Testy
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeTEST Závěr dlouhodobého testu Hyundai Kona Electric Power: Vždy dojela. I v zimě
262 komentářů
elektrikar
Je výborný elektromobil a Hyundai má v elektromobilním světě skvělé jméno. Osvědčená technika se spoustou velmi spokojených majitelů :yes:
petrolhead
Zatím to vypadá zajímavě, ale co bude za pět a více let? I kdyby baterie téměř za 1,3mil byla časem na půlce, kdo si koupí ojetinu s rizikem tak vysokých investic? Pokud bude pokles pouze procento za rok, mohla by být baterie teoreticky na 30 let, než bude mít 70% minimum. To ale nikdo neví...
Prý je nová baterka za 1,5 mio. Takže tohle auto bude mít za 7 let nulovou hodnotu. Jen blázen by si koupil něco, z čeho se bliknutím displeje může stát nejízdný a neopravitelný vrak. Pro prvomajitele jsou náklady na vlastnictví to za 13 tisíc za měsíc.
Ze to neumis ty opravit, to je tvuj problem :-[] Ja znam lidi, kteri to umi :D
Jsi vůl, škoda. Čekal jsem inteligentější reakci. Asi si myslíš, že to budeš opravovat na kšeft - nebudeš. Protože nikdy neseženeš tolik ND.
Já určitě nic opravovat nebudu, pracuju v IT a toto mám jako koníček. :yes: Možná se zkus podívat po ND na Teslu a stavu baterek, doporučuju třeba teslalogger.de a třeba tady je přímo moje křivka degradace u mého auta https://teslalogger.de/…dation_token.php?… :yes:
Ale ano, spousta lidí to bude opravovat na kšeft a dost jich to už dělá. I v ČR máme několik specialistů na Teslu, kteří umí v garáži stejné věci jako autorizák (nebo i víc). To myslím jak po stránce výměny čehokoliv, tak totální kontroly operačního systému Tesly.
Nelži. Hacknout Teslu se ještě nikomu na světě nepodařilo. Kdyby jo, tak by o tom byla spousta článků. Dej odkaz.
Umíš číst? Žádal jsem odkaz ne minus.
Umíš číst? Žádal jsem odkaz ne minus.
Hackování Tesly je úplně běžná věc, je to Linux s VPN a SSH. Je toho plný internet a umí to kde kdo. Dělá se to tak, že se fyzicky vyčtou privátní klíče pomocí eMMC čtečky z číny za 20 USD. Hledej... Tesla Toolbox už taky nějaký ukrainec cracknul a prodává to. Já ti mínus nedal, to diváci. To hackování co myslíš je bez fyzického přístupu. Jenže s fyzickým přístupem k čipům to je jiná káva (středoškolská náročnost).
Takže kecy bez odkazu.
Pff, to bych se divil, kdyby tesla toolbox fungoval bez spojeni se servery tesly... a cracknuta kopie se se servery nedomluvi, pokud tam neudelali nejakou katastrofalni chybu v authentifikaci. A Tesla, to je same ajtak, takze bych se fakt divil...
A uz vubec se me nebude chtit verit, ze by automobil akceptoval digitalne nepodepsanou komponentu instalovanou za pomoci neoriginalniho toolboxu.
Kdyz to dokazal John Deere a nikdo mu to za ty roky neprolomil (a spousta farmaru ho za to nenavidi), tak proc by to nezvladla Tesla, ktera zamestnava ty nejlepsi techbros z cely kalifornie, snad hned po Applu...
A vycitani privatnich klicu je uz vubec blbost, vsak k tem klicum dneska uz nema pristup ani samotny ecu, to je ulozeny nekde v eSE a i to eSE ten klic sice dovoli pouzit, ale uz ne vycist a poslat ven... leda by byli v Tesle takovi blazni, ze by to meli ulozeny nekde v necenzurovany flashce jako plain data... a to nemaji.
A uz vubec se me nebude chtit verit, ze by automobil akceptoval digitalne nepodepsanou komponentu instalovanou za pomoci neoriginalniho toolboxu.
Kdyz to dokazal John Deere a nikdo mu to za ty roky neprolomil (a spousta farmaru ho za to nenavidi), tak proc by to nezvladla Tesla, ktera zamestnava ty nejlepsi techbros z cely kalifornie, snad hned po Applu...
A vycitani privatnich klicu je uz vubec blbost, vsak k tem klicum dneska uz nema pristup ani samotny ecu, to je ulozeny nekde v eSE a i to eSE ten klic sice dovoli pouzit, ale uz ne vycist a poslat ven... leda by byli v Tesle takovi blazni, ze by to meli ulozeny nekde v necenzurovany flashce jako plain data... a to nemaji.
K tomu John Deeru to snad vymysli stejna pakáž ty lock-iny. Jeste ze mame ty kluky sikovne polske a ukrainske.
To neni cipova karta, neni to zabezpecene na fyzicky utok. Takze ano, jde to. A ano, znam lidi co maji i Toolbox. Jen v CR jezdi nekolik desitek cracknutych Tesel s diagnostikou pres SSH.
To je asi jako kupovat novy motor za 550 000 Kč, kdo to realne dela? Minuly rok jsem koupil baterku do sveho BMW i3 za 82 000 Kč bez DPH - 94Ah, 2018, najeto 20 tis km a vymenil za svoji starou 60Ah s najezdem 120 000km a 2014. Dojezd sel ze 150 km na 220 km a stara baterka jde vyuzit ve fotovoltaice pro napajeni domu (pracuje se na tom) :-)
Je to tvůj koníček a dokážeš si sehnat a udělat. Já taky, ale běžný spotřebitel si chce zaplatit a jezdit a nestarat se.
Proto je tam zaruka 8 let. :yes:
Proto bude po 8 letech hodnota 0.
Škoda, že ti to všechny ty dlouhá léta jezdící Tesly a Leafy spolehlivě vyvrací...
Speciálně pro tebe búúsunku jsem zkopíroval kus článku z aktuálně CZ tak jak mi namátkově teď přišel pod ruku. Ta si počti ty trubičko.
Když se nedávno jeden Leaf za 275 000 Kč objevil v nabídce bazaru AAA Auto, chtěli jsme mu dát šanci. Bohužel i v našem případě se pověst potvrdila. Exemplář prodaný v roce 2012 ve Francii s najetými 110 000 km ukázal na plné nabití dojezd 107 km, ale při teplotách kolem nuly a zapnutém topení jsme byli "švorc" už po 70 kilometrech. Druhý pokus v kulichu a bez topení sice přinesl výrazný pokles spotřeby z 18 na 13 kWh/100 km, ale dojezd se i tak protáhl jen na 90 km.
Když se nedávno jeden Leaf za 275 000 Kč objevil v nabídce bazaru AAA Auto, chtěli jsme mu dát šanci. Bohužel i v našem případě se pověst potvrdila. Exemplář prodaný v roce 2012 ve Francii s najetými 110 000 km ukázal na plné nabití dojezd 107 km, ale při teplotách kolem nuly a zapnutém topení jsme byli "švorc" už po 70 kilometrech. Druhý pokus v kulichu a bez topení sice přinesl výrazný pokles spotřeby z 18 na 13 kWh/100 km, ale dojezd se i tak protáhl jen na 90 km.
Ale jo, zároveň se podívej na údaj 2012 a kde byl v té době svět s EV a druhá věc, odhalit chybu bylo velice snadné, takže prostě takové auto nekoupíš.
Romčo, ano, jako obvykle se dá vytáhnout jeden kus... Nic jiného bych od tebe ostatně nečekal, jako vždy projevuješ stále větší kreativitu v tom, jak své dno posunout ještě níže.
