V kombinaci s dobrýma zimníma gumama nemají tyto technické vymoženosti chybu.Začátek zimy mě zastihnul ještě na letních gumách a nebylo to zdaleka tak znát,ale po přezutí jsem zíral co to všechno umí.Je to moje první zima s novým autem a jsem velice mile překvapen.
V tomhle ma podle myho nazoru pravdu Magic - integrace nespasej spatnou strojarinu... Auto s dobrym podvozkem bez stabilizace a protiprokluzu bude vzdycky lepsi nez auto s prumernym podvozkem se stabilizaci a protiprokluzem...
Zel bohu pro vyrobce sou levnejsi integrace nez napr. dvojitej lichobeznik... :x A pak lidi masirujou reklamou na ty integrace a lidi jim to zerou. >😒]
Zel bohu pro vyrobce sou levnejsi integrace nez napr. dvojitej lichobeznik... :x A pak lidi masirujou reklamou na ty integrace a lidi jim to zerou. >😒]
V tomhle ma podle myho nazoru pravdu Magic - integrace nespasej spatnou strojarinu... Auto s dobrym podvozkem bez stabilizace a protiprokluzu bude vzdycky lepsi nez auto s prumernym podvozkem se stabilizaci a protiprokluzem...
Zel bohu pro vyrobce sou levnejsi integrace nez napr. dvojitej lichobeznik... A pak lidi masirujou reklamou na ty integrace a lidi jim to zerou.
a aky mas na tieto systemy nazor, ak sa uplatnia na aute, ktore ma dobry podvozok?
Zel bohu pro vyrobce sou levnejsi integrace nez napr. dvojitej lichobeznik... A pak lidi masirujou reklamou na ty integrace a lidi jim to zerou.
a aky mas na tieto systemy nazor, ak sa uplatnia na aute, ktore ma dobry podvozok?
a aky mas na tieto systemy nazor, ak sa uplatnia na aute, ktore ma dobry podvozok?
Je fakt ze tuhle otazku sem cekal. 😄 Pokud pujde vypnout (respektive moznost nekoupit), proc ne, at je to kazdeho volba... Nicmene si stejne myslim, ze v takovym aute ten system bude odvadet 10% toho co v aute se spatnym/prumernym podvozkem...
P.S. A ruku na srdce - proti kanalum to stejne nepomuze... 😜
Je fakt ze tuhle otazku sem cekal. 😄 Pokud pujde vypnout (respektive moznost nekoupit), proc ne, at je to kazdeho volba... Nicmene si stejne myslim, ze v takovym aute ten system bude odvadet 10% toho co v aute se spatnym/prumernym podvozkem...
P.S. A ruku na srdce - proti kanalum to stejne nepomuze... 😜
Je fakt ze tuhle otazku sem cekal. Pokud pujde vypnout (respektive moznost nekoupit), proc ne, at je to kazdeho volba...
Nicmene si stejne myslim, ze v takovym aute ten system bude odvadet 10% toho co v aute se spatnym/prumernym podvozkem...
neviem ako by sa to dalo posudit.
kazdopadne, vypnut sa da vsetko. a ani to netreba robit cez poistky, staci odmontovat kablik z jedneho spinaca a cely system vyhodi error a sa vypne. takze v tom problem nevidim
akurat som sa vratil z tatier, z minulej soboty na nedelu tam napadlo asi 30cm snehu, takze bolo veselo.
jazdil som po snehu a rozmyslal som nad tym, ze naco by mi teraz boli 20prvkove napravy, ked pneumatika ma 10 percentnu prilnavost, v porovnani pri jazde na suchu. (jedine co ma napadlo su situacie, ked sa strieda mekke podlozie s tvrdym, resp s ladom a koleso poskakuje)
Inak mam v aute vela skratiek, a jazdilo sa mi naozaj paradne a bezproblemovo.
No a ti, ktorym vadi, ze sa auto s ABS neda postavit na predok - da sa to, len treba mat to "spravne" auto >😁 resp spravne namontovanu rucnu brzdu - na predne kolesa...
P.S. A ruku na srdce - proti kanalum to stejne nepomuze...
to jo, kanal to je svina 😊
Nicmene si stejne myslim, ze v takovym aute ten system bude odvadet 10% toho co v aute se spatnym/prumernym podvozkem...
neviem ako by sa to dalo posudit.
kazdopadne, vypnut sa da vsetko. a ani to netreba robit cez poistky, staci odmontovat kablik z jedneho spinaca a cely system vyhodi error a sa vypne. takze v tom problem nevidim
akurat som sa vratil z tatier, z minulej soboty na nedelu tam napadlo asi 30cm snehu, takze bolo veselo.
jazdil som po snehu a rozmyslal som nad tym, ze naco by mi teraz boli 20prvkove napravy, ked pneumatika ma 10 percentnu prilnavost, v porovnani pri jazde na suchu. (jedine co ma napadlo su situacie, ked sa strieda mekke podlozie s tvrdym, resp s ladom a koleso poskakuje)
Inak mam v aute vela skratiek, a jazdilo sa mi naozaj paradne a bezproblemovo.
No a ti, ktorym vadi, ze sa auto s ABS neda postavit na predok - da sa to, len treba mat to "spravne" auto >😁 resp spravne namontovanu rucnu brzdu - na predne kolesa...
P.S. A ruku na srdce - proti kanalum to stejne nepomuze...
to jo, kanal to je svina 😊
matuS: ja v aute skoro zadne zkratky nemam, a jezdim tam kde ostatni hazi lopatou a basli retezy. A to diky ciste hydromechanickemu reseni bez nejakych dratu. Ale souhlasim s tebou, ze dobry gumy pro bezneho ridice jsou dulezitejsi nez jake je zaveseni napravy.
matuS: Přesně tímhle "pocitem trpí" ti, kdož oněm systémům věří. Připomíná mi to včerejší večer, kdy jsem čekal, zda se na poslední volné místo na sněhem totálně zasypaném parkovišti dokáže prohrabat můj soused z paneláku s novou Oct.02 na zimních gumách a se všemi třípísmenkovými "vyfikundacemi". Nedostal, třebaže měl zimní gumy, jelikož ho nenapadlo alespoň něco z toho vypnout (kvůli tomu mu dokonce několikrát chcípl motor). Já bez oněch "vyfikundací" úplně v pohodě: on byl docela nasraný, jelikož musel jet hledat místo hódně daleko... >😁
Mitsi: to co jsi popsal ale neni chyba ruznych elektronickych "ficur". To je chyba souseda za volantem a toho, ze je matlak. V tomhle pripade bych zase tak razantni nebyl. U tohoto typu lidi si dokazu predstavit, ze je tyhle vyfikundace muzou zase jindy vytahnout z bryndy. Nejhorsi je ten typ, co si mysli, ze alespon tri elektronicke blbiny v aute jim davaji kridla a prestava pro ne platit fyzika. To ale asi nebude pripad toho souseda....
Konštruktéri v automobilkách sú asi tupci keď vymyšľajú nejké ABS, ESP, ABG atď. a chcú len ťahať z ľudí peniaze....
Ja si osobne na rozdiel od niekoho myslím že každá z tých vecí je potrebná a rozhodne výhodnejšia investícia ako pekné elektróny alebo nejaké kvázi pekné krídlo na zadnej kapote. Žiadna z elektronických pomôcok neslúži primárne na to aby niekto mohol jazdiť o 50 km/h rýchlejšie npr. s ESP ako bez neho. Slúži na zvládnutie kritických situácií do akých sa človek dostane možno raz za rok možno nikdy. Tiež mám ESP a nejazdím ako utrhnutý vagón. Je veľa vecí na ktoré nemám a nepovažujem ich za zbytočné. Priznám že by som to rád v npr. v aute mál ale nemôžem si to dovoliť. Netvrdím preto že to je zbytočné, že to čo za niekoho robí elektronika spravím sám lepšie a kto to má je namyslený blbec.
