Před patnácti lety byl zemní plyn považován za ekologickou i strategickou alternativu pro pohon vozidel. Dnes auta na něj přímo z výroby nabízí jen koncern Volkswagen a Fiat. Znamená to, že šlo o slepou cestu?
ve firmě provozuju dvě Octy na CNG.... tu první verzi CNG s 1.4TSi, 50l nádrží na benzín a 15kg nádrží na CNG. Za mě je to geniální fleetové auto.... naprosto spolehlivé, s nízkými provozními náklady, ekologické. Bohužel tím že momentálně už se s CNG nic pořádného nevyrábí, nemá tohle palivo budoucnost.
Problém je že kvůli současné regulaci mají nově vyráběné CNG auta jen malinkou benzínovou nádrž (9L) a tím pádem jsou provozovatelné jen v zemích s hustou sítí stanic. V ČR to není problém, ale když to auto má můj obchoďák použít i jednou za rok na dovču do Chorvatska, jezdit tím občas na Slovensko nebo v zimě někam jinam do ciziny na dovolenou tak to prostě už není použitelné.... Když se k tomu připočte aktuální stav ceny paliv, CNG už moc smysl nedává..... Škoda.... ve městech se každé CNG auto počítá.... ani u nastartovaného auta nosem neucítíte že mu něco z výfuku jde....
ano, to je vyhoda elektriky, ze jde vyrobit mnoha ruznymi zpusoby.
bohuzel vlada StBaka babise ted nejvice podporuje ten nejmene ucinny zpusob - paleni biomasy v bioplynkach.
ono to ma ale svoji logiku - agrofert provozuje nekolik desitek bioplynek a soucasne je i vyrabi, proto jsou ted podporovane vic, nez treba nenavidene FVE, ktera maji ale na plochu o nekolik radu vetsi ucinnost nez babisovy bioplynky, jenze FVE babis zadny nema ...
a jako bonus se na poli misto brambor pro prasata pestuje kukurice do bioplynek a repka do nafty ...
to aby jeden ceskej miliardar nezchudnul a moh pobirat dotace
no hele nevim s tou spotřebou, mě ty Octávie 1.4 G-tec jezdí dlouhodobě za 4,2kg/100. V benzínu by to bylo minimálně 6 litrů, v naftě kolem 5.... Nevím co by s tou Aronou museli dělat aby brala 6kg.... to mi bere ta Octávie možná tak ve 170 na dálnici....
jj autobusy to je bez debat.... ale i taxíky a spousta dalších mohla CNG využívat.... mě s tím ten obchodní zástupce jezdí každé ráno 15km do práce přes město, které smogem docela trpí.... to je prostě reálný benefit když to jezdí autem které smrdí podstatně míň než konvenční auta.... :-(
CNG pro osobní automobily je hlavně loby VW koncernu. Pro autobusy a dodávky je to super alternativa k naftě. Řidiči bílých dodávek si možná stěžují, že to nejede jak nafta, ale je tam velký rozdíl co dýcháte venku. Lepší alternativa než elektro dodávky. U osobních aut je to jen zrůdná pseudo eko loby. Nedávný test Seatu Arona TGI ukázal reálnou spotřebu 6 kg CNG/ 100 km. Stejný motor běžně žere 6l/100 km benzinu. Spálením 6kg CNG vznikne větší stopa CO2 než u 6l benzínu. Většinou totiž lidé porovnávají ty ideální hodnoty spotřeby CNG v kg, kde litr benzínu je lehčí. s Dacii se dá jezdit za 6l LPG, což má ještě menší stopu CO2 než benzín a čerpací stanice tu mají dlouhou tradici. S Hybridní Toyotou jezdím už více jak 3 roky se spotřebou 4,5l/100 a to včetně rychlých přesunů po dálnici. Každá technologie je vhodná na něco, ale pro výrobce je ekonomické prodat jí všude a o to více, když jim ještě jdou někteří pseudo ekologové z EU na ruku. Chce to se koukat i na technologie používané ve světě a spíše kombinovat plyn, benzin, elektřinu a naftu v i budoucnu vodík, kde to je nejvýhodnější.
Pan autor by si měl nastudovat, že oxidy dusíku vznikají oxidací vzdušného dusíku. Tento dusík oxiduje jak jinak, než kyslíkem z nasávaného vzduchu. Oxidy dusíku tedy vznikají za vysokých teplot a tlaků jen ze vzduchu a vznikají tedy logicky i v motoru na CNG. Ach ti čeští pisálci rádobynovináři :no:
Jako provozovatele CNG stanice nás stojí stlačení CNG na 230 Bar nutných na přepuštěni do vozidel s tlakem 200 Bar cca 1,25 Kč na 1kg CNG. Takže průměrné natankovani auta se vejde do 20 Kč, což je nic oproti daním státu, který saje jak pijavice rovnou po stovkách Kč,aby je pak ukazkově promrhal.
Mám auto škoda oktavia cng super auto je tam problém s nadrzema protože jsou ocelové takže těžbou ale to už jsem vyřešil takže se těším na novou oktavii doba tankování 3 minuty, elektrické auto 30 až 40 minut dojezd u nejlepších 500 km u cng 550
Taky by mě zajímalo, kolik emisí produkuje těžba a produkce CNG, když už se v článku mluví o emisích při výrobě elektřiny (těžba ropy a zemního plynu je tedy bezemisní, když ji zanedbáváte?).
Píšete voloviny,Co2 není nejsilnější plyn skleníkového efektu,naopak patří k těm nejslabším...., skleníkový efekt způsobuje nejvíce vodní pára.CNG je vhodné přechodné palivo než se podaří vymyslet něco lepšího.Baterie to fakt zatím nejsou
Též jsem si dopřál tovární zástavbu a tankuji za 12 Kč/litr. Šlapu mu (1,4 turbo), takže i s častými dálnicemi jezdím za zhruba 8 litrů. Cca koruna na kilometr a dojezd zhruba 500 km mne fakt těší. ;-) Navíc mi zůstala i 50-ti litrová nádrž. A mám o 11 procent menší emise.. No ***!!! :-!
špinavý benzín způsobuje mnohem větší oteplování, než čistá nafta. Ti lidé, kteří mají ekologické cítění, proto tankují naftu a čekají na osobní dieselové vozy na CNG.
Lépe ovšem vychází ten plyn spálit v plynové turbíně, vyrobit z něj elektřinu a nabít s ní elektromobil. To celé samozřejmě kvůli naprosto mizerné účinnosti spalovacího motoru.
Přesně tak, každý user-case má jiné ideální řešení. U elektromobilů jde především o to, že se nám otvírá cesta tu energii vyrobit jakýmkoliv způsobem. Že to v ČR neumíme a umět nechceme není ovšem problém elektřiny jako takové.
Jinak článek by měl být ze sekce "komerční sdělení", čurou náhodou totiž opomenul dost detailů. Jako například tu elektřinu, která dotlačí ten plyn z Ruska na tu čerpačku a pak ho stlačí na 300 barů. Kolik kilometrů by asi baterky ujely pouze na tuto "stínovou" energii?
S CNG lze jezdit do podzemních garáží, neboť zemni plyn lehčí vzduchu stoupá a rozptýlý se, oproti LPG, které se naopak drží u země. Ve všech rozumně uvažujících státech je povolen vjezd CNG do podzemních garáží. To, že máme neschopný neodborny úředníky s giga platy, tak na to doplácí všichni řidiči.
Daň z elektřiny už ve skutečnosti existuje, ale zatím je malá (0,028 Kč/kWh bez DPH). A navíc je zde skrytá daň, která se jmenuje "Podpora elektřiny z podporovaných zdrojů energie" a ta už je slušně vysoká (0,495 Kč/kWh bez DPH).
Ve velkých městech to problém je.LPG je ale obecně palivo "venkovanů", takže většina majitelů s tím nemá problém. Mně vadila nutnost častého tankování, ale dalo se to přežít.
