Proč se vlastně auta nedělaj z nerez oceli? Má nerez ocel natolik špatné mechanické vlastnosti? Nebo je problém v ceně? Nebo už to dokonce nějaká automobilka používá?
Jaký chemický složení vlastně má běžná konstrukční ocel, ze který de dělaj samonosný karoserie?
Pokud vím, tak třeba železniční vagóny jsou většinou také z normální oceli, ale řada 853 (M296), vyrobená koncem 60. let ve Studénce, měla kastle z oceli legované mědí, a tak ačkoliv motory a hydraulické měniče jsou už dávno vylágrované, kastle jsou naprosto OK a tyto vozy dostávají nové motory Caterpillar.
automobilovy prumysl je cely jenom o setreni, maximalnich ziscich a ne o kvalite na prvnim miste, alespon zpravidla. Navic si nejsem jist v cem shledavas kvality nerez oceli oproti ostatnim konstrukcnim materialum. Mnohe exoticke oceli pouzivane na klicovych mistech karoserie, zejmena kvuli pevnosti materialu pri deformaci, maji takovou mez kluzu, ze je to az neuveritelne
co myslis s topu mezi kluzu? ja si to nejak nedokazu predstavit (spis si ted nemuzu vybavit jak vypada grag pro normal ocel :mrgreen: :roll: )
Ona ta nerezka ocel, neni tak dobra jak se zda, to, z ceho sou delany auta, tak holt maji lepsi vlastnosti nez nerezka...
Dalsi vec, treba nova A8 ti nebude hnit, protoze je holt z hliniku, to ma taky neco do sebe, ale pripomina mi tu jednu vec, kdyz delali H1 tak ta ma kostru hlinikovou (pokud se nemylim) a amici ji jeste pozinkovavali, aby jim nehnila >:D
Předpokládám ale nevím, zda daní za to jsou horší vlastnosti takové oceli - proč by se jinak nepoužívala? Až tak drahá být nemůže, na to už se jinde používá docela běžně a dlouho.
Začíná to tím, že se nerez blbě svařuje, pokračuje to tím, že je nerez výrazně dražší než obyčejné válcované železo.
Když výrobce ušetří na jednom autě 100 Kč a těch aut vyrobí 500 000 kusů, tak v konečném důsledku ušetřil 5 000 000 Kč. Co by management neudělal pro to, aby si na konci mohl těch 5 000 000 Kč rozdělit ? >:D
Výrobci opravdu šetří, kde můžou a jdou nejen po stokorunových úsporách, ale i po korunových úsporách.
Rozdíl v trvanlivosti zákazník není ochotný zaplatit. Kouzelný příklad mají lidé od Mercedesu - dělali průzkum, jestli budou zákazníci v luxusních limuzínách ochotní zaplatit "příplatek" za to, že dostanou keramické brzdové korouče, které vydrží "věčně". Zjistili, že zákazníkům je jedno jak dlouho kotouče vydrží, prtože oni se stejně do tří let té limuzíny zbaví a koupí si novou ...
Hliník navíc není narozdíl od oceli pružný. Ocel je možné namáhat drobnými nárazy téměř do nekonečna. Hliník v sobě akumuluje mikrotrhlinky a jednou zničeho nic praskne, což ocel neudělá.
Závodníci na duralových horských kolech pravidelně mění duralovou sedlovku a řidítka právě proto aby se vyhnuli riziku, že jim to nečekaně praskne.
Když on se ten nerez docela blbě zpracovává a i kdyby to nebylo o jeho ceně, vždy to bude především o technologických možnostech/překážkách. Jinak vůbec není pravda, že hliník nerezne (v tomto slova smyslu). Naopak má velmi nepříjemnou vlastnost - oxiduje totiž v celé hloubce materiálu, takže v konečných důsledcích to může být mnohem horší, než když se použije kvalitně povrchově upravený válcovaný materiál (pokud možno za studena).
PS: U Audi A8 nejde při použití hliníku o opatření proti korozi, ale primárně o úsporu hmotnosti. Problémy s technologickým zpracováním jsou ovšem i tady značné...
Vzdyt kazda automobilka dava nekolikaletou (10 a vice let) zaruku na karoserii a to snad bohate staci... A vubec problem koroze karoserie je preci tak marginalni zalezitosti - staci obcasna udrzba a koroze se nedostavi takrka nikdy
z nerezu 304 se treba ted zacina vyrabet hodne sportovnich vyfuku - je to takova modni zalezitost, je z 1.5 mm silneho plechu a vaha je okolo 4-6 kilo podle typu a urcite vydrzi vic nez normalni, ale nikdy ho neuvidis na novem aute, proste jak uz bylo receno prodrazuje se vyroba DZAMBO
1993 Dodge Caravan 3.3 V6, najeto 230.000 mil, originál ocelový výfuk a stále funguje! Vnitřek tlumičů má zřejmě od výroby výbornou ochranu proti korozi a navíc co jsem koukal, tak na spodních stranách mají tlumiče malé dírky, kterými odkapává nakondenzovaná vlhkost.
jinak , kdyz uz jsme tady nakousli treba vyfuky, tak je taky rozdil, jestli ten vyfuk je cely z nerezu, nebo jen povrchova cast, zase je to jen o cene a zpracovani vyrobku, vetsina tuneru, kteri nechcou moc investovat jdou prave do nerezu, ale vnitrek je normalni, proste to neni videt a vypada to na aute dobre, ono jinak myt dobre udelany cely vyfuk je celkem fuska