Už se těším, jak s tím budou holky v ulici parkovat, to bude legrace! A elektrické kamiony budou za návěsy taky tahat tunovou baterku? Se taky těším moc! No a není náhodou maximální rychlost s přívěsem omezená na 80 km/h? Takže na dálnice to není, ve městech se s tím bude blbě manévrovat, takže taky nic. Ale hračičkové mají radost... ;-)
Mně to připomíná ten vtip o ruské babce s digitálkama: Jde strhaná babka v Moskvě po ulici a táhne dvě těžké brašny. Kolemjdoucí ji zastaví a ptá se, kolik je hodin. Babka položí tašky na chodník, vyhrne rukáv a odhalí nejmodernější digitálky. "Šestnáct čtyřicet!" odpoví a kolemjdoucí na to: "Vy máte ale krásné digitálky!" A ona ukáže na brašny: "Jo, jo, ale ty baterky!" :-[]
řešení se jmenuje spalovací motor, nemusíš nic tahat, ujedeš +- 1000km a když máš prázdno, natankuješ na každém kroku během pěti minut, na shell i s kafem, protože ti natankuje obsluha.
Aneb elektrický nesmysl opatříme ještě větším nesmyslem. V dnešní řidičsky zdegenerovaný době spousta lidí ani správně nezaparkuje, podélně do mezery jen s asistentem, který to stejně udělá blbě a chtěl bych vidět, jak se budou motat s vozíkem z autem.
Ale to je preci uplne jedno, jestli jezdim kratke a dlouhe trasy jen obcas. Auto ma slouzit majiteli a ne aby ho omezovalo. Auto na spalovaci motor nijak neomezuje sveho majitele a jeho rodinu. Pokud se zitra rozhodnu zajet k mori, nemusim nic planovat, sbalim si par veci a muzu vyrazit na cestu. To s EV takto jednoduse nejde. V momente zadani cesty zjisti, ze cesta mi zabere o nekolik hodin navic a radeji zustanu doma.
Kdy uz to konecne vy zastanci EV pochopite, ze nejde jen o dojezd, ale o cas straveny kvuli doplneni energie - arguemnty typu, ze budu nabijet doma si nechte, ja taky obcas jezdim na dovolene, na vikendy atd.
Nebo by elektroauto moh doprovázet vrtulník s náhradní sadou baterií a s přípravkem na jejich výměnu. Právě proto je svět tak komplikovanej, že se snažíme za každou cenu prosazovat debilní řešení problémů. ;-)
No to fááákt není blbej nápad :D, ale mám ještě lepší. Umíte si představit dojezd cisterny plné nafty? Že to je dost nepraktické, ......vážně? No a co? Zírám a směju se, co jsou schopni vymeslet, jen aby ty ještěrky protlačili. Jo....a takovou pumpu na výměnu baterek bych teda chtěl provozovat :-O , se trochu zamysli ryccardo. Stejně jako být jejím klientem :D , to bysme všichni brzo dojezdili ......prej sdílené baterie, pobavils hned po ránu, díky.
Jasně pokud máš zbytečných 600 tis můžeš si koupit elektrický citigo do města. Ovšem kolika lidem se chce dávat tolik peněz za krabičku od sirek na kolečkách. Za 600 tis se dá pořídit mnohem luxusnější povoz. Ale s myšlenkou mít v rodině jedno auto na ježdění po městě, které bude EV, souhlasím. Není potřeba s každým autem jezdit 1000 km najednou.
to zcela jiste, ale kdyz porovnas treba nejlevnejsi golf za 550tis a odpovidajici ID.3 za 750tis, nejspis s lepsi vybavou, tak mas rodil 200tis. golf ma vyhodu delsiho dojezdu, ID.3 vyssiho vykonu, bezemisniho provozu a velijakych zvyhodneni. pro nekoho kdo jezdi mesto a okresky, staci mu dojezd 300km, muze nabijet doma, tak mu ID.3 muze bohate stacit i jako jediny auto a jezdi o cca 2kc/km levneji, tedy navratnost (nejspis) do 100tis km.
a ceny elektrovozu pujdou dolu. jedina nevyhoda je a minimalne v blizke budoucnosti bude omezeny dojezd a dlouha doba nabijeni. to ale spostu lidi nebude vubec omezovat, protoze delsi dojezd nepotrebuji, anebo to proste parkrat za rok prekousnou s vyhodou podstatne levnejsiho provozu.
a navic - rozdil 200tis je pro spoustu lidi podruzna, chteji novy auto, novou technologii, chteji treba i ukazat ze na to maji, jinak by misto novejma bavorakama, audinama a medourama jezdili treba starejma skodovkama
Jasně souhlasím s tebou, ale když se už chce lidstvo vydat touhle nesmyslnou cestou tak máme smůlu a musíme jen přemýšlet jak by to šlo udělat uživatelsky snesitelnější. Ideální je samozřejmě přijet natankovat a jet do háje i když elektromobilisti ti budou vyprávět pohádky o superchargerech a jak za pár minut zase jedeš dál. No u nás v Čechách si zatím ještě dlouho budeme užívat spalováků, takže mě se tahle ideologie zatím nijak nedotýká.
nemuzes se na to divat pohledem cloveka z chude postkomunisticke zeme, kterou pres 40 roku devastovali komunisti a Zapad nam poskytuje rozvojovou pomoc.
podivej se na to pohledem treba rakusaka, kterej ma 3x vetsi rozpocet, takze tech nasich 600tis je pro nej jako 200tis a to uz je mnohem snesitelnejsi castka.
jak se budem dal priblizovat Zapadu a jak budou ceny elektrovozu klesat, tak to i u nas bude mnohem dostupnejsi
citigo je za 480tis, za 600 bude behem par let ID3
v 2010 1kWh aku-packu prisla v prumeru na $1000, v 2015 na $350, vloni pod $160, predpoklad v 2023 je $100, 2030 $65.
cena lithia se propada, nemam duvod neverit, ze 10 lety pokles nebude dal pokracovat i pres vzrustajici poptavku
FVE intalovana v letech 2006-2010 je dotovana diky sosanum a komousum, od 2011 dotovana neni diky ODS a TOP09. od 2026 se dotace zacnou snizovat, skonci s koncem roku 2030.
prispevek na OZE (0.60hal/kWh) je vpodstate prispevek na vyrobu bezemisni energie, zadny takovy prispevek u benzinu ani nafty (zatim) neni, tam je zase spotrebni dan.
jako neplatce DPH platis na elektriku, benzin i na porizeni (elektro)auta DPH, kdyz platce jsi, tak DPH neplatis.
ano, panely jsou z ciny, ale dotovane uz davno nejsou.
ropa je zase z jinych diktatorskych rezimu, konkretne rusko a arabaci
3 koruny na 100km, to je nějak moc, ne? Druhý auto máme malý Aygo a podle aktuální spotřeby a ceny benzínu jezdíme (manželka) za 1,60 Kč na 100km přesně na ty ***čky kolem komína. To první vyrazne větší auto to umí ještě za min.
dieselagregát je lepší nebo kanystr s 20 litry nafty …………. v kufru mého auta 20 litrů a 250/300 km zaručeno. :yes: nalití do nádrže trvá cca 45 vteřin.
dalsi moznost vyuziti - pri vetrech pred par dny nam vypadla na pul dne elektrika, behem hodiny samozrejme nebyla voda, protoze nam neslo cerpadlo, nastesti spadly draty jeste vecer za tmy nahodili na sloup a elektriku nahodili. nejaka takovajhle baterka by to resila. samozrejme to bude casem i resit klasickej elektromobil, kterej napichnu na barak v pripade vypadku. minulej vypadej trval skoro 2 dny a to uz bylo docela neprijemny, treba I proto, ze mrazak i lednice u zacaly povolovat a ja pak musel pozvat kamarady a grilovat a grilovat …
zatim u nas tak 1. max 2 delsi vypadky rocne, az to bude castejsi, koupim elektrocentralu, snad ale do ty dobu uz budu mit elektromobil, nebo klesnou ceny aku tak, ze nejakych 5-10kWh nacpu do baraku a budu napejt ze solaru, to by s jistym omezenim na 1-2 dny dat mohlo, delsi dobu resi elektromobil nebo ten vozejk …
dalsi vyuziti - stavis barak nebo cokoliv a nemusis tahat elektrickou pripojku, v lese na zpracovani dreva na miste atd atd
vozejk je dobrej napad hlevne na jiny vyuzity, v tyhle souvislosti to povazuju za vtipek, na kterej mnozi skocili jako slepice po flusu
kolik auto za svoji zivotnost projede kilo benzinu a kolik kilo elektriky?
benzin spalis a nemas, elektriku spotrebujes a umis si vyrobit jinou, treba jen ze slunce
A kdy uz ty pochopis, ze tady placas cisla bez obsahu?