Ja si osobne na rozdiel od niekoho myslím že každá z tých vecí je potrebná a rozhodne výhodnejšia investícia ako pekné elektróny alebo nejaké kvázi pekné krídlo na zadnej kapote. Žiadna z elektronických pomôcok neslúži primárne na to aby niekto mohol jazdiť o 50 km/h rýchlejšie npr. s ESP ako bez neho. Slúži na zvládnutie kritických situácií do akých sa človek dostane možno raz za rok možno nikdy. Tiež mám ESP a nejazdím ako utrhnutý vagón. Je veľa vecí na ktoré nemám a nepovažujem ich za zbytočné. Priznám že by som to rád v npr. v aute mál ale nemôžem si to dovoliť. Netvrdím preto že to je zbytočné, že to čo za niekoho robí elektronika spravím sám lepšie a kto to má je namyslený blbec.
Myslim ze to nikdo nesrovnava s kridlem, nebo litakama...
Ale kdyby si mel moznost pri koupi vozu se rozhodnout mezi ESP a pohonem 4 x 4, co by si volil? Je to samozrejme hypoteticka otazka...
Ja se hlavne kroutim nad nazorama typu "do vybavy povinne"...
Je to preci kazdyho volba. A kazdymu vyhovuje neco jinyho...
Ale kdyby si mel moznost pri koupi vozu se rozhodnout mezi ESP a pohonem 4 x 4, co by si volil? Je to samozrejme hypoteticka otazka...
Ja se hlavne kroutim nad nazorama typu "do vybavy povinne"...
Je to preci kazdyho volba. A kazdymu vyhovuje neco jinyho...
keby islo o volbu medzi 4x4 a ESP, tak je to jasne 4x4, ale ako si napisal, to je ciste teoreticke, pretoze ESP mas za pomerne zanedbatelny priplatok, kdezto 4x4 uz je niekde inde. bohuzial.
Jo, jenže "neplnohodnotný", tj. haldexový systém pohonu 4x4 se bohužel bez ESP neobejde, neboť by se s tím jinak nedalo na kluzkém povrchu bezpečně jezdit.
Ovšem zákazník je nadmíru spokojen, jelikož tam má jak 4x4, tak ESP, byť vůbec netuší, že opravdová čtyřkolka je o něčem úplně jiném...
A výrobce je rovněž spokojen, neboť udal a dostal slušně zaplaceno za dva systémy, aniž by se musel příliš namáhat s výrobou a odladěním pořádného systému pohonu 4x4, za který by mu zřejmě (hlavně ne bez ESP) ani nikdo nezaplatil...
Ovšem zákazník je nadmíru spokojen, jelikož tam má jak 4x4, tak ESP, byť vůbec netuší, že opravdová čtyřkolka je o něčem úplně jiném...
A výrobce je rovněž spokojen, neboť udal a dostal slušně zaplaceno za dva systémy, aniž by se musel příliš namáhat s výrobou a odladěním pořádného systému pohonu 4x4, za který by mu zřejmě (hlavně ne bez ESP) ani nikdo nezaplatil...
Nemůžu s tebou souhlasit,protože můžeš mít sebelepší auto a potřebuješ na mokru nebo sněhu řešit krizovou situaci,hamtneš na brzdu a jedeš jako na saních..Pokud máš ABS,ESP tak auto někam nasměruješ a technika udělá spoustu práce za tebe.Samozřejmě fyzikální zákony fungují a v určité situaci ti nepomůže nic.
Už se to tu snad 100x probíralo - stačí nalistovat v archivu. Proto nechápu, proč otevírat úplně nový thread. Navíc silně pochybuji, že lze něco dodat k tomu, co bylo obsaženo v předchozích debatách.
michal67: pokud to pises takhle jednoznacne a vyhrocene tak to neni pravda. To je jen dusledek vymyvani marketingovyma zvastama automobilek. Ono udelat elektroniku je levnejsi, nez udelat poradny podvozek. A navic je tam vice pridane hodnoty a da se to prodat s vetsim ziskem nez tam kde je material. Ridil jsem dlohodobeji auto s DSTC (Volvo). A kdyz to porovnam s tim jak se chova soucasny rodinny vuz (Subaru) bez VDC (Subaru verze ESP) tak to je o tridu jinde...... A to je to co chtel rici magic a jini.
A kdyz to porovnam s tim jak se chova soucasny rodinny vuz (Subaru) bez VDC (Subaru verze ESP) tak to je o tridu jinde...... A to je to co chtel rici magic a jini.
lenze ten rozdiel nemusi byt v podvozku, ten rozdiel sa vola awd
lenze ten rozdiel nemusi byt v podvozku, ten rozdiel sa vola awd
matuS: ale ono to o tom je. U Subaru ktere mam je AWD mechanicka (hydromechanicka) zalezitost. jinymi slovy vice presne strojariny bez elektorniky. A je to samozrejme drazsi reseni jak na provoz tak na vyrobu.
nesoudnost co se tyka elektroniky muze jit az tak daleko, jak jsem se docetl v nejakem clanku (a myslim ze to bylo dokonce zde na tomto serveru) ze elektronicky stabilizacni system elektronicky uzavira differencialy......a tim mysleli to, ze pribrzduje jednotliva kola....timu rikam marketingove vymyvani mozku
nesoudnost co se tyka elektroniky muze jit az tak daleko, jak jsem se docetl v nejakem clanku (a myslim ze to bylo dokonce zde na tomto serveru) ze elektronicky stabilizacni system elektronicky uzavira differencialy......a tim mysleli to, ze pribrzduje jednotliva kola....timu rikam marketingove vymyvani mozku
to poclemud😒br />
v ziadnom pripade nespochybujem dolezitost kvality podvozku, ale myslim, ze sebelepsi podvozok ked k nemu pridas ESP, tak v kritickych situaciach u zleho vodica s nevhodnou reakciou je este lepsi a moze ho zachranit. nie?
to mitsi:
nik po tebe nechce, aby si to cital a uz vobec nie aby si reagoval. je to dobrovolne
v ziadnom pripade nespochybujem dolezitost kvality podvozku, ale myslim, ze sebelepsi podvozok ked k nemu pridas ESP, tak v kritickych situaciach u zleho vodica s nevhodnou reakciou je este lepsi a moze ho zachranit. nie?
to mitsi:
nik po tebe nechce, aby si to cital a uz vobec nie aby si reagoval. je to dobrovolne
omik: souhlas, pokud to stavis takhle tak se proti tomu neda nic rict.
Je to asi naivni, ale podle meho nazoru by clovek mel absolovovat autoksolu na aute bez elektonickych pomucek ajko je ESP.
Je to asi naivni, ale podle meho nazoru by clovek mel absolovovat autoksolu na aute bez elektonickych pomucek ajko je ESP.
no povedal by som, ze to vobec nie je naivne. Autoskolu by som osobne navrhoval, ze by mal kazdy absolvovat na aute, ktore ma len minimum pomocok. Potom by sa nestavalo, ze moze z autoskoly vyjst clovek, ktory ma v reale problem zvladat zakladne ovladanie auta, sustredi tak svoju pozornost na tieto zakladne ukony a nevenuje pozornost premavke.
Ale na druhej strane kolko ludi v autoskole sa dostane do situacie, ze potrebuje ESP?? Ja som mal to stastie, ze instruktor v autoskole bol vtipny a rozumny clovek a ked videl, ze to ide, tak nevahal a z nicoho nic v zakrute kde nik a nic nebolo zatiahol rucnu (na snehu), takze sme sa aj bavili... ESP som zatial nikdy bohuzial nemal moznost vyskusat, takze osobne to neviem posudit, aj preto ma zaujima, co si o tom kto mysli...
Ale na druhej strane kolko ludi v autoskole sa dostane do situacie, ze potrebuje ESP?? Ja som mal to stastie, ze instruktor v autoskole bol vtipny a rozumny clovek a ked videl, ze to ide, tak nevahal a z nicoho nic v zakrute kde nik a nic nebolo zatiahol rucnu (na snehu), takze sme sa aj bavili... ESP som zatial nikdy bohuzial nemal moznost vyskusat, takze osobne to neviem posudit, aj preto ma zaujima, co si o tom kto mysli...
Hm,pokud někdo pozná rozdíl v jízdních vlastnostech,má-li auto klasickou McPherson a dvojitý lichoběžník, tak je Bůh. Jízdní vlastnosti ovlivňuje trochu víc věcí,než jenom konstrukce nápravy. Takže by se muselo vzít identické auto s různými nápravami(jinak vše stejné od hmotnosti,rozložení na nápravy,ráfky,pneu,tlaky,char.pružin,tlu… atd...) a srovnat.Což je nereálné. To si simuluje výrobce při vývoji.Jinak je to nekvalifikovaná tipovačka,co by bylo "kdyby".
Hm,pokud někdo pozná rozdíl v jízdních vlastnostech,má-li auto klasickou McPherson a dvojitý lichoběžník, tak je Bůh. Jízdní vlastnosti ovlivňuje trochu víc věcí,než jenom konstrukce nápravy.
Neboj, to je mi jasny. Ostatne to je videt i na Passatu, ten ma taky lichobeznik a je mu to k prdu... Taky sem psal "napr."
Beru to za svoji chybu, mel jsem pro lepsi pochopeni napsat treba transaxle se samosvorem, nebo 3 diff. ctyrkolku. Slo jen o to, ze dobra konstrukce a vyladeni toho podvozku neco stoji...
Jenze pak prave nastoupi PR masirka a oblbovacka s ESP, EBD, haldexama a tak. A pak sou lidi schopny rict, ze jejich Octavia je lepsi nez Impreza, protoze ma stabilizacni system... >😒]
Osobne povazuju atmosferickou dvoulitrovou (118kW) Imprezu v cene od 650t za suprovou cenu. A neni to zadnej zebrak...
Neboj, to je mi jasny. Ostatne to je videt i na Passatu, ten ma taky lichobeznik a je mu to k prdu... Taky sem psal "napr."
Beru to za svoji chybu, mel jsem pro lepsi pochopeni napsat treba transaxle se samosvorem, nebo 3 diff. ctyrkolku. Slo jen o to, ze dobra konstrukce a vyladeni toho podvozku neco stoji...
Jenze pak prave nastoupi PR masirka a oblbovacka s ESP, EBD, haldexama a tak. A pak sou lidi schopny rict, ze jejich Octavia je lepsi nez Impreza, protoze ma stabilizacni system... >😒]
Osobne povazuju atmosferickou dvoulitrovou (118kW) Imprezu v cene od 650t za suprovou cenu. A neni to zadnej zebrak...
len keby nebola Impreza tak neskutocne skarede auto...bratranec ma WRX STi ako inak modre so zlatymi kolesami a stale tomu neviem prijst na chut, minule bola pri nom zaparkovana vytunena S120 v rovnakych farbach a este s vacsim kridlom a velky rozdiel na prvy pohlad to teda nebol >😁 a este sa nikomu nechce priznat kolko mu to zozerie, ale kedze chodi tankovat kazdy druhy vecer ked s tym ide z roboty, tak to asi nebude najmenej...ale hlavne ze beha zasadne v modrej bunde a v modrej siltovke SUBARU a lieta 140 po meste...
a narazka na Octavie - kedze jedna mi teraz parkuje na dvore, musim sa jej zastat. aj bez ESP je to velmi stabilne auto a neviem ci na bezne jazdenie treba este nieco viac, hranicne situacie prilis nevyhladavam a rallye nejazdim... ale samozrejme ESP moze byt v urcitych situaciach dobry pomocnik...
a narazka na Octavie - kedze jedna mi teraz parkuje na dvore, musim sa jej zastat. aj bez ESP je to velmi stabilne auto a neviem ci na bezne jazdenie treba este nieco viac, hranicne situacie prilis nevyhladavam a rallye nejazdim... ale samozrejme ESP moze byt v urcitych situaciach dobry pomocnik...
Neber to prosim na tu Octavii osobne. Jinak co se vzhledu tyka, tak to je asi vzdycky dost subjektivni. me se nelibila Impreza okolo MY2000 s tema zakulacenyma svetlama. Jinak MY06 se mi libi dost... A resit spotrebu u STI mi prijde uchylny. Takovy auto si prece nekupujes na to, aby bralo 6l/100km... :-!
Ten kdo lita 140 po meste je *** bez ohledu na to cim jezdi... 😢
Ten kdo lita 140 po meste je *** bez ohledu na to cim jezdi... 😢
Auto s dobrym podvozkem bez stabilizace a protiprokluzu bude vzdycky lepsi nez auto s prumernym podvozkem se stabilizaci a protiprokluzem...
s tím nelze než souhlasit, ale auto s průměrným podvozkem se stabilizací bude vždycky lepší než auto s průměrným podvozkem bez stabilizace stejně jako auto s dobrým podvozkem se stabilizací bude lepší než dobré auto bez...
u těchto systémů jde hlavně o bezpečnost a tu objektivně dané systémy zvyšují, a o tom to celý je...
samozřejmě elektronika není samospásná a fyzikální zákony neobejde a člověk za volantem by s nima podle mě měl jezdit jako by tam nebyly, prostě nepřeceňovat sebe ani auto a elektroniku nechat zasahovat jenom v kritických situacích...
s tím nelze než souhlasit, ale auto s průměrným podvozkem se stabilizací bude vždycky lepší než auto s průměrným podvozkem bez stabilizace stejně jako auto s dobrým podvozkem se stabilizací bude lepší než dobré auto bez...
u těchto systémů jde hlavně o bezpečnost a tu objektivně dané systémy zvyšují, a o tom to celý je...
samozřejmě elektronika není samospásná a fyzikální zákony neobejde a člověk za volantem by s nima podle mě měl jezdit jako by tam nebyly, prostě nepřeceňovat sebe ani auto a elektroniku nechat zasahovat jenom v kritických situacích...
Je elektronika zachranujuca kriticke situacie v aute zbytocna?
Pokud je takto postavená otázka, tak se snad ani jinak nedá odpovědět !!!
Ale pokud umím jezdit a jezdím podle vyhlášky a citu tak nikdy elektoniku potřebovat nebudu, i když v autě bude.
Pokud budu jezdit tak že se budu na elektoniku spoléhat ,tak to mám na krchov hodně blízko !!! A že takhle jězdí hodně řidičů o tom si tady povídat nemusíme?!?!?! :roll:
Pokud je takto postavená otázka, tak se snad ani jinak nedá odpovědět !!!
Ale pokud umím jezdit a jezdím podle vyhlášky a citu tak nikdy elektoniku potřebovat nebudu, i když v autě bude.
Pokud budu jezdit tak že se budu na elektoniku spoléhat ,tak to mám na krchov hodně blízko !!! A že takhle jězdí hodně řidičů o tom si tady povídat nemusíme?!?!?! :roll:
V tomhle určitě nemáš pravdu protože kdykoliv ti někdo nemusí dát přednost v jízdě,do cesty ti vběhne děcko atd. a máš hned krizovku ať jedeš sebeopatrněji.Potom přichází na řadu prudké brždění a ABS,ESP.
Ja neříkám že je nanic ale říkám že jsem ji nikdy nepoužil !!
A v dnešní době elektroniky určitě není problém toto zabezpečení montovat do všech vozu !! ( POVINNĚ )
Ale co je Ti platné ABS ESP atd. když tě někdo stejně nabere zezadu ?
Proto až to bude povinné u všech vozů tak teprve tehdy bude pro všechny situace na cestě stejná .
Ale volům se na cestě s jakoukoliv elektronikou nikdy nevyhneš! :roll:
A v dnešní době elektroniky určitě není problém toto zabezpečení montovat do všech vozu !! ( POVINNĚ )
Ale co je Ti platné ABS ESP atd. když tě někdo stejně nabere zezadu ?
