Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testy

Zpět na článek

TEST Závěr dlouhodobého testu Hyundai Kona Electric Power: Vždy dojela. I v zimě

262 komentářů

traveldrive
Však elektromobilom sa nedá jazdiť. V lete zožerie polovicu bateriek klíma, v zime kúrenie. Aby si niekam došiel, tak nezapínať! Inak skončíš niekde na ceste v poli, cez ktoré predlžovák nenatiahneš... A naviac, kto by sa chcel v aute v lete potoť a v zime mrznúť? K tomu každý rok, alebo aj častejšie, nová sada gúm, lebo ten ťažkotonážnik zničí všetko. Namiesto dnes už prakticky čistých plynov z výfuku budeme dýchať rakovinotvorné čiastočky gumy z pneumatík. Zlatý benzín, alebo ešte lepší diesel. 8-s
Avatar - elektrikar
elektrikar
A žerou malé děti u cesty a nikdo je nechce :-[]
rohor
Zase jsi fetoval ty svoje prakticky čisté plyny s vykuchaným DPF?
Avatar - Ozzman
Ozzman
Speciálně pro tebe jestli chceš, nechám stát přes noc diesel venku a ráno si přijď začuchat studenej start, aspon mě konečně poznáš :D
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Ono ti to v soucasnych mrazech rano jeste nastartuje? ;-)
Avatar - Ozzman
Ozzman
Nevím, týden jsem to nezkoušel, ale vzhledem k tomu, že je uklizen v garáži, kde je tak +5 stupnu, tak předpokládám, že jo :D Jezdím ted benzinákem :D Ale pro Romana to risknu na noc dát ven :D
rohor
Jakom že by tvůj xicht byl to poslední co v životě uvidím?
Avatar - Ozzman
Ozzman
Možná výfuk turbodieslu...
rohor
Chtělo se mi napsat, že i z toho výfuku na mne můžeš vykouknout, ale uznávám, to už je těžce přes čáru takže prosím ignorovat.
Avatar - Ozzman
Ozzman
A stejně si to napsal, ale já nejsem urážlivej ;)
rohor
Napsal, ale stydím se za to hned jak jsem to napsal.
traveldrive
Tak sorry, kámo, na teba som pri písaní tvojho príspevku nemyslel. Nenapadlo ma, že tvoj rozhľad a mozgová kapacita na jeho pochopenie nestačia.
rohor
Možná si za to můžeš trošku sám, že u tebe člověk nehledá a nepochopí ironii. Přehraj si, kolikrát ses do mne s naprostou vážností navezl a navíc dosti nesmyslně. Pokud toto mám chápat jako ironii, nemám s tím problém.
Podle tvého příspěvku níže jsem nezůstal v tom nepochopení tebe zdaleka osamocen.
traveldrive
Tak to je fakt smutné. :-(
topten
do prace jezdim 6km do kopce takze motor se ohriva docela rychle (prevyseni 150m), ale aspon trochu znatelne vlaze to zacina foukat az za pulkou cesty. ten co bydli na rovine, se tepla dozije jeste mnohem dyl. cestou nazpatek teplo zadny, protoze jedu skoro porad s kopce.
a sedacku ze by topila sem pri dnesnich -20 nepocejtil vubec.
kdyz v elektromobilu pustis 2kW elektricky kaminka, tak v tech 2m3 bude teplo behem minuty a za tech 6 minut protopis 200Wh. s benzinakem v soucasnejch podminkach tyhle cou*racky jezdim za 12 litru/100km
kesumb
nemyslim si, ze by to bylo tak malo. U myho phev kdyz mam nastavenej nabijeci limit 8A (a auto v zasuvce, tzn prikon tak ty 2Kw) tak to na nezavisly topeni zere i baterku. Myslim, ze to topeni klidne muze mit 4kw. Ale zase je v tom teplo...
topten
2kW mam v celym baraku v tehle mrazech
nemas vubec predstavu kolik tepla da 4kW
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Moje PHEV si regulerne dnes rano spustilo spalovak, protoze tepelne cerpadlo uz to nezvladalo.

Ze mas v baraku 2kW neni vubec podstatne, protoze jenom dotapis aktualni ztraty. Zatimco auto je rano potreba vytopit klidne on nejakych 30 stupnu behem kratke chvile, na to ti 2kW nestaci.
topten
2kW - vzduch ohraty o 35C (z -20C na +15C), ktery fouka z trubky o prumeru 10cm rychlosti 5m/s.
to bys mel treba sklo rozmrazeny behem par sekund
rohor
Není problém. Angličani to tak mají po staletí, jim ta pohoda kolem 11 stupňů celsia doma stačí.
topten
rika cech rusakoj, ze dnes rano nameril venku -20. rusak mu rika, ze tolik nameril doma ...
kesumb
:DD
píšeš nesmysly...
Výkon topení v autě je jinde. I superb iV psal na místě podstatně víc jenom na topení (pokud se pamatuju klidně 4-5kW na hodinu při stání).
Ostatně webasto má od 2-5,5kW a je to na předehřátí, na vytopení za jízdy by to možná ani nestačilo.

btw výměník v běžným spalováku má mezi 6-10kW, ale některý uměj i 20...
topten
tepelna kapacita vzduchu je pri normalnich teplotach cca 1.3kJ/m3*K.
4kW ti ohrejou 40 litru vzduhu z -20C na +50C za sekundu, ktery fouka z trubky o prumeru 10cm rychlosti 5m/s.
to bys byl ohratej hodne rychle
kesumb
jo akustická izolace má v autě desítky kg, koženou sedačku s pojezdama sotva uneseš. Skleněná střecha o ploše 1m2 určitě nechladne. Končím debatu, podívej se do parametrů webasta a nebo si najdi tepelný výměníky topení a pak uznej, že mám pravdu
topten
tepelny odpor neni 0 jak si myslis, tedy predmety se prestupem tepla ohrivaji mnohem pomaleji nez okolni vzduch, tedy ta tvoje sedacka s pojezdama, ktera se ohriva od vzduchu, se bude ohrivat klidne hodinu

webasto ohriva cely chladici okruh motoru vcetne motoru, proto klidne tech 5kW nez se to cely ohreje. pro ohrati interieru ale ohrat motor nepotrebujes, jestlize na to je teda topna soustava konstruovana.

evidentne nechapes jak to funguje, ani nechapes zakladni fyzikalni zakonitosti zacka zakladni skoly
Othello
V minulosti jsem několikrát rozehříval promrzlý interiér auta teplovzdušným 2kW ventilátorem a musím konstatovat, že mnimálně pět minut nebylo na teplotě uvnitř poznat vůbec nic. Třeba o nějakém rychlém rozmrznutí oken nemůže být ani řeč.
topten
takze bud kecas nebo to nebyly 2kW.
ja kdyz prijedu na chalupu, tak nejdriv zatopim v krbu a pak pustim v koupelne fukar a za 5 minut to je sakra znat
Othello
Nevím jakou máš koupelnu ale zkus to někdy udělat ve zmrzlém autě.
topten
prostor koupelny mam vetsi nez je prostor v aute.
a cihlovo-kjamenna zed ma mnohem vetsi tepelnou kapacitu i vodivost nez polstrovani v aute
Othello
Říkám, zkus si to v autě. Já to dělal několikrát
kesumb
V domě s cca 130m2 plochy a stropama řekněme 2,8m když mám natemperováno na 10 stupňů, tak po 2 hodinách topení 24kW kotlem a dalšíma dvěma kamnama odhadem každé cca 5-7kW tak se dostanu někam k 17 stupňům vzduchu. Zdi jsou studený ještě další den.
topten
auto ale nema pulmetrovy tlusty cihlovy zdi, ktery maji docela slusnou tepelnou kapacitu.
ja zatopim v krbu v sednici kde je +5C. za 2 hodiny tam je prijemne a zacnu teplo poustet dal do sine a pustim to do radiatoru.
kdybych prestal topit, za hodinu teplota spadne pod +10C. takze topim celej den a pak uz to chvili vydrzi.
ale zvednout teplotu o 20C umim celkem rychle a bez velkych naroku na energii.
a v aute to je podobny
kesumb
přesně tak, je to hovadina. Ostatně vyzkoušeno, X5 na posilovače, topení a jízdu na neutrál potřebuje v -13 něco jako 6-9kWh na hodinu.
2kW teplovzdušnýho topení nebudou stačit ani náhodou
topten
no, tak jestli potrebujes 9kWh na topeni, tak to je vic nez kolik potrebujes na to, aby to auto jelo
Othello
Pokud vezmeš v úvahu odpory promrzlého auta a třeba valivý odpor na sněhu tak ten výkon pro jízdu bude 2-3x vyšší než těch 9 kW (výkon udávám v kilowattech)
Ale topení ve spalováku běžně dává 10-15 kW když ho pustíš naplno, takže souhlas
kesumb
No přesně tak. Já jezdím dlouhodobě teď kolem 40kWh/100km a ze sítě si to včetně předehřevu bere 50. A kdyť to tu píšu, 2kW příkonu nestačí elektrickýmu topení a musí si brát z baterky.
topten
takze podle tebe 9kW na topeni, a 3*9kW na jizdu, tedy 36kW. pri ucinnosti motoru 30% musis spalit bensin s energii 100kWh, tedy nejakych 11 litru za hodinu. pri prumerny rychlosti 50km/h se dostavas na spotrebu 22l/100km..
kesumb
mluvím o reálně naměřených údajích odebrané elektřiny ze sítě (změřeno) a údaji o aktuální a dlouhodobé spotřebě elektřiny (palubák). Nevím k čemu sem taháš benzín. Ale i tak, krátký jízdy v mínus 13 s krabicí vytopenou webastem budou klidně za 20l/100km.
U Superbu jsem protopil klidně půl nádrže měsíčně jenom na webasto.
topten
20 litru prumer delam i v lete na prvnim kilometru, pak to jde rychle dolu
Othello
topten: Tvoje úvaha obsahuje hrubou logickou chybu. Těch 9 kW topení neznamená spotřebu navíc, ale je obsaženo v 70% ztrát motoru. Takže celková spotřeba je jen těch 18-27 kW - možná jsem to přehnal a bude trcohu míň, ale zas při větším výkonu pojedeš rychleji než průměr 50. Takže celková spotřeba promrzlého auta bude třeba kolem 10 litrů a to celkem sedí
kesumb
Kolik kilometrů si na elektřinu už najezdil? Ale spíš si další, co má akorát načtený údaje z netu co...
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Tyhle teoreticke diskuse mne vzdy bavi. Nekdo vezme z tabulek hodnoty v laboratornich podminkach a zacne je prohlasovat za realne udaje. A nenecha se presvedcit ani temi, co maji realnou zkusenost.
kesumb
A pak se div, že nikdo nebere celou elektromobilitu vážně... Já tím chtěl poznamenat to, že i v mínus 13 jezdí PHEV v naprostým komfortu. Ale taky to, že to vážně není za 10kWh na 100km...
kesumb
Tak ještě jednou, teplovzdušný originálně montovaný topení dodávaný do Transporteru T5 mělo 3,5kW a bylo to určený ke kempování. 1,2kW má výkon elektrická spirála v topení Mercedesu V marco polo a to slouží jenom k příhřevu topení hned po startu.
"
kdyz v elektromobilu pustis 2kW elektricky kaminka, tak v tech 2m3 bude teplo behem minuty a za tech 6 minut protopis 200Wh. s benzinakem v soucasnejch podminkach tyhle cou*racky jezdim za 12 litru/100km
"
Tohle cos napsal je naprostá hovadina a ty 2kW to budou vytápět půl hodiny. Cos měl z fyziky nechápu.
topten
ty nechapes jednu zasadni vec.
ze v elektromobilu okrivas jen interier a to co je v nem, bufikem ve spalovaku vytapis cely chladici okruh v cetne motor a k tomu jako bonus interier ...
kesumb
Celou dobu tu píšu o elektrickým topení v Superbu nebo té X5 a to je normální topná spirála ve vzduchovém potrubí, vodu to nezahřívá. Motor je po jízdě na elektřinu a vytopeným autě zmrzlej jako před tím.

