Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus jménem 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Z nezávislých testů vyplývá, že zejména na suchu fungují letní pneu lépe i v zimě. Kde je tedy pravda?
Zpět na článek
Avatar - Bertold
17. 2. 2019 09:48
„magická hranica 7 stupňov“ je komunikačná skratka
Kedysi dávno dávno sa tá „magická hranica 7 stupňov“ interpretovala správne. Tá hranica je myslená tak, že teplota cez deň nevystúpi nad 7 stupňov. Vtedy v noci či na mostoch sa už môže objaviť ľad, či začať snežiť. Ako sa stala z toho „komunikačná skratka“, ako to je aj v článku uvedené, tak to nikto nechápe ako komunikačnú skratku, ale ako fakt. Nuž, je veru hanba, že s tvrdením, že pod 7 stupňov letné pneumatiky tvrdnú a zimné sú lepšie, sa dnes človek stretne vo väčšine pneuservisov a „odborných“ časopisov. Žijeme rýchlu dobu, všetko treba vysvetľovať jednou vetou. Dve vety by už čitateľ či zákazník nedal. Potom to tak s tými informáciami aj vyzerá.
Avatar - Ada je zase tady
17. 2. 2019 08:17
je to business
prachy a zase jenom prachy. Lobbismus do toho samozřejmě patří. Spíše by byl zajímavý test náklaďáku s návěsem s jedinou poháněnou nápravou, abychom už nemuseli kvůli tomu, že nevyjedou mikroskopický kopeček na sněhu, parkovat dlouhé hodiny mezi svodidly. Na rozdíl od řidiče toho trucku my v osobáku máme bufík jen výjimečně.
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 09:28
Re: Článek
Možná ty palce má za to, co píše níže Orm, a co bych v článku taky očekával. Ale třeba jsou lidi už dávno jasnovidci a vědí, že na jejich cestě určitě nebude ani náznak břečky, rozteklého sněhu nebo přímrazků na silnici... Já to neumím, takže na zimu zkrátka patří zimní. Třeba právě kvůli tomu, že stav povrchu se mi i na desetikilometrové cestě do práce dovede mnohokrát změnit.
Avatar - twistedTSD
17. 2. 2019 09:20
Re: Už vidím
Pokud můžeš auto kdykoli odstavit a jezdíš s ním jen po městě, tak proč ne...ale noční ledovka se klidně objevit může. V jeseníkách mě včera rovnalo ESP, když jsem v zatáčce najel na "sklo."
Avatar - Bubáq
17. 2. 2019 08:24
Díky za test!
Důležité téma, dobře zpracované.
Náměty na další měření:
- pneu ojeté na 50% povoleného limitu
- pneu staré 3 roky
To jsou - podle mého pozorování - nejčastější případy ze skutečného života.
Avatar - Uživatel_5340709
17. 2. 2019 09:30
Re: Už vidím
Jasně tak si ty léta dnes dej hnupe, ale příští týden pokud bude sněžit, tak nevyjížděj, nebo opět přehazuj, nebo si klíče od auta zamkni do trezoru. Chytráku.
Avatar - Zetti
17. 2. 2019 09:09
Re: Už vidím
Dneska je 17.2. Kouknu z okna, slunce sviti, po silnici budou odpoledne litat cyklisti a motorkari samozrejme na letnich gumach. Nevidim sebemensi duvod proc mit prezuto na zimaky. A jak to vypada tak letos uz ani nebude. [odkaz]

Ja nevim, ze se vzdycky najde primitiv, ktery musi nekoho jineho ucit zit.
Avatar - Beefcake
17. 2. 2019 09:46
Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
Prd ste vyvratili, akurat bude zase nablito.
Avatar - Fána
17. 2. 2019 08:23
Z vs. L
Snad v městských aglomeracích by zimáky nemusely bejt. Ale zkuste přijet k nám do Krkonoš v zimě na leťákách. To by byla komedie. V zimě se počítá se sněhem a s mokrem a né se suchým vyhřátým asfaltkem! Pojď udělat test k nám na kopec chytráku!
Avatar - Uživatel_5340709
17. 2. 2019 08:25
Už vidím
ty zástupy bezmozků, co si tento článek vyloží tak, že se dá v zimě jezdit na letních. Je jasné, že na suchém chladném/zmrzlém povrchu funguje i letní penu. Ale např. tato zima je typickým varováním proč mít zimní - každý den jiná teplota, hustá sněžení i v nížinách, jeden den +10, drhý den -3 a sněžení. Stačí jeden malý úsek kde není jen studený asfalt a je zle. A to v článku sice je napsáno, ale jen tak dost okrajově, přitom je to zásadní limit!!!
17. 2. 2019 09:11
Re: Článek
Určitě zajímavá čísla a hodně odvedené práce.

Nicméně - závěr, že pokud je pod nulou a na silnici sníh nebo břečka, jsou zimní gumy o dost lepší než letní, ale že při suchu můžeme jezdit i na letních v mrazu, je sice zajímavý (očekával jsem, že zimní budou v mraze na suchu lepší než letní), ale z praktického pohledu řidiče - co s tím? Nemůžu přeci během zimy několikrát přezouvat dle aktuální předpovědi počasí.

Mně by velmi zajímalo ještě srovnání s celoročními. Výledky by měly být mezi letní / zimní. Něco mi říká, že kompromis bude pro běžné ježdění nejlepší. Ale vážně nevím.
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 10:55
Re: Článek
A ty víš bezpečně, že tě na cestě nic podobného nepotká?
No jo, pardon, ty jezdíš PHEV, vy vyrážíte jen za teplého počasí, protože vám jinak zamrzají baterky...
Avatar - rohYpnol
17. 2. 2019 10:57
Největší nebezpečí
Největší nebezpečí není letní pneu v zimě nebo zimní v létě.

Největším nebezpečím je neuvážlivý (slušně řečeno) řidič.

Jinak za mě - jsem zastáncem zimních pneu jednoznačně. Ono je krásné, že když je hezky, tak... Ale bohužel většinu času není jen hezky. Ono i když je cesta odklizená tak kolikrát odtává sníh, zmrazky, atp. ... A právě v takových situacích "podrží" zimní pneu, zatímco letní vás vytrestá.

Navíc když je hezky, tak těch krizových okamžiků je mnohem méně než za horších podmínek.

Takže za mě ať si každý jezdí na čem chce, ale ať jede podle toho, co mu jeho vůz/technický stav/pneu dovolí. TO neposoudí žádný sebelepší zákon ani novinářská rada, ale jen uvážlivý a zodpovědný řidič :-!

Jinak test :yes:
17. 2. 2019 09:11
Re: Blbost
Ne, jako důvod se uvádí že letní pneu pod 7°C tvrdnou a ztrácejí přilnavost. A článek to vyvrací. Dobrá práce
Avatar - Zetti
17. 2. 2019 08:36
Re: Už vidím
Zkus pochopit aspon nadpis clanku kdyz ne jeho obsah.
17. 2. 2019 08:46
Blbost
Výsledky jsou buď přenásobeny Bulharskou konstantou, abyste měli o čem psát nebo neumíte měřit. Jak je možné že na suchu se při snížení teploty zimním gumám podstatně prodlouží brzdná dráha, zatímco letním, se sníží?
Jinak důvod proč se uvádí, že by se mělo přezouvat, když denní teploty klesnou pod 7°C není ten že by letní gumy přestávali fungovat, ale ten že pokud jsou denní pod 7°, je pravděpodobné, že může v noci mrznout a po ránu se může objevovat námraza.
17. 2. 2019 08:21
pekny srovnani
Tohle je moc pekny srovnani. Hodne lidem co nemysli hlavou ale to co jim reknou v televizi to mozna pomuze usetrit penize. Jen se bojim ze masaz ktera prijde v rijnu jestli uz maji prezuto ty lidi zas vrati zpatky do starejch koleji.
Avatar - Hammunasakra
17. 2. 2019 09:55
Re: Poděkování
Já teda v zimě nosim jiný boty než v létě = co ty? :-)

Pro starší a zkušenější [odkaz] já to nedám 8-s >:D
17. 2. 2019 11:25
Re: Zlý jazykové....
Viz můj příspěvek níže. Jak říká můj instruktor na střelnici - raději mít a nepotřebovat, než nemít a potřebovat. Asi tak bych shrnul potřebu zimních pneu v zimním období :-)
17. 2. 2019 09:46
Re: Blbost
Ale že tvrdnou je prostě fakt, je to jenom guma.
Avatar - Verny_2013
17. 2. 2019 11:22
Re: Článek
Souhlas jeden z nejlepších článků postavený na reálných testech. Musím potvrdit, za sucha jsou v zimě zimní gumy horší, vyšší hlučnost, vyšší valivý odpor, a dle testu pro mě překvapivě i brzdná dráha. Ale stačí napadnout trochu sněhu, či břečka a situace se radikálně obrací. Při delších trasách se situace na silnici může zásadně měnit a mě už zimní gumy několikrát zachránily plechy.
17. 2. 2019 14:27
Vsechno v poradku, dik za test
Dekuji za test!

Cilem zimni pneu je, aby fungovala predevsim na snehu a ledu lepe, nez letni pneu. Tedy kdyz jde do tuheho. To je priorita.
Az potom prichazi ten druhy faktor, a tedy aby fungovala i za vsech ostatnich zimnich podminek (teplo, sucho, mokro), jinak by to samozrejme bylo nebezpecne.

Vysledky jasne ukazuji, ze prestoze zimni pneu funguje mnohem lepe na snehu, brecce a ledu, zaroven jsou az na vyjimky jen nepatrne horsi na suchu a mokru. Teplo jim samozrejme nedela dobre.

Co se meho nazoru tyka, zimni pneu maji byt povinne tak, jak je to treba v nemecku. Celorocni jsou v zime take akceptovatelne.
Naopak zcela nesouhlasim s radami typu "jestli moc nejezdite, neprezouvejte a jezdete v zime na letnich". Podle me je to nebezpecne jak pro ridice, tak predevsim pro ostatni ucatstniky provozu. To je muj nazor.
17. 2. 2019 08:40
Re: Z vs. L
Kdysi to bývala komedie když pražáci jezdili do Krkonoš na letních a všude brzdili provoz. A nebo naopak nedobrzdili a měli jste je v kufru.
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 09:31
Re: Už vidím
Tak v tom případě bys měl začít u sebe...
17. 2. 2019 18:50
závěr měl být zcela opačný
Moc děkuju za test, dobrá práce a celý článek až na ten závěr.
Bohužel si myslím, že závěr měl znít ve smyslu : letní gumy jsou ve většině situací (jízdou na suchu nebo mokru strávíme nejvíce času za volantem) lepší, ale rozdíl není zas tak velký. Naproti tomu na sněhu nebo mokru zastaví zimní gumy na výrazně kratší dráze.
Vzhledem k tomu, že zimní jsou výrazně lepší ve výjimečných situacích kdy může s větší pravděpodobností dojít ke krizové situaci, tak je použití zimních po celou zákonnou dobu daleko lepší volbou.
Normální řidič běžně nejezdí na hraně a nepotřebuje v zimně na suchu brzdnou dráhu o 2m kratší, ale určitě ocení, když vletí ze suché silnice např. do zasněžené zatáčky a zimní zabrzdí o mnoho metrů dříve. Tedy na to běžné ježdění není letní guma v zimě o tolik lepší ale v krizi může zimní výrazně zkrátit brzdnou dráhu.
Taky si myslím, že by se tímto článkem měli řídit jen lidi co pochopili co se tam píše (a ty už to asi stejně vědí). Naproti tomu "blondýna" která potřebuje dojet z bodu A do bodu B by se neměla řídit závěrem tohoto článku. Nerad bych jí potkal na namrzlé zatáčce v protisměru na letních s argumentem že to v SM psali. Tohoto typu řidičů bude asi většina. Tedy "blondýna" (běžný řidič) by neměla vymýšlet blbosti a v zimně jezdit jen zimní (nebo aspoň celoroční) gumy.
Jinak samozřejmě souhlasím, že pro to kdy přezout na zimní není důležitá teplota, ale jestli pojedu po sněhu nebo ledu. A vzhledem k tomu že se počasí může velmi rychle měnit, tak opět bezpečnější bude preference zimní gumy.
Můj názor.
Avatar - Bertold
17. 2. 2019 14:17
Re: „magická hranica 7 stupňov“ je komunikačná skratka
Médiá potrebovali pred prezúvacou sezónou priniesť všeobecnú radu pre motoristov, kedy je vhodné prezuť zimné pneumatiky. Odborníci vymysleli všeobecné pravidlo: „Keď maximálna denná teplota dlhodobejšie nevystúpi nad 7 stupňov. Vtedy je riziko, že cez deň v tieni a na mostoch sa môže vyskytnúť námraza, v noci môže aj začať snežiť. Letné pneumatiky pri poklese teplôt strácajú priľnavosť, lebo neobsahujú (voľakedy) siliku, vďaka čomu im tvrdne zmes.“ Toto celé sa zjednodušilo na: „Prezúvať treba, keď teplota klesne pod 7 stupňov, lebo letným pneumatikám pri nízkych teplotách tvrdne zmes“. Že to dnes hlásajú všeobecné médiá je ako tak akceptovateľné. Ale že túto komunikačnú skratku už šíri takmer každé motoristické médium je hanba. O pneuservisoch ani nehovoriac.
17. 2. 2019 13:03
Re: 4x4
Na šesti mm nebezpečné? To myslíš vážně?
Avatar - 3_diamanty
17. 2. 2019 10:39
Re: Poděkování
mam dve komplet sady na diskoch... len prezujem a je to.. otazka 10 minut ( pneuservis mam rovno pod oknom ) .... a dat 2 x rocne po 10 ecka na to este mam ;-) .... v tomto sa neoplati setrit ... hlavne ked clovek jazdi denno denne :yes:
17. 2. 2019 10:30
Re: je to business
Staci 2cm sbehu a i kdyz je pod nim treba sterk, prazdnej kamion uvizne.
17. 2. 2019 08:34
Re: Díky za test!
Presne. Ked su pneu uz ciastocne opotrebene, tak moja skusenost bola, ze pri teplotach blizkych k nule mi auto na suchu zacalo na letnych pneu v prudsej zakrute uz trochu smykat a na zimnych mi este drzalo stopu. Samozrejme moze sa to lisit od znacky k znacke.
Este poznamka k testu. Mozno by bolo uplne najobjektivnejsie porovnavat letne a zimne pneu od jedneho vyrobcu, aby sa eliminoval mozny technologicky rozdiel medzi znackami.
17. 2. 2019 10:53
Re: Blbost
Článok to vyvracia, ale povedz, na čo je to dobré? Akurát si to nejaký pablb vysvetlí tak, že je škoda prezúvať a ušetrí. Ale faktom je, že pokiaľ sa niekto šmýka alebo nedobrzdí hoci v meste, tak je to často práve taký exot na letných. Potom sú lepšie celoročky, síce o niečo drahšie ako letné, ale mierne zimy zvládnu vpohode, a pokiaľ vyslovene nejazdíš cez hory, sú OK. Donedávna som ich neuznával, považoval som ich za zlý kompromis medzi zimnými a letnými, ale názor som zmenil. Vyskúšal som ich a neboli také zlé, vcelku dobre to šlo aj na snehu. Vývoj ide dopredu aj pri pneumatikách a Barumky z Favorita boli určite iné ako dnešné modely. Ja som mal kedysi Micheliny Energy Saver, to boli svine tvrdé aj uprostred horúceho leta, keď na jeseň nečakane prituhlo, vyslovene z nich šiel čierny "piesok", tak sa drali, radšej som hneď prezul. Myslím, že dnešné Saverky sú už tiež trochu iné, aj keď ich už nikdy nekúpim.
Avatar - lordlord
17. 2. 2019 09:22
.
Mám malý roční nájezd, ale jezdím každý den do práce. Jezdím celý rok na zimních. Auto plave při prudkém brzdění z dálničních rychlostí, prokluzuje vnitřní kolo v pomalých ostrých zatáčkách pod plynem, jinak rozdíl nevidím.
Avatar - Hammunasakra
17. 2. 2019 09:00
Re: Článek
Pozor chválíš Svět motorů :-)

Po dlouhym období temna se ale poslední roky dost zlepšil = tak nějak od období odchodu Machaly = a to neni vtip >:-[]

Nevim kdo a proč ti dal ty :no: já ne = souhlasim s tim cos napsal ;-)
17. 2. 2019 10:20
Re: Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
Vyvrátili prd, na betonu to bylo lepší pro letní, ale asfalt to otočil. A ještě je otázkou, nakolik byl hladký. Kolik toho najezdíme po betonu mimo některých dálnic?
Avatar - Uživatel_5340709
17. 2. 2019 08:58
Re: Už vidím
Nadpis je silně zavádějící. Článek je celkem pochopitelný. Nicméně viz. můj níže druhý komentář.
(a vy všichni chytráčci už konečně pochopte, že si musíte koupit zimy i do města, pokud tedy auto na zimu neodstavíte)
Avatar - Hammunasakra
17. 2. 2019 10:13
Re: Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
Je to normální článek test z pondělního Světa motorů = z pondělí 10.2. ;-)
Avatar - CHerokee
17. 2. 2019 09:44
Poděkování
Děkuji redakci za tento článek a vyvracení zažitého mýtu. Věděl jsem to z vlastní zkušenosti. Jenže je to miliardový byznys, tomu jsou uzpůsobeny i zákony a mýty.
Avatar - Ronault.
17. 2. 2019 23:54
Re: závěr měl být zcela opačný
Přesně :yes:

Nedávno jsem ve asi 110 z ničeho nic na čtyřproude silnici v zatáčce z mokré cesty, která byla všude do té chvíle, vletěl a děkoval novým Nokianum, které jinak zbytek zimy více hučí, zvětšily spotřebu a přecejen na suchu nedovolují tolik jistý průlet zatáčkou.... protože v tomhle může být ta zima zákeřná
17. 2. 2019 17:51
Re: 4x4
Jezdím na něm přes 40 let. Proto tvé tvrzení považuji za nesmysl.
17. 2. 2019 14:33
Re: Nejlepší jsou celoroční pneu!
Taky alternativa, jen je treba pocitat s tim, ze nejsou nejlepsi ani v zime ani v lete.
Asi se neco usetri za prezouvani, ale zas tolik to nebude (napr. se vice sjizdi v lete nez letni, fyzika je fyzika). Nicmene prijatelne reseni to rozhodne je.
Avatar - Đawson
17. 2. 2019 12:28
Re: Článek
vrabiky sem zkousel na felde pred x lety, v pneuservisu to neslo skoro vyvazit, ale na moje rychlosti a za tu cenu to vyjelo opravdu dost :-) na lepsi auto bych je nedal
Avatar - rohYpnol
17. 2. 2019 10:58
Re: „magická hranica 7 stupňov“ je komunikačná skratka
Aktuálně denní tepoty klidně přes +10stC, noční pod nulou...
17. 2. 2019 09:51
Re: Článek
Moje osobní zkušenost je taková, že jsem zatím nepocítil nějaké ohrožení díky tomu, že od roku 2012 jezdím celoročně na univerzálkách. Přiznávám, že pokud nechci vyjíždět nemusím, protože si život řídím sám, podle toho jak mi to vyhovuje. Vloni jsem z Goodyearů přezul na Vraníky, protože jsem prostě chtěl vyzkoušet, jak se jezdí na protektorech a nejsem zvědavý na nějaké kecy některých místních odborníků. Zima je úplně v pohodě, ale jsou trochu hlučnější a spotřeba asi o půl litrů výše. Vzhledem k zvýšené spotřebě se 205/60R16 92H UNI SMART 4S (M+S) VRANIK nevyplatí, protože náklady na spotřebované palivu dalece převyšují uspořené náklady při zakoupení pneumatiky (GoodYears vydrželi 60 tisíc km).
Avatar - _Karel_
17. 2. 2019 18:39
Re: Článek
Co bys konkrétně v tom mimořádně podrobném (na české poměry) článku ještě očekával? Já tam našel měření všech možných situací a nakonec dokonce i závěr, co z toho může plynout - že hranice 7st. není sama o sobě odůvodněná.
Samozřejmě chápu, že někdy je potřeba být nespokojen vždy a za každou cenu.
Mě přijde rozumnější - když už zkritizuju mizernou práci, měl bych i umět pochválit tu dobrou.
Avatar - Beefcake
17. 2. 2019 13:39
Re: zaver
Nie demagogia, ale dnes popularna "antisystemovost" a hladanie konspiracii tam, kde nie su. Podla debat k tejto teme to vzdy padne na urodnu podu. Nielen tu.
17. 2. 2019 11:23
Důvod tam je
Ano, objektivně nad nulou není bůhvíjaký důvod pro zimní gumy. Problém je, že když je v zimě okolo nuly, hrozí výkyvy teplot, sníh či námraza, popř. narazíte na část neupravené (neosolené) vozovky a jste s letníma nahraní. Třeba v té Praze to pozoruji naprosto běžně, obzvlášť když jezdím mezi okrajovými částmi Prahy. To jedete chvíli na 5 stuopních a slunci, pak vjedete někam do údolí nebo méně obydlené části a najednou je -1, mráz či dokonce zbytky sněhu. Takže sice důvod pro zimní obutí je v celkovém zimním nájezdu třeba 0,1%. Nicméně v tom 0,1% je obrovské riziko nehody na letních a proto raději hobluju zimáky i když už se zdá, že nejsou potřeba.