Proto až to bude povinné u všech vozů tak teprve tehdy bude pro všechny situace na cestě stejná .
Ale volům se na cestě s jakoukoliv elektronikou nikdy nevyhneš! :roll:
to lada1:
to si prave nemyslim. Pretoze su veci, ktore naozaj predvidat nemozes. Mozes dodrziavat vsetky rychlostne limity, mozes davat pozor na vsetko co sa deje okolo teba a aj napriek tomu sa mozes dostat do kritickej situacie, ked budes okrem toho vsetkeho este v okamziku reagovat na prekazku v ceste a do toho riesit este aj odstrelujuci zadok..... je malo vodicov, ktori toto zvladnu bez ujmy a elektronika im podla mna moze pomoct.
prikla😜 ides v noci, dlha tiahla zakruta, naokolo stromy, spomalis, ides nie 90, ale 60, do zakruty vidis, ale kuzel svetla ti ide von zo zakruty (dajme tomu, ze je pravotociva) a na okraji cesty stoji srnka alebo cokolvek ien a toto mile zvieratko sa rozhodne, ze v momente, ked si od neho pomerne blizko prejde cez cestu. Ty okrem toho ze skocis na brzdu, tak este strhnes volant. V tom momente sa hypoteticky zacnes smykat, stracas kontrolu nad autom a aj ked ides pomaly a uz v podstate zastavujes, tak v protismere sa vyruti kamion.... Kedze si v smyku, tak uz toho spravis len velmi, velmi malo.....
Ak sa ti toto nemoze stat, pretoze by si v danom momente nesiel 60, ale iba 30, tak klobuk dole, si naozaj velmi opatrny vodic, ale uprimne, moc tomu neverim, zatial som nestretol nikoho co by takto isiel ak nie je viditelnost 5 metrov.
iny prikla😜 ides 60, uzka cesta cez stromovu alej. Na strome v korune je dieta, ktore sa rozhodlo, ze je to idealne miesto na hranie a spadne z toho stromu rovno pred teba. Vyhybaci manever, smyk, naraz do stromu.... Alebo aj toto dokazes predvidat a cez tu alej pojdes 30??
to si prave nemyslim. Pretoze su veci, ktore naozaj predvidat nemozes. Mozes dodrziavat vsetky rychlostne limity, mozes davat pozor na vsetko co sa deje okolo teba a aj napriek tomu sa mozes dostat do kritickej situacie, ked budes okrem toho vsetkeho este v okamziku reagovat na prekazku v ceste a do toho riesit este aj odstrelujuci zadok..... je malo vodicov, ktori toto zvladnu bez ujmy a elektronika im podla mna moze pomoct.
prikla😜 ides v noci, dlha tiahla zakruta, naokolo stromy, spomalis, ides nie 90, ale 60, do zakruty vidis, ale kuzel svetla ti ide von zo zakruty (dajme tomu, ze je pravotociva) a na okraji cesty stoji srnka alebo cokolvek ien a toto mile zvieratko sa rozhodne, ze v momente, ked si od neho pomerne blizko prejde cez cestu. Ty okrem toho ze skocis na brzdu, tak este strhnes volant. V tom momente sa hypoteticky zacnes smykat, stracas kontrolu nad autom a aj ked ides pomaly a uz v podstate zastavujes, tak v protismere sa vyruti kamion.... Kedze si v smyku, tak uz toho spravis len velmi, velmi malo.....
Ak sa ti toto nemoze stat, pretoze by si v danom momente nesiel 60, ale iba 30, tak klobuk dole, si naozaj velmi opatrny vodic, ale uprimne, moc tomu neverim, zatial som nestretol nikoho co by takto isiel ak nie je viditelnost 5 metrov.
iny prikla😜 ides 60, uzka cesta cez stromovu alej. Na strome v korune je dieta, ktore sa rozhodlo, ze je to idealne miesto na hranie a spadne z toho stromu rovno pred teba. Vyhybaci manever, smyk, naraz do stromu.... Alebo aj toto dokazes predvidat a cez tu alej pojdes 30??
Octavia01 4x4: Při pokusu o rychlou jízdu v serpentýnách do kopce za situace, kdy to opravdu klouže, s aktivovaným ESP neumožňuje jet rychle, resp. využít "samočinně spínaného" pohonu 4x4 (tak proč se tím, sakra, vůbec holetbá?!), po deaktivaci ESP pro změnu zase vůbec nezatáčí, jelikož nemá mezinápravový diferenciál!
Jde o klasický případ marketingového vymývání mozku. Namísto např. montáže diferáku se zvýšenou svorností (pozor, teď nehovořím o ASR) majitel dostal - ne nedostal, on si musel koupit a rád zaplatil za - pseudopohon 4x4 nutně kombinovaný s ESP (bez ESP by to totiž bylo přímo vražedné) a je na 100% přesvědčen, jak prospěl své bezpečnosti a že je na tom ještě o hodně lépe, než většina ostatních, protože má 4x4. Jenže onen pseudo 4x4 s ESP je bezpečnější pouze tím, že mu na kluzké vozovce neumožňuje jet rychle, čili "nula od nuly pojde"...
Jde o klasický případ marketingového vymývání mozku. Namísto např. montáže diferáku se zvýšenou svorností (pozor, teď nehovořím o ASR) majitel dostal - ne nedostal, on si musel koupit a rád zaplatil za - pseudopohon 4x4 nutně kombinovaný s ESP (bez ESP by to totiž bylo přímo vražedné) a je na 100% přesvědčen, jak prospěl své bezpečnosti a že je na tom ještě o hodně lépe, než většina ostatních, protože má 4x4. Jenže onen pseudo 4x4 s ESP je bezpečnější pouze tím, že mu na kluzké vozovce neumožňuje jet rychle, čili "nula od nuly pojde"...
Mitsi má pravdu, probíralo se to tu důkladně a nemá smysl to furt řešit.
Koho to skutečně zajímá, nechť se mrkne třeba sem😒br />
[odkaz]
Koho to skutečně zajímá, nechť se mrkne třeba sem😒br />
[odkaz]
Je fakt, že tohle téma tu už bylo a docela se zvrhlo v souboj dvou naprosto nesmiřitelných táborů.
Když to vemu za sebe, tak najezdím tak 35-45 tis. km za rok a v autě nějaké ty "zkratky" mám, ESP jako takové ne. Snažím se jezdit přiměřeně situaci, tzn. i rychle, ale hlavně předvídat a jezdit tak, abych ty vymoženosti nemusel využít.
Situace, kdybych dostal nějaký "brutální" nečekaný smyk si vybavuji jen jednu (moje blbost, za Letenským tunelem v tom esíčku na kolejích, ale dopadlo to OK. Uff). Párkrát za rok se ozve ABS (třeba na ledu nebo když někdo nekouká kam má), ASR (na sněhu, pokud ho zapomenu vypnout), ty MSR, EDP nebo jak se jmenují v akci ani nepoznám a ani skoro nevím co to je. Prostě se snažím mezním situacím předcházet. Ale pokud by přišla, tak bych asi nemusel reagovat správně protože chybí každodenní trénink. A pak by mi asi elektronika spíš pomohla než uškodila. Asi..
Ale je to jen názor.
Když to vemu za sebe, tak najezdím tak 35-45 tis. km za rok a v autě nějaké ty "zkratky" mám, ESP jako takové ne. Snažím se jezdit přiměřeně situaci, tzn. i rychle, ale hlavně předvídat a jezdit tak, abych ty vymoženosti nemusel využít.
Situace, kdybych dostal nějaký "brutální" nečekaný smyk si vybavuji jen jednu (moje blbost, za Letenským tunelem v tom esíčku na kolejích, ale dopadlo to OK. Uff). Párkrát za rok se ozve ABS (třeba na ledu nebo když někdo nekouká kam má), ASR (na sněhu, pokud ho zapomenu vypnout), ty MSR, EDP nebo jak se jmenují v akci ani nepoznám a ani skoro nevím co to je. Prostě se snažím mezním situacím předcházet. Ale pokud by přišla, tak bych asi nemusel reagovat správně protože chybí každodenní trénink. A pak by mi asi elektronika spíš pomohla než uškodila. Asi..