Zato ty už cvičíš s krumpáčem na dně Mariánského příkopu.
A pořád se na tebe dívám z velké výšky. Ale neboj, pod tebou je ještě pár dalších, i když tedy tempo máš zběsilé...
Lealf I.gen je šrot - nemá chlazení baterie a je to bída, bída, bída. Jedno z nejhorších BEV, spolu s Fiatem 500e.
nekaz mi radosť, na jednu 500e som sa chcel ísť len tak pozrieť :-(
Běž se raději podívat na i3, to je sázka na jistotu a cokoliv ti na tom opraví v nezávislém servisu. Aplikace třeba u Fiatu vůbec nefunguje a u BMW je předplacena na 10 let. K tomu baterky - i3 má špičkové baterky.
Jenže to je jeden kus tady, druhej na moje. auto. A moje zkušenost s TMX už ani vytahovat nebudu, každopádně baterka byla na maximálně 66kWh. Zničit se dá cokoliv, ale riskovat to u jetiny by se mi nechtělo. A jetou Teslu bych nevzal ani za 1/3 inzerovaných cen. To už radši Etron, ikdyž nechtělo by se mi ani to. Za mě EV jedině nový.
Kdybys aspoň nemlel nesmysly o věcech, o kterých nic nevíš. První Leafy mají klidně stav baterie na dvou třetinách, což se na jejich provozování značně podepíše. Taky odcházejí články, které se samostatně mění.
To měl Outlander PHEV taky a po 7 letech se začaly měnit, ale má roční úbytek přes 4%, což přesně vychází.
Jinak po 6 letech a 1200 cyklech kapacita 92% a to auto stoji venku a kazdy den na 100% nabiti.
Ta cena tvé baterie není tak drastická, ale vzhledem k pořizovačce i3 a očekávanému levnému provozu mi to všechno nějak nedává finanční smysl. :-O
No to je od začátku problém. Celý kouzlo levnýho provozu EV je při koupení auta, který vychází stejně jako obdobnej spalovák (což není zatím možný a nevytahujte TMS vs prémiový luxusní sedany) a pak hlavně nabíjení v noční zasbě za 2,25 Kč. Pro příklad TMX mi spotřebovávala kolem 30-32kWh na 100km (pro porovnání X5 PHEV jezdí totéž tak kolem 36-38 při jízdě na elektřinu). K tomu ztráta nabíjení a Elonův koeficient (všecko co najdeš na palubním počítači a týká se dojezdu nebo spotřeby je podvod) a jsi na nějakých 35-38kWh odebraných ze sítě. Při noční sazbě skoro ekonomickej zázrak(tzn něco jako 80kč/100km). Při běžný sazbě je to už ale něco jako 160kč/100km. A při dálničních 6kč (s tarifem) je to už na dostřel naftě..
Tady asi kupecký počty nestačí, mám jen maturitu. Ale když si vezmu podobná auta Kona nebo např. Karoq, vidím rozdíl cca 500tkč, i kdyby ta Kona jezdila zadara, návratnost rozdílu ceny je v nekonečnu. Nad hodnotou řekněme 7 leté Kony visí velký otazník. To prostě musíš chtít, nepočítat, že se to vyplatí a říkat si jezdím levně :D
V týhle kategorii o který mluvíš je to daný, není co řešit. Lámat se to začne někde na EQC za 2-2,5 mil. Kč vs GLE PHEV za 2,250 nebo za totéž 350d (že si vezmu do huby Mercedes). Tam se pořizovací ceny rovnají a je to o preferencích (ikdyž EQC bych nevzal)
Z pohledu bývalého mechanika je pro mě každý auto jen soubor dílů, kde většinou nevidím 3x větší kvalitu s porovnáním 3x větší ceny. Před 25 lety to vidět bylo, dnes jsou ty auta podobně sterilní. Zřejmě jsem dosáhl maximum očekávání co v autě potřebuji a i když to je za pět mega, já to tam prostě nevidím, tím spíš důvod to chtít. :D
Preco si musel kupovat novu po 6 rokoch ked je tam zaruka 8 rokov? Ci bola nejaka zmena zarucnych podmienok?