Období okolo března je samozřejmě dost nepříjemné, protože sice je i +10 a víc, ale někdy vyjedete v 7 ráno mimo město a jedete po námraze...holt tedy v tom teple musíte jezdit opatrněji, ale mít jistotu v té námraze. Protože na ledu a sněhu na letních neuděláte opravdu nic...
17. 2. 2019 11:07
Re: Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
OK, to některých mi tam nějak vklouzlo omylem.
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 16:34
Re: Článek
Čekal jsem pitomce a Zetti nezklamal.
Upřímně doufám, že tě na silnici nikdy nepotkám. Jsi hloupý a ve své hlouposti jsi nebezpečný.
17. 2. 2019 10:55
Re: Blbost
Jasne. Svieti slnko, nadránom raz prituhne a ty si to napáliš do iného auta. A si v ritkálovciach, lebo jazdíš na letných.
A čo sa týka poslednej state - tak asi je každému jasné, že práve v predpisoch, nariadeniach a zákonoch sa zmeny dejú najpomalšie.
Avatar - 3_diamanty
17. 2. 2019 10:43
Re: Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
v pondelok bolo 11 teho... len taka mala technicka ;-)
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 11:36
Re: Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
Většina? To by bylo zajímavé zjistit, jestli je to pravda. D1 a D2 beton a zbytek je asfalt. D4 vůbec, D5 stěží z poloviny, D6, D7, D8 vůbec, D10 vůbec, D11 z poloviny, a tak dále.. I na D1 je část úseků asfaltová. Takže kdo ví, zda by to kilometrově vůbec vyšlo.
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 09:33
Re: Blbost
To už dávno nikdo neříká, jen se to mezi lidmi stále udržuje jako pověra.
Avatar - Beefcake
17. 2. 2019 21:59
Re: Moje riešenie
Energy Saver ? To pre kolenovrtov je, cim viac energy, tym tvrdsia guma. CC je ok.
Avatar - Beefcake
17. 2. 2019 21:24
Re: Z vs. L
Prave, ze v meste casto byva zasolena brecka.
17. 2. 2019 18:19
Re: Moje riešenie
To čo je za kravinu? 200 km za sezónu, to je 800 km za 4 roky. Koľko ešte chceš, aby ti tá guma vydržala? Zostarne ti oveľa skôr ako ju zoderieš, tak čo to pletieš o 35 tisíc km?To by si ju musel na zimu prezúvať 175 rokov! Ak si na zimných jazdil celý rok a nevydržala (čomu sa nedivím), tak nechápem, prečo po letných neprezuješ na zimné ale na celoročné. Aký to má zmysel? Celoročky sú stavané na to, aby jazdili po celý rok bez prezúvania, akurát ich dáš občas vyvážiť.
Avatar - twistedTSD
17. 2. 2019 18:13
Re: cely test na Ho—-o
Zákon ti nepřikazuje mít zimní pneu, pokud nejsou zimní podmínky (problém je, že nevíš, kdy ty podmínky nastanou).
Avatar - BassHunter
17. 2. 2019 16:48
brzdná dráha
Moc pěkný a podrobný test pneumatik s rozdílem brzdné dráhy. Pro zajímavost dobrý, ale pro jistotu stejně přezouvám až duben-květen, protože jakmile napadne, tak je to v háji.
17. 2. 2019 15:59
Re: Tendencni "test"
Ne, před namontováním - je tam skladování. A dotahování rukou - no to je ruská ruleta. Přesný momenťák stojí 2 500 +. U Al kol to opravdu není o citu ale o přesnosti. Zrovna u kol bych skutečně nešetřil, stejně tak u oleje a doby výměny, brzdové kapaliny a doby výměny, gumiček do stěrače a jejich výměny např. U jiných věcí bych se na to opravdu vykašlal - koberečky, vonítka, Start/Stop vyloženě nesnáším ...
17. 2. 2019 15:43
Re: Blbost
Tak oni taky dřív stáli celoročky ta vyliž pr... Ale doba se pousnula a vývoj gum jde dopředu. Na ježdění po městě a občasné delší trasy je to dokonalá guma.
17. 2. 2019 14:59
Re: Nejlepší jsou celoroční pneu!
Aj s celoročkami pokojne vystačíš. Ak nie si ten, čo 3x za rok jazdí k moru a každý zimný víkend na lyže do Álp.
Avatar - twistedTSD
17. 2. 2019 14:53
Re: zaver
souhlas, je to teď zrádné a přezouvat rozhodně nebudu.
17. 2. 2019 14:52
Re: Poděkování
Tak to máš ešte lacnejšie.... Každopádne Orm žije v drahšom kraji. ;-)
Avatar - Allo
17. 2. 2019 14:48
Re: Nejlepší jsou celoroční pneu!
To záleží s čím to porovnáváš, je spousta testu kdy celoroční je lepší jak letní a celoroční lepší jak zimní, stejně to je jedno protože spouta chytráků co tvrdí že celoročky jsou na*** jezdí na 5 let starých no name zimákách za 1000kc i v létě.....
Avatar - Allo
17. 2. 2019 14:26
Nejlepší jsou celoroční pneu!
Kupte si celoročky a hotovo...
Avatar - rokyta.p
17. 2. 2019 14:11
ok
Pěkný článek na základě reálných dat. S výsledky samozřejmě odjakživa souhlasím :yes:
17. 2. 2019 14:07
Zaujimavy test so samovrazednym zaverom
ad1. Zaujimavy vysledok je horsie brzdenie zimnych na betone. Avsak vacsina ciest je asfaltovych a tam su vysledky porovnatelne, chyba test "asfalt sucho".
ad2. Samovrazedna veta v zavere: "Nemusíte-li s autem vyjíždět každý den a za každého počasí, možná se vyplatí na přezouvání rezignovat úplně a raději si pořídit jedny kvalitní letní pneumatiky." Toto nie je youngtimer forum. Auta si ludia kupuju preto, aby boli vzdy k dispozicii, za kazdeho pocasia. Preto su zimne alebo celorocne nevyhnutne.
ad3. Test by bol vyborny, ak by vysledky porovnali s celorocnymi.
17. 2. 2019 11:37
4x4
Já si pamatuji pravidlo 4x4: vzorek minimálně 4 mm, maximálně 4 roky staré pneumatiky na všech 4 kolech a od +4 stupňů Celsia. Nevím kde kdo přišel na těch +7 stupňů. Jinak já bydlím v jednom z těch nejzasněženějších měst a tady by to bez zimáků opravdu nešlo :-)
17. 2. 2019 15:39
Re: Tendencni "test"
S výměnou souhlas, ale nesouhlas s tím, že si to doma sám přehodím.

Kola je potřeba kontrolovat na vyváženost, případně převyvážit. To si doma neudělám. Další věc - šrouby je potřeba dotahovat kvalitním momentovým klíčem, rovnoměrně zejména u Al, ne jen tak na zkušenost. Klíč stojí celkem dost a domů si ho nebudu kupovat.

Také jsem si měnívával kola na ulici, dotahoval skákáním na klíč, ale to byly plechy a byl to Brouk nebo ARO, to byly úplně jiné rychlosti a podmínky.

Pokud s autem hodlám jezdit 150+, musí být kola velmi dobře ošetřená.

Univerzály - toť otázka. Testy vypadají dobře a ušetřím minimálne 100 tis. Kč (výpočet píšu jinde)
Avatar - Beefcake
17. 2. 2019 13:32
Huh
Test je ok, aj ked je to dokola len o brzdeni. Ale zavery z neho uplne zle a umyselne kontroverzne.
17. 2. 2019 11:03
Zlý jazykové....
mají pravdu....na prvním místě jde jen o peníze..... :-!
17. 2. 2019 10:32
Video
Zrovna tady jste se mohli rozsoupnout a prorazit, klidne jste mohli prizvat i slecnu.
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 12:47
Re: zaver
Na tebou popisované podmínky ani nemusím být na horách. Třeba u nás, v Polabí: přes den plus osm, ráno minus čtyři a mrznoucí mlha. Do toho samozřejmě ještě to, co roztaje ze zbytků sněhu kolem silnic. Kvalitní směs pro naprosto nečekané situace.
Jsem zvědav, kolik dnes uvidím vesnických kolenovrtů, kteří už přezouvají na letní jen proto, že bylo pár dní nad nulou.
17. 2. 2019 11:27
Re: Poděkování
Bežné pneuservisy zväčša 25 - 35,-€. Nemám druhú sadu diskov a za prezutie s vyvážením platím 30,-€.
Avatar - rohYpnol
17. 2. 2019 11:01
Re: Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
Mimo některých dálnic??? Většina dálnic je beton 8-s :-!
Avatar - 3_diamanty
17. 2. 2019 10:18
Re: .
otec na dochodku dnes uz jazdi hodne malo a ma tiez zimaky cely rok ... ale on jazdi tak dva tri krat za tyzden s celkovym tyzdennym nabehom cca 30-40 km ... ale na denno denne jazdenie by som uz v lete na zimakoch nechcel jazdit ( ved pred rokom u nas uz v aprili bolo 28 stupnov ) ... sam pritom tiez nejazdim vela ( cca 8000km rocne ) ale kedze jazdim kazdy den tak som za letne pneu moc rad ked je uz teplo ... v tych horucavach ake dnes uz mame iste trpia menej ako zimne navyse asi aj spotrebe to len a len pomoze aj ked priznavam ze tu vobec nesledujem a neriadim sa nou... aj valivy "hluk" od letnych je nizsi ... aspon mam ten citak

vsetko je to o potrebach takze to chapem.. nie kazdemu ( myslim tych ktori jazdia uz velmi malo ) sa zrejme chce kvoli 2000km najazdenym v priebehu tepleho obdobia prezuvat ... kamarat takto roky jazdil zimakoch ( kedze spravil tak cca 3000km za rok )... az potom sa nestacil divit ked raz uz nakoniec prezul ( ked auto predaval ) a zrazu mal o liter mensiu spotrebu .... ci nieco v tomto usetril dodnes vie len on sam
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 11:14
Re: Zlý jazykové....
Tak určitěěě…
Miluju konspirační teoretiky.
Avatar - Hammunasakra
17. 2. 2019 10:44
Re: Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
:yes: :-)

Tak to sorry ;-)
Avatar - Uživatel_5340709
17. 2. 2019 08:30
Článek mi trochu
evokuje téma, že když prší, tak tam kde není víc jak 0,5 mm vody na vozovce, tak se dá v pohodě jezdit na slickách.
(V zimě můžeš jezdit na létech tam kde není sníh, led, kaše a marast)
17. 2. 2019 11:53
zaver
kdyz to trochu prezenu,
redaktoruv zaver, ze v zime jsou lepsi letni (na suchu)
me z toho zas vychazi, ze v lete jsou lepsi zimni (na mokru)

test kazdopadne super :yes:
co me prekvapuje, tak exceletni brzdna draha rapidu na suchu (i pod 35 metru)

dnes rano v 8 sem jel do prace, teplota -6, na casti silnice led, cast zledovately ujezdeny snih a kdyz jsem vyjel na jednicku, ta byla castecne namrzla a ledovka.
az pojedu vecer, bude tak +5, castecne sucho, castecne mokro, castecne ledovka.
s letnima bych mel problem se dostat na tu jednicku a podle stylu nekterych co jeli, nejspis jeli na letnich. mozna uz tenhle test cetli …

kazdopadne jeste jednou, velmi dobre hodnotim tento obsahly test :yes:
ale ten zaver, to je cira demagogie :no:
Avatar - 3_diamanty
17. 2. 2019 10:10
Re: Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
jak inak.. je vikend :yes:
Avatar - 3_diamanty
17. 2. 2019 10:06
Re: „magická hranica 7 stupňov“ je komunikačná skratka
ludstvo celkovo hlupne .... menia sa priority... nic nove.. este par desatroci a sami sa znicime... netreba ziadny asteroid ani mimozemstanov ... ludstvo sa porazi aj samo
Avatar - VDC
21. 2. 2019 16:07
.
Koupil jsem si spíš ze zvědavosti celoroční barumky. Z Rumunska. Vyjel jsem na Ještěd, do lyžařských areálů v Krušnohoří atd. Fakt mě to prekvapilo. Testy vypadaly dost děsivě. Samozřejmě je otázka, jak se to rychle sjede a jak to bude fungovat příští zimu.
Avatar - rohYpnol
18. 2. 2019 10:25
Re: Největší nebezpečí
Ne, není to blbý.

Zimní pneu mají nějaké vlastnosti, pro které si je kupuješ. Měkkost a poddajnost siliky po 4 letech je v háji. Tedy co se týká vlastností gumové směsi, stanou se obdobou letních pneu. Dezén sice zůstává zimní, ale to není tak zásadní /kolik aut jezdí třeba na AT nebo MT, nebo celoročních.../.

Takže věřím tomu, že 4+ letá zimní pneu se svými vlastnostmi přiblíží těm letním. A to nejnebezpečnější - "probrždění" měkké pneu na horké letní silnici prostě kvůli tvrdnutí směsi nenastává.

Dojíždět starší zimní pneu přes léto není problém.

A žádný test, který by srovnával 4+leté zimní pneu a letní pneu na suchu či mokru a ukázal na nebezpečnost starých zimních jsem neviděl.
18. 2. 2019 09:38
Pěkný test :-)
Tenhle test se mi moc líbil, netradiční a kupodivu ne úplně prostpěšný pro prodejce >:D
Jinak mě zase překvapilo, že zimní Dunlopy, co dojíždím se v létě chovájí lépe, než letní Matador, které jsem kdysi měl >:D
Avatar - Blue Sun
18. 2. 2019 08:11
Re: Tendencni "test"
Plácáš nesmysly, jako vždycky, už kolik let.
Avatar - Zetti
18. 2. 2019 07:54
Re: Tendencni "test"
ty mi s tim mentorovanim pripominas moji ucitelku, to ti byla takova kraaaaava
Avatar - Beefcake
18. 2. 2019 00:36
Re: Tendencni "test"
" pote pouze kdyz si vsimnes nevyvazenosti (kdyz se odloupne zavazi) pri jizde" - gratulujem, si genius. Alebo ich mas spocitane ?
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 23:16
Re: Článek
Nekritizuju test či článek jako takový, pouze jeho velmi zavádějící závěr. A mrzí mě, že to musím psát znovu, když jsem to už napsal předtím. Takhle to působí, jako bys ani nechtěl číst, co jsem psal, ale jen jsi mě potřeboval něčím shodit, to k tobě nesedí.
Avatar - Beefcake
17. 2. 2019 22:28
Test
Test je ok, ale sucasne su tam aj divne veci.
"Teplotu jsme kromě palubního počítače ověřovali i bezkontaktním teploměrem."
To akoze vzduchu bezkontaktnym teplomerom ?? Pri kazdom teste mala byt aj teplota vozovky.
Vazne ma Rapid odporucany az taky vysoky tlak pri jednoclovekovom zatazeni ?
"Ve snaze zachovat řiditelnost vozu systémy odlehčují pedál brzdy už při lehkém sešlápnutí a i z malé rychlosti se vůz šine dlouhé desítky metrů." - toto vazne nie je problem el.systemu, ale gum. Kde nie je ziadna prilnavost, tam ani cert neberie. Ked vam uz nepride divne, ze ABS zabera uz pri lahkom zosliapnuti, tak fakt neviem... A ani ABS nemoze fungovat inak.

