Sice som este nikdy nemal nutnost tej volby "kam opriet auto", no urcite (ak by som mal cas a kontrolu nad autom) si vyberiem unik cez zvodidlo alebo do priekopy..
hmmm do zdi ne, jo??? no jo, jeste ze obcas jedu v T815, to neni problem to vzit do protismeru a zabit par lidi, to ty auta ssebou vezmu i 3... Ty woe sorry ale to jsou nazory jak prase, vzdy kdyz jsem mel problem tak jsem radeji hledal svodidlo, na rovnou yed vetsinou nenarayis, spis skarpa a strom...
no jednou ten strom mel metr obvod, tak to nebylo moc dobre, ale furt lepsi nez do protismeru a ublizit nekomu jinemu...
Koukam, jak se tady hned kazdy resi, tezke auto proti lehkemu... tak tady je co na to rika Mechanika...
Jinak dekuji velice, za zajimave odpovedi. Kazdopadne ted uz je jasne, ze je lepsi auto strhnout do protismeru, nez do betonove zidky :-) pokud tedy nejedete zrovna v trabantu :-)
Budemeli predpokladat, ze naraz bude dokonale pruzny. (to znamena, ze auta zustanou namacknuta v sobe)
Tak po aplikaci zakona o zmene hybnosti dostaneme pro protijedouci vozidla vztah:
u: rychlost spolecna po narazu (unasiva)
v1:rychlost prvniho vozidla
v2:rychlost druheho vozidla (protijedouciho)
m1,m2:hmotnost prvniho a druheho vozidla
u=(m1*v1-m2*v2)/(m1+m2)
v tomto vztahu neni zahrnuty nasledne brzdne sily, ktere donuti obe auta zastavit. Jedna se o spolecnou rychlost v okamziku maximalni deformace obou vozidel.
Pozn:Pokud by jste toto chteli aplikovat napr pro vozidla jedouci stejnym smerem, staci dosadit za v2 zaporne hodnoty.
topgun> mas pravdu, jen te poupravim: rika se tomu cesky zrychleni na minus prvni, cize spomaleni... jednotkou je gravitacni zrychleni [G] a ma bud kladnou nebo zapornou hodnotu, ale moc to nesouvisi s mirovym dotazem, jestli je 100+100=200
miro> diky za thread, aspon je o cem na auto.cz kecat a zopakujes si stredni skolu >:D
Ale ved je to uplne trivialna zalezitost. Ked niekde plesnes autom, dolezite je, o kolko sa zmenila tvoja povodna rychlost a v akom case. Cim je vecsia zmena zmena rychlosti, tym horsie su nasledky narazu (napr. z 40kmh na nulu je to menej "bolestive" ako zo 100kmh). Rovnako - cim je kratsia doba tej zmeny rychlosti, tym je to horsie. Ked narazis do steny Skodou 1203, tvoja hlava zabrzdi na nulu v kratsom okamihu, ako ked tam naletis v nejakej amerike s dvojmetrovou kapotou..
Cize - ked do seba celne narazia 2 ROVNAKE auta (kazde 100kmh) a zanedbame rozne podlezenia a odskoky, dolezite je, ze kazde z tych aut zmeni svoju rychlost zo 100kmh na nulu napriklad za 0.05 sekundy. Rovnako by prebiehal aj naraz zo 100kmh do steny.
Ked do seba narazi napriklad vyse 3 tonovy hummer a 1 tonova felda, obaja 100kmh, vysledok moze byt asi taky, ze hummer zmeni svoju rychlost zo 100kmh na 80kmh a felda zacne cuvat nejakou 60kmh rychlostou. Teda pre ten hummer je to ako naraz do steny v 20kmh a pre feldu je to ako v 160kmh. Toto by vsak platilo, ak by sme povazovali deformaciu hummera a feldy za rovnako "pruznu".
JakubJ: ale tu ulohu asi riesis spatne. Niekde som cital , ze 100+100 nieje 200 :roll: . Ale uz si nepamatam, ako k tomu dosli. Tuto ulohu presne nevyriesis. No a na druhu stranu, nieje to daka blba uloha? No chut k jedlu som Vam pokazit nechcel. Len som si proste vspomenul, co som videl. Nastastie takych nehod vela nevidim. Najazdim rocne tak 15 tkm a z toho 60% mesto.
Raz som videl nasledky stretu protiiducich vozidiel, pricom obidve auta nestastne cuvali na parkovisku pred Tescom. Auta pratkicky bez skody, ale ludia otraseni ako po 40kmh.. Bez deformacnych zon vzadu je to ozaj ako kopanec do chrbta..
taky bych byl posrany... stacilo co nam doslo nedavno, jeden spolupracovnik s manzelkou a svagrovou sjel ze silnice na most - trefil zabradli. zena na miste, svagrova pri prevozu, jemu se skoro nic nestalo... To je svet na***, staci malo a mackas rajcatovou stavu... radeji na to nemyslet a jezdit na pohodu. Jezdim stale pomaleji, temer na dovolene rychlosti. driv jsem lital jak o zivot, ale nejak me to preslo. Jezdim po dalnici a nedavno zase prikryvali mrtvolu na uplne rovnem useku... je to fakt jedno... nevim co se tu vlastne resi...skonci to stejne jenom kupou krvavych sracek...
