Maximalni povoleny objem je 3000, 3500 to bylo asi do 1994, do 1988 to bylo 1500 turbo. Vetsina tymu uvadi objemy mezi 2990 a 2998 (pravdepodobne kvuli kompresniho pomeru)
Podle toho co jsi napsal, by musel být arrows o metr delší než prost. Tak to asi nebude. Brzdy se používají buď Carbone Industrie nebo Hitco. Motory nesmějí mít proměnnou délku sacího potrubí a nejvýše 5 ventilů na válec. Max počet válců je dohodou (nikoli tech. předpisy FIA) omezen až do roku 2007 na deset. Je zakázáno použití jakéhokoli jiného než atmosférického čtyřdobého spalovacího motoru s vratnými písty. Max šířka kompletního vozu je 1800 mm (s předními koly rovně), max. výška je 950 mm nad referenční rovinou. Převodovka může být maximálně sedmistupňová Nejlehčí motor udává skutečně Jaguar, ale 97 kg. Mercedes by měl mít o kilo víc. Výkony motorů jsou vždy pouze ve spekulativní rovině. Údaje v oficiálních materiálech se nedají brát vážně a nikdo neřekne skutečné číslo. McLaren možná má 840 koní, možná ne. Hodně to závisí na atmosférických podmínkách (tlak vzduchu, teplota, relativní vlhkost). Čím nižší teplota a vyšší tlak tím vyší výkon a lepší chlazení.
Prekvapilo mne, jak malou nadrz maji F1. Tech 100 l mi pripada malo na to, ze se najezdi pres 300 km a docerpava se jen 1 x, 2x. Kdysi jsem cetl o nekterych zajimavustkach, jako ze je cely vyfukove vedeni oblozeno nekolikakaratovym zlatem, protoze zlato nejlepe odvadi teplo. Nebo napriklad je cely spodek F1 oblozen drevem, protoze na nem jde nejlepe poznat, jestli F1 neskrta o vozovku, za coz hrozi vylouceni. 1 motor McLarenu stoji zhruba 500 000 marek, na sezonu je jich prichystano kolem 30. Motor vydrzi max 2 zavody ....
Dřevěný není celý spodek vozu, pouze kontrolní deska, která se nachází pod centrální částí šasi. Má v sobě několik otvorů kterými se měří, zda není příliš obroušená. Pokud ano, pak je jezdec zpravidla diskvalifikován, protože měl nastavenu příliš malou světlost. Viz Schumacher 1994 ve Spa. Tato deska tvoří zároveň referenční rovinu ke které se vztahují výšková měření. Pokud je hodně obroušená (ale ještě v mezích normy), může se stát, že pak nevyhovuje výška některých komponentů nastavených bez jakékoli rezervy, která by toto obroušení brala v úvahu. Viz letos Coulthard v Brazílii. Spotřeba dvěstě litrů na třista kilometrů není zas tak málo - necelých 70 litrů na 100 km, což odpovídá.
Ještě k těm motorům - cena se nepočítá ani tak na jeden motor, jako na cenu dodávek za sezonu. Ta bývá u komerčních dodávek (Mugen, Supertec, Ferrari, Ford) někde mezi deseti až dvaceti miliony dolarů. Jeden tým spotřebuje za sezonu cca 70 - 80 motorů, tedy 35 - 40 na auto. Do jejich "spotřeby" je potřeba zahrnout spoustu testů, tréninky a kvalifikace. Každý motor jde po použití do kompletní repase, kde se řada komponentů preventivně mění ať jsou dobré nebo ne. Řada dílů, jako blok, hlava atp jde na kontrolu strukturální celistvosti a při sebemenším podezření na únavové trhliny jde do šrotu. Repasovaný motor je tedy de facto nový motor.