Pražáci jsou (jako řidiči) v průměru řádově lepší než zbytek republiky. Jezdí s rozumem, mají více zkušeností, pouští se z pruhu do pruhu (pokud chci v Brně aby mě někdo pustil, čekám na ty * pár minut), umí se rozjíždět (takže místo 5 aut na zelenou jich projede 15), jezdí akorát rychle, jsou tolerantní k vesničanům v Praze (vesničané přitom nejsou tolerantní k pražákům), v zatáčce do které nevidí obvykle nejedou v protisměru (což je na vesnici běžné -- vasničas si myslí, že když včera zde v protisměru tatrovka nejela, dnes taky nepojede), zbytečně neblokují dopravu, nezastavují kdekoliv (pokud to není ovšem parkování v centru), nacpou se do každé mezery takže nezdržují provoz, prostě téměř řidičská idylka. Jediná drobnější vada je snad pouze větší výskyt * co dojíždějí na červenou (poté co blikne zelené se člověk musí podívat doprava, občas tam 1 až 2 auta ještě projedou...).
Lepší řidiči? Odvážné tvrzení-možná ve svém teritoriu v Praze kde jezdí hodně po paměti.
Já bydlím v menším městě kousek od Prahy kde jsou i dva kruhový objezdy a když tam vidím někoho zmatkovat a blbnout tak si můžu bejt z 90% jistej že ten dotyčnej má spzetku naší matičky.
Já bydlím v menším městě kousek od Prahy kde jsou i dva kruhový objezdy a když tam vidím někoho zmatkovat a blbnout tak si můžu bejt z 90% jistej že ten dotyčnej má spzetku naší matičky.
No to ma samozrejme uplne jednoduchou pricinu - Kde to clovek nezna, jede proste divne. Treba prijezd ke mne domu😒br />
Ze ctyrproude silnice odbocis na asi osm metru sirokou. Po peti metrech je z prava a leva vyjezd z parkoviste (tj. nema prednost - navic je to jednosmerka ve smeru z osmimetrove silnice, bude dulezite dale). Po dalsich peti metrech koleje, kde tramvaj vyjizdi zprava do kopce z tunelu a neni tudiz videt. Znacku hlavni silnice neni kam dat a je pomerne dost neviditelna (tramvaj mit prednost nemuze, protoze tam opravdu videt neni). Na dalsi krizovatce (po padesati metrech) je ale uz prednost zprava (hlavni silnice konci - zadna znacka, proste konci na nejblizsi krizovatce), stejne jako na dalsich asi peti. Cele je to jeste zkomplikovane tim, ze jsou to silnice, na ktere se napojuji vyjezdy z parkovist a zaroven na nich parkuji auta (tak aby pres ne nebylo videt).
Ale o co jde. Kazdy, kdo to tam nezna (jedno jestli buran, nebo Prazak), odboci na velmi sirokou silnici, lekne se tramvaje a zadupne to (ekcelentni to je, kdyz za nim clovek odbocuje z protismeru a pocita, ze pojede), pripadne zastavi aby se podival, jestli nejaka nevyjizdi z tunelu. Dal pokracuje jako by jel po hlavni a nikomu nedava prednost. A to neni vsechno. Cestou zpatky zase vsichni davaji prednost tem zleva. Na te silnici jsou zase cestou zpatky pro zmenu vyjezdy ze vrat (asi deset metru od silnice) ruznych firem (tj. nemaji prednost), ale hodne lidi si mysli, ze ma prednost zprava. Na konci zase obcas nekdo misto aby dojel az ke krizovatce zastavi tech pet metru pred ni a nesmyslne dava prednost autu vyjizdejicimu z parkoviste (dobre je to, kdyz clovek nechce omezit tramvaj, tramvajek vidi, ze to projedete a kali to - ten pred Tebou to ale zadupne a necha Te na kolejich, vinikajici to je, kdyz se jeste navic domniva, ze ta tramvaj ma prednost zprava a rika si, jaky je clovek *, ze takhle riskuje a jede za nim, kdyz vidi, ze on (ne)musi dat prednost). Zkratka tam kazdy jezdi jako ***. Pokud by mel nekdo zajem se vybourat, a dostat to zaplacene od pojistovny, tak tohle je nejlepsi misto co existuje. 😄
A pointa? Aut z Prazskou SPZ je v CR pres 20%, Prazaci i prumerne najezdi vic km rocne. Z toho vyplyva, ze pokud bych nebydlel v Praze, tak by tak tretina cizich lidi, co by u me pred barakem jezdili jako absolutni bezmozci melo SPZ Axx a ja bych se domnival, jak Ti Prazaci blbe jezdi. 😃)
P.s.: A to neni vsechno - jsou tam jeste dalsi vychtavky. Jako treba, ze si prvni mysli, ze to tam ten druhy nezna a radsi mu dava prednost, ten ale zpomaluje, protoze vi ze ji nema. Pak si ale o tom druhem pomysli - ten vul to tu nezna a dava mi nesmyslne prednost a slapne na to. Prvni si zase rekne - zpomaluje (zna to tu) a rozjede se. 😄
Ze ctyrproude silnice odbocis na asi osm metru sirokou. Po peti metrech je z prava a leva vyjezd z parkoviste (tj. nema prednost - navic je to jednosmerka ve smeru z osmimetrove silnice, bude dulezite dale). Po dalsich peti metrech koleje, kde tramvaj vyjizdi zprava do kopce z tunelu a neni tudiz videt. Znacku hlavni silnice neni kam dat a je pomerne dost neviditelna (tramvaj mit prednost nemuze, protoze tam opravdu videt neni). Na dalsi krizovatce (po padesati metrech) je ale uz prednost zprava (hlavni silnice konci - zadna znacka, proste konci na nejblizsi krizovatce), stejne jako na dalsich asi peti. Cele je to jeste zkomplikovane tim, ze jsou to silnice, na ktere se napojuji vyjezdy z parkovist a zaroven na nich parkuji auta (tak aby pres ne nebylo videt).
Ale o co jde. Kazdy, kdo to tam nezna (jedno jestli buran, nebo Prazak), odboci na velmi sirokou silnici, lekne se tramvaje a zadupne to (ekcelentni to je, kdyz za nim clovek odbocuje z protismeru a pocita, ze pojede), pripadne zastavi aby se podival, jestli nejaka nevyjizdi z tunelu. Dal pokracuje jako by jel po hlavni a nikomu nedava prednost. A to neni vsechno. Cestou zpatky zase vsichni davaji prednost tem zleva. Na te silnici jsou zase cestou zpatky pro zmenu vyjezdy ze vrat (asi deset metru od silnice) ruznych firem (tj. nemaji prednost), ale hodne lidi si mysli, ze ma prednost zprava. Na konci zase obcas nekdo misto aby dojel az ke krizovatce zastavi tech pet metru pred ni a nesmyslne dava prednost autu vyjizdejicimu z parkoviste (dobre je to, kdyz clovek nechce omezit tramvaj, tramvajek vidi, ze to projedete a kali to - ten pred Tebou to ale zadupne a necha Te na kolejich, vinikajici to je, kdyz se jeste navic domniva, ze ta tramvaj ma prednost zprava a rika si, jaky je clovek *, ze takhle riskuje a jede za nim, kdyz vidi, ze on (ne)musi dat prednost). Zkratka tam kazdy jezdi jako ***. Pokud by mel nekdo zajem se vybourat, a dostat to zaplacene od pojistovny, tak tohle je nejlepsi misto co existuje. 😄
A pointa? Aut z Prazskou SPZ je v CR pres 20%, Prazaci i prumerne najezdi vic km rocne. Z toho vyplyva, ze pokud bych nebydlel v Praze, tak by tak tretina cizich lidi, co by u me pred barakem jezdili jako absolutni bezmozci melo SPZ Axx a ja bych se domnival, jak Ti Prazaci blbe jezdi. 😃)
P.s.: A to neni vsechno - jsou tam jeste dalsi vychtavky. Jako treba, ze si prvni mysli, ze to tam ten druhy nezna a radsi mu dava prednost, ten ale zpomaluje, protoze vi ze ji nema. Pak si ale o tom druhem pomysli - ten vul to tu nezna a dava mi nesmyslne prednost a slapne na to. Prvni si zase rekne - zpomaluje (zna to tu) a rozjede se. 😄
Volvisto, nemám co bych řekl. Já když přijedu do Prahy, tak je jedno jestli mám svoje SOH neko služební AKL. Nejezdí líp. Všechno je v lidech. Nikdy jesm si nevšiml, že by někdo bral ohled na to, že do Prahy jedu 3x ročně a že to tam neznám. Za každou chybu zaplatím, ať už nadávkami nebo troubením a podobně. U nás se sice k autům z "PRAHY" chovají také "nesmyslně", poznám to podle toho, že když jedu svým, tak je to bez problémů, ale jak jedu se služebním, tak je znát, že "pražáky" nepustí předjet a podobně, přičemž mají smůlu, protože znám terén a můžu si dělat "co chci". To s tím najížděním do zatáček. U nás je spousta zatáček, které musíš znát a vědět kam se podívat, abys věděl, kde je volno. To že se narvete do každé skuliny je u nás na obtíž. Ano i já jsem pro lepší využití místa například při parkování, ale někteří lidé mají horší odhad, proto v Praze nejezdí a u nás jich je dost, protže vy tam máte městskou a u nás jezdí autobus jednou v měsíci, tak se musí občas někam přesunout. Navíc když u nás jede opravdový "pražák", tak je to poznat podle toho, že přijde rovinka přidá co to dá, najednou zatáčka a on brzdí jako "blbej", ačkoliv se ta zatáčka dá projet taky maximální povolenou rychlostí. V obci mě takoví lidé předjíždějí rychlostí cca 70-80 km/hod abych je za nejbližší vesnicí dojel a brzdí tam provoz. A není to jen neznalostí terénu. Takoví si troufnou na trasy v PRAZE, kde to znají. Sorry za ostřejší slova, ale vadí mi sortování lidí na pražáky a ostatní, stejně jako "někdo je lepší". Docela by mohlo být zajímavé porovnání průměrného věku řidičů v Praze a jinde, ale těch co skutečně jezdí. Ano jsem vesničan, ale v Praze vím, kam potřebuji, už vím kam jedu (i když jen projíždím), tak vás snad moc nezdržuji. Dokonce pokud u nás vidím někoho, kdo bloudí a neví si rady, nemusí být zrovna z Prahy, tak se mu snažím pomoci, ať už tím, že mu uhnu, včas přibrzdím, nebo se od něho držím dál, abych ho ještě víc neznervóznil.
Myslím, že se obsa shodneme na faktu, že *průměrný* "vesničan" (třeba brňák) má *méně* zkušeností za volantem než *průměrný* pražák. Dále se asi shodneme na tom, že mezi zkušenostmi a řidičským uměním platí jistá poměrně vysoká kladná korelace. Z toho plyne pražák=lepší řidič než "vesničan". Hromada lidí z "vesnice" se například bojí vjet na dálnici, jezdí pomalu po "okreskách", težko se někdy potkají s krizovou pražskou dopravní situací. Pokud by v Praze jezdili "vesničané" budou 5x větší zácpy a mnohem víe havárií. S tímto se DÁ souhlasit, ne?
S tím se dá souhlasit, ale opakuji, podívej se na jejich věk, dopravní oslužnost a podobně. Stejně tak jako by po vesnicích jezdili samí "pražáci", tak tu bude daleko větší nehodovost a systém jízdy brzda-plyn. Do té doby, než by si tu trasu najezdili. A jen detail, kde bereš tu jistotu, že "pražák" má víc zkušeností?
Opravdu zajímavé téma. Myslím, že oba máte částečně pravdu. Shrnul bych to asi takhle😒br />
1. Myslím, že obecně Pražáci (jsem jedním z nich) umějí jezdit lépe ve velkých městech, parkovat ve městech apod. Jsou k tomu donuceni prostředím, v němž jezdí. Vím, o čem mluvím - jsem původem "vesničan" a pamatuji se, s jakou nervozitou a nejistotou jsem jezdíval do větších měst.
