Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britové vyměnili dopravní policisty za kamery, teď na to doplácí

Ondřej Mára Ondřej Mára 7. 2. 2020 • 17:37
5

V otázce počtu rozdaných pokut za rychlost jsou sice kamerové systémy bezkonkurenční, bezpečnost na silnicích ale nezvýší – ba naopak.

Přílišné spoléhání na kamerové systémy prý snižuje bezpečnost na silnicích, uvedl podle informací The Sun na policejní konferenci „Police Federation Roads Policing Conference“ vrchní konstábl Anthony Banham.

Kamerové systémy totiž mohou potrestat řidiče za vysokou rychlost, ostatní přestupky jim však projdou bez povšimnutí. „Není to policista, který by vyrazil ven a inteligentně používal své síly. U některých jednotek dokonce policisté nevydali jedinou pokutu za překročení rychlosti – všechny pochází jen od kamer,“ uvedl Banham.

Pravděpodobně tak reagoval na statistiky z roku 2017, kdy některá oddělení skutečně nevykázala jedinou pokutu za rychlost vydanou od policisty. The Sun pak upozornil hned na pět policejních obvodů, kde byly pokuty vydávány pouze kamerami. Dalších devět policejních obvodů pak na kamery spoléhalo v 99 procentech případů.

Naše silnice jsou tak méně bezpečné – musíme si uvědomit, že policisté dohlížející na čtyři fatální přestupky (překročení rychlosti, řízení pod vlivem alkoholu, nepoužití bezpečnostního pásu a používání mobilního telefonu za volantem) učiní naše silnice bezpečnější,“ dodal Banham.

Banham přitom upozorňuje na chybějící interakci mezi policistou a řidičem, která může často odhalit další věci, kterých si kamery jednoduše nemohou všimnout. Ať už jde o střízlivost řidiče, nebo třeba technický stav jeho automobilu. A to ani nemluvíme o psychologickém efektu policejních hlídek na silnici.

Již při představení kamerových systémů měl přitom existovat dostatek literatury, která upozorňovala na skutečnost, že kamery nemohou sloužit jako náhrada za policisty, zmínil Banham. Některá policejní oddělení se však nejspíš nechala uchlácholit 400% nárůstem řidičů nachytaných při překračování rychlosti v době přechodu z běžných hlídek na kamery.

Masivní nasazení kamerových systémů přitom není jedinou inovací na britských silnicích, která je pod palbou kritiky. K bezpečnosti provozu měly přispět i tzv. chytré dálnice, které ve Velké Británii uvedli do provozu již před pár lety. Nedávný výzkum však ukázal, že v jedné části došlo k dvacetinásobnému nárůstu nebezpečných incidentů.

Související články

Témata
Avatar - _beta
10. 2. 2020 11:34
Re: Není nad vlastní zkušenost
Angličania si robia zo seba srandu, že majú gén na automatické zaradenie sa do radu.
Ak rad nie je, že ho vedia automaticky vytvoriť.
9. 2. 2020 19:12
Není nad vlastní zkušenost
Rok a půl jsem denně jezdil služebně v Manchesteru a okolí, taky Londýn a Liverpool.
Je pravdou, že tam je obrovská spousta kamer, které na sebe navazují tak, že se nevyplatí zrychlovat v mezerách mezi nimi. Takže se na většině úseků silnic dodržuje rychlost a viděl jsem minimálně nehod, které jsou u nás na denním pořádku, tzn. nabořený čumák jednoho auta do zadku druhého.... Taky jsem obecně viděl minimum nehod. U nás je jich k vidění o mnoho více.
Dalším faktorem, který přispívá k menší nehodovosti než u nás, je zřejmě vrozená zdvořilost a ohleduplnost anglických řidičů mezi sebou navzájem. Vždy pouštějí v kolonách mezi sebe řidiče, přijíždějící z vedlejší silnice, aby se zařadili do proudu aut a nemuseli čekat dlouhé minuty, než se objeví skulina mezi auty.
Taky dodržují pruhy k odbočení a to někdy až neuvěřitelně poctivě. Když je například pruh k odbočení plný odbočujících aut, zařadí se přijíždějící a odbočující auta poctivě do fronty, i když je podél celého odbočujícího "hada" aut volný průběžný pruh. Minimálně jsem viděl vykuky", kteří by se "předbíhali" ve volném pruhu a pak se tlačili k odbočení, jak se to denně děje u nás.
Za celý pobyt jsem viděl jen jednou policisty zastavovat vozidla, jenže to byla nějaká akce, zaměřená výlučně na taxikáře, které si stahovali na volné obrovské parkoviště u supermatketu, kde je kontrolovali. Samozřejmě nevím, co bylo předmětem kontroly.
A nakonec osobní zkušenost s policistou. Jel jsem o půl jedné v noci z práce, projel kolem policejního auta, které stálo v boční ulici. Najednou vidím v zrcátku, že policejní auto vystartovalo z uličky se zapnutými majáky, tak jsem se stáhnul na okraj, jenže auto zastavilo za mnou. Policista nechtěl vidět papíry od auta a ani moje papíry, jen mi řekl, že mi nesvítila žárovka osvětlení a když jsem brzdil, že mi nejde jedna brzdovka. Mým tehdejším autem byla fest stará Octávka RS, samozřejmě s anglickým volantem vlevo (krátce nato šéf koupil novější VW Sharan). K mému překvapení žádná pokuta, žádná jiná kontrola, jen doporučení, abych si to ráno opravil. A ještě otázka, jestli jsem před jízdou něco vypil.... bez foukání, spokojil se s mou odpovědí, že jedu z práce a neměl jsem žádný alkohol.
Jinak mi osobně vyhovovalo povolených 0,8 promile alkoholu, což odpovídá zhruba jednomu pivu. Takže nebyl problém si dát po obědě pivo a jet do práce....
Avatar - Otrava
9. 2. 2020 17:59
Pointa?
Nějak mi uniká pointa článku. Vidím stížnost, že výhoda policistů je v komplexním sledování přestupků a ne pouze sledování rychlosti. Pak poznámku, že za rychlost vybíraly pokuty jen kamery (policisté tedy asi řešili jiné přestupky) a dozvídáme se, že na to upřednostňování kamer dojeli (vlastně ani nevíme jak na upřednostňování přišli), ale nikde se nepíše o zvýšení nehodovosti, počtu zraněných, mrtvých...
Avatar - CHerokee
8. 2. 2020 17:14
Britové
Tak nějak jim v posledních letech nerozumím...
7. 2. 2020 20:22
bože
bože to je antiautomobilový slint ten článek. Na jakém jsem vlastně serveru? Automobilovém nebo proti automobilovém? nebo podle vás by bylo by lepší smazat auto(.cz) z povrchcu zemského?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku