Britové vyměnili dopravní policisty za kamery, teď na to doplácí

V otázce počtu rozdaných pokut za rychlost jsou sice kamerové systémy bezkonkurenční, bezpečnost na silnicích ale nezvýší – ba naopak.
Přílišné spoléhání na kamerové systémy prý snižuje bezpečnost na silnicích, uvedl podle informací The Sun na policejní konferenci „Police Federation Roads Policing Conference“ vrchní konstábl Anthony Banham.
Kamerové systémy totiž mohou potrestat řidiče za vysokou rychlost, ostatní přestupky jim však projdou bez povšimnutí. „Není to policista, který by vyrazil ven a inteligentně používal své síly. U některých jednotek dokonce policisté nevydali jedinou pokutu za překročení rychlosti – všechny pochází jen od kamer,“ uvedl Banham.
Pravděpodobně tak reagoval na statistiky z roku 2017, kdy některá oddělení skutečně nevykázala jedinou pokutu za rychlost vydanou od policisty. The Sun pak upozornil hned na pět policejních obvodů, kde byly pokuty vydávány pouze kamerami. Dalších devět policejních obvodů pak na kamery spoléhalo v 99 procentech případů.
„Naše silnice jsou tak méně bezpečné – musíme si uvědomit, že policisté dohlížející na čtyři fatální přestupky (překročení rychlosti, řízení pod vlivem alkoholu, nepoužití bezpečnostního pásu a používání mobilního telefonu za volantem) učiní naše silnice bezpečnější,“ dodal Banham.
Banham přitom upozorňuje na chybějící interakci mezi policistou a řidičem, která může často odhalit další věci, kterých si kamery jednoduše nemohou všimnout. Ať už jde o střízlivost řidiče, nebo třeba technický stav jeho automobilu. A to ani nemluvíme o psychologickém efektu policejních hlídek na silnici.
Již při představení kamerových systémů měl přitom existovat dostatek literatury, která upozorňovala na skutečnost, že kamery nemohou sloužit jako náhrada za policisty, zmínil Banham. Některá policejní oddělení se však nejspíš nechala uchlácholit 400% nárůstem řidičů nachytaných při překračování rychlosti v době přechodu z běžných hlídek na kamery.
Masivní nasazení kamerových systémů přitom není jedinou inovací na britských silnicích, která je pod palbou kritiky. K bezpečnosti provozu měly přispět i tzv. chytré dálnice, které ve Velké Británii uvedli do provozu již před pár lety. Nedávný výzkum však ukázal, že v jedné části došlo k dvacetinásobnému nárůstu nebezpečných incidentů.