Auto.cz

Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
2. 4. 2005 14:06
neregistrovaný "digital"
2. 4. 2005 23:42
neregistrovaný "DZAMBO"
3. 4. 2005 11:39
neregistrovaný "Mitsi"
3. 4. 2005 14:55
neregistrovaný "shi"
2. 4. 2005 19:27
neregistrovaný "viados1"
2. 4. 2005 19:51
neregistrovaný "andree_cz"
2. 4. 2005 20:40
neregistrovaný "M.i.k.i.D."
2. 4. 2005 21:01
neregistrovaný "shi"
3. 4. 2005 21:29
3. 4. 2005 21:43
neregistrovaný "digital"
3. 4. 2005 22:01
neregistrovaný "shi"
3. 4. 2005 22:54
neregistrovaný "shi"
3. 4. 2005 23:02
neregistrovaný "magic1"
3. 4. 2005 23:15
4. 4. 2005 07:04
4. 4. 2005 08:04
4. 4. 2005 08:47
4. 4. 2005 10:00
4. 4. 2005 10:11
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 10:43
4. 4. 2005 11:20
neregistrovaný "magic1"
4. 4. 2005 11:21
4. 4. 2005 12:40
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 13:17
neregistrovaný "Shakal"
4. 4. 2005 13:29
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 14:04
4. 4. 2005 15:05
4. 4. 2005 15:36
4. 4. 2005 15:45
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 15:06
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 13:58
neregistrovaný "TopGun"
4. 4. 2005 10:06
neregistrovaný "shi"
3. 4. 2005 23:31
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 14:21
neregistrovaný "Jiří Handlar"
4. 4. 2005 15:25
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 15:36
4. 4. 2005 15:40
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 15:46
neregistrovaný "marlin"
4. 4. 2005 15:42
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 15:48
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 16:18
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 16:24
neregistrovaný "TopGun"
4. 4. 2005 16:38
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 16:52
neregistrovaný "Mitsi"
4. 4. 2005 16:58
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 17:04
neregistrovaný "TopGun"
4. 4. 2005 17:11
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 18:36
neregistrovaný "TopGun"
5. 4. 2005 06:40
5. 4. 2005 08:50
neregistrovaný "honzaT"
5. 4. 2005 09:17
5. 4. 2005 09:34
neregistrovaný "bluedream"
5. 4. 2005 10:11
5. 4. 2005 10:31
5. 4. 2005 13:52
neregistrovaný "honzaT"
5. 4. 2005 14:11
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 17:12
neregistrovaný "Mitsi"
4. 4. 2005 18:49
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 18:58
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 21:27
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 15:43
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 16:04
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 16:48
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 19:10
neregistrovaný "andree_cz"
4. 4. 2005 19:49
neregistrovaný "andree_cz"
5. 4. 2005 16:00
neregistrovaný "honzaT"
5. 4. 2005 16:11
neregistrovaný "shi"
6. 4. 2005 06:28
6. 4. 2005 08:18
6. 4. 2005 12:22
neregistrovaný "magic1"
6. 4. 2005 16:37
neregistrovaný "shi"
7. 4. 2005 17:33
neregistrovaný "magic1"
6. 4. 2005 12:18
neregistrovaný "honzaT"
6. 4. 2005 13:03
8. 4. 2005 15:37
neregistrovaný "Tiger"
8. 4. 2005 19:43
neregistrovaný "wawrik"
8. 4. 2005 21:18
neregistrovaný "shi"
9. 4. 2005 12:19
neregistrovaný "magic1"
9. 4. 2005 18:18
neregistrovaný "IT"
11. 4. 2005 11:35
neregistrovaný "magic1"
11. 4. 2005 17:10
neregistrovaný "IT"
11. 4. 2005 17:57
neregistrovaný "shi"
11. 4. 2005 19:06
neregistrovaný "IT"
12. 4. 2005 20:47
neregistrovaný "magic1"
12. 4. 2005 20:56
neregistrovaný "shi"
12. 4. 2005 22:16
neregistrovaný "IT"
13. 4. 2005 08:32
neregistrovaný "Mitsi"
13. 4. 2005 15:05
neregistrovaný "IT"
13. 4. 2005 16:02
neregistrovaný "Mitsi"
15. 4. 2005 14:33
neregistrovaný "magic1"
15. 4. 2005 19:19
neregistrovaný "IT"
neregistrovaný "digital"
2. 4. 2005 14:06
Vypovidaji crash testy o bezpecnosti auta vsechno?
Osobne vychazim pri hodnoceni bezpecnosti auta predevsim z poctu bodu ziskanych v crash testu, napadlo me vsak jak moc presne vyjadruji bezpecnostni vlastosti daneho auta? Hraji pri srazce (nebavim se o aktivni bezpecnosti) roli nejake dalsi vlastnosti karoserie, ktere crash testy neberou v potaz? Urcite hraje roli hmotnost, ikdyz s rostouci rychlosti ztraci rozdil hmotnosti na vyznamu

Dejme tomu ze novy Peugeot 1007 tedka cerstve ohodnoceny 36 body narazi v 50 km/h celne do sloupu .. dle vysledku crash testu bych soudil ze se posadce nic moc nestane .. Pri rychlosti 100 km/h to uz asi dopadne dost jinak (nedokazu presne odhanout jak) .. Kdyby stejne srazky absolvovalo, dlouhodobe povazovane za nejbezpecnejsi znacku nove Volvo S40 34 bodu (mnohem vetsi a tezsi, nez Peugeot) tak dle vysledku crash testu by v 50 km/h by se asi take nic zavazneho nestalo .. ve stovce by tomu bylo asi jinak ..

Zajimalo by me jestli by vetsi a tezsi auto, ktere se chlubi tuzsi karoserii dopadlo lepe nez lepe bodovany Peugeot? Co by se pak stalo pri celni srazce techto dvou aut?

Snad to neni napsane prilis neohrabane :)
Rozbalit vlákno
4
neregistrovaný "DZAMBO"
2. 4. 2005 23:42
Re: Vypovidaji crash testy o bezpecnosti auta vsechno?
urcite je to velky rozdil , protoze v testu do sloupu tezsi auto muze vypadat vice bourane, ale je to taky tim , ze je tezsi a tim padem vetsi vaha tlaci na jeho predek pri narazu,

nekdy treba i BMW nemaji az tak dobre testy, ale kdyz by se treba nova 7-cka stretla treba s fabii, tak ji mozna i projede, a pri tom v testu na barieru muze vypadat predek aut stejne, je to hodne o te vaze, jinak nekde jsem kdysi videl jak do sebe nechali nabourat na pul predku celne VW GOLF prvni a ctvrte generace, bylo tam krasne videt jak jde technika dopredu, jednicka byla zrusena az po zadni sedacky
neregistrovaný "Mitsi"
3. 4. 2005 11:39
Re: Vypovidaji crash testy o bezpecnosti auta vsechno?
Souhlas se "shi"! Podle mne se jedná o další marketingovou oblbovačku na zákazníky, kteří příliš netuší... Např. to, že klíčovým kritériem bezpečnosti vozu byla, je a provždy zůstane především AKTIVNÍ BEZPEČNOST!!! Takhle si ovšem někdo raději podle výsleků NCAP koupí "pětihvězdičkové auto", třebaže úroveň jeho aktivní bezpečnosti bych nazval: "Je nebezpečné, i když stojí"!
neregistrovaný "shi"
3. 4. 2005 14:55
Re: Vypovidaji crash testy o bezpecnosti auta vsechno?
Marketingová oblbovačka je až moc příkré hodnocení, spousta výrobců byla díky testům, které dopadly blbě, přinucena udělat konstrukční změny a opravit věci, které odflákli. Při testech se ukázaly u některých značek a modelů nefungující airbagy, poškození palivové soustavy, průnik částí motoru do kabiny a pod.

Superb dostal okenní airbagy jen proto, že bez nich by ve své třídě neobstál, což se při crashtestu bez okenních airbagů ukázalo.

Některé automobilky některé modely na testy radši ani nepošlou protože ví, že by to byl propadák ...

Na druhou stranu v USA nedávno nezávislá testovací instituce pěkně začala kritizovat oficiální NHTSA testy, že nezohledňují realitu. Provedli to, že inovovaná bariera reprezentující off-road resp. SUV, naráží z boku do sedanu. Náraz výše posazené bariery do vozu ukázal hezké věci ...

Auta bez okenních airbagů propadla úplně, některá auta s okenními airbagy také nedopadla zrovna výborně. Výrobci na to budou muset reagovat.

Co se týče té tvé aktivní bezpečnosti, tak máš pravdu jen napůl - mizernému nebo nezkušenému řidiči dobré auto nepomůže, tomu pomůže až dobrý airbag ...

Pozoruji na sobě, že když jsem jezdíval cca 25 000 km/rok, tak jsem byl lepší řidič, než když teď najezdím cca 10 000 km/rok. Věkem to není je mi něco přes 30. Je to tím, že málo jezdím a nejsem s autem jedno tělo jako dřív ...

Na druhou stranu je škoda, že EuroNCAP netestuje i prvky aktivní bezpečnosti, jako třeba brzdnou dráhu na mokrých dlažebních kostkách. To by se ukázaly jak kvality podvozku, tak i konstrukce brzdového systému a nastavení ABS.
3. 4. 2005 21:14
Re: aktivna vs. pasivna bezpecnost
Myslim, ze podcenovat pasivnu bezpecnost na ukor aktivnej, by bolo lahkovazne. Kazda z nich je o niecom inom. Aktivna je o rieseni kritickej situacie v case, ked k nej este neprislo. Su tu ale (podla mna silne) predpoklady:

- vodic je SCHOPNY zareagovat vcas a spravne. Ake percento takych je medzi vsetkymi? Kolko vodicov ma napr. absolvovanu skolu smyku? Podla mna by test nahodne vybranej vzorky vodicov ukazal zaujimave vysledky...

- vodic ma na reakciu CAS. Ak sa v neprehladnej zakrute oproti nemu vyruti auto iduce v protismere (nejaky pako predbieha nakladak, hoci nevidi, ci ide nieco oproti), tak sa aktivna bezpecnost ani nedostane k slovu.

Pasivna bezpecnost je o tychto situaciach, kedy uz dojde k zrazke a zalezi len na preziti (ci a s akymi nasledkami). Aby to niekto nepochopil prilis optimisticky, pisem o tej kategorii zrazok, ktore nie su vopred odsudene na jediny vysledok.

Ak si mam vybrat, radsej zrazke (vdaka aktivnej bezpecnosti) predidem, ale ak uz k nej predsalen pride, budem rad za kazdy airbag, ktory prispeje k tomu, ze z auta vyjdem po svojich. Napriek tomuto vsetkemu by som vsak neprecenoval potrebu ani poctu airbagov, ani stabilizacnych systemov. Vsetko je tak ci tak hlavne na vodicovi a jeho jazde. Ak pojdem po meste 160 a v naslednej zakrute pojde oproti nakladak, tak mi nepomozu ani dva rady airbagov a z auta mi ostane to, co pred dobrymi par rokmi z talianskej Alfy v BA na Prazskej. Pamatnici si mozno pamataju niekolko dni vystaveny vrak pred terajsim kamennym TESCOM, z ktoreho doslova jedina identifikovatelna cast bol volant...

A co sa tyka NCAP testov: uz davnejsie som tu vyjadril suhlas s nazorom, ze NCAP nie je vsetko. Zda sa mi odveci, ze konkretne testy su vyrobcom aut vopred zname, takze sa mozu na ne jednostranne "pripravit". A ak sa im to aj nepodari na prvykrat (Golf V), maju dalsi pokus - s inym (mozno na tento test lepsie pripravenym) kusom.
neregistrovaný "viados1"
2. 4. 2005 19:27
Různé hmotnosti
Výsledky aut nejsou porovnatelné napříč kategoriemi! Na to upozorňují všude.

Při nárazu auta do betonové překážky je rychlost srážky pro jakékoliv auto stejná.

Avšak při vzájemné srážce dvou stejně rychle jedoucích aut o různých hmotnostech však těžší auto vždy to lehčí "přetlačí".
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "andree_cz"
2. 4. 2005 19:51
Re: Různé hmotnosti
Mne se na testech od ncap nelibi mnoho veci. Trebas ze pomeruji v jedne kategorii ruzne vybavena auta. Mam pocit, ze snad berou zakladni vybavy. Coz znamena napr. ze auta maji ruzny pocet airbagu atd. coz se samozrejme pri jejich hodnoceni testu vyznamne projevi, jakoz i jejich typove situace narazu. Dle meho nazoru tedy, kdyz uz se ohlizet na hodnoceni v techto testech, tak pak rozhodne ne na celkovy pocet bodu, ale na jednotlive casti testu pripadne na fotografie a hlavne se koukat jak je zkousene auto vybaveno.
neregistrovaný "M.i.k.i.D."
2. 4. 2005 20:40
Bez nadpisu
Zrovna teď je o tom článek v Carautu ;-)

Ale na NCAP doplatil třeba novej pětkovej bavorák kterej dostal asi 4 hvězdy nebo dokonce snad 3 ale je to tim že je prostě velkej a při nárazech v nižší rychlosti je míň bezbečnej jak modus ale zase při nárazu v 160 km/h bych fakt chtěl bejt radši v bávu...i když v tý rychlosti je to celkem jedno :D
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "shi"
2. 4. 2005 21:01
EuroNCAP
Důležité je nekoukat na body, ale přečíst si celou zveřejněnou zprávu. To se občas člověk dozví mezi řádky věci (Yaris, Superb, ...)

Otázkou je nakolik automobilky optimalizují konstrukci vozu vzhledem k předem známému průběhu testu EuroNCAP a nakolik zohledňují výsledky skutečných nehod ...

Náraz do zdi ve 100 km/h se nedá přežít snad v žádném autě - na dráze cca 1 metr musí tělo zpomalit ze 100 km/h na 0 km/h. To zpomalení proběhne za cca 40 milisekund. Zpoždění není ani zdaleka lineární (rovnoměrné) a tělo nesnese krátkodobě víc jak cca 60g. Poškozuje se mozek, trhají se orgány, praská srdce ...

Pokud není deformační zóna několikametrová, tak to není technicky řešitelné jinak, než katapultáží sedačky a to ještě kdo ví jestli by se to stihlo ...

Výsledky testů jsou vyjadřovány jako pravděpodobnost poškození modelové osoby, což je obvykle mladý muž v docela slušné fyzické kondici. Pokud je vám 20 až 35 let a máte postavu jako Roman Šebrle, tak jsou ty testy dělány pro vás :-)

Umíte-li anglicky a máte čas to číst, tak se hodně informací dá najít zde:

[odkaz]

Jinak samozřejmě větší a těžší auto je v případě vzájemné srážky lepší než miniautíčko. Ale např. off-roady v testech vychází mnohdy dost špatně, takže bourat off-roudem do zdi není dobrý nápad ...
Rozbalit vlákno
0
3. 4. 2005 21:29
testy
Uvital by som (podobne ako je to napr. v testoch beznych spotrebitelskych vyrobkov) vzajomne crash testy konkurencnych modelov. Napr. crash test Golfa V a Corolly, Accorda a Passatu, prip. Avensisu a do strednej triedy tolko tlacenej Octavie II. To su totiz ovela realnejsie pripady ako barierovka.
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "digital"
3. 4. 2005 21:43
Re: testy
Myslis jako ze by nechavali proti sobe rozjet dve auta? Klidne by to mohli vysilat o hlavnim vysilacim case v televizi .. >:D Takova sou tu jeste nebyla!

Docela by me zajimala statistika nehod, v jakych rychlostech dochazi k nejvetsimu poctu nehod. Rekl bych, ze prumerna rychlost by mohla byt v pohode pres 80 km/h. Myslim si ze by se tomu mohli prispusobit i crash testy .. Jaky smysl ma delat crash test v 64 km/h, kdyz ke srazkam dochazi ve vetsich rychlostech? (je to teda moje domenka, ale myslim si ze kdyz se dve auta tuknou mimo mesto, tak jede kazde aspon tech 60)
neregistrovaný "shi"
3. 4. 2005 22:01
Re: testy
1. Předpokládá se, že se před nárazem bude brzdit

2. Pouze u nás lidi jezdí jako prasata a jezdí na okreskách hodně přes 100 km/h a tak nemají před čelní srážkou čas brzdit.

3. Při srážce protijedoucích aut se rychlosti nesčítají

4. Nejde zkonstruovat auto normálních rozměrů, ve kterém by šlo přežít náraz 100 km/h do zdi, nebo čelní náraz do kamionu.

5. Vy byste si koupil auto, které má namísto tříbodových pásů nepohodlné a složité čtyř a vícebodové ukotvení ? Jezdil byste v přilbě? Lidé by rádi větší bezpečí, hlavně pokud to nebude omezovat jejich pohodlí. Lidé jsou líní se připoutat (tím nemyslím vás osobně) a konstruktérům budou vyčítat, že neřeší neřešitelné ...

Současná auta při současných testovacích rychlostech vykazují spoustu neřešených "detailů". Tak třeba VW group se dlouhodobě vyznačovala blbě konstruovanou opěrkou hlavy. Zabývat se tím VW group začal až v v cca poslededních třech letech.
neregistrovaný "shi"
3. 4. 2005 22:54
Statistika nehod
Kdo hledá, najde (pro Austrálii):

[odkaz]

kapitola 4.1.5

Průměrná rychlost před nehodou: 67.6 km/h
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "magic1"
3. 4. 2005 23:02
Bez nadpisu
Tak především POČET AIRBAGŮ a PASIVNÍ BEZPEČNOST nejdou v PŘÍMÉ ÚMĚŘE!!!! Často je v praxi "bouratelnější" auto s menším (či žádným) počtem airbagů. Mnohem větší význam má pohltivost deformačních zón, tuhost skeletu, konstrukce prostoru pro cestující, konstrukce sedadel a pásů (hlavně jejich ukotvení v oblasti spánku), atd. Pokud je auto "slepováno" ze dvou až tří vraků, jak je v našich autobazarech běžné, je počet airbagů naprosto nepodstaný (i kdyby snad fungovaly). Čelní airbagy jsou jen DOPŇKOVÉ a mají za úkol snížit NÁSLEDKY (pořezání, podlitiny, otoky), nejsou však konstruovány jako NOSNÝ prvek pasivní bezpečnosti (čas jejich naplnění je konstantní, takže při nárazu výrazně vyšší rychlostí se stejně nestihnou aktivovat nebo je jejich účinek malý). Vyšší praktický význam mají airbagy boční a hlavové, které mohou zabránit právě střetu spánku s horním ukotvením bezp. pásu (dříve velmi častá příčina smrťáků). Dále je potřeba si uvědomit, že testy EuroNCAP jsu sice zatím asi to nejlepší, co je dostupné v otázce pasivní bezpečnosti, jsou to ale JEN MODELOVÉ SITUACE vycházející z PŘEDEM PŘESNĚ DEFINOVANÉHO MODELU. Není nic snadnějšího, než konstrukci vozu těmto modelovým situacím přizpůsobit, ale co když bude osa nárazu o 7 ° jiná? Pak je to všechno k ničemu. Dále testy EuroNCAP jsou právě proto rozděleny do tříd, aby bylo jasno, že vůz nižší třídy má jinou úroveň pasivní bezpečnosti, než vůz vyšší třídy s tímtéž hodnocením. ALE POZOR! Pokud se srazí nákupní taška s pěti hvězdičkama s velkou limuzínou s pěti hvězdičkama, je pravděpodobné, že pasažéry z limuzíny na tom budou líp. Ale při nárazu vozu do pevné překážky (dům, sloup, strom) to může být přesně naopak díky velkým setrvačným silám těžkého vozu. S tím souvisí i otázka aktivní bezpečnosti (lehčí snadněji vymanévruje), ale tu tady neřešíme. Nejdůležitější je ale faktor bezpečnostních pásů. NEPŘIPOUTANÝ ŘIDIČ v pětihvězdičkové limuzíně má jen mizernou šanci na přežití ve srovnání s rovně sedící připoutanou osobou v dvouhvězdičkové nákupní tašce.

Většina nárazů v běžném životě probíhá podle statistik při rychlostech kolem 55 km/h. Je to čistě nárazová rychlost, ne rychlost, jakou jelo vozidlo před střetem. Náraz v rychlosti 100 km/h se přežít samozřejmě dá a lze i z takové havárie odejít po svých. Kdo nevěří, nech't se podívá na jakoukoliv rally MS. Ty prdy jsou někdy až neuvěřitelný, je ale otázka, jak jsou tyto bezpečnostní prvky aplikovatelné na běžný automobil. V roce 1988 jsem se podílel na návrhu konstrukce sedadla pro osobní auta, kdy byla osoba připoutána jedním samonavíjecím a jedním statickým pásem podobně, jako v soutěžním automobilu (ramena + břicho). Sedadlo vážilo i s konstrukcí pásů (která byla jeho nedílnou součástí) v té době kolem 15 kg (dnes by se dala snížit hmotnost přibližně na polovinu) a jeho cena byla desetinásobná ve srovnání s cenou anatomických sedadel vozu Škoda Rapid. Kromě zvláštní ceny v soutěži SOČ nebyl o toto sedadlo žádný další zájem. Pokud by ale dneska ten zájem byl, dá se vyrábět a prodávat. Připlatíte si ale někdo řádově 50-100.000 Kč za tato dvě přední sedadla? :roll:
Rozbalit vlákno
19
3. 4. 2005 23:15
Re: Re:
to magic:

ja som nepisal, ze airbagy = pasivna bezpecnost. Obrazne som spomenul airbagy ako reprezentantov pasivnej bezpecnosti, pretoze ako zakaznik:

1. si nemozes priplatit za vylepsenie tuhosti karoserie, prip. ine rozlozenie narazovych sil

2. nemas udaje o tuhosti karoserie, deformacnych zonach a pod. k dispozicii. Sice vidis vysledky crash testov, ale ako pises, ide o modelovu situaciu (ktorej smerodajnost moze byt v realnych pripadoch mala), a ziadne kvalitativne ohodnotenie tuhosti, deformacnych zon a pod.

Preto som spomenul airbagy a nie nieco, co je sice dolezitejsie, ale pre bezneho zakaznika prakticky nemeratelne.
4. 4. 2005 07:04
Re: Re:
Magic má pravdu, s airbagy je to jako s ABS, tedy mají i své velmi malé zápory. Např. já ve středu boural a hasiči mi řekli, že mám štěstí, že nemám airbag řidiče, jinak bych dostal pěknou perdu do obličeje z čehož bych mohl být po nehodě otřesený. Ale pořád je lepší dostat perdu do obličeje než u větší havárky přijít o život.

to digital: testy při vyšších rychlostech se dělají, např. Saab vždy vezme svá auta a pak je o sebe rozmlátí v situaci kdy každé z nich jede 60 km/h, tedy nárazová rychlost 120 km/h s překrytím cca 40 nebo 45%. Výsledek je ten, že z auta vylezeš jen s několika modřinami. Saab dělá cca 13 dalších crash testů nad rámec normy EuroNCAP.
4. 4. 2005 08:04
Re: Re:
Saab: pri celni srazce stejnych aut se rychlosti nescitaji, "delici" rovina se v idealnim pripade nepohybuje. Scitala by se poze v extremnim pripade kdy hodne lehke (S120) auto boura do hodne tezkeho a tvrdeho (nalozeny kamion)
4. 4. 2005 08:47
Re: Re:
to pkod: to ale plati len pri idealnej zrazke, povedzme celnej. Ak je ten naraz iny (v reale to byva tak, ze vodic impulzivne strhne volant do strany a je z toho taky polobocny az bocny naraz), uz ma kazde auto (aj ked povodne rovnake) v mieste narazu ine deformacne zony a ine rozlozenie sil.

Ale mas pravdu, ze testy na rovnakych autach vsetko nepovedia, aj ked urcite viac ako klasicka barierovka. Tie testy Saabu (tusim 9-5) som videl a bolo to celkom pekne predstavenie. Az mi tych aut bolo luto. ;-)
4. 4. 2005 10:00
Re: Re:
to pkod: rychlosti aut se při čelní srážce sčítají, to jak přesně do sebe narazí a jak se auta budou deformovat apod. je věc jiná. Ona je to stejně jen ilustrační pomůcka. Jinak fotka těch dvou 9-5ek je např. tady: [odkaz]
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 10:11
Re: Re:
Saab: Rychlosti se nesčítají, to už se tady řešilo.

Když se srazí dvě stejná auta jedoucí proti sobě stejnou rychlostí, tak je to z hlediska fyziky stejné jako by jedno z nich narazilo do zdi. Po nárazu má vozidlo nulovou rychlost a jediná deformační zóna, kterou využilo je jeho vlastní deformační zóna. Takže je jedno jestli byla dvě stejná proti sobě nebo jedno do zdi.

Sčítají se hybnosti!
4. 4. 2005 10:43
Re: Re:
Ak sa scitaju hybnosti, scitaju sa aj rychlosti, nie? Najma, ked su hmotnosti rovnake... (p = m. v)

Ale toto plati len v teoretickej rovine. Pri realnom naraze nie je rozlozenie narazovych sil rovnake na oboch stranach, pretoze auta do seba malokedy narazia presne symetricky. Akakolvek asymetria narazu sposobi ine rozlozenie sil na deformacne zony a nasledne odchylku reakcie kazdeho z aut. Staci si pozriet uvedene 9-5ky. Sice je jeden z nich kombik, ale tam je vidno, ze sa nespravaju rovnako, aj ked deformacie su podobne.
neregistrovaný "magic1"
4. 4. 2005 11:20
Re: Re:
Při 85 % nárazu dojde k ráně a následné rotaci vozu, takže sčítat nebo jinak komolit rychlosti nárazu je nesmysl. Proto taky většina smrťáků bývala způsobena tou rotací (hlava do B-sloupku). Při vysloveně čelním nárazu opravdu zabíjí zpomalení, protože při té toretické ráně 100 km/h tělo putuje 55 km/h dopředu a poté jej zarazí pás. Nikdo nemá krk z oceli, aby to přežil, takže zlámání vazu je druhá nejčastější příčina úmrtí. Oba tyto smrťáky ale mohou nastat i při nižších rychlostech, než je 60 km/h, záleží na mnoha faktorech, nejvíc na pásech, jejich ukotvení a sedadlech. EuroNCAP nedělá náraz vysloveně čelní, ale náraz s částečným překrytím, což odpovídá střetu s protijedoucím vozidlem při předjíždění. Je to sice to nejlepší, co zatím je, ale nelze z toho usuzovat nic víc, než jakýsi obecný závěr. Každý auto s hodnocením 3 a více hvězdiček bych považoval za poměrně bezpečné.

Údaje o tuhosti karoserie jsou u některých automobilek k dispozici při představení vozu. Obecně platí, že tyto hodnoty udává jen ten, kdo je na tom velmi dobře. Pokud si vzpomínám, v roce 2001 na tom byla nejlíp AR 156 a za ní Impreza. Většina novin ale tyto hodnoty neuvádí, protože nejsou pro zákazníka tak důležité, jako třeba design, image nebo lifestyle. V některých press-kitech se ale často ani neuvádějí ani jiné, celkem podstatné údaje (brzdy, převodky řízení, atd.) nebo třeba schemata kinematiky podvozku. je to proto, že to málokoho zajímá. Koho ale ano, může se naučit italsky a číst např. časopis Automobilismo (samé grafy, měření a schemata).
4. 4. 2005 11:21
Re: Re:
to shi: opravdu se obě rychlosti sčítají, to jak ta havárka díky deformačním zónám apod. dopadne je věc jiná. Stejně tak je rozdíl mezi tím jestli bouchneš ve 120 km/h do tvrdého betonového sloupu, zdi nebo stromu. Ve všech případech je nárazová rychlost 120, ale výsledek je pokaždé jiný.
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 12:40
Re: Re:
Rychlosti se nesčítají, uznávám, že z hybností to není zcela zřejmé.

Tak to zkusíme přes energii, zákon zachování energie je jedna z mála fvěcí, na které je celkem spoleh.

a) Mějme dve vozidla o stejné hmotnosti m, která jedou proti sobě stejnou rychlostí v.

Kinetická energie jednoho vozidla Ek= 1/2 m * v ^2

Když se obě vozidla srazí, tak je k dispozici celkem 2*Ek m *v^2

Protože se deformují dvě deformační zóny, tak se jedna deformační zóna se musí postarat o polovinu celkové energie, tedy zase o Ek = 1/2 m*v^2

Na jedno vozidlo tedy připadá pouze jeho kinetická energie daná pouze jeho rychlostí.

b) Mějme jedno vozido o hmotnosti m, které narazí do zdi rychlostí v.

K dispozici je Ek= 1/2 m * v ^2, kterou musí pohltit deformační zóna jednoho vozidla.

Na vozidlo opět připadá pouze jeho kinetická energie daná pouze jeho rychlostí.

Za předpokladu, že by se rychlosti sčítaly, tedy srážka dvou vozidel o hmotnosti m jedoucích proti sobě rychlostí v, by byla ekvivalentní nárazu jednoho vozidla do zdi rychlostí 2*v by to vypadalo takto:

Kinetická energie vozidla jedoucího rychlostí 2v:

Ek = 1/2 m * (2*v)^2 = 1/2 m * 4 * v^2 = 2 * m * v^2

Kinetická energie připadá na jednu deformační zónu a je tedy 4x větší, než při srážce dvou vozidel jedoucích proti sobě.

Takže rychlosti se opravdu (naštěstí pro nás všechny) nesčítají :!:
neregistrovaný "Shakal"
4. 4. 2005 13:17
Re: Re:
To Shi: Takže když se rychlosti nesčítají, znamená to, že když narazím ve 100km/h do zdi a když narazí dvě auta do sebe ve 100 km/h je to stejné?? To mi nějak neštymuje. Kde je ta energie toho druhého auta :?:
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 13:29
Re: Re:
Energie druhého auta se spotřebuje na deformaci deformační zóny druhého auta. Když máš dvě auta, tak máš taky dvě deformační zóny.
4. 4. 2005 14:04
Re: Re:
to shi: ale ty tady porovnáváš 2 různé varianty havárie ! Rychlosti se opravdu sčítají, tedy když proti sobě pojedou auta každé rychlostí 60 km/h bude nárazová rychlost 120 km/h nebo-li dopadnou téměř stejně jako kdyby jedno auto jelo 120 km/h a druhé stálo !!!
4. 4. 2005 15:05
Re: Re:
Saab: asi je na case si otevrit ucebnice ze zakladni skoly. Pokud do sebe narazi dve stejna auta jedouci primo proti sobe a zanedbame rozdilnost deformaci potom vysledna rychlost hromady plechu vznikle srazkou je dana opravdu souctem rychlosti jednotlivych aut ale s respektovanim smeru (napr (-100) + (+100) = 0 nebo (-60) + (+100) = (+40)). Schvalne se podivel na tebou tolikrat zminovana videa a bude ti jasne ze vysledna rychlos po srazce je zanedbatelne a blizici se nule. Z toho lze usoudit ze i behem srazky je vysledna rychlost tvorici se koule nulova. Bourani do prekazky s nulovou rychlosti = bourani do zdi. Pokud stale neveris a argumentujes nepodlozene, zopakuj si prosim ZS.
4. 4. 2005 15:36
Re: Re:
to pkod: ale ten příklad ze ZŠ určuje jakou bude mít těleso po srážce výslednou rychlost a směr ! Kdybych ji použil na tento případ, tak by to znamenalo, že když se srazí 2 auta jedoucí stejnou rychlostí, tak dopadnou stejně jako kdyby se nesrazili a to je přece blbost. Já tvrdím již po několikáté, že když proti sobě jedou auta rychlostí 60 km/h, tak je to totéž jako když jedno auto jedoucí 120 km/h vrazí do druhého auta, které stojí ! Je to podle tebe nesmysl ? Rozdíl mezi stojícím autem a zdí je pouze v tom jak absorbují náraz toho druhého tělesa, ale nárazová rychlost je u obou stejná ! Pravdu máme oba, ale každý za jiných podmínek. Já tvrdím, že za stejných podmínek je nárazová rychlost dvojnásobná, tedy srážka aut 60+60=120 a 120+0=120 dopadne stejně. Zatímco ty porovnáváš srážku dvou aut vůči srážce auta s pevnou zdí.
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 15:45
Re: Re:
Saab: Máš pravdu v tom, že srazí-li se dvě auta, z nichž jedno jede 120 km/h a druhé stojí, tak je to stejné jako by obě jely 60 km/h.

Ovšem já dodávám, že je to stejné, jako by jedno jelo rychlostí 60 km/h a vrazilo do zdi.
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 15:06
Re: Re:
to shi: Myslim ze neuvazujete spravne .. ale mozna se mylim ja .. ty deformacni zony bych mozna trosku nechal byt. Dejme tomu ze proti sobe jedou dve auta, velka auta, nakladaky .. nemaj zadnou deformacni zonu .. Jeste lepe, jedou proti sobe dva betonove bloky. Nejdrive jeden stoji ten druhy jede 50km/h, rana jak z dela .. A ted jedou oba proti sobe, kazdej 50km/h .. co se asi stane? Mnohem vetsi rana .. rekl bych ze prave kvuli existenci tech deformacnich zon se nedaji rychlosti secist jako 1+1=2, ale treba ze se to rovna 1,75 .. s rostouci tychlosti si myslim ze se vysledek blizi ke 2ce.
neregistrovaný "TopGun"
4. 4. 2005 13:58
Re: Re:
Priklad 1:

dve auto idu presne oproti sebe, kazde 100kmh. V mieste ich vzajomneho narazu je vsak medzi nimi betonova stena. Narazia v rovnakom case, zdeformuju si kapoty na dlzku 50cm, vodici spomalili pocas narazu zo 100kmh na 0kmh.

Priklad 2: To iste ako v priklade 1, ale namiesto betonovej steny je tam len drevena stena. Po naraze si auta zase zdeformuju kapoty, vodici zastavia zo 100kmh na 0kmh, naraz trva rovnako dlho.

Priklad 3: To iste, ale namiesto steny tam visi papierovy plagat. Bude sa lisit draha zrazky, dlzka spucenej kapoty, spomalenie tiel vodicov ?

Priklad 4: Jedno auto do betonovej steny, rychlost 200kmh. Bude kapota spucena rovnako ako v priklade 3 ? Dostane vodic rovnaku ranu, ako v priklade 3 ?
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 10:06
Re: Re:
Náraz ve 100 km/h se přežít dá pouze za předpokladu, že se vozidlo po srážce dál pohybuje více méně původním směrem, což je případ kolizí při tebou zmiňovaných závodech. V takovém případě se tělo nezastavuje. Nezabíjí rychlost, zabízí zpomalení.

Myslím, že při kolmém nárazu ve 100 km/h do betonového mostního pilíře, by ani posádka soutěžáku po svých neodešla. Při závodech se sice bourá v šílených rychlostech, ale vozidlo při nárazu nezastaví, spíš vyletí ze silnice a přeráží stromy, keře a občas diváky.

Kdyby to byla rozumná suma, tak bych si za lepší sedadlo a lepší pásy připlatil. Ovšem podle marketingové strategie Škodovky si asi většina zákazníků radši připlatí za chromovanou hlavici řadící páky, kožený potah na volantu a anténu v barvě karoserie :roll:
neregistrovaný "digital"
3. 4. 2005 23:31
Bez nadpisu
Diky za odkaz, zajimava stranka, existuje na webu podobna statistika pro CR? Mozna by bylo zajimave srovnani .. Dovedu si predstavit ze v Australii se jezdi dost jinak (kamarad psal jak se jezdi na zelandu :-) ) ..

ad. 5 .. Ty pasy urcite ano. Vybiral jsem auto predevsim podle bezpecnostnich parametru, a za bezpecnejsi sedacku bych si priplatil .. Helmu bych si asi nebral:) Nemyslim si, ze bych byl sam kdo by lepsi pasy v beznych autech uvital a priplatil si, ale vyrobci to nenabizi. Myslim ze o tom i svedci rostouci zajem o bezpecnostni prvky v aute.

Jinak argumentu nekterych lidi, ze se nepoutaji "protoze je to omezuje" vubec nerozumim .. uz jenom kvuli tomu, ze si pripoutanej vubec nijak omezene nepripadam. Jenze ono je to tezky, kdyz clovek vidi jak jezdi policie, ktera by mela jit vzorem .. to je ale uz trosku jina diskuze ..
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Jiří Handlar"
4. 4. 2005 14:21
Seat Leon
Nevíte nahodou něko, jak je na tom s pasivní bezpečností Seat Leon. Seat poslal na testy EURONCAP jenom Ibizu, v r. 2000 (model r. 1997) dopadla nic moc (hlavně při čelním nárazu), v r. 2003 už byla v pohodě.

Nevíte někdo, proč Seat na testy neposlal Leona ani Toledo, popř. jak jsou na tom s bezpečností při nárazu? Leon je koncepčně z r. 2000, tak si říkám, že by na tom mohl být už docela dobře.

Mimochodem, poslal jsem tento dotaz i na oficiální e-mailovou adresu Seatu (podle www stránek), a nikdo mi neodpověděl.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 15:25
Bez nadpisu
Mozna je to zbytecne upresnovani veci, ktera je vsem jasna, ale treba ne ..

Pokud si to ze skoly pamatuju spravne tak rychlosti se scitaji vzdy .. hybnost hraje trosku jinou roli ..

modelove situace trabant vs. kamaz :)

1. Jede trabant 50km/h proti nemu jede kamaz 60 km/h .. vsem je asi jasne jak to dopadne ..

2. kamaz stoji, trabos si to svisti rozjetej z kopecka 110km/h ..

3. trabant stoji a kamaz to kuli 110 km/h .. bum ..

Stat se tyto tri situace ve vakuu, ani nemusi byt to jen pro presnost, tak ve vsech trech pripadech jsou nasledky stejne. I kdyz je hybnost kamaze jednou nulova, velka, nebo jeste vetsi:) (nevim kolik kamaz vazi)

Nejpresneji by to bylo videt na soustave dvou hmotnych bodu.

--- nerad bych se mylil, ale myslim ze to tak je ..
Rozbalit vlákno
3
4. 4. 2005 15:36
Re: Re:
digital: no to je uz blizko, ona hmotnost svazana s rychlosti je hybnost. Scitaji se energie (pohybova a polohova) ale pro specialni pripad kterym je stejna hmotnost objektu a rovina se da vztah zjednodusit na soucet rychlosti avsak s respektovanim smeru!!!!!! priklad za vsechny: jedou dve auta stejnym smerem ale jedno rychlosti 99 a druhe 100. Pri narazu se enargie vyrovnaji a bez deformacnich zon bude vysledna rychlost 99,5 (s deformacni zonou bude vysladna rychlost malinko nizsi). Pro neverici je ale zrejme i selskym rozumem ze naraznik bude jenom "skrabnutej" protoze vztazeno na pomalejsi auto se naraz uskutecnil pri rozdilove rychlosti 1km/h!!!! tedy zadny soucet.
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 15:40
Re: Re:
pkod .. to neni pravda .. vysledna rychlost bude 1km za hodinu!
neregistrovaný "marlin"
4. 4. 2005 15:46
Re: Re:
mno, zajimave, ale uz se to tady resi ponekolikate. Ono se staci jen podivat na fotky z nehod a podle deformace odvodit, jak to s tou rychlosti je. Kdyz se divam na ty dva Saaby, jak byly poslany proti sobe, tak to nevypada ze by deformace byla takova, jak kdyby ve 120 narazil do zdi. To auto ma podobnou deformaci jako, kdyz testuje EUROncap s rychlosti 64km/h do deformovatelne prekazky (stejne stoji) Takze podle tohodle mi prijde, ze se ty rychlosti nescitaji. Dalsi vec, videl jsem Felicii a Favoritku, stejny naraz, obe auta jela 100km/h (sice 4 mrtve), ale, Felda nevypadala tak spatne, jako kdyby narazila ve 200do zdi, to bych rekl, ze by z ni nic nezbylo. Tady vypadala v ramci moznosti dobre, ale Facko na tom bylo hur (Dano konstrukci, bohuzel)
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 15:42
Energie
Pánové, když mi nevěříte, tak si to skutečně spočítejte přes kinetické energie.

1) Jaká je energie E1 jednoho betonového bloku jedoucího rychlostí 50 km/h ?

2) Jaká je energie E2 dvou betonových bloků jedoucích 50 km/h

3) Jaká je energie jednoho E3 betonového bloku jedoucího 100 km/h ?

Odpověď:

E2 = 2 * E1

E3 = 4 * E1

Kdyby platila vaše sčítací teorie, tak by vám muselo vyjít, že E3 = E2, a to vám rozhodně nevyjde :!:
Rozbalit vlákno
21
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 15:48
Re: Energie
shi: energie v tom nehraje tu podstatnou roli .. tedka nedokazu pesne zduvodnit proc .. ale popremyslim ..

jen takova uvaha .. muzete si vybrat ze dvou situaci ..

1. Stojite u zdi a * se na vas betonovy blok rychlosti klidne jen 10 km/h

2. stojite mezi dvema bloky. ktere se na vas * kazdy z jedne strany 10km/h ..

.. Kdy si myslite ze mate vetsi sanci na preziti a proc?
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 16:18
Re: Energie
Ať se vám to líbí nebo ne, energie je přesně to co hraje roli :-)

Co se týče betonových bloků, tak tam bych to taky řešil přes kinetické energie.

Vy si možná myslíte, že varianty 2 a 3 jsou stejné, já tvrdím, že varianta 3 je 2x horší, než varianta 2.
neregistrovaný "TopGun"
4. 4. 2005 16:24
Re: Energie
:roll:

shi: Kasli na to... Nechaj chlapcom par dni na rozmyslenie..

digital&Saab: Deformacne zony su jadro problemu, preto ich nesmiete zanedbavat. Jasne, ze pri priamej zrazke 2 aut bez deformacnych zon sa ich rychlosti "scitaju", ale to v reali nenajdete.
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 16:38
Re: Energie
Tak trochu jsem to chtel slyset:)

vezmeme si model ze mame vesmir. uvazujeme dva hmotne body (pro ty co fyziku moc nemusi, hmotny bod je "teleso" u ktereho zanedbavame jeho velikost a bere v potaz pouze jeho vahu .. doufam ze jsem se nedopustil nejake hrubky v definici) .. Pohyb vsech teles, tedy i hmotnych bodu je vudci sobe relativni!, ktere teleso se vudci kteremu pohybuje se urcuje dle vztazne soustavy .. u nas na zemi je to silnice (ale to jenom z povahy zeme) .. ve vesmiru zadny takovy pevny bod neexistuje ..

pohybujili se dve telesa ve vesmiru NEJSME schopni urcit ktere, se vudci kteremu pohybuje .. to znamena ze pohybujou li se dva hmotne body proti sobe(po jedne primce), a rozdil rychlosti je 20 km/h tak to muzeme brat jako ze jedno se pohybuje 15 km/h a druhe proti nemu 5 km/h stejne tak jako ze prvni se pohybuje 20km/h a druhe se nepohybuje a stejne tak ze se obe telesa pohybuji jednim smerem akorat ze jedno rychlosti 1000 km/h a druhe za nim 1020 km/h! vsechny tyto situace jsou uplne stejne.

My na zemi, rychlost pohybujicich se teles vztahujeme k zemskemu povrchu, nicmene ty dve telesa na zemsky povrch uplne kaslou a plati pro ne to same jako ve vesmiru. (je to hodne zjednodusene, ale princip je stejny) proto varianty 2 a 3 jsou stejne!
neregistrovaný "Mitsi"
4. 4. 2005 16:52
Re: Energie
Kašlete na to! Stejně vždy záleží na konkrétním průběhu konkrétního nehodového děje. A ten vám NCAP testy stejně nikdy neodsimulují...

PS: Lépe jezdit vždy tak, abych se nenaboural, než spoléhat na to, že jezdím v autě, které má od NCAP 5 hvězdiček. Mně osobně tyhle testy vůbec nezajímají, neboť se s autem svezu a vím, jestli se s ním jezdit dá, nebo spíše nedá, jelikož je to tzv. o držku. K čemu je mi 5 hvězd, když mám problém "udržet je na silnici"?!
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 16:58
Re: Energie
Mitsi .. jestli nehledis na hvezdicky a nezajima te bezpecnost auta tak te tahle diskuze nemusi zajimat, natoz abys ji kritizoval a ukoncoval.
neregistrovaný "TopGun"
4. 4. 2005 17:04
Re: Energie
Digital: Mitsi vie aj bez tejto poucnej diskusie, ze rychlosti sa nedaju scitavat.

Skoc z 10 metrovej vysky na zinenku a potom skoc z 20 metrovej vysky na 2 zinenky. Rychoost budes mat druhom pripade dvojnasobnu, no naraz to bude rovnaky a tvoje telo to tiez pociti rovnako. Nema zmysel rozpravat o vzajomnej rychlosti aut, ale o spomaleni pocas narazu na urcitej drahe a za urcity cas.

Aj ja hlasujem za ukoncenie tejto debaty, ktore je prinosom nanajvys pre digitala a saaba..
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 17:11
Re: Energie
i ty by ses neco koukam priucil .. to cos rekl je holy nesmysl .. vecer budesli mit zajem ti vysvetlim .. ty dve rychlosti budou uplne odlisne ..
neregistrovaný "TopGun"
4. 4. 2005 18:36
Re: Energie
digital: :-) Nehovorim o rychlosti, ale o pretazeni, ktore bude na teba posobit pri dopade. Zbytocne sa hadame, radsej tu zverejni, ake vzdelanie mas za sebou..
5. 4. 2005 06:40
Re: Energie
to TopGun: jestli sis toho nevšimnul, tak shi už mě pochopil. Tedy srážka dvou aut 60+60 je stejná jako srážka DVOU aut 120+0, tedy rychlosti se sčítají při vzájemné srážce dvou aut !!!! Doufám, že už jsi to pochopil ! To že srážka dvou aut při rychlosti 120+0 a srážka auta se zdí při rychlosti auta 60 km/h dopadne stejně je věc jiná. To je dáno tím, že betonová zeď nemá deformační zónu, zatímco to auto část energie pohltí, ale to nemá s rychlostí co dělat. Takže ještě polopaticky uvedu 3 příklady, které deformačně dopadnou stejně:

1) srážka aut kdy jede každé 60 km/h

2) náraz auta jedoucího 120 km/h narazí do stojícího auta (tedy rychlosti se sečetli)

3) náraz auta do pevné zdi v rychlosti 60 km/h

A ješte k tvému tvrzení, že srážku dvou aut jedoucích proti sobě v reálu nenajdeme snad nemyslíš vážně ? Chceš mi tedy tvrdit, že nejčastějším způsobem havárie na silnici je srážka auta se zdí ? A že srážka dvou proti sobě jedoucích aut je vyjímkou ? To doufám nemyslíš vážně ?

Závěr je podle mne tento:

Srazí-li se 2 stejná tělesa o stejné hmotnosti, pevnosti apod., tak se jejich nárazová rychlost sčítá (tedy přibližně).
neregistrovaný "honzaT"
5. 4. 2005 08:50
Re: Energie
Saab:

sčítání rychlostí je totální nesmysl! Náraz auta rychlostí 60 km/h do zdi je stejný, jako náraz dvou totožných aut, kde každé jede rychlostí 60 km/h. Rychlost se NESČÍTÁ!

Tohle téma je věčné... nevím, jak to už mám dokázat :'-( Kdo ovládá angličtinu, může se kouknout na stránky NHTSA, kde je snad jasně napsáno, že se rychlost nesčítá: [odkaz]
5. 4. 2005 09:17
Re: Energie
to honzaT: tak si to prosím tě po mně přečti několikrát !!! Já jsem netvrdil, že náraz dvou aut jedoucích 60 je stejný jako náraz auta do zdi ve 120 !!!! Já tvrdil, že náraz dvou aut jedoucích proti sobě 60 je stejný jako náraz dvou aut kdy jedno jede 120 a druhé stojí na místě !!!!! Mám to snad napsat anglicky, maďarsky nebo švédsky ? Stejně tak by se rychlost sčítala kdyby do sebe narazili dvě stejné zdi, tedy rychlost se sčítá při srážce dvou stejných předmětů !!!!
neregistrovaný "bluedream"
5. 4. 2005 09:34
Re: ...
do dnesneho rana som si tiez myslel, ze sa rychlosti scitaju, ale fakt to tak nie je, ked sa nad tym zamyslim :-) tvoje telo pri zrazke 2 aut spomali na 1m z 60 na 0, rovnako ako pri naraze do bariery.

rychlosti by sa scitali napr. pri celnom naraze do vlaku, pred zrazkou by si isiel +60 a po zrazke -60.
5. 4. 2005 10:11
Re: ...
to bluedream: ale já tu mluvím o srážce dvou stejných předmětů, v mém případě srážce dvou stejných aut. Nebo-li tvrdím, že když pojedou dvě auta proti sobě každé 60 km/h, tak je to stejné jako když jedno auto jedoucí 120 km/h narazí do druhého stejného auta (tedy NE DO ZDI !!!), které stojí (tedy rychlost = 0 km/h) !!! Tedy rychlosti se sečetli. Neporovnávám následky s nárazem do zdi, tam je to dáno tím, že zeď má nulovou deformační zónu a pak je tedy následek nárazu dvou aut proti sobě v rychlosti 60 km/h přibližně stejný jako náraz do zdi v 60 km/h. Tedy já netvrdím, že náraz do zdi ve 120 dopadne stejně, ale že náraz do stojícího AUTA dopadne stejně jako když sečteš rychlosti obou aut. Tedy u nárazu auta jsou 2 základní měřitelné možnosti a to srážka dvou stejných aut proti sobě a náraz auta do zdi. Výsledek je stejný, ale taktéž dostaneš stejný výsledek když jedno auto pojede rychlostí, která je součtem rychlostí proti sobě jedoucích aut a narazí do stojícího auta.
5. 4. 2005 10:31
Re: ...
Pokud by to stále ještě někdo nechápal, tak si prosím místo zdi postavte stojící auto a pak to srovnejte se srážkou dvou proti sobě jedoucích aut.
neregistrovaný "honzaT"
5. 4. 2005 13:52
Re: ...
To saab:

Nemusíš se rozčilovat, stejně je to nesmysl :-) Náraz dvou aut v rychlosti 60 km/h je totálně něco jiného, než náraz jednoho ve 120 km/h do druhého stojícího!

Jak bych ti to dokázal? Kinetická energie roste se čtvercem rychlosti. Pokud zvýšíš rychlost dvakrát (z 60 na 120) tak se Ek zvýší ČTYŘNÁSOBNĚ!!! Myslíš, že následky budou stejné s čtyřnásobnou energií nárazu??? Asi ne! A dá se tedy takto sčítat? Asi ne!!! Snad už to uznáš 8)

ps: nemusíš anglicky ani maďarsky.... :)
neregistrovaný "shi"
5. 4. 2005 14:11
Re: ...
Saab: Za tohle si můžeš sám hlásáním toho, že lze sčítat rychlosti. Neeee, sčítají se hybnosti a sčítají se energie.

HonzaT: Saab má výjmečně ;-) pravdu, protože druhé vozidlo se dá do pohybu a společně dosáhnou rychlosti 60 km/h, změna kinetické energie se počítá z rozdílu mezi 120 a 60 km/h ... :roll:
neregistrovaný "Mitsi"
4. 4. 2005 17:12
Re: ...
Já jen tvrdím, že se zabýváte *.... a až se nabouráte, bude vám stejně ukradené, kolik měl kdo hvězd - tedy pokud budete mít to štěstí, že vůbec přežijete.

Ale jinak se poslušně vzdaluji - klidně si teoretizujte a filosofujte dál, bezpečnost je totiž především o něčem úplně jiném... Doporučuji konzultaci s lidmi od záchranky - ti mívají na podobné diskuse vyhraněný a velmi nekonformní názor...

Tím současně nechci NCAP zcela pohanět - svou roli při zlepšování parametrů pasivní bezpečnosti bezpochyby sehrává. Považoval jsem ovšem za svou povinnost upozornit, že většina zákazníků už bohužel nevidí NIC jiného a podle počtu hvězd, airbagů, zkratek elektronických systémů (aniž by chápali jejich význam) atd. posuzují bezpečnost auta!
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 18:49
Re: EuroNCAP
Mitsi: No aspoň si tady názorně ukazujeme jak "skvělé" jsou kvality našeho školství, když se hádáme o fyzice pro základní školy >:D

Mě osobně testy od EuroNCAP zajímají, protože nějakou vypovídací hodnotu mají. Na hvězdičky nehledím, já čtu celé zprávy a štve mě, že jsou tak stručné. V amerických zprávách jsou všechny detaily (včetně průběhů zrychlení jednotlivých částí těla) a umožňují udělat si na auto vlastní názor.

Už jsem uvažoval že do EuroNCAP napíšu a zkusím je popíchnout k testům aktivní bezpečnosti - konkrétně brzdové soustavy, třeba viz. můj návrh na brždění na mokrých dlažebních kostkách. Zajímalo by mě jak se na takovýto test díváš ty.

P.S.: Crash testy mě zajímají od té doby, co jsem zažil náraz z boku i ze předu, za volantem jsem neseděl, a řidič našeho auta na tom měl v obou případech minimální vinu a téměř nulovou šanci něco ještě dělat.
neregistrovaný "shi"
4. 4. 2005 18:58
Re: EuroNCAP
Digital: hezky jsi nám vysvětlil inerciální soustavu, ale bohužel jsi se chytil do pasti. Z hlediska hybnosti je skutečně jedno jaká je rychlost soustavy a pracuje se s rozdílem rychlostí. jenomže to ti tak maximálně pomůže určit výslednou rychlost soustavy dvou hmotných bodů.

Jenomže hybnost tě nezabije, zabije tě kinetická energie . Takže si hezky sraz své dva hmotné body, pomocí hybnosti si urči výslednou rychlost výsledné soustavy složené z tvých dvou původních a pak si spočítej jaká změna kinetická energie připadá na a jeden každý hmotný bod.

Okecat můžeš kde co, ale zákon zachování energie musí platit. S debatou na tém sčítat či nesčítat končím, došly mi síly, čas i duševní energie.

P.S.:vzdělání: FEI VUT v Brně :idea:
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 21:27
Re: EuroNCAP
Ok, beru :-) .. Mas asi pravdu! Musim si to ale jeste nechat ulezet. Neuvedomoval jsem ze se ta energie rozdeli mezi dve auta ..

jinak ja jeste furt studuju ,3. ČZU - PEF info.
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 15:43
Bez nadpisu
jeste upresnim .. ne ze to uplne neni pravda .. ale sam jsi tedka ty rychlosti secetl!! respektive odecetl .. protoze se pohybuji stejnym smerem ..
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 16:04
Bez nadpisu
jeste pridam treti moznost:

Stojite u zdi a blok jede 20 km/h
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "digital"
4. 4. 2005 16:48
Bez nadpisu
jeste trosku priblizim k realu .. jedeme po rovnych kolejich vlakem, sedime v restauracnim voze. Vlak jede 80 km/h .. jeden clovek stoji v ulicce, cisnik si ho nevsimne a narazi do nej rychlosti 10 km/h .. oba vazi 70 kg .. jaka je kineticka energie cisnika ktery do toho typka narazil? 1/2*70*102 nebo 1/2*70*902 ? Prave kvuli tomu se musi porovnavat rozdil rychlosti .. tedy jejich soucet, u aut na silnici
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "andree_cz"
4. 4. 2005 19:10
Energie
digital: opravdu nemas pravdu! Vzdej to... . :D
Rozbalit vlákno
3
4. 4. 2005 19:33
Re: Energie
Spomedzi variant

1. auto iduce rychlostou 100 km/h proti betonovemu muru (mur uvazujem dostatocne pevny, takze sa sa mu po naraze nic nestane)

2. dve rovnake auta iduce proti sebe kazde rychlostou 100 km/h

3. auto iduce rychlostou 200 km/h oproti betonovemu muru

4. auto iduce rychlostou 200 km/h oproti stojacemu rovnakemu autu

je (pre vodica) najhorsia varianta c. 3, potom nasleduju rovnocenne varianty 1 a 2, najlepsia z nich je varianta 4. Prave kvoli zakonu zachovania energie.
neregistrovaný "andree_cz"
4. 4. 2005 19:49
Re: Energie
SirAnton: neblazni!!! bavime se tu jen o situaci odehravajicich se pri v:D
4. 4. 2005 23:36
Re: Energie
Co s tym ma v < c? Inak, v tej 4. variante malo byt 100 km/h .

A aby som to upresnil, tie rychlosti su len ilustracne - kazdemu je asi jasne, ze pri naraze pri 100 km/h do steny je sanca na prezitie nulova.
neregistrovaný "honzaT"
5. 4. 2005 16:00
rychlosti
shi:

Sakra, vy jste se na mě dohodli, nebo co? >:D

Já ale musím stále oponovat... protože ten náraz ve 120 km/h do stojícího je opravdu něco totálně jiného než oba v 60 km/h proti sobě.

Ber v potaz, že změna energie mezi 0-60 km/h není totožná, jako změna mezi 60-120 km/h. Takže i pokud budeš počítat s rozdílem energie mezi 60-120 km/h, tak ti rovnost mezi těmito dvěma nikdy nevyjde a je to stále špatně! Z rovnice, kdy se střetne auto v 120 km/h s 0 km/h nemůže vyjít 2* 60 km/h..... prostě to nejde...
Rozbalit vlákno
7
neregistrovaný "shi"
5. 4. 2005 16:11
Re: rychlosti
Je možný, že máš pravdu, ale dnes jsem tak utahanej, že nejsem schopný a ochotný vzít tužku a papír a začít přemýšlet.

Ale řekl bych, že když vezmu kinetickou energii soustavy dvou vozidel před srážkou a po srážce, tak rozdíl energií bude v obou případech stejný, takže se mi zdá, že to opravdu je jedno.

To jedno auto sice jede 120 km/h, ale po srážce ty dvě vozidla nejsou v klidu, ale pohybují se rychlostí 60 km/h.

Ale jak říkám, jsem utahaný a dnes mi to nemyslí, tak nebudu radši šířit nějaké bludy.
6. 4. 2005 06:28
Re: rychlosti
to honzaT: je to téměř stejné, odchylka tam nějaká je, ale je v řádu %, tj. např. srazí-li se dvě auta jedoucí každé 60 km/h, je to totéž jaky kdyby jedno stálo a druhé jelo např. 115 km/h, ale to se pro zjednodušení zanedbává.

Pokud to stále nebereš, tak mi odpověz na následující příklad:

Auto jede rychlostí 70 km/h a proti němu se * betonová zeď rychlostí 50 km/h. Jaká bude nárazová rychlost nebo ještě líp jakou rychlostí by muselo přibližně to auto jet, aby se stejně zdeformovalo při nárazu do stojící (nepohybující) zdi ?
6. 4. 2005 08:18
Re: rychlosti
to honzaT: koukni se na tu fotku kde se sráží dva Saaby 9-5. Každý tento Saab jede rychlostí 60 km/h a tohle o tom píše automobilka Saab:

car-to-car frontal impacts with a closing speed of 120 kph

Tyto Saaby mají stejné poškození jako kdyby bouchli v cca 60 km/h do pevné zdi, ale nárazová rychlost je poloviční, tedy nárazová rychlost a poškození vozu není přímá úměra. Míra poškození záleží na dalších parametrech (hmotnost, deformační zóny apod.).

Pokud tě ani tohle nepřesvědčilo, tak pošli e-mail do automobilky Saab a řekni jim, že to jsou trotlové, kteří vůbec nerozumí crash testům.
neregistrovaný "magic1"
6. 4. 2005 12:22
Re: rychlosti
Nejblíž je v otázce hmotných bodů shi, ale u aut je to něco jiného. To Saab: porovnáváš li čelní náraz dvou automoblilů při cca 40% překrytí, měl by ti vyjít velmi podobný výsledek, jako v testech EuroNCAP, protože přesně tuto situaci se oni snaží modelovat (ta překážka není pevná, ale deformovatelná z hliníkových profilů a je tam tuším 40 % překrytí - nevím přesně, nekamenujte mě). Z toho testu máš nějaký výsledky. Potom se ještě při každé homologaci musí dělat jiná zkouška, a to je náraz v rychlosti 50 km/h do pevné překážky, kde se ale hodnotí jinak. Touto zkouškou musí projít každý auto, aby získalo homologaci. Pokud si vzpomínám, byl nějaký spor ohledně Favboritu (rozbité čelní sklo - sklo může vypadnout, ale zůstane-li, nesmí se rozbít) a první generace nejmenšího Deawoo, ale obě už se nevyrábí ani neprodávají. Matiz už je o.k.

Jinak s autama je to tak, že mnohem víc záleží na konkrétní ráně (když bouchnul z Rumunský Favorit do boku Grand Cherokee jedoucího po Bělěhradský, mrtvej byl ten z Jeepu) = na náhodě a na konstrukci auta (pokud má před motorem pevnou příčku, je dobrý pro velký čelní rány, ale v EuroNCAP bude mít problémy se zraněním nohou od agregátů; pokud má tu příčnici jen z plechovýho výlisku = nelze za tu příčku auto zvednout - bude na tom v testu EuroNCAP sice podstatně lépe, ale při čelní ráně do stromu je to smrťák). Jediný, na co lze hledět je zkušenost, která v mém případě není s testy EuroNCAP úplně v souladu.

Myslím si, že Mitsi nemá úplně pravdu v tom, že výsledky testu EuroNCAP jsou k ničemu. Ale je fakt, že kupovat auto podle počtu hvězdiček je stejná pitomost, jako podle těch nesmyslných zkratek. Prostě bych k tomu přihlédl (resp. autu, který dopadlo v testu EuroNCAP hodně špatně jako třeba Sintra bych se raději vyhnul, a auta hodnocená 3 a více hvězdičkama bych bral jako o.k.). Aktivní bezpečnost je možná prakticky důležitější, ale jsou situace, které nelze ovlivnit. A testy aktivní bezpečnosti jsou mnohem složitější a dražší, a těžko budeme nějak definovat výchozí stav (můžu mít Lancera Evo VIII a když mi na něm na ledě praskne sjetá letní pneumatika ze skládky, tak je mi jeho dokonalej podvozek a trakční systém k prdu).

A ještě drobná poznámka: do testu EuroNCAP výrobci auta neposílají!!!!!!! EuroNCAP je anonymně kupuje a potom rozbije, takže výrobce výsledek ovlivnit nemůže. Občas se tedy stane, že výsledek testu je rozpačitý, protože konkrétní kus je šmejd u kterýho prasklo něco, co při 1000 dalších namátkových testů bylo o.k. (viz např. test AR 147).
6. 4. 2005 12:41
Re: rychlosti
do testu EuroNCAP výrobci auta neposílají!!!!!!! EuroNCAP je anonymně kupuje a potom rozbije, takže výrobce výsledek ovlivnit nemůže

Potom mi ale nie je jasne, preco dostal Golf V moznost reparatu, ked na prvy pokus dostal "len" 4 hviezdicky a na druhy pokus (tusim VW robil nejake upravy) uz 5. Asi mali chlapci od VW "nakazane" priniest domov 5 hviezdiciek alebo sa vobec nevracat. :?
neregistrovaný "shi"
6. 4. 2005 16:37
Re: rychlosti
EuroNCAP před tím, než výsledky testů zveřejní, dá je k dispozici výrobci aby se mohl vyjádřit. pokud provede změny, tak je EuroNCAP ochotný provést testy znovu. Kdo zco a kolik platí netuším.

Podobně jako byl vícekrát testován Golf, byla kdysi i vícekrát testována i Primera a určitě i další vozy.
neregistrovaný "magic1"
7. 4. 2005 17:33
Re: rychlosti
...a nebo výrobce rovnou stáhne auto z výroby. To už tu taky bylo (Opel Sintra) :)
neregistrovaný "honzaT"
6. 4. 2005 12:18
rychlosti 2
Já už asi nic říkat nebudu, prostě se nedohodneme 8-s

1)

Ta otázka s tou zdí je samozřejmě trochu směšná. Mám brát zeď jako těleso o nekonečné hmotnosti? V tom případě narazí do auta a rychlostí 50 km/h se pohybuje vesele dál... její rychlost po nárazu vůbec neklesne a z auta je vrak.

2)

Náraz vozidla ve 120 km/h do stojícího přibližně odpovídá střetu dvou, když je každé rozjeté na cca. 85 km/h (součet rychlostí je tedy 170 km/h)... jestli to jsou ty drobná procenta, tak tedy máš pravdu 8)

PS: tohle je diskuze, kde se snažíme argumenty dohadovat o problému... doufám, že to tak vidí každý z nás :D
Rozbalit vlákno
1
6. 4. 2005 13:03
Re: rychlosti 2
to honzaT: já tvrdím, že nárazová rychlost je dána součtem rychlostí obou těles, což potvrzuje i automobilka Saab. Teď mi tedy napiš, že automobilka Saab lže a dolož mi k tomu nějaký "důkaz" (např. inet stránku kde je to uvedeno). Pokud nemáš nevadí, ukončíme tuto diskuzi tím, že si budeme každý trvat na svém :-)

ad 1) ten příklad je lehce nadnesen, ale deformace by se stejně v určitém bodě zastavila a pak by ta zeď auto jen tlačila.
neregistrovaný "Tiger"
8. 4. 2005 15:37
Rychlost
Ahojte som velmi rad ze sa rozputala vasniva diskusia tykajuca sa EuroNCAP. Na nete je ich oficialna stranka [odkaz] na ktorej uvadzaju rychlost celneho narazu 64 kph/ 40 mph a bocneho 50kph / 30 mph.

Podla mna tieto testy preveria vozidlo akurat v rychlosti, ktora zodpoveda beznej rychlosti v meste. Co je sice dost dolezite, ale vacsina ciest, po ktorych sa pohybujeme je mimo miest a po tychto asi malo kto ide chylostou 60 km/h. Skoda ze tieto testy sa nevykonavaju v rychlostiach ktore zodpovedaju rychlostiam mimo mesta cize 90 km/h - 120 km/h. :-! V sucasnej dobe jazdi sa velmi rychlo 130-180 km/h :x a urcite aj viac, co je vsak smutne tyto vodici su casto krat bezohladni a ohrozuju zbytocne ostatnych vodicov. :!:

Caute
Rozbalit vlákno
5
neregistrovaný "wawrik"
8. 4. 2005 19:43
Re: Rychlost
Okamih narazu nerovna sa cestovnej rychlosti. Vacsinou da clovek minimalne dole nohu z plynu, obcas stihne tuknut do brzdy, strhne volant... Statisticky to skoro vychadza...
neregistrovaný "shi"
8. 4. 2005 21:18
Re: Rychlost
Tiger: Prvním předpokladem pro vytvoření auta snesitelných rozměrů, ve kterém se dá přežít čelní nebo boční náraz ve 130 km/h do čehokoliv, je vynález antigravitace.

Pokud vám nedochází proč to bez zařízení generujícího antigravitační pole nepůjde, tak si buď přečítěte tuto diskuzi od začátku, nebo zavzpomínejte na fyziku pro základní školy.

Výrobci aut ani komisaři EuroNCAP nejsou tak moc padlí na hlavu, jak si asi myslíte. Hlavní potíž je v tom, že fyzikální zákony neschvaluje ani parlament, ani EuroNCAP, ani náš vševědoucí superspravedlivý a vždyckyčestný president.

Přírodní zákony prostě platí a okecat či překroutit se nedají. Jenom někteří cvoci za volantem tomu nevěří ...
8. 4. 2005 22:28
Re: Rychlost
to shi: Zial, s tymto sa neda nic ine robit, len suhlasit. ;-)
neregistrovaný "magic1"
9. 4. 2005 12:19
Re: Rychlost
No, na druhou stranu právě ve sportu vidíš, že bezpečnostní hranice umíme posunout setsakramentsky daleko. Někdy až neuvěřitelně. Řekněme, že auta skupiny N - produkční vozy - oplývají podstatně vyšší mírou bezpečnosti, než jejich sériové protějšky a rozdíl cen není přitom nijak extra závratný. Jen je tu otázka

a) ochoty cestujících vzdát se určité míry komfortu ve prospěch pasivní (nakonec i aktivní) bezpečnosti (viz. procento už nyní se nepřipoutávajících lidí)

b) ochoty zákazníků platit více peněz za bezpečnější auta (proč já mám starý auto a ne nový? Protože na dobrý nový nemám; už teď je na můj plat moc drahý)

c) ochoty výrobců investovat do vývoje bezpečnostních systémů peníze na jedné straně a přitom se obírat o zisky na straně druhé (nezničitelných aut prodám málo = musí být drahá a tím cenově nekonkurenceschopná)

d) ochoty zákazníků investovat do pravidelných prohlídek bezpečnostních prvků (kdo si nechává už dnes opravdu kontrolovat airbagy přesně podle pokynů výrobce?)

e) rentability výroby takových aut (zákazníci raději stejně koupí konkurenční výrobky, které budou lacinější), protože zvýšením bezpečnosti při zachování alespoň minimální cenové konkurenceschopnosti ještě klesne už tak prudce se snižující hrubá marže (jaký auto bylo za 500.000 v roce 1991 a jaký dnes?)

... a tak bychom mohli pokračovat.

Takže na druhé straně, dokud zde nebude zákonný tlak na zvyšování pasivní bezpečnosti ze strany státu, nedá se očekávat nějaké samovolné výrazné zlepšení. A to nesouvisí s fyzikálními zákony, spoustu rizik umíme eliminovat již nyní, ale nemáme PROČ to dělat.

A na druhé straně - myslíš si, že by majitelé Škody 120 opravdu nechtěli bezpečnější auto? Já myslím, že by ho i brali, jen na něj prostě nemají. Jsou země (Itálie, Španělsko, Švýcarsko, Francie), kde stát upouští od placení spotřební daně u nového automobilu občanům, kteří prokáží ekologickou likvidaci starého automobilu (třeba itálie považuje za staré auto už 6leté!). U nás nic takového v nejbližších 5 letech očekávat rozhodně nelze. Je ale možné, že jednou bude EU zvýhodňovat i bezpečnější auta, jako bývala většinou zemí EHK koncem osmdesátých zvýhodňována tzv. ekologická auta (dnes povinná).
9. 4. 2005 16:59
Re: Rychlost
Napriek tomu si nemyslim, ze sme schopni vyrabat auta, kde pasazieri preziju celny naraz v 130 km/h (co bola reakcia shi na prispevok Tigra). ;-)

Staci sa pozriet na auta rallye, ako to vyzera vnutri. Tam je zvezenie ludi vzadu uplne vylucene...

Inak suhlasim, aj ked takto to funguje v celej spolocnosti, nielen v automobilizme.
neregistrovaný "IT"
9. 4. 2005 18:18
crash testy
To magic: Bod c) nemá logiku: výrobci se snaží dělat co nejbezpečnější auta, legislativa, ale i konkurence a např. Euro NCAP je k tomu tlačí .Nerozumím, jak by přišli o zisky výrobou nezničitelného auta. Stále se tu lidé ohánějí fyzikou: no tak jenom podotknu, při při nárazu se hodonotí, jak velkou kinetickou energii je třeba pohltit a jaké zrychlení a po jakou dobu působí na ty části těla, pro něž je delší a vyšší zatížení smrtelné. Takže moderní auto se musí deformovat a deformuje, takže dávno, dávno se vyrabějí naopak velice "zničitelná" auta.O nezničitelných se ani neuvažuje. Z pohledu bourání. Bylo by to v rozporu s těmi přirod. zákony. Obecně je těžší auto proti malému při střetu ve výhodě, ale už se začínají dělat velká auta se "vstřícným chováním" vůči malým, tj. pohlcují část kinetické energie toho malého a svoji Ek mu natvrdo nepředají, abych to přiblížil laicky. Je to o konstrukci deformačních zón, mechanice, materiálech atd. MB třídy S se tak už chová.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "magic1"
11. 4. 2005 11:35
Bez nadpisu
Tak především si nemyslím, že by výrobce k nějakému výraznému vývoji v oblasti pasivní bezpečnosti tlačila současná legislativa. Jsou - pravda - dána přesná pravidla, která výrobce musí dodržet a to stylem prošlo/neprošlo. Jiná možnost neexistuje. Přesto nejsou auta, která projdou, stejná. V reálné havárií některá "uspějí lépe" než auta jiná. To už je nad rámec platné legislativy a je to spíše věc renomé dané značky (např. pro Renault je úspěch v testech EuroNCAP jednou z prvořadých priorit). Co se týká těch hranic, právě soutěžní a závodní automobily jsou důkazem toho, že i u běžných produkčních automobilů by bylo možno podstatně zlepšit pasivní bezpečnost. Úmyslně se vyhýbám tebou zmiňovanému "čelnímu nárazu v rychlosti 130 km/h", protože jsem nic takového nikdy neviděl. Protože čelně se do betonové zdi ve 130 km/h až tak často ani v rally nebouchá, nemám tušení, jak by takový náraz vypadal. Proto si myslím, že nemá moc smyslu o tom hovořit. Já srovnávám rány soutěžních produkčních aut s ránama jejich sériových sourozenců a to navýšení pasivní bezpečnosti mi přijde podstatné. Takže to jde, ne že ne a nemusíme chtít popírat přírodní zákony nebo vynalézat antigravitaci. Je tu jenom spousta ALE. Udělat "obyvatelnou" zadní část vozu s vestavěnou klecí je jen věc konkrétního technického řešení (nehovořím o vozech WRC, ale o produkčních automobilech).
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "IT"
11. 4. 2005 17:10
Předpisy
magic: Nechci se přít že neexistuje legislativa k pasívní bezpečnosti, takže jenom pár příkladů: Základem jsou předpisy EHK-OSN R-xx(od roku 1958), pro něž jsou již ekvivalenty Směrnice ES/EHS, resp. Norma FMVSS.