Potřeboval jsem baterku k fotovoltaice a protože by to byl hřích to za ty peníze nevzít a evropská záruka i3 je omezený na 100k km a já měl 120k km. K tomu to pro mě byla výzva to vyměnit.
Motor při správné údržbě výměnu nepotřebuje, a pokud ano, tak stačí najít na vrakovišti cokoli, co nemá půl mega na krku. Měnit baterii 10letého elektromobilu výměnou za baterii z dalšího stejně starého elektromobilu je nic než loterie. Zkrátka výrobce musí minimálně zajistit, aby bylo možné za rozumnou cenu koupit jednotlivé články, nebo mít program na cenově přijatelnou repasi.
baterka vydrzi 10 roku a za tu dobu bude za $60/kWh.
tedy 60kWh baterka $3600, tedy i s dani a praci do 100tis kc a mas minimalne dalsich 10 roku klid.
ne jako u chrohtu, kde porad dokola menis vstriky, dpf, scr, vejfuky, rozvody, chladice a nakonec nedostanes technickou, protoze smrdis...
tedy 60kWh baterka $3600, tedy i s dani a praci do 100tis kc a mas minimalne dalsich 10 roku klid.
ne jako u chrohtu, kde porad dokola menis vstriky, dpf, scr, vejfuky, rozvody, chladice a nakonec nedostanes technickou, protoze smrdis...
Jasně. Já taky když přijedu pro origo ND s 25 letým autem do autorizáku tak mi ho dají o 90 procent levněji, než kolik stál když to auto bylo nové. Onehdy třeba celý výfuk na P406 mi dali za 4000. V roce 1998 za něj za stejný chtěli 40000. Tak to prostě ve světě origo ND funguje. Bohužel jen v představách tupců.
cena AKU jde dolu.
v roce 2010 stala 1kWh $1000, vloni, o 10 let pozdeni, $130.
za dalsich 10 roku bude na $50-$70
v roce 2010 stala 1kWh $1000, vloni, o 10 let pozdeni, $130.
za dalsich 10 roku bude na $50-$70
Jak jsem psal, i kdyby byla za 10 let na půlce, budeš chtít dát do desetiletého auta 600tkč?
600kkc za 60kWh aku by bylo 10kkc/kWh, tedy $400/kWh i bez dane. takova cena byla pred 5 lety, dnes je tretinova, za 10 roku bude na $60.
to ze dnes vyrobce aut cenu aku prepaluje mnohonasobne je diky tomu, ze zatim neni velka konkurence.
ses uplne mimo realitu
to ze dnes vyrobce aut cenu aku prepaluje mnohonasobne je diky tomu, ze zatim neni velka konkurence.
ses uplne mimo realitu
Viděl jsi video od Vaculíka na Konu??? Momentální cena baterie je 1.279.000Kč, to není realita??? Tak když za 10 let bude poloviční, tak je to kolik? Nebo myslíš, že bude za kilínko? :D
nekoukam na videa, je to ztrata casu
aku drazsi nez cele auto?
kolik takovych vyrobce prodal?? :D:D:D
za 10 roku tady bude hromada replikaru, kteri budou kopirovat cenu clanku, ktera bude $60/kwh, takze origo za tvejch $400 nikdo nekoupi
nemuzes na to koukat dnesnim pohledem, kdy je masova elektromobilita v plenkach
aku drazsi nez cele auto?
kolik takovych vyrobce prodal?? :D:D:D
za 10 roku tady bude hromada replikaru, kteri budou kopirovat cenu clanku, ktera bude $60/kwh, takze origo za tvejch $400 nikdo nekoupi
nemuzes na to koukat dnesnim pohledem, kdy je masova elektromobilita v plenkach
Cena auta je o 200tkč vyšší než samotné baterie. Kéž bys měl pravdu, ale v takový pokles nevěřím, navíc dáš toto opravit jen tak někomu, když ti od toho může shořet barák během chvilky?
v clanku pise cena aku 1.585.110, cena auta 1.149.990, takze to neni 200k ale vic jak 2x tolik, a hlavne obracene nez tvrdis.
duvod je ten, ze aku neznizuje flotilove emise, proto je takhle prepalena.
za par let bude situace uplne jina.
proc by kvalitni replika mela horet vic, nez origo??
spousta lidi nedava do starych plecek origo dily a to vcetne takovych komponentu jako brzdy
duvod je ten, ze aku neznizuje flotilove emise, proto je takhle prepalena.
za par let bude situace uplne jina.
proc by kvalitni replika mela horet vic, nez origo??
spousta lidi nedava do starych plecek origo dily a to vcetne takovych komponentu jako brzdy
Nebral bych tu cenu vážně. Tahle politika je u korejců běžná. Náhradní baterie na Passat GTE (10kWh) stojí tuším v autorizáku asi 60 včetně DPH a bez slev. Reálná cena bude jistě menší..
Není bateriový replikár ako replikár. Osobná skúsenosť s batériami v aku náradí.Nakoniec som skončil u origo batériach a po rokoch konečne za normálnejšie ceny.
To jsou výrobní náklady, ale za výrobní náklady ti automobilka neprodá ani logo na masku chladiče, natož baterii.
Jenže je otázkou, kdo v budoucnu bude ty "prehistorické" baterie dělat. A hlavně, bude se to muset vyplatit, takže úvahy o ceně za v té době současné velkosériové baterie jsou mimo, ND se prodávají často za úplně jiné ceny už od výrobce do té samé automobilky.
A stejně pořád zůstane u EV dilema, kdy v nějakém čase se bude muset majitel rozhodnout ... dá významnou sumu do staré plečky, aby jí prodloužil život o dalších 8-10 let? V době, kdy tento segment bude zřejmě už úplně jinde?
A stejně pořád zůstane u EV dilema, kdy v nějakém čase se bude muset majitel rozhodnout ... dá významnou sumu do staré plečky, aby jí prodloužil život o dalších 8-10 let? V době, kdy tento segment bude zřejmě už úplně jinde?
toto je presne ta otazka ... tak nejak som presvedceny, ze vyrobcovia aut budu preferovat predaj novych EV pred zachranou jazdenych, takze support starych EV so starsou technologiou baterii zrejme nebude prilis velky. jasne, budu asi no-name baterie, ale skutocne si da niekto do auta neznackovu bateriu ? :-) nevieme co bude o rok a uz vobec nie o pat ... moj pohlad na vec je ten, ze dnes vyrabane a predavane BEV budu o par rokov bezcenne a nikto ich nebude chciet. na trhu bude velka konkurencia. ludia s malym budgetom budu kupovat jazdene benzinove auta a zvysok trhu da prednost novym EV pred jazdenymi s vysokym rizikom nutnosti vymeny baterie
Samotná baterie by problém nebyl. Problém bude ten termomanagement a elektronika... podle mě bude spíš cesta repase baterií... jak to Avacom dělá pro robotické vysavače třeba :-).
Elektronika a termomanagement zustane stejny, akumulator je ve svem jadru hromada standardizovanych Li Ion clanku (18650, 21700 atd.) Takze se to rozebere, clanky se vymeni ("repase"), a strci se to cele zpet. To bude za 8+ let velmi levna vec a navic to prodlouzi dojezd oproti novemu autu, protoze v te dobe budou clanky s vetsi kapacitou. Navic i ta samotna stara baterka bude mit porad hodnotu pro vyuziti mimo EV.
