To ale byla spíš výjimka než pravidlo, pokud teda myslíš Mazdu 323 a Xedos.
Dřív se říkalo, že optimální velikost spalovací komory z hlediska termodynamiky a hoření směsi je někde okolo 0,4-0,5l, což už by vycházelo spíš na tu V8... ale nevím, jestli se to s technologiemi nezměnilo.
Každopádně... 3,6 V6 byla i v Superbu a u Porsche to byl běžný motor.
Tak mazda snad měla i 1,8 V6, pokud se dobře pamatuju.
Ale je fakt, že ty objemově menší šestiválce jsou historie, v šedesátých a sedmdesátých letech byly celkem běžné, ferrari, fiat, porsche, později se objemy zvětšovaly a dvoulitry V6 nebo R6 byly fakt málo kde, napadá mě mase biturbo z osmdesátek a pak jen to BMW až do devadesátek, mazda a šlus. U toho mase to byla nějaká daňová záležitost na zač. 80. let, pak ten motor zvětšovali, bmw jelo dvoulitr dost dlouho, každopádně malé šestiválce skončily právě pro tu slabší termodynamiku, i dnes je 0,5 l na válec bráno jako optimum.
Ono to slo z extremu do extremu, z malorazkovych vicevalcu s objemem pod 2L az po trilitrove ctyrvalce (treba 944 S2). Vedle toho jsou jak nissani 3,8 V6 tak i aktualni porsche 4L B6 jeste zabari. :-)