Tie letne mozu by v niektorych situaciach lepsie, to je jasna vec, ale je to relativne nepatrne. Nejake 1-2 metrove rozdiely pri 35-40m drahe su na urovni rozdielu medzi dvomi rozlicnym letnymi gumami. Alebo zimnymi.
Ano, na betone boli letne lepsie pri sucho, ci mokre. Ale moc si nespominam, kedy som jazdil po betone.
Zato v tych ozaj zimnych podmienkach, kvoli ktorym cely tento cirkus je, su tie rozdiely obrovske v prospech zimnych.
Zimne su pri zlych podmienkach konzistentne a letne idu uplne skokovite do zadele, vidno to na max.spomaleni.
Skoda, ze sa to cele obmedzilo na brzdenie. Ale chapem, ze ine testy je narocne realizovat. Nakoniec, aspon v tlacenom Autobilde pred casom si tie gumy podali viac.
Avatar - Beefcake
17. 2. 2019 21:28
Re: .
V ostrych zatackach v lete pod plynom a na zimnych je fakt vyborny napad.
Avatar - rokyta.p
17. 2. 2019 20:53
Re: 4x4
A co pak s těmi 4mm zimáky děláte? Pak zase vyjde článek, jak je nebezpečné dojíždět zimáky v létě >:D Jinak neříkám, že to máte úplně špatně.
Avatar - rokyta.p
17. 2. 2019 20:49
Re: Moje riešenie
Michelin staví jedny z nejlepších gum. Ale je nevím, zda oba srovnáváte stejné. Něco jiného je ten kdo bydlí u Břeclavi a nemusí každý den jezdit. Něco jiného je člověk z Beskyd z Hrčavy, který každý den dojíždí třeba do železáren za prací. První samozřejmě zimní nepotřebuje a na celoročních slušně vyžije. Druhá možnost má zimní 4 měsíce v roce a ještě umí dobře nasazovat řetězy. Za kolenovrty považuji Tomket + Vraník, ale ať si jezdí každý na čem chce.
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 19:30
Re: Moje riešenie
A takhle se projevuje kolenovrt.
17. 2. 2019 18:21
Re: cely test na Ho—-o
Ale je fakt, že tento test žiadny zmysel vážne nemá. Je zaujímavý, ale to je všetko.
17. 2. 2019 17:51
Re: Tendencni "test"
Vsak si ich men aj po sezone, nikto ti nebrani. Nam ostatnym nastastie zakon umoznuje to zvazit podla okolnosti.
Avatar - lordlord
17. 2. 2019 17:34
Re: .
za týden mám 45 km a spotřeba atmosfera 1,6L 6,3 litru
17. 2. 2019 16:43
Re: Tendencni "test"
Neživí, jen mám své vlastní soukromé auto, kde si vše platím z peněz, které vydělám a které mi stát několikanásobně zdaní, nejsem živnostník, co to nastrká do nákladů. Takže skutečně počítám cena / výkon a někdy jsou faktury skutečně k divení.
17. 2. 2019 16:39
Re: Nejlepší jsou celoroční pneu!
Nezávislé testy pneu lze nalézt mimo weby .de. A je to někdy docela zajímavé počtení.
Avatar - Blue Sun
17. 2. 2019 16:38
Re: Tendencni "test"
Plácáš nesmysly. Živí tě pneumatikářský průmysl?
Na příštím autě taky budu mít celoroční gumy, protože je nesmysl vyhazovat po čtyřech letech zimáky s najetými deseti tisící kilometry a letní s dvojnásobkem.
17. 2. 2019 16:37
Re: Tendencni "test"
Do servesu, kde pro dotažení kol nepoužívají ruční certifikovaný momeňťák, zásadně nechodím - asi tak.
Avatar - JirkaV8
17. 2. 2019 16:17
Re: Článek mi trochu
Nevidim to tak kriticky. Vsichni se shodneme kdyz jsou zimni podminky, je treba zimni guma. Problem je v tom, ze vetsinu zimy je okolo 5C a suchy asfalt. Takze pro ty, co denne nemuseji, muze letni guma predstavovat relativne normalni reseni. Je na usudku kazdeho, aby toto nezneuzival a pak se nemuseli narizovat plosne zimni podle data a jina alotria. Co se tyka clanku, SM se na sve pomery vytahl :yes:
17. 2. 2019 15:47
Re: Nejlepší jsou celoroční pneu!
Podle me neni technicky mozne aby byly celorocky lepsi zaroven v lete a zaroven v zime. Mohou preferovat jednu sezonu vic, neltere letni, nektere zimni.
Samozrejme muzes porovnavat nejhorsi letni a nejhorsi zimni s nejkvalitnejsi celorocni, ale to pak neni fer porovnani.
17. 2. 2019 14:15
Re: Tendencni "test"
Kvalitne celorocky su v nasich klimatickych podmienkach v pohode, vid. test [odkaz]
Voci letnym/zimnym maju vyhodu v tom, ze "nezostarnu", za par rokov sa zjazdia.
Avatar - 3_diamanty
17. 2. 2019 13:07
Re: zaver
to je jak u nas ... presne... rano o 6rej mrzne.. a poobede o druhej ides domov doslova v tricku .. a ventilaciu v aute hned menis z tepleho vzduch na chladny... k tomu vecer opat zase veterno ( povestna kosicka kotlina kde fuka a fuka stale) :yes:
Avatar - 3_diamanty
17. 2. 2019 12:56
Re: „magická hranica 7 stupňov“ je komunikačná skratka
dnes rano u nas o 6-tej... -1 ....... a teraz o 13-tej --- plus 8stupnov.... a vecer ked pojdem na nocnu o 21.30 tak zase ma byt okolo 0 az plus 1.... :yes:

najhorsie je to za mna prave okolo 0... jazdim hodne casto skoro rano a potom zase neskoro vecer... a prave okolo 0 je to asi najzradnejsie.. paradoxne ked je -10 a jasno tak pohoda... alebo uz ked je plus 5 alebo plus 10... ale okolo nuly ked su hmly a mrznuce kdejake mrholenia to nemam rad... este ze to nemam do prace daleko no
Avatar - JirkaV8
18. 2. 2019 00:35
Re: 4x4
mm jsou podstatne. Nejlepsi je sve letnaky pred zimou pekne prorezat rezackou a hned to jezdi jinak. Rusky youtube je toho plnej >:D Pro ty co nemaji rezacku staci nahrate dlatko. Prominte delam si tu z vasich mm legraci. Ja totiz vzdycky prezouvam az s prvnim snehem a dobre.
Avatar - Hammunasakra
17. 2. 2019 22:28
Re: Klesaju prijmy z klikov a reklamy ?
Přes 1200 km = trapnou fintou když před pár lety Sobotkova vláda rychlostnim komunikacim začala řikat dálnice [odkaz] :-)

Sice nesplňujou parametry dálnice = šířku, sklon, zatáčky = ale to politikum nevadí ;-)

Beton sice dýl vydrží ale příjemnějš se jede po asfaltu = kolik je kterýho povrchu fakt nevim
17. 2. 2019 19:41
Re: Moje riešenie
Iste, Michelin Cross Climate a Energy Saver + sú pre kolenovrtov, možno v Čechách.
17. 2. 2019 16:44
Re: Poděkování
Tuším, že se to jmenuje Evropa >:D
Avatar - m.z.
17. 2. 2019 15:49
Re: Tendencni "test"
Kola si necháš převážit po sezóně, ne? A nemusíš čekat frontu v pneuservise. Momenťák stojí pár šupů, tímhle bych neargumentoval a jde to i bez něj, jen se musím použít trocha citu. Dotahování nohou, je špatně.
17. 2. 2019 15:47
Re: Poděkování
A v čem je ten byznys? Není jedno jestli ojíždím letní nebo zimní? >:D A nedovedu si představit někoho, kdo pravidelně používá auto a přežil by celou zimu na letních >:D Teda pokud nebydlí v praze, kde sněží třikrát do roka >:D
17. 2. 2019 14:05
Tendencni "test"
Tak a mame tady test, ktery jen prida vodu do mlyna tem, kteri nechteji pochopit, ze jizdni podminky se v zime meni ze dne na den z hodiny na hodinu.
Ten kdo pouziva letni gumy v zime by mel okamzite vratit ridicak a nikdy ho neziskat zpet.
Ale k "testu". Sucha zima s teplotami nad nulou? Par dni v roce. Vetsinou je mokro, ranni namraza, dest se snehem. Zadna letni guma nedokaze to, co zimni. Uz jen snaha dokazat neco takoveho je uplne nerealna. Kazdy ridic by mel mit 2 sady pneumatik na discich. I v domacich podminkach jsou prezuty za 30 minut.
V testu se zajimaji jen o brzdnou drahu. Samozrejme, ze u zimni pneu na suchu bude brzdna draha delsi. Je to dano charakteristikou gum, pouzitymi materialy. To ale neznamena, ze je zimni pneu horsi nez letni. Vubec se neberou ohledy na fakt, ze po ztrate adheze pri -teplote 2-+2, zimni pneu ji znovu ziska driv nez letni.
Pozdeji test sam ukazuje, ze v horsich podminkach jsou letni gumy absolutne nepouzitelne.
Univezaly jsou potom to nejhorsi, co se da pouzit. Takove by mely byt zakonem zakazane. Jsou stejne spatne v lete jako v zime. Zejmena univerzaly starsi 4 let, kdy je material uz sesly, jsou "letenkou do pekla".
Avatar - 3_diamanty
17. 2. 2019 11:10
Re: Poděkování
10 euro zaplatim za komplet vymenu ... jedno kolo teda potom vychadza na 2,50 ;-) .... s vyvazovanim je to tak okolo 22 eur komplet ... ale vzhladom na mensi najazd kola casto nevyvazujem ...

PS: keby jedno kolo stalo 10 ecka tak to si potom pneu vymenim sam ... nie som zase blazon.. a ani bez ruk ;-)
Avatar - Floyd
17. 2. 2019 11:00
Re: Video
A jak by to jako do toho časopisu nacpali nevíš?!
17. 2. 2019 18:11
Moje riešenie
Letné na leto a celoročná na zimu. Prečo? Ja som najazdil v zime za sezónu len od 10 až do 200 km / rých. priemer cca 40km/hod/ na čisto zasneženej ceste z celkových 20 000 km. Zbytok km suchá alebo mokrá cesta a priemer min 70 km/hod. Takže je pre mňa dôležitejšie mať lepšie vlastnosti pneu na suchej a mokrej ceste ako na zasneženej. Zimná mi nevydržala ani 35 000km, Celoročná Michelin Cross Climate už druhá sezóna a 35 000 km rátam ešte min. jednu sezónu. Výhody: prezúvam skôr na "zimné" a nemusím sa ponáhľať na letné, menšia spotreba a hlučnosť, dlhšia životnosť, bezpečnosť, lepšie jazdné vlastnosti, majú certifikát ako zimné, zatiaľ aj na zasneženej ceste som nemal žiaden problém. Doteraz som mal len pocit že je to tak, teraz to mám aj vďaka testu potvrdené.
17. 2. 2019 16:55
Re: Tendencni "test"
Ekonomicky nesmysl mozna. Bezpecnost ostatnich na silnici je ale dulezitejsi nez tvoje penezenka. Proto je treba menit pneumatiky po 4 letech.
17. 2. 2019 15:43
Re: Tendencni "test"
No jo, ale když má malý nájezd, řekněme 5 tis,. ročně, tak ty gumy může používat 8 let a to pak už se projeví stárnutí. Takže by měl měnit gumy po 4 letech, po ujetí 20 tis. km, kdy mají ješt hloubku vzorku v polovině. To taky není moc ekonomické.
Avatar - Zetti
17. 2. 2019 14:26
Re: Článek
jo, treba pristi tyden v sobotu jedu do plzne, podle predpovedi tam ma byt odpoledne 7 stupnu, kolem ctrvte stoupne na 9 a vecer v devet budou 4 stupne, oblacno az polojasno a bez deste, natoz snehu nebo ledu. Je mozne ze se bude neco menit, ale to vim nez vyjedu skoro na sto pct. Aplikaci pocasi obsahuje kdejaky mobil zaka zakladni skoly.
Tu trapnost s PHEV nekomentuju, kdyz to tak chces mit, tak si tomu ver. Ja radsi PHEV nez kapesniho antikvarniho pezota a nemam potrebusi z tebe utahovat, ze na vic nemas.
Avatar - 3_diamanty
17. 2. 2019 10:56