...kde by nějaká rozumná regulace byla velice prospěšná. Ideální by bylo taxativně stanovit, které základní ovládací funkce vozu nesmí mít dotykové ovládání§ Slyšíš, EU? :-)
Display smysl mít může, ale ovládání úplně všeho přes něj už nikoliv. Tam, kde dřív stačilo nahmatat správný knoflík, se dnes musí člověk proklikat někdy i několika úrovněmi menu a to prostě bez zírání na obrazovku udělat nejde. Že je potřeba se displeji věnovat při konfiguraci navigace bych pochopil, taky to člověk udělá jednou. Ale nemít možnost poslepu nastavit regulaci výdechů klimy, nebo vyhřívání sedaček, to už je zrůdnost.
Jenže ta idiotská kompletní tabletizace vyjde automobilky levněji než poctivé ovladače a tlačítka. Proto se jim případný návrat ke komfortnějšímu a hlavně bezpečnějšímu řešení bude muset nařídit. Je to velmi smutné, ale bohužel je to tak. :-(
Nejsem zastáncem jakéhokoliv ovládání auta přes display, nejsem svatej, ale chápu, že určitej smysl displey v autě má. Jen by mě zajímalo, jak se tohle bude testovat a posuzovat. Už před 15 lety navigace hned na úvod psala, že řidič má sledovat provoz a jezdit podle značek, a že info z navigace je pouze informativní a nezávazná. Tady stačí při každym nastartování napsat upozornění, že řidič si má vše nastavit před jízdou a automobilky jsou z obliga. To je jako s telefonováním. Buď je řidič opatrnej, a do ruky během řízení telefon nevezme, nebo je mu všechno jedno a nikdo s ním nehne. Všechno je jenom na řidiči.
Marně přemejšlim, co by bylo tak nutný nastavovat během jízdy a nepočkalo by to na první křižovatku, kde bude svítit červená, nebo na nějaký volný místo k zastavení. Tohle nemůžou automobilky prohrát, tohle prohraje pouze ten, kdo si takový auto i přes odpor k dotykáčům koupí. Perlou byla věta: "například jen volba skladby v aplikaci Spotify trvala řidičům okolo 20 sekund." No, přijde někomu normální valit po městě a do toho se hrabat na Spotify???
Vypnu při nastartování, nebo to nechám. A pokud třeba dojedu do města, dá se to vypnou na první křižovatce, když auto chcípne a člověk si to uvědomí...
Tiež si myslím, že display je lacnejšie riešenie. Vyrobí sa niekde v číne a softwarovo sa tam dá dať všetko. Naproti tomu na výrobu každého tlačidla je potrebná forma, vývoj, je potrebné ho namontovať... Takže ak sa niekomu zdá, aký luxus sú tie displaye - v podstate človeka automobilka okradla, lebo si za to vzala ešte viac ako za "klasiku" :-!.
Za mě jsou značka Ideál aktuální baworáky - na přístrojovce vše důležité pro komfort (klima, větrání, vyhřívání a rádio) a kolem řadičky vše pro rychlou volbu jízdního režimu:
Ne vzdy funguje. Pozna kvalitu vzduchu, ale zápach casto ne. Pravidelne jezdim kolem fenolových odkališť. Je to fakt lahoda čichat. A automatika to nebrala v žádném aute.
Vyhřívání nebo ventilace sedaček, resp. vyhrivani čehokoliv, klimatizace/topení. Zobecnil bych to na vyhrivani a ventilaci čehokoliv. Dalsi veci dokážou počkat.
Hele, nemyslím to zle, ale schválně, pojďte sem napsat, která funkce je tak strašně důležitá, že řidič jí řidič MUSÍ ovládat za jízdy aniž by musel chvíli vydržet a NEMĚLA by bejt ovládaná přes tablet. Beru to tak, že na tohle pak stejně jakýkoliv testování dojede a obhajovat se budou automobilky tím, že řidič má řídit. A jak psal nahoře Blue Sun, u Oplu těch tlačítek bylo tolik, že přecházely oči, takže stejně bylo nutný se podívat. Takže mne napadá jen:
Vnitřní cirkulace vzduchu
Ofuk čelního skla
Vyhřívání zadního, popř. předního skla.
vcelku k ničemu. Nastavení přehrávání písničky ze Spotify... a proč ji přehrávat takhle nesmyslně? Ne, že by to s tlačítkovým ovladačem šlo líp, co?
Vůbec všechny tyhle dlouhé a složitě ovládané funkce jsou důsledkem nikoli přítomnosti dotykového displeje, ale přítomnosti samotné té funkce. Proč má infosystém umět nějaké přehrávání obrázků, videa nebo jakéhokoli vizuálního obsahu? Všechny ty dlouhé časy jsou jen důsledkem toho, že ty systémy prostě umí více, než pravěké tlačítkové zbytečnosti. Mně se třeba při poslechu dlouhých skladeb hodí přeskočit jedním dotykem nějakou část, kterou zrovna nemusím nebo se do auta nehodí. U tlačítkového ovladače šlo přeskočit jen na další skladbu nebo zpět. Neděkuji, vypadněte.
A že ovládání AndroidAuto zabere více času? Kupodivu, když toho systém umí tolik a lidi mají takovou potřebu si s ním hrát. Nebezpečný není systém, nebezpečný je řidič, který má potřebu se v tom vrtat!!! A to je fakt, který nikdo nemůže zpochybnit, protože nemá jak!
Vše dotykem na tabletu atd je blbost :no:
Jsem pro zásadná věci nechat na tlačítka , hlasitost rádia , přepínání menu , klimu atd..
Třeba nový Golf je ergonomická katastrofa ! :no::no:
Keď už existuje display, tak sa predpokladám montuje rovnaký do čo najviac modelov. Výhodou displaya môže byť, že po čase sa môže spraviť nejaká aktualizácia a môže sa niečo pridať, zmeniť... Tlačidlá sú "večné" - ale ani po rokoch sa nepokazia.
Nevýhoda displaya s kumulovanými funkciami môže byť aj napr situácia, keď sa pokazí na povedzme 12 ročnom aute. Auto je síce OK, ale väčšina funkcii je neovládateľná. Povedzme, že nový display by stál cca rovnako ako celé auto.
Aby sa nepovedalo, že som úplne proti displayom...
V aute mám 7 palcový display a nedal by som ho. Viacmenej ho používam na výber hudby a na cúvacu kameru... Je to maximálne pohodlné :). Nemám tam okrem nejakých málo nastavení nič podstatné.
Sú veci, ktoré mám v živote rád zložitejšie, ale autá mám rád pomerne jednoduché (samozrejme nie ako Thalia v základe :-) ). Hlavne aby auto poskytovalo nejakú radosť pri šoférovaní.
Tempomat. Ten zatím naštěstí má vlastní ovládání na volantu/pod volantem, ale ten si opravdu nedovedu představit v tabletu. A to ani adaptivní.
Přijetí a ukončení hovoru, určitě na tlačítko na volantu.
Základní ovládání audia (vpřed-zpět, zdroj, hlasitost).
Samozřejmě základní provozní funkce jako blinkry, světla, stěrače.
A proč? Dnes už je to tak vychytané, že ani rozpálený, ani studený motor to nevypne. Dokonce jsem koukal, že při nízké vnější teplotě se systém sám deaktivuje, natolik je chytrý. Tak proč se starat o tlačítko?
No, ja keď hľadám tlačidlo po pamäti tak pozerám na cestu.
Celé to testovanie má zrejme jeden otáznik - Kto tie autá testuje? Ináč ovláda dané auto človek, ktorý ním spravil za nejaký čas napr 10 000 km (alebo ho vlastní pár mesiacov a aktívne funkcie využíva) a ináč nejaký tester, ktorý sedí v aute 2 - 3 hodiny. Okrem toho, aj keby testovali majiteľov jednotlivých áut, tak nie každý je rovnako rýchly a niektorí nerozumejú moderným technológiam vôbec.
Práve posledná skupina má čím ďalej menší výber áut.
Sú ľudia, ktorí svoje auto nevedia poriadne ovládať ani po rokoch. Už spárovať mobil s autom cez bluetooth je pre strašne veľa ľudí nadľudský úkon.
Keby ma posadili práve teraz do napr novej Octavie a dali mi úlohu ako - "například jen volba skladby v aplikaci Spotify"... Určite by mi to nejaký čas trvalo. Na druhej strane, ak by ma posadili do môjho auta, tak o ovládam bez problému :-).