BTW Na zákaz LPG jsem narazil i v nadzemních garážích. A samozřejmě značka byla vždy až před závorou, takže jsem stejně musel zákaz porušit.
Rozhodnutí VW znamená jediné. Postupný návrat k "normálu". CNG zůstane v osobních autech jen tam, kde to má tradici a kde je velký rozdíl ve zdanění paliv, což je v Evropě jen Itálie.
V každém případě je to nevyužitá příležitost z pohledu zlepšení životního prostředí. Největšími smraďochy ve městech jsou dodávky a různá speciální nákladní auta. A to jak ty starší, které kouří jak kamna na brikety, tak ty novější, kterým EU dlouhodobě dává emisní úlevy oproti osobním autům. Tam se mělo CNG tlačit. Starší auta tlačit k přestavbě, novější k pohonu CNG přímo z fabriky.
zrovna v mém případě byla alternativou k CNG Octávie s 1.6TDi.... a tu bych nechtěl ani za nic - jede hůř, zvuk oproti CNG katastrofa, projev motoru taky, horší zadní náprava, později topí atd.... zcela k ničemu.... a navíc ekologicky samozřejmě taky horší, smrad ze studeného dieselu, díky, ne....
CNG dodávka je řešení pro pošťáky a podobné rozvážky.... sám mám ve firmě taky naftovou, když to má vézt 3 palety nebo táhnout vlek s autem tak samozřejmě potřebuješ naftu.... prostě musíš volit dle použití....
"Na vlek potřebuješ naftu" je klišé. Když má motor dostatečný výkon, tak je jedno, jaké palivo spaluje. Ducato CNG má 100 kW, to přece musí stačit i na vozík. A kdyby Fiat chtěl, tak by mohl nabídnout i něco výkonějšího, v USA se přeznačkované Ducato (RAM Promaster) prodává s 200 kW šestiválcem, to by i po přestavbě na CNG ujelo snad jakékoliv evropské dodávce :-)
neni 12.84kc/MJ jak je v tabulce, ale 12.84kc/l, tedy s pouzitim radku vyse 0.401kc/MJ.
u nafty s pouzitim tabulky to je 0.307kc/MJ.
cisty benzin je zatizen spotrebni dani o 30% vic, nez spinava nafta.
podobne cena za MJ je napr. dle ceniku tank-ono pri soucasnych cenach u nafty 0.64kc, u benzinu 0.68, ne 26.99 vs 26.66...
je videt, ze maturita z matematiku velmi, velmi chybi ...
u elektriky by se mela zapocitat dan z CO2 a prispevek na OZE, ktere se u ostatnich uvedenych paliv neplati.
ja mam v garazi 1kWh v NT za standardnich 1.70kc i s vypalnym pro OZE, ktere mi zvysuje cenu elektriku v tomhle tarifu o vic jak polovinu.
ale i tak 1 elektrickej km vychazi na necelych 0.40kc proti minimalne 2.50kc u benzinu
dodatek: autor clanku zrejme pouziva MJ jako energii tedy MegaJoule a jinde tu samou zkratku MJ jako Mernou Jednotku, coz je velmi matouci a zavadejici ..
A kde bych měl parkovat, když u nás jsou jen podzemní garáže? Hledat několik kilometrů od domova parkování jen kvůli tomu, že nemůžu do garáže. Kravina
Nie je najviac ekologické. Naopak, problémové sú obrovské úniky pri ťažbe, ako píšu v článku. Výhody CNG sú podobné ako pri elektrine - v meste síce nemá nulové emisie ako elektrina, ale smrdí menej a elektrinu dorovnáva tým, že prestavba napr. autobusov je pomerne nenákladná.
Daleko lepší je klasické LPG. 9,50 katuální cena, nádrž se do velkých aut vleze 55L torioid nebo 90L válec do kufru, zastavit to jde do každého auta bez přímého vstřiku.