Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Motoristická poradna: Karavaning mimo sezónu má svá pravidla. Víte, co byste neměli dělat?

Cestování s karavanem rozhodně není jen záležitostí prosluněných letních měsíců, vyrazit můžete i v zimě. Myslete však na jisté zásady.
Zpět na článek
21. 4. 2021 07:46
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Umím
- 50 metrů síťový kabel s bubnem cca 1 tis Kč
- solární panely cca 10 tisíc včetně regulátoru
- EFOY cca 80 tisíc
- centrála 5 - 30 tisíc

Asi tě to překvapí, ale obytné auto stojí hodně přes miliön. V jeho ceně se tohle drobné přísluišenství téměř ztratí, snad s výjimkou Efoye
první dvě položky mívají karavanisti běžně, centrálu taky často, efoy má málokdo

ještě nějaký dotaz ?
20. 4. 2021 21:16
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
- zásuvku nerozporuji, vždyť píšu - většinou
- centrála - měl bych strach, i když zjistím ihned odpojení, je tedy někde opodál, ale už na korbě nějakého pick-upu a odjíždí do dáli.
Je jasné, že spotřebu ve vztahu k výrobě elektřiny si rozumný uživatel musí pohlídat.
S ostatním souhlas.
20. 4. 2021 19:35
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
- nastartování - i když není bezdůvodné - není žádoucí
- zásuvka na parkovišti pod sjezdovkou většinou nebývá k dispozici
- solární panely ano, solární záře se však v zimě moc nekoná a když, tak výkon soustavy maximálně jako doplněk
- EFOY ano (asi nejlepší řešení)
- benzínová centrála - odneseš-li dál, kde neruší, tak nebude trvat dlouho a zbude ti tak akorát práce se smotáním kabelu :-) zejména v ČR.
21. 4. 2021 09:04
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Tvé informace jsou nadále mylné. Topení bez nucené cirkulace v karavanech byly, sám jsem jedno takové auto dříve měl a stálo dost přes mega. Truma co nepotřebuje nezbytně k provozu proud se stále vyrábí, její vyhledání mi teď trvalo jen pár vteřin, například tahle:
https://www.svetkaravanu.cz/…peni-truma-s3004?…

Lednice běží taky prakticky bez proudu - pokud se bavíme o adsorpční - těch pár stovek mA potřebných pro sepnutí plynového ventilu a napájení termostatu není nic a to stejné platí i pro ovládací panely. A s argumentací o proudovém odběru záchodu který splachuješ v součtu cca 20s za den jsi mě upřímně rozesmál.

Ale prozradím ti jedno tajemství. I když karavan vezme denně 50 Ah, alternátor auta to nedobije výrazně rychleji než ta centrála. Alternátor má sice podstatně vyšší výkon (i na volnoběh) který se uplatní na začátku nabíjení, ale po chvíli se rychlost nabíjení stejně omezí především samotným akumulátorem, jeho vnitřním odporem. Takže rychlost nabíjení alternátorem nebo centrálou se za chvíli prakticky srovná.
Skutečně efektivní nabíjení zase vychází hlavně na tu centrálu a soláry. Startovat motor auta jak doporučuješ ty je kravina
21. 4. 2021 09:39
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Haha, jsi opravdový odborník. Říkáš že se nesmí instalovat do auta ? Tak ti ocituju z produktového manuálu, strana 3:
"Topení S 3004 / S 3004 P je schváleno pro montáž do motorových vozidel (motorové karavany třídy M1) sloužících pro přepravu osob a vybavených maximálně 8 místy k sezení kromě sedadla řidiče, a pro přívěsy (karavany třídy O)"
https://www.svetkaravanu.cz/…/soubor_4444.pdf

Domnívám se, že udělení cetrifikátu na opravy plynových zařízení někomu, kdo není schopný vyhledat k nim ani ty nejzákladnější informace, hraničí s hazardem.

A tvoje poznámka o "Ciste mechanickem ovladaní" lednic, to je proboha co ? Jak tě vůbec mohly napadnout mechanicky ovládané lednice do obytných aut ???

Jo v karavanech se vyznáš. Asi jako opravář topení ...
(Pardon, omlouvám se všem opravářům topení, kteří svému řemeslu rozumějí)

To jsme ale odbočili. Původně jsi začal s tvrzením že pro nabíjení aku není nic lepšího než motor vozidla. I tady ale zůstalo u prázdných slov, doložit své tvrzení nějakými argumenty jsi doteď nedokázal.
21. 4. 2021 08:12
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
To se mýlíš. Když už máš něco nastartovat tak centrála je mnohem efektivnější než motor v autě, spotřebuje míň paliva, míň smrdí a dá se odnést bokem to jsem už psal.
Solár pochopitelně musíš očistit od sněhu ale to sněžení není tak pravděpodobné, většina lidí si vybírá pro krátké lyžovačky karavanem slunečné počasí. Až na milovníky hlubočiny.

Ventilátor plynového topení utáhne solár jak nic, kromě toho jsou topení i bez nutného zapnutí ventilátoru. Naftové topení je na tom hůře, bere víc proudu a solár proto potřebuješ co největší

A tvoje tvrzení o nějakém "přepočtu na Ah" jen dokazuje že o karavanech nic nevíš. Soláry má dnes snad každé auto a centrály si lidi taky běžně vozí, je to relativně za babku. Pokud ti dvacet třicet tisíc přijde jako nesmyslné peníze, nejsi cílová skupina karavaningu
21. 4. 2021 07:07
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Pochybuju že někdo používá pro nabíjení baterie v karavanu nějakou extra nabíječku. Každý jen normálně připojí auto na 230 V a nabíjí standardní nabíječkou v autě.
A ta určitě není silnější než alternátor u motoru, naopak bývá mnohem slabší a nabíjí proto pomaleji, alespoň ze začátku nabíjení
Avatar - Zetti
21. 4. 2021 09:26
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Tve informace jsou mylne. Stahni si navod a tam mas napsano ze to je topeni vyhradne pro privesy. Instalovat do aut se nesmi. Jedina moznost byla T55, ktera se dala nacerno na nezavisly provoz prestavet. Tys to asi jeste nepochopil, ale ja se v karavanech vyznam, je to moje profese, uz se na to vykasli, tvoje snaha je marna i dost hloupa. Pro lednice do aut platí to same. Ciste mechanicke ovladani se dneska do aut neinstaluje a v poslednich 20 letech de facto ani neinstalovalo
Mmch. mam certifikat Truma na opravy S, C, i Combi i dnes uz neprodavane plynove ohrivace vody B20
Ten clanek je o modernich karavanech, ne o srotech s minuleho stoleti

Tak se mej inzenyre ja s tebou dneska koncim.
Avatar - Zetti
21. 4. 2021 08:44
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Topeni v karavanech (autech za mega plus) bez ventilatoru nejsou, a ani nebyly. Posledni Truma T55 skoncila nekdy na prelomu stoleti a ani ta nebezela bez proudu. dnesni nejmensi Combi4 vezme spolehlive z 12V 30Ah za 24 hodin, ma ventilator i pro spalovani i pro rozvod tepla, k tomu ani lednice nebezi bez proudu a ani ovladaci panely nejdou bez proudu, ani zachod nesplachnes bez proudu. Odhadem karavan vezme v zime 40-50Ah za den a to bys s tou centralou pri 15A nabijeni musel vrcet 3-4 hodiny, to by te v kempu asi vykostili. Tak a ted mi ukaz solar ktery da 40-50 Ah za den v zime za 10 tis.
Mimo ten svuj slavny efoy s minimalni ceskou podporou se da koupit centrala zabudovana a nebo clanek na plyn, ale to ai budes znat experte.
Avatar - Zetti
21. 4. 2021 08:04
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
solarni panel za 10tis ti neutahne v zime topeni, kor kdyz ti na solar napadne snih, centrala na hory je kravina a vsechno dohromady v prepoctu na Ah vychazi na nesmyslne penize. Na hory jedes se zasobou energie na 3 dny a pak pri tydennim pobytu neni efektivni nic krome nastartovani motoru
Avatar - Zetti
21. 4. 2021 07:28
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Vsechny ty tvoje alternativy jsou pro rekreacni kempovani za nesmyslnou cenu. Umis spocitat za jakou pro kazdou extra kdyz vsemu rozumis?
20. 4. 2021 21:33
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Nebudu to video poslouchat, ale startovat auto a dobíjet s nim baterie karavanu je hloupost a trvá to věky. V dnešní době se prodávají poměrně tiché elektrocentrály na které se dá silná nabíječka a baterie se dobijí výrazně rychleji.
20. 4. 2021 20:20
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Video nebylo zaměřené výhradně na kempování pod sjezdovkou. Ale když už to zmiňuješ, i v lyžařských areálech mohou být k dispozici místa přímo pro karavany včetně infrastruktury (třeba v Itálii jsem je viděl)
- Solár v zimě je doplněk, výhodou je dlouhodobé dobíjení byť menším proudem
- EFOY je dobrý, ale taky je určený pro dlouhodobé dobíjení malým proudem, nedá vyšší výkon
- centrála - pokud máš o ni strach, není asi problém jednoduchá elektronická signalizace jejího odpojení

Pro každou situaci se hodí něco jiného, případně kombinace více možností. Nerozumím proč nám p.Slováček tyhle celkem běžně využívané alternativy zatajil.
20. 4. 2021 18:36
Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Když pominu že takové nastartování kvůli dobití baterií není bezdůvodné, stejně nejsou informace ve videu správné.

Elektřina se dá získat několika dalšími způsoby
- připojením do zásuvky podobně jako v létě
- solárními panely
- palivovými články (EFOY)
- benzínovou centrálou která jde odnést někam dál kde neruší

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku