Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dotykové obrazovky v autech by měly projít bezpečnostními testy, navrhují experti

Škoda Scala
BMW řady 5
Mercedes-Benz S
Mercedes-Benz S
20 Fotogalerie

Podle odborníků by dotykové obrazovky v autech měly projít testy na způsob NCAP, které by prověřily jejich vliv na pozornost řidiče.

Zatímco automobilky instalují do palubních desek nových automobilů stále větší dotykové obrazovky, které zahrnují stále více funkcí a možností konektivity, zákonodárci a odborníci na bezpečnost začínají stále hlasitěji bít na poplach. Stupňují se totiž obavy, že automobilky poněkud ztrácí přehled o tom, jak moc mohou jejich dotykové infotainmenty negativně ovlivňovat pozornost řidiče.

Na to již ostatně minulý rok upozornil výzkum britské agentury TRL, dříve známé jako Transport Research Laboratory, která zkoušela reakce řidičů používajících infotainment vozu během krizových situací. Při používání systémů jako je Android Auto nebo Apple Car Play přitom byly u řidičů zaznamenány delší reakční časy, než při řízení pod vlivem alkoholu či marihuany.

Video placeholder
Honda e: Jaký je infotainment malého roztomilého elektromobilu? • Zdroj: Auto.cz

Tento výzkum byl zlomový především pro Neale Kinneara, vedoucího oddělení zabývajícího se chováním řidičů (v rámci TRL) a organizátora studie. Již před testem si byl jistý, že moderní systémy podstatě ohrožují bezpečnost kvůli rostoucí době, kdy řidič nesleduje vozovku. Výsledky testů však výrazně překonaly jeho očekávání. Bohužel v negativním světle.

Jak uvedl v rozhovoru pro kolegy z britského Autocar, kteří problém sledují, například jen volba skladby v aplikaci Spotify trvala řidičům okolo 20 sekund. Po tu dobu přitom pořádně nevnímali dění na vozovce, což může výrazným způsobem ohrozit bezpečnost provozu.

Výsledky testů neunikly ani britské vládě, která ještě předtím stihla pověřit své Ministerstvo dopravy výzkumem, který měl objasnit důvody vedoucí k pozastavení postupného snižování počtu úmrtí a vážných zranění na britských silnicích. Pokud totiž zohledníme stále rostoucí bezpečnost samotných automobilů, pak by právě rozvoj mobilních technologií a infotainmentů mohl být jedním z hlavních důvodů, proč se řidiči nevěnují řízení a způsobují vážné nehody.

S ohledem na všechny dosud zjištěné informace proto Kinnear navrhuje vytvoření testovacích standardů, podobajících se například bezpečnostním testům Euro NCAP, které by sledovaly míru rozptýlení řidiče při využívání moderních dotykových infotainmentů. Kvůli vytvoření univerzálního, funkčního a smysluplného protokolu už se přitom TRL podle informací Autocar spojilo i s britským Ministerstvem dopravy a známým technologickým institutem MIT.

Studie TRL už ale zkoumala i možnosti hlasového ovládání, které sice řidiče rozptyluje méně než ovládání přes dotykové obrazovky, při použití hlasového ovládání systému Apple CarPlay se prý však míra rozptýlení řidiče stále pohybovala zhruba na úrovni psaní textové zprávy, což není výhra. Ve srovnání se systémy vybavenými analogovými tlačítky pak čistě dotykové obrazovky vždy způsobovaly větší rozptýlení řidiče. Při nastavení ventilace až dvojnásobné, při práci s navigací nebo rádiem ale mnohdy až osminásobné.