Problem bude spis softwarovy lock-in jako u toneru do laserovych tiskaren, ale to se urcite taky podda, stejne jako neni potreba kupovat originalni tonery.
Problem bude spis softwarovy lock-in jako u toneru do laserovych tiskaren, ale to se urcite taky podda, stejne jako neni potreba kupovat originalni tonery.
takze Ty vies presne, co bude o 8 rokov ... pobavil si ma :-) Tvoje porovnanie s tonermi ale hovori o tom, ze ich moc nepouzivas, alebo ak ano, tak si na kvalitu tlace nepotrpis. rozdiel v kvalite tlace medzi originalnymi tonermi a repasovanymi je doslova priepastny
Jezdím s PD 16 let a nikdy jsem neměnil vstřiky apod. DPF a podobné vychytávky naštěstí nemám, u předchozích TDi taky ne. Největší zásah do motoru byla spojka. Chladič na vodu a klimu má elektro taky, podvozek taky, i v zimě jezdím 800km na nádrž včetně bufíku, já prostě pořád nevidím ty úspory??? Nebo si je musíš nehorázně předplatit, ale pak to nemá význam.
Proč bys měl měnit něco co ti funguje? Abys byl "in"?
Třeba protože tráví okolí? Včetně dětí a matek s kočárky? Tyto rakovinomety PD jsou k poblití.
To už lidé tráví posledních 50 let. Pokud někdo jezdí starou oktávku s PD, protože musí do rachoty z nějaké zádele, tak asi moc možností nemá.
At si koupi benzin atmosferu. Kolik asi usetri na nafte, kdyz jezdi 5km tam a zpet?
Těžba lithia, niklu, mědi, křemíku, přeprava z afriky, ruska atd do číny na jejich zpracování, výstavba desetitisíců továren na baterky, dobíječky, ev auta atd , výstavba továren na větrníky a fotovoltaiku okolí vůbec netrápí.
Krásná zelená demagogie :-):-):-)
Krásná zelená demagogie :-):-):-)
A na spalovací auta se továrny nestaví?
Benzin roste na pumpe a ropa se nemusi nevozit z Azerbajdzanu kde sama tryska ze zeme.
Těs se na blackoutík
https://www.idnes.cz/…o-zahranicni_vov
https://www.idnes.cz/…8_ekonomika_mato
https://zpravy.aktualne.cz/…:article:656178/
https://www.autojournal.cz/…elektromobility/
https://www.novinky.cz/…-obcany-40350219
https://www.reflex.cz/…-doluxovala.html
Mam pokračovat? Mam v zásobě dalších 72 odkazů :-):-):-):-)
https://www.idnes.cz/…o-zahranicni_vov
https://www.idnes.cz/…8_ekonomika_mato
https://zpravy.aktualne.cz/…:article:656178/
https://www.autojournal.cz/…elektromobility/
https://www.novinky.cz/…-obcany-40350219
https://www.reflex.cz/…-doluxovala.html
Mam pokračovat? Mam v zásobě dalších 72 odkazů :-):-):-):-)
A že na baterie do tvého auta vozí lithium lodě z Konga do Číny s EURO 0 spalující mazut je v pořádku? Jaký emisní limity mají letadla? Z motoru přímo ven!!! To je asi zbytečná diskuse. Udržuju si svý fešáky ve výjimečných stavech a doufám, že ještě dlouho pojezdí. :yes: ;-)
Podle tvého příspěvku níže jsem nezůstal v tom nepochopení tebe zdaleka osamocen.
a sedacku ze by topila sem pri dnesnich -20 nepocejtil vubec.
kdyz v elektromobilu pustis 2kW elektricky kaminka, tak v tech 2m3 bude teplo behem minuty a za tech 6 minut protopis 200Wh. s benzinakem v soucasnejch podminkach tyhle cou*racky jezdim za 12 litru/100km
nemas vubec predstavu kolik tepla da 4kW
Ze mas v baraku 2kW neni vubec podstatne, protoze jenom dotapis aktualni ztraty. Zatimco auto je rano potreba vytopit klidne on nejakych 30 stupnu behem kratke chvile, na to ti 2kW nestaci.
to bys mel treba sklo rozmrazeny behem par sekund
píšeš nesmysly...