Prehnané displaye s kumulovanými funkciami nejako neuznávam - mne sa páči prístup Mazdy - nedotykový display za jazdy.
Toto su take kraviny ze az. Ak ideme toto posudzovat, kludne, ale nech je rovnako posudzovane to iste aj pri tlacidlach. A zrejme nebudem daleko od pravdy ak ohmatavaci tlacidiel klimy budu mat tu pozornost presne tam, kde ohmatavaci displejov.
Ale vobec o odozvu nejde. Ide o pozornost a je uplne jedno ci matlas po displeji alebo hladas tlacidlo "po pameti" rozumej, aj tak sa tam kdesi pozrem co idem stlacit.
Preco hlupe? Je to priklad toho, ze ked mas fyzicke tlacitko, nemusis pozerat na display, ci si to spravne trafil. Proste to drzis v prstoch a vies, ze drzis spravne tlacitko. Je pravda, ze ja mam vo svojom aute kolecko a mozno sa na to ovladanie cez display da zvyknut. ALE mal som 3008 dva tyzdne a videl som, ako sa manzelka s tym dotykacom trapi. Ona ta haptika je proste vnem navyse a dost dolezity. To je fakt.
Není to tak snadné. Většina výrobců má více dodavatelů pro takové komponenty, protože výpadky v dodávkách jsou celkem snadné. Vyhoří jedna fabrika a stojí ti celá výroba, protože nemáš náhradu. A že by tlačítka byla věčná? Jej, kolik já už zažil v autech vymačkaných a nefunkčních tlačítek...
S displejem ve starém autě to bude stejně jako se vším ve starém autě. Buď chceš originál a zaplatíš si ho, nebo obcházíš vrakáče a doufáš, že najdeš funkční kus. Netřeba tvořit revoluci, když už systém dávno máme. Na 206 jsem taky nekupoval novou zadní nápravu, když se vysypala ložiska, sehnal jsem repas z vyřazeného auta za třetinu ceny nové.
To je opravdu dost hloupé přirovnání. Nastavení klimatizace dvěma doteky na displeji nemá opravdu nic společného s psaním SMS. Nehledě na to, že i na polohu fyzických ovladačů klimatizace se člověk musel vždycky podívat (a sklonit se někam dolů), jen si to nikdo ze zdejších nechce připouštět. Spousta aut navíc měla tlačítkové ovládání klimatizace, ne jen kolečka. A tam už byl pohled dolů opravdu nezbytný. U Peugeotu neztratíš kontakt se silnicí vůbec.
So spolujazdcom je to pravda. Ale otočným ovládačom na stredovej konzole vedia ovládať "palubný systém" všetci spolujazdci. Navigáciu od Mazdy nepoužívam, takže na display nemám žiadne pre jazdu potrebné informácie. Koľko krát niekde ideme a deti chcú nejakú inú hudbu, tak im len poviem, aby si vybrali.
Samozrejme nastaviť navigáciu cez dotykový display je podľa mňa ľahšie.
To ano. Ale je to ako tlacitkove vs dotykove telefony. Na starej nokii som sms natukal bez pozerania na display bez chyby. Na dotykaci to nedam. Ale zasa na dotykaci tlacitkom na volante aktivujem Siri a ona spravu precita aj jej nadiktujem odpoved este to aj posle. A tak (uz to bolo napisane vyssie) by to mohLo fungovat aj s u obsluhy auta. Proste to nadiktujes a smitec. Pripadne nejake jednoduche klucove veci cez gesta.
Co viem tak minimalne Honda a Skoda automatiku nema nastavenu tak, ze by vnutornu cirkulaciu automaticky zapinalo len pri zlej kvalite vzduchu. Tie automatiky sa ju snazia mat zapnutu co najviac (v lete to znizuje spotrebu klimy, cez zimu sa rychlejsie zohreje motor).
Nie v každom modeli. V Berlingu to mám našťastie o kúsok lepšie. Síce aj tu ergonómia trochu kríva, umiestnenie panela a jeho náklon smerom k podlahe ma neteší, ale lepšie jak cez dotykáč. https://www.autojournal.cz/…o-interior-7.jpg
Ty ještě v práci nemáme, takže jsem nezkoušel... PSA a Renault zatím jsou podobného nesmyslu ušetřeni, Hyundai/Kia též. Víc novinek jsem letos nestihl.
