V technické poradně se Martin Vaculík tentokrát zaměřil na výměnu oleje v automatické převodovce. A vysvětlil, které pověry o automatech jsou pravdivé a které nikoliv.
krom Caliberu a Jaguaru XF, které sem měl krátce sem olej v automatu měnil u všechno, někde i 2x...
Na ZF to vyjde dráž, protože němci maj filtr součástí vany (plastové) a navíc drahou orig. kapalinu Lifeguard, na ameriky proti tomu stojí Dexron II, III nebo VI popř. Mopar ATF+4 pakatel a vany sou plechové a filtry pod nimi.
Určitě je dobré to vyměnit hned po koupi, pokud není známá historie vozu a pak zhruba každé 2-3 roky nebo dle nájezdu každých cca 50-60 000 km. Ušetříte pak za repas.
....a také po nějakých radách od ....
První výměna po 120 max.150 tis. km, potom po 70. Není třeba nic proplachovat, napojovat atd. vždy však vyměnit filtr, který je nedílnou součástí vany převodovky - alespoň u mé 6st. Tj. cca 3500 - 4000 Kč.
Úplně stačí, pokud vypouštěný olej je ok, tedy čistý a nevykazuje znaky nějakého příběhu (nesmrdí spáleninou a pod.).
Pokud prvotně není znám proběh oleje, vyměnit a druhý interval zkrátit na 50 a pak už dál po 70 tis km. Vždy však s filtrem, tedy celou vanou.
K videu: 2x12 litrů na jednu výměnu je zbytečné plýtvání, olej je docela drahý, efekt mizivý. Video řeší jen "měničové" automaty, ale co ty dvouspojkové, robotizované a CVT? K těm já říct nic neumím.
Jo, asi bych šel jednodušší - tedy klasickou cestou běžné výměny bez proplachu. Pokud bys chtěl mít lepší pocit, tak výměnu zopakovat po cca 3tis km. Jen pozor, (jak jsem psal výše) rádi tam cpou olej Dexron III, ten tam sice být muze, ale...
Btw: Jezdím teď s DSG (DQ500) a s láskou vzpomínám na Toyoti E-cvt. Jsem asi jediný zde, kterému plynule menitelny převod vyhovuje nejvíce z tria dvouspojka/hdm/cvt. Možná tu sepíšu recenzi, kde to více rozeberu 🙂
Můj kolega má STW, kterým umí ladit ZF převodovky, umí měřit tlaky u jednotlivých spojek a má i hodnoty, které jsou ok a které jsou už hraniční. ZF předepisuje výměny (výrobce aut ne) v návodu na údržbu a přesně i postup včetně proplachu. Kdo mění olej má převodovku v 250t ve výborném stavu, kdo ne, tak už musí dojet a repasovat za 100t. Autorizáky to neumí měnit, ti co na to mají mašinu by měnili zbytečně brzo.
stojí to ale dost. Ve značkovém servise mě odmítli, že to není třeba. U nového auta to budu dělat už jinak, mimo garanční servis poprvé v 50t vypustím co vyteče a naleju tolik nového, prostě to budu pravidelně míchat půl na půl a tak zajistím, že tam nebude nikdy úplný humus. Stejně měním motorový olej jednou sám mezi garančkama.
Re: A zase si Vaculik (alias pantat Bezousek bez ousek) nevi
u aisinu PSA je tiez dozivotna. Kazdopadne pytal som sa na to a nemaju problem olej vymenit, cca 400€ mi povedali, preplach nerobia lebo na to nikto nema pristroje. Mam v plane niekde v rozmedzi 80-120k km, podla najazdu a veku. Mozno auto skor predam ako stihnem ten olej vymenit.
Takže s doživotními náplněmi je to jako s 50tisícovými intervaly motorového oleje, aneb po dobu záruky to vydrží. Ale nevěděl jsem, že výměna náplně v AT je tak složitá.
Právě výměnu oleje jsem u svého auta řešil zhruba před půl rokem. Původně jsem si říkal, že to přece zvládnu sám. Nikdy jsem to ale nedělal. Zkusil jsem se tedy podívat na návod na internetu a zjistil jsem, že možná bude lepší když se do toho pouštět nebudu a nechám to na profesionálech. Nakonec se mi o to tedy postarali tady: https://autaxservis.cz/…a-oleje-a-filtru
Nevim jestli mam kliku, ale ZF 8HP... V BMW 530xD jsem s ni najel 400000km bez vymeny a radila bez problémů. Nutno podotknout, ze tech 400000km jsem ujel na 9 vymen oleje. Krome brzd v tom aute prezilo vse puvodni, teda krome kroužku ve volantu.
