenie atmo benzin plus elektormotor vidim ako sikovnu alternativu ... a nielen ako nahradu za dizel ale vobec ako idealne nakonfigurovany pohon na kazdodenne pouzitie ( kde sa zohladnuje aj spolahlivost, udrzba, servis, a samozrejme v neposlednom rade aj hospodarnost a ekologizacia prevadzky a setrnost k "okoliu" )
16. 10. 2018 15:12
Re: Fascinující
Svatá prostoto - hybridy nafťáky nikdy plnohodnotně nemohou nahradit, protože jejich provoz je výhodný pouze při popojíždění ve velkých městech. Pak už je ten elektromotor a baterka jen neužitený mrtvý balast, které to auto tahá zbytečně sebou, zatímco moderní turbodiesel dovede i ve velkém autě skvěle kombinovat mohutnou sílu a super spotřebu - a to i při mnohesetkilometrových rychlých přesunech po dálnici. A navíc - hybridy nemají manuální převodovku, už proto jsou pro lidi milující pořádný požitek z jízdy zcela nepřijatelné! 8-s 8-s 8-s Navíc nahrazení nejmodernější generace turbodieselů se vstřikováním močoviny a filtrem pevných částic je zcela zbytečné i z ekologického hlediska. :-!
Avatar - Jerry.Gunman
16. 10. 2018 07:39
Karosářských variant bylo více
Ze začátku 90. let si pamatuji i verzi sedan - a párkrát mi bylo zahlédnouti i verzi kombi - viz fotogalerie.

Je ale pravdou, že tento vůz vypadal dosti zvláštně už v "základním" provedení 5 dveřového hatchbacku (nebo možná spíše liftbacku) - a tvarové kreace dalších karoserií působily mnohdy doslova bizarně

Ale zase, kde jinde najdete spojení podvozku ze začátku 60. let (Polski Fiat 125 P byl sám o sobě křížencem podvozku Fiatu 1300/1500 a karoserie Fiatu 125) a ... relativně ... moderní karoserie
Rozbalit vlákno
5
16. 10. 2018 11:54
Re: Karosářských variant bylo více
Některé karosářské varianty jsou v obrázkové galerii.

Ano - na vlastně historickém podvozku Fiatu 1300/1500 postavil Giugiaro moderní karoserii. Bylo to pěkné dílo; dal ji originální vizáž - nepodobala se ničemu.

Mimochodem Fiat 1300/1500 byl stylisticky velmi zdařilý - jakoby dvě rovnoběžné vodorovné plochy: střecha a horní hrana pontonu (se zvýrazněnou chromovou linkou a se zabudovanými klikami dveří). Může sloužit jako příklad, že když je něco mistrovsky hezké, je to hezké pořád, třebaže konstrukčně už překonané.
Avatar - Jerry.Gunman
16. 10. 2018 14:03
Re: Karosářských variant bylo více
Fiat 1300 / 1500 s "vaničkovou karoserií" je nádherně "barokní a plnotučné" auto podnes.
U Polonezu bych se přikláněl spíše k epitetu "zajímavé", než "krásné" - ale 10 lidí = 20 chutí

1300 / 1500 bych bral hned, "Poláka" 125P z výroby do r. 1978 taky, ale FSO Poloneza... snad raději ani ne, bez ohledu na to, že v tehdejším Polsku nebylo méně špatného domácího auta ;-\
16. 10. 2018 16:34
Re: Karosářských variant bylo více
Právě že ne "barokní" - byl to jednoduchý přímý střih. Mistrovské dílo. Zdobil tehdejší ulice.

Takovou opravdu vaničkovou karoserii měl však tehdy Ford Taunus - ten první, ten byl nejkrásnější; a kupodivu ani pozdější facelifty a následné typy ho až tak moc nezmršily I když ten první, to bylo něco - a býval v takové jemné světlé modré barvě.
Avatar - Jerry.Gunman
16. 10. 2018 18:27
Re: Karosářských variant bylo více
Koukám, že jsme stejné či podobné krevní skupiny :-)
17. 10. 2018 09:31
Re: Karosářských variant bylo více
"Jsme stejné krve, ty i já." :-)
16. 10. 2018 10:48
Polonez je "hatchback"?! To snad ne!!!
Je opravdu smutné, že autor tohoto článku se neorientuje v tak základní věci, jako jsou druhy karoserie. Polonez je totiž naprosto klasický fastback - tedy auto s dlouhou splývavou zádí a pátými dveřmi, které se pod zadním oknem nelomí(na rozdíl od liftbacku, např. Octavie). Pokud by to měl být hatchback, musel by být zadní převis kratší a hlavně by zadní okno mělo podstatně prudší sklon. Když si autor článku postaví vedle sebe fotky Volkwagenu Golf a Polonezu z bočního pohledu, snad mu docvakne, jak trapnou chybu v článku udělal.... 8-s 8-s 8-s
P.S. Ta verze s fiaťáckým dvouvačkovým dvoulitrem z typu 132 muselo být totální podvozkové peklo, když si člověk uvědomí tu primitivní zadní nápravu a uzoučký rozchod... >:D
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Stejsn
16. 10. 2018 14:02
Re: Polonez je "hatchback"?! To snad ne!!!
Fastback jo? No tak než se zase ztrapníš, podívej se jak vypadá opravdový fastback:

[odkaz]

a především pak kde má to víko panty.
16. 10. 2018 14:59
Re: Polonez je "hatchback"?! To snad ne!!!
Bohužel mícháš americké a evropské názvosloví. Já, protože jsem Evropan (a protože se bavíme o evropské značce), tak používám evropský význam karoserie typu fastback, která u splývavé zádi fastbacku rozhodně nevylučuje přítomnost výklopné zadní stěny. Z evropského pohledu je Mustang na tebou prezentované fotce klidně možno označit i za kupé, ty "ztrapňovači"! :-)
Avatar - 3_diamanty
16. 10. 2018 13:31
ked som bol
este ako chlapec na prazdninach u babky tak som svojho casu tam na dvoroch vidaval polonezy maluchy, skodovky oltcity, lady... žuky, dacie ... uplna normalka .. proste stinger-y ani eclipse cross-y vtedy proste este neboli no ;-)
Rozbalit vlákno
0
16. 10. 2018 14:13
Rozvor s rozchodem
Upozorním na popletený "terminus technicus".

Pokud by měl Polonez opravdu ROZCHOD (!) 2509 mm, bylo by to velmi nepraktické auto, protože dva vozy téhož typu by se na běžných cestách velmi těžko vyhýbaly, zvláště po avizovaném dalším rozšíření o 60 mm.
Rozbalit vlákno
2
16. 10. 2018 15:17
Re: Rozvor s rozchodem
Hmm, tak to už je nejméně třetí hrubá chyba, která se v článku objevila. Čte si to ten autor po sobě vůbec? :-O
16. 10. 2018 16:31
Re: Rozvor s rozchodem
Je to očividně jen překlep, to se přeci přejde bez komentáře.
16. 10. 2018 19:35
Pasywne bezpieczeństwo
Należy się jeszcze jedna ważna informacja o Polonezie, której zabrakło w artykule - auto to miało bardzo wysoki poziom pasywnego bezpieczeństwa, jak na tamte czasy. W youtube można znaleźć filmy z crash testami. Konstrukcja nadwozia w tamtym czasie uwzględniała najnowsze osiągnięcia w dziedzinie pasywnego bezpieczeństwa, Myślę, że po tym względem Polonez był najlepszym autem w całym bloku socjalistycznym i dorównywał a nawet byl lepszy od wielu "zachodnich" konstrukcji.
Rozbalit vlákno
5
16. 10. 2018 20:12
Re: Pasywne bezpieczeństwo
Ano, to je dobrá poznámka (která bohužel v článku chybí). :-) :yes: :yes: :yes:
17. 10. 2018 00:06
Re: Pasywne bezpieczeństwo
Nejlepsi byla Lada 1600. Polonez byl lenivej pac byl moc tezkej. Lepsi nez zapadni soudobe konstrukce nebyl ani nahodou.
17. 10. 2018 07:46
Re: Pasywne bezpieczeństwo
Ja tylko powiedziałem, że Polonez miał zdecydowanie najlepsze pasywne bezpieczeństwo. W tej kategorii w latach 70-tych przewyższał wiele "zachodnich" konstrukcji z całą pewnością. I miał najnowocześniejsze stylistycznie nadwozie (do czasu Lady Samary, od której moim zdaniem był ładniejszy). Był także autem komfortowym, z obszernym wnętrzem i kufrem.

Natomiast zgadzam się (souhlasim), że moc motoru, przyspieszenie i właściwości trakcyjne miał marne (złe) w porównaniu z Ladą 1600. Lada miała najnowocześniejszy zespół napędowy i zawieszenie z Fiata 124.
18. 10. 2018 16:11
Re: Pasywne bezpieczeństwo
K Ladě:

LADA 1200(-1330)-1500(-1600)
Tehdejší SSSR si nechalo od italského Fiatu postavit fabriku a zavést výrobu Vozu roku Fiatu 124 a upravit ho po těžkých testech na okruhu NAMI, a to včetně náplní. Následoval několikaletý italský dohled na kvalitu a dodržování výrobních postupů.

LADA SAMARA
Nebyla opět vlastní konstrukcí, ale byla to konstrukce a technologie dle objednaného návrhu Porsche, resp. když se konkrétně podíváme, byla SEAT Ibiza dělaná VW-en pro SEAT, resp. v základu to byl Golf.

Tehdejší obrovská zem - SSSR - nebyla schopná postavit vlastními silami vývozu schopný vůz a uvést ho do výroby - i když na tu dobu moderní fabrika (od Fiatu) stála.
19. 10. 2018 07:47
Re: Pasywne bezpieczeństwo
Ano, tak to było, jak napisałeś. Wysyłali rakiety w kosmos, ale nie umieli sami zrobić porządnych butów, tramwaju albo auta :-)