V Mladé Boleslavi už asi konečně pochopili, že ani drahá Scala, ani ještě dražší (zato však s menším kufrem) Kamiq nemohou geniální Fabii Combi nahradit. Vždyť se přece zdaleka nejedná jen o pár bohatých západoevropských zemí, ale o spoustu trhů, kde má zákazník hodně hluboko do kapsy. A pro ty je litrová Fabia Combi se svojím poměrem cena/užitná hodnota naprostý ideál. A pokud teď v segmentu vymizeli všichni ostatní přímí konkurenti (oni to ale přímí konkurenti vlastně ani moc nebyli, protože prostorností i velikostí kufru např. Clio Combi Fabii Combi naprosto nemohlo konkurovat), tím lépe pro Škodovku! :-):yes::yes::yes:
P.S. A pak je tu ještě jeden, dnes možná nejdůležitější argument pro další existenci Fabie Combi - je to malé rodinné auto, která však díky běžné světlé výšce a běžné výšce karoserie bude mít malou čelní plochu, tj. i malou spotřebu a EMISE CO2! A o ty dnes bohužel, kvůli kreténské politice EU, jde automobilkám především!
Se to vyloučit nedá. Ty nejsou ani zdaleka takové jak se očekávalo, takže možná přeorientace ze scaly na normální kombi by v tomto světle jistý smysl dávala. Ale zatím to je teda jen hodně teoreticky.
Požadavky, mhm... požadavky mladých rodin jsou odvézt jedno a následně dvě malé děti + kočárek, zn. levně. Pokud někdo dostane v práci Superba, tak fajn... ale jinak si nemyslím, že by průměrná česká mladá rodina ohrnula nad novou kombíkovou Fabií nos. Já si s ní život třeba představit umím... byl by to kompromis, ale asi vcelku snesitelný.
Ba ne, ač se to třeba nezdá tak prodejům jasně vládl spaceback, proto se varianta liftbacku ořezala stejně jako se škrtlo kombi u fabie (redukce 4 karosářský variant na 2, protože SUV potřebuje kapacitu ve výrobě). Ale jo, už jednou se stalo že koncern dodělával kombi které původně nebylo (golf V), takže vyloučit se to fakt nedá.
Pred časom som bol zo zvedavosti skúsiť Scalu. Sadol som si pri tej príležitosti aj do Fabie. Podňa mňa sa Scala nedá porovnať s plnohodnotným autom nižšej strednej triedy, ale je väčšia a príjemnejšia ako Fabia. Možno som už rozmaznaný mojím autom, ale Fabia má naozaj mne ergonomicky a priestorovo nevyhovujúci interiér - hlavne pre vodiča.
Ak by Scala stála toľko čo Hyundai i30, Scala by nemala ani najmenšiu šancu. Ak by stála o niečo viac ako Fabia, zároveň oveľa menej ako spomínaný Hyundai, tak jednoznačne Scala.
Scala má možno naozaj smolu, že dnes chce každý Crossover, SUV...
Škodovka by musela byť blbá, keby opustila segement trhu, v ktorom nemá a ani nebude mať prakticky žiadneho konkurenta a v ktorom je navyše veľmi úspešná.
Už napr. len kvôli fleetovým zákazníkom. Fabia kombi je pre obchodných zástupcov v oblasti drogérie a potravín ideálnym autom.
Aj keď je článok jasný clickbajt, tak ešte postreh.
Ak by naozaj bola Fabia 4 kombi, vzhľadom na platformu by to mohlo byť vo vnútri priestranné ako bola Felicia, teda o citeľný kus oproti každej doterajšej Fabii.
A to by už naozaj stačilo ako rodinné univerzálne auto.
Pri Scale sa opakuje situácia z Rapidu. Chceli predávať natiahnutú Fabiu za ceny Golfa, teraz Polo za cenu Golfa, zákazníci nie sú až takí tupí.
Spravia ceny, budú lepšie predaje. A možno aj nebudú, lebo medzitým všetci kúpia nejaký ten crossover/SUV. :-)
Při Scale se opakuje situace z Rapidu. Lidi chtěli spíš liftback něž hatchback. Prostě lidovější Octaviu. Musím říci, že na cestách potkat spaceback je spíš rarita. A tak větší prodeje si bere teď Kamiq. Ale s nižšími prodeji Scaly, se mohlo uvolnit místo pro Fabiu combi.
Nesrovnávám, jen kostatuju fakt že combi od fábie představuje v portfoliu škodovky zcela okrajový segment - v číslech vyjádřeno 5%. A že to dříve bylo více jak v relativních tak absolutních číslech, přičemž octavie to má přesně naopak - té se prodává dnes více jak absolutně tak relativně.