Ale je to jen názor.
Měl jsem možnost jezdit s auty s abs i bez, s esp i bez. Bez abs to lépe brzdí na suchu a pokud si člověk trochu zvykne i na mokru. Vtip je v tom, že když jedete za někým kdo nemá abs na suchu a má jen trošku srovnatelné brzdy, tak je vysoká šance, že mu prohlédnete kufr - stalo se mně v začátcích - to bylo divení, že abs nezabralo. Nezabral ale pan řidič, který si myslel, že abs je lék na všechno. To samé s ESP - trotloidní řidiči si myslí, že s touhle technikou nemůžou dostat smyk. Opak je pak pravdou - když se to přežene tak hmotnost a fyzika Vás rychle dostanou přesně tam, kam nechcete.
A k tomu 4x4 bez mezinápravového diff. Mám Hyundai SF 2,7 s mezinápr. dif. Je to pohoda. Kolega na hyundai fóru popisuje teď aktuální zážitek z nedávné doby kdy Tucson s "připojitelným inteligentním systémem 4x4" v kopci "dojel" na to, že bylo chvílemi nasněženo a chvílemi normální asfalt, takže si systém nedovedl vybrat a Tucsonovi to spíše zkomplikovalo situaci, protože si řidič myslel, že má proti ostatním navrch. Kolega co to popisuje má H SF 2,4 s mezinápr. diff. a ten ho v pohodě přefrčel.
Tudíž z toho plyne, že když se slepě věří elektronice a dopředu se nenacvičí či neověří, co to dokáže, stane se ze sluhy blbý pán, kdy může jít o život.
Jo a pro mistry s elektronikou nadupanými auty - to, že umím jezdit hodně rychle po rovince, ještě neznamená, že umím i brzdit a řešit krizovky :?
A k tomu 4x4 bez mezinápravového diff. Mám Hyundai SF 2,7 s mezinápr. dif. Je to pohoda. Kolega na hyundai fóru popisuje teď aktuální zážitek z nedávné doby kdy Tucson s "připojitelným inteligentním systémem 4x4" v kopci "dojel" na to, že bylo chvílemi nasněženo a chvílemi normální asfalt, takže si systém nedovedl vybrat a Tucsonovi to spíše zkomplikovalo situaci, protože si řidič myslel, že má proti ostatním navrch. Kolega co to popisuje má H SF 2,4 s mezinápr. diff. a ten ho v pohodě přefrčel.
Tudíž z toho plyne, že když se slepě věří elektronice a dopředu se nenacvičí či neověří, co to dokáže, stane se ze sluhy blbý pán, kdy může jít o život.
Jo a pro mistry s elektronikou nadupanými auty - to, že umím jezdit hodně rychle po rovince, ještě neznamená, že umím i brzdit a řešit krizovky :?
to ozawa:
mas pravdu, vzdy je to o cloveku. chybu takmer nikdy nespravi stroj, ten robi to na co je naprogramovany, co zlyhava je ludsky faktor.
ja si len myslim, ze povedat, ze ta elektronika je tam uplne zbytocna (a teraz nevravim o nahrade medzinapravoveho diferencialu nejakou elektronickou hrackou, ale skor o esp a abs) je blbost, pretoze v krizovej situacii ta moze vytiahnut z pruseru. Priznajme si objektivne, ze drtiva vacsina ludi nema schopnosti zvladat krizovky, ti co tieto schopnosti maju tiez nie su stale 100% sustredeni na cestu...
V lietadle je tiez kopec elektorniky, ktorej ulohou je podporovat bezpecnost letu a nakoniec lietadla padaju...Elektronika sama nemoze zachranit, ale moze podporit... A to je podla mna jej ucel.
mas pravdu, vzdy je to o cloveku. chybu takmer nikdy nespravi stroj, ten robi to na co je naprogramovany, co zlyhava je ludsky faktor.
ja si len myslim, ze povedat, ze ta elektronika je tam uplne zbytocna (a teraz nevravim o nahrade medzinapravoveho diferencialu nejakou elektronickou hrackou, ale skor o esp a abs) je blbost, pretoze v krizovej situacii ta moze vytiahnut z pruseru. Priznajme si objektivne, ze drtiva vacsina ludi nema schopnosti zvladat krizovky, ti co tieto schopnosti maju tiez nie su stale 100% sustredeni na cestu...
V lietadle je tiez kopec elektorniky, ktorej ulohou je podporovat bezpecnost letu a nakoniec lietadla padaju...Elektronika sama nemoze zachranit, ale moze podporit... A to je podla mna jej ucel.
Naprostý souhlas. Jenže problémem současnosti je to, že si lidé myslí, že ta elektronika je všemocná a moc na ní spoléhají. A to by měli vtloukat už v autoškole.... Navíc vím, že je velmi naivní představa chtít po autoškolách školu smyku, krizové brždění a tak, když je jejich hlavním cílem naučit někoho jezdit rovně a umět řadit - ať se potom děje cokoliv.
no co sa tyka autoskol, tak oni maju situaciu strasne tazku, pretoze niektori ludia jednoducho podla mna nemaju schopnosti na to, aby vobec viedli auto, lenze ked si zoberies, tak bez vodicaku sa niekedy aj praca tazko hlada....
mna az tak boli, ked vidim, ze niekto dostal vodicak a ked si sadne do auta a soferuje, tak pri kazdom preradeni pozera na paku, ze co ma za rychlost a ako ma zaradit, pritom samozrejme druha ruka na volante trosicku klesne a vysledok je, ze pri kazdom radeni robi po ceste obluciky...vela ludi potrebuje dost casu, aby sa vyjazdili, aby ziskali aspon zakladne navyky, ktore by im podla mna mala dat autoskola. No a toto je napriklad cielova skupina, kde moze akakolvek elektronika pomoct, pretoze oni sice nechodia rychlo (vacsinou), ale rychlost nie je jedina podmienka vzniku krizovky...
len tak mimochodom, mam znameho, ktory si spravil v 18 vodicak, v zivote predtym nesedel za volantom, potom sa mu dostavalo pravidelne do ruk trosicku silnejsie auto, jazdil s tym po okreskach 120-140. teraz je 6 rokov po tom a este stale nevie poriadne cuvat 😊)....Ked si predstavim,ze s takymi ludmi sa stretavam na cestach denne.....ach jaj
mna az tak boli, ked vidim, ze niekto dostal vodicak a ked si sadne do auta a soferuje, tak pri kazdom preradeni pozera na paku, ze co ma za rychlost a ako ma zaradit, pritom samozrejme druha ruka na volante trosicku klesne a vysledok je, ze pri kazdom radeni robi po ceste obluciky...vela ludi potrebuje dost casu, aby sa vyjazdili, aby ziskali aspon zakladne navyky, ktore by im podla mna mala dat autoskola. No a toto je napriklad cielova skupina, kde moze akakolvek elektronika pomoct, pretoze oni sice nechodia rychlo (vacsinou), ale rychlost nie je jedina podmienka vzniku krizovky...
len tak mimochodom, mam znameho, ktory si spravil v 18 vodicak, v zivote predtym nesedel za volantom, potom sa mu dostavalo pravidelne do ruk trosicku silnejsie auto, jazdil s tym po okreskach 120-140. teraz je 6 rokov po tom a este stale nevie poriadne cuvat 😊)....Ked si predstavim,ze s takymi ludmi sa stretavam na cestach denne.....ach jaj
S tou šaltpákou máte pravdu. Když dělala drahá řidičák, že bude vozit malou do školky a tak, tak jsem to hned řešil tím, že jsem jí pořídil automat, aby na začátku právě nedělala to, co popisujete. Ale stejně, vím že auto je dnes skoro základní vybavení a lidé ho potřebují pomalu i na to, když si dou ráno koupit noviny, ale pořád je to 1,5 tuny oceli a teď nevím, která země to má, ale někde je přezkoušení po nějakých letech nebo řidičák na zkoužku.
Typická reakce mé drahé, když se dozvěděla, že bude mít auto s ABS, tak "to mi nikdy nedostanu smyk viď..." Tak jsem musel vysvětlovat, že omyl.... Třeba vůbec nepočítala s delší brzdnou dráhou. V autoškole jí vůbec neřekli o tom, že ABS je fajn, ale spíš je to pak o kontrole a vyhýbacím manévru....
Mám dost najeto a teď měsíčně už jenou tak 8-10 tisíc, ale pořád se mi stává a bojím se toho, že při brždění "ztuhnu" a nebudu myslet jak se vyhnout, ale modlit se abych dobrzdil...
Tohle by měli v autoškolách učit. To za ty životy stojí...
Typická reakce mé drahé, když se dozvěděla, že bude mít auto s ABS, tak "to mi nikdy nedostanu smyk viď..." Tak jsem musel vysvětlovat, že omyl.... Třeba vůbec nepočítala s delší brzdnou dráhou. V autoškole jí vůbec neřekli o tom, že ABS je fajn, ale spíš je to pak o kontrole a vyhýbacím manévru....
Mám dost najeto a teď měsíčně už jenou tak 8-10 tisíc, ale pořád se mi stává a bojím se toho, že při brždění "ztuhnu" a nebudu myslet jak se vyhnout, ale modlit se abych dobrzdil...
Tohle by měli v autoškolách učit. To za ty životy stojí...
ozawa: Autoskoly by mely probihat na autech bez jakychkoli elektornickych vychytavek a s manualnim razenim. A nejlepe tak aby pred tim nez dostanes ridicak jsi jezdil jak na suchu tak na mokru i na snehu. Je to podobne jako s pilotnimi prukazy. Drive za osklivych totalitnich casu se napriklad pilotni prukaz na vetron nedal ziskat rychle jako "rychlokvaska". Po roce 89, kdyz se diky komercnimu principu rozsiril model vyuky, kdy muzes ziskat pilotni prukaz behem jednoho leta aniz by clovek ziskal zkusenosti s tim, ze ho prepadne dest, bourka nebo se prudce zmeni vitr....a pocet urazu a smrtaku zacal sakra narustat 😢
Podobnou zkusenot jako tvuj kolega s Haldexem jsem prodelal na podobnem povrchu take s Volvem V70 AWD. Tancovalo to jak Madar cardas.
Podobnou zkusenot jako tvuj kolega s Haldexem jsem prodelal na podobnem povrchu take s Volvem V70 AWD. Tancovalo to jak Madar cardas.
absolutny suhlas. bohuzial, to by chcelo iniciativu zakonodarneho zboru debilov, co nie je mozne. a chcel by som vidiet tu vlnu odporu zo strany autoskol, keby sa niekto pokusil presadit takyto zakon....to by snad skoncilo revoluciou 😊)
ozawa: Autoskoly by mely probihat na autech bez jakychkoli elektornickych vychytavek a s manualnim razenim.
Urcite nie. Autoskola by sa mala robit na aute, ktore nema ziadnych el.pomocnikov a zaroven aj na aute, ktore tychto pomocnikov ma a ukazat zaciatocnikovi rozdiely.
a co sa tyka vyuky jazdy, da sa to hnad az ad absurdum - napr, celkom logicky by kazdy sofer mal skusit ist v premavke a zaparkovat s miniautom, potom s A8 Long, so 150k motorkou a potom s nakladakom s navesom...aby mal prehlad co sa deje na vozovke a aby sa dokazal vzit do situacie ostatnych vodicov...
ja si myslim, ze hlavne prilis teoretizujete. Pocet aut na cestach kazdy rok rastie, a pocet smrtelnych nehod klesa - v absolutnych cislach. Niezeby som bol spokojny s tym, ako je to na cestach, ale vobec to nieje az take zle, ako to vy tu prezentujete. Radsej sa venujte svojej jazde.
Urcite nie. Autoskola by sa mala robit na aute, ktore nema ziadnych el.pomocnikov a zaroven aj na aute, ktore tychto pomocnikov ma a ukazat zaciatocnikovi rozdiely.
a co sa tyka vyuky jazdy, da sa to hnad az ad absurdum - napr, celkom logicky by kazdy sofer mal skusit ist v premavke a zaparkovat s miniautom, potom s A8 Long, so 150k motorkou a potom s nakladakom s navesom...aby mal prehlad co sa deje na vozovke a aby sa dokazal vzit do situacie ostatnych vodicov...
ja si myslim, ze hlavne prilis teoretizujete. Pocet aut na cestach kazdy rok rastie, a pocet smrtelnych nehod klesa - v absolutnych cislach. Niezeby som bol spokojny s tym, ako je to na cestach, ale vobec to nieje az take zle, ako to vy tu prezentujete. Radsej sa venujte svojej jazde.
matuS: a je to proto, ze jsou lepsi ridici a nebo proto, ze je v prumeru vice lepsich a bezpecnejsich aut.
je to urcite vdaka autam. a tym je ciastocne zodpovedana aj kvizova otazka...
jasně, že je to spíše teoretizování, protože řidičák chce logicky každý - a pokud splňuje pár základních předpokladů, tak ho dostane - byznys jako většina věcí okolo nás, má to ale jedno velké ale.... Lidi si po absolvování autoškoly neodnesou základní návyky nebo alespoň principy pro zvládání krizových situací. Pak tu máme spousta "vytuněných" magorů se sotva oschlým řidičákem, kteří si to zhusta řinou 150 a ejhle. Počet mrtvých jistě klesá - to je dobře, ale škoda každého života. Dobrý výcvik v autoškolách by stál za další, byť jen jeden život. Jo a i když mi je 36 a něco naježděno mám, tak jsem se ptal v našem drahém okresním městě na pokračovací výcvik - co by mi asi tak mohli nabídnout - výsledek u 8 autoškol, krom toho, že na mne někteří koukali jak na půlcoulovou trubku byl, že mi pár maníků nabídlo pár hodin ježdění po městě - žádné školy smyku na fólii - ta je drahá a "nevyplatí se". Ani teď v zimě nikdo neuspořádá "jízdu na ledu". A pak vidím jak při první plískaniciˇauta lítají ze strany na stranu a borci v A8 v koloně před sebou musím říct, aby vypnul ESP a tím ASR, protože nebyl schopný se rozjet a při šířce jeho miláčka bylo o ústa ho předjet. A jistě sami znáte dost příkladů.
Zatím mělo nejpozitivnější vliv zavedení bezpečnostních pásů. Takový propad usmrcených jako nastal v 70. letech, kdy byly pásy zavedeny, se už neopakoval s žádným dalším zařízením či nařízením. Současný relativní pokles (počet usmrcených ku intenzitě dopravy) je způsoben jistě bytelnější kostrukcí aut od doby, kdy se výsledky crash testů dostaly mezi společenská temáta. Vliv ESP/EBD/EDS/bla/bla/bla bych moc nepřeceňoval.
Pucmelou😜 "Autoskoly by mely probihat na autech bez jakychkoli elektornickych vychytavek a s manualnim razenim."
Pucmeloud, vy ste mali sancu vyskusat si zasah elektroniky v autoskole?
Ja som robil autoskolu na aute, kde vrchol elektroniky predstavovala nahrada karburatora riadiacou jednotkou, ale ked si na to teraz spominam, tak som vtedy jazdil takym sposobom, ze aj keby tam ABS/ESP bolo, k slovu by sa nedostalo. Navyse by omnoho skor zasiahol instruktor, ktory by mi riadne vynadal. Musim sa pochvalit, ze som mal v autoskole to "stastie", ze som na vlastnej kozi zazil defekt zadnej pneumatiky.