Ja jezdim docela slusne za cenu pod 2 koruny a cena 0,40 pro elektromobil plati jenom dokud ti tu elektriku nezdrazi. A to bude brzo - uz to delaji.
A drazsi bude pro vsechny... taze ti s nizkym prijmem, co jezdi starou felicii a na novy proste nemaji to zase budou platit saskum jako jses ty, pro ktery "kazda rodina ma dve auta" atd.
A to nemluvim o tom, ze celkove zatizeni tehle nestastne planety se zvysi, dost drasticky. Zavislost na mnohacetne skupine tezici ropu nahradime zavislosti na Cine...
Ne, nevidim ani jeden rozumny duvod, proc ma byt EV dobrej napad.
Akorát musí mít ten elektromobil povolený provoz v soupravě, často ho nemají!!! Hnací trakt není na to stavěn. No nic... všechno se musí jednou zkusit... i průkopníci slepých cest mají místo v dějinách.
Ale ne jen se o tom snažím uvažovat v širších sovislostech a trochu s nadhledem. Hodinový stání u nabíječek fakt není žádnej pokrok. Baterky u EV se musí stát vyměnitelný nebo výrazně rychleji nabitelný. Ani jedno zatím nemáme, takže jsou EV pro většinu lidí nepoužitelný. Táhnou za sebou baterky na vozejku, který by se daly odepnout a vyměnit je znouzectnost, ale poskytovalo by to možnost cestovat na delší vzdálenost. Jinak je celá násilím tlačená elektromobilita samozřejmě jen úsměvnej nesmysl.
na jezdeni kolem komina s druhym autem v okruhu 150-200km uz dnes OK, kazdej nejezdi denne 1000km+, na benzinku uz nikdy nemusis a nabijis doma a jezdis za 40hal/km proti 3kc za benzin. navic dalsi moznosti vyuziti - viz nize
nechapu, proc se lidi jako ty brani novym vecem, byt takovi vsichni, jeste "rosteme" na stromech
Já se bavím o tom, na jakou sílu (směrem dopředu) je tažné stavěno. A říkám, že na sílu dost velkou, protože to musí ubrzdit 750kg když na to řidič pořádně šlápne (myslím tím na brzdu). U drtivé většiny aut je zpomalení mnohem větší než zrychlení, takže pokud tažné přežije bez úhony brždění, přežije i ylačení vozíkem.
Ale tu sa nebavíme o ťahní prívesu ako takého, tu je reč o tom, že v tom prívese okrem bateriek bude motor a bude tlačiť vozidlo ktoré ho inak ťahá. Toto je s obyčajným ťažným absolútny nezmysel.
cena lithia se propada, nektery tezarsky firmy maji s nizkou cenou problem, obcas cti zpravy.
jak pisu jinde, ceny akupacku trvale klesaj - v 2010 $1000/kWh, vloni $160, v 2023 se ceka prulom $100 a v 2030 $65.
ID3 je prvni elektromobil u VW postaveny od zakladu jako elektro, proto nema moc smysl porovnavat klasicky golf s elektrickym, cena i parametry ID3 jsou znamy.
tech 150k u nejsilnejsiho novyho golfa u "civilni verze" je fakt zoufalost, ja predpokladam, ze tam musi dat brzo neco silnejsi a to nejen pro verzi GTI nebo R nebo jak to nazyvaj.
na druhou stranu, podivej se, co za motory se nabizej do O4. a hlavne, emisni limit platny od pristiho roku splnuje s odrenejma usima jen prichciplej 2.0tdi/85kW. pristi rok proto musi prijit nastup hybridu a je mozny, ze tohle bude vrchol, vetsi vykony budou mozna jen ve spojeni s elektromotorem, mozna s vyjimkou RS.
