Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zpět na článek

17 komentářů

Dotaz člověka v autech po technické stránce se moc neorientujícího: máme na Fabii kola 185/60 R14, jaký rozměr kol se zimními pneumatikami máme shánět? Musí být stejný? Je lepší když bude stejný? Může být tenčí? Bylo by lepší aby byla kola tenčí?

Předem dík.
Avatar - Sprint
Sprint
Dá se říct, že je to skoro jedno.

Obvykle se ale dávají na zimu pneu s menší šířkou - ale nemusí. Vždy záleží na úvaze majitele. Stejně tak ale můžete zvolit pneu shodná s těmi, co máte teď.

Počítám, že máte na Felicii kola hliníková a tak kvůli jejich životnosti bych volil disky 13" ocelové a pneu např. 165/70 R13 - myslím běžný rozměr na Felicii. V této kategorii je asi největší výběr za nejnižší ceny.

A existuje názor, že užší pneu je vhodnější do sněhu, protože má lepší záběrové vlastnosti.
Jedná se o Fábii, omlouvám se za hloupý "překlep". Ta 14 palcová "letní kola" jsou hliníková.

V úvahu připadají asi 165/70 R14 nebo 185/60 R14. A tam teda říkáš, že je to jedno?
Avatar - RobodCi
RobodCi
Pre TomKQT: No do úvahy ti príchádzajú i 175/65 R14 - tam ti tiež ostáva zachovný vonkajší obežný priemer.

Inak ja som čítal že i na sneh nielen ko kaše - tam ide o to že trakcia na snehu je o tlaku na cm štvorcový. Širšia varianta/teda tá predpísaná- aby to nevyznelo, že širšie ako v lete/ je výhodnejšia iba na suchých a mokrých cestách - kým nestojí voda vo vyjazdenej koľaji - tak jasné že aquaplaning...

Osobne si teda myslím, že zima - buď to čo v lete, alebo o jedno číslo z šírky dolu a o jedno číslo za lomítkom /index výšky plášťa/ hore - aby ostal zachovaný ten vonkajší obežný priemer.

Pre logickú "skúšku správnosti" si pozrite autá seriálu WRC - na akých "galuskách" lietajú v zime na snehu, oproti letným penu. Až "nevyzerajú dobre"..

Teoretickú výšku plášťa si vypočítate napr. 1.75x65 pri pneu 175/65 R14 výsledok máte výšku plášťa v mm. Ale je to teoretické - ak si zmeriate tú istú pneu od piatich výrobcov zistíte, že to nie je celkom na "chlp" - asi ako s topánkami/jedna č.43 vás tlačí iná je voľná/. To iba nájsť najbližšiu vhodnú alternatívu.

POzor len pri zmene priemeru disku - letné 16" kolá a zimné 15" - tam treba vypočítať napr.15x 2.54/palec/ - takže tam sa priamo výška plášťa komparovať nedáa zistiť polomer či priemer disku pri jednej i druhej alternatíve (napr. 2.05x55 pre R16" a zimné 1.95x65 pre R15" kolá a pripočítať priemer disku 16"=406.4mm a 15"=381mm a prípadne odvodiť aj obvod plášťa no ten sa mení aj od novej pneu po ojazdenú aj niekoľko cm - no to iba ak vás zaujíma vplyv zmeny výšky na presnosť tachometra či zmenu celkovej prejdenej vzdialenosti - jejednoduché potom zistiť počet otáčok na jeden km a z toho napr. na 10tkm alebo inú vzdialenosť, ktorú pravdepodobne prejdete za sezónu.
matuS
ked menite aj disk za mensi, tak si overte ci sa vam do neho vojdu brzdy
(cit.) "ked menite aj disk za mensi, tak si overte ci sa vam do neho vojdu brzdy"

Tohle je účelné ověřit v případě neoriginálních disků vždy, a to i v případě jejich stejného rozměru!!!
mezek
Pokud většina jízd bude v hlubším sněhu, tak je dobré dát třeba i 155. Ale většina jízd /obyvatel měst/ je na mokrém asfaltu, tak stačí zachovat rozměr letních pneu.
matuS
a vobec sa netreba bat obuvat elektrony aj na zimu.
Na zimu jsou výhodnější užší, protože je skoro pořád mokro a tedy je vyšší riziko aquaplaninku. Rozdíl v šíři mezi 185 a 175 je celkem zanedbatelný, tohle je důlěžitější spíš pro jedice co mají na léto rozměry jako 245/35 a na zimu mají možnost dát třeba 205/55.
matuS
ano. a je to aj moj pripad 😊

a slubujem si od toho, ze v zime budem mat nizsiu spotrebu ako v lete
Já mám 185/60 R14, ale je to hlavně z důvodu, že jsem dokupoval liťáky a zbyli mi ocelový ráfky, ale stejně si myslim, že bych asi šel do 185, přece jenom se jezdí hlavně na suchých nebo mokrých cestách a výkon by se na užších pneu přenášel špatně 😉
Pokud jse o rozměry, pozor na dodržení údajů z TP!! To se týká i šíře pneu. Dál bys měl dodržet celkovej průměr kola, kvůli ukazatelům rychlosti a vzdálenosti. Jinak užší kola sou lepší v zimě do "kaše" a mokra, širší zase na sníh. ALU kola na zimu sou diskutabilní. Sám sem se potom pídil a nedopídil po jednoznačné odpovědi. Jistý je, že ALU už mají kvalitnější povrchovou úpravu, ale přece jen asi budou v zimě trpět víc.
matuS
ja som pouzival jedny litaky 6 rokov v kuse a boli uplne v pohode. Preto by som sa tym netrapil.

Teraz vyberam litaky na zimu a v predajni OZ mi povedali, ze sa pouziva ochrana proti zimnej prevadzke - je tam nejaky dvojity nater.
V manuálu by měla být doporučena max. šířka, aby bylo možné použít řetězy.
Tommy100
Já si koupil debica frigo 165/60 R14 taky na fabii.Protože mi je doporučili známý,tak snad to bude dobré >😁
Avatar - RobodCi
RobodCi
Pre TommyEngelo: Debica Frigo - urobia dobrú kilometráž, ale sú tvrdšie - kamoš ich má. Ja môžem porovnávať zatiaľ iba z predošlého auta Matador MP56 silica 3zimy po cca 6-8tkm a po nich som sa ulakomil na cenu pri Kormoran Snowpro a na nich som zistil že na suchej či mokrej ceste som pri konštantnej rýchlosti povedzme pri 80-90km/h bol za zákrutou o cca 1m ďalej ako som "mal byť" vynesený odstredivou silou von zo zákruty. Takže teraz som si už kúpil "Mišlenky" Alpin A2. Uvidíme... 😄
mezek
to Ferin: Pěkná blbost... Širší kola jsou výhodnější na mokro /klasická silnice v městě/, užší je výhodná do sněhu /líp se "zařezává" do sněhu, vyšší tlak na menší ploše - sníh se nepěchuje pod pneumatikou/. Do břečky není lepší diskutovat o šířce, jako spíše o "hrubosti" a hloubce dezénu.