Stále větší počet lidí si v posledních letech užívá dovolenou v obytných automobilech, málokdo si ovšem uvědomuje, jak se podobné stroje budou chovat při nehodě.
jednou jsem takový crashtest viděl a tam se celá nástavba utrhla a pokračovala přes kabinu obytňáku.
A mě se lidi smějou, že přestavbu svojí Vw T2 na kempra moc žeru, že když to Westfalia vyráběla z překližky, tak to musí stačit.
Takže mám rock'n'roll postel z ocelového rámu, ukotveného do originálních kotevních bodů auta. Montážního doporučení výrobce postele jsem nedbal a na jím doporučené samořezné vruty jsem se vykašlal. To nemůže držet. Takže překližku s matrací mám přidělanou k rámu postele/lavice přes naklepávací matice a M6 šrouby.
Kuchyňku mám naplánovanou z hliníkového rámu. Ještě přemýšlím, jestli ve formě průmyslového stavebnicového systému, nebo svařovaný rám. Vážně nemám zájem, aby mi přistála 25kg lednice za krkem. Překližku použiji jen na zakrytování, nebude mít vyloženě pevnostní funkci. Ukotvení do podlahy opět přes originální kotevní body pro prostřední sedačku. Když to má udržet 350kg (3 chlapy, plus sedačku samotnou), tak to udrží i 80kg kuchyňku. Dost možná ještě vyrobím jeden pomocný kotevní bod ve výztuze na boku auta.
Kdo někdy vyklízel starý nábytek z bytu a měl možnost hodit skříňkou z MDF do vysoké vany na objemný odpad, tak moc dobře ví, co se s ní stane. To samé se stane při nehodě. Rozkřápne se jak vejce. A to fakt nechci.
taky jsem si říkal, že takto staré auto nemá šanci proti těm moderním. Ale pokud jej nesnížím, tak to má kompatibilní deformační zóny s moderními auty - ověřováno s mým Volvem. Výztuha na výztuhu. Ve stejné výšce. Resp. T2 je o chlup výše, měla by mít tendenci jít nahoru, drtit chladičovou stěnu a motor protějšího auta. Rám je z 3mm "jeklu" (tedy něco, co dnešní auta neznají), takže bych měl využívat měkčí deformační zóny "protivníka".
Koupil jsem záměrně modernizovanou verzi (73+), která má navíc Y zesílení rámu v přední části a přidané výztuhy ve dveřích. A navíc kousek, co nemá hlavní nosníky napadené korozí.
Budu přidávat rezervu na čumák, což by taky mělo trošku deformačního místa přidat. A někde mám plán od VW na výrobu offroad výztuh, což taky přidá na tuhosti.
Jako nedělám si iluze, nehoda v tomhle bude o zdraví, polámaná žebra o volant, polámané nohy atp. Ale tím výše jsem chtěl ukázat, že to není úplná rakev. Nehoda i s moderním autem proti se dá přežít. Proto si nechci ubírat šance tím, že mi hupsne náklad za krk.
Jeden obrázek výztuh: https://www.thesamba.com/…y/pix/194080.jpg
A tady jeden záběr z crash testu https://www.youtube.com/watch?…
viděl jsem nehody T2 vs americký osobní náklaďák jako je F150 atp. a pro řidiče T2 to nedopadlo nejhůř. Ano, odskákaly to obvykle nohy řidiče, ale přežil. Na veterána dobrý.
Pravdou je, že nebýt moderních deformačních zón druhého auta, tak nevím nevím
Jednak ta T2 už nemá ty vlastnosti jako když vyjela z továrny, a navíc ona robustnost hmotnost ať T2 či SUV či čehokoli velkého se mění v nevýhodu při nárazu do pevné překážky.
Není umění vyrobit skelet pevný jako skála jenže Tato vlastnost je nežádoucí protože ono zastavení na místě bez deformace přináší utření vnitřních orgánů.
Mám obavu, že to zpomalení z nárazu bude pro tebe smrtelné. Možná proti malému autu nebo nižší střední budeš ještě ve výhodě, ale střední SUV už bude mít přesilu. A pak by ta dodatečná tuhost mohla být spíš na škodu.
hele, tys asi T2 nikdy neviděl, že? U auta, co nemá vepředu motor, ani žádný čumák, tak ti nic jiného než absolutně tuhý skelet nepomůže. Vždyť mě tam zepředu mimo nosného rámu kryje akorát 1,5mm plech a trocha vzduchotechniky. Nic víc. Sedím nad předními koly, nohy mám před předními koly. Co tam chceš mít za deformační zónu?
Každopádně jádro pudla mého příspěvku není v tom, že je T2 tuhá, ale v tom, že ačkoliv to je 50let staré auto, tak to není taková rakev, jako třeba Š120. Proto se vyplatí zabývat se elementární bezpečností i v obytné přestavbě. By totiž zamrzelo přežít čelňase a být zabit hrníčkem, co letí setrvačností zezadu.
Samozřejmě pokud by jakýkoliv šťouchanec byl v takovém autě smrtelný, tak je nesmysl se tím jakkoliv zabývat.