Rádia se tehdy běžně kupovala neoriginální, důležitá byla spíše kvalita přípravy na rádio. A na 15" plechových kolech jezdil skoro každý sedan střední třídy. No úplně každý ne, třeba k šestiválcům některé automobilky dávaly 16" liťáky.
Paradoxy přinešl spíše dnešek. 20" kola a podobné nesmysly.
To rádio mne taky hned připomnělo, jak se doba mění. Ona dokonce ještě Octavia II v Eleganci klidně za částky kolem 700k (v roce 2004!) měla v základu PUR volant a bez rádia.
Vlastnil som tohto Passata B5 v rokoch 2002 - 2004, na tú dobu to bolo veľmi slušné auto, s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Motor 1.8T bol v tej dobe považovaný za veľmi vydarený. Spotreba okolo 9 l/100. Všeobecným problémom tohto modelu bola vŕzajúca predná náprava - vŕzgali všetky, aj ten môj.
Zaujali ma dve čísla: hmotnosť auta, z dnešného pohľadu sa zdá neuveriteľné, že auto strednej triedy s pomerne objemným motorom malo hmotnosť len 1355 kg, to je zhruba toľko, čo dnes váži o dve triedy menšie Polo GTI. Preto aj s na dnešné mopery skromnými parametrami (110 kW, 210 Nm) mal Passat veľmi solídnu dynamiku.
A druhé číslo, čo ma zaujalo, je spotreba "kolem 10 litrů naturalu, což je tak akorát". Z dnešného pohľadu je to strašne veľa a toľko nežerie ani trojlitrový šesťvalec s dvaapolnásobným výkonom a hmotnosťou o 400 kíl vyššou (M340i).
Tak je pravda, že dnešným údajom o hmotnosti sa aspoň dá veriť (keď sa udávajú údaje pre danú verziu); v minulosti to platilo len pre základ a vybavené verzie boli niekde inde. každopádne je nesporný fakt, že autá dramaticky priberajú, kvôli zväčšujúcim sa rozmerom, ale hlavne kvôli komfortnej výbave a v poslednej dobe aj emisným nutnostiam typu GPF, mild hybridy a i. Takže kým priemerné auto strednej triedy pred 20 rokmi vážilo povedzme 1400 kg, dnes váži bežne o štvrť tony viac.
Viem, prečo som to písal, bavorácke benzíny sú veľmi úsporné, dokonca aj 540i s 333k dnes jazdí pod 10: https://www.spritmonitor.de/…-BMW/38-5er.html?… Ale to platí aj pre súčasné TSI, veď rovnako výkonný 1,5TSI 110 kW dnes jazdí v Passate v priemere za 6,9l. Skrátka tá poznámka v texte, že spotreba 110 kW motora okolo 10 litrov je v pohode je v dnešnej dobe absurdná. Dnes dostávame síce pridusenejšie motory s kopou zložitej techniky, ale ten prínos k spotrebe je neodškriepiteľný.
Ona ta udávaná hmotnost v katalogu není žádná normovaná hodnota. Dřív se uváděly hmotnosti základních verzí bez výbavy.
Relevantní by bylo dát auto na váhu - tehdejší a současné při podobné výbavě.
Dle Spritmonitoru má 1,8T průměr 9,2 a M340i 9,6.
Původně jsem to hledal, abych Tvůj příspěvek roztrhal na kusy, ale ze spotřeby Báwa mi fakt spadla brada :-O .
Cheche, v té době jsem měl třílitrovýho Škorpia, na zimu plecháče R15 (195/60) , na léto liťáky R16 (nějakých 215 nebo 235 / 50-55). A Sierru jsem měl na 14" kolech...
Dneska i ta nejmenší mikroprďka "musí" mít alespoň 15 :D