Transporter i V může mít jak teplovodní tak horkovzdušný topení, proto jem vytáhl jenom to teplovzdušný. Apropo už passat B5 měl příhřev vzduchu do kabiny i elektricky, aby to po startu aspoň trošku topilo.
topten
hosi, rano to v jednom aute nez pojedu do prace vyzkousim. ke spolujezdcoj na podlahu dam fukar 2kW, nasmeruju ho k ridicoj, teplotu budu merit bezdotykovym teplomerem na ruznych mistech. predpokladam, ze zacnu pod -15C.
nejaky navrhy ???
Othello
Změř třeba za jak dlouho rozmrznou okna. Klidně je trochu posypej sněhem
(a hlavně bacha ať nepřijedeš do práce moc pozdě :-) )
Avatar - xxc
xxc
Musim potvrdit, ze pravdu nemate. Ked si ja pustim vyhrievanie auta z 220 V s vykonom okolo 2 kW, tak to vyhrieva a rozmrazuje velmi pomaly. Ovela lepsie to je, ked necham auto napojene na wallboxe a vtedy vie vyuzit vykon nejakych 7 kW a ani tak to nie je hned
topten
takze vysledek mereni.
normalni O3 kombikova zadni plato vyndany (slouzi jako hnojak pro vozeni psa a bordelu). mereno bezdotykovym teplomerem na nekolika mistech. auto 14 dni stalo na dvore, ne pod pristreskem, tak bylo dostatecne promrzly. fukar 2kW na zadni sedacce smerovano dopredu trochu nahoru. sedel sem ma na miste ridice, dychal, zadni dvere pravy jen privreny kvuli kabelu. papir sem meril az od 15. minuty, skriplej do schranky pred navigatorem, mel by vyjadrovat teplotu vzduchu

cas_min/palubka/l_dvere/p_dvere/sedacka/strop/volant/radio/papir:
00m /-18.8/-18.7/-17.6/-17.1/-15.3/-16.1/-17.0/??.?
02m /-08.7/-07.0/-04.1/-07.9/+06.9/-04.7/-08.5??.?
05m /-05.2/-05.0/-01.4/-05.4/+08.7/-04.3/-07.6/??.?
15m /+00.4/-01.5/+03.3/-03.0/+15.0/+04.1/-03.2/+10.0
30m /+06.1/+02.4/+08.1/+03.6/+19.8/+09.9/+01.9/+15.3
vyp, zbaleni, nove mereni po 10 min bez topeni:
40m /+01.1/-00.8/+00.5/-00.1/+03.1/+06.6/+00.4/+00.5
odjezd do prace, topeni naplno, vetsina cestry do kopce (prevyseni cca 150m)
53m /+07.0/+04.1/+06.0/+04.8/+08.1/+08.0/+04.1/+10.0

zaver:
teplota povrchu a tedy vzduchu behem 2 minut skokove vzroste o cca 10C, pak diky odvodu tepla teplota povrchu moc rychle nahoru nejde. v 15. minute je prijemne i bez rukavic a cepice (teplota vzduchu 10C, vzrust o necelych 30C). pak uz diky odvodu tepla se vzrust teploty povrchu i vzduchu brzdi (po 30 min vzrust teploty vzduchu o cca 33C)
10 min po vypnuti vyrazny pokles teploty.
po nasledne 13 min jizde kdy motor je pod vetsi zatezi (spotreba 13.3/100km) se teplota vzduchu dostane cca na stejnou teplotu, jaka byla po 15min ohrevu fukarem 2kW (zacinalo se ale pri -18C, ted na 0C)
zajimavy, ze teplota levych a pravych dveri se dost lisi, zrejme zpusobeno odlisnym proudenim vzduchu, dale, ze strop hned na zacatku mereni vyrazne teplejsi, zrejme zadychanim behem ty chvilky nez sem zacal merit
Othello
fajn, takže po půl hodině rozmrazování bylo v autě lehce nad nulou (povrchy)

