Zdravím a dovoluji si úvahu doplnit o poměrně výrazně vysokou inflaci v USA, která v červnu 2021 dosáhla meziročně na 5 %. Viz - https://www.patria.cz/…r-analytika.html
Faxconn proroka jeho nohsledy, kteří věští neustálý pokles ceny baterií a elektro vůbec?
nakonec to je přesně opačně. Při požadavku na suroviny na výrobu se nám vše zdražuje a žádný pokles se nejspíše konat nebdue, ba naopak a to i kdyby postavili dese gigatováren. Někde ty suroviny brát musí. Když jich je nedostatek, cena poletí nahoru (nejen u baterek a elektrouat, odrazí se to naprosto na všem bohužel)
Ať žije ekologie v praxi
Nojo asi je potřeba začít vše dovážet z Číny (jako hotové výrobky), tam to pořád umí za příznivé ceny (stejně jakou roušky a respirátory). Ještě by stát mohl začít vysílat vlaky ČD Cargo do Číny a cenu za tuhle dopravu neúčtovat koncovému odběrateli, aby podpořil obnovu vozového parku v ČR :-[]
Máš nějaký blok? Jinak si to nedovedu vysvětlit.
Potřebných surovin je na světě málo, co z toho je nejasné? Začneme přvrtávat planetu skrz na skrz, plundrovat tisíce kilometrů země pozeními doly, aby se našlo potřebné množství surovin? To má být ta ekologie? A to pak má srazit cenu? Bohužel ti, kdo jim je jendo, jak moz zplundrují zemi a navíc ti, kdo maí největší množství potřebných surovin na svém území jsou právě v Asii, Africe a jižní Americe. Můžeš se stavit na hlavu, ale bez nich se neobejdeme.
Můžeš mi vysvětlit proč najednou máme málo potřebných surovin? Myslíš, že to bylo ovlivněno pandemií, kdy se prodej všeho podstatně snížil tak se naopak přebytek surovin (protože továrny odebíraly méně) přetavil v jejich fatální nedostatek. Dává to nějaký logický smysl ?
Evropa někdy měla těch surovin hodně, nebo alespoň dostatek? Bez dovozu právě z Asie, Afriky a pod?
To že na tom budou chtít vydělat, když vidí příležitost bylo jasné a díky lidské blbosti a rozežranosti, kdy je těch surovin an jeden výrobek potřeba víc a víc (podívej se kolik je chipů a pod v autech teď a kolik bylo před dvaceti lety).
Pokud chce lidsvo vyrábět něco, na co nemá suroviny, tak je jasné, že o ně vzroste zájem a vzroste cena v důsledku jejich neodstatku., nebo pracného záskávání.
Tak či onak je tohle totální antiekologie.
Málo čipů je z několika důvodů. Tím asi hlavním je fakt, že v EU se skoro nevyrábí. Už to neumíme. Umíme pouze skládat auta.
Další - čipy se do zásob nevyrábí. To není hliník nebo ocel.
Výroba ke koncentrovaná v Číně a USA. Takže první se krmí domácí trh. Hodně čipů sežraly těžaři krypta. Nejsou to jen známé grafické karty, které prakticky nejsou ale všemožné druhy minerů. Takový TSMC kromě čipů do grafických karet a minerů vyrábí ještě i specializované třeba F3. A nebo nově A15 čipy do iPhone.
Nedostatek bude do roku 2023. Čipy se do zásob nevyrábí. To není hliník nebo ocel.
Ach ano, ty roušky jsou krásný příklad. U nás v nemocnici měli super roušky z Číny. První byly na férovku špinavé od šedého prachu. Další várka smrděla a někomu se dělalo špatně. Další dávka udělala snad všem něco jako ekzém. Další várce praskaly gumičky. To byly roušky. Respirátory z Číny prozatím NIKDY nebyly tak kvalitní jako české. Na trhu je několik poměrně kvalitní čínských roušek, ale stojí stejně a nebo jsou dražší než ty české. Proč bych měl podporovat koumoušskou havěť, když můžu podpořit českou výrobu, která je v dané kvalitě levnější a obvykle kvalitnější?
Už ani Hrad resp suprčupr čínský kámoš jejich roušky nechce, protože i Zeman nakonec ty roušky začal nosit a poté brzy pochopil.
No nevim, ja si obednal z ciny asi 30 kusu doslova za pakatel a nezaznamenal sem, ze by v necem byly jine nez ty vyrobene u nas, ktere jsme fasovali v praci.
Zkus si kýchnout do doma ušité dvouvrstvé roušky a pak to udělej do prostoru bez jakékoliv ochrany. Takže asi takový to má efekt, omezí kapénky, které prskáš kolem sebe, když mluvíš.
Moc rád bych je viděl. Roušky později respirátory jsem nakupoval do firmy. Vždycky cca 10 000 ks na 3 týdny, takže mám velice dobrý přehled. V zoufalství na Aliexpres nebo Alibaba. A byl jsem moc rád, když jsem s nimi mohl skoncovat. Časem jsem našel kvalitu v Rumunsku a teď už jen české nebo polské. Paradoxně nejlepší poměr cena výkon mají české Solus reps Promedor z Lidlu. Čínský Sunway je levnější ale sedí hůř a smrdí nějakou chemií. Nicméně za ty prachy to vcelku jde. Je to jediná solidní Čína, která je levnější než česká výroba. Majitel čínu zakázal, takže Solus a nebo dražší polský vistex nebo ještě dražší General public. Koumouše nesnáší, logicky je to soukromý podnikatel.
Ty heretiku! Až Foxconn ukáže zázračné baterie a v Německu na ně bude stát továrna (Němci jsou známí nízkými náklady), tak ti budou za odběr baterie platit.
Baterie jdou dolů rozhodně u Tesly. Jen musk nemá vůbec žádný důvod proč by měl jít s cenou dolů i u aut. Poptávku není schopen uspokojit, tak co. Jojo dotace, dotace, dotace,...
Při ceně baterie 100 dolarů za kWh by měla baterie stát pouhých 200 000 kč. Zbytek auta rozhodně nestojí milion Kč. Takže Tesla prostě ví, co i může dovolit.
Není měsíce, kdy by cena baterií neklesala. :) Zakletá surovina Lithium může zdražovat o stovky procent a stejně se nic nestane. Lithium stojí na trhu 300kč za kg, Model S se 100kWh baterií jej má v sobě 10kg, takže žádná křeč. Momentálně jsou velmi oblíbené LFP baterie, tedy ty bez kobaltu.
Cau Horste,
Na rozdli od kolegu, kteri palcuji smerem dolu, ode me zadny nedostanec, ale dulezite zminit jednu vec, ktera z toho Tveho prispevku dela trochu blabol :
Rozdil mezi Long range verzi a normalni je o neco vyssi vykon a predevsim dojezd. U 350d a 63 AMG platis radove 2x vetsi vykon, lepsi vybavu, podvozek, brzdy....
Asi by bolo hodnotnejšie, keby redakcia len postla link na zdroj, ktorý sa pokúša prekladať, lebo to, čo napísal Ondřej Mára je dosť iné, ako pôvodný článok: https://electrek.co/2021/07/22/tesla-tsla-increases-model-3-y-prices-again/ a ďalší na ktorý odkazuje: https://electrek.co/2021/02/17/tesla-reduces-model-3-y-prices/ (mimochodom tu majú aj v origináli chybu).
Len teda upresním, kde je drobný rozdiel:
"Jak připomínají kolegové z webu Electrek, v únoru automobilka ceny obou modelů několikrát změnila, přičemž většinou šla s cenou dolů."
Originál: "In February, Tesla made several changes to Model 3 and Model Y prices, mostly going down,..." - t.j. "Tesla spravila niekoľko zmien v cenách Model 3 a Model Y, zväčša smerom dole"
V skutočnosti vo februári / únoru zlacnel Model 3 Standard Range, zlacnel Model 3 Long Range a zdražel Model 3 Performance, dtto platí pre Model Y. Okrem tohto jediného zlacnenia Tesla neustále zdražovala. A zrejme bude zdražovanie pokračovať, kolega písal niektoré z dôvodov vyššie, ďalšie sú, že Tesla má vypredané a aktuálne sa k nedostatku elektroniky pridáva aj nedostatok motorov.
Myslím, že to v článku píšou docela jasně (na electreku) : "It’s the seventh price increase of the year." To bude asi blbost, protože podle níže uvedené tabulky jde o třetí zvýšení ceny v tomto roce u 3 long range. Podle tohodle článku (https://www.thestreet.com/…d-model-y-jul-22) jde o zvýšení cen pouze long range verzí. V článku je i tabulka vývoje cen od začátku roku - Model 3 základ stál 38 tisíc USD v lednu a její cena byla zvýšena 4x vždy o 500 USD, teď od třetího týdne května stojí 40 tisíc, tj. + 5 %.
Rob to má krásne prehľadné, prvá časť jeho tabuľky (ktorú si uviedol v odkaze), kde vidieť pohyby cien od januára do začiatku mája je napr. v tomto videu v 0:37: https://youtu.be/dKZgEAFZxs8?t=37