Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dotykové obrazovky v autech by měly projít bezpečnostními testy, navrhují experti

Ondřej Mára Ondřej Mára 8. 1. 2021 • 15:08
20
68
Zobrazit náhledy (20)
Infotainment BMW Infotainment on-line Audi e-tron Sportback 55 quattro Citroën C5 Aircross Hybrid Dacia Sandero Fiat Tipo Honda Jazz Crosstar Hyundai i20 1,0 T-GDI MHEV DCT Jeep Grand Cherokee L Jaguar E-Pace Land Rover Discovery Toyota Yaris Lexus LC 500 Convertible Maserati Ghibli S Q4 GranLusso Mazda MX-30 e-Skyactiv

Podle odborníků by dotykové obrazovky v autech měly projít testy na způsob NCAP, které by prověřily jejich vliv na pozornost řidiče.

Zatímco automobilky instalují do palubních desek nových automobilů stále větší dotykové obrazovky, které zahrnují stále více funkcí a možností konektivity, zákonodárci a odborníci na bezpečnost začínají stále hlasitěji bít na poplach. Stupňují se totiž obavy, že automobilky poněkud ztrácí přehled o tom, jak moc mohou jejich dotykové infotainmenty negativně ovlivňovat pozornost řidiče.

Na to již ostatně minulý rok upozornil výzkum britské agentury TRL, dříve známé jako Transport Research Laboratory, která zkoušela reakce řidičů používajících infotainment vozu během krizových situací. Při používání systémů jako je Android Auto nebo Apple Car Play přitom byly u řidičů zaznamenány delší reakční časy, než při řízení pod vlivem alkoholu či marihuany.

video

Tento výzkum byl zlomový především pro Neale Kinneara, vedoucího oddělení zabývajícího se chováním řidičů (v rámci TRL) a organizátora studie. Již před testem si byl jistý, že moderní systémy podstatě ohrožují bezpečnost kvůli rostoucí době, kdy řidič nesleduje vozovku. Výsledky testů však výrazně překonaly jeho očekávání. Bohužel v negativním světle.

Jak uvedl v rozhovoru pro kolegy z britského Autocar, kteří problém sledují, například jen volba skladby v aplikaci Spotify trvala řidičům okolo 20 sekund. Po tu dobu přitom pořádně nevnímali dění na vozovce, což může výrazným způsobem ohrozit bezpečnost provozu.

Výsledky testů neunikly ani britské vládě, která ještě předtím stihla pověřit své Ministerstvo dopravy výzkumem, který měl objasnit důvody vedoucí k pozastavení postupného snižování počtu úmrtí a vážných zranění na britských silnicích. Pokud totiž zohledníme stále rostoucí bezpečnost samotných automobilů, pak by právě rozvoj mobilních technologií a infotainmentů mohl být jedním z hlavních důvodů, proč se řidiči nevěnují řízení a způsobují vážné nehody.

S ohledem na všechny dosud zjištěné informace proto Kinnear navrhuje vytvoření testovacích standardů, podobajících se například bezpečnostním testům Euro NCAP, které by sledovaly míru rozptýlení řidiče při využívání moderních dotykových infotainmentů. Kvůli vytvoření univerzálního, funkčního a smysluplného protokolu už se přitom TRL podle informací Autocar spojilo i s britským Ministerstvem dopravy a známým technologickým institutem MIT.

Studie TRL už ale zkoumala i možnosti hlasového ovládání, které sice řidiče rozptyluje méně než ovládání přes dotykové obrazovky, při použití hlasového ovládání systému Apple CarPlay se prý však míra rozptýlení řidiče stále pohybovala zhruba na úrovni psaní textové zprávy, což není výhra. Ve srovnání se systémy vybavenými analogovými tlačítky pak čistě dotykové obrazovky vždy způsobovaly větší rozptýlení řidiče. Při nastavení ventilace až dvojnásobné, při práci s navigací nebo rádiem ale mnohdy až osminásobné.

Související články

Témata
12. 1. 2021 02:51
Re: Tak hodně štěstí
Preco hlupe? Je to priklad toho, ze ked mas fyzicke tlacitko, nemusis pozerat na display, ci si to spravne trafil. Proste to drzis v prstoch a vies, ze drzis spravne tlacitko. Je pravda, ze ja mam vo svojom aute kolecko a mozno sa na to ovladanie cez display da zvyknut. ALE mal som 3008 dva tyzdne a videl som, ako sa manzelka s tym dotykacom trapi. Ona ta haptika je proste vnem navyse a dost dolezity. To je fakt.
Avatar - Jaros71
9. 1. 2021 23:53
čudlíky
Vše dotykem na tabletu atd je blbost :no:
Jsem pro zásadná věci nechat na tlačítka , hlasitost rádia , přepínání menu , klimu atd..
Třeba nový Golf je ergonomická katastrofa ! :no: :no:
Avatar - Blue Sun
9. 1. 2021 19:37
Re: Tak to je přesně oblast....
Není to tak snadné. Většina výrobců má více dodavatelů pro takové komponenty, protože výpadky v dodávkách jsou celkem snadné. Vyhoří jedna fabrika a stojí ti celá výroba, protože nemáš náhradu. A že by tlačítka byla věčná? Jej, kolik já už zažil v autech vymačkaných a nefunkčních tlačítek...
S displejem ve starém autě to bude stejně jako se vším ve starém autě. Buď chceš originál a zaplatíš si ho, nebo obcházíš vrakáče a doufáš, že najdeš funkční kus. Netřeba tvořit revoluci, když už systém dávno máme. Na 206 jsem taky nekupoval novou zadní nápravu, když se vysypala ložiska, sehnal jsem repas z vyřazeného auta za třetinu ceny nové.
Avatar - Blue Sun
9. 1. 2021 19:33
Re: Tak hodně štěstí
To je opravdu dost hloupé přirovnání. Nastavení klimatizace dvěma doteky na displeji nemá opravdu nic společného s psaním SMS. Nehledě na to, že i na polohu fyzických ovladačů klimatizace se člověk musel vždycky podívat (a sklonit se někam dolů), jen si to nikdo ze zdejších nechce připouštět. Spousta aut navíc měla tlačítkové ovládání klimatizace, ne jen kolečka. A tam už byl pohled dolů opravdu nezbytný. U Peugeotu neztratíš kontakt se silnicí vůbec.
Avatar - palix
9. 1. 2021 19:17
Re: Tak to je přesně oblast....
Keď už existuje display, tak sa predpokladám montuje rovnaký do čo najviac modelov. Výhodou displaya môže byť, že po čase sa môže spraviť nejaká aktualizácia a môže sa niečo pridať, zmeniť... Tlačidlá sú "večné" - ale ani po rokoch sa nepokazia.
Nevýhoda displaya s kumulovanými funkciami môže byť aj napr situácia, keď sa pokazí na povedzme 12 ročnom aute. Auto je síce OK, ale väčšina funkcii je neovládateľná. Povedzme, že nový display by stál cca rovnako ako celé auto.
Aby sa nepovedalo, že som úplne proti displayom...
V aute mám 7 palcový display a nedal by som ho. Viacmenej ho používam na výber hudby a na cúvacu kameru... Je to maximálne pohodlné :). Nemám tam okrem nejakých málo nastavení nič podstatné.

Sú veci, ktoré mám v živote rád zložitejšie, ale autá mám rád pomerne jednoduché (samozrejme nie ako Thalia v základe :-) ). Hlavne aby auto poskytovalo nejakú radosť pri šoférovaní.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku