Praktických minivanů se za čtyři dekády objevil bezpočet. Toyota Previa první generace mezi nimi vyčnívala ani tak ne výškou, ale spíše originální technikou.
Ono to zas tak hrozné nebylo, pro normální údržbu byly všude strategicky umístěné krytky a poklopy. Zbytek se dělal odspodu. Hodně těchto Previí měla na svědomí přestavba na LPG, pro které nebyl motor úplně ideální. Jenže přeci jen spotřeba nějakých 10l benzínu není úplně málo. Jízdní vlastnoti a komfort byly ovšem bezkonkurenční. Variabilita už tak docela ideální nebyla, zadní řada se sklápěla jen do boku.
Není to nevýhodné. Je trochu vyšší podlaha, takže nižší vnitřní prostor, ale naopak je vnitřní prostor delší. A motor rozhodně nepřístupný není. Ke všem částem, které je třeba servisovat se dá dostat líp než u většiny konvenčních aut. A jízdní vlastnosti jsou jak u sporťáku a ne vanu. A na tažení přívěsu oproti předokolce úžasné.
Blok je litina, hlava hliník. Vačka výfukových ventilů je poháněná ozubeným kolem, ale od vačky sacích ventilů, takže vlastně taky řetězem. K motoru se dá dostat líp než k kdejakému konvenčnímu. Sienna není nástupce Prévie. Sienna je auto o číslo větší a vyráběla se souběžně. Střešní okno bylo elektricky ovládané vždy jen zadní. Přední je jen výklopný poklop, ručně vylápěcí. Chladnička nemá funkci ohřívání. Se zadní nápravou je to tak, že standardně byla víceprvková náprava a kotoučové brzdy s bubny pro ruční brzdu. Hard verze pro vyšší zatížení měly tuhou nápravu s bubnama. Elektrická okna má jen přední. V druhé řadě a levé zadní jsou ručně vyklápěcí.
To je sice určitě pravda, ale na našem trhu se snad žádná naftová Previa této generace ani neobjevila (ale můžu se samozřejmě plést). Až další generace měla běžně D4D motory.
...mělo středové umístění do strany položeného motoru jistě blahodárný vliv, ale ty snímky bočního řezu auta jasně ukázaly, jak je toto řešení prostorově nevýhodné, nemluvě o mizerné přístupnosti agregátu. :-(:no: