Už jsem to zjistil, místo 700ky mu dali tu prodlouženou oktávku. Ta sice nedělala randál, ale zase byla mrňavá, což se mu taky dost nelíbilo. Myslím si, že až do příchodu superba byly český auta pro vládní účely čirý masochismus.
Pamatuju si, když Zemanovi coby premiérovi předávali nové auto jako nástupce vládní sedmistovky (a už nevím co mu to vlastně dávali), tak tenkrát řekl do kamery: "Za tu dobu se na mě Tatra 700 podepsala především svým hlukem". A to byl řekl bych poslední hřebíček do rakve osobních tatrovek.
Např. 2. generace BMW 7 = E32 se začala vyrábět v r. 1986, a to už T613 byla víc jak 10 let ve výrobě (počátek vývoje byl v r.1968 a i když byl náběh výroby za tzv. normalizace těžký, přeci jenom výroba naběhla asi v r. 1975).
Skutečná variabilní plošina na světě byla pod Fiatem Stilo. Pak přišla pod Fiatem (Grande) Punto.
Nechci vam brat nadseni do Tater, ale dva rozvory u luxusnich aut nemaji nic spolecneho s nejakymi "variabilnimi a modularnimi plosinami", ale jde o zcela standardni vlastnost, kterou meli vsichni konkurenti Tatry davno pred ni. Namatkou treba BMW 7 E32 mela dlouhou a kratkou verzi, Mercedes mel dlouhe verze uz v sedesatych letech, Jaguar mel dlouhe verze a tak by se dalo dlouho pokracovat.
To ano. A tehdy ještě zdaleka nebyly od VW ani modulární plošiny, a proto Škodovka sama vložila do plošiny "Golf" svůj nový modul, aby natáhla rozvor.
Bohužel - pak, když přišel Superb, byl na plošině Audi! Tj. motor podélně před př. nápravou. A teď se zeptejte: proč nemá Audi motor nad přední nápravou, jako měla T613-700 vzadu, a má ho před ní? Proč asi?
Mimochodem: T613 dávno před variabilními a modulárními plošinami už měla dva rozvory. T700 byla na tom delším (tzv. Long).
Koukněte, jak T613 se svým 3 metrovým rozvorem obstojí ve srovnání s dnešními stejně dlouhými vozy (5 a nad 5 metrů).
Naopak, když už byla T700 ne jeho vinou pohřbená, tehdejší generaci Superba chtěl. A důvod i znovu řekl: "Každá vláda jezdí ve vozech vyrobených v její zemi." To je obecná pravda - a je spousta vlád, které jezdí v BMW, či MB, protože domácí vozy nemá.
Naopak, p. Zeman T700 chtěl; byl na ni hrdý tak, jako jsou hrdí představitelé cizích vlád na domácí vozy. Dělal jí reklamu. Osud T700 byl zpečetěn za p.Klauze a p. Soudka. Je potřeba si to podrobně pročíst z různých pramenů - např. Jan Tuček: T613(700) - nakl. Grada -, anebo to mít z první ruky - např. Milan Gália: Můj život v erbu Tatry.
T613 vládní představitelé po Listopadu odmítali, že to byl komunistický auťák. Ale němečtí vládní představitelé po II. svět. válce také jezdili v Mercedesu 170, v kterém jezdil Hitler.
To auto za to nemůže - a T613-700 byla i po tolika letech pořád progresivní auto - dílo šikovných českých lidí.
Staříku, nerad bych s Tebou byl ve při, ale Superb I (bohužel) nevznikal na plošině Audi, ale na podlahové plošině čínského Passatu. A aby se nekroutil, měly Superby I nesklopná opěradla zadních sedadel a pevnou přepážku do kufru (tuším, že snad) po celou dobu výroby...
O tom, že "natažená Octávka" bylo strašné zvěrstvo, nemá cenu polemizovat. Bylo to zvěrstvo, bylo to *** DRAHÉ, vypadalo to ohyzdně a beztak to skorem nikdo nechtěl.
Před Tatrovákama (nákladníma i osobníma) smekám a mám je v neskutečné úctě, ale i tak jsem přesvědčen, že:
- 613 byla v 90' už dost za zenitem
- a fakticky rukodělně a skorem "na koleně" vyráběná 700 (byť krásná) neměla v té době šanci.
Já bych ten originální mlhošův výrok možná malounko upravil
"Každá zodpovědná vláda, hodná toho jména jezdí ve vozech vyrobených v její zemi"
Jestliže naše vlády nejspíše už ud 39. roku jezdívaly zhusta ve vozech nikoli domácích, "jemně" tím naznačovaly, že nejsou ani zodpovědné a de facto ani vlády, ale jenom sborem místodržících, dosazeným do fukncí externí mocností.
A jejich úkolem rozhodně není zodpovědně vládnout ve prospěch domácích, ale dohlížet na to, aby "poddaný lid" maul halten und weiter dienen!
Vidíš - já si Mlhoša pamatuju v tom, že jako asi jediný z našich premiérů v domácím voze (Tatrovce) jezdit CHTĚL a také skutečně jezdil. Pokud se toho výroku skutečně dopustil, tak tím Tatře FAKT nepomohl :(
Ona poválečná historie výroby osobních vozl v Tatře do značné míry odrážela "socialistický" vývoj celého Československa. Hnedle po válce byly 87 i s menším Tatraplánem auty na světové úrovni, 603 v 50. a 60. letech byla furt dobré auto, byť již nikoli na špici; 603 v 70. letech již viditelně zastarávala, 613 se pokoušela dohnat odjíždějící vlak, který se stále rychleji vzdaloval - a 700 byl pokus o zázrak, který se (BOHUŽEL SAMOZŘEJMĚ) nepovedl a povést nejspíše ani nemohl :(:(:(