Pucmeloud, vy ste mali sancu vyskusat si zasah elektroniky v autoskole?
Ja som robil autoskolu na aute, kde vrchol elektroniky predstavovala nahrada karburatora riadiacou jednotkou, ale ked si na to teraz spominam, tak som vtedy jazdil takym sposobom, ze aj keby tam ABS/ESP bolo, k slovu by sa nedostalo. Navyse by omnoho skor zasiahol instruktor, ktory by mi riadne vynadal. Musim sa pochvalit, ze som mal v autoskole to "stastie", ze som na vlastnej kozi zazil defekt zadnej pneumatiky.
sss: ja jsem delal autoskolu na plecce modelove rady S 120, kterou v zime nastartovat jako zelenac byla rachota sama o sobe. Posledni jizdu a test jsem jiz sedel ve "fajnovem pekaci" Skoda Favorit. V den testu s policajtem napadlo asi 10 cm snehu........coz zase nebyla takova nevyhoda, nebot bylo dost casu si vsechno rozmyslet. >😁 V te dobe se obavam, ze zkouset zasah elektroniky nebylo na cem. A prvni auto s ABS jsem ridil az nekolik let po ziskani ridicaku.
to sss😒br />
uz som to tu niekde tusim raz pisal, ale zopakujem.
neviem ako Pucmeloud ale ja som to stastie mal. Mal som instruktora, ktory ked zistil, ze uz som v tom niekedy sedel a ze zakladne ukony so mnou zvlast preberat nemusi, tka nemal problem ist v zime sa niekde smykat. Dokonca par krat mi zatiahol rucnu brzdu aj tak necakane v krizovatke (ked sme tam boli len sami)....Takze s takym instuktorom by som urcite to stastie vyskusat rozdiel medzi autom s pomockami a bez mal. Bohuzial, bola to felda bez akychkolvek pomocok, takze tento rozdiel som nevidel a riesil som to smykanie manualne (nie ze by som sa stazoval 😉 )
uz som to tu niekde tusim raz pisal, ale zopakujem.
neviem ako Pucmeloud ale ja som to stastie mal. Mal som instruktora, ktory ked zistil, ze uz som v tom niekedy sedel a ze zakladne ukony so mnou zvlast preberat nemusi, tka nemal problem ist v zime sa niekde smykat. Dokonca par krat mi zatiahol rucnu brzdu aj tak necakane v krizovatke (ked sme tam boli len sami)....Takze s takym instuktorom by som urcite to stastie vyskusat rozdiel medzi autom s pomockami a bez mal. Bohuzial, bola to felda bez akychkolvek pomocok, takze tento rozdiel som nevidel a riesil som to smykanie manualne (nie ze by som sa stazoval 😉 )
Já jsem to štěstí měl také: dělal jsem autoškolu jako nepovinný předmět na gymplu na malém okresním městě, tzn. celý školní rok. Navíc bylo ten rok děsně sněhu. Jezdili jsme převážně se Š100, avšak došly už i první Š120. Ale hlavně😒br />
- rychlost mimo obce tehdy nebyla omezená;
- jeden z učitelů byl automobilový závodník (sice nic moc nenaučil, ale zase mu nevadilo, když jsem zkoušel, kde má ta Š120 Vmax...);
- a jedna učitelka (jinak děsná kočka) měla 5 dětí a za sebou 7 těžkých nehod, ta každého nutila projíždět zatáčky smykem (pokud možno s výpomocí ručky), což nelibě nesla naše děvčata...
A třebaže jsem měl před autoškolou naježděno autem už pěkných pár set km (to nekecám - tehdy se to na vesnici tak nebralo a otec mne naučil řídit ještě dřív, než jsem nastoupil do 1. třídy ZŠ!), pak hlavní školou řízení pro mě opravdu byla právě autoškola a dodnes oceňuji, jak dobrý to byl start do řidičského života.
Můj syn dělal autoškolu rovněž na okresním městě (ovšem jiném) a opět musím s potěšením konstatovat, že ho to dobře naučili (předtím řídil sám pouze pár set metrů).
Zato jeho spolužáci z pražského gymplu, kteří dělali autoškolu v Praze (s většími či menšími obtížemi - podle toho, na koho narazili), jsou po vyjetí z hlavního města úplně mínusoví, jelikož kromě jízdy v pražských kolonách absolutně nezvládají techniku jízdy po okreskách (hlavně těch kroucených), ale kupodivu ani jízdu po dálnici a už vůbec ne zásady svižné (záměrně nepíšu přímo rychlé), ale současně bezpečné jízdy!
Když jsem tohle zjistil, začal jsem více chápat, proč Pražáci tak často, hloupě a naprosto zbytečně bourají...
- rychlost mimo obce tehdy nebyla omezená;
- jeden z učitelů byl automobilový závodník (sice nic moc nenaučil, ale zase mu nevadilo, když jsem zkoušel, kde má ta Š120 Vmax...);
- a jedna učitelka (jinak děsná kočka) měla 5 dětí a za sebou 7 těžkých nehod, ta každého nutila projíždět zatáčky smykem (pokud možno s výpomocí ručky), což nelibě nesla naše děvčata...
A třebaže jsem měl před autoškolou naježděno autem už pěkných pár set km (to nekecám - tehdy se to na vesnici tak nebralo a otec mne naučil řídit ještě dřív, než jsem nastoupil do 1. třídy ZŠ!), pak hlavní školou řízení pro mě opravdu byla právě autoškola a dodnes oceňuji, jak dobrý to byl start do řidičského života.
Můj syn dělal autoškolu rovněž na okresním městě (ovšem jiném) a opět musím s potěšením konstatovat, že ho to dobře naučili (předtím řídil sám pouze pár set metrů).
Zato jeho spolužáci z pražského gymplu, kteří dělali autoškolu v Praze (s většími či menšími obtížemi - podle toho, na koho narazili), jsou po vyjetí z hlavního města úplně mínusoví, jelikož kromě jízdy v pražských kolonách absolutně nezvládají techniku jízdy po okreskách (hlavně těch kroucených), ale kupodivu ani jízdu po dálnici a už vůbec ne zásady svižné (záměrně nepíšu přímo rychlé), ale současně bezpečné jízdy!
Když jsem tohle zjistil, začal jsem více chápat, proč Pražáci tak často, hloupě a naprosto zbytečně bourají...
Jak píše Mitsi.
Autoškolu jsem dělal jako povinné předměty a hezky 3 roky za sebou. Ve druháku traktor,takže zacouvat s vlečkou,zkusit si orbu atd...ve třeťáku kombajn,tehdy E512 z NDR a ve 4.roč.osobák s náklaďákem.Auta byla Š100L a Praga S5T, Š120 se uváděla na trh až za půl roku...
Společným jmenovatelem bylo,že se poctivě odučila teorie řízení a pak se začalo jezdit.Perfektní učitelé,zkoušky se dělaly někdy na jaře.Jezdilo se za slunečných dnů,deště,ráno,večer,na sněhu.Ale jezdilo a zase jezdilo....Žádné rychlokurzy.
Podstatné je ta poctivost odjetých hodin a délka kurzu.Naučili jsme se docela solidně jezdit,na tom trvám.I bez elektroniky,nebo možná právě proto.
Dnešní řidičák na počkání je prostě podvod a to se nebavme o ceně.Pokud je privátní autoškola,má své náklady:leasing auta,pojistky,PHM,údržba STK,někde běží výuky teorie(běží vůbec?),platy a odvody atd.,tak cena za sk B řádově 6 tis a k tomu učebnice a pohoštění znamená,že někde je malá chybička.Nelze.Vím to, neb také autoškolu provozujeme.Bez požizovací ceny auta,pojistek,údržby,oprav,učebnic,pohoš… vychází kalkulace jenom PHM a platy něco přes 6 tis.
Takže to naše milé autošloly pěkně šidí a doby,kdy se někoho snažily naučit jezdit(to elementární)jsou pryč.