No jasně, ale taky Škoda prodávala na pár trzích dva modely... to přece nemůžeš srovnávat. Octavii bys pak mohl taky zrušit, protože kdysi dělala mnohem víc procent než dneska.
A taky jsme dřív topili v kamnech a svítili petrolejkou a byt znamenal dvě cimry a záchod na chodbě... Vývoj nezastavíš. Co se týče aut tam to chce trochu širší vnímání - i v době kdy se u nás jezdilo ve stodvacítkách se na západě jezdilo v kompaktech a střední třídě... Navíc díky bezpečnostní výbavě ta auta sice rostou zvenčí ale uvnitř to taková sláva není.
Naopak, je to jen konstatování reality. Sám to potvrzuješ - koupí si radši vyhovující větší auto jako ojetinu než menší nevyhovující jako nové. Porovnávat kompakty vs malá auta je pak mimo to o čem je tu řeč - malá fabie je jaké městské auto velmi dobrá a to nikdo nezpochybňoval, šlo jen o to že to má s rodinným užitím společného asi tolik jako bydlet v garsonce.
Otázka je, či spotreba bude výrazne nižšia ako u iného motora. ďalšia otázka - ak motor nevydrží to čo iný motor s o niečo vyššou spotrebou, vytvorí sa zbytočný odpad.
On ten kombík dává paradoxně smysl i z hlediska emisí. Těžší auto je v dnešní době "nízkoemisní" dobře, protože zvyšuje průměrnou hmotnost flotily a těžším autům se tolerují větší emise.
Kombinovaná spotřeba je u obou stejná 4.5–4.7 l/100km
Jelikož má ale kombi lepší aerodynamiku, tak má mírně lepši emise i přes svou vyšší hmotnost.
Hele... nic ve zlém, ale přijde mi to úplně odtržené od české reality, kdy většina mladých rodin jezdí nějakou ojetinou z bazaru nebo po rodičích, typicky Octavia I apod., mluvit o střední třídě jako o nějakém standardu je úplně zcestné. V celé Evropě jsou subkompakty prodávanější než kompakty.
Hm, tuším jsme se o tom dohadovali minule. Však uvidíme, co zvítězí. :-) Osobně nejsem toho názoru, že se u nás lidé za posledních pár let rozežrali natolik, aby je kombík na A0 platformě nechal chladnými. Ono je hezký rozebírat, jestli je střední třída rodinný nadstandard nebo standard, ale pro většinu rodin je mimo jejich finanční realitu a trápit se s ojetinou z Áček každého nebaví, když si může pořídit nové v pětileté záruce.
Felicia mala vzdusnejší interiér. Teda aspoň ja si to tak pamätám.
Tenšie dvere, tenšie sedadlá, subtilna prístrojovka.
Keď prišla Fabia, bol som sklamaný že je to menšie. Teda samozrejme píšem stále o vnútornom priestore.
Domnívám se, že i trojková Fabie (Combi) bude v některých vnitřních mírách za prostorově geniální Felicií (Combi) zaostávat, ale srovnávat tyto dvě auta opravdu není fér - jízdní vlastnosti, komfort a hlavně pasivní bezpečnost těchto aut totiž dělí galaktické vzdálenosti, samozřejmě ve prospěch Fabie... ;-\
To je jen taková malůvka, kterou sem někdo hodil už pod článek o krátké Fabii. Zadek je evidentně inspirovaný Scalou, která má okénko za dveřma... současná Fabia ho nemá.
Umím - velmi málo, tomu odpovídají malé prodeje a neustálý propad celého segmentu který vedl k tomu že z něj kombi verzi prakticky všichni výrobci stáhli - nedávala smysl. To že se najde nějaká skupina lidí co něco nějak použije je samozřejmě možné, a je to zcela okrajová skupina - a o tom je tu celou dobu řeč. Lidé chtějí alespoň ten kompakt, který sice stále kompromisně, ale už použitelně splní roli hlavního rodinného auta, ty čísla prodejů jsou jasná. Ono totiž nejde jen o kufr - nároky na něj skutečně časem můžou klesnout, ale o velikosti auta jako takového - a nákupní taška dimenzovaná na příměstský provoz s nájezdem pár desítek km denně v jedné osobě je zkrátka a dobře dimenzovaná na zcela něco jiného než tahání rodiny ;-)
No dyť právě realita ukazuje dost jasně co vítězí ;-) Nemluvíme tu pak o žádné rozežranosti, nikdo neříká že rodinné auto = Audi A6 za 2M, to vůbec ne, je to jen o tom že mrňavá fabie není rodinné auto ani omylem a nepovažuje jí za něj už téměř nikdo. Rodina potřebuje především auto které splní její potřeby, pak až řeší jestli má na nové a případně jej chce. Ono je fajn mít záruku na 5 let, ale když potřebuješ každý víkend jezdit ve čtyřech 200km na chatu tak ti je prostě fabie k ničemu ;-)
No těch obchoďáků z oblasti potravin za mnou jezdí celkem dost, ale Fabia Combi mi před kanceláří za 5 let v organizaci neparkovala ani jednou. Když už používají škodovky tak Octavie, Rapidy a jeden jezdí s Karoqem, Jinak Mondeo, Insignia, Ceed, Astra, Focus, Mégane, Qashqai, Berlingo, P2008. Když si vezmu, že ti dealeři co jezdí k nám natočí ročně dle velikosti firmy a jim přiděleného rajonu 30 - 60 tis. km ročně, tak to bych ve Fabii ani jakémkoli jiném autě B segmentu trávit nechtěl. My sami jednu jako služební máme, kombíka II. generace. Jako poskakovadlo na poštu to stačí ale obchoďáka bych tím netrestal.
No a to je přesně ono - škodovka nechce soupeřit s lowendem typu thalia nebo logan. Tu kapacitu ve výrobě použije na ziskovou výrobu SUV a má vyřešeno - prodá jich v západní Evropě násobě víc než lowend modelů na balkáně, vydělá, příběh uzavřen....
No dyť právě, dvě dospělé osoby, elementární komfort, a přiměřený zavazadlový prostor. Fabie nesplní krom kufru ani jedno. A i když u nové vezmeme v potaz že díky větší šíři se dopředu možná dvě osoby nějak tak posadí, tak to pořád nebude nic o čem by někdo snil. Takže ne, fabii combi dávno za rodinné auto trh nepovažuje, proto jsou dneska prodeje tam kde jsou a kombíky v této třídě vymizely a za racionální základ který (sice) kompromisně splní většinu nároků se bere až třída C a kompakty a naše hlavní želízko v ohni - octavia. Jasně - kdo vyžaduje něco navíc tak tam pak je ten standart v podobě střední třídy (passat, mondeo, sup atd) a nebo nadstandart v podobě vyšší střední.
Samozřejmě to že někdo jako znouzecnost použije malé auto pro rodinné využítí se stane i dnes, a to je plně rozhodnutí každého uživatele, ale je jasné že to je zcela okrajové využítí (a to už i v ČR, jinde totálně), a požadavky průměrné české rodiny jsou skutečně už také někde jinde.
No, podle mě jsi mluvil o podílu na celkových číslech automobilky a ne na modelové řadě... ono taky posun ze 40% na 35% za 15 let by nebyl nic dramatického.
Mluvím o relativním zastoupení v rámci modelové řady. Jinak řečeno že třeba ve zmíněném roce 2004 udělala FC 97tis aut a bylo to 40% prodejů řady fabia (a to tam byl ještě sedan, jinak by poměr byl ještě vyšší), kdežto v roce 2018 už udělala FC jen 67tis a tvořilo to jen cca 35% prodejů řady fabia.
Octavia to má přesně naopak - v roce 2004 udělaly kombi verze octavie 55 tis a bylo to jen něco přes 30% řady, kdežto v roce 2018 to bylo 177tis a 45% prodejů řady.
Každopádně to se vcelku zbytečně posouváme od tématu - to že je FC v současné době velmi okrajový model je nezpochybnitelné, a jak se k němu postaví škodovka bojující s kapacitou se ukáže v následujících letech.
To je o interpretaci čísel. Fabia je pořád druhý nejprodávanější model značky, třetina jsou kombíky, ten podíl je víceméně stabilní... neklesá ani nestoupá.
Na některých trzích je Fabia v kombíku oblíbená, na jiných se ani nenabízí (Asie, Rusko). Počítat ten podíl ze všech trhů pak není úplně vypovídající. Evropské prodeje Škody jsou kolem 750t, z toho má Fabka Combi třeba 8%... což u značky s nějakými jedenácti variantami znamená +-průměr.
Samozrejme - na západe to bolo iné. Ale napríklad dnešné Polo je veľké ako bol kedysi Golf. Takže ani "západniari" nejazdili extrémne veľkými autami. Auto ako Fiat 126P by dnes asi nikto nekúpil - aj Smart má viac miesta (na predných sedadlách).
Na druhej strane napr Mazda MX5 - tá až tak nenarástla. Nepodriadila sa trendu rastu, ale ostala pri svojej funkčnosti. Čo na tom, že veľkí ľudia si ju nemôžu dovoliť, lebo sa do nej nezmestia.
Pokud by ten motor 1.5 110kW TSI nepřiškrtili, byla by to nejsilnější fabie hned po dvojkovém RS s motorem Twin Charger. (snad spolehlivější) .Fabia combi je extrémně oblíbená jako služebák i rodinné auto a to právě díky poměru užitkovosti s cenou. V česku by její absence asi hodně lidí zamrzela.
To už proběhlo - z těch 5% které dnes reprezentují FC jich většinu jsou schopni převést na scalu či jiný model, takže jestli ztratí 2% tak je to hodně. A že na těch 3% vydělají mnohem víc je také jasné. Gró pak zůstane v tom že ten nový model osloví zcela nový segment lidí.
V situaci kdy víš že to oslovuje jen velmi malý okruh zákazníků a ty nemáš volné kapacity na modely které osloví více zákazníků je to vcelku jasně ložené...
Veď práve - auto s nízkou čelnou plochou = nižšou spotrebou a emisiami dnes nikto nechce. Každý radšej Crossover. Aj keď - sedel som vo Fabii a pre mňa sa tam nastupovalo skoro ako do SUV. Oproti takej Fabii 1 sa v tej novej sedelo trochu vysoko na môj vkus.
Kedysi sme jazdili Škodovkami 100 , 105 , 120... a tie boli ešte menšie ako Fabia. Dnes sme veľmi rozmaznaní. Niekedy sa divím, načo ľudia potrebujú v aute toľko miesta :).
"Xonik" - ani si neviete predstaviť koľko ľudí používa Fabiu kombi ako rodinné auto. Povedal by som, že je oveľa rozšírenejšia čo sa nových áut týka, ako napr nižšia stredná trieda. Vlastne teraz sa dosť predávajú crossovery.
Sú ľudia, ktorým stačí aj malé auto ako rodinné, potom sú takí, ktorí potrebujú veľké auto. Mám kamoša, ktorý keď sa mu narodila dcéra, uvažoval hneď o SUV - lebo vraj potrebuje veľké auto. Nakoniec ho aj kúpil a je spokojný. My sme si vždy vystačili (2 dospelí + 2 deti) s hatchbackom nižšej strednej triedy. Pokiaľ človek nie je chalupár, väčšie auto nepotrebuje. Samozrejme trochu horšie je prekonať tzv. "kočíkové obdobie" :), ale potom je to už len lepšie.
To áno.
Ale Fabie kombi som mal všetky a podľa mňa nerástli, len sa menil vzhľad. No, ako sa to vezme, v dvojkovej išla prístrojovka nahor a aj strecha. A trojková je len taký veľký facelift dvojky. Mal som mesiac obidve vedľa seba a ozaj tam boli minimálne rozdiely.
Áno, píšeme zhruba to isté, rodiny v Európe majú vyššie príjmy, vyššie štandardy. A automobilky majú zisky z SUV.
Ale či stojí za to zahodiť to malé kombi, to je otázka.
Inak, ja napríklad s kolegom xonikom súhlasím, že vtip môže byť v kombinácii ceny/zisku/výrobných kapacít.
Že je lepší vývar z výroby SUV a to je dôvod hodiť malé combi cez palubu.
Trochu racia - to že v této třídě kombi postupně vymizela není samozřejmě náhodou, ten trh prostě mizí, za rodinné auto to nepovažuje na normálních trzích nikdo, a na těch asijských levnějších si škoda buduje poněkud jinou pozici než značku lowendu. Prodeje mluví za vše - cca 5% objemu produkce Škody, ta priorita je zcela evidentně někde jinde, a i když připustíme že pro každou variantu auta by se vždy našel zákazník, tak v případě omezených kapacit je jasné že nějaké škrty nastat musí. Jiná věc je že tím že se scala (která měla kombi v portfoliu nahradit) neprodává zatím moc dobře, tak se může verze kombi dostat opět na světlo světa. Ale rozhodně to zatím není nic ve fázi realizace, škodovka do scaly investovala dost zdrojů a rozhodně jí neodepíše jen tak.
To je takový tenký led. Samozřejmě nová fabia bude mhonem více prostornější, to jsou všechny auta na mqb a0 - aby bylo možné efektivně využívat moduly z normální mqb. Ale jako s rodinným autem to nemá nic společného ani tak, pořád je to jenom malý auto, a požadavky rodin jsou dneska někde úplně jinde.
Pokud bereš jen evropský Rapid, tak jo, Spaceback byl cca. x2 (47t : 28t za 2018 - takže spíš x1,7). Fabia vs. Fabia Combi něco podobného (113t vs 65t).
Felicia Combi byla oproti trojkové Fabii Combi:
- 2cm kratší
- 2cm menší rozvor
- 10cm užší, rozchod menší o 4,3cm / 6,7cm
- 4,7cm nižší
- o 80l menší kufr
Myslím, že kdybys ta dvě auta srovnal, tak už trojková Fabka je prostornější byla Felda.