No tak on ten rozdíl bude trošku větší. e-Golf stojí 880 tisíc ne 750. ID3 není ještě ani v nabídce, takže to bych sem netahal. Ceny elektrovozů nemají proč jít dolů, protože většinu ceny auta dělá baterka a suroviny pro výrobu baterek budou s vyšší poptávkou čím dál dražší. Takže v blízké budoucnosti nepočítám, že by EV měly jít cenově dolů. Nicméně když jsem tak koukal na konfigurátor VW tak mě zarazila jiná věc. On do Golfa nejde objednat silnější motor než 1,5 TSI???
Tak on jeden racionální argument, čili pořizovací cena stačí. Pak taky třeba způsob parkování (a dobíjení) vozidla, těch co bydlí třeba někde na sídlišti ...
Blbost??? Asi na to mají jiný názor (např. Airstream). Jde pouze o to, aby bylo propojení mezi autem a přívěsem kvůli elektrickým povelům. Pak se přívěs pouze svojí silou přidává a eliminuje tím svojí hmotnost. Tak špeciálná musí být pouze zásuvka, ale možná i těch třináct kolíků by to vyřešilo :-)
kupovat si elektrocentralu kvuli tomu, ze ji 1x az 2x za rok na hodinu nahodim ja vidim jako hloupost uz jenm s ohledem na to, udrzovat ji v provozuschopnem stavu. neco jinyho by bylo, kdyby vypadek byl treba kazdy mesic na 1-2 dny, to by smysl melo.
mit na zdi aku napajenou z FVE bude davat mnohem vetsi smysl, a to i s ohledem na pozadavek na aspon castecne pokryti energie z obnovitelneho zdroje u novych domu
Jo, to vsechno lepe resi jeden prenosny agregat.
Ani nemusi byt velkej dieselagregat, prodavaji se docela sikovny, s malym benzinovym motorem... A generovany vykon kolem 4 kW ti na takove situace uplne staci.
to se ale už dávno řeší, jde o to, že takový přívěs má vlastní pohon a tak auto táhne téměř nic a brzdí téměř nic a v tom to je a nemusí tam být žádné speciální tažné, nanejvýš s možností ESP a automatického couvání.
Ehm, zmysel by to dávalo, keby vieš takto vymeniť baterky priamo v aute. Trepať sa niekam aj s vozíkom bude žúžo labúžo. Po diaľnici max. 100 a furt dávať pozor aby si ho niekde nevyvrátil. A nechcem si predstaviť niektorých jedincov ako by s tým parkovali a cúvali. Toto je pre mňa no-go variant.
Tento nápad som už niekde videl.
Ale zrovna včera ma napadol ešte jeden lepší. Možno sa to bude zdať na prvý pohlad vtipné a čudne , ale čo tak pridať k tomu prívesu ešte aj elektromotor, cez zástrčku to mať spojené s ovládaním plynu v aute a hneď vznikne elektromobil z klasického auta. Viem že to zneje uplne na hlavu postavené, ale najdrahšie sú baterie, čiže aj elktromobily, a ak má niekto pri príliš ekologicky zameraných mestach , napr kde už je zákaz vjazdu spalovacím motorom, alebo sa pripravuje taký zákaz , tak stačí mať obyčajné auto a na cestu do centra zapnúť príves ktorý ho potlačí. Určite to je lacnejšia kombinácia ako táto a s ešte väčším dojazdom. :-) Ale to je len taký nápad.
mít vozíček s kanystrem paliva a k tomu elektrocentrálu, jako to dělají v Číně... Kdyby byla možnost bezdrátově dobíjet a mít v autě elektroměr a ten odečítat stějně jako doma, taky by bylo po broblémech. Na semaforech parkovištích a možná i při jízdě, furt by se to dobíjelo a nemusely by být třeba ty baterky i tak strašně velké a těžké...
martan mel na strese hromadu solarnich panelu, kdyz mu dochazela stava, zastavil rozlozil je, nacerpal energii, sbalil a pokracoval dal. zadnou benzinku na marsu nepotkal. :-)
pomoci panelu i zjistil odkud prichazi pisecna boure aby ji objel kdyz se vydal do zachranneho modulu. ve filmu tenhle moment nebyl, jen v knizce, aspon tedy v anglicke verzi...