2. Jezdím opravdu hodně a myslím, že dnes se Pražáci chovají k "vesničanům" tolerantněji než k sobě navzájem. Je to i můj případ...
3. Mezi Pražáky existují * (bohužel jich není málo), kteří nedokážou pochopit, že "vesničan" z objektivních důvodů prostě nemůže jet po Praze stejně suverénně a najisto jako Pražák.
4. Pražáci jsou v Praze opravdu neukáznění řidiči. Vidím to každý den a platí to někdy i pro mne. Bohužel si svůj nervózní styl jízdy, který je dán pražskými zácpami a snahou (nutností?) být v cíli (za každou cenu) co nejdřív , často berou i mimo Prahu.
5. Kdo chce umět opravdu řídit auto(zvládat značky, křižovatky, přejíždět, předjíždět, předvídat, parkovat atd. atd., měl by se učit jezdit v Praze.
1. Myslím, že obecně Pražáci (jsem jedním z nich) umějí jezdit lépe ve velkých městech, parkovat ve městech apod. Jsou k tomu donuceni prostředím, v němž jezdí. Vím, o čem mluvím - jsem původem "vesničan" a pamatuji se, s jakou nervozitou a nejistotou jsem jezdíval do větších měst.
2. Jezdím opravdu hodně a myslím, že dnes se Pražáci chovají k "vesničanům" tolerantněji než k sobě navzájem. Je to i můj případ...
3. Mezi Pražáky existují * (bohužel jich není málo), kteří nedokážou pochopit, že "vesničan" z objektivních důvodů prostě nemůže jet po Praze stejně suverénně a najisto jako Pražák.
4. Pražáci jsou v Praze opravdu neukáznění řidiči. Vidím to každý den a platí to někdy i pro mne. Bohužel si svůj nervózní styl jízdy, který je dán pražskými zácpami a snahou (nutností?) být v cíli (za každou cenu) co nejdřív , často berou i mimo Prahu.
5. Kdo chce umět opravdu řídit auto(zvládat značky, křižovatky, přejíždět, předjíždět, předvídat, parkovat atd. atd., měl by se učit jezdit v Praze.
jarous> napisal si Kdo chce umět opravdu řídit auto(zvládat značky, křižovatky, přejíždět, předjíždět, předvídat, parkovat atd. atd., měl by se učit jezdit v Praze. v jednej veci s tebou nemozem suhlasit - v predbiehani (predjizdeni). ja sam mam vodicak asi 2 a pol roka, 90% vsetkych mojich km je v bratislave. imho na ceste nerobim problemy, takze som normalny vodic, ale viem, ze ked som mimo mesta, neviem dobre predbiehat. jednak je to tym, ze mam na mimo mesto slabe auto, ale ja fakt nemam velmi dobry odhad. zatial to teda vzdy vyslo, ale casto vaham (radsej) a potom sa aj trepem za aviou a pod. nastastie vacsinou som bud v blave, alebo na dialnici.
predbiehat viem relativne dobre, ked mam otcove auto (190k) inak som asi fakt mimo mesta na okreske brzdou. ale zasa sa to snazim napravit tym, ze ked je predomnou nakladak, tak necham miesto, aby sa mohlo auto zaradit medzi neho a mna...
predbiehat viem relativne dobre, ked mam otcove auto (190k) inak som asi fakt mimo mesta na okreske brzdou. ale zasa sa to snazim napravit tym, ze ked je predomnou nakladak, tak necham miesto, aby sa mohlo auto zaradit medzi neho a mna...
to MatuS: Je to asi opravdu o odhadu, ale nesouhlasím s Tebou o síle - jestli umíš předjíždět jenom s autem, které má 190 koní (bože, do něčeho takového bych se asi zase já bal sednout, měl bych pocit, že to musí každou chvilku vzletět 😃) ), tak s něčím slabším radši opravdu nepředjížděj - je ale sympatické, že, pokud jedeš za nějakým náklaďákem a necítíš se na to ho předjet, že necháš volné místo, aby mohli předjíždět ostatní... Přiznám se, že mi jdou dost na nervy (jsem nervózní Pražák 😃 ) situace, kdy jede za nějakou Avií kolona aut, která se bojí předjet, ale jsou nalepená za tím náklaďákem, takže někdou, kdo má silnější auto nebo je vyježděnější nemá šanci je rozumně předjet. Trošku mimo téma "Pražáci na silnicích" - obzvláštní lahůdkou jsou v tomto směru cizinci, kteří vyrazí jako parta na dovolenou, jede za sebou několik aut v okolně, první, nejpomalejší a nejméně zkušený určuje tempo, jinými slovy vleče se, ale kolona mezi sebe nikoho nepustí, protože by se mohli navzájem poztácet... Zvláště Němci, zejména pak z bývalé NDR, to mají ve velké oblibě. Tu, přiznám se, zatoužím mít do předku auta zamontovanou houfnici a radlici...
Ja jenom k te mezere pred vlekouci se Avii. Spravne predjeti se slabym autem vypada nasledovne: Necham si tak sto, stopadesat metru mezeru a cekam az se z protismeru zacne blizit posledni protijedouci auto (auto za kterym je rozumna mezera). Ve vhodnou chvili zacnu nabirat rychlost tak, abych se cca dvacet metru za Avii mijel s protijedoucim autem a zacal rozumnou rychlosti predjizdet (byl co nejkratsi dobu v protismeru).
Jenze. Pokud jedu za Avii a cekam na vhodnou prilezitost k predjeti, dojizdejici auto ma rychlost a tendenci mi to do te mezery hodit. Pokud je to silne auto, tak to nevadi - predjede Avii pomerne rychle, ale slabsi auto mi predjeti zabrani - bud samo neni schopno predjet (nenabere rychlost, nevidi za Avii) nebo se tam tak tak vejde sam a na me uz neni misto.
Tj. - predjizdeni nevypada tak, ze se nalepim na nakladak a obcas vykouknu, jestli v protismeru nic nejede. Cim slabsi auto, tim vetsi si musi nechat mezeru na predjeti. Vetsina lidi ale neumi predjizdet a tohle absolutne nedokaze pochopit.
Jenze. Pokud jedu za Avii a cekam na vhodnou prilezitost k predjeti, dojizdejici auto ma rychlost a tendenci mi to do te mezery hodit. Pokud je to silne auto, tak to nevadi - predjede Avii pomerne rychle, ale slabsi auto mi predjeti zabrani - bud samo neni schopno predjet (nenabere rychlost, nevidi za Avii) nebo se tam tak tak vejde sam a na me uz neni misto.
Tj. - predjizdeni nevypada tak, ze se nalepim na nakladak a obcas vykouknu, jestli v protismeru nic nejede. Cim slabsi auto, tim vetsi si musi nechat mezeru na predjeti. Vetsina lidi ale neumi predjizdet a tohle absolutne nedokaze pochopit.
kanady> no, viem predbiehat aj so 167 konovym autom 😊)) ale vazne - musim povedat, ze stym rozbiehanim to je pravda, v blave su v tomto "sedliaci" obcas mimoriadne mantavi. ale velmi podobne sa spravaju aj taxikari - "krali" ciest.
login> ano, ten postup co si napisal je spravny, ale na vacsine okresiek imho nerealizovatelny. hovorim, ze po nich nejazdim vela, ale po tych co idem su dost klukate, auta tam chodia casto, takze predbehnut sa fakt da len velmi rychlo, nejake rozbiehacky sa tam nedaju naplanovat.
login> ano, ten postup co si napisal je spravny, ale na vacsine okresiek imho nerealizovatelny. hovorim, ze po nich nejazdim vela, ale po tych co idem su dost klukate, auta tam chodia casto, takze predbehnut sa fakt da len velmi rychlo, nejake rozbiehacky sa tam nedaju naplanovat.
Ono to má i výhodu na těch okreskách, i když tam nic nejede, protože když mám vzdálenost na rozjetí, tak pak můžu buď rychle - bezpečněji předjet, nebo brzdit, když mi tam něco vyjede. Když se budu táhnout za něčím takovým a teď zahlídnu rovinku, tak z té pozice zrychlit je dost problém, radši si nechám odstup a pak jsem rychlejší. Navíc když někteří "umělci" neví na co je řadící páka a snaží se zrychlyt na 4 rychlostní stupeň je to pak veselé.
Jo, jo, s tim stylem predjizdeni mate vsichni pravdu - vcetne toho podrazeni. Jeste bych to doplnil o to, ze pokud tu okresku znam, tak se muzu zacit rozjizdet uz pred zatackou tak, abych byl v miste, kde uz do protismeru uvidim schopen zacit uz zvysenou rychlosti predjizdet a kdyz tam neco pojede, tak to zase za tou Avii zabrzdit.
Prostě vzájemná averze: "vesničani" se necítí dobře v Praze (ano, poslední dobou jsou k nim Pražáci trochu ohleduplnější), Pražáci na venkově praktikují své zvyky z výkladu předpisů - což zhusta není v souladu s místními zvyky - týká se jak parkování, tak ostřejšího způsobu jízdy, tak - a Pražáci si laskavě přiznají: i jejich snahy se před "vesničany" vytáhnout. Tato averze byla v posledních letech podepřena i vyšší (a mnohdy výrazně vyšší!!!) životní úrovní v Praze po tom, co bylo nazýváno privatizací. Nechť Pražáci neplkají o vyšších životních nákladech - viz příslušné statistiky příjmů, živ.nákladů a nezaměstnanosti a také zběžný pohled na vozový park. (A není pravda, že každý může být multimilionář! - to už vyřešilo malé dítě otázkou "A kdo by potom dělal?") Je to dáno sídlem převážné většiny vlastníků všech českých firem v Praze. Takže ta averze tu prostě je a buď si ji všichni uvědomíme jako fakt a budeme s ní počítat, anebo si budeme dělat naschvály a krizové situace. A časem se to možná trochu zlepší. PS: mám pocit, že Pražáci začali být k "vesničanům" ohleduplnější proto, že zjistili, že opačný případ (nebo když si ještě přisadí) vede k dopravnímu kolapsu, takže je v jejich okamžitém zájmu toho vesničana nechat rychle odjet - stejně jako většinu žen za volantem.
to Pohoda: s tím "vytahováním se" to platí i obráceně, nesnáším pokud mi na vesnici vjede někdo těsně před čumákem na hlavní ( přestože jsem široko daleko jediné auto v tom směru )aby vzápětí odbočil nejlépe doleva a tím mě zbrzdil, tohle je specialita vesničanů a ať mi nikdo netvrdí že tak moc pospíchá ( asi do hospody ) !
Jo jo zeny... 😄 Malokdo totiz vi, ze 80% zen nema presne vyhranicene prostorove videni. Typicke je napriklad parkovani. Na prvni pokus zaparkuje 23% a na druhy 22% zen. Je to dano tim, ze zenam se vyvijeji obe hemysfery (ted nevim, jestli y nebo i 😃), sorry) soucasne, zatimco muzum, tusim, ze prava, rychleji. Naproti tomu dokazou zeny delat vice veci soucasne, nebot diky jejich hormonu estrogenu maji o 30% vice spoju.
Muzeme tedy
To byla mala odbocka od tematu, kterou jsem se kdesi docet. Diky za ni. Ted uz vim, ze nemuzu varit, zehlit, koukat na televizi, poslouchat radio a jeste se s nekym bavit. 😃))
Muzeme tedy
To byla mala odbocka od tematu, kterou jsem se kdesi docet. Diky za ni. Ted uz vim, ze nemuzu varit, zehlit, koukat na televizi, poslouchat radio a jeste se s nekym bavit. 😃))
Pohodo, soudě podle Tvé reakce nejsi z Prahy. Tak tedy: Vyšší životní náklady v Praze jsou, je to neoddiskutovatelné, to že jsou tady vyšší platy a životní úroveň, to je taky pravda. Pojíždím velmi často služebně po celé republice, takže ještě jeden rozdíl mezi Prahou a venkovem, příp. malými městy: Na malých městech je ideál "socialisticky pracovat, kapitalisticky žít". Vidím totální neochotu lidí na malých městech dát práci něco navíc.... V Praze se musí tvrdě makat a taky se tvrdě maká.... Takže, ať venkované neplkají, a zkusí se do toho opřít...
Kanady, hezky si to napsal. Mam z prispevku Pohody tady a v tematu o rychlosti na dalnici pocit, ze by z nej mohl byt "dobry" populisticky politik. Hezky zformulovane vety, ale na chatrnych nohach, neodrazejicich skutecny stav veci. Odkaz na jakesi statistiky (ale ono se se statistikou da ledasco zajimaveho provest a mimochodem - zvyseni rychlostniho limitu ze 110 na 130 dle informaci, ktere mam, NEVEDLO k zvyseni umrtnosti na dalnicich, ale nebral bych to az tak jako zasadni argument, protoze ty statistiky nezahrnuji skutecne vsechno - bezpecnost aut, jejich pocet, hustotu provozu, atd.). Co se tyce vztahu "venkovani vs. Prazaci", kanady vlastne vhodne doplnuje muj predchozi prispevek, ze je to mnohy o leceni si vlastnich komplexu, o zavisti i o lenosti. Neuraz se, prosim, Pohodo, ale fakt to takhle vidim.
Ja s Pohodou souhlasim. V Praze je skutecne mnoho zbohatliku. Mnohem vic, nez v celem zbytku republiky. Je to dano tim, ze zlodeji a podvodnici ze vsech vesnic a malomest se stahuji do Prahy. V Praze zije napr. cela vlada, vsechna ministerstva a ty dve bandy - parlament, senat. Ja jako rodily Prazak je tu nechci - ani jine pristehovalce buhvi odkud. Jestli ma nekdo zajem, tak at si je nastehuje k sobe do vsi. To by bylo, az bych jel okolo Kotehulek a rikal si: V tech Kotehulkach, tam si zijou, nemakaj, novy auta maj, kradou a Praha na ne dre. 😄
Srandovni je, ze v parlamentu a senatu je 80% buranu kdovi odkud, ale za vsechno muzou Prazaci. Vetsina policajtske verbeze v Praze jsou taky burani, atd. atd.
Srandovni je, ze v parlamentu a senatu je 80% buranu kdovi odkud, ale za vsechno muzou Prazaci. Vetsina policajtske verbeze v Praze jsou taky burani, atd. atd.
Souhlasím s tím, že každý jede dobře a soveréně tam, kde to zná. A je jedno, jakou SPZ má. Pro mě nejsou problémem právě kritizované "okresky". Na dálnici se nebojím a ani do Prahy ne. Ty okresky mi ale sedí líp. A i na nich zažije překvapení a momenty, kdy zkušenosti potřebujete. Když se opravuje zábrdlí a probíhá kolaudace, tak všichni účastníci kolaudace postaví auta (bylo jich tam 7) v nepřehnledné zatáčce a když je chcete objet, tak se vyřítí proti náklaďák, ačkoliv je tam zakázán vjezd vozidlům nad 3,5 t. Jen jsem proti tvrzení, že je určitá sorta lidí lepší i třeba jen řidič.
Dneska je hlavně už taky problém rozlišit podle espézetky, kdo je odkud. Sám jsme prážák a mám auto na benešovskejch značkách, se kterejma jsem auto koupil a jsem teda tak trochu inkognito. Ve městě jsou ke mně trošku ohleduplnější, když třeba udělám semtam nějakou prasárnu (není to denně, ale někdy to okolnosti vyžadují), ostatní si snad - tedy alespoň doufám řeknou: No jo, nezná to tady, pustím ho... A mimo Prahu jsem taky utajenej a nikoho antipražácky založeného nedráždím.
Mam taky jinou spzetku ale ten pocit, kdyz se ptate na cestu prave tam odkud je...Videl jsem prazaka, kterej se nerozjel na rovny zasnezeny silnici a taky vesnicana, kterej nezvladal mestskej provoz. Kazdej umi neco, ale je fakt, ze v prumeru povazuju prazaky za velmi nervozni stale spechajici a neklidne ridice.
Ja si nemyslim, ze by se to dalo takhle sortovat. Ten, kdo jezdi casto ve vetsich mestech, ma samozrejme lip zvladnuty krizovatky, ten, kdo jezdi venku zase jiny zkusenosti. Ja jsem z Prahy a muzu s klidem rict, ze denodenne potkavam ridice, kerejm bych ten ridicak roztrhal. Povetsinou frajeri z namakanejma karama, kteri si mysli, ze je silnice jejich. Mejch 115 koni je taky lehce nadprumernych, ale proste neni potreba to demonstrovat. Vim, co v tom aute je, co si muzu dovolit, abych neohrozil nikoho kolem ci sam sebe. A jak vy rikate k "vidlakum" nebo "buranum" jsem ohleduplnej. Tezko se da naucit na par semaforech s prehlednou krizovatkou. Chce to toleranci. Na silnici jsme si vsichni rovny. At je to 70 nebo 200 koni. Je to o lidech.
Tak prispeju taky svou troskou do mlyna. Kastovani podle SPZ zavani lecenim si vlastnich komplexu. Tohle je podle me nejcastejsi pricina toho, proc jsou auta se znackama Axx mimo Prahu tak "oblibena". Venkovani bez znalosti faktu maji leckdy predstavu, ze ti Prazaci ti si ale zijou... , ale videt ze vedle vyssich platu stoji i vyssi naklady na zivobyti, to uz se tak snadno nechce. Komu by se takovy pohled libil, ze? Takze vznika averze i na opacnou stranu - a pritom je to uplne zbytecne. To jestli jsem videl nekoho s nejakou SPZ nejak ridit je pak spis jen zaminka k vylevu vlastnich emoci.
Nedá mi to, abych se nevmísil se spoustou svých (subjektivních) názorů: Myslím si, že kastovat řidiče na lepší nebo horší podle původu (sám jsem Pražák) je holý nesmysl. Myslím si ale, že prostředí, kde člověk nejčastěji jezdí, ovlivní jeho dovednosti a zkušenosti. Takže někdo z venkova asi bude mít větší zkušenosti s tím, jak jezdit v zimě a v každém počasí, protože musí denně dojíždět někam za prací, a to za každého počasí, pokud tedy jeho silnice je sjízdná alespoň trochu. Tyhle zkušenosti člověk, který jezdí skoro výhradně v Praze, bude mít jen těžko. Naproti tomu někdo, kdo se pohybuje zejména v Praze, bude asi mít větší zručnost s jízdou v přehuštěném provozu, bude svižněji reagovat na křižovatkách a podobně. Tedy ne lepší nebo horší řidič, ale spíše vyježděnější tam či onde.
to hihi: Může Ti připadat, že jsou pražští řidiči nervózní. Budiž. Musí totiž reagovat znatelně rychleji na křižovatkách, než bývá jinde zvykem - ono opravdu je nutné v Praze jezdit svižně a "nespat" za volantem - sleduji-li provoz v menších městech, tam se opravdu dost často jezdí stylem "Počkám, až padne zelená, počkám ještě chvíli, pak zařadím, hodně pomalu se rozjedu.. Další za nim: Počkám, až bude ten přede mnou za křižovatkou, pak zařadím a váhavě se rozjedu taky..." Přeháním, samozřejmě, ale ten rozdíl ve stylu provozu je opravdu vidět a je dost markantní. Takže, z mého pohledu bych někdy opravdu za volantem, vyletěl z kůže, stojí-li přede mnou na křižovatce tři mimopražská auta, nejlépe z nějakých okresů s nepříliš velkým dopravním ruchem, blikne zelená, a je předvedeno výše zmíněné schéma. Tam, kde projedou takto tři auta, by jich normálně projelo deset. V Praze platí také trošku zákonitosti (pro ohleduplné řidiče) typu: přede mnou je fronta, za mnou taky, a navíc je málo místa, takže, jestliže jsem v takové situaci, nebudu se zbytečně poflakovat a nechávat před sebou schválně moc místa, protože Ti za mnou se díky tomu už nedostanou přes křižovatku... Závěrem jednu jedovatou poznámku: Do centra Prahy (tím teď nemíním průjezd magistrálou) soukromě pokud možno nejezdím, je rychlejší dojet tam metrem... Autem se tam vydávám jen v případě krajně nevyhnutelném. Nepochopím z toho hlediska mimopražské, kteří Prahu málo znají (míním tím ďábelský systém uzavírek, jednosměrek, míst k parkování atd), kteří jedou např. ukázat dětem pamětihodnosti, a snaží se dojet s autem do centra, tam někde zaparkovat atd. Proč proboha neodstaví auto někde na kraji na záchytném parkovišti (nezdá se to, ale je jich dost a dost) a nejedou dál metrem? Je to rychlejší, levnější (parkování v centru není zadarmo) a zajisté méně stresové.
to hihi: Může Ti připadat, že jsou pražští řidiči nervózní. Budiž. Musí totiž reagovat znatelně rychleji na křižovatkách, než bývá jinde zvykem - ono opravdu je nutné v Praze jezdit svižně a "nespat" za volantem - sleduji-li provoz v menších městech, tam se opravdu dost často jezdí stylem "Počkám, až padne zelená, počkám ještě chvíli, pak zařadím, hodně pomalu se rozjedu.. Další za nim: Počkám, až bude ten přede mnou za křižovatkou, pak zařadím a váhavě se rozjedu taky..." Přeháním, samozřejmě, ale ten rozdíl ve stylu provozu je opravdu vidět a je dost markantní. Takže, z mého pohledu bych někdy opravdu za volantem, vyletěl z kůže, stojí-li přede mnou na křižovatce tři mimopražská auta, nejlépe z nějakých okresů s nepříliš velkým dopravním ruchem, blikne zelená, a je předvedeno výše zmíněné schéma. Tam, kde projedou takto tři auta, by jich normálně projelo deset. V Praze platí také trošku zákonitosti (pro ohleduplné řidiče) typu: přede mnou je fronta, za mnou taky, a navíc je málo místa, takže, jestliže jsem v takové situaci, nebudu se zbytečně poflakovat a nechávat před sebou schválně moc místa, protože Ti za mnou se díky tomu už nedostanou přes křižovatku... Závěrem jednu jedovatou poznámku: Do centra Prahy (tím teď nemíním průjezd magistrálou) soukromě pokud možno nejezdím, je rychlejší dojet tam metrem... Autem se tam vydávám jen v případě krajně nevyhnutelném. Nepochopím z toho hlediska mimopražské, kteří Prahu málo znají (míním tím ďábelský systém uzavírek, jednosměrek, míst k parkování atd), kteří jedou např. ukázat dětem pamětihodnosti, a snaží se dojet s autem do centra, tam někde zaparkovat atd. Proč proboha neodstaví auto někde na kraji na záchytném parkovišti (nezdá se to, ale je jich dost a dost) a nejedou dál metrem? Je to rychlejší, levnější (parkování v centru není zadarmo) a zajisté méně stresové.
já mám pražskou značku, i když bydlím hodně daleko od prahy, ale auto jsem koupil tady a taky tady dělám. i když sem jezdím autem jen občas, značku jsem si nechal, protože jsem línej a taky jsem slyšel názor, že policajti se zaměřují více na mimopražské řidiče. na druhou stranu se mi stalo, že jsem doma dostal botu za špatné parkování, ale víceméně to bylo kvůli tý značce, protože osatní kolem mě stáli taky blbě a botu jsem měl jen já. taky je to nevýhodný, když u nás hraje nějaký pražský klub, to je potom lepší nechat auto v garáži. k tomu ježdění v praze, musím jen souhlasit s tím, co tu bylo řečeno o těch křižovatkách. taky mě to doma dost znervózňuje, když dávno svítí zelená a první se ještě nerozjel a další, místo aby se potom rozjeli všichni najednou, tak si každý v klidu zařadí, takže projedou 3 auta a je zase červená. taky jsem se tady naučil jezdit na oranžovou, což se mi už doma málem nevyplatilo.
to canady😒br />
1) bych neřekl socialisticky pracovat, kapitalisticky žít, ale spíš vůbec pracovat a přežít. Ona je tam totiž ta situace kapku odlišná, než si představuješ. Každý podnikat nemůže (nechce, neumí atd.) a takový hromady zaměstnavatelů jako v praze tam prostě nejsou. A když srovnám úroveň znalostí v určité profesi tady a na venkově, žádný rozdíly nevidím (aspoň ve svým oboru). Když srovnáváš obecně kulturní a znalostní úroveň v Praze a na venkově, je jasné, že je na tom Praha líp, ale zkus zjistit procento rodilých pražáků např. mezi svými známými, kolegy apod. Ono totiž hodně lidí, kteří tady studují, zůstává v praze, a taky proto je tady statisticky vyšší podíl lidí s vyšším vzděláním než venku.
