Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zpět na článek

12 komentářů

Rady typu nezahrivat jen stanim a volnobehem vychazeji z toho, ze motor neni jedina soucast auta, kde se "neco vuci necemu jinemu" hyba. Je tu i prevodovka, kola, atd. se svymi mazivy, ktera maji tez obvykle lepsi mazaci schopnosti za vyssich teplot, nez je treba -15°C. A nepadla tu jeste jedna vec. Tak jako neni dobre studeny motor tocit do vyssich otacek, neni ani dobre ho dusit "pod tlakem" na nizkych otackach. Tj. mit seslanuty plyn vic, nez za nim dokaze motor ochotne jit.
No my jsme to probírali s taťkou...u těch dieselů (pořád mluvím o poněkud starších 😄) jsme došli k tomu, že dřív se to tak nechávalo dělat, protože přiznejme si oleje nebyly dozajista na takové úrovni jako dneska. Jak našrotpsal že jakýkoli olej potřebuje 85°C aby mazal ideálně...to určitě ano, ale městské popojížďky olej rozhodně neohřejou na takovou teplotu. Vodu možná jo, ale olej ne, ne? A to by potom takový auta šly do kytek rovnou...jenomže ony jezdí. Takže dnešní oleje...pohoda že? Pokud někdo nemá olej jako soused ve Fávu...ten v -10°C přijde a baterka není schopná převalit motor protože mu zatuhnul olejík😄

Ten časopis je možná tak na ten záchod, ale řekněme, že auta opravdu nejsou konstruovaná na to aby najeli ve městě 300000 a ještě k tomu povětšinou stáli v zimě na volnovběh. Porovnejme dvě Feliny (ať je to rychlejší😄) Když jedna bude taxi a druhá bude jezdit každý den třeba 100km a večer zpět...která na tom bude líp? Přinejmenším i když to taxi najede o hodně míň km budou na tom stejně. Nebo ne?
alig: a) turbodmychadla narozdíl od mechanicky poháněných kompresorů mají pracovní otáčky opravdu hodně vysoké (těch cca 100tis. ot./min. je běžná hodnota, nejrychlejší mechanicky poháněné kompresory točí max. kolem 30tis. - je to jiná konstrukce a mají nejvyšší účinnost při mnohem nižších otáčkách).


b) vzhledem k tomu, že TD je tepelně snad nejvíce namáhaná součást motoru (na jedné straně kolem 900°C výfukové plyny, na druhé třeba -20°C studený vzduch v zimě), je víceméně jedno, jestli se točí hodně hned, nebo až za chvíli - jde jen o to, aby byla mazána ložiska -> tedy viz můj minulý příspěvek, kdy olej maže pořádně...
Řekl bych, že problém studených startů je hlavně problémem nedostatečného mazání - většina maziv není schopna mazat v tak velkém rozmezí teplot, jak by se každému hodilo. Tedy ideální cca od -35 do asi +300°C ;o) To bohužel zatím nikdo neumí (a když, tak je to dané mazivo tak neskutečně drahé, že by si za cenu 5l oleje člověk radši koupil další auto 😄 ). Pro čtyřdobé motory je ideální teplota oleje cca 85°C - při nižších ani vyšších teplotách není jejich mazací schopnost dokonalá (navíc zbytek motoru je taky stavěn na podobné teploty, tedy i účinnost motoru není zrovna ideální).

Pokud jde o to chlazení motoru, jak tu někdo psal, že blok je pořád studený a písty se nechladí - u výkonných motorů se písty chladí "aktivním" ostřikováním olejem, u běžných stačí, jak ten olej všude cáká sám ;o) Stejně jako nevadí, že je např. blok litinový a hlava hliníková - podstatně horší je třeba hliníkový komplet a ocelový OHV rozvod...
určitě nikdo nic nezkazí, když nechá motor běžet na volnoběh než třeba odmete ten sníh nebo oškrabe skla. ty řeči o tom, že se může hned vyjet po startu nebo že dokonce zahřívání motoru na místě je škodlivý jsou tendenční a hlavně založený na tom, aby bylo co nejmíň škodlivých emisí ve vzduchu. propagovalo se to hlavně za komunizmu a možná, že u škoda120 to mělo i nějaký smysl, protože to auto na volnoběh dokonale smrdělo. u dnešních motorů je situace ale dost odlišná.
rbaron: to mi vysvetli s tim turbem: jak se muze turbo zahrat, kdyz jedes tak, ze se netoci? a kdyz se toci, tak toci max 12000 a ne nejakych 90000. podle toho, co vim, tak je dulezite, aby se olej dostal po startu do lozisek a pak je uz vsechno funkcni na plny vykon, ale s ohledem na studeny motor.
Je pravda, že tohle téma si zaslouží svoji rubriku, ale kdesi už se tato problematika probrala zcela zásadně a důkladně. Časopis, ve kterým píšou, že se něco děje s vačkama, když motor běží na volnoběh, se hodí leda na * a ani to ne, jelikož má tutově barevný křídovaný stránky.
Roj: Tam je teplota oleje v turbu. Dokud nedojde k jeho zahřátí na provozní teplotu, měl by se motor opravdu jenom šolíchat. Jinak jde turbo do kytek. Má totiž provozní otáčky někde mezi 90 - 120 tis. otáček za minutu, a to je docela darda.
No nevim...tam to třeba popisovali, že když je normální blok a hliníková hlava...tak se ta hlava roztahuje a ohřívá určitě jinak než ten blok...ale potom co mi připadalo nejvíc logický je, že blok je chlazenej studenou vodou, ale co písty? Ty pracujou pořád ve stejnym teplíčku...ale to je jedno...já v zimě nastartuju, pak ometu auto a pak to docela jde. Mimochodem nevíte někdo jak je to se studenym turbo motorem? Nebo spíš jenom turbem? Nějaký zásady a tak? Zatim díky...😄
Přesně tak, hlavně nechat natáhnout olej do celýho okruhu a potom než vyleze rafika z modrýho pole, tak nevytáčet motor na víc než 2500 otáček, pokud to není životně důležité. To je základ, se kterým nevytlučete čepy na pístech, nekousnete píst ve válci ani neprostřelíte těsnění hlavy.
Neviděl bych ty studený starty tak tragicky, ani blafání na volnoběh...
Čauky lidi...rád bych s Vámi popovídal o věci docela choulostivé...o studených startech😄 Vaše zkušenosti po zimních ránních startech, postoje a tak. Tuhle jsem viděl v jednom časopise jak dopadají např.vačky při delších stáních na volnoběh, točení studeného motoru a v jiném zase jak některé motory VW nesnášejí krátké popojížďky bez zahřátí motoru...do takové míry že Vás po chvíli nechají udělat GO😄 Co si o tom myslíte?