Rok a půl jsem denně jezdil služebně v Manchesteru a okolí, taky Londýn a Liverpool.
Je pravdou, že tam je obrovská spousta kamer, které na sebe navazují tak, že se nevyplatí zrychlovat v mezerách mezi nimi. Takže se na většině úseků silnic dodržuje rychlost a viděl jsem minimálně nehod, které jsou u nás na denním pořádku, tzn. nabořený čumák jednoho auta do zadku druhého.... Taky jsem obecně viděl minimum nehod. U nás je jich k vidění o mnoho více.
Dalším faktorem, který přispívá k menší nehodovosti než u nás, je zřejmě vrozená zdvořilost a ohleduplnost anglických řidičů mezi sebou navzájem. Vždy pouštějí v kolonách mezi sebe řidiče, přijíždějící z vedlejší silnice, aby se zařadili do proudu aut a nemuseli čekat dlouhé minuty, než se objeví skulina mezi auty.
Taky dodržují pruhy k odbočení a to někdy až neuvěřitelně poctivě. Když je například pruh k odbočení plný odbočujících aut, zařadí se přijíždějící a odbočující auta poctivě do fronty, i když je podél celého odbočujícího "hada" aut volný průběžný pruh. Minimálně jsem viděl vykuky", kteří by se "předbíhali" ve volném pruhu a pak se tlačili k odbočení, jak se to denně děje u nás.
Za celý pobyt jsem viděl jen jednou policisty zastavovat vozidla, jenže to byla nějaká akce, zaměřená výlučně na taxikáře, které si stahovali na volné obrovské parkoviště u supermatketu, kde je kontrolovali. Samozřejmě nevím, co bylo předmětem kontroly.
A nakonec osobní zkušenost s policistou. Jel jsem o půl jedné v noci z práce, projel kolem policejního auta, které stálo v boční ulici. Najednou vidím v zrcátku, že policejní auto vystartovalo z uličky se zapnutými majáky, tak jsem se stáhnul na okraj, jenže auto zastavilo za mnou. Policista nechtěl vidět papíry od auta a ani moje papíry, jen mi řekl, že mi nesvítila žárovka osvětlení a když jsem brzdil, že mi nejde jedna brzdovka. Mým tehdejším autem byla fest stará Octávka RS, samozřejmě s anglickým volantem vlevo (krátce nato šéf koupil novější VW Sharan). K mému překvapení žádná pokuta, žádná jiná kontrola, jen doporučení, abych si to ráno opravil. A ještě otázka, jestli jsem před jízdou něco vypil.... bez foukání, spokojil se s mou odpovědí, že jedu z práce a neměl jsem žádný alkohol.
Jinak mi osobně vyhovovalo povolených 0,8 promile alkoholu, což odpovídá zhruba jednomu pivu. Takže nebyl problém si dát po obědě pivo a jet do práce....
Nějak mi uniká pointa článku. Vidím stížnost, že výhoda policistů je v komplexním sledování přestupků a ne pouze sledování rychlosti. Pak poznámku, že za rychlost vybíraly pokuty jen kamery (policisté tedy asi řešili jiné přestupky) a dozvídáme se, že na to upřednostňování kamer dojeli (vlastně ani nevíme jak na upřednostňování přišli), ale nikde se nepíše o zvýšení nehodovosti, počtu zraněných, mrtvých...
bože to je antiautomobilový slint ten článek. Na jakém jsem vlastně serveru? Automobilovém nebo proti automobilovém? nebo podle vás by bylo by lepší smazat auto(.cz) z povrchcu zemského?