"Aby ta bouracka byla ekvivalenti narazu do zdi rychlosti 200, muselo by se stretnout neco jako S105 s kamionem. Pokud by obe vozidla jela 100, tak to mnohem lehci auto by tesne po narazu couvalo rychlosti 100 (kamion by ho tlacil pred sebou). Takze by na dylku svy kapoty (kamion se asi moc neprohne) zmenilo rychlost o 200 (z +100 na -100)."
co tu riesis. Nieje to jedno. Nic zo S-120 nezostane. Videl som to na vlastne oci. Moc sa tam toho nenarata, lebo ta S-120 skoncila zosrotovana pod tahacom a ludia tiez. Bolo ich tam tusim 5-6. Bolo to pri Ziline. Jedine co bolo vidiet pod nakladakom bolo vela krvaveho plechu, jeden chrbat, nieco ako hlava, rameno. Neviem povedat ,ci sa im tam nieco nascitalo, ale urcite utlacilo. Vypresovalo ich to dokonale. To ste mali potom vidiet tu jazdu. Kolona az do Martina tak 60-70km rychlostou.
Jeste k puvodni otazce. Pokud se celne stretnou dve stejna auta, kazde jedouci rychlosti 100. Zazije posadka kazdeho z nich stejnou ranu, jako by ta auta narazila rychlosti 100 do pevny zdi.
Novinari si sice myslej neco jinyho, ale to je jejich problem.
Aby ta bouracka byla ekvivalenti narazu do zdi rychlosti 200, muselo by se stretnout neco jako S105 s kamionem. Pokud by obe vozidla jela 100, tak to mnohem lehci auto by tesne po narazu couvalo rychlosti 100 (kamion by ho tlacil pred sebou). Takze by na dylku svy kapoty (kamion se asi moc neprohne) zmenilo rychlost o 200 (z +100 na -100).
je to dva dny zpet co jsem presne v pulce zatacky mijel takto jedouciho blba. Problem byl ten ze on jel s jeepem, takze tam je ponekud nepomer, moje plecka vazio 1200 (teda muj krasavec)...
je to fakt jedno, hlavne to nezazit. Obcas mavam zly pocit v zakrutach, kedy do mna nieco napali. Staci vidiet kamikadze jazdcov. Prepali zakrutu do protismeru a .....
jestli napalis ve 200 do zdi nebo do auta ktere jede 100 a ty 100 je jedno protoze to bude mit radost jenom tchyne >:D
zed se nedeformuje, to druhe auto jo, to je treba dost brutalne zahrnout do vypoctu, dalsi vec je ze aspon jedno auto se bude snazit brzdit, dalsi vec je ze pri narazu dvou vozidel v protismeru se cast kineticke energie ztrati pri posuvu vozidel do boku (zadne auto ani pri narazu do zdi nezustane kolmo). dále pak pri prednim narazu vetsina aut zveda zadek, tam se tez ztrati neco energie.
:-) Takze mame situaciu, ze do seba narazia celne 2 auta, kazde v rychlosti 100kmh (rovnake hmotnosti, rovnake typy aut).
Aky rozdiel by bol, keby v momente narazu bola medzi oboma autami stena ? Cize situacia, ked dve auta narazia v jednom momente celne oproti sebe do steny ?
Rozdiel nie je ziaden, lebo vysledok je, ze kazde z tych aut spomali zo 100kmh na vzdialenosti svojej "kapoty".
Vysledok - pri celnom strete dvoch aut sa rychlosti nescitavaju, ale vypocitavaju sa z rychlosti, hmotnosti a dlzky vyuzitych deformacnych zon (z energie, ktora je pohltena nicenim narazniku, motora..)
Platí to druhé a ne součet rychlostí(kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti). Navíc nelze uvažovat zeď, protože ta se nedeformuje jako auto, aby pohltila stejné množství energie. Do zdi je to horší, spíš jako do stojícího auta.
kdyz do sebe narazi celne dve vozidla kazde jede rychlosti 100 km/h je to jako by jedno vozidlo narazilo do zdi rychlosti 200km/h nebo ne?
kdyz totiz vyjdu ze zakona o zachovani kineticke energie:
1/2mv**2
tak mi vychazi, ze aby doslo ke stejnemu uvolneni energie, neboli bylo za potrebi stejne deformace tak by se stret dvou automobilu 100km/h rovnal narazu do zdi rychlosti 147km/h (odmocnina ze dvou * 100km/h)