Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motoristická poradna: Karavaning mimo sezónu má svá pravidla. Víte, co byste neměli dělat?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)

Cestování s karavanem rozhodně není jen záležitostí prosluněných letních měsíců, vyrazit můžete i v zimě. Myslete však na jisté zásady.

Mnoho lidí si myslí, že dovolenou s karavanem lze absolvovat pouze v létě. Je hezké počasí, v kempu se můžete připojit k tamní elektřině a pohodu si užívat plnými doušky. Jenže karavaning se dá bez problému provozovat i během zimy.

Myslí na to i výrobci obytných vozidel, kteří je na používání v zimním období řádně připravují. A rozhodně tím nemyslíme jen vzrůstající nabídku karavanů s pohonem všech kol. Více už vám v nejnovějším díle Motoristické poradny prozradí kolega Petr Slováček.

Kromě jiného se dozvíte, že karavaning v zimě má svá pravidla. Asociace kempování a karavaningu dokonce vydala desetibodový kodex, který uvádí, jak byste si při zimních dovolenkových radovánkách s obytným vozem měli chovat.

Pokud vás karavany zajímají více a chcete se připravit na nadcházející sezonu, rozhodně doporučujeme starší vydání časopisu Svět motorů (10/2021), jehož součástí je i speciální příloha věnovaná právě obytným vozům a přívěsům. A pokud vás zajímá, jaká další videa chystáme, nezapomeňte nás sledovat na Instagramu @auto.cz.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)

Doporučujeme

21. 4. 2021 09:39
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Haha, jsi opravdový odborník. Říkáš že se nesmí instalovat do auta ? Tak ti ocituju z produktového manuálu, strana 3:
"Topení S 3004 / S 3004 P je schváleno pro montáž do motorových vozidel (motorové karavany třídy M1) sloužících pro přepravu osob a vybavených maximálně 8 místy k sezení kromě sedadla řidiče, a pro přívěsy (karavany třídy O)"
https://www.svetkaravanu.cz/…/soubor_4444.pdf

Domnívám se, že udělení cetrifikátu na opravy plynových zařízení někomu, kdo není schopný vyhledat k nim ani ty nejzákladnější informace, hraničí s hazardem.

A tvoje poznámka o "Ciste mechanickem ovladaní" lednic, to je proboha co ? Jak tě vůbec mohly napadnout mechanicky ovládané lednice do obytných aut ???

Jo v karavanech se vyznáš. Asi jako opravář topení ...
(Pardon, omlouvám se všem opravářům topení, kteří svému řemeslu rozumějí)

To jsme ale odbočili. Původně jsi začal s tvrzením že pro nabíjení aku není nic lepšího než motor vozidla. I tady ale zůstalo u prázdných slov, doložit své tvrzení nějakými argumenty jsi doteď nedokázal.
Avatar - Zetti
21. 4. 2021 09:26
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Tve informace jsou mylne. Stahni si navod a tam mas napsano ze to je topeni vyhradne pro privesy. Instalovat do aut se nesmi. Jedina moznost byla T55, ktera se dala nacerno na nezavisly provoz prestavet. Tys to asi jeste nepochopil, ale ja se v karavanech vyznam, je to moje profese, uz se na to vykasli, tvoje snaha je marna i dost hloupa. Pro lednice do aut platí to same. Ciste mechanicke ovladani se dneska do aut neinstaluje a v poslednich 20 letech de facto ani neinstalovalo
Mmch. mam certifikat Truma na opravy S, C, i Combi i dnes uz neprodavane plynove ohrivace vody B20
Ten clanek je o modernich karavanech, ne o srotech s minuleho stoleti

Tak se mej inzenyre ja s tebou dneska koncim.
21. 4. 2021 09:04
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Tvé informace jsou nadále mylné. Topení bez nucené cirkulace v karavanech byly, sám jsem jedno takové auto dříve měl a stálo dost přes mega. Truma co nepotřebuje nezbytně k provozu proud se stále vyrábí, její vyhledání mi teď trvalo jen pár vteřin, například tahle:
https://www.svetkaravanu.cz/…peni-truma-s3004?…

Lednice běží taky prakticky bez proudu - pokud se bavíme o adsorpční - těch pár stovek mA potřebných pro sepnutí plynového ventilu a napájení termostatu není nic a to stejné platí i pro ovládací panely. A s argumentací o proudovém odběru záchodu který splachuješ v součtu cca 20s za den jsi mě upřímně rozesmál.

Ale prozradím ti jedno tajemství. I když karavan vezme denně 50 Ah, alternátor auta to nedobije výrazně rychleji než ta centrála. Alternátor má sice podstatně vyšší výkon (i na volnoběh) který se uplatní na začátku nabíjení, ale po chvíli se rychlost nabíjení stejně omezí především samotným akumulátorem, jeho vnitřním odporem. Takže rychlost nabíjení alternátorem nebo centrálou se za chvíli prakticky srovná.
Skutečně efektivní nabíjení zase vychází hlavně na tu centrálu a soláry. Startovat motor auta jak doporučuješ ty je kravina
Avatar - Zetti
21. 4. 2021 08:44
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
Topeni v karavanech (autech za mega plus) bez ventilatoru nejsou, a ani nebyly. Posledni Truma T55 skoncila nekdy na prelomu stoleti a ani ta nebezela bez proudu. dnesni nejmensi Combi4 vezme spolehlive z 12V 30Ah za 24 hodin, ma ventilator i pro spalovani i pro rozvod tepla, k tomu ani lednice nebezi bez proudu a ani ovladaci panely nejdou bez proudu, ani zachod nesplachnes bez proudu. Odhadem karavan vezme v zime 40-50Ah za den a to bys s tou centralou pri 15A nabijeni musel vrcet 3-4 hodiny, to by te v kempu asi vykostili. Tak a ted mi ukaz solar ktery da 40-50 Ah za den v zime za 10 tis.
Mimo ten svuj slavny efoy s minimalni ceskou podporou se da koupit centrala zabudovana a nebo clanek na plyn, ale to ai budes znat experte.
21. 4. 2021 08:12
Re: Opravdu v zimě nezbývá nic jiného než nastartovat ?
To se mýlíš. Když už máš něco nastartovat tak centrála je mnohem efektivnější než motor v autě, spotřebuje míň paliva, míň smrdí a dá se odnést bokem to jsem už psal.
Solár pochopitelně musíš očistit od sněhu ale to sněžení není tak pravděpodobné, většina lidí si vybírá pro krátké lyžovačky karavanem slunečné počasí. Až na milovníky hlubočiny.

Ventilátor plynového topení utáhne solár jak nic, kromě toho jsou topení i bez nutného zapnutí ventilátoru. Naftové topení je na tom hůře, bere víc proudu a solár proto potřebuješ co největší

A tvoje tvrzení o nějakém "přepočtu na Ah" jen dokazuje že o karavanech nic nevíš. Soláry má dnes snad každé auto a centrály si lidi taky běžně vozí, je to relativně za babku. Pokud ti dvacet třicet tisíc přijde jako nesmyslné peníze, nejsi cílová skupina karavaningu