Krásné bylo,kdy jeden učitel Svazarmu seděl,minula se značka a asi tak po 150m se žáka zeptal,co že to tam bylo za značku.Ten zpravidla nevěděl.Zastavilo se,žák(i starší pán) se zašel podívat, aby panu učiteli sdělil co přehlédl a jelo se dál.Bezvadně tak naučil lidi číst a vnímat dopravní značení.
I o tom je bezpečnost.
Jinak nic proti eletronice,my máme auta na autoškolu s eletronikou,ale i bez ní a každý si musí vyzkoušet,jaký je v tom rozdíl. Kurz trvá půl roku.Komu se nelíbí,musí jít jinam.
Takže elektonika rozhodně ano,ale naučit lidi ji používat=využívat,naučit je se na ni nespoléhat a hlavně ty hodiny poctivě odjezdit.
Autoškolu jsem dělal jako povinné předměty a hezky 3 roky za sebou. Ve druháku traktor,takže zacouvat s vlečkou,zkusit si orbu atd...ve třeťáku kombajn,tehdy E512 z NDR a ve 4.roč.osobák s náklaďákem.Auta byla Š100L a Praga S5T, Š120 se uváděla na trh až za půl roku...
Společným jmenovatelem bylo,že se poctivě odučila teorie řízení a pak se začalo jezdit.Perfektní učitelé,zkoušky se dělaly někdy na jaře.Jezdilo se za slunečných dnů,deště,ráno,večer,na sněhu.Ale jezdilo a zase jezdilo....Žádné rychlokurzy.
Podstatné je ta poctivost odjetých hodin a délka kurzu.Naučili jsme se docela solidně jezdit,na tom trvám.I bez elektroniky,nebo možná právě proto.
Dnešní řidičák na počkání je prostě podvod a to se nebavme o ceně.Pokud je privátní autoškola,má své náklady:leasing auta,pojistky,PHM,údržba STK,někde běží výuky teorie(běží vůbec?),platy a odvody atd.,tak cena za sk B řádově 6 tis a k tomu učebnice a pohoštění znamená,že někde je malá chybička.Nelze.Vím to, neb také autoškolu provozujeme.Bez požizovací ceny auta,pojistek,údržby,oprav,učebnic,pohoš… vychází kalkulace jenom PHM a platy něco přes 6 tis.
Takže to naše milé autošloly pěkně šidí a doby,kdy se někoho snažily naučit jezdit(to elementární)jsou pryč.
Krásné bylo,kdy jeden učitel Svazarmu seděl,minula se značka a asi tak po 150m se žáka zeptal,co že to tam bylo za značku.Ten zpravidla nevěděl.Zastavilo se,žák(i starší pán) se zašel podívat, aby panu učiteli sdělil co přehlédl a jelo se dál.Bezvadně tak naučil lidi číst a vnímat dopravní značení.
I o tom je bezpečnost.
Jinak nic proti eletronice,my máme auta na autoškolu s eletronikou,ale i bez ní a každý si musí vyzkoušet,jaký je v tom rozdíl. Kurz trvá půl roku.Komu se nelíbí,musí jít jinam.
Takže elektonika rozhodně ano,ale naučit lidi ji používat=využívat,naučit je se na ni nespoléhat a hlavně ty hodiny poctivě odjezdit.
Když jsem tohle zjistil, začal jsem více chápat, proč Pražáci tak často, hloupě a naprosto zbytečně bourají...
mal som podobny problem. Prve dva roky co som aktivne jazdil som najazdil asi 50.000km a z toho 49.000 v Bratislave, takze na okreskach som zistil, ze vlastne nemam odhad v predbiehani. Svoju rolu zohralo aj to, ze auto malo iba tusim 38kw...
No, chcelo to iba prax a naucil som sa.
BTW ja som robil zaverecne skusky v decembri, na snehu, s nakladakom. A potom kolecko na odhrnutom parkovisku na triapule 😁
mal som podobny problem. Prve dva roky co som aktivne jazdil som najazdil asi 50.000km a z toho 49.000 v Bratislave, takze na okreskach som zistil, ze vlastne nemam odhad v predbiehani. Svoju rolu zohralo aj to, ze auto malo iba tusim 38kw...
No, chcelo to iba prax a naucil som sa.
BTW ja som robil zaverecne skusky v decembri, na snehu, s nakladakom. A potom kolecko na odhrnutom parkovisku na triapule 😁
matuS: ja to mel skoro presne naopak. Po ziskani ridicaku jsme drtivou vetsinu najezdil mimo mesto (ackoli jsem v te dobe bydlel v Praze) hlavne na horach, takze ve snehu a jsem se citil lepe nez na mestsky krizovatce
Můj zážitek z řidičských začátků - havárie - dle policie celkem jasná - situace - večer déšť, za horizontem klesající levotočivá zatáčka - silnice první třídy s dvojitou plnou uprostřed. Cca 100 metrů přede mnou začalo v té zatáčce předjíždět auto, v protisměru se objevil kamion. Auto začalo brzdit a zařadilo se zpět do svého pruhu, jenže ouha místo aby pokračovalo v jízdě, zatímco jsem se přibližoval cca v 80 km tak řidič zůstal stát na brzdách a nikam nepokračoval. Protože jsem "uvažoval" za řidiče toho auta, tak jsem myslel, že pokračovat bude. Výsledek - krátká brzdná dráha - scházely mi dva metry, nebo jsem měl možnost podívat se pod kamion. Takže jsem milého eskortka trošku pošoupnul dopředu - z něj vylezla vietnamská řidička, která uměla česky jen jednu šišlavou větu - neumím šesky.... měla papíry 8 dnů. Samozřejmě moje vina - nedodržení a nepřizpůsobení. Od té doby např. vím, že v našem městě dělají vietnamci papíry "automaticky" a poučení nepředpokládat, že se ten druhý zachová podle toho co si myslím, ale vždycky raději počítat, že úplně blbě....Jo a perlička na závěr - ten ford měl v té době odhadní cenu tak 40 000,- bouchlý byl na zadek - ale pojišťovák, jistě nijak neangažován vyplnil hodnotu - 96 000,- totální škoda. Dodnes se dobře bavím, když se na ten papír z pojišťovny podívám. Ale nechci, aby to vyznělo jen proti vietnamcům - je to proti rychlokvaškám na silnici - další co mne štve je takzvané sjíždění děr - tzn. že borec, kterého předjíždím mi sjede místo před sebou, abych se tam nevešel a baví se tím, jak se brzdí, když je v protisměru auto - zpravidla mladí borci, nebo situace, kdy při předjetí vjedu mezi dvě auta a ten přede mnou začne bezdůvodně brzdit, aby tak zhodnotil , že si myslí, že jedu moc rychle - jsouc si vědom, že bych ho napálil zezadu - tudíž byl by čistý- při tom si vzpomenu na slova svýho táty - To by rozjetý 815 neudělal.....
Stretavam sa totiz obcas s nazormi, ze su to zbytocne veci, ze staci mat "kvalitne zimne gumy a naucit sa jazdit v zime". Vraj to moc navysuje cenu.
Podla mna je takyto nazor hlavne co sa tyka systemov ako ESP a ABS dost zly. Napriklad u noveho focusa je ESP za priplatok nejakych 20.000Kc, co dava na splatkach rozdiel asi 200-300Kc a spolu s ESP dostavate samozrejme aj zadne kotuce, ktore v zaklade nie su. Takato investicia sa mi potom javi ako velmi vyhodna.
Tak co myslite?
Jinak na zaver bych si dovolil citovat z dotazniku, ktery vyplnovali do Sveta motoru soucasny ministr dopravy Simonovsky a stinovy Riman. Ten prvni si myslel, ze ESP je couvaci asitent a tomu druhemu ESP nic nerikalo. Myslim si ze prosazovani bodoveho systemu je skutecne v dobrych rukach. Zvlaste dusledny postih za prekroceni rychlosti, kdy ani jeden z panu nevedel, kolik smi jet na dalnici vedouci pres mesto.