Pouze pro názornost několik předpisů EHK:

zámky a závěsy dveří- předpis R 11

náraz na sloupek řízení - R12

úchyty bezp. pásů - R14

bezp. pásy pro dospělé - R16

pevnost sedadel a jejich uchycení - R 17

vnitřní výčnělky osob. vozidel - R 21

opěrky hlavy - R 25

náraz na vozidlo zezadu - R 32

náraz na vozidlo zepředu - R33

ochrana proti požáru - R 34

bezp. skla - R 43

zadržovací systémy pro děti - R 44

ochrana cestujících při čelním nárazu - R 94

- " - bočním nárazu- R 95

převrácení na střechu - Norma FMVSS č. 216 atd, atd,.....

Můžeme jít na biomechaniku, tj., jaké max. zrychlení po jakou dobu snesou jednotlivé části těla...

Nebo v předpisu EHK - R29 (50% figurína) - pro nákladní auta, ať je nějaká změna, je výkresová dokumentace, jaké jsou přesné rozměry figuríny pro ověřování prostoru pro přežití v kabině nákl. automobilu.

Ty normy (a co jiného než legislativní předpisy to tedy je?) mají tisíce stran. Takže neříkejme, že legislativa výrobce netlačí. Tlačí na ně, a to hodně tvrdě. Jistě, že norma vždy stanovuje nezbytné minimum, postupně se přitvrzuje a jsou výrobci, kteří jdou nad rámec legislativy. Mám pocit, že zkoušky Euro NACP je k tomu nutí. Že to výrobci použijí v reklamě, proboha, proč ne? Je to totéž, jako když v tyto dny slyšíme, že nejspolehlivější auta si němečtí řidiči kupuji u Toyoty:proto tam nejvíce frčí VW....
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "shi"
11. 4. 2005 17:57
Re: Předpisy
Reklama svým obsahem říká, že Toyota je nejimportovanější značka, ne že Němci jezdí nejvíc v Toyotách :-)
neregistrovaný "IT"
11. 4. 2005 19:06
Bez nadpisu
shi: dík za upřesnění, je to možné, jsem klasická ukázka toho, jak člověk vnímá reklamu...tj. nevnímá, takže se při kupování věcí zásadně rozhoduji nezávisle na tom, co ty reklamy sdělují
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "magic1"
12. 4. 2005 20:47
Re: Re:
Ale my tu hovoříme každej o něčem jiným, asi nečteš co píšu, nebo to píšu nepochopitelně. To, co jsi uvedl, musí splnit každý auto systémem splní/nesplní. Nesplní = neprodává se, není co řešit. Testy EuroNCAP a další jsou už NAD rámec homologace. A úpravy pro mot. sport jsou ještě NAD tento další rámec. A takto upravený auto (sk. N - produkční vůz vzniklý zpevněním sériového, žádný speciál) je potom mnohem bezpečnější, než jiný silniční běžně prodávaný auto, který pouze prošlo tebou citovanými testy v rámci směrnic EHK. Sám vidíš, že mnoho těch směrnic už je poněkud zastaralých a nemusí přesně odpovídat dnešním požadavkům. A že rezervy jsou ještě značné dokazují ty produkční sportovní deriváty. Chápeš? Bavit se o biomechanice a možnostech zátěže lidského organismu je daleko za hranicemi mých znalostí. Pokud ale můžu srovnat ránu s eNkovým autem a s jeho sériovou podobou, je tu zkrátka podstatný rozdíl (a přitom rozdíl v ceně není až tak drastický.)
neregistrovaný "shi"
12. 4. 2005 20:56
Re: Re:
Otázka je kolik lidí je ochotno nastupovat oknem, mít namísto zadních sedadel rám a jezdit v přilbě.

V závodním voze jsem v živitě neseděl, ale parkovat auto v přilbě a být při tom držen n bodovými bezpečnostními pásy musí být fakt zážitek. Já podle zrcátek parkovat neumím, já se kroutím jako žížala a dívám se hlavou dozadu ...

Míra snížení komfortu, kterou poskytuje závodní úprava, je do běžného provozu dost obtížně přijatelná, nemyslíš ...

Přiznám se že rozdíl mezi WRC a N mi naprosto uniká, takže možná jsem mimo ...
neregistrovaný "IT"
12. 4. 2005 22:16
Bez nadpisu
magic: přece píši, že jsou směrnice ES/EHS jako náhrada za EHK-OSN, ale ty se rychleji psaly...normy se stále vyvýjejí, vznikají nové, např. se chystá norma pro posuzování, jak je ohrožena krční páteř řidiče-spolujezdce, pokud auto stojí a někdo to lehce nedobrzdí a zezadu narazí(testuje na ekvivalent V=29 km/h).

Srovnávat se závodními speciály dost dobře nejde. U WRC je uvnitř prostorový rám proti deformaci, aby byl prostor pro přežití, ale def. zóna je např. vpředu stejná, no téměř. Cena je také někde jinde v milionech(15 a víc), seč to není jen tím rámem.

To máš jako s keramickými kotouči na Porsche. Připlatíš asi 250 tis a máš je.

Dokonce by někdo mohl namítat (a já budu horlivě souhlasit), že důležitější je předejít nehodě, takže u auta aktivní bezpečnost. Ale co silnice, značení,výcvik řidičů, autoškola za úplatek...?
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "Mitsi"
13. 4. 2005 08:32
Re: Re:
"...přece píši, že jsou směrnice ES/EHS jako náhrada za EHK-OSN, ale ty se rychleji psaly...normy se stále vyvýjejí, vznikají nové..."

- Jen pro upřesnění (otázka "o slepici a vejci"): Nejprve tu byly, jsou a pokud vím ještě dlouho budou NAPŘED normy EHK OSN, z nichž některé a se zpožděním přejímá EU v podobě svých (na rozdíl od EHK) závazných směrnic. Proto směrnice ES vždy zaostávají za normami EHK, resp. jsou vždy měkčí, ale zato hned závazné (na rozdíl od norem EHK).

- Směrnice ES jsou náhradou za normy EHK OSN pouze v tom smyslu, že ČR je již členem EU, tudíž se musí řídit především závaznými (měkčími) směrnicemi ES. To však v žádném případě neznamená, že by normy ES nahrazovaly normy EHK v pravém smyslu slova "náhrada"! Obé totiž stojí vedle sebe, do značné míry nezávisle.
neregistrovaný "IT"
13. 4. 2005 15:05
Bez nadpisu
Nebo také některé směrnice FMVSS (USA) daly impuls v vypracování směrnic EHK. A můžeme slovíčkařit ještě víc, mně je to jedno, nicméně otázka zněla, jestli bariérové tkoušky vypovídají nebo nevypovídají o pasív. bezpečnosti. Pokud nevypovídají, pak nechápu, proč se dělají.Skrz reklamu sotva, ta se dá pořídit levněji a bez rizika, že se něco odhalí. Čímž je pro mne toto téma def. uzavřeno. Dnes dopoledne pršelo, 50% náklaďáků nesvítilo, osobní tak 20%. Také jsem stál několikrát v obci kde uzavírka a když jsem viděl, že asi každý 3. řidič nepřipoután, spolujezdci téměř všichni, vzadu úplně všichni, pak řešit nějaké normy a pas. bezpečnost je irelevantní. Je to jejich problém.
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "Mitsi"
13. 4. 2005 16:02
Re: Re:
"...každý 3. řidič nepřipoután, spolujezdci téměř všichni, vzadu úplně všichni, pak řešit nějaké normy a pas. bezpečnost je irelevantní. Je to jejich problém...

- Svatá pravda, svatá pravda!

"...Nebo také některé směrnice FMVSS (USA) daly impuls v vypracování směrnic EHK..."

- USA jsou členy EHK OSN a technické předpisy pro konstrukci silničních kolových vozidel se rodí na půdě WP29 (pracovní skupina pro ...) EHK OSN, tj. za účasti všech zainteresovaných členských zemí EHK (celkem jich dnes má EHK, tuším 56!).
neregistrovaný "magic1"
15. 4. 2005 14:33
Re: Re:
No, konečně jsi na to kápnul, o čem tu celou dobu - asi nesrozumitelně - mluvím! O tom, že auta mají nějakou úroveň bezpečnosti, která jde ještě podstatně zlepšit (i bez antigravitace). ALE ZAJÍMÁ TO NĚKOHO? OCENÍ TO NĚKDO?

Proto jsem psal ty body (....a) ochoty cestujících vzdát se určité míry komfortu ve prospěch pasivní (nakonec i aktivní) bezpečnosti (viz. procento už nyní se nepřipoutávajících lidí....bla, bla bla....atd.)
neregistrovaný "IT"
15. 4. 2005 19:19
Bez nadpisu
magic: vše je kompromis, takže nakolik jsou lidé ještě ochotni zaplatit za to, aby bylo auto bezpečnější, nejenom pasivní,ale i aktivní (např. stand. ESP), jenže se dostaneme na cenové limity.Také cenová konkur. mezi výrobci. U té pasívní, existuje graf, kde je přibližný práh přežití a pokud by se mělo testovat např. ve 100 km/h, tak bude def. dráha(=def. zóna vpředu, propružení pásů + vaky) příliš dlouhá, zejména ten předek auta(co na to design, celková délka vozu, hmotnost), aby se pohltila Ek a zpomalení bylo pod hranicí nutné k přežití. Pininfarinna měl v Paříži studii auta krašího než jsou z Kolína, uvnitř "kolébka" pro 2 lidi, která je pohyblivá vůči základní konstr, splňuje bohatě vše, ale co aplikace pro všechny vozy? Je to otázka peněz, co si budeme nalhávat+praktičnosti a reálnosti řešení... Já bych dramatickou a skokovou změnu nečekal. Bude postupná evoluce? Asi jo. Vždyť vidíš ten křik kolem ceny aut z Kolína a to většina bude jezdit v záp.velkoměstech. Že se bezpečnost zlepšuje je zřejmé. Byla nějaká statistika, kolik lidí zahynulo v nových a starých autech, stará hodně vedla. Snad loni byl odhad za rok 2003, že v ČR zahynulo asi 300 řidičů a spolujezdců, kteří nebyli připoutáni a možná by přežili. 300 lidí bylo kolik? každý 4- tý z těch, co celkově zahynuli vč. chodců, cyklistů, atd...Je to složité. Ale je fajn, že se něco dělá.
Rozbalit vlákno
0