2) s těma vyššíma životníma nákladama v Praze bych to neviděl tak divoce, pokud bydlíš ve státním bytě s regulovaným nájmem, děcka máš ve státní škole a neplatíš jim nějaký drahý mimoškolní aktivity, tak to není o tolik horší. Potraviny a spotřební zboží je tu levnější, protože která vesnice má tolik hypermarketů. Je fakt, že dáš víc za dopravu, kulturu (ta ale na venkově moc není), za pivo v hospodě, benzín atd., ale to jsou drobnosti. Samozřejmě úplně jiná je situace, když si chceš postavit barák, nebo koupit byt, to jsou ceny cca trojnásobné proti venkovu, to už musíš být opravdu milionář.
Sakra, nějak jsem se rozkecal, prostě jsem chtěl jen říct, že mi tahle řevnivost připadá úplně pitomá a směšná a naštěstí jsem se s ní za ty tři roky co jsem tady, setkal skoro poprvé.
1) bych neřekl socialisticky pracovat, kapitalisticky žít, ale spíš vůbec pracovat a přežít. Ona je tam totiž ta situace kapku odlišná, než si představuješ. Každý podnikat nemůže (nechce, neumí atd.) a takový hromady zaměstnavatelů jako v praze tam prostě nejsou. A když srovnám úroveň znalostí v určité profesi tady a na venkově, žádný rozdíly nevidím (aspoň ve svým oboru). Když srovnáváš obecně kulturní a znalostní úroveň v Praze a na venkově, je jasné, že je na tom Praha líp, ale zkus zjistit procento rodilých pražáků např. mezi svými známými, kolegy apod. Ono totiž hodně lidí, kteří tady studují, zůstává v praze, a taky proto je tady statisticky vyšší podíl lidí s vyšším vzděláním než venku.
2) s těma vyššíma životníma nákladama v Praze bych to neviděl tak divoce, pokud bydlíš ve státním bytě s regulovaným nájmem, děcka máš ve státní škole a neplatíš jim nějaký drahý mimoškolní aktivity, tak to není o tolik horší. Potraviny a spotřební zboží je tu levnější, protože která vesnice má tolik hypermarketů. Je fakt, že dáš víc za dopravu, kulturu (ta ale na venkově moc není), za pivo v hospodě, benzín atd., ale to jsou drobnosti. Samozřejmě úplně jiná je situace, když si chceš postavit barák, nebo koupit byt, to jsou ceny cca trojnásobné proti venkovu, to už musíš být opravdu milionář.
Sakra, nějak jsem se rozkecal, prostě jsem chtěl jen říct, že mi tahle řevnivost připadá úplně pitomá a směšná a naštěstí jsem se s ní za ty tři roky co jsem tady, setkal skoro poprvé.
Ano. To je to hlavni - zavest trzni najemne. Tj. vyhnat vsechny slusne, pracujici lidi (O kolik vic ma ucitel v Praze, nez v Dolni Lhote?), duchodce a vsechny socialne slabsi lidi z Prahy. A nacpat sem ambiciozni burany. To bude! Sice vsichni opravdovy Prazaci budou davno vybydleni na vesnici, pripadne budou bydlet na periferii, ale "Prazaci" budou porad ti spatni. Vsimli jste si, ze pro trzni najemne je vzdycky *, co se nasral do Prahy a nema kde bydlet? A protoze jsou to casto novinari, tak se o tom porad mluvi. Majitelka nejen naseho baraku (cinzaku) vydelava nekolik milionu rocne (cisty zisk - pred svindlem pro FU) a porad breci jak dotuje najemniky. To ze uz se jedna jenom o par partaji (ostatni jsou kdejaka verbez s "trznim" najemnym za vybydlene zemrele duchodce) - excelentni byla napr. situace, kdy soused zdedil barak na venkove a zasel za majitelkou, ze je ochoten se za trista tisic odstehovat 😃)
A kultura? Kdo chodi za kulturou? Prumerny Cech jde jednou za rok do kina a jednou za pet (nebo kolik) do divadla. Jiste. Pro nekoho je to vyhoda. Vetsine lidi je nejaka kultura fuk a klidne by jednou za pul roku jela treba do Kladna (kdyby se tam ta kultura prestehovala 😄. To by ale Kladenaci pekne nadavali, jak tam neni kde zaparkovat, neda se pomalu jit ani po chodniku, vsude zacpy... To nemluvim o kriminalite, hluku, smradu, ... ,co je tady.
A kultura? Kdo chodi za kulturou? Prumerny Cech jde jednou za rok do kina a jednou za pet (nebo kolik) do divadla. Jiste. Pro nekoho je to vyhoda. Vetsine lidi je nejaka kultura fuk a klidne by jednou za pul roku jela treba do Kladna (kdyby se tam ta kultura prestehovala 😄. To by ale Kladenaci pekne nadavali, jak tam neni kde zaparkovat, neda se pomalu jit ani po chodniku, vsude zacpy... To nemluvim o kriminalite, hluku, smradu, ... ,co je tady.
to cliff: Netvrdil jsem ani na moment, že je nějaký rozdíl mezi vědomostmi a profesními dovednostmi mezi Pražáky a mezi mimopražskými z malých měst a vesnic. Jen jsem tvrdil, že nenacházím většinou na venkově ochotu dát své práci něco navíc, nebo za lepší prací dojíždět poněkud dál, případně se přestěhovat, třeba zrovna do Prahy. Mám spoustu kolegů, právě z Moravy, kteří prostě do Prahy jezdí pracovat, přes týden bydlí na penziónu (platí jim ho firma), a neslyšel jsem ani slůvko stížnosti, že se jim na Moravě vede špatně - jen se ale začínají setkávat s tím, že jim lidé v okolí začali závidět to, že si vydělají nějaký peníz, že mají služební auto apod. Sami ale odvahu k nějakému razantnímu kroku nemají. To jim ale nebrání v tom, aby slzeli nad problémy, které mají. Nemám-li v místě zaměstnavatele, jedu za ním já - fungovalo to kdysi a nevidím důvod, proč by to tak nemohlo fungovat i dnes. Ve Státech (k nimž mám jinak velmi rezervovaný postoj) je běžné, že se lidé stěhují za prací i na druhý konec Ameriky.
Mám zajímavou a velmi, velmi dobře placenou práci, jezdím často i do zahraničí, ale taky tomu musím dát mnoho času a energie - musím se neustále školit, učit se. Musel se změnit i styl života - moje drahá polovice má podobně náročnou práci - takže jsme museli část svých příjmů obětovat na hospodyni - a spokojenost je na obou stranách... jde jen o to, když se vyskytne nějaký problém, mít chuť ho řešit a řešit ho.
Tedy: nářky, že někde není práce, neberu od mladých lidí a lidí v produktivním věku - práce se najít dá. Tím bych rád ukončil diskusi na toto téma, věnujme se autům a řízení, je to přece Auto Café a ne V pravé poledne nebo Sedm.
Mám zajímavou a velmi, velmi dobře placenou práci, jezdím často i do zahraničí, ale taky tomu musím dát mnoho času a energie - musím se neustále školit, učit se. Musel se změnit i styl života - moje drahá polovice má podobně náročnou práci - takže jsme museli část svých příjmů obětovat na hospodyni - a spokojenost je na obou stranách... jde jen o to, když se vyskytne nějaký problém, mít chuť ho řešit a řešit ho.
Tedy: nářky, že někde není práce, neberu od mladých lidí a lidí v produktivním věku - práce se najít dá. Tím bych rád ukončil diskusi na toto téma, věnujme se autům a řízení, je to přece Auto Café a ne V pravé poledne nebo Sedm.
Sorry, ale ještě se k tomu vrátím. Šťastní to kolegové, kterým firma platí ubytování. Já jsem totiž také z toho zapadlého kraje kolem Ostravy, pracuju v Praze, ale bohužel bydlení i cesty domů si musím platit sám. Takže čtvrtina platu jde na tyhlety náklady. Ale myslím, že toho už radši opravdu necháme.
tak tak, není to auto- nebo moto- téma. Jenom se mi torchu dotklo, že bych mohl být populistický politik - tak jestli s něčím nechci mít nic společného, tak s politikou! A pokud s něčím ano, tak se zdravým rozumem - pokud možno se o to snažím. A tak mi vadí, že jsou lidi, co odmítají uznat, že jsou i v tomhle státě oblasti bohatší (zejm. Praha) a chudší (např. SZ Čechy). A když někde nejsou peníze, tak tam prostě nejsou - můžu nabízet modré z nebe a když neprodám na dluh, tak prostě neprodám vůbec, což je tak jako tak konečná a můžu podnikat i s modrým z nebe. A tam, kde prachy jsou, se najde pár lidí, kteří z fleku koupí třeba služby psího psychiatra. A kolik rodilých Pražáků bydlí celoročně na letních bytech a své pronajímají za tržní cenu? A jak je na tom trh s byty - je u nás 8 % volných bytů (nebo aspoň 3😖, abych si mohl vybrat, do čeho se s rodinou za prací odstěhuju nejdéle do 3 měsíců? Kolik bytů se tu postavilo a zbouralo za posledních několik let?Sorry, sorry, zase jsem se rozkecal. Fakt to není auto-téma. Jenom na závěr: Doufám, že to tak za 3 roky bude o dost lepší - nejenom tohle nahoře, ale i ta normální slušnost za volantem, že policajti nebudou číhat na pokuty za nastraženou značkou, chtít úplatky, doktoři nebudou vydírat a chtít úplatky, úřední šiml bude řechtat rychleji a bez úplatků, i vesnický cyklisti budou vidět i za šera, vůči zlodějům budou fyzické tresty, soudy budou rychlé, tunelování nebude možné, chodci budou přecházet kudy mají a ne skákat pod kola, benzín bude levnější, dálnice kvalitnější, parkoviště bezpečná a levná a k dispozici kde jsou potřeba, řidiči ohleduplnější, neunavení a s rychlejším postřehem atd. atd. ..... Jako sci-fi to není špatný, že?? 😊)
Zní to báječně 😃))
Pojďme se zase na chvilku vrátit na silnice... Blížím se zvolna k půl milionu kilometrů najetých tak z poloviny po Praze, takže řeči venkovských svátečních řidičů o jejich řidičských kvalitách mě můžou jenom rozesmát. Ačkoliv s Volvistou jinak velice rád nesouhlasím a polemizuju, tentokrát s oběma jeho příspěvky v úvodu této rubriky bezvýhradně souhlasím. Nepadla tady ještě zmínka o tom, že pokud Pražák zaparkuje někde v Buranově (nejlépe severní Morava), odnese to zhusta lak jeho auta, příp. pneumatiky, mám s tím nejednu osobní zkušenost. V Ostravě jsem měl na autě dokonce 2x stejný nápis sprejem - CHUJU! - nerozumím té zvláštní řeči, ale pochvala to asi nebyla. V Opavě mi vypustili gumy a na zadní sklo připsali *, v Havířově mi prořezali přední gumu. Parkoval jsem na vyhrazeném parkovišti... Víte o někom, komu bylo poničeno auto v Praze jenom proto, že je venkovan? Já tedy ne. Nějakou dobu jsem po Praze jezdil v půjčeném autě se vsetínskou SPZ. A - světe div se - většina těch zhovadilejch pražáků se ke mně chovala velmi vlídně, na Letenským náměstí tehdy pravidelně nešly světla a já tam skoro pokaždý projel jak král, všichni mě pustili. Tedy skoro všichni - kromě sedláků, ti v Praze zásadně nepouštějí a jsou-li puštěni, zásadně nepoděkují. Jsou to totiž borci, převážně trpící komplexy méněcennosti, a tak se snaží chovat se v té blbé Praze jako pořádní tvrďáci. Dokážu pochopit, že se nedokážou normálně rozjet na křižovatkách, já když jsem měl najeto prvních tisíc kilometrů, také jsem to neuměl. Ale co je, *, pudí jezdit v levém pruhu třicítkou? (A když jste vpravo na jejich úrovni, prudce to bez blinkru stočí doprava...) Je to specialita převážně SPZ KL, SM, BZ,... Naopak třeba Jihočeši jezdí sice pomalu, ale slušně a nepřekážejí. Nejstrašnější kombinace je ale vidlák v autě s pražskou SPZ. Stojíte za ním na křižovatce, očekáváte, že se jako normální Pražák umí svižně rozjet, padne zelená, rozjedete se a jste v něm, protože vidlák ještě spí. Ale běda vám vyrušíte-li ho z velebného rozjímání třeba zablikáním... Nějak jsem se tady rozkecal, SORRY, jezdím po Praze opravdu dost a potřeboval jsem se trochu vyplakat na téma BURANI V PRAZE.
Já bych řekl, že burani jsou především Ti, co pořád dělí řidiče podle toho, jestli jsou z Prahy nebo ne, jestli jsou sedláci nebo tuneláři apod. Podobné výplody zde kdysi v jiné rubrice obhajoval Volvista. Už se vzpamatujte, a snažte se všichni jezdit ohleduplně. Pozn. nejsem sedlák, ani tunelář. I strejda v rezavé 105/120 má právo jezdit po silnici, a že se nerozjede jak Schumacher, no a co? Pražákům tu dopravu nezávidím, projížděl jsem Prahou snad stokrát a lituji je, ale ono už je to dnes všude stejný, jen ta Praha je větší.
cara - prave vcera mi totiz jeden z takych ***ov ako ty nabural mojho milovaneho matiza prave takym sposobom aky si popisal, sice nie na krizovatke, ale pri odbocovani do prava z vedlajsej na hlavnu - zlava isli auta a mozno som aj mohol ist, len som mal nalozene auto a sofera na hlavnej by som dost brutalne spomalil, za co by mi asi vdacny nebol - tak * na lade sa pozeral dolava a co bolo pred nim ho nezaujimalo, ked vystupil tak sa velmi cudoval, ze som este nesiel (no asponze bol slusny a hned sme vsetko vybavili) - v jeho pripade sa to este da pochopit, ale prosim ta _KAM_ sa chces pozerat pri rozjazde z krizovatky ked nie PRED SEBA !?!? si povinny kontrolovat situcaiu pred sebou za kazdych okolnosti - takze vobec nechapem ako mozes obvinovat vodica pred tebou z toho, ze si tvojou neschopnostou do neho narazil !?! ja by som ti este zobral vodicak tak na 2 mesiace aby si si uvedomil, ze cesty su predovsetkym na _bezpecne_ prepravovanie osob, rychlost je az na druhom mieste
sorry za ostrejsie slova v uvode, ale este stale sa mi dviha hladina adrenalinu v krvi ked pomyslim na vodicov ako si ty, ja mam teraz milion starosti a budem tyzden-dva bez auta, * na dvadsatrocnej lade skrizeny naraznik moc nezaujima, v garazi ho vyrovna a ma po starostiach 😞(( pre upresnenie - som z vidieka - 20 km od Bratislavy, ale zijem v Bratislave a vacsinu km mam v blave aj najazdenych a mozem potvrdit, ze ked sa chce niekto naucit jazdit, sa to nauci vo velkom meste, ale nie len koli vacsej premavke, musi sa nucit aj spolunazivat s ostatnymi drzymi vodicmi, ktori sa vsade niekam ponahlaju, pritom usetria maximalne 5 minut a to este ked idu krizom cez mesto !!!
sorry za ostrejsie slova v uvode, ale este stale sa mi dviha hladina adrenalinu v krvi ked pomyslim na vodicov ako si ty, ja mam teraz milion starosti a budem tyzden-dva bez auta, * na dvadsatrocnej lade skrizeny naraznik moc nezaujima, v garazi ho vyrovna a ma po starostiach 😞(( pre upresnenie - som z vidieka - 20 km od Bratislavy, ale zijem v Bratislave a vacsinu km mam v blave aj najazdenych a mozem potvrdit, ze ked sa chce niekto naucit jazdit, sa to nauci vo velkom meste, ale nie len koli vacsej premavke, musi sa nucit aj spolunazivat s ostatnymi drzymi vodicmi, ktori sa vsade niekam ponahlaju, pritom usetria maximalne 5 minut a to este ked idu krizom cez mesto !!!
Kdyz reknu, ze nesnasim dodavky, pick-upy a auta s foliemi na sklach, tak to drtiva vetsina lidi nechape. Kdo to nechape, neumi ridit (ale mysli si, jak je sqely ridic). Pres tato auta, totiz neni videt. Spravne rozjeti na krizovatce vypada totiz tak, ze se ridic ridi podle rozjeti atau ob jedno, dve auta pred sebou. To, ze by se vsichni divali na semafor co je nahore a rozjeli se na zelenou jako jeden muz je sice utopie, ale melo by to tak byt.
Uz jsem parkrat nejakemu Sedlakovi pujcil rizeni, pripadne s nim jezdil po jeho vesnici. Hlasky typu: Vjed mu tam - ses z Prahy, Ty si to muzes dovolit. Mam Prazskou znacku - muzu si jezdit jak chci... Nemluve o ohromne radosti mnoha vidlaku (vyhradne s garazi 😄, ze si muzou nechat Prazskou SPZ.
Uz jsem parkrat nejakemu Sedlakovi pujcil rizeni, pripadne s nim jezdil po jeho vesnici. Hlasky typu: Vjed mu tam - ses z Prahy, Ty si to muzes dovolit. Mam Prazskou znacku - muzu si jezdit jak chci... Nemluve o ohromne radosti mnoha vidlaku (vyhradne s garazi 😄, ze si muzou nechat Prazskou SPZ.
Minuly tyden jsem jel pres celou Prahu(nadherna cesta z Bily Hory na Chodov pres centrum, jinudy to neslo), byl patek pet hodin odpoledne, no horsi podminky si predstavit asi nedokazu.Je jasny, ze jezdeni po Praze je neco trochu jineho nez kdekoli jinde.Proplejtani se mezi pruhy ve stokilometrovy rychlosti na magistrale, to neni pro slaby povahy.Rekl bych, ze jezdeni po Praze vyzaduje mnohem vic pozornosti , prehledu o tom, co se deje a hlavne drzosti.A je jasny, ze kdyz do ty dzungle vyrazi dedula nebo nejaka zenska, co jezdi akorat u nich doma a jeste je z toho podelana, tak v Praze trpi.A trpej vsichni, protoze on/ona to nedokaze sledovat a tudiz jede pomalu, nerozjizdi se zaroven s autem pred ni/nim a na oranzovou a po ni bliknuvsi cervenou taky nejezdi.A tezko se s tim da neco delat.Co se tyce "pifky" moravaku na auta s prazskou SPZ, tak i na tohle tema jsem slysel nekolik, majitelum aut neprijemnych, pribehu, nevim, co to ty moravaky popadlo.Faktem je, ze spousta lidi ma pocit, ze Prazaci jezdi jako dobytci, ale ono je to asi tou intenzitou provozu, na ktery jsou zvykly.Priznam se, i ja jsem,ve chvili, kdyz jsem vjizdel na magistralu a ujel asi 200m v odbocovacim pruhu a na posledni chvili se narval do mezery mezi auta pronesl:"Tak a ted si budem hrat na Prazaky!"...
To, ze na severni Morave nema nikdo rad prazaky je fakt. Je to zazity, mozna dnes uz neopravneny nazor. Bohuzel odnasi to nepravem auta ( nebo radeji nastesti ). Ale zlepsuje se to. Hodne lidi z Moravy jezdi prave do Prahy kupovat auta a nechavaji si prazske SPZ, takze neplati rovnice prazska SPZ = prazak.
TO LOGIN: Souhlasím s Tebou a pokud by sis někdy chtěl prožít rozjezd na zelenou "jako jeden muž", je to možný v Paříži (a jistě i jinde), na chvilku jsem se tam na světlech opozdil, a už jsem slyšel brzdy a troubení... Bylo tam tehdy dost Čechoslováků, byl tam velký fotbalový svátek, a kupodivu se ti blbí Pražáci v pařížský dopravě chytali nejlíp a dělali nejmíň problémů, na rozdíl od Kladeňáků nebo Moraváků, ty bylo často možno vidět nabouraný nebo zoufale gestikulující a brzdící provoz. Kupodivu vcelku bez problémů se zdáli být Slováci, tehdy ještě naši bratři, bylo jich tam k vidění taky dost a příliš nevyčnívali. Jinak - komu se zajídá pražská doprava, tomu doporučuju zkusit si tu Paříž nebo Řím, to je žrádýlko! Bude vám pak Praha připadat vcelku volná a doprava velmi poklidná...
TO GREGGIE: Bude to asi znít trochu nadutě, ale přesto si dovolím jedno vyznání: Přál bych si, aby "takých ***ov" jako jsem já, byla na silnici většina. Tj., aby taky najezdili skoro 400.000 km a odnesli to jen dva blatníky, světlo a jedna zadní lampa, obojí nezaviněně, aby je taky policajti stavěli max. 2x do roka, aby příliš na silnici nepřekáželi a nikoho neohrožovali. Nejsem silniční génius ani neviňátko, jenom se u řízení snažím přemýšlet a ostatním řidičům jízdu usnadnit, ne zkomplikovat. Svět je už posranej dost, proč bychom si to měli vzájemně posírat ještě na silnicích? A neodpustím si poznámku - ten, co Ti nabořil Matize, podle toho co píšeš, to nebyl * jako já...
V Parizi jsem taky trochu jezdil, a celkem se mi ten jejich zpusob jizdy zamlouval, zivej, ale pritom celkem v pohode, bez umyslu nekoho zbytecne blokovat a podobne. Aby to proste odsejpalo. Co se hustoty provozu tyce, je to srovnatelny s Prahou. Je tam spousta jednosmernych vicepruhych bulvaru, kam se ta auta "roztekaji". Kdyz bych mel dat opacny priklad, tak asi nejhorsi mi pripadal Brusel, ale mozna jsem mel spatnou skusenost, jezdil jsem tam jen tyden.
