Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Ikarus 280: Připomeňte si čabajku, možná nejslavnější autobus východního bloku

Jen málo autobusů jezdilo po všech zemích RVHP, Ikarus 280 však mezi ně patřil. Připomeňte si slavný bus maďarského výrobce, kterému se u nás říkalo čabajka nebo harmonika.
Zpět na článek
6. 5. 2020 09:52
Co dodat k článku.
Vážený pane redaktore.Na těchto autobusech jsem dělal v servisu garanční prohlídky.To že ho na konci článku vychvalujete se teda divím.Větší šmejd se sem snad nedovážel.Až moc slabé motory a vinou přetěžování nevydrželi vložky a praskali.Než se to rozjelo tak jiný autobus ŠL 11 byl už na konečný.O kouřivosti motorů snad nemá ani cenu psát.Dodávky náhradních dílů to byla katastrofa.To co jste napsal je odrazem toho že si na ně nemůžete sám pamatovat.
Avatar - rokyta.p
6. 5. 2020 10:07
Re: Co dodat k článku.
Z odborného hlediska nemá smysl zdejší materiály komentovat už mnoho let. Dělali jste prosím na motoru v rámci údržby nějaké dobré úpravy? Vím třeba na Karose 941 dávali chlapi na černo větší trysky, tak to víc jelo. Ptám se, protože jak jste nakouskl, technicky to zázrak zrovna nebyl. Děkuji za postřehy.
6. 5. 2020 20:53
Neobjektivní nadšení
Je prostě vidět, že autor článku není pamětník, jinak by tento autobus v žádném případě nemohl takto nekriticky vychvalovat. Určitě si tedy nemyslím, že by se kdovíjak "povedl". Co si pamatuji z vlastní zkušenosti, tak to bylo motorově zoufale slabé, uvnitř šíleně hlučné, v zimě nevytopené a také nepohodlné vozidlo (sedačky). Řidič se opravdu strašně nadřel, hlavně tedy v kopcovité Praze, kde jen řadil a řadil a řadil (a mačkal ty kvanta tlačítek). O hrozivé kouřivosti motoru nemluvě. Prostě tehdejší české Karosy byly ve všem jasně lepší (vč. designu) a jen nařízení z vedení RVHP, že se u nás nesmí vyrábět již vyvinuté kloubové verze, přivedlo tyto maďarské krumply na naše silnice. Bohužel. :-(
6. 5. 2020 20:35
Re: Denní chleba
Neskôr prišiel inovovaný typ Ikarus 283, ktorý bol o niečo dlhší a tiež už mal vzadu tuhú nápravu s dvojmontážou. Mal iné dvere, ale boli ešte nebezpečnejšie ako predtým, vraj dokázali zlomiť aj ruku... https://www.youtube.com/watch?…
6. 5. 2020 20:28
Re: Co dodat k článku.
Je to tak ak píšeš. :yes:
6. 5. 2020 20:27
Re: Re: Denní chleba
Pokiaľ viem, tieto autobusy sa dodávali aj so silnejšími motormi, ale to nebol prípad krajín RVHP... Spätným pohľadom večná škoda českých kĺbových autobusov, ktoré vtedajšia moc dvakrát zatrhla - jak Š 706 RTO-K, tak ŠM16,5... Ikarusy boli ťažkopádne, pomalé, extrémne hlučne. Typické bolo trieskanie pneumatických dverí, neopatrnému človeku dokázali spraviť peknú modrinu. Najtypickejší bol obrázok tohto autobusu v kúdoloch čierneho dymu. Pamätám si, raz som sa z križovatky pohýnal práve vedľa takéhoto Ikarusu. Jeho vodič asi stlačil plyn až po podlahu, a z výfuku ma ochrstala spŕška čiernej nespálenej nafty...

https://www.youtube.com/watch?…

https://www.youtube.com/watch?…

https://www.youtube.com/watch?…
6. 5. 2020 23:21
Technicky omyl
Si pamatam toto nestastie nazyvane autobus. Naopak keby jazdila dodnes MHD Karosa B 732 vobec by mi to nevadilo, prave naopak, ale Ikarus 280 som rad, ze je to iba spomienka ;-)
V zime to nekurilo vobec oproti Karose. Bolo to hlucne a motor 220 koni a cca 800Nm bola tragedia. Motoricky totalny srot.
Nezabudnutelne zazitky, na semaforoch vzdy vodici v Karosach vedla a predbiehali to, mimo mesta to iste. Spoluziak na tom jazdil a hovoril 1km pred kopcom plny plyn a dufanie, ze nebude musiet spomalit.
Na sidlisko JUH v Trencine do kopca boli tieto autobusy povestne cedulkou na predu POD KOPCOM NESTOJIM. Cestujuci mali zauzivane pokial chcel vystupit pod kopcom pod Juhom tak, musel ist Karosou, nie karmonikou ( tzv. Ikarus).
Aj primestska verzia bola o nicom, strasne slabe, to predbiehala aj nalozena Liazka.
Ikarus by som prirovnal k Skode 1203, to bol asi rovnaky omyl.
8. 6. 2020 05:17
Ať s tím autor jezdí do 100 km vzdáleného cíle...
Asi s tím autor nikdy nejel. Pokud byly vypraveny dva autobusy do cílové stanice a my jsme si mohli vybrat, tak jsme se vždy snažili dostat do Karosy. Rychlá, pohodlná a neprofukovalo do ní. V zimě byl Ikarus bída. A v létě vlastně také 😫.
6. 5. 2020 13:24
Re: Re: Denní chleba
Na trojku do kopca? To musel byt ale maly kopcek. Pamatam si, ze ked sa tieto Ikarusy v Nitre skriabali na Zobor, tak velmi casto to zvladali za zverskeho revu len na jednotke. Preradenie na dvojku znamenalo dusenie motora a musela tam ist naspat jednotka :D
Avatar - Barrichello
6. 5. 2020 11:44
Re: Denní chleba
Taky jsem s tím jezdil celou dobu na střední a ještě nějakou dobu do práce pak. Nejhorší to bylo v zimě, byla v tom hrozná kosa :-)
Avatar - Jenik3
6. 5. 2020 11:27
Re: Denní chleba
Ikarus mel v prave rade dvousedacky. Cestou do skoly jsme sedeli s kamaradem v prvni rade a sledovali, jak sofer tocil obrim volantem a kvedlal se saltpakou - 5 rychlosti. A kdyz to na petku rozjel na 70kmh to byla bomba. Do kopce obcas na trojku, pac motor nemel koniky. Casto nas do kopce predjela kdejaka karosa s jinymi spoluzaky. No hruza :no:
Cervene a zelene podsvicene cudliky na otvirani dvere jsou legendarni. :yes:
Avatar - Stejsn
6. 5. 2020 10:56
Re: Co dodat k článku.
Navíc poslední odstavec popírá to, co se píše výše - pro tenhle krám naopak do puntíku platí, že se rozšířil proto, že nic jiného (z politických důvodů) nebylo.

Co je ale zajímavější a článek to nezmiňuje, že kloubové Ikarusy jezdily v Severní Americe.
Avatar - pradeda777
6. 5. 2020 11:58
Re: Co dodat k článku.
Slabé motory...jsem rád že to tu zaznělo. Fabrika v našem městě si Ikarus pořídila snad koncem 50 nebo začátkem 60 let. Vybavení bylo na tehdejší dobu v porovnání s dosluhujícími autobusy Škoda 706 RO luxusní. Ale motor byl vyloženě nedostatečný. Tady se říkalo, že je to postavené na maďarské roviny, protože tady u nás, jakmile to "narazilo" na kopec tak se motor často i přehřál a muselo se chladit.
6. 5. 2020 09:53
Re: Denní chleba
Tu paku a gombikove hmaty na otvaranie si pamatam aj ja :D
To bol mega umenie trafit rychlost..vzdy mi to pripominalo varenie mojej mami s vareskou :D

