Upřímně řečeno, mezi těmito dvěma technologiemi je těžké vybrat si tu lepší. Problémy (a to mnohdy stejné) mají obě.
Oba mají blbě skladovatelné "palivo" (HEV dokonce dvě, vodík v nádrži a elektřinu ve stejné baterce jako BEV, naštěstí mnohem menší), obojí má velmi drahou součástku s omezenou životností (baterka v BEV, palivový článek v HEV)... Vodík se nevyrábí moc ekologicky, v podstatě je nejčistější, když je odpadem výroby něčeho jiného. Pokud bychom se bavili o elektrolýze, má zhruba 3krát větší nároky než BEV, takže zatímco pro osobní BEV bychom potřebovali tak 1,3-1,5 Temelína, pro HEV ekvivalent 4-5 Temelínů. Nejspíše se najdou jiné metody jeho výroby a efektivnější, ale i tam je otázkou, zda v tom procesu nefiguruje elektřina, která by šla použít přímo v BEV.
Takže ve výsledku se HEV rychle doplní, bude lehčí díky mnohem menší baterce (která je ekologickým dopadem největším problémem BEV), BEV zas lze nabít všude a patrně bude mít ekologičtější "palivo".
Nedávno jsem mě možnost otestovat (v Německu) vodíkovou Mirai. A to včetně tankování. Moje postřehy, ne nutně podobné vodíkové X5:
1) rychlost tankování v porovnání s elektrikou - H2 mnohem rychlejší
2) jízda a klid na palubě - srovnatelné s jiným elektromobilem
3) dojezd - stará Mirai má cca 350 km. Více najede po městě, méně po dálnici. Nádrž tuším na 4 kg H2
4) Cena za km je cca 2,5 kč což je 1kg vodíku = 10 EUR. Nic moc extra ale prý má jít cena dolů.
V porovnání s elektromobilem je tedy tankování mnohem rychlejší, nelze však "tankovat doma". Ale i to prý bude brzy možné.
Za mě tedy BMW bravo, jen se bojím českých reálií tzn. síť čerpacích stanic.
Ano rychlost tankování pokud jste 6. v řadě je vskutku blesková. Počkáte si jenom hodinu a půl. :-!:-!:-!
Ano čerpačky nebudou mít problém zásobit kvanta vodíkáčů. Myslím že tak 15 za den než budou prázdný. Té dobrý ne? :-!:-!:-!
Vodík je bomba!
Zde se můžete juknout kolik čerpaček je Kalifornii momentálně na dně bez vodíku. ;-):-! https://h2-ca.com/region?id=0
Tak třeba čerpací stanici, kterou jsem viděl já, úplně nebyla na 15 aut. Byly tam pistole i pro autobusy. Němci, když něco dělají, tak to má hlavu a patu. Kalifornský scénář nehrozí. Navíc stejná situace se může stát i s ropou.
Neříkám, že je vodík spása, ale pokud bude tlak na jeho zavedení, tak to bude čistě politický kalkul zbavit se závislosti na dovozu fosilních paliv z nestabilních zemí.
Naivní hlupák jsi ty, pokud si myslíš, že celá energetická bezpečnost se bude řídit podle tvého skřehotání. Evropa se musí zbavit závislosti na dovozu energií a je jedno jestli to bude vodík, CNG, elektrika nebo kdo ví co ještě.