Ano dotace, ta rádoby pozitivní diskriminace, ve jménu páchání dobra za každou cenu. Ve skutečnosti však mocný, a tedy nebezpečný, to nástroj ke korumpování občanů státem.
bavim se tim, jak vy zastanci starych technologii doufate, ze elektrika pujde nahoru, zatimco u nafty a benzinu neco takovyho evidentne nepredpokladate.
pritom nemci na benzin a naftu uz brzo uvali dan z CO2, ktera bude cca 0.5E na litr, coz bude na nase znamenat 15kc i s DPH. a vsadim boty, se podobne nahoru to pujde i u nas, takze za 2kc na km uz nebudes jezdit ani s malym dyzlem, a budes rad, kdyz se vejdes do 3kc.
me stoji 1kWh letos 1.70 i s DPH. je v tom 60hal na podporu OZE, zejmena FVE. za 6 let se prestanou dotovat prvni FVE elektrarny, a v 2030 koncej dotace na vsechny. tedy letosni cena 1.10/kWh. kdyby tahle cena sla nahoru o 200%, porad budu na 3.30/kWh a 0.66kc/km, tedy o 2.30kc levneji na kilometru nez ty s tvym malym a linym dyzlem, s kterym sice ujedes 1000km na jednu nadrz, ale budes ho muset odstavit v poli pred kazdym vetsim mestem a dal pokracovat sockou se vsemi chutovkami, ktery tenhle levicovy zpusob cestovani nabizi :-)
Ehm, no ale k takému tlačnému prívesu by si potreboval úplne iné ťažné zariadenie. Niečo na spôsob ako je pripojené toto http://en.wikipedia.org/wiki/BvS_10
O jazdných vlastnostiach takej súpravy nechcem ani špekulovať.
O tomto jsem tu psal už dávno. Systém se jmenoval "Drive on - Drive off" (žádný vozík), a šlo o vyměnitelné moduly s bateriemi. Ano, toto by bylo elegantní řešení. Musela by se jen řešit kontrola kvality baterií v systému.
k cemu ale mit v rodine 2-3 auta, z nichz kazdy ujede 1000km v kuse, kdyz vetsina jizd je jen par km, kdy je spotreba, emise i opotrebeni spalovaku nejvetsi, a porad aspon to jedno auto s "neomezenym" dojezdem na delsi cesty mas ?
nebo typicka rodina jede na dovolenou kazdy svym autem ???
neco jinyho je samozrejme kdyz jsi sam, na dalsi auto nemas, nebo jednoduse druhy auto v rodine nepotrebujes, protoze vse zvladas pesky
kazda normalni rodina ma aspon 2 auta, z nichz jedno vetsinou plni funkci jezdeni kolem komina. ani u nas to neni jinak. to druhy auto je normalni standardni ctyrkolkovej benzinak a typicky denne najede 15km, pricemz se tak 5x startuje, takze prumer 3km v kuse. jen vyjimecne se tim autem jede dal nez 100km tam a 100km nazpatek a to vetsinou jen proto, aby obcas najel vic km v kuse. to standardni elektromobil zvladne vphode a mnohem levneji. na delsi vzdalenosti mame zatim normalni benzinak jako prvni auto v rodine, kterej bude nahrazenej plug-in hybridem s dobijenim doma, stejne jako nejspis pozdeji cistej elektromobil, predpokladam usporu cca 100tis rocne za benzin.
kdyz uz to vy nechapajici pochopite ….
Myšlenka připojitelné baterky a tím pádem jednoduše vyměnitelné mi přijde jako dobrý nápad. Provozovat EV s tím, že musím hledat místo kde budu hodinu na superchargeru stát a nabíjet je silně omezující a nepraktické řešení. Zatímco vézt si s sebou baterii, kterou můžu na "pumpě" jednoduše vyměnit za nabitou a pokračovat dál by zcela změnilo použitelnost EV. Ideální by samozřejmě bylo, kdyby konstruktéři sjednotili rozměry baterek a používali nějaké standardizované, které by se prostě vyměňovali na nabíjecích "pumpách". Řidič by přijel dostal nový baterky a jel dál. Vlastně stejně jako u autíčka na dálkový ovládání. Tahat za sebou baterku na vozejku není úplně praktický, ale umožnilo by to provozovat EV na delší vzdálenosti a rozšířit systém sdílení baterek a tím pádem by odpadla nutnost trávit hodiny na dobíjecích stanicích.