Vodíkové BMW X5 už jezdí. Výkonem se vyrovná benzinovým šestiválcům
BMW zahájilo každodenní testování prototypů SUV X5 s vodíkovým pohonem. Již v příštím roce chce takové auto začít vyrábět.
Automobilka BMW chce v příštích letech nabízet co nejširší portfolio pohonných ústrojí, aby zákazníkům umožnila si vybrat ideální pohon podle svých představ. Vedle konvenčních aut se spalovacími motory, plug-in hybridů a bateriových elektromobilů přitom BMW počítá i s nabídnutím vodíkových automobilů. Jedno už se rýsuje.
BMW totiž zahajuje každodenní testování dříve avizovaného prototypu i Hydrogen Next, což není nic jiného než velké SUV X5 přizpůsobené vodíkovému pohonu. Jestliže však BMW v minulosti koketovalo s myšlenkou spalování vodíku ve spalovacím motoru, nyní jde dnes obvyklejší cestou využití elektrického motoru čerpajícího energii z vodíkových palivových článků. Tam vzniká chemickou reakcí vodíku shromažďovaného v nádržích a kyslíku získávaného sáním vzduchu.
Konkrétně automobilka využívá komponentů z největší, páté generace elektrického ústrojí, které debutovalo v sériovém modelu iX3. Vedle toho jej dostaly i SUV iNext a model i4. Naopak palivové články pochází z dlouhodobé spolupráce s Toyotou, která má s vodíkovým pohonem léta zkušeností, díky modelu Mirai. Vodík je uložen ve dvou nádržích z karbonem vyztužených plastů, do nichž se vejde šest kilogramů vodíku. Natlakován v nich je na 700 barů.
Konstruktérům se z pohonného ústrojí povedlo vydolovat kombinovaný výkon 275 kW, který odpovídá benzinovým šestiválcům z nabídky BMW. Palivové články poskytují 125 kW, zbytek připadá na vyrovnací baterii, zajišťující dostatek výkonu v případě potřeby.
„Technologie vodíkových palivových článků může být atraktivní volbou pro udržitelné hnací ústrojí - zejména ve větších třídách vozidel,“ shrnuje Frank Weber, člen představenstva společnosti BMW odpovědný za vývoj, důvody zahájení testování vodíkové X5.
Atraktivní má být hlavně pro klienty jezdící dlouhé trasy, protože u vodíkových aut odpadá dlouhé rychlonabíjení baterií. Vodík dotankujete za nějaké tři, čtyři minuty, což odpovídá čerpání běžného paliva. Navíc dojezd takového automobilu se pohybuje ve vyšších stovkách kilometrů, bez ohledu na meteorologické podmínky.
Intenzivní testování se zaměří hlavně na pečlivé odladění softwaru řídícího veškeré jízdní a provozní funkce. Systém palivových článků, vodíkové nádrže, vyrovnávací baterie nebo centrální řídicí jednotky byly dosud testovány zvlášť, prostřednictvím několika stovek simulací prováděných na testovacích zařízeních. Nyní však bude systém vyzkoušen přímo v reálném provozu, za rozličných podmínek, což umožní si ověřit účinnost, spolehlivost i komfortní fungování ústrojí. Zároveň je i v případě vodíkového pohonu cílem dosáhnout pro BMW typických jízdních vlastností.
BMW přitom má pro pečlivé otestování prototypů i Hydrogen Next důvod. Už na konci příštího roku začne sériově vyrábět X5 s vodíkovými palivovými články, byť zatím jen v malých sériích.
Vodíkový pohon se v posledních měsících opět dostává do centra pozornosti automobilek. Land Rover připravuje prototyp Defenderu s vodíkovými palivovými články, koncern Stellantis zase začíná nabízet vodíkové deriváty dodávek Opel Vivaro, Citroën Jumpy a Peugeot Expert.