Odkud berete všichni názor, že ty z vesnice neumí jezdit a že jsou sváteční jezdci? Nemám averzi na "pražáky" ani jejich SPZ. Jen mi vadí to rozdělení na "pražáky" a ostatní. Fakt si myslíte, že nikdo kromě lidí z Prahy neumí po Praze jezdit? Co se týče toho děkování. Dělím řidiče na řidiče a občasníky. Vidím chlapa s kamionem, který vám uhne, protože ví, že je pomalejší a dokonce dá blinkr vlevo či vpravo, podle toho, jestli je tam volno nebo ne. Takovému i já poděkuji buď rukou z okénka, nebo blinkrama. Něco jiného je zvyk, který se u nás teď rozmohl. Avie, v ní rádoby řidič z povolání, jede co nejblíže středové čáře a v okamžiku, kdy ho předjíždím, tak se na mě ještě tlačí. Nevím, jestli to neumí držet na silnici či co. Většinou tyhle auta mají pražskou značku a já vím, že z Prahy určitě nejsou, jen to jsou auta firemní. Vím, že "pražáci" se snaží co nejméně překážet, o to se snažím i já. Ale co si pak mám pomyslet, když zaparkuju v práci u baráku do řady aut, která již byla blbě "založena" a protože bývám v práci poslední, tak i moje auto tam pak stojí samotné a pěkně blbě. I to nepřekážení patří ke slušnosti a spousta lidí to neumí. Ať z Prahy nebo z venkova. Prostě to někdo umí a někdo ne.
A ještě něco. u nás před barákem se vejdou 4 auta, pokud zaparkují tak, jak se má. Většinou tam stojí 2 a moje ty dvě s pražskou SPZ. Jsou to moji sousedi, kterým bych řidičák okamžitě sebral. Do Prahy se ani jeden z nich neodváží a jezdí jako "čuňata". Hned vedle u stejného baráku parkují sousedi, nemají žádný problém, protože na sebe berou ohled. A taky umí jezdit.
k tomu parkování: souhlas. Po Praze jsem blahé paměti najezdil taky "pár" kilometrů. Jezdí se tam skutečně jinak - a musí se jezdit jinak, aby provoz trochu frčel, protože třeba pomalý rozjezd na křižovatce u 1 auta znamená, že další 2 za ním už čekají na příští zelenou - a celá šňůra má zdržení. Kdo na to není zvyklý!, má a musí! mít potíže. Stejně jako každý, kdo je v prostředí, které nezná, které mu není vlastní. Potud se dá všechno, nebo alespoň téměř všechno mimopražákům omluvit. Ale co se nedá omluvit, je právě to příšerný parkování některejch individuí, který z vlastní debilní bezohlednosti zaberou víc místa, než je alespoň trochu přiměřený. I na každým menším městě je dneska problém zaparkovat - podle Murphyho totiž stojí auta právě tam, kde chceš právě teď zaparkovat a to nemluvím o přeplněných sídlištích - takže když vidím takový dva magory, co blokujou 4 místa (a je jedno jestli z arogance nebo z blbosti), mám chuť mu něco "pražsky" agresívního provést - protože tam si to snad už dovolí opravdu málokdo. Kdyby to šlo, tak jim např. aspoň na 12 hodin seberu řidičák. A kdybych nebyl línej, tak je aspoň zablokuju odpadkovejma kontejnerama. Kdysi se tu takovejm dávala za stěrač cedulka s textem: Pane řidiči, máte tak špatnou pověst proto, že souložíte, jak parkujete.
Tak s parkováním v Praze je to otřesný. U nás před barákem je místo tak pro 10 aut, když se hezky srovnaj a zaparkujou 90 stupňů otočený vůči chodníku(tzn. půlka auta na silnici a plka na chodníku). Ta ulice je dost široká, takže to jde. Dost často se stává, že někomu nevyjde dodržet těch 90 stupňů a evidntně zabere místo pro 2 auta. Ovšem maximální blbost je, když nedávno přijelo auto, bylo tam tak 5 aut hezky narovnaných a on zastavil přímo u chodníku (úhel 0 stupňů) a tudíž zabral místo asi pro 3 auta. Náneštěstí vím, že to je *, kterej jezdí za jednou ženskou (asi spolu maj něco důležitýho), ale naštěstí tak za 2 hodiny vypadl. Ale bylo zajímavý pozorovat přijíždějící řidiče, kteří se zastavili a kroutili hlavami. Jo mimochodem stalo se to v neděli v 17 hodin, kdy se všichni vracejí z chat a víkendů.
TO Čára: Přečetl jsi si můj příspěvek před tím? Když jsem si večer pro své auto přišel, měl jsem stejný lísteček za stěračem. Před tím jsem stál v řadě aut, tak to bylo dobrý, ale když tam zůstalo samotný, tak stálo na p.... K těm pražákům vám řeknu ještě něco. U nás v práci si někdo koupil OPEL KADET, rádoby upravený (nalepenou izolačku na světlech - imitující mračítka a pod.) Jel jsem domů a co čert nechtěl, dojel jsem ho jak jede za škodovkou cca 70 km/hod. Protože jsem měl rychlost, dal jsem blinkr a v okamžiku, když jsem byl cca 50 cm od jeho zadního blatníku, tak mi tam bez blinkru a bez podívání do zrcátka vjel. No nezabili by jste ho. A to mám blbej zvyk celej den svítit, protože mi už ohnuli blatník, tvrdíce, že mě neviděli. Co je na tom nejlepší, že ten OPEL má Pražskou značku a je to místní. Neříkám, že nedělám chyby, ale slušností je alespoň se omluvit jakýmkoliv způsobem a ne se snažit ujet do kopce s autem 1,5 x slabším a ve čtryřech lidech zatím co já jel sám.
Zase si musím smočit a téma - jízda v neznámém prostředí. Chápu, že má někdo problémy, pokud není z Prahy, v centru naší matičky. A tady nastávají dvě varianty:
1. Do centra z nějakých důvodů musí, opakují musí autem, a není vyhnutí. Pak ho lituju, musí to nějak přežít.
2. Do centra nemusí, mohl by tam jet buď městskou dopravou, ale z nějakých důvodů (ponejvíce prestižních) tam jede. Pak je strůjcem štěstí svého a nechť nenadává - vina je na jeho straně. Já, obyvatel Prahy, pokud vysloveně nemusím do centra autem (takové případy bych spočítal snadno), jedu metrem. Je to rychlejší... a navíc proč bych ještě zahušťoval provoz lidem, kteří centrem musí jezdit. Podotýkám, že mi městský provoz nedělá problémy, ale nemám zajisté ani orgastické pocity, když se krok sun krok posunuju někde ve městě... No a pokud někdo Prahou jenom projíždí a má možnost ji nějak objet po okruhu (např. při cestě od Brna do Plzně), ale on přesto jede centrem, pak je pablb. Ušetří možná pár pofidérních kilometrů jízdy, benzín zajisté nikoliv.
Pokud jedu do velkého města, kde rozumě funguje městská doprava a to město jako řidič neznám, pak radši omezím svůj pohyb v autě na minimum, pokud se nepohybuji ve čtvrtích, kde není hustá doprava. Příkladem budiž Berlín, kde jsem poměrně často - do centra jezdím zásadně metrem - je to opravdu nejrychlejší způspob dopravy v tomto městě (i když, vyznat se v berlínském metru dá taky zabrat 😄 ). Souhlasím s jednou věcí - dost se setkávám s tím, že mimopražští v Praze jezdí dost prasácky, jestli se předvádějí, nevím. Pro mě je horkým favoritem KL a MB, čímž se hned omlouvám všem řidičům z míněných olastí, kteří jezdí slušně.A ještě jeden subjektivní dojem - vážení, máte taky pocit, že absolutně nejhůř se většinou chovají majitelé všelijakých džípů, roverů, Pajer a jiných otrubkovaných, obrněných a velkých oblud? Zajisté si vědomi toho, že běžné osobní auto nemá v případném střetu rovné šance, jezdí převážně tihle řidiči jako absolutní dyliny (zvlášť milují neblikat při odbočování).
1. Do centra z nějakých důvodů musí, opakují musí autem, a není vyhnutí. Pak ho lituju, musí to nějak přežít.
2. Do centra nemusí, mohl by tam jet buď městskou dopravou, ale z nějakých důvodů (ponejvíce prestižních) tam jede. Pak je strůjcem štěstí svého a nechť nenadává - vina je na jeho straně. Já, obyvatel Prahy, pokud vysloveně nemusím do centra autem (takové případy bych spočítal snadno), jedu metrem. Je to rychlejší... a navíc proč bych ještě zahušťoval provoz lidem, kteří centrem musí jezdit. Podotýkám, že mi městský provoz nedělá problémy, ale nemám zajisté ani orgastické pocity, když se krok sun krok posunuju někde ve městě... No a pokud někdo Prahou jenom projíždí a má možnost ji nějak objet po okruhu (např. při cestě od Brna do Plzně), ale on přesto jede centrem, pak je pablb. Ušetří možná pár pofidérních kilometrů jízdy, benzín zajisté nikoliv.
Pokud jedu do velkého města, kde rozumě funguje městská doprava a to město jako řidič neznám, pak radši omezím svůj pohyb v autě na minimum, pokud se nepohybuji ve čtvrtích, kde není hustá doprava. Příkladem budiž Berlín, kde jsem poměrně často - do centra jezdím zásadně metrem - je to opravdu nejrychlejší způspob dopravy v tomto městě (i když, vyznat se v berlínském metru dá taky zabrat 😄 ). Souhlasím s jednou věcí - dost se setkávám s tím, že mimopražští v Praze jezdí dost prasácky, jestli se předvádějí, nevím. Pro mě je horkým favoritem KL a MB, čímž se hned omlouvám všem řidičům z míněných olastí, kteří jezdí slušně.A ještě jeden subjektivní dojem - vážení, máte taky pocit, že absolutně nejhůř se většinou chovají majitelé všelijakých džípů, roverů, Pajer a jiných otrubkovaných, obrněných a velkých oblud? Zajisté si vědomi toho, že běžné osobní auto nemá v případném střetu rovné šance, jezdí převážně tihle řidiči jako absolutní dyliny (zvlášť milují neblikat při odbočování).
to kanady: k poslednímu odstavci: no vždyť přece kvůli tomu si toho mastodonta kupovali (skoro všichni), tak proč se divit - ale aspoň tím už na dálku prezentují, co jsou zač
Co se týče jízdy v neznámém prostředí tak dodržuji jedno pravidlo. Pokud jsem v cizině někde ve městě, které neznám, tak jedu max.50 někdy i 40, ale tak abych nikoho nezdržoval. Snažím se co nejvíc připravit před jízdou, tj. upřesnit si kam jedu atd. Pak jen koukám na značky a řdím se jimi. Nikoho zběsile nepředjíždím a zásadně dodržuji, že pomalejší auta prostě jezdí vpravo. Pokud na široké silnici uvidím, že se někdo rychlejší přiblizuje, proč mu neuhnout blíž ke krajnici, aby viděl lépe do protisměru, či mu případně ukázat : je to v pohodě, jeď. Co jsem si všiml, tak většinou poděkujou majitelé větších silný aut od 40 let a výš. V Praze mám zkušeností spoustu (bydlím tady) a zezačátku jsem byl vykulenej, ale chce to hodně koukat, předvídat a rychle ragovat (zvláš´t na křižovatce, když padne oranžová a je jedno jestli z červený nebo zelený)
Mraziku, pravda. Dřív se v autoškolách alespoň něco naučili, když ne, tak je naučil "život". Starší řidiči z povolání umí spoustu věcí, které by se dneska v provotu hodili. Tím ale nechci říct, že to "mladí" neumí. Všechno je v lidech. Jsem z "vesnice", ale i mě s... lidi, kteří na křižovatce čekají na zelenou, pak v klidu a pohodě zařadí a pomalu se rozjedou. Nemusí se rozjíždět s kvílením gum, ale stačí být pohotovější, řadit "na žlutou" a podobně. Prostě věnovat se provozu.
TO MRAZIK A KUPCA: Pokud opravdu jezdíte, jak píšete - díky! Co ty autoškoly - moje drahá polovička zaplatila spoustu peněz, naučili ji tam akorát jezdit max. na trojku čtyřicítkou, postarší instruktor jí prý hlavně čuměl na prsa, než aby něco žblechtnul o řízení... Pokud jedete někdy za autoškolou, taky si všímáte, že instruktor je většinou trotl, který své žačce či žáčkovi toleruje úplně všechno a většinou jen tupě čumí. Klasika na křižovatce bez světel: autoškola odbočuje vlevo, řidička se důkladně podívá doleva a pak jede... Na přednost zprava ani nepomyslí a instruktor se jen přiblble usmívá... Pokud tam vlevo je vidět dobře, většinou tu křižovatku projede bez náznaku přibrzdění. Myslím si, že tady se tvoří základ pro budoucí autonehody.
Copak autoškoly. U nás posadí za volant člověka, který neví jak auto vypadá a hurá s ním do provozu. Ten to honí po silnici, neví co je k čemu a největší stres z toho má právě ten žák. Moje žena jezdila už delší dobu před tím než šla do autoškoly 😃, znáte to, prostě se učila. Když se vrátila s řidičákem, tak sama řekla, že ji nic nenaučili. Jen jí zašlápnul brzdy 2 m před přechodem, protože na okraji čekali chodci. Pak jí řekl, že se to nemusí, ale je to slušnost. Když by jí to řekl dřív, tak v pohodě přibrzdí a je klid, ale pro něj asi bylo lepší jí vystresovat tím, že jí na to šlápne, až gumy pískají.
Je to fakt, jsou to mistři. Moji drahou polovičku učili rozjezd do kopce bez ruční brzdy, že prej se to zvládne s "přešlapem". Kdyby ji radši naučili pořádně ten rozjezd s ruční brzdou. Já najezdím ročně tak 50 tis. a tu ručku používán běžně, je to daleko pohodlnější třeba při parkování do řady v prudkém kopci. Taky je učili odřazovat, to znamená třeba před červenou na semaforu řadit 4-3-2. Podle mne je to jenom zbytečné ničení spojky a převodovky. A spoustu dalších věcí, které jsem ji potom pracně odnaučoval.
To odřazování je ale někdy užitečné, že můžeš brzdit motorem a nemusíš zbytečně namáhat brzdy - jinak jsou ti banda ignorantů a tupců...
To odřazování je ale někdy užitečné, že můžeš brzdit motorem a nemusíš zbytečně namáhat brzdy - jinak jsou ti instruktoři jenom banda ignorantů a tupců...
To odřazování je pro začátečníky - tudíž je správné jej učit v autoškole - začátečník nezvládne více úkonů najednou a je vhodné i bezpečné mít zařazenou rychlost podle toho jak rychle právě jede auto! Když např. padne zelená, zač. pustí brzdu a šlápne na plyn (snadné že), zkušený řidič má vyqaltnuto, nebo za 5, ale jak padne zelená najednou přestane brzdit zařadí co je potřeba a zmizí. Jo a ktomu brždění motorem - k brždění jsou brzdy (od slova brzditi) motor je k tomu aby auto jelo - opotřebované brzdy myslím opravíte za zlomek toho co optřebovaný motor. A k autoškolám: Dobrý učitelé už dávno dělaj něco výnosnějšího po té co "majitelé autoškol" se chtějí vyrovnat ostatním "podnikatelům" a ty učitele, kteří chtěj pustit jen žáky, kteří něco umí vykostí, aby nezdržovali příval nových platících.
ono iste zalezi aj na tom aku autoskolu si vyberiete, plati, ze najlepsie je ist "primo ke zdroji" - ja som si vybral autoskolu slovenskeho NAMK a bol som milo prekvapeny sluzbami - vlastne cvicisko, kde ste kruzili spolu s ostatnymi dvoma zaciatocnimki uciac sa parkovat, cuvat na osmicke (!!!) , rozjazd do kopca snad 100x, cuvat s privesom (!!!), snad 30x rozna kombinacia garazi (simulovane 3 garaze oproti sebe a cuvanie na striedacku z jednej do druhej) - pritom cvicitel sedel na vezi a komunikoval s vami pomocou vysielacky (jednosmernej, takze nadavat a ovat ste mohli😉, toto cvicisko bolo povinne pred jazdou v premavke a ten cvicitel bol dost "krutas", to nehovorim, ze zdravotna priprava nebola len "na papieri", tak isto technika - poukazoval a povysvetloval nam dokonca rozobrate diely z tatroviek (parada 😄 a instruktori - dostal, resp. _vybral_ som si asi 65 rocneho ostrielaneho instruktora (mimochodom slovenskeho cecha 😊, ktory ked videl, ze sa rychlo "chytam" mi povysvetloval a ukazal rozne finty a triky, vysvetlil mi co znamena slusnost za volantom - proste ja mozem tvrdit, ze autoskola ma naucila pomerne dost, ale je to ako so vsetkym v tejto republike - treba si spravne _vybrat_
Nakousli jste tu zajimavy tema, brzdeni motorem. Rozhodne nesouhlasim s tim, ze je jen pro zacatecniky. Dobrej ridic toho muze vyuzit v mnoha situacich. Mnohdy je lepsi pouzit brzdeni motorem nez brzdama.
Samozrejme jestli mas na mysli snih nebo naledi je brzdeni motorem nutne. Mne krom jineho zajima, jak je to s tim opotrebenim motoru, spojky a prevodovky.
Nemyslim, ze by to melo vest k nejakemu zasadnimu opotrebeni. Navic ti brzdeni motorem umoznuje okamzitou reakci - neni tam ta prodleva, ze pro rozjezd musis nutne zaradit. Navic to umoznuje velmi plynulou a prijemnou jizdu. Ale tim samozrejme nemyslim, ze musis na kazdy krizovatce podrazovat az na dvojku. Jen se branim kritice brzdeni motorem jako takove.
Ja jsem ti rozumel, ta otazka byla na "lojzicek", co mysli tim, ze se motor opotrebovava.
Nic proti brzdění motorem, sám nejsem zrovna brzdič. Nejdřív sundám nohu z plynu, brzdím až když je to opravdu třeba. Auto při brzdění motorem jede zadarmo a opotřebení motoru je blbost, motor s olejem se při běžných otáčkách a provozní teplotě opotřebovává minimálně. Jenom mi připadá zbytečný odřazovat až na dvojku, případně tam rvát pomalej kvalt při takový rychlosti, že otáčky vylítnou někam na čtyři tisíce. Taky bacha na to, že spousta řidičů reaguje jen na brzdová světla a při větším zpomalení motorem se můžou dost divit.
To mfilip - motor se opotřebovává tím, že se točí. Čím se točí víc, tím se víc opotřebovává. Pokud nestřídáš auta jak Baťa cvičky je rozdíl natočit 150.000, nebo 250.000 km ne???
Rozhodne neplati prima umera mezi tim - vic se toci, vic se opotrebovava. Velmi zalezi na tom, za jakych podminek (rozumej tlaku, teplot, apod.) se toci.
Spíš podtáčení motoru víc vadí a jak bylo psáno, záleží na teplotě atd.
Abysme si rozuměli - mluvime o brždění motorem a tam to platí 100% !!!
Lojzicek: Takze podle tebe pri brzdeni motorem pri cca 2000 otackach se motor opotrebovava stejne jako pri jizde na 2000 otackach ?
mfilip. většina komponentů motoru určitě, více jsou namáhané výfukové ventily, rozvodový mechanismus naopak více (tvary vačky jsou optimalizovány pro akceleraci...) Všechny třikrát uložený Škodovky trpí životností rozvodovéhop řetězu - kdo brzdí motorem, potřebuje jich zhruba 2x tolik!! A pokud se budeme bavit o ustálených 2000 a ne akcelereraci pak je opotřebení výrazně nižší, než při deceleraci - říká Ti něco namáhání např. klik. mechanismu při úhlovém zrychlení???
To Lojzicek: jaka je zivotnost rozvodoveho retezu u skodovackych motoru?
davidz - to je právě různý. Dobytek (já jsem tak taky jezdil, když mi bylo 1😄, kterej točí 6000 a stejně čuňácky odřazuje dolů ho zlikviduje za 2000 km. Kdo jezdí slušně (viz děda v klobouku)najezdí i 100000 a řetěz ještě neřinčí. Nový motory - Fáva a hlavně Feldy maj jiný tvar vačky, jiný ventilový pružiny a hliníkový tyčky na sacích ventilech. To zabraňuje rozkmitání rozvodu, zejména při brzdění motorem, kdy při úhlovém zpomalení kol docházelo ke střídavému tahu řetězu (např. vlivem tvaru vačky ...) a jeho nadměrnému opotřebení, takže s Feldou i čuněti vydrží rozvody déle.
to Lojzicek: Možná by to chtělo bližší vysvětlení proč se při brždění motorem snižuje životnost rozvodů. Není mi jasný důvod.
ono kdyz bychom byli dusledni, muzeme se lojzicka zeptat jak je to s opotrebenim spojky a prevodovky, kdyz vyradim a pak znovu zaradim...jiste je vetsi, nez kdyz mam stale zarazeno, ale abysme neskoncili u toho, ze nejmensi opotrebeni je, kdyz auto stoji 😃
Asi jsem blbej, ale já tomu nerozumim. Proč by mělo být větší opotřebení při brzdění motorem, když v podstatě nešlapu na plyn -> spaluje se menší množství paliva -> na uložení klikovky jdou menší rázy. Motor maže pořád stejně. A proč by se měli opotřebovávat více ventily, když se spálí méně paliva, tak tím je méně spalin a tím více se těchto spalin dostane do výfukového potrubí, protože jich je míň než při normální jízdě na stejný počet otáček. Možná se některé části motoru opotřebovávají více, ale myslím, že to bude zanedbatelný oproti opotřebení normální jízdou.
To "td" Nikdy jsem nepsal, že je dobré vyřazovat při zpomalování, všechno to začalo u postupného odřazování dolů při zpomalování - a v tu chvíli je samozřejmě opotřebení spojky i přeovdovky nesrovnatelně větší, než při vyřazení a opětovném zařazení po zpomalení. Pokud máš zařazeno za "5" a brzdíš ve městě z cca 60 motor už moc nebrzdí - toto nepovažuju za brzdění motorem!
Jo, to já mám senza vzpomínku na svýho učitele. Když jsme jezdili na motorce, a já jsem udělal ňákou tu chybu, tlouknul mi pěstí do helmy, někdy mi taky palcema dloubal do žeber !! 😄 Ale vzpomínám na něho s úctou...
Když jsem vylezl z autoschool v r. 1982, tak jsem si hned sedl za volant mého prvního auta: BARKAS B 1000. A byl jsem velice překvapen, že neumím vůbec jezdit. Tehdy bylo jen 12 hodin jízd (!) a naštěstí nebyl velký provoz - tak jsem drandil po Pze a "naučil" jsem se praxí. Ale nikomu to nepřeju - zažít tu hrůzu za volantem té velké obludy, hnát se z kopce ze Strahova a ono to nebrzdí... Barkas měl jen bubnové brzdy, a když se na kopci rozjel, tak se dole nezastavil. Když ale dnes vidím třeba Číňany nebo Vietkong za volantem tak pochybuji, že vůbec mají řidičáky. Možná si je navzájem půjčují - když jsou si tak podobní.
V jednom ale SPZ s A** AHH atd mají + a to že většinou mají pražáci rychlé auta aspoň ti co jezdí na Zlín kde je potkávám.
Tak si tu tatovou sracku prihlaste na DI v Praze, aby vsichni vedeli, ze jezdis jak prase a mas nejrychlejsi auto s maximem vykonu kolem 160.
Bol som s rodinou na navsteve Vasho hlavneho mesta (ktore je mimiriadne krasne, nadherne, Bratislava je oproti nemu dedina s centrom mesta tak malym, ze ho prejdete za pol dna peso a stihnete si dat trikrat pivo), ale vodici su v Prahe ako prasata. Teda Prazaci jazdia ako prasce, mimo vynimiek. Napriklad som isiel po dialnici z Prahy smer Melnik, prebiehal auto (moja rychlost 130-140kmh) a dobehlo ma auto. Prazak na Opel Vectra. Blikal, trubil ako k...t. Ked ma predbehol, nebezpecne sa zaradil predo mna, a dupol na brzdu. Modlil som sa, aby auto za mnou do mna nenarazilo, lebo zabrzdit zo 140kmh na 50kmh dokazem. Vdaka sirokym gumam, elektronike (BAS-brzdovy asistent). Podotykam, ze som mal plne nalozene auto (5 dospelych + batozina = kombik).
Precestoval som napriec nasou krajinou a kdekolvek som stretol auto s Axx-xx-xx alebo xAx xxxx, jazdili ako burani, aj ked nemali silne vozy. Hanba takym hovädam. Nech sa zabiju, ale musia aj druhych???
Precestoval som napriec nasou krajinou a kdekolvek som stretol auto s Axx-xx-xx alebo xAx xxxx, jazdili ako burani, aj ked nemali silne vozy. Hanba takym hovädam. Nech sa zabiju, ale musia aj druhych???
Diky za poklony Praze 😄. Neda mi to abych nereagoval - prazaci jezdi trochu svizneji a mozna nervozneji nez ostatni, to je proste dano zivotem ve velkomeste. To co udelala vectra odsuzuju, ale podobny veci delaj i neprazaci. Jezdim cas od casu na vychod Slovenska, nebo do tater pres Makov - paradni priroda - a co sem zazil tam na silnicich jsem jeste nevidel (pravda, nejezdil jsem jeste v polsku - co ty tady delaj - hruza 😒) predjizdejici autobusy v zatackach apod. Je mi lito, ale pokud chces zobecnovat, pak za volantem lepsi prazaci, nezli slovaci 😄.
jo bych spíš řekl, že pražáci mají lépe vycvičené reflexy a tak nějak jezdí sice pro venkovaný nebezpečně, ale já sám ten pocit nemám. Chce se to jen naučit rychle orientovat a hlavně rychle reagovat. Pak je to v pohodě. Ono tady si musíš hlídat všechny 4 strany auta, občas se minou auta jen na centimentry, ale na druhou stranu pražák tě v drtivé většině případů vždy pustí do pruhu, vědí jak se dělá zip a také ho provozují a dávají přesnost chodcům. Ano provoz v Praze je svižný a jen pro trénováné, na druhou stranu bych řekl že je poměrně ohleduplný. Jinak já mám spíš pocit, že si jel 120 plně naložený auto, takže si neviděl dozádu ještě jsi kecal s posádkou a tak chápu, že tvé počínání na dálnici bylo bráno jako nezvládnutí řízení od burana z venkova. Ono když se v levém pruhu je průměrná rychlost 160 tak tam fakt dost zdržuješ...
Heh, co to slysim? To je preci blbina od Vas obou. Jsou dobry ridici odtamtad jako odtamtad, jsou * na silnici at jsou z Popradu nebo z Prahy, o to preci nejde, je to o konkretnich lidech, ne o jejich SPZetkach. Proti Prazakum mluvi jeden objektivni a jeden subjektivni udaj. Prazaku za volantem je urcite vic jak 10% vsech ridicu v CR, takze jsou vic videt i jejich "prehmaty". A druhy fakt je, ze zijou ve vice stresujicim prostredi na silnici, nez nekde mezi vesnicemi na samote, a to se odrazi na jejich jezdeckem stylu, ktery ma vetsi sklony k agresivite. Ale agresivita jeste nemusi nutne znamenat bezohlednost a nebezpecnost, jak tu popisuje nas vychodni kolega z melnicke dalnice, protoze to se potkal s * na entou.
A treti fakt je zu vul jses ty, pokud za kazdym autem s pismenkem A vidis Prazaka 😃) Sam jezdim casto s jednim takovym autem 1A.... a prazak nejsem. Takovyhle zobecnovani fakt miluju. Jinak souhlasim s tim, ze v prumeru jsou ridici jezdici v narocnejsim prazskem prostredi lepsi ridici nez ti, pro nez je vrcholem slozitosti jedna absolvovana krizovatka ve tvaru T. Opakuju, v prumeru! Sorry, ale soudit nekoho konkretniho podle SPZ svedci maximalne tak o tobe.
Napada ma este iny pohlad na vec: mozno sposobuje agresivitu za volantom aj to, ze nejaky debilko uvidi cudziu SPZ a hned je vytoceny - ci mimoprazak prazsku alebo naopak. Sam som si toho vsimol pri prejazdoch Viednou: v aute so slovenskou znackou boli soferi ku mne o hodne agresivnejsi ako v aute s nemeckou znackou. Mozno by tomu trosku nasvedcovalo aj vybrzdenie "zavadzajuceho Slovaka" a naproti tomu tvrdenia "miestnych", ze prazski soferi su OK. Sam som nedavno viarkrat behal po Prahe a ziadnu agresivitu som nepobadal - vsetko s mnichovskou znackou 😉)
No Vídní už jsem jel mockrát a vždycky to bylo úplně OK. Občas jsem to proložil zábavným sprintem od semaforů s místními spěchači a rázem byla ještě větší pohoda. Spoustu domácích jsem pustil já a nikdy jsem neměl problém od někud vyjet.
Jestli to nebude tím, že se "cizinci" chovají v takové aglomeraci většinou jako zpomalený film.
Jestli to nebude tím, že se "cizinci" chovají v takové aglomeraci většinou jako zpomalený film.
Huf: nehovorim, ze vo Viedni nebola pohoda, islo skor o pocit z vodicov okolo mna. "Spomaleny film" to nebol, v jednom aj druhom aute som soferoval ja a so soferovanim vo velkom meste naozaj nemam problem. Nie sme vsetci vidlaci z malej dediny na S120, ktori si musia precitat prirucku "sedliak v meste", kym vyrazia na prvu dvojprudovku 😉))
si napiš na auto "Nésů z Prahy" jako jsem to včera viděl na Octávce...
Tuhle se mě ptala tetička, co žije celý život v kanadě, jak v té Praze dokážeme jezdit, když se všude buď stojí a nebo jede minimálně 70 (což je pro kanaďany už pomalu zabijácká rychlost ;o) ). Nakonec jsem došel k tomu, že v Praze se jezdí (obecně) striktně podle základních pravidel (tedy přednosti; stopky; nezastavování v nepřehledných místech a tam, kde to prostě nejde kvůli provozu; a hlavně - cpu se tak, abych nepřekážel (tzn. např. nezastavoval) a byl tam co nejrychleji atp.) a neexistuje tu téměř žádná galantnost (typu: my už na té hlavní jedeme dlouho, tak zastavím tu šňůru aut za sebou a pustim toho z vedlejší..). Což je podle mě pro nepražáka mnohdy nepochopitelné. To mám občas možnost pozorovat na svých mimopražských kolezích, když je občas po té Praze vezu a nejsou s to pochopit, jak se dá například z výjezdu na magistrálu z ulice Na bojišti při plném provozu stihnout odbočit do Rumunské bez toho, abych někoho zbrzdil či tlačil... Samozřejmě, bohužel ne všichni tak jezdí (to aby někdo zase neměl řeči, že obhajuju ty prasata, co jezdí na červenou, přednost zprava neznají a před školou v době ukončení vyučování si to hasí kilo...).
Můžu vás všechny uklidnit:na chrudimáky ani Pražáci nemaj!😄))
Jinak, po Praze často nejezdím, ale pokaždé, když začne nějaký Passat s reklamou na platební karty blbnout, tak se zapojím. Nejsou zase tak drsní ;o)
to HUFNAGL: Záslužná práce, otázkou jenom je, proč už se dávno nezapojila Policie ČR. Párkrát jsem je použil jako zákazník a zážitky nevídané. Bydlel jsem 11 km od letiště, jízdní čas 7 minut mluví za vše. S odstupem času si řikám, že ty prachy, co se jim platěj, jsou za drožku trochu hodně, ale za adrenalinovej zážitek to je vlastně docela ucházející cena.
vidim, pani, ze plati "kolko ludi, tolko chuti". nebudem konkretizovat, ale...
...nebolo mojim umyslom zovseobecnovat Prazakov kvoli znacke, a tak. pravdou ale je, ze i v Krkonosiach predbiehali do kopca kolony najma uz spominani. obhajovat to tym, ze maju vycibreny zmysel reagovat rychlejsie...neviem. vela ludi si o sebe mysli, ze su nesmrtelni. ale su len nebezpecni. a takyto druh vodicov je vsade na svete.
...to, ze som mal plne nalozene auto, a vobec ho nevidel...ale prosim...ked predbiehas, do ktoreho zrkadla pozeras? inak vyhlad som mal fantasticky vsetkymi zrkadlami, dokonca i strechu mam presklenu...
este chcem dodat, ze ten dotycny mal sedu farbu a ked uz letel brutalne rychlo, mal si zapnut svetla. vtedy sa tazsie odhaduje (aspon mne) v zrkadle vzdialenost a tak dlhsie sledujem auto za mnou, nech viem, ci nahodou neleti 200kou... ponahlal sa. resp. do zapchy. pamatate si, ako horela dodavka na tejto dialnici. stalo sa uz v prahe. a toto je ta ironia a dnesny svet - ponahlame sa DO HROBU.
...nebolo mojim umyslom zovseobecnovat Prazakov kvoli znacke, a tak. pravdou ale je, ze i v Krkonosiach predbiehali do kopca kolony najma uz spominani. obhajovat to tym, ze maju vycibreny zmysel reagovat rychlejsie...neviem. vela ludi si o sebe mysli, ze su nesmrtelni. ale su len nebezpecni. a takyto druh vodicov je vsade na svete.
...to, ze som mal plne nalozene auto, a vobec ho nevidel...ale prosim...ked predbiehas, do ktoreho zrkadla pozeras? inak vyhlad som mal fantasticky vsetkymi zrkadlami, dokonca i strechu mam presklenu...
este chcem dodat, ze ten dotycny mal sedu farbu a ked uz letel brutalne rychlo, mal si zapnut svetla. vtedy sa tazsie odhaduje (aspon mne) v zrkadle vzdialenost a tak dlhsie sledujem auto za mnou, nech viem, ci nahodou neleti 200kou... ponahlal sa. resp. do zapchy. pamatate si, ako horela dodavka na tejto dialnici. stalo sa uz v prahe. a toto je ta ironia a dnesny svet - ponahlame sa DO HROBU.
tak to su naozaj blazni. mam najviac skusenosti s takymi, co jazdia na bielych dodavkach ala Sprinter, LT... akoby to bolil formule. toto su ti nesmrtelni.
To ho rozlítilo na tolik že zastavil a vyběhl na mimopražského nešťastníka , který rovněž zastavil a zřejmě nevěděl jak dál. Pražský borec beze slova doběhl k jeho autu (Ford escort), a začal mu svýma mohutnýma botama kopat do obou dveří.Asi po minutě této činnosti se zřejmě ukojil a v klidu naskočil do Oktávky a s kvílením gum opět vyrazil za svými povinnostmi. Co bylo zajímavé, že celé pražské okolí zůstalo v naprostým klídku jako by to byla ta nejběžnější věc pod sluncem. Jako opaření jsme zůstali zřejmě jen dva ,řidič toho Escortu a já. Mimochodem škoda na jeho autě byla určitě za mnoho tisícovek. Sice si napsal jeho spz, ale nevím jak uspěl.A já od tý doby i když jezdím jen na okraj Prahy si beru svúj legálně držeý revolver 38 special a přísahám si že bych podobnýmu drsoňovi z tý jeho hnáty udělal něco jako řešeto s kterým by si už nekopl nikdy do ničeho.