prachy a zase jenom prachy. Lobbismus do toho samozřejmě patří. Spíše by byl zajímavý test náklaďáku s návěsem s jedinou poháněnou nápravou, abychom už nemuseli kvůli tomu, že nevyjedou mikroskopický kopeček na sněhu, parkovat dlouhé hodiny mezi svodidly. Na rozdíl od řidiče toho trucku my v osobáku máme bufík jen výjimečně.
Možná ty palce má za to, co píše níže Orm, a co bych v článku taky očekával. Ale třeba jsou lidi už dávno jasnovidci a vědí, že na jejich cestě určitě nebude ani náznak břečky, rozteklého sněhu nebo přímrazků na silnici... Já to neumím, takže na zimu zkrátka patří zimní. Třeba právě kvůli tomu, že stav povrchu se mi i na desetikilometrové cestě do práce dovede mnohokrát změnit.
A ty víš bezpečně, že tě na cestě nic podobného nepotká?
No jo, pardon, ty jezdíš PHEV, vy vyrážíte jen za teplého počasí, protože vám jinak zamrzají baterky...
jo, treba pristi tyden v sobotu jedu do plzne, podle predpovedi tam ma byt odpoledne 7 stupnu, kolem ctrvte stoupne na 9 a vecer v devet budou 4 stupne, oblacno az polojasno a bez deste, natoz snehu nebo ledu. Je mozne ze se bude neco menit, ale to vim nez vyjedu skoro na sto pct. Aplikaci pocasi obsahuje kdejaky mobil zaka zakladni skoly.
Tu trapnost s PHEV nekomentuju, kdyz to tak chces mit, tak si tomu ver. Ja radsi PHEV nez kapesniho antikvarniho pezota a nemam potrebusi z tebe utahovat, ze na vic nemas.
Co bys konkrétně v tom mimořádně podrobném (na české poměry) článku ještě očekával? Já tam našel měření všech možných situací a nakonec dokonce i závěr, co z toho může plynout - že hranice 7st. není sama o sobě odůvodněná.
Samozřejmě chápu, že někdy je potřeba být nespokojen vždy a za každou cenu.
Mě přijde rozumnější - když už zkritizuju mizernou práci, měl bych i umět pochválit tu dobrou.
Nekritizuju test či článek jako takový, pouze jeho velmi zavádějící závěr. A mrzí mě, že to musím psát znovu, když jsem to už napsal předtím. Takhle to působí, jako bys ani nechtěl číst, co jsem psal, ale jen jsi mě potřeboval něčím shodit, to k tobě nesedí.
Nečetl jsem celou diskuzi, jen tvou reakci.
Já ze závěru nevyčetl, že bych měl v lednu, když není sníh, dávat zpět letní gumy. Jen to, že hranice sedmi stupňů pro přezouvání není žádným dogmatem.
Nicméně - závěr, že pokud je pod nulou a na silnici sníh nebo břečka, jsou zimní gumy o dost lepší než letní, ale že při suchu můžeme jezdit i na letních v mrazu, je sice zajímavý (očekával jsem, že zimní budou v mraze na suchu lepší než letní), ale z praktického pohledu řidiče - co s tím? Nemůžu přeci během zimy několikrát přezouvat dle aktuální předpovědi počasí.
Mně by velmi zajímalo ještě srovnání s celoročními. Výledky by měly být mezi letní / zimní. Něco mi říká, že kompromis bude pro běžné ježdění nejlepší. Ale vážně nevím.
Moje osobní zkušenost je taková, že jsem zatím nepocítil nějaké ohrožení díky tomu, že od roku 2012 jezdím celoročně na univerzálkách. Přiznávám, že pokud nechci vyjíždět nemusím, protože si život řídím sám, podle toho jak mi to vyhovuje. Vloni jsem z Goodyearů přezul na Vraníky, protože jsem prostě chtěl vyzkoušet, jak se jezdí na protektorech a nejsem zvědavý na nějaké kecy některých místních odborníků. Zima je úplně v pohodě, ale jsou trochu hlučnější a spotřeba asi o půl litrů výše. Vzhledem k zvýšené spotřebě se 205/60R16 92H UNI SMART 4S (M+S) VRANIK nevyplatí, protože náklady na spotřebované palivu dalece převyšují uspořené náklady při zakoupení pneumatiky (GoodYears vydrželi 60 tisíc km).
vrabiky sem zkousel na felde pred x lety, v pneuservisu to neslo skoro vyvazit, ale na moje rychlosti a za tu cenu to vyjelo opravdu dost :-) na lepsi auto bych je nedal
Vraníky jsem měl taky a už bych si je znova nekoupil. Nicméně chápu, že někomu vyhovujou. V zimě do sněhu a břečku vynikající. Jen je jaksi potřeba stavět se k nim jako k protektoru. Kdo tudíž lítá rychle po dálnici nemůže si takový gumy kupovat. Mě se na dvou gumách utrhnul kord a byl jsem rád, že mi guma nebouchla. Jestli ale někdo jezdí příměstský provoz rychlostně do 100-120 km/h a to někde v horách kde je často sníh na silnici, tak tam jsou Vraníky naprosto dokonalý gumy.
Souhlas jeden z nejlepších článků postavený na reálných testech. Musím potvrdit, za sucha jsou v zimě zimní gumy horší, vyšší hlučnost, vyšší valivý odpor, a dle testu pro mě překvapivě i brzdná dráha. Ale stačí napadnout trochu sněhu, či břečka a situace se radikálně obrací. Při delších trasách se situace na silnici může zásadně měnit a mě už zimní gumy několikrát zachránily plechy.
Jasně hlučnost záleží na vzorku, hloubce, designu, směrovosti atd. Já mám z poslední doby zkušenosti s Conti TS860 - ty jsou perfektní i z pohledu nízkého hluku. Na Golfa jsem koupil dle výsledků testů 2018/19 Kleber Krisalp HP3 a ty jsou rozhodně hlučnější než průměrné letní. Dál pak Barumky Polaris 3a ty byly ze všech mých zimních gum nejhlučnější. Ale obecně platí že zimáky jsou v průměru hlučnější, než letní. Ale je jasné že výjimky se najdou.
[odkaz]
[odkaz]
Maju jediny problem, a to, ze ich prestali minuly rok vyrabat a nastupca zatial neznamy.
Takze fakt neviem, co miesto nich. Lebo nepoznam (nielen ja) pneu s lepsim zaberom na snehu. Ked neberiem do uvahy nejake exoticke vraniky, co sa uplne za beznu gumu povazovat neda :-)
Mozno nakoniec skoncim pri nejakych Bridgestone DM-V1/V2 .
Tohle je moc pekny srovnani. Hodne lidem co nemysli hlavou ale to co jim reknou v televizi to mozna pomuze usetrit penize. Jen se bojim ze masaz ktera prijde v rijnu jestli uz maji prezuto ty lidi zas vrati zpatky do starejch koleji.
Snad v městských aglomeracích by zimáky nemusely bejt. Ale zkuste přijet k nám do Krkonoš v zimě na leťákách. To by byla komedie. V zimě se počítá se sněhem a s mokrem a né se suchým vyhřátým asfaltkem! Pojď udělat test k nám na kopec chytráku!
Důležité téma, dobře zpracované.
Náměty na další měření:
- pneu ojeté na 50% povoleného limitu
- pneu staré 3 roky
To jsou - podle mého pozorování - nejčastější případy ze skutečného života.
Presne. Ked su pneu uz ciastocne opotrebene, tak moja skusenost bola, ze pri teplotach blizkych k nule mi auto na suchu zacalo na letnych pneu v prudsej zakrute uz trochu smykat a na zimnych mi este drzalo stopu. Samozrejme moze sa to lisit od znacky k znacke.
Este poznamka k testu. Mozno by bolo uplne najobjektivnejsie porovnavat letne a zimne pneu od jedneho vyrobcu, aby sa eliminoval mozny technologicky rozdiel medzi znackami.
ty zástupy bezmozků, co si tento článek vyloží tak, že se dá v zimě jezdit na letních. Je jasné, že na suchém chladném/zmrzlém povrchu funguje i letní penu. Ale např. tato zima je typickým varováním proč mít zimní - každý den jiná teplota, hustá sněžení i v nížinách, jeden den +10, drhý den -3 a sněžení. Stačí jeden malý úsek kde není jen studený asfalt a je zle. A to v článku sice je napsáno, ale jen tak dost okrajově, přitom je to zásadní limit!!!
Nadpis je silně zavádějící. Článek je celkem pochopitelný. Nicméně viz. můj níže druhý komentář.
(a vy všichni chytráčci už konečně pochopte, že si musíte koupit zimy i do města, pokud tedy auto na zimu neodstavíte)
Dneska je 17.2. Kouknu z okna, slunce sviti, po silnici budou odpoledne litat cyklisti a motorkari samozrejme na letnich gumach. Nevidim sebemensi duvod proc mit prezuto na zimaky. A jak to vypada tak letos uz ani nebude. [odkaz]
Ja nevim, ze se vzdycky najde primitiv, ktery musi nekoho jineho ucit zit.
Pokud můžeš auto kdykoli odstavit a jezdíš s ním jen po městě, tak proč ne...ale noční ledovka se klidně objevit může. V jeseníkách mě včera rovnalo ESP, když jsem v zatáčce najel na "sklo."
Jasně tak si ty léta dnes dej hnupe, ale příští týden pokud bude sněžit, tak nevyjížděj, nebo opět přehazuj, nebo si klíče od auta zamkni do trezoru. Chytráku.
evokuje téma, že když prší, tak tam kde není víc jak 0,5 mm vody na vozovce, tak se dá v pohodě jezdit na slickách.
(V zimě můžeš jezdit na létech tam kde není sníh, led, kaše a marast)
Nevidim to tak kriticky. Vsichni se shodneme kdyz jsou zimni podminky, je treba zimni guma. Problem je v tom, ze vetsinu zimy je okolo 5C a suchy asfalt. Takze pro ty, co denne nemuseji, muze letni guma predstavovat relativne normalni reseni. Je na usudku kazdeho, aby toto nezneuzival a pak se nemuseli narizovat plosne zimni podle data a jina alotria. Co se tyka clanku, SM se na sve pomery vytahl :yes:
Výsledky jsou buď přenásobeny Bulharskou konstantou, abyste měli o čem psát nebo neumíte měřit. Jak je možné že na suchu se při snížení teploty zimním gumám podstatně prodlouží brzdná dráha, zatímco letním, se sníží?
Jinak důvod proč se uvádí, že by se mělo přezouvat, když denní teploty klesnou pod 7°C není ten že by letní gumy přestávali fungovat, ale ten že pokud jsou denní pod 7°, je pravděpodobné, že může v noci mrznout a po ránu se může objevovat námraza.
Jasne. Svieti slnko, nadránom raz prituhne a ty si to napáliš do iného auta. A si v ritkálovciach, lebo jazdíš na letných.
A čo sa týka poslednej state - tak asi je každému jasné, že práve v predpisoch, nariadeniach a zákonoch sa zmeny dejú najpomalšie.
A to si čoveče představ, že ještě 15 let zpátky se jezdilo na letních celoročně i v takovým Jablonci. Byla to fakt ujetina a normální člověk přezul na zimáky, ale i tak to nějakým způsobem fungovalo. Kupodivu nebyly nehody na každým rohu. I teď se dá jezdit na letních. Jasně někam daleko bych na nich nevyrazil. Nevíš co tě kde překvapí, ale na příměstský provoz. Ve dne se to dá.
Hele vy jste v Práglu tak vygumovaný, že včera jsem viděl na Bedřichově navlíkat ženskou na Sharana s pražskejma značkama, na suchým asfaltu, řetězy. Vy to máte všechno nějak jinak.
Tak když nebyly zimní povinný, tak si každej jezdil na čem chtěl. Určitě i v tý Praze.
Hele to se shodnem = taky si myslim že ste v Jablonci nějaký vygumovaný = když jako reakci na muj čistě faktickej nepopiratelnej příspěvek = zmíníš nějakou bábu >:-[]
Každej si dodnes může jezdit na čem chce = povinný nejsou zimní ani dneska!
Viz to video z Jablonce = občas sou ale prostě v zimě ty zimní rozumný >:D
A platí to i pro boty = viz to video = ten den fakt lepší ty CATy než tenisky = nebo? ;-)
Já sice momentálně s novým autem jezdím na letních, ale jsem připravený vytáhnout starý auto v případě, že to povětrnostní podmínky budou vyžadovat. Nejsem zastánce ježdění v zimě na letních. Od prosince do konce března používám běžně zimáky bez ohledu na počasí.
Budeš se asi divit, ale když vyhrožujou sněžením, tak nasadím zimáky klidně v říjnu. Ovšem když sníh ne a ne přijít, tak na letních jezdím klidně až do prosince. Prostě podle počasí. Přijde ti to snad divný?
Nikdy mě nezajímalo jestli jsou zimní povinný nebo ne a od kdy. 20 let je navlíkám na auto operativně podle počasí. Když do prosince nechumelí a nemrzne jezdím na letních. Když napadlo v říjnu dal jsem je už v říjnu. Sundávám je ke konci března. 20 let mi tenhle postup naprosto vyhovuje a osvědčuje se a nenechám si tady od nějakýho rozumbrady typu ty vysvětlovat jak to dělám špatně. >:D
Hele to se shodnem = taky si myslim že ste v Jablonci nějaký vygumovaný = když jako reakci na muj čistě faktickej nepopiratelnej příspěvek = zmíníš nějakou bábu >:-[]
Každej si dodnes může jezdit na čem chce = povinný nejsou zimní ani dneska!
Viz to video z Jablonce = občas sou ale prostě v zimě ty zimní rozumný >:D
A platí to i pro boty = viz to video = ten den fakt lepší ty CATy než tenisky = nebo? ;-)
Článok to vyvracia, ale povedz, na čo je to dobré? Akurát si to nejaký pablb vysvetlí tak, že je škoda prezúvať a ušetrí. Ale faktom je, že pokiaľ sa niekto šmýka alebo nedobrzdí hoci v meste, tak je to často práve taký exot na letných. Potom sú lepšie celoročky, síce o niečo drahšie ako letné, ale mierne zimy zvládnu vpohode, a pokiaľ vyslovene nejazdíš cez hory, sú OK. Donedávna som ich neuznával, považoval som ich za zlý kompromis medzi zimnými a letnými, ale názor som zmenil. Vyskúšal som ich a neboli také zlé, vcelku dobre to šlo aj na snehu. Vývoj ide dopredu aj pri pneumatikách a Barumky z Favorita boli určite iné ako dnešné modely. Ja som mal kedysi Micheliny Energy Saver, to boli svine tvrdé aj uprostred horúceho leta, keď na jeseň nečakane prituhlo, vyslovene z nich šiel čierny "piesok", tak sa drali, radšej som hneď prezul. Myslím, že dnešné Saverky sú už tiež trochu iné, aj keď ich už nikdy nekúpim.
Tak oni taky dřív stáli celoročky ta vyliž pr... Ale doba se pousnula a vývoj gum jde dopředu. Na ježdění po městě a občasné delší trasy je to dokonalá guma.
Nie, tych 7 stupnov je jednoducho ako bolo povedane vyssie, taka "mentalna skratka" aj pre tych jednoduchsich, ze sa vtedy uz zacina rano a vecer namraza. Nie kazdy videl taketo testy as okrem toho aj z debaty je jasne, ze dokonca aj z tychto cisiel su ludia schopni urobit nezmyselne zavery.
Nikto nikoho nenuti vtedy prezuvat. Dokonca ani EU, zidia, iluminati, ci mimozemstania.
A je to pekne cislo.
Mám malý roční nájezd, ale jezdím každý den do práce. Jezdím celý rok na zimních. Auto plave při prudkém brzdění z dálničních rychlostí, prokluzuje vnitřní kolo v pomalých ostrých zatáčkách pod plynem, jinak rozdíl nevidím.
otec na dochodku dnes uz jazdi hodne malo a ma tiez zimaky cely rok ... ale on jazdi tak dva tri krat za tyzden s celkovym tyzdennym nabehom cca 30-40 km ... ale na denno denne jazdenie by som uz v lete na zimakoch nechcel jazdit ( ved pred rokom u nas uz v aprili bolo 28 stupnov ) ... sam pritom tiez nejazdim vela ( cca 8000km rocne ) ale kedze jazdim kazdy den tak som za letne pneu moc rad ked je uz teplo ... v tych horucavach ake dnes uz mame iste trpia menej ako zimne navyse asi aj spotrebe to len a len pomoze aj ked priznavam ze tu vobec nesledujem a neriadim sa nou... aj valivy "hluk" od letnych je nizsi ... aspon mam ten citak
vsetko je to o potrebach takze to chapem.. nie kazdemu ( myslim tych ktori jazdia uz velmi malo ) sa zrejme chce kvoli 2000km najazdenym v priebehu tepleho obdobia prezuvat ... kamarat takto roky jazdil zimakoch ( kedze spravil tak cca 3000km za rok )... az potom sa nestacil divit ked raz uz nakoniec prezul ( ked auto predaval ) a zrazu mal o liter mensiu spotrebu .... ci nieco v tomto usetril dodnes vie len on sam
Děkuji redakci za tento článek a vyvracení zažitého mýtu. Věděl jsem to z vlastní zkušenosti. Jenže je to miliardový byznys, tomu jsou uzpůsobeny i zákony a mýty.
mam dve komplet sady na diskoch... len prezujem a je to.. otazka 10 minut ( pneuservis mam rovno pod oknom ) .... a dat 2 x rocne po 10 ecka na to este mam ;-) .... v tomto sa neoplati setrit ... hlavne ked clovek jazdi denno denne :yes:
Předpokládám 10 EURO za kolo. Nestačí jen kolo vyměnit, musí se také převyvážit a stará alespoň umýt. To je minimum 1 000 Kč za výměnu.
Počítejme: životnost kol 4 roky (guma taky stárne), 2 sady (tedy dokup jedné sady), ventilky s měřením tlaku, 6 - 8 let auto (nepočítám služebáky na 4 letý operák, to platí společnost) - celkem 100 - 150 tis. Kč, rezervu neřeše. Tedy můžeme odhadnout že je to +/- 1 Kč na 1 km.
Tolik nás stojí jen kola. Při univerzálkách to vyjde do 30 tis. Kč včetně vyvážení 1x za rok.
10 euro zaplatim za komplet vymenu ... jedno kolo teda potom vychadza na 2,50 ;-) .... s vyvazovanim je to tak okolo 22 eur komplet ... ale vzhladom na mensi najazd kola casto nevyvazujem ...
PS: keby jedno kolo stalo 10 ecka tak to si potom pneu vymenim sam ... nie som zase blazon.. a ani bez ruk ;-)
Tak to máte na Slovensku poloviční ceny, nebo to mění Joža od traktoru jako vedlejšák v pracovní době a s nářadím / nástroji svého zaměstnavatele. Ne děkuji, nechci. Na to jsou kola a můj život důležitější.
ja za vymenu ( prehodenie pneu ) s vyvazenim platim tak 22-23 eur viac niie ... ale vyvazujem tak raz za dva roky ;-)
no a prezutie co chodi bracha tam kde ja ( kedze nema druhu sadu diskov ) ho tiez vyjde tak na 30... :yes:
PS: ono u lancera js kusok problem v tomto.. tam mas len 16tky a potom uz rovno 18tky.. nemas 17tky pneu ziadne oficialne v technicaku .. a 18tky kola s nestandardnym rozmerom su aj co sa tyka pneumatiky uz hodne drahe ... ale stale rozmysla ze kupi aj dalsie disky ale nakoneic len opat "zakladne" 16tky tak uvidime...