Výkon topení v autě je jinde. I superb iV psal na místě podstatně víc jenom na topení (pokud se pamatuju klidně 4-5kW na hodinu při stání).
Ostatně webasto má od 2-5,5kW a je to na předehřátí, na vytopení za jízdy by to možná ani nestačilo.
btw výměník v běžným spalováku má mezi 6-10kW, ale některý uměj i 20...
4kW ti ohrejou 40 litru vzduhu z -20C na +50C za sekundu, ktery fouka z trubky o prumeru 10cm rychlosti 5m/s.
to bys byl ohratej hodne rychle
webasto ohriva cely chladici okruh motoru vcetne motoru, proto klidne tech 5kW nez se to cely ohreje. pro ohrati interieru ale ohrat motor nepotrebujes, jestlize na to je teda topna soustava konstruovana.
evidentne nechapes jak to funguje, ani nechapes zakladni fyzikalni zakonitosti zacka zakladni skoly
ja kdyz prijedu na chalupu, tak nejdriv zatopim v krbu a pak pustim v koupelne fukar a za 5 minut to je sakra znat
a cihlovo-kjamenna zed ma mnohem vetsi tepelnou kapacitu i vodivost nez polstrovani v aute
ja zatopim v krbu v sednici kde je +5C. za 2 hodiny tam je prijemne a zacnu teplo poustet dal do sine a pustim to do radiatoru.
kdybych prestal topit, za hodinu teplota spadne pod +10C. takze topim celej den a pak uz to chvili vydrzi.
ale zvednout teplotu o 20C umim celkem rychle a bez velkych naroku na energii.
a v aute to je podobny
2kW teplovzdušnýho topení nebudou stačit ani náhodou
Ale topení ve spalováku běžně dává 10-15 kW když ho pustíš naplno, takže souhlas
U Superbu jsem protopil klidně půl nádrže měsíčně jenom na webasto.
"
kdyz v elektromobilu pustis 2kW elektricky kaminka, tak v tech 2m3 bude teplo behem minuty a za tech 6 minut protopis 200Wh. s benzinakem v soucasnejch podminkach tyhle cou*racky jezdim za 12 litru/100km
"
Tohle cos napsal je naprostá hovadina a ty 2kW to budou vytápět půl hodiny. Cos měl z fyziky nechápu.
ze v elektromobilu okrivas jen interier a to co je v nem, bufikem ve spalovaku vytapis cely chladici okruh v cetne motor a k tomu jako bonus interier ...
Transporter i V může mít jak teplovodní tak horkovzdušný topení, proto jem vytáhl jenom to teplovzdušný. Apropo už passat B5 měl příhřev vzduchu do kabiny i elektricky, aby to po startu aspoň trošku topilo.
nejaky navrhy ???
(a hlavně bacha ať nepřijedeš do práce moc pozdě :-) )
normalni O3 kombikova zadni plato vyndany (slouzi jako hnojak pro vozeni psa a bordelu). mereno bezdotykovym teplomerem na nekolika mistech. auto 14 dni stalo na dvore, ne pod pristreskem, tak bylo dostatecne promrzly. fukar 2kW na zadni sedacce smerovano dopredu trochu nahoru. sedel sem ma na miste ridice, dychal, zadni dvere pravy jen privreny kvuli kabelu. papir sem meril az od 15. minuty, skriplej do schranky pred navigatorem, mel by vyjadrovat teplotu vzduchu
cas_min/palubka/l_dvere/p_dvere/sedacka/strop/volant/radio/papir:
00m /-18.8/-18.7/-17.6/-17.1/-15.3/-16.1/-17.0/??.?
02m /-08.7/-07.0/-04.1/-07.9/+06.9/-04.7/-08.5??.?
05m /-05.2/-05.0/-01.4/-05.4/+08.7/-04.3/-07.6/??.?
15m /+00.4/-01.5/+03.3/-03.0/+15.0/+04.1/-03.2/+10.0
30m /+06.1/+02.4/+08.1/+03.6/+19.8/+09.9/+01.9/+15.3
vyp, zbaleni, nove mereni po 10 min bez topeni:
40m /+01.1/-00.8/+00.5/-00.1/+03.1/+06.6/+00.4/+00.5
odjezd do prace, topeni naplno, vetsina cestry do kopce (prevyseni cca 150m)
53m /+07.0/+04.1/+06.0/+04.8/+08.1/+08.0/+04.1/+10.0
zaver:
teplota povrchu a tedy vzduchu behem 2 minut skokove vzroste o cca 10C, pak diky odvodu tepla teplota povrchu moc rychle nahoru nejde. v 15. minute je prijemne i bez rukavic a cepice (teplota vzduchu 10C, vzrust o necelych 30C). pak uz diky odvodu tepla se vzrust teploty povrchu i vzduchu brzdi (po 30 min vzrust teploty vzduchu o cca 33C)
10 min po vypnuti vyrazny pokles teploty.
po nasledne 13 min jizde kdy motor je pod vetsi zatezi (spotreba 13.3/100km) se teplota vzduchu dostane cca na stejnou teplotu, jaka byla po 15min ohrevu fukarem 2kW (zacinalo se ale pri -18C, ted na 0C)
zajimavy, ze teplota levych a pravych dveri se dost lisi, zrejme zpusobeno odlisnym proudenim vzduchu, dale, ze strop hned na zacatku mereni vyrazne teplejsi, zrejme zadychanim behem ty chvilky nez sem zacal merit
za jak dlouho se rozmrazily skla ?
- nad nulou bylo po 15min, ne po 30 jak sis vyvodil. teplota vzduchu byla 10C nad nulou, teplota stropu 15C nad nulou
- kdyz nefoukas na okna primo, tak se ti pri tehle mrazech jen tak nerozmrazi
- po 10min stani a po dalsich 13min jizdy, kdy bylo auto predehraty, sem se s teplotou dostal na cca tu samou hodnotu jako po 15min ohrivani 2kW fukarem
- auto, ktery topi elektrikou, ma lepsi tepelnou izolaci
Většinou jsem ale dovnitř přes tu námrazu ani neviděl
edit:špatně zařazeno
20km tam a 20km nazpatek.
venku minus 10, takze do auta sem vlez s kulichem a rukavicema. nastartoval, zapnul vyhrejvani sedacky a vyrazil. za 5 minut me uz palila pr*del, tak sem to vypnul. protoze sem prvnich 15km jel s kopce (prevyseni cca 250m), rucicka teplomeru se ani nepohla. teprve po 20km auto zacalo topit. nazpatek to bylo obracene, protoze sem jel do kopce, tak sem topil jako zbesilej, aby me rozmrzly i okynka. uz pujdu zavrit dvere, vzdycky je chvili nechavam otevrene, aby se teply a vlhky sel ven, pak to min namrza ...
Byl bys fakt první :-)
Ale i těch tady šíleně vypadajícíh 50kWh je s nejblbější sazbou na byt řekněme 230kč. Po městě mi auta a to jak Superb 200kw, tak 3,0 TDI touareg a další jezdily přes 10 a tedy 300kc/100km. O V/R6 benzínech, kde to bylo 15-20 ani neluvě.
Na trhu zatím neexistuje elektromobil, který by za rozumnou cenu měl rozumnou využitelnost. Zatím je zůstává jako produkt pro fanoušky elektromobilů a pro příjemce dotací.