Ptal ses obecně na funkce, tak jsem tam přihodil i ty totální základy.
Jinak jak jsem psal, na displeji u audia jen přeskakuju části skladeb. Třeba u The Great Escape mám kousek, který si rád pustím vícekrát dokola, samotná skladba má přitom 30 minut.
No to jooo, ale to je snad ještě furt na tlačítkách nebo volantu. Pravda je že já audio za 7 let, co mám auto, neovládal jinak, než z volantu. A vlastně i dotekem na display, ale to jen, když jsem se nudil a na někoho čekal.
Ale je fakt, že do budoucna bych se nedivil, kdyby auto samo začlo blikat při otočením volantu. Pro blbí už je toho v nových autech i tak dost. :-)
Protože ho idiotské limity CO2 stanovené ekoteroristickou EU automobilkám vnutily! Nebo myslíš, že si tuto absurdní a drahou k. o. k. o. t.. i. n. u. vyžádali zákazníci?! :-O
zajimave, za cca posledni 2 roky jsem za jizdy na display sahnul mozna tak 5x :-[] lidi co na tom display jako hledate a mate potrebu nastavovat?
ale vlastne v dobe kdy ma i "nejlevnejsi" auto na trhu ma HF prez BT a i v autech za miliony clovek vidi ridice s telefonem u ucha se vlastne nedivim, bude to spise o tom ze lidi si koupi auto kde asi ani netusi co maji za vybavu a tak ji ani nepouzivaj "woe jako mam karu za 4 mice, a neumim ani rozsvitit svetla, protoze tam zapomeli dat cudlik jako, no uplny degeni v ty automobilce"
Mám karoq, takže nějaké čudlíky mi zbyly. Ale popravdě. Krom mačkání na vyhřívání sedaček a změny modu auta jsem žádné další tlačítko poslední kvartál nepoužil. K čemu taky. Klimatizaci jsem si nastavil když jsem auto koupil a od té doby ji mám uloženou pod profily. Navigaci diktuju a to především hlasovým ovládáním od škodovky. (od dob kdy jsem měl citroen a někoho napadlo seřadit abecedu abecedně to na obrazovce nedělám. Ty písmenka jsem hledal :)). Za jízdy neřeším ptákoviny jako vynulovat tohle či tamto. Rádio měním přes hlasové ovládání. Přehrávání z mobilu zapínám přes hlasové ovládání. Telefon ovládám přes hlasové ovládání. Na display zbylo při cestování zoufale málo věcí. Výběr playlistu (android si se škodou nerozumí v hlasovém vyhledávání skladeb). Popravdě než se vracet k tlačítkům (ne já opravdu nechci vidět tlačítkovou navigaci :)) bych raději zainvestoval do hlasového ovládání. Začal bych osobně u android auto (nejen u něj ale u celých médií obecně). Chceš prodávat v evropě? tak budou tvé výrobky rozumět všem evropským jazykům (například android auto). Btw. to android auto zmiňuji třeba proto, že od dob co začalo používat asystenta google nebo jak se jmenuje tak zase česky neumí :).
Ja zase pristup mazdy absolutne odmietam a bol by to dovod preco auto vyradit z vyberu. Nie vzdy sa da zastavit na to aby som mohol nieco prepnut a stale moze disp ovladat aj spolujazdec.
Nemá už dneska většina aut automatickou vnitřní cirkulaci? Pokud vím, už to mají renaulty, celý koncern atd. Tlačítko od té doby už nemačkám. Možná proto se schovalo do podmenu.
Zase TAK laciné ty displeje nejsou. Není to jen displej jako v tabletu od Čonga za trojku. Tyhle musí být mnohem odolnější, hlavně na extrémní teploty a vibrace. Opakovaně a po celou životnost auta. A hlavně, spolu s tabletem máš i funkce, které pod tlačítky třeba ani nikdy nebyly (můžeme se jen přít o jejich užitečnosti, jak píšu níže). A ty taky někdo musel vytvořit a naprogramovat.
U tlačítek máš 80 % z jedné formy, stejný tvar. Montáž zase tak složitá není, dělá ji automat.