Rady typu nezahrivat jen stanim a volnobehem vychazeji z toho, ze motor neni jedina soucast auta, kde se "neco vuci necemu jinemu" hyba. Je tu i prevodovka, kola, atd. se svymi mazivy, ktera maji tez obvykle lepsi mazaci schopnosti za vyssich teplot, nez je treba -15°C. A nepadla tu jeste jedna vec. Tak jako neni dobre studeny motor tocit do vyssich otacek, neni ani dobre ho dusit "pod tlakem" na nizkych otackach. Tj. mit seslanuty plyn vic, nez za nim dokaze motor ochotne jit.
Pokud jde o to chlazení motoru, jak tu někdo psal, že blok je pořád studený a písty se nechladí - u výkonných motorů se písty chladí "aktivním" ostřikováním olejem, u běžných stačí, jak ten olej všude cáká sám ;o) Stejně jako nevadí, že je např. blok litinový a hlava hliníková - podstatně horší je třeba hliníkový komplet a ocelový OHV rozvod...
b) vzhledem k tomu, že TD je tepelně snad nejvíce namáhaná součást motoru (na jedné straně kolem 900°C výfukové plyny, na druhé třeba -20°C studený vzduch v zimě), je víceméně jedno, jestli se točí hodně hned, nebo až za chvíli - jde jen o to, aby byla mazána ložiska -> tedy viz můj minulý příspěvek, kdy olej maže pořádně...
Ten časopis je možná tak na ten záchod, ale řekněme, že auta opravdu nejsou konstruovaná na to aby najeli ve městě 300000 a ještě k tomu povětšinou stáli v zimě na volnovběh. Porovnejme dvě Feliny (ať je to rychlejší😄) Když jedna bude taxi a druhá bude jezdit každý den třeba 100km a večer zpět...která na tom bude líp? Přinejmenším i když to taxi najede o hodně míň km budou na tom stejně. Nebo ne?