za jak dlouho se rozmrazily skla ?
Avatar - xxc
xxc
presne tak nejak, v aute je teplejsie, ale skla este budu zamrznute :-)
Othello
A to se bavíme o stojícím autě. Kdyby jelo, ty 2 kW ho nerozmrazí nikdy
topten
- za 2min teplota stoupla o 10C. to ti zadny topeni v aute ani bufik neudela
- nad nulou bylo po 15min, ne po 30 jak sis vyvodil. teplota vzduchu byla 10C nad nulou, teplota stropu 15C nad nulou
- kdyz nefoukas na okna primo, tak se ti pri tehle mrazech jen tak nerozmrazi
- po 10min stani a po dalsich 13min jizdy, kdy bylo auto predehraty, sem se s teplotou dostal na cca tu samou hodnotu jako po 15min ohrivani 2kW fukarem
- auto, ktery topi elektrikou, ma lepsi tepelnou izolaci
Martin Smolka
Pánové a teď si nalejeme sklenici čisté vody! BEV s přímotopem na první minutu či dvě spotřebovává vskutku i 6kWh, pak ale klesne na ty cca 2kWh. BEV s tepelným čerpadlem a to Kona je, prostě topí těma 2 - 3 kWh a pak klesne na 0,8kWh! To je realita o tom se nemusíte hádet, stačí se čumět na monitor co tahá data z OBDII ;-). Čili pojedete-li 6 minut, tak 5 minut z toho pojedete v teple a spotřebujete přímotopem nějakých 150Wh, čili cca 1km dojezdu! ;-). Ale OK, kdyby jste jel celou dobu na 6kWh, tak protopíte za 6 minut jízdy nějakých 600Wh. To je hrůza co? Upřímně za tu pohodu to stojí, Jezdíval jsem benzínem taky štreku 5km do práce (po rovince) a to auto fakt ani topit nazačalo :-(.
Othello
Pokud si máme nalít čistého vína (nebo vody ?) tak zatím všechny elektromobily které jsem kdy potkal v trochu větší zimě měly zamrzlé okna a řidič pokud vůbec byl vidět seděl v kožichu, s kulichem na hlavě a volant držel v tlustých rukavicích.
Většinou jsem ale dovnitř přes tu námrazu ani neviděl
kesumb
Ano o tom přesně mluvím. Topení má podstatně větší výkon než tu píše topten, kterej o tom ví kulový
edit:špatně zařazeno
topten
kdyz ohrejvas auto na volnobeh, tak ho mas za pul hodiny vyhraty. spotreba 0.8 litru benzinu na hodinu, tedy nejakych 7kWh energie, tedy za tu pul hodinu spalis 3.5kWh. vetsina energie ti pritom vylitne vyfukem, dejme tomu 2kWh energie a zbyde ti 1.5kWh. s tim musis ohrat vodu v topne/chladici soustave,. castecne motor a teprve to co ti zbyde zustane na interier ...
kesumb
spotřeba na volnoběh v mrazu po startu rozhodně není 0,8l. Je to bohatý. Krom toho třeba Golf 1,2TSI v mrazech a dlouhým stání v koloně přestával topit, protože na to odpadní teplo motoru nestačilo.
topten
pred chvili sem si musel na chvili odskocit.
20km tam a 20km nazpatek.
venku minus 10, takze do auta sem vlez s kulichem a rukavicema. nastartoval, zapnul vyhrejvani sedacky a vyrazil. za 5 minut me uz palila pr*del, tak sem to vypnul. protoze sem prvnich 15km jel s kopce (prevyseni cca 250m), rucicka teplomeru se ani nepohla. teprve po 20km auto zacalo topit. nazpatek to bylo obracene, protoze sem jel do kopce, tak sem topil jako zbesilej, aby me rozmrzly i okynka. uz pujdu zavrit dvere, vzdycky je chvili nechavam otevrene, aby se teply a vlhky sel ven, pak to min namrza ...
Avatar - trapid
trapid
Pro rychlejší ohřívání motoru a udržení si tepla doporučuji starou známou věc - zakrýt vstupy k chladiči. Je sice fakt, že termostat stejně do chladiče nic nepustí, ale proudění studeného vzduchu motorovým prostorem umí odebrat hodně tepla. Jezdím denně 25 km stejnou trasu do práce a rozdíl v pohybu ručičky teploměru je citelný. Při stejných podmínkách rychleji leze nahoru a klesá (úsporný diesel, cesta z kopce, topení na 22°C) mnohem pomaleji.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Tak jsi jeste nepotkal mne, ja jezdim v tricku s kratkym rukavem. Ale je fakt, ze jezdim jen kratke trasy a muzu si auto vyhrat predem.
Othello
Určitě nepotkal, protože něčeho takového bych si určitě všiml
Byl bys fakt první :-)
kesumb
Já to mám stejně, omezovat se nehodlám. Proto jezdím s X5 za 40kWh na 100km, se Supem iV jsem v mrazech jezdil za řekněme 33 a s TMX tak nějak mezi 30-34 podle stylu jízdy. A to jsou údaje palubáků, odebraná energie ze sítě s předehřevem interiéru z toho dělá zase jiný čísla.
Ale i těch tady šíleně vypadajícíh 50kWh je s nejblbější sazbou na byt řekněme 230kč. Po městě mi auta a to jak Superb 200kw, tak 3,0 TDI touareg a další jezdily přes 10 a tedy 300kc/100km. O V/R6 benzínech, kde to bylo 15-20 ani neluvě.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
To bylo brutální. :-!
nope
Ty ses taky brutalni. Psychopat :-[]
Avatar - Anonym
Anonym
Skoro každý problém lze technicky nějakým způsobem vyřešit, či zmírnit. Dojezd lze zvýšit použitím větší baterky, topení pomocí tepelného čerpadla atd. A výsledkem je všestranný elektromobil použitelný pro 99 % lidí. Jenže pak naroste cena tak, že se z toho stane ekonomický nesmysl, viz tato Kia.
Na trhu zatím neexistuje elektromobil, který by za rozumnou cenu měl rozumnou využitelnost. Zatím je zůstává jako produkt pro fanoušky elektromobilů a pro příjemce dotací.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Přesně. Nejlevnější EV stojí 700-800 tisíc, ale pak často zjistíš, že za takové elementární věci jako tepelné čerpadlo nebo rychlonabíjení vyžadují třeba ještě 100 tisíc Kč. A to nemluvě o baterii, termomanagementu, a podobně.
traveldrive
To je sranda, ja podám ťažkú iróniu a takmer osobnú narážku voči všetkým anti-EV, a oni tie kolosálne hlúposti, čo som tam napasoval, podaktorí fakt vezmú vážne...
Avatar - elektrikar
elektrikar
Je výborný elektromobil a Hyundai má v elektromobilním světě skvělé jméno. Osvědčená technika se spoustou velmi spokojených majitelů :yes:
petrolhead
Zatím to vypadá zajímavě, ale co bude za pět a více let? I kdyby baterie téměř za 1,3mil byla časem na půlce, kdo si koupí ojetinu s rizikem tak vysokých investic? Pokud bude pokles pouze procento za rok, mohla by být baterie teoreticky na 30 let, než bude mít 70% minimum. To ale nikdo neví...
rohor
Prý je nová baterka za 1,5 mio. Takže tohle auto bude mít za 7 let nulovou hodnotu. Jen blázen by si koupil něco, z čeho se bliknutím displeje může stát nejízdný a neopravitelný vrak. Pro prvomajitele jsou náklady na vlastnictví to za 13 tisíc za měsíc.
Avatar - elektrikar
elektrikar
Ze to neumis ty opravit, to je tvuj problem :-[] Ja znam lidi, kteri to umi :D
rohor
Jsi vůl, škoda. Čekal jsem inteligentější reakci. Asi si myslíš, že to budeš opravovat na kšeft - nebudeš. Protože nikdy neseženeš tolik ND.
Avatar - elektrikar
elektrikar
Já určitě nic opravovat nebudu, pracuju v IT a toto mám jako koníček. :yes: Možná se zkus podívat po ND na Teslu a stavu baterek, doporučuju třeba teslalogger.de a třeba tady je přímo moje křivka degradace u mého auta https://teslalogger.de/…dation_token.php?… :yes:
Avatar - Anonym
Anonym
Já znam lidi co umí opravit i 90 let starý auto. Co tam máš dál? :-):-):-)
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Statistika je hezká věc, ale spousta Tesel už si výměnou baterie prošla. Nemluvě o Leafech.
Avatar - elektrikar
elektrikar
Ale ano, spousta lidí to bude opravovat na kšeft a dost jich to už dělá. I v ČR máme několik specialistů na Teslu, kteří umí v garáži stejné věci jako autorizák (nebo i víc). To myslím jak po stránce výměny čehokoliv, tak totální kontroly operačního systému Tesly.
rohor
Nelži. Hacknout Teslu se ještě nikomu na světě nepodařilo. Kdyby jo, tak by o tom byla spousta článků. Dej odkaz.
Umíš číst? Žádal jsem odkaz ne minus.
Avatar - elektrikar
elektrikar
Hackování Tesly je úplně běžná věc, je to Linux s VPN a SSH. Je toho plný internet a umí to kde kdo. Dělá se to tak, že se fyzicky vyčtou privátní klíče pomocí eMMC čtečky z číny za 20 USD. Hledej... Tesla Toolbox už taky nějaký ukrainec cracknul a prodává to. Já ti mínus nedal, to diváci. To hackování co myslíš je bez fyzického přístupu. Jenže s fyzickým přístupem k čipům to je jiná káva (středoškolská náročnost).
rohor
Takže kecy bez odkazu.
Avatar - elektrikar
elektrikar
Neumíš hledat, šmudlo? https://youtu.be/jpUF8ZnwNjU
rohor
Ale já jsem se neptal na hackování středové konzole s tabletem. Šlo mi o ECU baterie, motoru, rízení (steering), karosérie (body systems).
Avatar - elektrikar
elektrikar
A co si myslis ze dela to MCU? Ma pristup na CANBUS gateway.
scadar
Pff, to bych se divil, kdyby tesla toolbox fungoval bez spojeni se servery tesly... a cracknuta kopie se se servery nedomluvi, pokud tam neudelali nejakou katastrofalni chybu v authentifikaci. A Tesla, to je same ajtak, takze bych se fakt divil...

A uz vubec se me nebude chtit verit, ze by automobil akceptoval digitalne nepodepsanou komponentu instalovanou za pomoci neoriginalniho toolboxu.

Kdyz to dokazal John Deere a nikdo mu to za ty roky neprolomil (a spousta farmaru ho za to nenavidi), tak proc by to nezvladla Tesla, ktera zamestnava ty nejlepsi techbros z cely kalifornie, snad hned po Applu...

A vycitani privatnich klicu je uz vubec blbost, vsak k tem klicum dneska uz nema pristup ani samotny ecu, to je ulozeny nekde v eSE a i to eSE ten klic sice dovoli pouzit, ale uz ne vycist a poslat ven... leda by byli v Tesle takovi blazni, ze by to meli ulozeny nekde v necenzurovany flashce jako plain data... a to nemaji.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Avatar - elektrikar
elektrikar
K tomu John Deeru to snad vymysli stejna pakáž ty lock-iny. Jeste ze mame ty kluky sikovne polske a ukrainske.
Avatar - elektrikar
elektrikar
To neni cipova karta, neni to zabezpecene na fyzicky utok. Takze ano, jde to. A ano, znam lidi co maji i Toolbox. Jen v CR jezdi nekolik desitek cracknutych Tesel s diagnostikou pres SSH.
Avatar - zaplosak
zaplosak
Prý si kokt a za sedum let už :D ani to - prý...
Avatar - elektrikar
elektrikar
To je asi jako kupovat novy motor za 550 000 Kč, kdo to realne dela? Minuly rok jsem koupil baterku do sveho BMW i3 za 82 000 Kč bez DPH - 94Ah, 2018, najeto 20 tis km a vymenil za svoji starou 60Ah s najezdem 120 000km a 2014. Dojezd sel ze 150 km na 220 km a stara baterka jde vyuzit ve fotovoltaice pro napajeni domu (pracuje se na tom) :-)
rohor
Je to tvůj koníček a dokážeš si sehnat a udělat. Já taky, ale běžný spotřebitel si chce zaplatit a jezdit a nestarat se.
Avatar - elektrikar
elektrikar
Proto je tam zaruka 8 let. :yes:
rohor
Proto bude po 8 letech hodnota 0.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Škoda, že ti to všechny ty dlouhá léta jezdící Tesly a Leafy spolehlivě vyvrací...
rohor
Speciálně pro tebe búúsunku jsem zkopíroval kus článku z aktuálně CZ tak jak mi namátkově teď přišel pod ruku. Ta si počti ty trubičko.

Když se nedávno jeden Leaf za 275 000 Kč objevil v nabídce bazaru AAA Auto, chtěli jsme mu dát šanci. Bohužel i v našem případě se pověst potvrdila. Exemplář prodaný v roce 2012 ve Francii s najetými 110 000 km ukázal na plné nabití dojezd 107 km, ale při teplotách kolem nuly a zapnutém topení jsme byli "švorc" už po 70 kilometrech. Druhý pokus v kulichu a bez topení sice přinesl výrazný pokles spotřeby z 18 na 13 kWh/100 km, ale dojezd se i tak protáhl jen na 90 km.
Hendly
Ale jo, zároveň se podívej na údaj 2012 a kde byl v té době svět s EV a druhá věc, odhalit chybu bylo velice snadné, takže prostě takové auto nekoupíš.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Romčo, ano, jako obvykle se dá vytáhnout jeden kus... Nic jiného bych od tebe ostatně nečekal, jako vždy projevuješ stále větší kreativitu v tom, jak své dno posunout ještě níže.
rohor
Zato ty už cvičíš s krumpáčem na dně Mariánského příkopu.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
A pořád se na tebe dívám z velké výšky. Ale neboj, pod tebou je ještě pár dalších, i když tedy tempo máš zběsilé...
Avatar - elektrikar
elektrikar
Lealf I.gen je šrot - nemá chlazení baterie a je to bída, bída, bída. Jedno z nejhorších BEV, spolu s Fiatem 500e.
Avatar - speedfred
speedfred
nekaz mi radosť, na jednu 500e som sa chcel ísť len tak pozrieť :-(
Avatar - elektrikar
elektrikar
Běž se raději podívat na i3, to je sázka na jistotu a cokoliv ti na tom opraví v nezávislém servisu. Aplikace třeba u Fiatu vůbec nefunguje a u BMW je předplacena na 10 let. K tomu baterky - i3 má špičkové baterky.
Avatar - speedfred
speedfred
Dve i3 som mal požičané v BMW Zlín a mne sa to celkom páčilo na také krátke jazdenie a cukačky.
Vč som pozeral nejaké na sauto a už to nie je tak hrozné ale stále je to nemálo peňazí.
Avatar - elektrikar
elektrikar
Podivej se na mobile.de tam je lepsi vyber i ceny.
kesumb
Jenže to je jeden kus tady, druhej na moje. auto. A moje zkušenost s TMX už ani vytahovat nebudu, každopádně baterka byla na maximálně 66kWh. Zničit se dá cokoliv, ale riskovat to u jetiny by se mi nechtělo. A jetou Teslu bych nevzal ani za 1/3 inzerovaných cen. To už radši Etron, ikdyž nechtělo by se mi ani to. Za mě EV jedině nový.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Kdybys aspoň nemlel nesmysly o věcech, o kterých nic nevíš. První Leafy mají klidně stav baterie na dvou třetinách, což se na jejich provozování značně podepíše. Taky odcházejí články, které se samostatně mění.
petrolhead
To měl Outlander PHEV taky a po 7 letech se začaly měnit, ale má roční úbytek přes 4%, což přesně vychází.
Avatar - elektrikar
elektrikar
Jinak po 6 letech a 1200 cyklech kapacita 92% a to auto stoji venku a kazdy den na 100% nabiti.
rohor
Znám tyhle kecy. Bohužel až moc dobře na vlastní kůži.
Avatar - elektrikar
elektrikar
Nemáš si kupovat šrot. Já už jsem si pořídil 2 elektroauta a jsem maximálně spokojený. To první dokonce značně ojeté.
petrolhead
Ta cena tvé baterie není tak drastická, ale vzhledem k pořizovačce i3 a očekávanému levnému provozu mi to všechno nějak nedává finanční smysl. :-O
kesumb
No to je od začátku problém. Celý kouzlo levnýho provozu EV je při koupení auta, který vychází stejně jako obdobnej spalovák (což není zatím možný a nevytahujte TMS vs prémiový luxusní sedany) a pak hlavně nabíjení v noční zasbě za 2,25 Kč. Pro příklad TMX mi spotřebovávala kolem 30-32kWh na 100km (pro porovnání X5 PHEV jezdí totéž tak kolem 36-38 při jízdě na elektřinu). K tomu ztráta nabíjení a Elonův koeficient (všecko co najdeš na palubním počítači a týká se dojezdu nebo spotřeby je podvod) a jsi na nějakých 35-38kWh odebraných ze sítě. Při noční sazbě skoro ekonomickej zázrak(tzn něco jako 80kč/100km). Při běžný sazbě je to už ale něco jako 160kč/100km. A při dálničních 6kč (s tarifem) je to už na dostřel naftě..
petrolhead
Tady asi kupecký počty nestačí, mám jen maturitu. Ale když si vezmu podobná auta Kona nebo např. Karoq, vidím rozdíl cca 500tkč, i kdyby ta Kona jezdila zadara, návratnost rozdílu ceny je v nekonečnu. Nad hodnotou řekněme 7 leté Kony visí velký otazník. To prostě musíš chtít, nepočítat, že se to vyplatí a říkat si jezdím levně :D
kesumb
V týhle kategorii o který mluvíš je to daný, není co řešit. Lámat se to začne někde na EQC za 2-2,5 mil. Kč vs GLE PHEV za 2,250 nebo za totéž 350d (že si vezmu do huby Mercedes). Tam se pořizovací ceny rovnají a je to o preferencích (ikdyž EQC bych nevzal)
petrolhead
Z pohledu bývalého mechanika je pro mě každý auto jen soubor dílů, kde většinou nevidím 3x větší kvalitu s porovnáním 3x větší ceny. Před 25 lety to vidět bylo, dnes jsou ty auta podobně sterilní. Zřejmě jsem dosáhl maximum očekávání co v autě potřebuji a i když to je za pět mega, já to tam prostě nevidím, tím spíš důvod to chtít. :D
Lubo
Preco si musel kupovat novu po 6 rokoch ked je tam zaruka 8 rokov? Ci bola nejaka zmena zarucnych podmienok?
Avatar - elektrikar
elektrikar
Potřeboval jsem baterku k fotovoltaice a protože by to byl hřích to za ty peníze nevzít a evropská záruka i3 je omezený na 100k km a já měl 120k km. K tomu to pro mě byla výzva to vyměnit.
Avatar - speedfred
speedfred
550.000Kč stojí motor do BMW M3 F80 čo som videl faktúru.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Motor při správné údržbě výměnu nepotřebuje, a pokud ano, tak stačí najít na vrakovišti cokoli, co nemá půl mega na krku. Měnit baterii 10letého elektromobilu výměnou za baterii z dalšího stejně starého elektromobilu je nic než loterie. Zkrátka výrobce musí minimálně zajistit, aby bylo možné za rozumnou cenu koupit jednotlivé články, nebo mít program na cenově přijatelnou repasi.
topten
baterka vydrzi 10 roku a za tu dobu bude za $60/kWh.
tedy 60kWh baterka $3600, tedy i s dani a praci do 100tis kc a mas minimalne dalsich 10 roku klid.
ne jako u chrohtu, kde porad dokola menis vstriky, dpf, scr, vejfuky, rozvody, chladice a nakonec nedostanes technickou, protoze smrdis...
rohor
Jasně. Já taky když přijedu pro origo ND s 25 letým autem do autorizáku tak mi ho dají o 90 procent levněji, než kolik stál když to auto bylo nové. Onehdy třeba celý výfuk na P406 mi dali za 4000. V roce 1998 za něj za stejný chtěli 40000. Tak to prostě ve světě origo ND funguje. Bohužel jen v představách tupců.
topten
cena AKU jde dolu.
v roce 2010 stala 1kWh $1000, vloni, o 10 let pozdeni, $130.
za dalsich 10 roku bude na $50-$70
petrolhead
Jak jsem psal, i kdyby byla za 10 let na půlce, budeš chtít dát do desetiletého auta 600tkč?
topten
600kkc za 60kWh aku by bylo 10kkc/kWh, tedy $400/kWh i bez dane. takova cena byla pred 5 lety, dnes je tretinova, za 10 roku bude na $60.
to ze dnes vyrobce aut cenu aku prepaluje mnohonasobne je diky tomu, ze zatim neni velka konkurence.

ses uplne mimo realitu
petrolhead
Viděl jsi video od Vaculíka na Konu??? Momentální cena baterie je 1.279.000Kč, to není realita??? Tak když za 10 let bude poloviční, tak je to kolik? Nebo myslíš, že bude za kilínko? :D
topten
nekoukam na videa, je to ztrata casu
aku drazsi nez cele auto?
kolik takovych vyrobce prodal?? :D:D:D
za 10 roku tady bude hromada replikaru, kteri budou kopirovat cenu clanku, ktera bude $60/kwh, takze origo za tvejch $400 nikdo nekoupi

nemuzes na to koukat dnesnim pohledem, kdy je masova elektromobilita v plenkach
petrolhead
Cena auta je o 200tkč vyšší než samotné baterie. Kéž bys měl pravdu, ale v takový pokles nevěřím, navíc dáš toto opravit jen tak někomu, když ti od toho může shořet barák během chvilky?
topten
v clanku pise cena aku 1.585.110, cena auta 1.149.990, takze to neni 200k ale vic jak 2x tolik, a hlavne obracene nez tvrdis.
duvod je ten, ze aku neznizuje flotilove emise, proto je takhle prepalena.
za par let bude situace uplne jina.
proc by kvalitni replika mela horet vic, nez origo??
spousta lidi nedava do starych plecek origo dily a to vcetne takovych komponentu jako brzdy
kesumb
Nebral bych tu cenu vážně. Tahle politika je u korejců běžná. Náhradní baterie na Passat GTE (10kWh) stojí tuším v autorizáku asi 60 včetně DPH a bez slev. Reálná cena bude jistě menší..
Avatar - speedfred
speedfred
Není bateriový replikár ako replikár. Osobná skúsenosť s batériami v aku náradí.Nakoniec som skončil u origo batériach a po rokoch konečne za normálnejšie ceny.
Avatar - Anonym
Anonym
To jsou výrobní náklady, ale za výrobní náklady ti automobilka neprodá ani logo na masku chladiče, natož baterii.
tesnav
Jenže je otázkou, kdo v budoucnu bude ty "prehistorické" baterie dělat. A hlavně, bude se to muset vyplatit, takže úvahy o ceně za v té době současné velkosériové baterie jsou mimo, ND se prodávají často za úplně jiné ceny už od výrobce do té samé automobilky.

A stejně pořád zůstane u EV dilema, kdy v nějakém čase se bude muset majitel rozhodnout ... dá významnou sumu do staré plečky, aby jí prodloužil život o dalších 8-10 let? V době, kdy tento segment bude zřejmě už úplně jinde?
LORASI
toto je presne ta otazka ... tak nejak som presvedceny, ze vyrobcovia aut budu preferovat predaj novych EV pred zachranou jazdenych, takze support starych EV so starsou technologiou baterii zrejme nebude prilis velky. jasne, budu asi no-name baterie, ale skutocne si da niekto do auta neznackovu bateriu ? :-) nevieme co bude o rok a uz vobec nie o pat ... moj pohlad na vec je ten, ze dnes vyrabane a predavane BEV budu o par rokov bezcenne a nikto ich nebude chciet. na trhu bude velka konkurencia. ludia s malym budgetom budu kupovat jazdene benzinove auta a zvysok trhu da prednost novym EV pred jazdenymi s vysokym rizikom nutnosti vymeny baterie
Avatar - Emel
Emel
Samotná baterie by problém nebyl. Problém bude ten termomanagement a elektronika... podle mě bude spíš cesta repase baterií... jak to Avacom dělá pro robotické vysavače třeba :-).
KarelSevela
Elektronika a termomanagement zustane stejny, akumulator je ve svem jadru hromada standardizovanych Li Ion clanku (18650, 21700 atd.) Takze se to rozebere, clanky se vymeni ("repase"), a strci se to cele zpet. To bude za 8+ let velmi levna vec a navic to prodlouzi dojezd oproti novemu autu, protoze v te dobe budou clanky s vetsi kapacitou. Navic i ta samotna stara baterka bude mit porad hodnotu pro vyuziti mimo EV.

Problem bude spis softwarovy lock-in jako u toneru do laserovych tiskaren, ale to se urcite taky podda, stejne jako neni potreba kupovat originalni tonery.
LORASI
takze Ty vies presne, co bude o 8 rokov ... pobavil si ma :-) Tvoje porovnanie s tonermi ale hovori o tom, ze ich moc nepouzivas, alebo ak ano, tak si na kvalitu tlace nepotrpis. rozdiel v kvalite tlace medzi originalnymi tonermi a repasovanymi je doslova priepastny
petrolhead
Jezdím s PD 16 let a nikdy jsem neměnil vstřiky apod. DPF a podobné vychytávky naštěstí nemám, u předchozích TDi taky ne. Největší zásah do motoru byla spojka. Chladič na vodu a klimu má elektro taky, podvozek taky, i v zimě jezdím 800km na nádrž včetně bufíku, já prostě pořád nevidím ty úspory??? Nebo si je musíš nehorázně předplatit, ale pak to nemá význam.
Xylo
Proč bys měl měnit něco co ti funguje? Abys byl "in"?
Avatar - elektrikar
elektrikar
Třeba protože tráví okolí? Včetně dětí a matek s kočárky? Tyto rakovinomety PD jsou k poblití.
Xylo
To už lidé tráví posledních 50 let. Pokud někdo jezdí starou oktávku s PD, protože musí do rachoty z nějaké zádele, tak asi moc možností nemá.
Avatar - elektrikar
elektrikar
At si koupi benzin atmosferu. Kolik asi usetri na nafte, kdyz jezdi 5km tam a zpet?
petrolhead
Já si kupuju auta k účelu, pro jaký je používám, za jakou atmosférou chceš tahat dvě tuny? To je asi nesmysl, ne? :D
Avatar - elektrikar
elektrikar
Jasně za vochcávkou PD taháš 2 tuny hahaha. Kolik to má na kouli? 1200?
petrolhead
Sorry, já jsem někde psal že mám Octávku??? O tom nevím...
petrolhead
Jinak měl jsem ji před mnoha lety v TDi, skvělý auto. :yes:
Avatar - Anonym
Anonym
Těžba lithia, niklu, mědi, křemíku, přeprava z afriky, ruska atd do číny na jejich zpracování, výstavba desetitisíců továren na baterky, dobíječky, ev auta atd , výstavba továren na větrníky a fotovoltaiku okolí vůbec netrápí.

Krásná zelená demagogie :-):-):-)
Hendly
A na spalovací auta se továrny nestaví?
Avatar - elektrikar
elektrikar
Benzin roste na pumpe a ropa se nemusi nevozit z Azerbajdzanu kde sama tryska ze zeme.
Avatar - Anonym
Anonym
Už sou postaveny jakož i veškerá infrastruktura... A to dávno :-)
petrolhead
A že na baterie do tvého auta vozí lithium lodě z Konga do Číny s EURO 0 spalující mazut je v pořádku? Jaký emisní limity mají letadla? Z motoru přímo ven!!! To je asi zbytečná diskuse. Udržuju si svý fešáky ve výjimečných stavech a doufám, že ještě dlouho pojezdí. :yes: ;-)
Hendly
A že se ropa na palivo vozí stejnou lodí v řádově větším objemu to je v pořádku?