Predtim E91 318d najeto od noveho 500000km a kromě rozvodů nic.
Nejsem otrok auta...
AL4 mám v Peugeotu a repas automatu jsem absolvoval loni v létě. Naúčtovali mi v neautorizáku 6,5L oleje Esso LT71141. A našli v převodovce nějaké už pochroumané axiální ložisko. Sám jsem ho musel objednat z Polska z vrakáče, nové už se nedá sehnat, aspoň jsem ho nenašel.
Naprosto přesně jsi popsal i mé důvody proč cvt/ecvt. 👍 Hlavně bych vyzdvihl tu okamžitou reakci kdykoliv to potrebuji, což se v recenzích jaksi opomiji..
Nejsi jediný. Taky mi vyhovuje mnohem víc. V běžném provozu to nehučí a je to krásně komfortní, plynulé s okamžitým reakcemi radši jednou za čas na pár vteřin hučení než kazdodenni cukani.
K tomu Renault- DPO... Pokud se nepletu, tak by DPO u Renaultu měla být ta stejná převodovka jako PSA označoval AL4. Tedy DPO=Al4. Je to francouzka převodovka. No a u mé staricke C5 s Al4 je servisní interval takto: První výměna v 90tis, potom každých 60tis. Pokud je menší roční nájezd a převážně městský provoz, tak co 40tis. Údajně nejde bez otevření skříně vyměnit filtr, tzn pravidelná výměna oleje velmi důležitá! A servisy tam rádi lijou De Ron III, který není sice zakázány, ale správně tam má být nějaká origo náplň (označení už nevím). Tak jako tak, tato převodovka málo kdy prý přežije 250tis.
Škoda že jsem nestihl mrknout co tam bylo.
Edit: aplikace v mobilu nezklame a člověk si to může přečíst.
By mne zajímalo, kdyz nemá rád pokrokové věci, proc nezůstal u 4stupnove manuální prevodovky a mechanického sytiče. Vzdyt to degraduje jeho řidičské schopnosti. :-[]
Re: A zase si Vaculik (alias pantat Bezousek bez ousek) nevi
Presne tak,toto bolo na urovni stránky o autách v ženskom magazíne.Pán Vaculík by mal mať naviac.
Inak ani Opel nerieši olej v automate.Posiela do špecializovaných furiem čo majú vybavenie.
Odporúča sa čo 60.000km.No najneskôr po 90.000kmPotom by to malo šlapať OK.
Ona prevodovka bude radiť v poho aj po 120.000,ale potom to ide dolu vodou.
U CVT se to mění taky, když sem měl ten měsíc Caliber, kde byla japonská CVT, tak tam v návodě bylo že se má olej taky měnit. Akorát je to výrazně dražší jak u HDM
Čekal jsem od Vaculíka, že bude řešit jestli to je HDM, DCT, nebo CVT či robot, takhle jsme se dozvěděli jen o hdm...
Zrovna cvt by mě zajímalo, škoda třeba příště...
Pokud si myslíš, že jen ZF je tak jiná, že jen v ZF degraduje olej a jen v ZF se zanáší filtr nečistotami poslechni ofiko servis a hlavně neměň doživotní olej.
Výměnu bych dělal podle:jezdíš dálky klidně 120tkm,jezdíš město a okolí kde to řadí 3x častěji klidně 50tkm i méně,pirát silnic styl brzda plyn 50tkm. Podobně jak v motoru pokud převládá město zkrátit na 1/3 intervalu
No, já se poptával na vícero místech, názory jsou dost rozporuplnné.
Na jedné straně vyjádření ofiko servisů viz výše, přes klasickou výměnu, až po proplachy co 60 tisíc. Na druhou stranu mi v Renaultu výrazně nedoporučili dělat proplachy, že to může vést až k destrukci převodovky ( je to 12 let staré auto, byť s nízkým nájezdem), takže nevím, co s tím.
Třeba zrovna ten Powershift se také nemá proplachovat, protože se prý dá vypustit celá náplň - to je ofiko stanovisko automobilky a na dotaz na proplach mi to bylo opět nedoporučeno.
A zase si Vaculik (alias pantat Bezousek bez ousek) nevidi d
, ked suverenne tvrdi, ze v servisnych planoch vymena v AT predpisovana nie je 8-s
Resp. asi nebudem daleko od pravdy, ked si tipnem, ze ho zaujima len "koncern" a ostatne mu je ukradnute.