Nezabudnutelne je to,ked ta vytlacili do harmoniky,kde si sa zadarmo potocil cestou do skoly a ked prsalo ,tak si si vedel v niektorych aj tvar umyt,ked si nahodou zaspal do skoly a zabudol si si umyt face :D
Avatar - KANKUNEN
6. 5. 2020 09:29
Re: Denní chleba
Počkej, ty kolébkové řidiči přejeli prstem najednou, ale na ty starší s kulatými tlačítky měli speciální prstový chvat. Nejlepší byla šaltrpáka s metrovým chodem a s tvarem metrového jebadla.
Avatar - rokyta.p
6. 5. 2020 08:59
Denní chleba
Když v tom jsem jezdil celou dobu do školy! Kloubový, vínový s hnědou koženkou. Odpich z místa nic moc, řekněme, že to jen lezlo a odfukovalo. Až pan řidič rozehnal stroj na hrůzostrašných 40km/h s třesoucí se rafikou, tak musel už zpomalovat do další zastávky . Ale nejlepší byla celá šňůra kolébkových spínačů na pravou ruku pro dveře. Než to všechno pootvíral a zase pozavíral a za chvíli znovu. Tak jsem se vždycky divil, že mají řidiči zlaté nervy. Jo a moc to netopilo, když jel člověk v zimě ráno prvním spojem. Tak jinovatka se udržela na sedadle celou cestu. Akorát měl proti ŠM a pak sedmičké Karose takový chlapácký vzhled. Zadní kola natáčel, to Karosa, která měla tupláky i vzadu a tlačila vše přes kloub neměla. Důchodkyně se někdy těma schodama nemohly ani pořádně vybelhat nahoru. Pekelný stroj, dneska už jen nízkopodlažní Solarisy. A do nich se už nehrnu abych zjistil jak to jezdí, protože zrušili lístky a musí být nějaká elektronická karta, na což já řekl že odisku nikdy.
7. 5. 2020 15:06
Re: Technicky omyl
Čiste technicky vzaté to bol šrot od samého začiatku. Motor v nemeckej licencii MAN, ktorý pamätal ešte vojnu. Uvádzaný výkon mal až v otáčkach, v ktorých sa nedalo jazdiť, lebo to zavýjalo jak lodná siréna. Naviac k tomu nenabádala ani prevodovka Csepel s planétovými prevodmi zadnej nápravy Rába, kde sa kus výkonu cestou na kolesá proste stratil. Natáčanie zadnej nápravy bolo vyriešené zle, varovný nápis na zadnom čele "Pozor, vybočuje!" tam nebol len tak pre nič-za nič. Hlavne pri výjazde zo zastávky, napr. pri vychádzaní spoza iného autobusu šiel zadok často až po chodníku, a pár tragických udalostí s tým spojených bolo.
Trochu lepší bol novší typ 283, ten už mal tuhú zadnú nápravu s dvojmontážou. Zadok sa už tak extrémne nenakláňal a nevybočoval. Mal aj o niečo silnejší motor.
Avatar - wakantanka
7. 5. 2020 11:00
Re: Technicky omyl
Čiste technicky v dobe vzniku to až taký krám nebol, dalo by sa povedať, že to celkom držalo krok s vtedajšou zaužívanou technikou. Problém bol akurát v tom, že zásadnejšie modernizácie a vylepšenia sa tomu viacmenej vyhýbali širokým oblúkom. To že tie autobusy boli primárne nakonfigurované na roviny a nie na kopcovitý terén je už len taká čerešnička na torte.
Avatar - Barrichello
6. 5. 2020 11:48
Re: Co dodat k článku.
Ono madaři dělali i silnější motory, jenže tady si je nikdo neobjednal, šetřilo se. A to jste neviděl Ikarusy pro export, to byly mašiny.

Tohle co tu bylo byl lowend, nejlevnější co sem uměli magyarosz poslat. Lepší byly až verze s novým motorem Raba D-10, to už aspon jelo.

Jinak nejvíc Ikarusů jezdilo v Rusku a to i přesto, že měli vlastní busy MAZ, Likino (LiAZ), GAZ a další
Avatar - Stejsn
6. 5. 2020 11:03
Re: Denní chleba
A nezapomínat na čudlik motorové brzdy pod sedačkou :D
16. 11. 2020 01:43
Re: Ať s tím autor jezdí do 100 km vzdáleného cíle...
U mne to bylo naopak, nadával jsem, když dojela Karosa.
16. 11. 2020 01:41
Byly dobré
Měl jsem je rád, jezdil raději s nimi než s Karosami. Příjemný zvuk motoru, hlukem jsem netrpěl, některé atmosférické karosy byly hlučnější nebo zvláště karosy předělané z atmosféry na turbo dělaly více randálu než toto. A kouřivost nebyla vyšší než u jiných v té době, normy Euro začaly platit až od roku 1993.
Avatar - rokyta.p
6. 5. 2020 18:06
Re: Zaspominajme si..v Kladne mate jeden nadherny kusok
Krasavec, dokonce i vínový :-! Ale sedadla jsou zvěrstvo a disky taky, alespoň Severní Morava měla na Trilexech. Chybí přední mlhovky, naopak zadní je tam jak pěst na oko. Ale aspoň tak, docela chytám slinu :D
Avatar - rokyta.p
6. 5. 2020 09:56
Re: Denní chleba
Když byl ošlehaný korzár, tak sjel kolébkové jedním tahem pravda. Ale když to byl nějaký střídač, nebo řidila malá soudružka s velkými prsteny, tak krásně vymačkávala. Zelenou řadu na otevířání, 2x zvoneček a pak červenou řadu na zavírání. ...Dlouhý chod byla jedna věc, horší bylo ten kvalt trefit. Někdy než se povedlo, tak zcela ztratil rychlost. Naopak koncovka mi přišla dobrá, ergonomická do ruky. Lepší než takové ty dodělávané průhledné, kde bylo zalité autíčko. Nebo hranatá, co pro mě nepochopitelně dávají v Mladé Boleslavi dnes do osobáků. Ergonomicky nejlíp do dlaně padne koule, velikosti figiranta. A naklaďák (bus nevím) má normovaného oskara většího. Ani nevíš, jak bych si s tím vyrazil na májovou projížďku. Se musím podívat, jestli nebude mít nějaký dopravní podnik v okolí den otevřených dveří.