Zaměstnanci rumunské automobilky Dacia dnes ukončili stávku poté, co se vedení rozhodlo zvýšit v letošním roce mzdy v průměru o 23 procent. Oznámila to firma.
Tak na toto se hodí jen jedna osvědčená fráze: "Bože, to jsou kecy".
Život je soutěž, kterou vyhrávají ti nejlepší a nejúspěšnější. To, že "západní" civilizace je na vrcholu, je dáno vysoce vyvinutým citem pro "hru". V současné době to tak vypadá, že západní civilizace dospěje do stejného stádia jako Čínské císařství v 15 století. Ukájí se sama sebou a nechce "hrát". Humanismus je krásná věc, ale je to jen pouhý sen. S přírodními zákony nemá co dělat, a tyto zákony máme v krvi.
V te inflaci deti (globalne) asi kazdy intuitivne citi, ze deti nechce - aby ani ty nepostihl existencni strach a konzumni hloupost. Motivace mit deti na zapade je temer nulova, jen nadrzenost a opilost k tomu mozna vede, nebo oboji.
Eeeeeeeh, z lasky deti dnes vznikaji jen zridka...
Re: Teraz dostávajú 13100 Kč a budú dostávať 16100 Kč
v rumunsku si postavis perfektni barak za 1milion v nemecku potrebujes min. 7 milionu. Detske skolky jsou tam zadarmo - v nemecku platis mesicne mezi 100-800euro. Tak se da pokracovat dale ja ziju na zapade vydelavam tez nadprumerne, ale velky rozdil mezi ceskoslovenskym platem mojeho otce (4000KCS) jak jsme tenkrat zili a dneska nevidim.
Znam i Rumuny co se vratili ze svycarska domu!
podle OSN jenom 10% lidi na teto zemekouli vlastni auto, 5% computer. Drtiva vetsina pracuje za 1dollar na den nebo hladuje. Lide v Cesku i Rumunsku patri k nejbohatsim na svete. Moji pra-prarodice pracovali 60hodin v tydnu a vydelali si akorat na mouku, detske pridavky nebo dovolena neexistovali a jsem si jisty ze min narikali jak dnesni generace, ktera stale place ze si nemuze dovolit deti- to slysim pravidelne i na zapade!!
Svet nebude nikdy zpravedlivy, kdyby zacali africane, asiate, jiho-amercane vydelavat a konzumovat to co my tak se svet zhrouti.
Tak to uvidíme jim dá Mercedes. A jestli budou stávkovat, tak to je taky ovlyvněno více důvodama - je to vždy otázka, jestli se managment umí s odboráři domluvit (třeba ve VW uměl že :-) )
to mas pravdu, dospely asi nebudu nikdy, ale mam ten dojem, ze do te doby, dokud bude na svete vic dospelych nez nedospelych, tak to dospeje jen do toho stadia nerovnovsti ktere prave panuje 8-s
Kolegové Ti to už řekli, ale já jen dodám, že jsi nehorázná naivka. Je jedno, co montuješ, jednou jsi dělník. Podle Tvého klíče by mechanici v F1 museli být milionáři, ale zkus si zjistit jejich průměrné mzdy ;-)
Kazdy chce dobre zit a kazdy produkt ma mit i svou cenu. Rumun nesmi mit mensi cenu nez Cech a nebo Slovak a Cech ani Slovak nesmi byt levnejsi nez Nemec a nebo Francouz. Kazdy z nas musi byt ochoten zaplatit za produkt ktery si chce poridit tu hodinovou mzdu jakou i sam pozaduje .
Jedine meritko musi byt kvalita produktu, ale ne cena pracovni sily - to by byla NELIDSKOST !!
507 s tebou je teda fakt diskuse...místo abys konečně taky dal nějaký argument, nebo alespoň zajímavou analýzu, napíšeš "ver mi ale, že im dá dosť"...co je do dost? Proč by jim dával víc než musí? Proč přišli automobilky na Slovensko a do ČR? Aby ze samé radosti že mají daňové prázdniny a investiční stimuly dávali o několik desítek % víc než je v oboru obvyklé?
Víš já jsem pracoval pro německou firmu, která vlastně udělala outsorcing celé své administrativy (finance a HR) z Evropy a dala to sem do Prahy. Myslíš, že nám dali víc než je v oboru obvyklé? A šetří kde se dá - teda hlavně na lidech. A to bylo něco jako Mercedes ta firma - ve svém oboru světový lídr a prémiovka....
Zákon ekonomiky, dám jim jen tolik kolik je nezbytně nutné. Když se ozvou tak s nimi budu vyjednávat a budu se snažit jim dát minimum. MB není charita, hledá především co nejnižší platy. Pokud mu trh práce umožní dát 10tis. dá 10tis. víc ani ťuk.
Prosím nepleť si mne s Vinem Dieselem, mým jmenovcem >:D .
Já Ti dobře rozumím, ty ale dost dobře netušíš, jaký je to supertvrdý byznys. Mercedes nepřijde do Rumunska nikoho zachraňovat. Přijde tam vydělat nechutnou hromadu prachů, protože tam nebude muset platit předraženou německou pracovní sílu. Pokud by zahájil nabídkou relativně vysokých platů, byla bylo by to ze strany zaměstnanců chápáno jako projev slabosti a okamžitě by podnikli frontální útok na platy. Dobře, tak teď platí Dacia 10000, a u nás v Kolíně se platí 17000, to je o 70% víc. Pokud Mercedes nabídne v Rumunsku řekněme Tvojí logikou 14000 Kč a po několika stávkách budou Rumuni brát 20000, je pro Mercedes lepší zůstat v ČR nebo Polsku, je to mnohem blíže do Německa a platové rozdíly již budou celkem minimální. A v ČR neradi stávkujeme....
Mercedes nedá ani o jedinou kačku víc, než bude muset. Takže asi tak v tuto chvíli o 33% víc, než původně zamýšlel. Merdedes muselo VYDĚSIT, že zaměstnanci Dacie chtěli původně o 100% vyšší plat. Na podobná čísla jsou investoři VELICE citliví.
Tak nevím jestli se jim bude točit hlava...Mercedes by tam přece nešel dělat charitu, ale šetřit náklady. To že se Mercedesy prodávají draho, neznamená automaticky, že jeho zaměstnanci taky vydělávají nadprůměrně.
Vem si třeba ČR, nebo i SR. Platy v automoto sektoru budou velice podobné. Rozdíly může mít na svědomí třeba rozdílná nezaměstnanost v různých regionech, nedostatek jistých druhů profesí a pod.
Všude jsou a budou náklady až na prvním místě. Když Mercedes bude moci naplnit továrnu tím, že dá dejme tomu o 10% větší plat než v Dacii, nemá důvod dávat jim víc o 50%...
Nezapomeň, že pro Němce je konzerva často důležitější než cena pracovní síly - ČR a SR, Polsko jsou celkem vypočitatelné ale Rumuni? Se svojí latinskou náturou? A s nízkými platy, ale se sílícím pocitem že se jim platí málo? Já se velice často setkávám s jedním (symatickým a světaznalým) Rumunem na zahraničních konferencích - oni jsou VELICE SEBEVĚDOMÍ, optimističtí a mají velký vnitřní trh. Platy tam rychle rostou. Stávka v Dacii je pouze reakcí na růst mezd v ostatních sektorech.
Už dávno se tam prodává 70% cizích aut a pouze 30% Loganů.
Ta stávka v Dacii přišla přesně v tu správnou chvíli, aby top management z Daimleru silně znejistěla. Rozhodnutí stavět tam továrnu je posuzováno z mnoha aspektů a stabilita je pro Němce a Japonce jedničkou, možná dvojkou...
... stavět továrnu. V Rumunsku se bude ještě hodně stávkovat... A vedení Mercedesu již zahrnulo zpětně do úvahy i ČR, tady se moc nestávkuje a odbory jsou tu z minulosti zprofanované a dnes tudíž slabé...