Dá se říct, že je to skoro jedno.
Obvykle se ale dávají na zimu pneu s menší šířkou - ale nemusí. Vždy záleží na úvaze majitele. Stejně tak ale můžete zvolit pneu shodná s těmi, co máte teď.
Počítám, že máte na Felicii kola hliníková a tak kvůli jejich životnosti bych volil disky 13" ocelové a pneu např. 165/70 R13 - myslím běžný rozměr na Felicii. V této kategorii je asi největší výběr za nejnižší ceny.
A existuje názor, že užší pneu je vhodnější do sněhu, protože má lepší záběrové vlastnosti.
Obvykle se ale dávají na zimu pneu s menší šířkou - ale nemusí. Vždy záleží na úvaze majitele. Stejně tak ale můžete zvolit pneu shodná s těmi, co máte teď.
Počítám, že máte na Felicii kola hliníková a tak kvůli jejich životnosti bych volil disky 13" ocelové a pneu např. 165/70 R13 - myslím běžný rozměr na Felicii. V této kategorii je asi největší výběr za nejnižší ceny.
A existuje názor, že užší pneu je vhodnější do sněhu, protože má lepší záběrové vlastnosti.
Jedná se o Fábii, omlouvám se za hloupý "překlep". Ta 14 palcová "letní kola" jsou hliníková.
V úvahu připadají asi 165/70 R14 nebo 185/60 R14. A tam teda říkáš, že je to jedno?
V úvahu připadají asi 165/70 R14 nebo 185/60 R14. A tam teda říkáš, že je to jedno?
Pre TomKQT: No do úvahy ti príchádzajú i 175/65 R14 - tam ti tiež ostáva zachovný vonkajší obežný priemer.
Inak ja som čítal že i na sneh nielen ko kaše - tam ide o to že trakcia na snehu je o tlaku na cm štvorcový. Širšia varianta/teda tá predpísaná- aby to nevyznelo, že širšie ako v lete/ je výhodnejšia iba na suchých a mokrých cestách - kým nestojí voda vo vyjazdenej koľaji - tak jasné že aquaplaning...
Osobne si teda myslím, že zima - buď to čo v lete, alebo o jedno číslo z šírky dolu a o jedno číslo za lomítkom /index výšky plášťa/ hore - aby ostal zachovaný ten vonkajší obežný priemer.
Pre logickú "skúšku správnosti" si pozrite autá seriálu WRC - na akých "galuskách" lietajú v zime na snehu, oproti letným penu. Až "nevyzerajú dobre"..
Teoretickú výšku plášťa si vypočítate napr. 1.75x65 pri pneu 175/65 R14 výsledok máte výšku plášťa v mm. Ale je to teoretické - ak si zmeriate tú istú pneu od piatich výrobcov zistíte, že to nie je celkom na "chlp" - asi ako s topánkami/jedna č.43 vás tlačí iná je voľná/. To iba nájsť najbližšiu vhodnú alternatívu.
POzor len pri zmene priemeru disku - letné 16" kolá a zimné 15" - tam treba vypočítať napr.15x 2.54/palec/ - takže tam sa priamo výška plášťa komparovať nedáa zistiť polomer či priemer disku pri jednej i druhej alternatíve (napr. 2.05x55 pre R16" a zimné 1.95x65 pre R15" kolá a pripočítať priemer disku 16"=406.4mm a 15"=381mm a prípadne odvodiť aj obvod plášťa no ten sa mení aj od novej pneu po ojazdenú aj niekoľko cm - no to iba ak vás zaujíma vplyv zmeny výšky na presnosť tachometra či zmenu celkovej prejdenej vzdialenosti - jejednoduché potom zistiť počet otáčok na jeden km a z toho napr. na 10tkm alebo inú vzdialenosť, ktorú pravdepodobne prejdete za sezónu.
Inak ja som čítal že i na sneh nielen ko kaše - tam ide o to že trakcia na snehu je o tlaku na cm štvorcový. Širšia varianta/teda tá predpísaná- aby to nevyznelo, že širšie ako v lete/ je výhodnejšia iba na suchých a mokrých cestách - kým nestojí voda vo vyjazdenej koľaji - tak jasné že aquaplaning...
Osobne si teda myslím, že zima - buď to čo v lete, alebo o jedno číslo z šírky dolu a o jedno číslo za lomítkom /index výšky plášťa/ hore - aby ostal zachovaný ten vonkajší obežný priemer.
Pre logickú "skúšku správnosti" si pozrite autá seriálu WRC - na akých "galuskách" lietajú v zime na snehu, oproti letným penu. Až "nevyzerajú dobre"..
Teoretickú výšku plášťa si vypočítate napr. 1.75x65 pri pneu 175/65 R14 výsledok máte výšku plášťa v mm. Ale je to teoretické - ak si zmeriate tú istú pneu od piatich výrobcov zistíte, že to nie je celkom na "chlp" - asi ako s topánkami/jedna č.43 vás tlačí iná je voľná/. To iba nájsť najbližšiu vhodnú alternatívu.
POzor len pri zmene priemeru disku - letné 16" kolá a zimné 15" - tam treba vypočítať napr.15x 2.54/palec/ - takže tam sa priamo výška plášťa komparovať nedáa zistiť polomer či priemer disku pri jednej i druhej alternatíve (napr. 2.05x55 pre R16" a zimné 1.95x65 pre R15" kolá a pripočítať priemer disku 16"=406.4mm a 15"=381mm a prípadne odvodiť aj obvod plášťa no ten sa mení aj od novej pneu po ojazdenú aj niekoľko cm - no to iba ak vás zaujíma vplyv zmeny výšky na presnosť tachometra či zmenu celkovej prejdenej vzdialenosti - jejednoduché potom zistiť počet otáčok na jeden km a z toho napr. na 10tkm alebo inú vzdialenosť, ktorú pravdepodobne prejdete za sezónu.
Pokud většina jízd bude v hlubším sněhu, tak je dobré dát třeba i 155. Ale většina jízd /obyvatel měst/ je na mokrém asfaltu, tak stačí zachovat rozměr letních pneu.
Na zimu jsou výhodnější užší, protože je skoro pořád mokro a tedy je vyšší riziko aquaplaninku. Rozdíl v šíři mezi 185 a 175 je celkem zanedbatelný, tohle je důlěžitější spíš pro jedice co mají na léto rozměry jako 245/35 a na zimu mají možnost dát třeba 205/55.
Já mám 185/60 R14, ale je to hlavně z důvodu, že jsem dokupoval liťáky a zbyli mi ocelový ráfky, ale stejně si myslim, že bych asi šel do 185, přece jenom se jezdí hlavně na suchých nebo mokrých cestách a výkon by se na užších pneu přenášel špatně 😉
Pokud jse o rozměry, pozor na dodržení údajů z TP!! To se týká i šíře pneu. Dál bys měl dodržet celkovej průměr kola, kvůli ukazatelům rychlosti a vzdálenosti. Jinak užší kola sou lepší v zimě do "kaše" a mokra, širší zase na sníh. ALU kola na zimu sou diskutabilní. Sám sem se potom pídil a nedopídil po jednoznačné odpovědi. Jistý je, že ALU už mají kvalitnější povrchovou úpravu, ale přece jen asi budou v zimě trpět víc.
ja som pouzival jedny litaky 6 rokov v kuse a boli uplne v pohode. Preto by som sa tym netrapil.
Teraz vyberam litaky na zimu a v predajni OZ mi povedali, ze sa pouziva ochrana proti zimnej prevadzke - je tam nejaky dvojity nater.
Teraz vyberam litaky na zimu a v predajni OZ mi povedali, ze sa pouziva ochrana proti zimnej prevadzke - je tam nejaky dvojity nater.
Já si koupil debica frigo 165/60 R14 taky na fabii.Protože mi je doporučili známý,tak snad to bude dobré >😁
Pre TommyEngelo: Debica Frigo - urobia dobrú kilometráž, ale sú tvrdšie - kamoš ich má. Ja môžem porovnávať zatiaľ iba z predošlého auta Matador MP56 silica 3zimy po cca 6-8tkm a po nich som sa ulakomil na cenu pri Kormoran Snowpro a na nich som zistil že na suchej či mokrej ceste som pri konštantnej rýchlosti povedzme pri 80-90km/h bol za zákrutou o cca 1m ďalej ako som "mal byť" vynesený odstredivou silou von zo zákruty. Takže teraz som si už kúpil "Mišlenky" Alpin A2. Uvidíme... 😄
to Ferin: Pěkná blbost... Širší kola jsou výhodnější na mokro /klasická silnice v městě/, užší je výhodná do sněhu /líp se "zařezává" do sněhu, vyšší tlak na menší ploše - sníh se nepěchuje pod pneumatikou/. Do břečky není lepší diskutovat o šířce, jako spíše o "hrubosti" a hloubce dezénu.
Předem dík.